Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RiIyisc4XL1dH
Na zdjęciu widać biurko, a na nim książka, pióro, kubek, białe kartki. W centrum stara maszyna do pisania. Po prawej stronie znajduje się otwarta książka. Poniżej leży pióro. Po lewej stronie znajduje się kolorowy kubek. Poniżej białe kartki.

Obywatel w urzędzie

Maszyna do pisania
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.
Co potrafię?
  • scharakteryzować strukturę administracji publicznej w Polsce;

  • przedstawić różnice między administracją rządową a samorządową;

  • porównać sposoby powoływania (wyboru) urzędników w administracji rządowej i samorządowej.

Nauczysz się
  • określać, w którym urzędzie powinieneś szukać pomocy przy załatwieniu konkretnych spraw;

  • ustalać, do kogo możesz się odwołać od niekorzystnej dla siebie decyzji;

  • wypełniać przykładowe formularze urzędowe.

tXVvAk7vDD_0000000S

Podstawowe akty prawne regulujące prawa obywatela wobec administracji publicznej

Organy administracji publicznej (rządowej i samorządowej) rozpatrują skargi i wnioski obywateli na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku – kodeksu postępowania administracyjnego (z późniejszymi zmianami). Jest to podstawa prawna dla działań urzędników, którzy rozstrzygają indywidualne sprawy obywateli w drodze decyzji administracyjnej.

Decyzją administracyjną nazywamy akt wydany przez uprawniony do tego organ państwa, określający sytuację prawną wskazanego adresata w indywidualnie oznaczonej sprawie.

Decyzją administracyjną jest na przykład przyjęcie do szkoły lub na studia. To decyzje, które dotyczą bezpośrednio ludzi młodych, uczniów i studentów. W życiu dorosłym decyzjami administracyjnymi mogą być między innymi zgoda na budowę domu, przyznanie zasiłku rodzinnego czy wychowawczego.

Kolejny ważnym aktem prawnym regulującym relacje między państwem i obywatelem jest ustawa o ewidencji ludności z dnia 24 września 2010 roku z późniejszymi zmianami. Zgodnie z jej brzmieniem każdy obywatel RP ma obowiązek meldunkowy, który polega na zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego; wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego; zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej oraz powrotu. Osoba nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca faktyczną opiekę w miejscu wspólnego pobytu. Obywatel polski dokonuje zameldowania na pobyt stały lub czasowy w formie papierowej lub elektronicznej. Obywatel polski dokonujący zameldowania na pobyt stały lub czasowy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej przedstawia potwierdzenie pobytu w lokalu, dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu na formularzu zgłoszenia pobytu stałego lub formularzu zgłoszenia pobytu czasowego, oraz – do wglądu – dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu.

W formularzu zgłoszenia pobytu stałego umieszcza się:

1) nazwisko i imię (imiona),

2) numer PESEL (jeżeli został nadany),

3) kraj urodzenia,

4) kraj poprzedniego miejsca zamieszkania,

5) adres nowego miejsca pobytu stałego,

6) podpis właściciela lokalu lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym
do lokalu,

7) imię i nazwisko pełnomocnika, jeżeli został ustanowiony.

Zameldowania w stosunku do dzieci osób urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dokonuje z urzędu kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia. 
Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu stałego albo czasowego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.

Zgłoszenie zgonu dokonane w urzędzie stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej z miejsca pobytu stałego i czasowego.

R1VZ7yvyty5vN
Łacińskie powiedzenie mówi: nieznajomość prawa szkodzi. Warto więc znać prawo!
Źródło: pixabay.com, domena publiczna.
tXVvAk7vDD_00000014

Co możemy załatwić w urzędzie gminy?

RsGMPPE8kNndo
Siedziba Urzędu Gminy Michałowice w Regułach
Źródło: U. G. Michałowice, licencja: CC BY-SA 3.0.

Podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. Jest ona najbliżej obywatela i większość spraw związanych z życiem codziennym możemy załatwić właśnie dzięki pomocy jej urzędników. Do najważniejszych spraw, które można załatwić w urzędzie gminy (miasta), należy wydawanie dowodów osobistych i numerów PESEL.

