Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R3TwrnO8c0glB1
Fotografia przedstawia osobę grającą na gitarze. Pośrodku, na pierwszy planie, widoczny jest sam gryf gitarowy. Reszta gitary oraz osoba ją trzymająca jest rozmyta. Osoba ma na sobie czarną skórzaną kurtkę. Widać jedynie jej ręce oraz tułów. Tło jest jednolicie czarne.
Gra na gitarze
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Wymów szeptem głoski: b, z, dz, w. Zapisz tutaj lub w zeszycie, jakie głoski kolejno można było usłyszeć.

R6u5FetOT7jgw
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Przypomnij sobie informacje na temat głosek.

W krtani znajdują się wiązadła głosowe (zwane inaczej strunami), które mogą być napięte – wtedy wymawiamy głoski dźwięczne – lub rozsunięte i luźne – wtedy mówimy głoski bezdźwięczne.

Ważne!

Zapamiętaj! Wszystkie samogłoski są dźwięczne.

Wśród spółgłosek możemy znaleźć pary, które różnią się tylko dźwięcznością. Układ warg, języka i zębów przy wymawianiu tych głosek jest taki sam. Jedyna różnica między nimi to napięcie bądź rozluźnienie wiązadeł głosowych.

Oto zbiór spółgłosek twardych tworzących pary (dźwięczna - bezdźwięczna). Pamiętaj, że w podobny sposób łączą się w pary spółgłoski miękkie, np.: wi‑fi, zi‑si, dzi‑ci.

w

b

z

ż

d

dz

g

f

p

s

sz

t

c

k

cz

Niektóre spółgłoski są dźwięczne, ale nie mają odpowiedników bezdźwięcznych: m, n, r, l, ł, j.

Jedyna spółgłoska bezdźwięczna, która współcześnie nie ma odpowiednika dźwięcznego, to spółgłoska ch.

Ćwiczenie 2

Utwórz nowe wyrazy, zamieniając wyróżnione spółgłoski dźwięczne na ich bezdźwięczne odpowiedniki.

RoBHpKXOfBr4h1
Zadanie interaktywne polega na utworzeniu nowych wyrazów poprzez zamianę wyróżnionych liter oznaczających spółgłoski dźwięczne na odpowiadające im spółgłoski bezdźwięczne.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Wymień głoski bezdźwięczne, które odpowiadają głoskom dźwięcznym: w, b, z, d, g.

R1IPEMucmHJzl
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Wymów i zapisz, jakie głoski słyszysz na końcu podanych wyrazów.

Rir0xwWWfbrWv1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wyrazów o głoski, które słyszy się na końcu wypowiadanych wyrazów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Wymień głoski dźwięczne, które nie mają bezdźwięcznych odpowiedników.

R1ByPU74uX9Oy
(Uzupełnij).

W języku polskim spółgłoski dźwięczne (mające bezdźwięczny odpowiednik) na końcu wyrazu tracą swą dźwięczność.

'Lenistwo' narządów mowy objawia się także przy wymawianiu sąsiadujących ze sobą spółgłosek dźwięcznych i bezdźwięcznych (mających odpowiedniki) – stają się albo bezdźwięczne, np. babka [bapka], albo dźwięczne, np. liczba [lidżba].

Ćwiczenie 4

Pogrupuj podane wyrazy na takie, których wymowa jest zgodna z pisownią i te, które zapisuje się inaczej niż wymawia.

R1EzHiC046fis1
Zadanie interaktywne polega na umieszczeniu wyrazów w odpowiednich ramkach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RqCHv6vPE12vk
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na umieszczeniu wyrazów w odpowiednich ramkach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Poprawną pisownię wyrazów zawierających głoski dźwięczne, które w wymowie tracą dźwięczność, można sprawdzić w innych formach danego wyrazu.

Ćwiczenie 5

Zapisz poprawne formy mianownika liczby pojedynczej i mianownika liczby mnogiej.

RjmbDoWxszT1q1
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli poprawnymi formami mianownika liczby pojedynczej i mianownika liczby mnogiej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.