Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Kiedy wczesną wiosną spoglądasz na pole, na którym jeszcze niczego nie zasiano, widzisz glebę będącą środowiskiem życia dla tysięcy organizmów. Szczątki roślin i martwe ciała zwierząt ulegają w niej rozkładowi, a kiełkujące ziarno zapowiada nowe życie. Tak przedstawia się niezwykły cykl życia i śmierci.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • jakie składniki tworzą krajobraz,

  • jaką rolę w kształtowaniu krajobrazu odgrywa erozja,

  • czym różnią się skały.

Twoje cele
  • Wskażesz składniki gleby.

  • Wyjaśnisz znaczenie organizmów glebowych.

  • Ocenisz żyzność gleby na podstawie obserwacji jej składników.

  • Rozróżnisz typy gleb.

iRzzaWGqJj_d5e193

1. Czym jest gleba?

GlebaglebaGleba to zwietrzała warstwa składająca się z okruchów skał, powietrza, wody, obumarłych szczątków organizmów, a także żywych roślin, zwierząt i grzybów. Trudno znaleźć granicę pomiędzy jej składnikami, gdyż wzajemnie się przenikają. Gleba zawiera wodę i pokarm dla różnorodnych organizmów glebowych, które w niej żyją, a jednocześnie uczestniczą w procesie jej tworzenia. Większość roślin jest ukorzeniona w glebie i korzysta z wody, powietrza i innych substancji, które w niej występują. Wiele zwierząt kopie w niej nory. Z gleby korzystają też ludzie, którzy uprawiają na niej rośliny dla własnych potrzeb.
W glebie można wyróżnić kilka poziomówpoziom glebowypoziomów:

  • na powierzchni spoczywają nierozłożone szczątki roślin i zwierząt;

  • poniżej znajduje się próchnicapróchnicapróchnica powstająca z rozkładu szczątków roślin i zwierząt;

  • głębiej leży warstwa wymywania, z której wsiąkająca woda opadowa wymywa różne substancje;

  • jeszcze głębiej znajduje się warstwa, gdzie woda osadza to, co zabrała z wyższej warstwy – jest to warstwa wmywania;

  • najniżej leży warstwa skały macierzystej, czyli tej, z której powstała gleba. Poniżej skały macierzystej znajduje się podłoże mineralne i podłoże skalne.

ReRGA1tHEjoXt
Poziomy glebowe widoczne na jej przekroju
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY-SA 3.0.

Żyzność gleby, czyli zawartość związków potrzebnych organizmom do wzrostu i rozwoju (składniki pokarmowe, woda, powietrze glebowe), zależy od wielu czynników. Najważniejsze z nich to:

  • zawartość próchnicy,

  • wilgotność, temperatura i ilość powietrza zawartego w glebie.

Żyzna gleba jest bogata w próchnicę. Zawarte w niej związki są potrzebne roślinom do rozwoju. Między jej grudkami istnieją przestrzenie, w których znajdują się powietrze i woda, również wykorzystywane przez rośliny i inne organizmy glebowe.

Żyzność gleby
Obserwacja 1

Zbadanie żyzności gleby w okolicy miejsca zamieszkania.

Co będzie potrzebne
  • lupa,

  • mikroskop,

  • łopatka,

  • kartka papieru.

Instrukcja
  1. Udaj się do pobliskiego parku lub ogrodu. Korzystając z łopatki, pobierz garść gleby pochodzącej spod trawnika i połóż na kartce.

  2. Określ strukturę gleby. Opisz czy gleba jest luźna, zbita czy gruzełkowata.

  3. Obejrzyj glebę pod lupą. Wymień składniki gleby, jakie udało ci się zaobserwować.

  4. Ustal, czy gleba jest wilgotna. Połóż ją na dłoni i zgnieć. Jeżeli po otwarciu dłoni gleba jest zlepiona, oznacza to, że zawiera wodę.

