Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RfAv1tjX2S97D
Na zdjęciu stos książek na czerwonym tle.

Uczymy się redagować rozprawkę

Książki
Źródło: pixaby, domena publiczna.

Słowo „rozprawka” to zdrobnienie od „rozprawy”, czyli rozbudowanej pisemnej formy wypowiedzi naukowej lub filozoficznej, poświęconej jakiemuś zagadnieniu. Rozprawka służy przedstawieniu i udowodnieniu jakiejś myśli (tezy) oraz swojego stanowiska wobec niej. Wyróżnia ją rozbudowana argumentacja i przemyślana, rzeczowa prezentacja dowodów. Rozprawka to sztuka umiejętnej dyskusji, stawiania pytań i odwoływania się do faktów.

Już wiesz
  1. Sprawdź w dowolnym słowniku języka polskiego różnicę pomiędzy „rozprawą” a „rozprawką”. Zapisz definicje poniżej.

R1JuHyVYC3aI0
(Uzupełnij).
  1. Przypomnij sobie treść powieści Aleksandra Kamińskiego Kamienie na szaniec. Zredaguj krótką notatkę na temat tego dzieła.

RXPaRLj6DQqVB
Miejsce na notatki ucznia.
1
Polecenie 1

Uzupełnij mapę myśli własnymi skojarzeniami z hasłem „rozprawka”.

Ruf5mw7NwyqFn1
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnieniu mapy myśli do hasła „rozprawka”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zgromadź skojarzenia związane z hasłem „rozprawka”. Zapisz je poniżej.

R1FNJXspcnFWO
(Uzupełnij).
j0000007VIB3v28_0000000G

Kompozycja rozprawki

Rozprawka to dłuższa forma wypowiedzi, w której piszący najpierw rozważa problem, a następnie wyraża swoje stanowisko wobec problemu, wykorzystując zgromadzone argumenty poparte konkretnymi przykładami. Wymaga ona ogromnej dyscypliny myślowej, nie można więc zestawiać przypadkowo zebranych sądów.

Ważne!

Pamiętaj, że:

  • teza to twierdzenie, które jest prawdziwe (np. Szkoła jest miejscem, w którym można zdobyć wiedzę.);

  • hipoteza to założenie, które wymaga sprawdzenia (np. Czy szkoła jest miejscem, w którym można zdobyć wiedzę?);

  • argument to fakt, który przytaczany jest w formie uzasadnienia (np. Dzięki nauce w szkole, możemy poszerzyć swoje horyzonty.);

  • kontrargument to argument wysuwany przeciw innemu argumentowi (np. Nie tylko w szkole można się czegoś nauczyć.).

W zależności od tego, jak sformułowany jest temat rozprawki, rozróżnia się:

  • rozprawkę z tezą;

  • rozprawkę z hipotezą.

Zanim rozpoczniemy pisanie, warto zaplanować swoją rozprawkę (np. jako szkic lub mapę myśli) – zebrać argumenty wraz z przykładami, przygotować również kontrargumenty i ułożyć je w odpowiednim porządku (chronologicznym lub hierarchicznym – od najważniejszych do drugoplanowych).

Rozprawka składa się ze wstępu, rozwinięcia i zakończenia. Każda z części powinna zawierać inne informacje. Kompozycja rozprawki została zaprezentowana poniżej.

Wstęp

W tej części piszący stawia tezę lub hipotezę. Może również rozwinąć główną myśl lub podać powód podjęcia określonej tematyki.

Rozwinięcie

W tej części rozprawki następuje przedstawienie argumentów oraz kontrargumentów. Argumenty należy wprowadzać stopniowo – tzn. jeden dłuższy akapit powinien obejmować jeden dowód (wraz z przykładami). Każdy akapit powinien więc stanowić myślową i logiczną całość. Wyróżniamy dwa typy argumentów:

  • potwierdzające słuszność postawionej tezy;

  • zaprzeczające tezie (argumenty „przeciwko”).

W uzasadnieniu można również wykorzystywać kontrargumenty. Należy także zadbać o to, aby przedstawienie własnych sądów było spójne, a użyta argumentacja – logiczna i przekonująca. Warto również przygotować (jeśli jest taka możliwość) odpowiednie cytaty z wypowiedzi, które mogą być ilustracją dla argumentów, a także przywołania ze słowników i wydawnictw encyklopedycznych.

