Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
ReIX5MW7QhouG1
Ilustracja przestawia zbliżenie zielonego słońca na czarnym tle.
Zielone słońce
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Wyobrażenie sobie świata innego niż ten, który znamy z naszego doświadczenia, 
jest niezwykłą i zdecydowanie rzadką umiejętnością. W codziennych zmaganiach człowieka z rzeczywistością wyobraźnia niewątpliwie stanowi jedną z sił sprawczych wszelkich zmian. To dzięki niej rodzą się idee i dokonania świadczące o tym, że jest ona niezwykle ważną umiejętnością umysłu.

Sztuka i literatura czerpią z wyobraźni obficie i na różne sposoby. Każdy, wśród swych doświadczeń literackich, jest zapewne w stanie przywołać w pamięci spotkanie z utworami opowiadającymi o niesamowitych, niespotykanych w rzeczywistym świecie bohaterach i wydarzeniach. Być może były wśród nich lektury z nurtu fantasy. Właśnie tej odmianie fantastyki poświęcona jest ta lekcja.

Już wiesz

1) Odszukaj w dostępnych źródłach definicję fantasy. Możesz skorzystać z wiadomości zawartych w lekcji Fikcja i prawda w literaturzePV6uIBnmrFikcja i prawda w literaturze.

R6rGaHBNGrzEb
Miejsce na notatkę ucznia.

2) Wyjaśnij, co decyduje o popularności fantasy. Odwołaj się do własnych doświadczeń związanych z tym gatunkiem (literatura, film, gry) lub porozmawiaj z osobami interesującymi się tą odmianą fantastyki.

RrrTknTqBBaEl
Miejsce na notatkę ucznia.

3) Odszukaj w różnych źródłach informacje o najbardziej znanych utworach fantasy. Wynotuj pięć tytułów oraz ich autorów.

RrtAVG3Y0Yyh1
Miejsce na notatkę ucznia.
j000000031B2v27_0000000L
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Tajemnice fantasy

Fantasy otwiera przed czytelnikami bramy światów, które powstały w wyobraźni twórców. Różnią się one jednak od realiów przedstawionych w baśniach, utworach fantastycznonaukowych bądź innych odmianach fantastyki. Szukając odpowiedzi 
na pytania: na czym polega ta różnica, jakie pożytki płyną z czytelniczych wypraw 
do wymyślonych rzeczywistości, jakie zasady obowiązują twórcę fantasy, coraz głębiej wnikamy w istotę tego rodzaju twórczości i zbliżamy się do odkrycia tajemnicy jej popularności.

tnzkcN84Fp_000000DR
Polecenie 1.1

Wyjaśnij, czy według ciebie fantazja odgrywa ważną rolę w codziennym życiu człowieka. Uzasadnij swoją wypowiedź.

R1SoNf8vMRzWs
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 1.2

Zastanów się i odpowiedz, czy cenisz dzieła sztuki i utwory literackie, dla których fantazja stała się główną siłą sprawczą. Wyjaśnij, za co je cenisz lub dlaczego ci się nie podobają.

RWKh10gY3Eyfc
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 1.3

Ustal, czy wśród twoich wyborów literackich znajdują się utwory fantasy. Jeśli sięgasz po ten typ literatury, wyjaśnij, czym cię ona przyciąga. Jeśli zaś nie przepadasz za fantasy, wymień powody swej niechęci.

RoPamgrRm1FQf
Miejsce na notatkę ucznia.
Tolkiena
j000000031B2v27_00000017
John Ronald Reuel Tolkien19731892
RP4tRsctkXpiG
John Ronald Reuel Tolkien [czyt.: Dżon Ronald Rułl Tolkin]
Źródło: a. nn., dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:J._R._R._Tolkien,_1940s.jpg [dostęp 25.11.2021], domena publiczna.