  5. Pozostaw próbkę na kartce papieru na kilka godzin, żeby wyschła.

  6. Rozdrobnij wysuszoną glebę i ponownie obejrzyj pod lupą. Czy dostrzegasz inne składniki niż wcześniej? Jeśli tak, to jakie to są składniki?

Podsumowanie

Żyzna gleba nie powinna być zbyt sucha. Nie powinna też zawierać zbyt dużej ilości skał, np. piasku.

Zaproponuj działania mające na celu określenie żyzności gleby w twojej okolicy.

R903kBb0UovHy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1

Dowiedz się od osób dorosłych, jaka jest żyzność gleb w okolicy, w której mieszkasz. Notatki zapisz poniżej.

RYpBeHjkxogvd
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1IsWN1TOkhSH1
Etapy powstawania gleby
Źródło: Olga Mikos, Aleksandra Ryczkowska, licencja: CC BY 3.0.
iRzzaWGqJj_d5e323

2. Organizmy glebowe

Dlaczego w ogrodzie wciąż trzeba wykonywać wiele prac (jak nawożenie czy spulchnianie gleby), a w lesie czy na łące wszystko dzieje się samo? W glebie żyją tysiące organizmów, które uczestniczą w nieustannym procesie jej tworzenia.
Do zwierząt glebowych należą na przykład dżdżownice. Na pewno znasz te zwierzęta: mają wąskie, długie ciało podzielone na pierścienie. Nie mają nóg – poruszają się, kurcząc i rozkurczając ciało. Żyją w glebie i żywią się szczątkami roślin. Drążąc w glebie korytarze, spulchniają ją i sprawiają, że dostają się do niej woda i powietrze (także do warstw położonych bardzo głęboko). Dżdżownice oraz inne organizmy glebowe biorą więc udział w tworzeniu gleb.

Przykłady pożytecznych gatunków podziemnej fauny:

RT1rwTSlWzdLU
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Działania organizmów glebowych:

  • usuwają zamierające korzenie, nie dopuszczając do rozwoju chorób, takich jak zgnilizna lub zgorzel korzeni, nie atakują zdrowych części,

  • enzymy trawienne zawierają substancje, które działają podobnie do antybiotyków,

  • wzrost roślin jest szybszy,

  • kondycja roślin jest lepsza,

  • regulują odczyn gleby,

  • usuwają ze środowiska zanieczyszczenia, w głównej mierze metale ciężkie. Wije i krocionogi mają umiejętność przerabiania takich związków chemicznych na całkowicie nieszkodliwe dla ludzi.

R1O10btFTPtnp
Dżdżownica ziemna
Źródło: David Perez, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
Doświadczenie 1
Problem badawczy

Czy bytowanie dżdżownic w glebie ma wpływ na jej strukturę?

Hipoteza
Hipoteza 1

Bytowanie dżdżownic w glebie nie wpływa na jej strukturę.

Hipoteza 2

Struktura gleby zmienia się dzięki bytowaniu w niej dżdżownic.

Co będzie potrzebne
  • 2 duże słoiki lub 2 plastikowe butelki obcięte od góry i z małymi otworkami po bokach,

  • kubek o pojemności pół litra,

  • sito o dość dużych oczkach,

  • pół litra piasku,

  • pół litra ziemi ogrodowej,

  • 8‑12 zbutwiałych liści,

  • gotowane warzywa,

  • 5 dżdżownic,

  • folia z kilkoma otworami do zakrycia butelek.

Próba kontrolna:

  • Pojemniki z ziemią, piaskiem, liśćmi i warzywami bez dżdżownic.

Próba badawcza:

  • Pojemniki z ziemią, piaskiem, liśćmi i warzywami z dżdżownicami.

Instrukcja
  1. W dwóch dużych słoikach umieść po jednej warstwie ziemi, gotowanych warzyw i piasku (każda po ok. 3 cm grubości), całość mocno nawilż i ubij. Na wierzch połóż kilka opadłych liści.

