Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Rośliny nie potrafią się przemieszczać. Opanowały jednak wiele sposobów, aby ich nasiona znalazły dobre warunki do życia w miejscach odległych od rośliny macierzystej. Wykorzystują do tego celu wiatr, wodę, zwierzęta, a nawet ludzi.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • jakie rośliny są uprawiane w domach,

  • jakie rośliny rosną na łąkach i w lesie.

Twoje cele
  • Wskażesz na schemacie poszczególne części roślin.

  • Określisz podstawowe funkcje łodygi, korzenia, liści, kwiatów, owoców.

  • Rozróżnisz na schemacie systemy korzeniowe.

  • Omówisz budowę kwiatu, uwzględniając rolę wszystkich jego elementów.

iSxzqgIfNz_d5e194

1. Budowa rośliny

Rośliny mają bardzo zróżnicowane rozmiary, kształty i wygląd, jednak ich budowa jest podobna. Naszym oczom ukazuje się zwykle jedynie pęd, czyli nadziemna część rośliny. Typowa roślina składa się z korzeni, łodygi, liścikwiatów. Kwiaty mogą przekształcić się w owoc zawierający nasiona.

ROP6QeGBoTfxf
Schemat budowy rośliny bez kwiatów, owoców i nasion
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY 3.0.

Korzenie dostarczają roślinom z gleby wodę i sole mineralne, utrzymują je w podłożu, a czasem także gromadzą substancje zapasowe (np. u marchwi). Rosną w głąb gleby, tworząc liczne odnogi. Dzięki temu zwiększa się powierzchnia, przez którą jest wchłaniana woda.

R1T5tb0KCuKaq
Najważniejsze typy systemów korzeniowych
Źródło: Andrzej Bogusz, edycja: Aleksandra Ryczkowska, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Korzenie mogą być znacznie większe niż naziemna część rośliny.

Łodyga stanowi rusztowanie rośliny i łączy jej części. Z korzenia do liści przewodzi wodę i sole mineralne, a w przeciwną stronę – substancje odżywcze powstałe w procesie fotosyntezyfotosyntezafotosyntezy. Łodygi czasem służą także do gromadzenia substancji zapasowych. W zależności od budowy pędu rośliny dzieli się na zielne (u których łodyga jest zielona i niezdrewniała), drzewa (u których istnieje jedna, zdrewniała łodyga) i krzewy (u których z korzenia wyrasta wiele zdrewniałych łodyg lub jedna, ale rozgałęziająca się tuż nad ziemią).

1

Liście są przystosowane do przeprowadzania fotosyntezy. U niektórych roślin liście przekształciły się w igły (u drzew iglastych, np. u sosny) lub ciernie (np. u kaktusów); mogą także gromadzić pokarm (np. u cebuli).

R1QOvgqx90I7s
Budowa liścia
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY 3.0.
11
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, dlaczego rośliny rosną wolniej, jeśli ich liście zostały objedzone przez larwy owadów.

R11RajIyThKFV
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iSxzqgIfNz_d5e267

2. Kwiaty, owoce i nasiona

Kwiat jest złożonym organem rozmnażania płciowego. Zbudowany jest z okwiatu, na który składają się kielich i korona oraz elementów płciowych żeńskich: słupków i męskich pręcików. Wszystkie te elementy są osadzone na dnie kwiatowym.

  • Kielich składa się z działek kielicha. Są one najczęściej zielone, a ich głównym zadaniem jest ochrona delikatnych pąków kwiatowych.

  • Korona zbudowana jest z płatków. U roślin owadopylnychrośliny owadopylneowadopylnych ich funkcją jest wabienie zwierząt zdolnych do zapyleniazapyleniezapylenia, czyli przeniesienia pyłku z pręcików na szczyt słupka. U roślin zapylanych przez wiatr, czyli wiatropylnychrośliny wiatropylnewiatropylnych, płatki korony są zwykle niewielkie i zielone.

  • Słupekpręciki umożliwiają roślinom rozmnażanie. Pręciki wytwarzają pyłek, który następnie jest przenoszony na słupki innych kwiatów. Tak dochodzi do zapylenia.

R17nYr4eUrk1d
Budowa kwiatu
Źródło: Aleksandra Ryczkowska, licencja: CC BY 3.0.

Po zapyleniu w słupku zachodzą liczne zmiany prowadzące do powstania owoców, w których znajdują się nasiona. Owoce mają za zadanie rozsianie nasion. Często są słodkie i pożywne, dzięki czemu wabią zwierzęta. Zwierzęta po strawieniu owoców wydalają nasiona wraz z odchodami. Niektóre owoce wytwarzają wypustki, za pomocą których przyczepiają się do piór lub włosów.

RcY7MCBQrXxSi
Budowa owocu
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Wiele kwiatów wytwarza słodką wydzielinę – nektar. Chcąc go zebrać, owady ocierają się o pręciki i zabierają pyłek, po czym przenoszą go na inne kwiaty. Niektóre rośliny, np. storczyki, wytwarzają kwiaty o szczególnie wyszukanych kształtach i kolorach, by jeszcze skuteczniej wabić owady.