Poza tym w urzędzie gminy możemy uzyskać akt urodzenia, co oznacza również rejestrację dzieci w tym urzędzie. Zawierane są też cywilne związki małżeńskie przed przedstawicielem prezydenta, wójta lub burmistrza, albo któregoś z tych urzędników osobiście. Zgodnie z obowiązującym obecnie prawem można poprosić o udzielenie ślubu poza urzędem, w miejscu przez nas wybranym. Wiążą się z tym nieco wyższe koszty. Oczywiście urząd gminy wydaje odpisy skróconych aktów urodzenia, małżeństwa czy zgonu.

W sytuacjach trudnych władze gminy powinny zadbać o jej mieszkańców. Urzędnicy zajmują się na przykład przydziałem mieszkań komunalnych osobom, które z powodów finansowych nie mają możliwości uzyskania mieszkania z innych źródeł. Pozyskuje się też fundusze, np. ze sprzedaży mieszkań komunalnych. W Polsce są miasta, w których najpierw za pieniądze gminy rewitalizuje się stare kamienice, po czym zostają one sprzedane nowym nabywcom, co ułatwia dysponowanie pozostałymi zasobami.

Do urzędu gminy zwrócimy się także z prośbą o przeprowadzenia zbiórek publicznych czy wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania poza miejscem zamieszkania.

tXVvAk7vDD_000EX001

Wydawanie dowodów osobistych

Jednym z zadań gminy jest wydawanie dowodów osobistych. Dowód osobisty ma obowiązek posiadać każdy pełnoletni obywatel polski mieszkający na terenie naszego państwa, ale prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczpospolitej Polskiej. Oznacza to, że dowód osobisty może otrzymać każda osoba posiadająca polskie obywatelstwo, niezależnie od wieku i miejsca zamieszkania.

JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

Po wejściu Polski w struktury Unii Europejskiej dowód osobisty umożliwia też swobodne podróżowanie po strefie Schengen [obszar obejmujący 26 państw, na którym zniesiono kontrole graniczne na granicach wewnętrznych] oraz daje prawo do zamieszkania, nauki i pracy w dowolnym kraju Wspólnoty.
W życiu codziennym dowód osobisty ułatwia założenie konta bankowego, uzyskanie kredytu, a także daje możliwość wzięcia udziału w wyborach bez konieczności uzyskiwania dodatkowych dokumentów.

Dowód osobisty (e‑dowód) wydany po 4 marca 2019 roku jest ważny:

  • 10 lat – dla osób w wieku od 5 lat

  • 5 lat – dla osób w wieku do 5 lat,

Dowód osobisty należy wymienić w przypadku:

  • upływu jego terminu ważności – wniosek należy złożyć co najmniej 30 dni przed upływem tego terminu,

  • utraty dowodu osobistego,

  • zmiany danych zamieszczonych w dowodzie,

  • uszkodzenia dowodu,

  • zmiany wizerunku twarzy w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację posiadacza.

Ważne!

W czterech ostatnich przypadkach wniosek należy złożyć niezwłocznie!

R1W6CAJraUDTh
wzór e‑dowodu
Źródło: UG Kocmyrzów - Luborzyca, dostępny w internecie: https://www.kocmyrzow-luborzyca.ug.gov.pl/media/2569/nowy-dowood-2019.jpg, domena publiczna.

Wzór dowodu osobistego.

Na awersie dowodu osobistego znajdziemy następujące informacje:

- napis: Rzeczpospolita Polska/Republic of Poland,

- w lewym górnym rogu godło Polski,

- zdjęcie,

- napis: dowód osobisty,

- nazwisko,

- imiona,

- obywatelstwo,

- numer dowodu osobistego,

- termin ważności,

- data urodzenia,

- płeć,

- numer can,

- imiona rodziców,

- parafa,

Na rewersie dowodu osobistego znajdziemy następujące informacje:

- numer PESEL,

- miejsce urodzenia,

- nazwisko rodowe,

- organ wydający dokument,

- data wydania,

- powtórzone dane osobowe i numer dokumentu w polu MRZ.

Ważne!

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy, niezależnie od miejsca zameldowania.

Aby otrzymać dowód, należy przedłożyć zdjęcie.

Ważne!

Jedną z informacji, którą zawiera dowód osobisty, jest numer ewidencyjny tzw. PESEL (Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności). Wystarczy znajomość tego numeru, aby osoba do tego uprawniona mogła poznać wszelkie dane personalne obywatela (jego datę urodzenia, imiona rodziców, urząd stanu cywilnego, w którym został zarejestrowany). Na podstawie samego zbioru 11 cyfr, z których składa się numer PESEL, każdy może ustalić datę urodzenia i płeć osoby, której numer ewidencyjny analizuje.

tXVvAk7vDD_0000002U

Co możemy załatwić w urzędzie powiatowym?