John Ronald Reuel Tolkien

był brytyjskim pisarzem oraz profesorem literatury staroangielskiej na Uniwersytecie Oksfordzkim. Międzynarodową sławę zyskał jako autor utworów literackich m.in.: Hobbit (1937), Władca Pierścieni (1954–1955),
Silmarillion (1977), których fantastyka wywodzi się ze wczesnośredniowiecznych legend i germańskich mitów. Jego utwory zainspirowały powstanie gatunku literatury popularnej — fantasy.

JPOL_E3_E4_Tekstykultury

O baśniach 
Johna Ronalda Reuela TolkienaTolkienaJohna Ronalda Reuela Tolkiena

O baśniachJohn Ronald Reuel Tolkien
John Ronald Reuel Tolkien O baśniach

(fragmenty)

POTĘGA PRZYMIOTNIKA [dopisek autora]

Umysł ludzki, [...] nie tylko postrzega 'zieloną trawę' jako coś różnego od innych zjawisk (i przyjemnego dla oczu), ale widzi także, że jest to i 'zieleń', i 'trawa'. Jakże więc potężnym odkryciem, jakże stymulującymstymulującystymulującym dla zdolności umysłu było wynalezienie przymiotnika: żadne zaklęcie, żadna magia w Królestwie Czarów nie ma większej mocy. I nic w tym zaskakującego - czarodziejskie zaklęcie można by uznać za jakąś odmianę przymiotnika, za część mowy w mitycznej gramatycemityczna gramatykamitycznej gramatyce. Umysł, który pomyślał o 'lekkim', 'ciężkim', 'szarym', 'żółtym', 'nieruchomym' i 'bystrym', począł także i magię, która czyni ciężkie rzeczy lekkimi i gotowymi wznieść się w powietrze, przemienia szary ołów w żółte złoto, a nieruchomą skałę w bystrą wodę. Skoro jest zdolny do jednego, to jest i zdolny
do drugiego – i zdolności te zrealizował. Kiedy odbieramy trawie zieleń, niebiosom błękit, a krwi czerwień, już dysponujemy mocą czarnoksięską – na pewnym poziomie – i budzi się w nas pragnienie, by używać tej mocy także w świecie zewnętrznym, niezależnym od naszego umysłu. Nie oznacza to, że potrafimy wykorzystywać tę władzę na każdej płaszczyźnie rzeczywistości. Możemy położyć śmiertelną zieleń na ludzką twarz i stworzyć grozę; możemy rozkazać księżycowi, by jaśniał dziwnym i niesamowitym niebieskim światłem; możemy też sprawić,
że leśne drzewa wypuszczą srebrne liście, a baranki porosną złotym runem; wreszcie możemy umieścić gorący ogień
we wnętrzu zimnego gada. Ale w takich 'fantazjach', jak je zwą, poczynają się nowe formy, rodzi się Królestwo Czarów – człowiek staje się twórcą: 'stwórcą pomniejszym'.

j000000031B2v27_00000_BIB_001 Źródło: John Ronald Reuel Tolkien, O baśniach, [w:] tegoż, Potwory i krytycy, tłum. Tadeusz Olszański, Poznań 2000, s. 160–161.
tnzkcN84Fp_000000DR

Po przeczytaniu fragmentu tekstu O baśniach wykonaj ćwiczenia.

RPq4yANqE8GXG
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
R1G4mNRQciZGH1
Zadanie interaktywne, podanych 11 zdań należy przyporządkować do kategorii: prawda lub fałsz, zgodnie z treścią tekstu Tolkiena.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Dopisz do podanych rzeczowników 'przymiotniki ze świata fantazji'.