R6T3Zcl0CpFgi
Storczyki słyną z różnorodnych i efektownych kwiatów. Swoim wyglądem wabią konkretne gatunki owadów
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
iSxzqgIfNz_d5e498

Podsumowanie

  • Rośliny mają podobną budowę zewnętrzną, choć bardzo różnią się wyglądem.

  • Roślina ma korzenie, łodygę, liście i kwiaty.

  • Kwiaty różnią się wyglądem, ale mają podobną budowę.

  • Kwiat jest organem rozmnażania płciowego roślin zbudowanym z elementów żeńskich- słupka i męskich - pręcików.

  • Po zapyleniu w słupku zachodzą liczne zmiany prowadzące do powstania owoców, w których znajdują się nasiona.

  • Nasiona rozprzestrzeniane są przez wiatr, wodę, zwierzęta lub człowieka.

iSxzqgIfNz_d5e498
bg‑azure

Praca domowa

Polecenie 1

Załóż własną kolekcję nasion. Najpierw zbierz nasiona dostępne w kuchni jako pokarm (groch, fasola i inne) lub jako przyprawy (np. gorczyca). Potem poszukaj nasion w owocach, które zjadasz (jabłko, cytryna i inne). Pamiętaj, aby starannie opisywać wszystkie znalezione nasiona. Porównaj je z sobą. Czy wszystkie wyglądają tak samo?

R7OMbNP2ArcOC
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iSxzqgIfNz_d5e407

Słownik

fotosynteza
fotosynteza

proces zachodzący w komórkach roślin; polega na wytwarzaniu pokarmu z wody i dwutlenku węgla przy udziale energii słonecznej; produktem ubocznym fotosyntezy jest tlen

rośliny owadopylne
rośliny owadopylne

rośliny, u których zapylenie jest możliwe dzięki owadom (rzadziej innym zwierzętom) przenoszącym pyłek

rośliny wiatropylne
rośliny wiatropylne

rośliny, u których pyłek jest przenoszony przez wiatr

zapylenie
zapylenie

proces przeniesienia pyłku z pręcików na słupek, prowadzący do powstania owoców i nasion

iSxzqgIfNz_d5e498

Zadania

fullpage
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 2
RHljSPQxBbRU41
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących korzenia.. Korzenie zazwyczaj rosną w dół lub na boki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Korzenie zawsze rosną ku Słońcu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Korzenie dostarczają roślinie wodę.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Korzenie dostarczają roślinie sole mineralne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
R18f8fAhLO5fG1
Ćwiczenie 3
Wybierz podstawowe funkcje owocu. Możliwe odpowiedzi: 1. Transport wody., 2. Ochrona nasion., 3. Przeprowadzanie fotosyntezy., 4. Uczestniczenie w procesie zapłodnienia., 5. Rozsiewanie nasion.
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4
R12ZvdoAJhenV1
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących liści.. Liście zwykle przytwierdzone są do łodygi lub jej rozgałęzień.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Liście dzieli się na naziemne i podziemne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Liście uczestniczą w procesie produkcji substancji organicznych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Liście mają różne kształty i wygląd.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
RDsMi4qPi1b7B
Ćwiczenie 5
Możliwe odpowiedzi: 1. wytworzy silnie rozwinięty wiązkowy system korzeniowy, który zaopatrzy roślinę w wodę i sole mineralne., 2. rozwinie wszystkie liście, które będą mogły przeprowadzać fotosyntezę., 3. łodyga osiągnie odpowiednie rozmiary, 4. wytworzy kwiaty i dojdzie w nich do procesu zapłodnienia.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 6

Rysunek przestawia budowę kwiatu.

Rt14cy0N57Mbs
Źródło: Aleksandra Ryczkowska, licencja: CC BY 3.0.
RxR0ZXRUURYat
Przyporządkuj funkcję do właściwego elementu budowy kwiatu. działki kielicha Możliwe odpowiedzi: 1. wabienie owadów, 2. ochrona wewnętrznych części kwiatu, 3. uczestniczenie w rozmnażaniu płciowym słupek Możliwe odpowiedzi: 1. wabienie owadów, 2. ochrona wewnętrznych części kwiatu, 3. uczestniczenie w rozmnażaniu płciowym płatki korony Możliwe odpowiedzi: 1. wabienie owadów, 2. ochrona wewnętrznych części kwiatu, 3. uczestniczenie w rozmnażaniu płciowym
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 7
R1ErkTaHfPZK81
Łączenie par. Oceń prawdziwość stwierdzeń dotyczących łodygi.. Łodyga jest częścią pędu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Korzeń marchwi gromadzi substancje zapasowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Łodyga musi być zielona.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Łodyga przewodzi wodę, sole mineralne i substancje odżywcze powstałe w procesie fotosyntezy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kaktusy nie mają łodyg.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
bg‑azure

Notatnik

RX9tNJXjsV33w
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.