  2. Do jednego ze słoików włóż kilka dżdżownic.

  3. Oba słoiki przykryj, po czym odstaw w zacienione, spokojne miejsce, np. na szafę.

  4. Codziennie sprawdzaj wilgotność ziemi i w razie potrzeby dolewaj nieco wody. Obserwuj i notuj, jakie zaszły zmiany. Odpowiedz, czy po dwóch tygodniach w obu słoikach widoczne są jeszcze poszczególne warstwy ziemi i piasku.

RPyAgyyCnVaP8
Wyniki: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite
RnsnYWMjflUiD
Po lewej stronie znajduje się próba badawcza doświadczenia. Po prawej stronie znajduje się próba kontrolna doświadczenia
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY 3.0.
Ciekawostka

Największym owadem żyjącym w glebie na terenie Polski jest turkuć podjadek. Owad ten osiąga nawet ponad 6 cm długości. Żyje pod ziemią, gdzie drąży korytarze. Turkuć podjadek dawniej był uważany za szkodnika, ponieważ podgryza korzenie roślin (stąd nazwa). Jednak zjada on także wiele innych organizmów glebowych, które mogą szkodzić naszym uprawom.

RTsPE3hUcIKhF
Turkuć podjadek – dorosły osobnik
Źródło: jaspis11, Pixabay, domena publiczna.
Uwaga!

Jeżeli do gleby przedostanie się substancja trująca lub środek chemiczny, który normalnie w niej nie występuje, może dojść do zatrucia żyjących tam organizmów. Sama gleba może ulec poważnemu uszkodzeniu, a nawet zniszczeniu. Dlatego nie powinno się takich substancji wylewać do gruntu.

iRzzaWGqJj_d5e434

3. Gleby w Polsce

Wiemy już, jakie są warstwy gleby. Ich skład i grubość zależy m.in. od skały macierzystej, warunków powstawania i towarzyszącej im roślinności. Do najczęściej spotykanych należą:

Gleby brunatne

Występują niemal w całej Polsce poza górami, np. na Wyżynie Lubelskiej, Wyżynie Krakowsko‑Częstochowskiej i Nizinie Śląskiej.

Z punktu widzenia rolnictwa są to gleby średnie. W Polsce stanowią grunty orne, na których hoduje się buraki cukrowe, ale także trudniejsze w uprawie zboża: pszenicę, lucernę czy rzepak.

Gleby bielicowe i płowe

W Polsce występują na Pojezierzu Pomorskim i Nizinie Mazowieckiej.

Są to gleby ubogie, dlatego przeznacza się je zwykle do zalesienia. Na glebach bielicowych rosną sosny, świerki, jodły, modrzewie oraz wrzosy. Mogą na nich rosnąć też brzozy i dęby.

Mady

Powstają w dolinach rzecznych i przy ujściach największych rzek, dlatego w Polsce występują na Żuławach Wiślanych w delcie Wisły.

Z punktu widzenia rolników należą do najlepszych gleb. Stanowią siedliska leśne lasów łęgowych, w których rosną wierzby, olchy i topole.

Czarnoziemy

Spotykane są na niewielkich obszarach w południowej części Polski, np. na Wyżynie Lubelskiej.

Najżyźniejsze gleby w Polsce, które powstają na pokładach skały zwanej lessemlesslessem. Stanowią wartościowe podłoże orne, więc hoduje się na nich pszenicę, buraki cukrowe i bawełnę.

Rędziny

W Polsce występują na Wyżynie Krakowsko‑Częstochowskiej, Kieleckiej, Śląskiej oraz Lubelskiej.

Powstają na skałach wapiennych, są dość żyzne, ale trudne w uprawie, gdyż znajduje się w nich wiele okruchów skalnych. Hoduje się na nich żyto, ziemniaki, owies, ale po nawiezieniu gleby można hodować na rędzinach również pszenicę lub buraki cukrowe.

Gleby górskie

Występują w wyższych partiach gór, np. w Karpatach czy Sudetach.