  • noc

  • kula

  • krzew

R1eE1yYmD5FLX
Miejsce na notatkę
REt5S17ubAWjt
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RBRyPHrKxEFfF
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RfcVnX3VI8Kc9
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RWnln8lTbppO6
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1Z6tk0tnURbR
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1IvVrjCyOZKH
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do terminów z kolumny lewej ich synonimów z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
mityczna gramatyka
stymulujący
j000000031B2v27_000tp001
j000000031B2v27_000tp002
j000000031B2v27_000tp003
j000000031B2v27_00000035
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Fantastyka, fantasy czy fantazja?

j000000031B2v27_00000035

Terminy fantastykafantasy nie są synonimami i nie mogą być stosowane zamiennie. FantastykafantastykaFantastyka jest pojęciem bardziej ogólnym i obejmuje różne odmiany literatury fantastycznej, filmu, gier fabularnych itd. Fantasy, baśń i fantastyka naukowa stanową jej odmiany.

fantasy
fantasy

gatunek literacki należący do fantastyki, w którym świat przedstawiony ma nierealny, magiczny charakter, a tematyka przeważnie dotyczy waliki dobra ze złem; wydarzenia rozgrywają się w bliżej nieokreślonej przeszłości, w świecie krasnoludów, karłów, elfów, smoków itp.; twórcy powieści fantasy wprowadzają do swych utworów elementy baśniowe czy mitologiczne

baśń
baśń

opowieść o fantastycznych bohaterach i zdarzeniach, która rozgrywa się w bliżej nieokreślonym czasie; zazwyczaj kończy się szczęśliwie; w baśniach pojawiają się rycerze, księżniczki, wróżki, smoki, krasnoludki, zwierzęta mówiące ludzkim głosem, magiczne przedmioty (np. różdżka, latający dywan) itp.

fantastyka naukowa
fantastyka naukowa

ang. science fiction [czyt. sajens fikszyn], gatunek literacki należący do fantastyki, w którym świat przedstawiony oparty jest na możliwym rozwoju nauki i techniki, bohaterami powieści fantastycznonaukowych są zazwyczaj roboty, inteligentne maszyny

fantasy
baśń
fantastyka
RqYg3C1BTPH1o
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RfjeqsKp9QEan
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na odgadnięciu haseł krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12
R1V1CLVI9fZeQ1
Zadanie interaktywne, siedem tytułów powieści należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: fantasy, fantastyka naukowa lub baśń.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j000000031B2v27_00000048
JPOL_E3_E4_Konteksty

Co widzą ludzie? 
Ostatni jednorożec Petera Soyera Beagle'aj000000031B2v27_000tp004Petera Soyera Beagle'a

Ostatni jednorożecPeter Soyer Beagle
Peter Soyer Beagle Ostatni jednorożec

(fragment)

Długa droga biegła donikąd i nie miała końca. Mijała wsie i miasteczka, góry i równiny, kamieniste pustkowia i łąki wykwitłe spośród głazów, lecz wszędzie była obca i nigdzie ani na chwilę nie spoczywała. Pędziła Jednoroginię coraz dalej, niby przypływ szarpała ją za kopyta, nękała, nie pozwalając jak dawniej w spokoju wsłuchiwać się w powietrze. Jednorogini w oczach miała pełno kurzu, a grzywę ciężką i sztywną od brudu.

W lesie czas zawsze ją omijał, lecz teraz, w podróży, to ona go mijała: drzewa zmieniały barwy, zwierzęta porastały gęstym futrem i znów je zrzucały. Chmury pełzły lub mknęły, popędzane zmiennymi wiatrami, różowiły się i złociły w słońcu, siniały burzą. Wszędzie wypatrywała swoich pobratymców, lecz nie znalazła po nich ani śladu; języki, które słyszała po drodze, nie miały już nawet dla nich nazwy.

Kiedyś wczesnym rankiem miała akurat skręcić z gościńca i ułożyć się do snu, gdy ujrzała mężczyznę gracującegoj000000031B2v27_000tp005gracującego ogród. Wiedziała, że powinna się skryć, a jednak stała bez ruchu i przyglądała się, jak człowiek pracuje. W końcu wyprostował się i ją zauważył. Był tak tłusty, że przy każdym kroku trzęsły mu się policzki.