W 2014 roku została wprowadzona nowa procedura uzyskiwania prawa jazdy. Zgodnie z nią osoba starająca się o prawo jazdy powinna uzyskać Profil Kandydata na Kierowcę (PKK).

PKK to elektroniczny dokument, zawierający dane osoby starającej się o uzyskanie uprawnień. Każdy profil ma swój unikalny numer.  Osoba ubiegająca się o prawo jazdy podaje swój numer PKK w ośrodku szkoleniowym, dzięki temu szkoła automatycznie uzyskuje profil kandydata.

Profil kandydata jest prowadzony w odpowiednim systemie teleinformatycznym - ośrodek szkoleniowy umieszcza w nim informacje o przebiegu całego kursu.

Celem uzyskania PKK należy złożyć wniosek o wydanie prawa jazdy w wydziale komunikacji. Wniosek może złożyć osoba ubiegająca się o nadanie uprawnień osobiście lub za pomocą upoważnionej osoby. Samo nadanie numeru PKK jest bezpłatne.

Aby uzyskać PKK należny dodatkowo przygotować:

  • dowód osobisty lub paszport,

  • zdjęcie,

  • orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do kierowania pojazdem,

  • orzeczenie psychologa stwierdzające brak przeciwwskazań psychologicznych
    do kierowania pojazdem,

  • wizę, kartę pobytu lub inny dokument potwierdzający pobyt w Polsce powyżej
    185 dni ( w przypadku cudzoziemców).

Minimalny wiek do kierowania pojazdem jest uregulowany w ustawie o kierujących pojazdami, której nowelizacja weszła w życie w styczniu 2013 roku.

Nowa kategoria AM uprawnia do kierowania skuterami, motorowerami i lekkimi quadami quada i wynosi 14 lat.

Minimalny wiek do prowadzenia pojazdów określonych w kategoriach A1, B1 i T wynosi 16 lat.

Po ukończeniu pełnoletności można starać się o uprawnienia do prowadzenia większości pojazdów mechanicznych; są to kategorie A2, B, B+E, C1, C1+E.

tXVvAk7vDD_0000003C

Wydawanie dowodów rejestracyjnych

Rejestracja pojazdów jest bardzo ważnym uprawnieniem przynależnym urzędowi powiatowemu. Dowód rejestracyjny potwierdza prawomocność zakupu pojazdu oraz właściwy stan techniczny, który nie zagraża bezpieczeństwu właściciela ani innych uczestników ruchu drogowego.

Wniosek o rejestrację pojazdów kierujemy do starostwa powiatowego w miejscu stałego pobytu. W formularzu powinny być zawarte najważniejsze informacje dotyczące pojazdu: jego rodzaj i przeznaczenie, marka, typ, model, rok produkcji, numer identyfikacyjny podwozia i nadwozia, dotychczasowy numer rejestracyjny, jeżeli rejestrujemy samochód kupiony z tzw. drugiej ręki, oraz numer karty pojazdu.
Do wniosku należy dołączyć:

R11jvpwN4Jsrc
Tablica rejestracyjna (indywidualna)
Źródło: Midhir, domena publiczna.
  • dowód rejestracyjny (przy zakupie pojazdu używanego);

  • kartę pojazdu;

  • umowę kupna–sprzedaży;

  • tablice rejestracyjne.

RfXaW2W0QwT38
Różne wzory amerykańskich tablic rejestracyjnych
Źródło: wikimedia commons, domena publiczna.
RGE2WiuQCpArB
Polskie tablice rejestracyjne
Źródło: wikimedia commons, domena publiczna.

Wniosek po złożeniu podlega sprawdzeniu przez odpowiednie organy. Dowód rejestracyjny drukowany jest przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych, dlatego czas oczekiwania na wydanie dowodu trwa ok. 30 dni. Na ten okres wnioskodawca otrzymuje tzw. pozwolenie czasowe, a starostwo powiatowe czasowo rejestruje pojazd. Wydawane są wtedy też stałe tablice rejestracyjne. Rejestracja pojazdu wiąże się z określonymi opłatami administracyjnymi.

W przypadku mieszkańców jednego z 66 miast na prawach powiatu wszystkimi sprawami możliwymi do załatwienia w urzędzie gminnym i powiatowym zajmuje się urząd miejski.

