Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RUZeCQUXnnogn1
Ilustracja przedstawia czarnego, otwartego laptopa na szarym tle. Na ekranie widnieje regał z książkami.
Laptop
Źródło: pixabay, domena publiczna.

Internet zrewolucjonizował wiele dziedzin naszego życia. Przede wszystkim wywarł znaczący wpływ na sposoby porozumiewania się. Zmienił również postrzeganie tekstu. Komunikacja wirtualna coraz częściej zastępuje bezpośredni kontakt z drugim człowiekiem. Publikowane w nowoczesnych mediach teksty wymykają się tradycyjnym kategoriom opisu. Ten stan najpełniej oddaje metafora sieci, w której 
to każdy wytwór komunikacji można włączyć do pojemnego, splątanego zbioru linków, zwanego hipertekstemhiperteksthipertekstem.

Cyfrowa rewolucja zmieniła nasze przyzwyczajenia komunikacyjne. Coraz chętniej przekazujemy i odbieramy informacje za pomocą komunikatów niewerbalnych, 
m.in. obrazów, gestów. Korespondując z kimś, używamy komunikatów werbalnych (słownych). Urozmaicamy je jednak wyrażającymi nasze uczucia emotikonami i znakami. Nowe media sprawiły również, że bez ograniczeń poruszamy się po tekstach odsyłających nas w nowe miejsca i do kolejnych treści – nigdy nie wiadomo, kiedy skończy się lektura.

Już wiesz

Przygotuj kilka fragmentów wypowiedzi z portali społecznościowych lub forów dyskusyjnych, w których pojawiają się emotikony, przekształcenia tradycyjnej pisowni i interpunkcji. Zastanów się, jaki jest cel posługiwania się tego typu znakami w komunikacji elektronicznej.

RxkDIpggEcbLp
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000007VQB2v27_0000000E
hipertekst

Hiperteksty

Wszystkie formy komunikacji internetowej nazywamy hipertekstem. W tej kategorii mieszczą się publikowane teksty, dyskusje (naśladujące tradycyjny dialog), a przede wszystkim komunikaty oparte na obrazie oraz towarzyszącej mu muzyce (zapisie audio). Internet pozwala ludziom komunikować się bez przeszkód. Dlatego też współczesny świat nazywamy metaforycznie 'globalną wioską'. Niektórzy przypisują tej komunikacji nawet formę iluzji, symulakrumj0000007VQB2v27_000tp001symulakrum (por.por.por. też określenia: wirtualny, cyfrowy).

Internetj0000007VQB2v27_000tp002Internet jest niewątpliwie kluczowym wynalazkiem ostatnich dziesięcioleci ubiegłego wieku. Trudno dziś wyobrazić sobie świat bez cyfryzacji. Trzeba jednak pamiętać, 
że tyle samo w nim pożytecznych, co niebezpiecznych zjawisk. Te pierwsze regulowane są przez kodeks zachowań komunikacyjnych w sieci, zwany netykietą. Drugie zaś, stanowiące formy łamania prawa w internecie, określa się jako cyberprzemoc lub cyberprzestępstwo.

j0000007VQB2v27_000tp001
j0000007VQB2v27_000tp002
por.
j0000007VQB2v27_0000000V

Zadaniowo

Polecenie 1

Zaprojektuj (możesz zaprosić do współpracy koleżanki i kolegów z klasy) stronę www szkolnej rozgłośni radiowej lub redakcji prasowej. Wykorzystaj poniższy szablon.

Szablon strony internetowej

Podstrona 1

Podstrona 2

Podstrona 3

Podstrona 4

Podstrona 5

Logo

Zakładka 1

Fotografia/Demo
prezentacja witryny

Szukaj w serwisie

Zakładka 2

Zakładka 3

Linki do portali społecznościowych

Forum

Polecamy

Video

Wiadomości

Linki

Księga gości

Muzyka

Polecenie 1

Zaproponuj elementy, z których powinna składać się strona internetowa szkolnej rozgłośni radiowej lub redakcji prasowej.

RD05xLW74uqye
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 1

Odszukaj i wpisz do tabeli różnice między tekstem tradycyjnym a hipertekstem, czyli tekstem w mediach elektronicznych.

RLwoWv1mwgohW1
Tabela do uzupełnienia przez ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R1Kuf59HPDgah1
Tabela, którą uczeń uzupełnienia zgromadzonym przez siebie słownictwem.
RnFk2BL5ZTIqZ1
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli odpowiednimi informacjami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij znaczenia terminów używanych w komunikacji internetowej:

R1l0IDpZ1lcoL
Miejsce na odpowiedź ucznia.
original poster
webmaster
hacker
Ćwiczenie 4

Odszukaj w dowolnych źródłach zasady netykiety. Zapoznaj się z nimi, następnie zredaguj w pięciu punktach własny kodeks kulturalnej komunikacji i bezpieczeństwa w internecie.

R1elSidEvdnRq
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 5
RWwWlYLImQIq81
Zadanie interaktywne, w kolumnie po lewej stronie znajduje się siedem emotikonów, w kolumnie po prawej - nazwy uczuć i emocji. Zadanie polega na właściwym dopasowaniu elementów z obu kolumn.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Stwórz definicję emotikonu.

R1aEs10IxuoNT
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Ćwiczenie 6

Przeczytaj treść wpisu na czacie. Odszukaj i popraw błędy:

Tommy: ELO! CO SIE Z TOBA DZIEJE????!!!!!! CZEKAM JUZ GODZINE!!!!! :-\ Miales mi pomoc w matmie. Przez ciebie obleje sprawdzian!!!!!!! :-( 
ObiOne: sory nie wsciekaj sie za 5 minut bede :-D
Tommy: OKI!!!! Pamietaj przynies ta ksiazke o kturej gadalismy i ZADANIE DOMOWE!!!!!!
ObiOne: Noway! I co wcisniesz je jako swoje????? DIY ;-)))) ja tylko tumacze.
Tommy: LUZUJ zartowalem tylko mi wytlumacz i bedzie.

uzupełnij treść
RXrp4WL3hK6q2
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi sformułowaniami spośród podanych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RHE1fHCaRtwrq1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: hipertekst, webmaster, strona WWW, świat wirtualny, internet, cyfrowa rewolucja, link/odnośnik.

RaifVJvzyf82v
Miejsce na notatkę ucznia.
encyklopedia