'Są podobno ludzie, którzy nigdy w życiu nie widzieli krasnoludka. Szczerze im współczuję' – powiedział Axel MuntheAxel Munthe, pisarz szwedzki. A czy tobie udało się zobaczyć krasnoludka? Może spotkasz go tutaj…
Zapoznaj się z ilustracjami lub opisami ilustracji zamieszczonymi w galerii mediów i wykonaj ćwiczenia.
Zaznacz określenia pasujące twoim zdaniem do krasnoludka.
Jak wyobrażasz sobie krasnoludka? Odpowiedz na poniższe pytania:
Gdzie mieszka?
Jak wygląda?
W co się ubiera?
Jaki kolor lubi najbardziej?
Czym się zajmuje?
Co lubi jeść?
Zapoznaj się z poniższymi ilustracjami lub opisami ilustracji i porównaj swoje wyobrażenia na temat krasnoludka z pomysłami rysownika, który ponad sto lat temu zilustrował książkę Marii Konopnickiej 'O krasnoludkach i sierotce Marysi'.
Zapisz krótką notatkę o tym, kim byli hobbici, jak wyglądali, gdzie mieszkali. Skorzystaj ze wszystkich dostępnych źródeł informacji.
Zapoznaj się z ilustracjami lub opisami ilustracji, na których pokazano:
liliputy – w ich krainie wylądował Guliwer, bohater książki Jonathana SwiftaJonathana Swifta 'Podróże Guliwera',
trolle – opisane w zbiorze opowiadań poświęconych trollom i chochlikom.
Napisz, kogo ci przypominają liliputy, a kogo trolle.
O autorce
Maria Konopnicka
Polska pisarka i poetka. Napisała popularne do dziś utwory dla dzieci: piękną baśń 'O krasnoludkach i o sierotce Marysi', bajkę 'O Janku Wędrowniczku' oraz zbiory wierszy: 'Na jagody', 'Co słonko widziało'. Jeden z najbardziej znanych jej utworów to 'Rota', która szybko stała się popularną pieśnią patriotyczną.
Przeczytaj wiersz 'Czy to bajka, czy nie bajka' Marii Konopnickiej lub posłuchaj recytacji tekstu poetyckiego.
Czy to bajka, czy nie bajkaCzy to bajka, czy nie bajka,
Myślcie sobie, jak tam chcecie.
A ja przecież wam powiadam:
Krasnoludki są na świecie.Naród wielce osobliwy.
Drobny – niby ziarnka w banibani:
Jeśli które z was nie wierzy,
Niech zapyta starej niani.W górach, w jamach, pod kamykiem,
Na zapieckuzapiecku czy w komorzekomorze
Siedzą sobie Krasnoludki
W byle jakiej mysiej norze.Pod kominem czy pod progiem –
Wszędzie ich napotkać można:
Czasem który za kucharkę
Poobraca pieczeń z rożna...Czasem skwarków porwie z rynkirynki
Albo liźnie cukru nieco
I pozbiera okruszynki,
Co ze stołu w obiad zlecą.Czasem w stajni z bicza trzaśnie,
Koniom splata długie grzywy,
Czasem dzieciom prawi baśnie...
Istne cuda! Istne dziwy!Gdzie chce – wejdzie, co chce – zrobi,
Jak cień chyżochyżo, jak cień cicho,
Nie odżegnaćodżegnać się od niego,
Takie sprytne małe licholicho!…………………………
Zresztą myślcie, jako chcecie,
Czy kto chwali, czy kto ganigani,
Krasnoludki są na świecie!
Spytajcie się tylko niani.
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania.
Zapoznaj się z rysunkami Jenny NyströmJenny Nyström przedstawiającymi krasnoludki lub opisami tych rysunków, a następnie wykonaj ćwiczenia.
Opisz wygląd krasnoludków z rysunków [Jenny Nyström]Jenny Nyström lub na podstawie opisów tych rysunków.
Zaznacz, co robią krasnoludki przedstawione na rysunkach.
Dopasuj podane poniżej określenia do luk w zdaniach.
Obejrzyj film o wrocławskich krasnoludkach. Opisz, w jaki sposób krasnoludki pomagają poznawać zabytki Wrocławia.
Wejdź na stronę www.krasnale.pl i zapoznaj się z bazą wrocławskich krasnali. Wybierz jednego z opisanych krasnali, a następnie napisz o nim kilka zdań: podaj jego imię, opisz wygląd, a także wskaż miejsce we Wrocławiu, w którym znajduje się jego rzeźba.