Zakończenie

Rozprawka musi się kończyć konkluzją, w której pojawia się odniesienie do tezy lub hipotezy. W tej części następuje również podsumowanie rozważań i, w przypadku rozprawki z hipotezą, potwierdzenie lub zaprzeczenie tezy bądź odpowiedź na pytanie postawione we wstępie.

Przykładowy plan rozprawki

Temat

Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że współczesna młodzież nie dorównuje pokoleniu Alka, Zośki i Rudego?

Wstęp

Współczesna młodzież: życie w określonych realiach, sprzyjające warunki rozwoju, czasy pokoju w naszym kraju…

Młodzież żyjąca w czasie II wojny światowej: okrutne czasy wojny, utracone marzenia, lęk przed śmiercią, niepewność…

Hipoteza

Współczesna młodzież owszem pod wieloma względami nie dorównuje…, przy czym należy wziąć pod uwagę to, że…
Ponadto…

Argumenty popierające tezę:

  1. Ambicja i upór w dążeniu do celu.

  2. Szacunek do rodziców, uznanie ich autorytetu.

  3. Dojrzałość i samodzielność.

  4. Patriotyzm i bezgraniczne poświęcenie dla ojczyzny.

Kontrargumenty:

  1. Alek, Zośka i Rudy to rzeczywiście wyjątkowi ludzie, ale czy wszyscy byli wtedy tacy jak oni? Wśród moich rówieśników...

  2. Żyjemy w innych realiach niż bohaterowie powieści Aleksandra Kamińskiego Kamienie na szaniec. Relacje rodzinne uległy zmianie – sposób zwracania się do rodziców i rodzeństwa jest swobodniejszy, pozbawiony sztucznego dystansu. Czy to oznacza, że mniej kochamy swoich najbliższych? Wielu moich rówieśników bardzo ceni wartości i tradycje rodzinne...

  3. Moje pokolenie również potrafi o siebie zadbać. Często potrafimy wprowadzić dorosłych w zdumienie. Czy to nie dowód dojrzałości i samodzielności?

  4. Poświęcenie i miłość do ojczyzny można wyrażać na wiele sposobów i niezależnie od okoliczności.

Zakończenie

Alek, Zośka i Rudy są godni naśladowania, ponieważ walczyli z okupantem, oddawali życie za innych, zachowali człowieczeństwo w nieludzkich warunkach, byli dojrzali, ambitni, dzielni.

Jednak moje pokolenie również potrafi dać dowód naszej dojrzałości i wytrwałości… Świadczy o tym choćby… Pamiętać jednak należy o tym, że żyjemy w innych czasach, które…

Podsumowując, stwierdzam, że Alek, Zośka i Rudy z pewnością zasługują na podziw. Byli oni… Jednak stwierdzenie, że współczesne pokolenie im nie dorównuje, jest przesadzone. Przecież… Poza tym warto podkreślić…

Podsumowując moje powyższe rozważania, z całym przekonaniem mogę stwierdzić, iż...

R1EZOZfPw7OXb
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu argumentów do odpowiedniej tezy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słownictwo stosowane w rozprawce

W rozprawce używane jest słownictwo, które świadczy o logicznym, rozumowym toku myślenia.

Z jakiego słownictwa warto korzystać w rozprawce?

Wstęp

  • Warto się zastanowić, czy…

  • Zamierzam skupić się na…

  • Najpierw zastanowię się nad znaczeniem…

  • Problem, który chcę poruszyć…

  • Warto rozważyć…

  • Powszechnie sądzi się, że…

  • Celem moich rozważań jest…

  • Proponuję najpierw rozważyć, czym jest…

  • Na wstępie chcę zaznaczyć, iż…

  • W pełni zgadzam się z myślą zawartą w temacie…

  • Nie mogę zgodzić się z tezą postawioną w temacie, ponieważ...

  • Nie zgadzam się z myślą zawartą w temacie, ponieważ...

