Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1FOx1MyC5N3E
Zdjęcie przedstawia brązowego osła, który idzie po jezdni. W tle widoczne są bariery energochłonne i trawa.

Jak napisać streszczenie?

Osiołek na Cyprze
Źródło: Dickelbers, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1

Przeczytaj uważnie wiersz Józefa Ratajczaka pt. „Osiołek na drodze”. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób osiołek tłumaczy sobie okoliczności, w jakich się znalazł.

R17A9icrkpuYt
Miejsce na notatkę
Osiołek na drodzeJózef Ratajczak
Józef Ratajczak Osiołek na drodze

Szedł osiołek
ścieżką krętą
do miasta
na wielkie święto.

Mówiono mu:

„Idźże prosto,
nie unikaj dróg
i mostów!

Musisz szybko iść
do celu,
by się cieszyć i weselić.”

Lecz osiołek
z drogi zboczył,
piął się wciąż
po stromym zboczu.

Śmiał się, śpiewał:

„W tym przyjemność,
że święto jest wciąż
przede mną.

Bo gdy w sercu
kwitną róże,
droga wcale
się nie dłuży.”

Wreszcie jest w miasteczku osioł.
Z wesołą się żegna drogą.
Chce powitać wszystkich głośno,
a tu nie ma już nikogo.

Orkiestra przestała grać,
ludzie poszli spać,
nie tańczy nikt na tarasie,
nie ma lodów
ani kiełbasek.

Osiołek ze smutkiem grzbiet ugiął.

„Nie było się po co spieszyć.
Dobrze jeszcze, że szedłem długo,
bo się po drodze mogłem nacieszyć!”

j0000008OHB6v21_00000_BIB_001 Źródło: Osiołek na drodze, [w:] Józef Ratajczak, Pierwsze wiersze, Warszawa 1983, s. 24.
Ćwiczenie 2

Jak najkrócej odpowiedz na pytania:

  • Kto, dokąd i w jakim celu wędrował?

  • Co mu mówiono?

  • Co zobaczył u celu swej podróży?

  • Jaki wyciągnął wniosek?

R1VA0xq2SL5RE
Miejsce na notatkę
1
Ćwiczenie 3

Wykorzystaj swoje odpowiedzi, tworząc krótki, spójny tekst opowiadający o przygodzie osiołka. Swoją wypowiedź możesz zapisać poniżej lub w zeszycie.

uzupełnij treść
R16bM1LvYYtf8
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na uporządkowaniu wydarzeń opisanych w wierszu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1KNhztGl8C6P
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej wyjaśnieniem związku frazeologicznego "znać się jak osioł na ananasach".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RQzuD15N54M6K
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu kilku prawidłowych odpowiedzi niebędących cechami bohatera wiersza Józefa Ratajczaka.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R7gEO8pxg3fsT1
Streszczenie
licencja: CC 0
Ćwiczenie 7

Przeczytaj opowiadanie Brunona Ferrery pt. „Niemądry żółw”. Zwróć uwagę na to, z ilu obrazów składa się ta opowieść.

R1VA0xq2SL5RE
Miejsce na notatkę
Niemądry żółw
Niemądry żółw

Bruno Ferrero

Pewnego dnia w odległej dolinie zaczął padać deszcz i padał tak długo, że cała wieś została zalana. Jeszcze trochę i sponad ciągle przybierającej wody widać by było jedynie szczyty gór.

Nagle dał się słyszeć jakiś płacz. To płakał żółw: najpowolniejszy i najmniej rozsądny ze wszystkich żółwi na świecie.

– Dlaczego płaczesz? – zapytała przelatująca ponad nim gęś.

– Tonę! – zaszlochał żółw. – Tobie to dobrze, potrafisz fruwać. Ale moje nogi są tak krótkie, że dotarcie do szczytu góry zajmie mi co najmniej miesiąc!

– A cóż to za ceregiele? – ucięła krótko gęś. – Zawołam moją siostrę i razem zaniesiemy cię na górę!

Gdy gęsi powróciły, woda sięgała już szyi żółwia. Zniżyły lot, trzymając w dziobach giętką gałązkę. Żółw uchwycił za nią i z głośnym szumem skrzydeł gęsi wzniosły się w powietrze.

Leciały tak ponad wodą w stronę gór, gdzie schroniła się już cała grupa żółwi.

Bowiem inne, mądrzejsze żółwie, kiedy tylko zauważyły, że poziom wody zaczyna wzrastać, natychmiast wyruszyły w góry. Mimo to teraz były bardzo zadowolone, widząc dwa lecące ptaki, które uratowały najpowolniejszego, głupiutkiego żółwia.

Zaczęły wznosić okrzyki radości i chórem zaśpiewały na cześć odważnych ptaków.

– Niech żyją! Hurra! Śpiewajmy razem dla bohaterskich gęsi!

Znajdując się jeszcze w powietrzu, najpowolniejszy i najgłupszy żółw także zapragnął dołączyć do chóru swych braci. Otworzył pyszczek, którym trzymał gałąź i zaśpiewał:

– Hip, hip, hurra… AAAACH!!!

j0000008OHB6v21_00000_BIB_002 Źródło: Niemądry żółw, [w:] Bruno Ferrero, 40 opowiadań na pustyni, tłum. Ewa Ramz, Warszawa 2002, s. 10–11.
1
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z poniższymi fotografiami, które mogłyby być ilustracjami do przeczytanego tekstu. Zatytułuj je.

uzupełnij treść
RmrV7HddMjtFI
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na uporządkowaniu elementów dotyczących treści tekstu "Niemądry żółw".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 9

Zredaguj plan wydarzeń opowiadania.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10
R8ovUW3czN2iX1
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podpisów do fotografii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R11XwsOz1qGi6
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na uporządkowaniu treści elementów tak, aby utworzyły spójną całość.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1GZrd52JQ4Bn
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi stanowiącej morał opowiadania "Niemądry żółw".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1JVc0Z02RDCr
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi będącej wyjaśnieniem wyrażenia "poruszać się w żółwim tempie".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RwKvlx0leyxHl
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na pogrupowaniu wyrazów bliskoznacznych i wyrazów przeciwstawnych do słowa "niemądry".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1IVqP3dWK0co
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu wyrazów o szerszym znaczeniu do grup wyrazów o znaczeniu węższym.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RP9QURXt7zwcI
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polega na segregowaniu informacji - zaznaczeniu najważniejszej informacji w wypowiedzeniach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RJqxoNoYniO15
Ćwiczenie 16
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu wypowiedzeń w mowie zależnej i niezależnej do odpowiednich miejsc w tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17

Skróć kolejne akapity tekstu o żółwiku i gęsiach, w których nie ma dialogów. Dialogi zamień na mowę zależną i zapisz skrócony tekst w zeszycie.

R1aPETqWimElS
Miejsce na notatkę