R17K4NuD9lXpA
Stany Zjednoczone, rok 1923
Źródło: wikipedia, domena publiczna.
tXVvAk7vDD_0000004G

Dokumenty wydawane przez urząd wojewódzki

R1BGI5j9vgnYX
Okładka polskiego paszportu
Źródło: Julo, domena publiczna.

Paszport jest dokumentem wydawanym przez urząd wojewódzki, kompetencje do jego wydawania ma zatem organ administracji rządowej. Paszport pełni za granicą funkcje dowodu osobistego. Nie jest potrzebny do podróżowania po państwach strefy SchengentXVvAk7vDD_000tp001strefy Schengen. Uprawnia do przekraczania granic i pobytu w innych krajach niż ojczysty oraz państwach Unii Europejskiej. Umożliwia potwierdzenie tożsamości oraz obywatelstwa danej osoby.

Paszport zawiera:

  • imiona i nazwisko właściciela;

  • datę i miejsce jego urodzenia;

  • informacje o obywatelstwie i płci;

  • zdjęcie i podpis właściciela;

  • daty wydania i upływu terminu ważności;

  • numer PESEL;

  • nazwę organu wydającego;

  • dane biometryczne (elektroniczny sposób umieszczania w dokumencie paszportowym wizerunku twarzy oraz odcisków palców).

Jeśli chcesz wiedzieć więcej

W prawie polskim znamy kilka rodzajów paszportów:

  • paszport zwykły – może otrzymać każdy, kto złoży odpowiedni wniosek do urzędu wojewódzkiego; jego wydanie jest związane z opłatą administracyjną; w przypadku dzieci (osób małoletnich) wydanie paszportu wiąże się ze zgodą obojga rodziców, potwierdzoną ich podpisami; dokument jest ważny 5 lat od wydania, dla dziecka do lat 13 i 10 lat od wydania dla osoby powyżej 13 lat.

  • paszport tymczasowy – wydaje się osobom przebywającym za granicą; gdy paszport stracił ważność lub został skradziony; gdy nie można pobrać tymczasowo odcisków palców; w nagłych przypadkach związanych z działalnością zawodową; dokument ten można również uzyskać w nagłych przypadkach związanych z chorobą lub pogrzebem osoby spokrewnionej; paszport tymczasowy jest ważny przez okres w nim wskazany, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od daty jego wydania.

  • paszport służbowy – przysługuje członkom służby zagranicznej nieposiadającym stopnia dyplomatycznego oraz innych osobom skierowanym do pracy w placówkach zagranicznych; okres ważności nie może przekroczyć 10 lat od daty jego wydania.

  • paszport dyplomatyczny – przysługuje: Prezydentowi oraz byłym prezydentom Rzeczypospolitej Polskiej, marszałkowi i wicemarszałkom Sejmu i Senatu, prezesowi i wiceprezesom Rady Ministrów, ministrom, sekretarzom i podsekretarzom stanu, posłom i senatorom, posłom do Parlamentu Europejskiego wybranym w RP, byłym prezesom Rady Ministrów oraz byłym ministrom spraw zagranicznych, pracownikom organizacji międzynarodowych oraz członkom ich rodzin; można się nim legitymować wyłącznie w trakcie podróży służbowych albo w związku z wykonywaniem obowiązków poza granicami kraju; dokument jest ważny przez wskazany w nim czas, maksymalnie 10 lat od daty wydania.

tXVvAk7vDD_000tp001
tXVvAk7vDD_0000005Q

Prawo obywatela do odwołania od decyzji

R1cuaaejMwaTB
Prawo obywatela do odwołania się od otrzymanej decyzji
Źródło: PublicDomainPictures, dostępny w internecie: https://cdn.pixabay.com/photo/2014/04/05/11/40/punch-316605_960_720.jpg, domena publiczna.

Postępowanie administracyjne wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu. Datą wszczęcia postępowania na żądanie strony jest dzień doręczenia żądania organowi administracji publicznej. Decyzję wydaną w toku postępowania można zaskarżyć.

W wypadku decyzji wydanych przez organy samorządu terytorialnego (np. wójta), w których ramach nie istnieje bezpośrednia podległość między nimi, mamy prawo złożyć odwołanie na decyzję do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Odwołanie wnosi się do organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie - od dnia ogłoszenia jej na stronie. Odwołanie nie wymaga szczegółowego uzasadnienia. Wystarczy, jeżeli z jego treści wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji. Na wydane w toku postępowania postanowienie służy stronie zażalenie, jeżeli KPA tak stanowi.

Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie, a gdy postanowienie zostało ogłoszone ustnie, od dnia jego ogłoszenia na stronie.

Skarga do sądu administracyjnego jest szczególnym środkiem prawnym uruchamiającym procedurę sądowej kontroli legalności:

  • decyzji administracyjnych;

  • postanowień;

  • bezczynności organów;

  • rozstrzygnięć nadzorczych;

  • uchwał organów samorządu terytorialnego;

  • przepisów prawa miejscowego stanowionych przez wojewódzkie organy administracji rządowej zespolonej i niezespolonej;

  • uchwał, postanowień i milczenia dotyczących referendum gminnego;

  • wskazanych w ustawach innych aktów i czynności oraz orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych.

Termin wynosi 30 dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie, a w pozostałych przypadkach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi, po wyczerpaniu środków zaskarżenia, jakie służyły skarżącemu w postępowaniu przed organem właściwym sprawie.

Środki odwoławcze:

  • skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego,

może ją wnieść: strona, prokurator, RPD, RPO po doręczeniu im odpisu orzeczenia z uzasadnieniem; może być oparta na podstawie naruszenia prawa materialnego przez błędną jego wykładnię lub niewłaściwie zastosowanie bądź przez naruszenie przepisów postępowania, jeżeli uchybienie mogło mieć istotny wpływ na przebieg sprawy.

  • zażalenie do Naczelnego Sądu Administracyjnego; przypadki określone są w ustawie.

tXVvAk7vDD_00000069

Podsumowanie

R1A9ghEpv9YFM
Uważaj! Twoje dane osobowe są cenne!
Źródło: nn, domena publiczna.

Urzędy i urzędnicy w Polsce są reprezentantami organów państwa. Ich działalność powinna dawać obywatelowi poczucie opieki ze strony państwa. Urzędnicy powinni być osobami kompetentnymi i chętnymi do pomocy, jeżeli taka jest potrzeba. Podejmowane przez nich decyzje mają duży wpływ na nasze życie codzienne.

Bardzo istotny w załatwianiu spraw urzędowych jest numer PESEL, dzięki któremu uprawnieni urzędnicy mają dostęp do wielu danych osobowych. Trzeba też pamiętać, że ten dostęp nie może być nadużywany. Nad tym czuwa Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Oznacza to, że jeżeli nasze dane dostaną się w niepowołane ręce, możemy dochodzić swoich praw przed sądem.

Polecenie 1

Wyobraź sobie sytuację, że załatwiasz jakąś sprawę w wybranym urzędzie i jesteś niezadowolony z wydanej decyzji lub też z postępowania urzędnika. Wyszukaj więc potrzebne informacje i przygotuj jedno z wybranych pism: odwołanie, skargę lub wniosek.

RJdViAgxRCFry
(Uzupełnij) -.
Ćwiczenie 1

Określ, w jakim urzędzie uzyskasz akt ślubu i zarejestrujesz nowo narodzone dziecko.

R25yYX2tpixXK
(Uzupełnij) -.
Polecenie 2

Zbierz informacje dotyczące lokalizacji na Twoim terenie urzędu gminy i powiatu.

RF2GFwcucpCTC
(Uzupełnij) -.
Polecenie 3

Wypełnij wzór wniosku paszportowego

RM8CZj09mdAAM
Wniosek o wydanie przez wojewodę lub ministra właściwego do spraw wewnętrznych paszportu albo paszportu tymczasowego. 1. Nazwisko 2. Nazwisko rodowe 3. Imiona 4. Nazwisko rodowe matki 6. Data urodzenia dd-mm-mr
Wzór wniosku paszportowego
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2
Rxsj0cAttkPYo1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3
ROxiGO8fYxUss1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1KZGO7YcQJZ3
Ćwiczenie 4
Zmiana imienia i nazwiska| Wydział Spraw Obywatelskich i Obrony Cywilnej Zezwolenie na budowę, rozbiórkę Wydział Architektury i Budownictwa Rejestracja pojazdów, prawo jazdy Wydział Komunikacji Ochrona praw konsumentów Powiatowy Rzecznik Konsumentów Edukacja, sprawy społeczne Wydział Organizacyjny, Edukacji i Spraw Społecznych.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.