– Och – westchnął. – Och, jakaś ty śliczna.

Wyciągnął pas ze spodni, zrobił pętlę i niezdarnie ruszył w stronę Jednorogini. Przyjęła to raczej z zadowoleniem niż z trwogą: człowiek wiedział przecież, z kim na do czynienia, tak jak zdawał sobie sprawę, że sądzone mu jest okopywać rzepę i gonić za tym lśniącym, co biega szybciej niż on. Gdy zamachnął się pierwszy raz, usunęła się tak lekko, jakby sam podmuch wymiótł ją z zasięgu jego ręki.

– Swojego czasu tropiono mnie z dzwonkami i proporcami – powiedziała. – Ludzie wiedzieli, że jeśli chcą mnie pojmać, muszą urządzić czarowne łowy, to może się zbliżę, żeby popatrzeć. Ale i tak nigdy nie dałam się schwytać.

– Chyba noga mi się omskłaj000000031B2v27_000tp006omskła – rzekł mężczyzna. – Prrr, ślicznotko.

– Nigdy nie rozumiałam – zastanawiała się Jednorogini, podczas gdy dźwigał się z ziemi – co właściwie chcecie ze mną począć, kiedy już mnie złapiecie. – Znów dał susa, a ona wymknęła mu się jak deszcz. – Chyba sami siebie nie znacie.

– No, ciś, ciś, prrr. – Pot spływał mu po ubłoconej twarzy. Z trudem łapał oddech. – Ładnaś – sapnął. – Ładniutka kobyłka.

– Kobyłka? – Okrzyk Jednorogini zabrzmiał przenikliwie jak fanfara, aż człowiek przestał ją ścigać i zatkał sobie uszy. – Kobyła? – spytała. – Więc mam być koniem? Za to mnie masz? Tyle tylko widzisz?

– Dobry koniś – dyszał grubas. Oparł się o płot i wytarł twarz. – Wyczeszę cię, oczyszczę. Będzie z ciebie klaczka grackaj000000031B2v27_000tp007gracka, jak mało która. – Znów się zamierzył. – Wezmę cię na jarmark. No, pódźpódźpódź tu, koniś.

– Koniś – powtórzyła. – A więc to konia próbowałeś schwytać. Siwą klacz z grzywą pełną rzepówj000000031B2v27_000tp008rzepów. – Gdy znów się zbliżył, zahaczyła rogiem o pętlę, wyrwała mu ją z ręki i cisnęła w kępę stokrotek po drugiej stronie drogi. – Powiadasz, że jestem koniem? – parsknęła. – Dobre sobie!

Przez chwilę był tak blisko, że swymi wielkimi oczami spojrzała mu prosto w zmęczone, zdumione ślepka. Zaraz jednak odwróciła się i pognała gościńcem, tak chyżo, że na jej widok wołano:

– A to ci koń! To ci dopiero koń!

Jakiś staruszek rzekł cicho do żony:

– To arabski kuńkuńkuń. Byłem ja raz na takim statku, gdzie mieli arabskiego kunia.

Odtąd Jednorogini nawet nocą unikała miast, jeśli tylko mogła je jakoś obejść. Mimo to parokrotnie ruszano w pogoń, lecz nie za nią, tylko za zbłąkaną siwą klaczą, i nie tak, jak należy ścigać jednorożca: z czcią i weselem. Ludzie zbrojni w liny, sieci i kostki cukru gwizdali i wołali:

Bess! Nellie!Bess! Nellie!Bess! Nellie!

