Poznaj Marię, dziewczynkę, która lubi mieć plan scenariusz

Scenariusz zajęć dla klas I‑III (jest też wariant dla klas IV‑VI), oparty na niezwykłej książce "Maria i ja" autorstwa Miguella Gallardo i jej córki Marii. Maria ma autyzm, a Miguell jest profesjonalnym ilustratorem. Książka powstała na ilustracjach służących córce i ojcu do komunikacji - można powiedzieć o ich własnej komunikacji alternatywnej. Książka pozwala wniknąć w świat osoby z autyzmem, jej emocje. Scenariusz jest ciekawą propozycją dla dzieci, pozwalającą także poznać ten świat i ideę komunikacji alternatywnej. Wymaga przygotowania m.in.: komputera z głośnikami, kilka egzemplarzy książki „Maria i ja”, wydruk rysunku twarzy Marii, zestaw kartoników z piktogramami, karty dla uczniów (do pracy w czasie zajęć oraz do wypełnienia w domu - załączniki), prezentacji multimedialnej, materiały pomocniczych o autyzmie (dla wolontariuszy w wersji dla klas IV‑VI) oraz flipchartu i in. drobnych pomocy (magnesy, karteczki, flamastry). Scenariusz zaczyna się krótka pogadanką o niepełnosprawności i słowie autyzm oraz prezentacji książki, jako przykładu porozumiewania się za pomocą obrazków. Następnie następuje krótka prezentacja, kim jest Maria. Na rysunku z twarzą Marii dzieci porządkują piktogramy: A) co Maria umie i lubi robić, B) czego nie umie i nie lubi. Każdy wykonuje podobne zadanie w odniesieniu do siebie. Dzieci szukają podobieństw do Marii - porozumiewając się bez użycia słów. Zajęcia kończą się wymianą  wrażeń na temat  komunikacji obrazkowej. 

W domu dzieci oglądają z rodzicami film "Podroż Marii" (https://www.youtube.com/watch?v=iY10l7pbe2o) oraz "Akademia specjalistów" (https://nowa.synapsis.org.pl/wp‑content/uploads/20...