  • Nie przekonuje mnie opinia o tym, że…

Argumentacja

  • Zacznę od…

  • W pierwszej kolejności…

  • Punktem wyjścia do moich rozważań jest…

  • Na wstępie zastanowię się nad…

  • Z tego wynika, że…

  • Z tego też powodu…

  • Jest to jeden z dowodów na…

  • Stanowisko to potwierdzają również…

  • Nie sposób nie zauważyć, że…

  • Wszystko wskazuje na to, że…

  • Należy nadmienić, że…

  • Jak wynika z przytoczonych argumentów/ faktów/ dowodów…

  • Świadczy o tym przykład…

  • Warto zaznaczyć, że…

  • Odniosę się do kolejnego przykładu…

  • Przejdę do kolejnego zagadnienia…

  • Warto przywołać kolejny przykład…

  • Po pierwsze… Po drugie… Po trzecie…

  • W świetle przedstawionych rozważań…

  • Przytoczę jeszcze jeden argument…

  • Dodatkowym argumentem jest…

  • Teraz przejdę do kolejnego argumentu…

  • Podam jeszcze jeden przykład…

  • Omówię następny problem…

  • Teraz przejdę do…

  • Następna kwestia, która…

  • Zebrane przykłady potwierdzają…

  • W świetle zebranych dowodów…

Podkreślenie subiektywizmu wypowiedzi

  • Sądzę, że…

  • Uważam, że…

  • Moim zdaniem…

Słownictwo zwiększające spójność

  • Z jednej strony… Z drugiej strony zaś…

  • Jak wiadomo…

  • Odnosząc się do…

  • toteż/ czyli/ zatem/ bowiem/ mianowicie…

  • nie tylko…, ale także…

Wprowadzanie cytatów, czyichś sądów lub opinii

  • Posłużę się tu przykładem, w którym mówi się o…

  • Odzwierciedleniem tego stanowiska są słowa…

  • Podobnych dowodów dostarczają nam przykłady wypowiedzi…

  • Potwierdza to następujący fragment: „…”

  • Świadczy o tym następujący cytat: „…”

  • Świadczą o tym następujące słowa bohatera: „…”

  • Swój argument poprę wypowiedzią pisarza/pisarki: „…”

Podsumowanie

  • Podsumowując swoje rozważania, stwierdzam, że…

  • Wszystkie przedstawione przykłady wskazują/pozwalają sądzić, że…

  • Podsumowując, …

  • Na zakończenie warto podsumować…

  • Przytoczone argumenty wystarczą, by stwierdzić, że…

  • Sądzę, że udało mi się udowodnić przywołaną we wstępie tezę, ponieważ…

  • Na zakończenie stwierdzam, że…

j0000007VIB3v28_0000003Y

Czego unikamy w rozprawce?

Słownictwa nacechowanego negatywnie (np. obrażanie)

  • Nie wiem, czy wszyscy to zrozumieją…

  • Nie widzę sensu zagłębiania się w tę sprawę, jeśli…

  • Każdy, kto nie uwzględnia tych zaleceń/ wskazówek/ pouczeń, poniesie porażkę.

  • Można przytoczyć jeszcze więcej argumentów, ale nie każdy to zrozumie.

Przedstawiania subiektywnych opinii jako prawd ogólnych

  • Jako znawca literatury zgadzam się z tym, że czytanie książek jest cenniejszym zajęciem niż słuchanie audiobooków.

  • Wszyscy ludzie doskonale posługują się pocztą elektroniczną. Każdy z nas ma przecież łatwy dostęp do internetu i komputera.

  • To oczywiste, że poezja lepiej oddaje świat uczuć i przeżyć niż proza.

Pomijania informacji i zakładania, że są to powszechnie znane prawdy

  • Nie będę przecież tego uzasadniać, bo to jest dobrze znany problem.

  • Już od tysięcy lat człowiek szuka odpowiedzi na to pytanie.

  • Język jest najlepszym środkiem komunikacji, więc szkoda czasu na dyskusję o gestach i obrazach.

Słownictwa odwołującego się do poczucia czasu, ilości informacji itp.

  • Mógłbym przytoczyć jeszcze więcej dowodów na poparcie tej tezy, ale nie uda się ich wszystkich zamieścić w tych rozważaniach.

Ważne!

Pamiętaj o tym, aby pisać na temat. W przypadku przytaczania przykładu z literatury nie należy streszczać utworu. Argumenty, fakty oraz przykłady powinny odnosić się tylko do rozważanego zagadnienia.

j0000007VIB3v28_0000004U

Zadaniowo

Polecenie 2

Rozważ temat: O człowieku świadczą jego czyny, a nie słowa. Zredaguj wstęp do rozprawki, sformułuj przykładowe argumenty i napisz zakończenie.

RnwN0UAtlpbRW
Zadanie interaktywne polegające na uzupełnieniu planu rozprawki.
Źródło: Learnetic S.A, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 3

Napisz rozprawkę, w której rozważysz, czy istnieje prawdziwa przyjaźń. W argumentacji odwołaj się do „Kamieni na szaniec” Aleksandra Kamieńskiego oraz do innego utworu literackiego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

uzupełnij treść