Czasem zwalniała – ot, na tyle, żeby konie mogły ją zwęszyć. Potem patrzyła, jak stają dęba, zawracają i pierzchają, unosząc przerażonych jeźdźców. Bo konie zawsze ją poznawały. 'Jak to jest możliwe?', zastanawiała się. 'Gdyby wśród ludzi po prostu zaginęła pamięć o jednorożcach albo gdyby zmienili się do tego stopnia, że by je znienawidzili i przy lada okazji dybali na ich życie, chyba bym to zrozumiała. Ale że w ogóle nie są w stanie dostrzec jednorożca i patrząc nań, widzą zupełnie inne stworzenie? Czym wobec tego wydaje się człowiek człowiekowi? Czym są dla nich drzewa, domy, prawdziwe konie? Albo ich własne dzieci?'.

Kiedy indziej myślała: 'Skoro ludzie sami już nie wiedzą, na co patrzą, to może są jeszcze na świecie jednorożce. Nikt o nich nie wie i w to im graj'. Lecz ani próżność, ani nadzieja nie mogła zagłuszyć w niej przekonania, że ludzie się zmienili, a z nimi cały świat, ponieważ zabrakło jednorożców. Podążała jednak znojnym szlakiem, choć coraz bardziej żałowała, że opuściła swój las.

j000000031B2v27_00000_BIB_002 Źródło: Peter Soyer Beagle, Ostatni jednorożec, tłum. Michał Kłobukowski, Warszawa 1998, s. 11–13.
pódź
kuń
Bess! Nellie!

Po zapoznaniu się z fragmentem powieści Petera Soyera Beagle’aj000000031B2v27_000tp004Petera Soyera Beagle’a Ostatni jednorożec
wykonaj poniższe ćwiczenia.

Ćwiczenie 13.1

Znajdź w dostępnych źródłach informacje na temat jednorożca.

RzZfPW2gmlAOx
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 13.2

Na postawie tekstu Ostatni jednorożec wyjaśnij znaczenie poniższych zdań.

  • 'W lesie czas zawsze ją omijał, lecz teraz, w podróży, to ona go mijała...'

  • 'Wszędzie wypatrywała swoich pobratymców, [...] języki, które słyszała po drodze, nie miały już nawet dla nich nazwy'.

RlTmFNjrnP4VJ
Miejsce na odpowiedź ucznia.
RZpI9cCS3G7TX
Ćwiczenie 13.3
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 13.4

Wypisz z tekstu Ostatni jednorożec pięć przykładów wyrazów wartościujących. Ustal, czy jest to słownictwo wartościujące negatywnie czy pozytywnie.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 13.5

Wyjaśnij, dlaczego ludzie patrząc na jednorożca, widzą jedynie konia.

RwnnrpKqRFrRH
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j000000031B2v27_000tp004
j000000031B2v27_000tp005
j000000031B2v27_000tp006
j000000031B2v27_000tp007
j000000031B2v27_000tp008
j000000031B2v27_00000061
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Z otaczającej cię rzeczywistości wybierz przedmiot (np. krzesło, drzwi, długopis), który uznajesz za zupełnie zwyczajny i wykonaj poniższe polecenia.

Polecenie 2

Opisz wybrany przez siebie przedmiot.

RHrlEGmgMy1hV
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 2

Opisz wybrany przedmiot.

R4POWJkqBReU0
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 3

Puść wodze fantazji. Wyobraź sobie, jakie niesamowite cechy może mieć ten przedmiot. Opisz go jeszcze raz, używając 'przymiotników ze świata fantazji'. Odpowiedz na pytanie: jaką różnicę dostrzegasz między opisami?

R1Udyz9U3Lu0t
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 3

Puść wodze fantazji. Wyobraź sobie, jakie niesamowite cechy może mieć ten przedmiot. Opisz go jeszcze raz. Porównaj obie prace.

RehNjlvADERqe
Miejsce na notatkę ucznia.
R1T0p4RutjoCi1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: fantastyka, fantasy, John Ronald Reuel Tolkien [czyt.: Dżon Ronald Rułl Tolkin], opis (przedmiotu).

RXy4jy2GhZ2r1
Miejsce na notatkę ucznia.