Charakteryzują się cienką warstwą próchnicy; mogą na nich rosnąć tylko najmniej wymagające rośliny takie jak mchy, turzyce i trawy.

Gleby torfowe

Większość gleb torfowych występuje wzdłuż wybrzeża Bałtyku.

Powstają w środowisku trwale uwodnionym, w którym zachodzą procesy torfotwórcze; mało urodzajne, przeznaczone na łąki i pastwiska.

Gleby antropogeniczne

Gleby powstałe w wyniku pośredniej i bezpośredniej działalności człowieka; wyróżnia się dwa rodzaje gleb antropogenicznych: kulturoziemne (działalność rolnicza) oraz urbanoziemne lub industrioziemne (działalność przemysłowa i gospodarcza). Gleby o tym charakterze najpowszechniej występują na Górnym Śląsku.

RqWdUHOqNZ1IA1
Gleby w Polsce
Źródło: Wydawnictwo Edukacyjne Wiking,, licencja: CC BY 3.0.

Przekrój przez glebę nazywa się profilem glebowymprofil glebowyprofilem glebowym. Rysunki poniżej przedstawiają profile wybranych gleb występujących w Polsce.

Ważne!

Żyzność gleby można podnieść, stosując na przykład sztuczne nawozy. Jednak nadmierna ilość tych związków może zabić żyjące w niej organizmy.

Ciekawostka

W górach, na wydmach i na obszarach zdewastowanych przez człowieka gleby dopiero powstają. Nazywa się je glebami inicjalnymi. Często mają zaledwie kilka centymetrów grubości, a pod nimi znajduje się skała.

iRzzaWGqJj_d5e498

Podsumowanie

  • Gleba składa się z okruchów skał, powietrza, wody oraz roślin, zwierząt, grzybów i ich obumarłych szczątków.

  • Na powstawanie i rozwój gleb znaczny wpływ mają organizmy glebowe, w tym dżdżownice.

  • Działalność podziemnej fauny jest bardzo istotna dla kondycji gleb. Zwierzęta te zapobiegają zakażeniom usuwając zamierające korzenie, regulują odczyn gleby, poprawiają wzrost roślin oraz usuwają zanieczyszczenia z gleby.

  • W Polsce występują różne rodzaje gleb, m.in. bielicowe, brunatne, lessowe, mady i czarnoziemy. Największą powierzchnię Polski zajmują gleby brunatne, które są glebami średnio żyznymi, natomiast najbardziej żyznymi glebami są mady.

Praca domowa

Polecenie 1

Wytłumacz, dlaczego od grubości próchnicy na polu zależy wielkość zbiorów, np. zbóż.

RwhT0u0oMzR7H
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iRzzaWGqJj_d5e573

Słownik

gleba
gleba

zwietrzała warstwa powierzchni ziemi składająca się z okruchów skał, powietrza, wody oraz organizmów żywych i ich obumarłych szczątków

less
less

skała utworzona z pyłów mineralnych nawianych przez wiatr; gleby powstałe na lessach dają najwyższe plony

poziom glebowy
poziom glebowy

warstwa mineralna, organiczna lub organiczno‑mineralna równoległa do powierzchni terenu

profil glebowy
profil glebowy

pionowy przekrój gleby przez wszystkie poziomy glebowe odsłaniający budowę danej gleby

próchnica
próchnica

warstwa gleby o ciemnej barwie powstająca z rozkładu szczątków organicznych

iRzzaWGqJj_d5e649

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
RwHcKG4nvJmZv1
zadanie interaktywne
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 2
RXKqWRX4yCA8j1
zadanie interaktywne
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
RIcRCuk30uZNS2
Ćwiczenie 3
Uzupełnij poniższą tabelę.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4
RRyBoLWJv7Zqe1
zadanie interaktywne
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 5
R15ZpAp9VWyWc1
zadanie interaktywne
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 6
RZXWnxNtCJwuc1
zadanie interaktywne
Źródło: Andrzej Boczarowski, licencja: CC BY 3.0.