Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RLCHleObcOWcp1

Gdzie pada śnieżek niebieski?

Grafika komputerowa. Czarna przestrzeń kosmosu z płomiennym słońcem i kilkoma kolorowymi planetami. Niektóre z nich mają pierścień.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

No właśnie, gdzie? W wyobraźni! Tam może zdarzyć się wszystko, co tylko sobie wymyślimy. Poeta marzył o niebieskim puchu na gałązkach kwitnącej jabłoni, uśmiechniętym słońcu w zielonym makijażu, fruwających nad modrą łąką krówkach… A ty jakie obrazy tworzysz w głowie?

j0000007W1B2v27_0000000M
Polecenie 1

Wyobraźnię można codziennie rozwijać. Usiądź wygodnie, zamknij oczy i rozpocznij trening. Słuchaj nagranych wskazówek.

Polecenie 1

Wysłuchaj nagrania lub przeczytaj uważnie tekst, a następnie wyobraź sobie przedstawiony w nim świat.

Trening wyobraźni

Zamknij oczy, oddychaj spokojnie i patrz oczami swojej wyobraźni. Zobacz, przed twoją ławką zatrzymuje się dziwny pojazd, podobny do kapelusza, a może do czajnika? Przyglądaj się uważnie.

Teraz otwierają się drzwi pojazdu i miły głos zaprasza cię do środka. Wstajesz, wsiadasz do pojazdu, który unosi się i wylatuje przez okno w nieznane.

Po chwili lądujesz przed wielką bramą. Brama otwiera się. Wchodzisz w nieznane ci miejsce, gdzie wita cię ptak‑dziwak. Nosi żółty frak, czapkę zieloną, kwiaciaste spodnie i ogromniaste buty. Na plecach ma kraciasty plecak, a na szyi szal w zielone i żółte paski. Teraz słyszysz głośny huk. Ptak‑dziwak gdzieś ucieka. Brama znika. Ty powoli otwierasz oczy, bierzesz głęboki wdech i jesteś znów w swojej ławce.

R15AfZrvuVMrc
Trening wyobraźni prowadzi Bartosz Woźny.
1
Polecenie 2

Co można zobaczyć oczami wyobraźni? Na podstawie wysłuchanego fragmentu odpowiedz na pytania.

  • Jakie uczucia ci towarzyszyły?

  • Czy było przyjemnie? A może strasznie?

  • Porozmawiaj o swoich odczuciach z koleżankami i kolegami w klasie.

uzupełnij treść
Polecenie 3

Z czym kojarzy Ci się słowo 'wyobraźnia'? Wybierz najlepsze - twoim zdaniem - skojarzenia spośród podanych. Dodaj także inne określenia i ułóż je w chmurach.

R1LJLCscVVJFp
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RlkQrPjMnyX29
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4
R4aIKpfJvPgRR
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Posłuchaj, jak 'Cuda i dziwy' maluje słowem poeta Julian Tuwim. Podczas słuchania zamknij oczy i twórz w swojej wyobraźni obrazy inspirowane słowami poety.

Polecenie 4

Wysłuchaj nagrania lub przeczytaj wiersz i spróbuj sobie wyobrazić świat, przedstawiony przez poetę.

RXKKSnQ7rSnpe
Wiersz "Cuda i dziwy" czyta Bartosz Woźny.
Cuda i dziwyJulian Tuwim
Julian Tuwim Cuda i dziwy

Spadł kiedyś w lipcu
Śnieżek niebieski,
Szczekały ptaszki,
Ćwierkały pieski.
Fruwały krówki
Nad modrą łąką,
Śpiewało z nieba
Zielone słonko.
Gniazdka na kwiatach
Wiły motylki.
Trwało to wszystko
Może dwie chwilki.
A zobaczyłem
Ten świat uroczy,
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy.
Gdym je otworzył,
Wszystko się skryło
I znów na świecie
Jak przedtem było.
Wszystko się pięknie
Dzieje i toczy...
Lecz odtąd – często
Przymykam oczy.

tWBxG5Pm0v_00000_BIB_001 Źródło: Julian Tuwim, Cuda i dziwy, [w:] tegoż, Cuda i dziwy, Lublin 1994, s. 11.
RwC4I2pEEfuSL
Śnieżek niebieski
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 5

Zapoznaj się z ilustracją i odpowiedz na poniższe pytania.

  • Czy podczas słuchania recytacji wiersza w twojej wyobraźni pojawił się podobny obraz?

  • Opisz, jakie inne obrazy udało ci się zobaczyć.

  • Co się stało, gdy osoba mówiąca w wierszu otworzyła oczy?

  • Jak myślisz, czy sytuacje opisane w wierszu mogą się zdarzyć w rzeczywistości? Wyjaśnij, dlaczego?

R7HrU1qwggvJq
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Zastanów się:

  • Czy podczas lektury wiersza w twojej wyobraźni pojawiły się jakieś obrazy?

  • Opisz, jakie obrazy udało ci się zobaczyć.

  • Co się stało, gdy osoba mówiąca w wierszu otworzyła oczy?

  • Jak myślisz, czy sytuacje opisane w wierszu mogą się zdarzyć w rzeczywistości? Wyjaśnij, dlaczego?

RxMxVITrbcXtN
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1
R17xCySbbni0y1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RCdviPUPTbELt11
Rysunek. Brązowa, uchylona szafa. Z jej dna wyrastają ludzkie nogi, a z boków ręce. Na szafie czarny kot i dzbanek z jednym kwiatkiem. Obok tekst: Jak myślisz, czy słonko albo szafa może śpiewać?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R5DQSgDRLh9Zu1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 6

Zabaw się w poetę i posłuż się takim samym chwytem poetyckim, jak Julian Tuwim. Nadaj cechy ludzkie roślinom, zwierzętom albo zjawiskom. Zapisz swoje pomysły w polu poniżej lub w zeszycie. Przedstaw je całej klasie.

uzupełnij treść
RK84iUpXKTiZC11
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Przygotujcie inscenizację wiersza Juliana Tuwima zatytułowaną 'Cuda i dziwy'.

  • To, co się dzieje na obrazach opisanych w wierszu, możecie wzbogacić wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi oraz ruchem scenicznym. A może znacie piosenkę, którą mogłoby zaśpiewać słonko?

  • Wybierzcie reżysera, narratora, który przeczyta wiersz, dźwiękowców i grupę choreograficzną.

  • Bawcie się wyobraźnią!

Polecenie 8

Porozmawiaj z kolegami o pracy nad przedstawieniem. Co sądzisz o waszym wspólnym dziele? Opowiedz o tym, co było najciekawsze w tej pracy, a co sprawiało ci trudność. Dlaczego?

RATFuMg7MfrzM
Ćwiczenie 3
Połącz wyrazy w pary tak, aby uzyskać istniejące związki frazeologiczne. widzieć coś Możliwe odpowiedzi: 1. granice wyobraźni, 2. wodze wyobraźni, 3. na skrzydłach wyobraźni, 4. do wyobraźni, 5. oczami wyobraźni dac się ponieść Możliwe odpowiedzi: 1. granice wyobraźni, 2. wodze wyobraźni, 3. na skrzydłach wyobraźni, 4. do wyobraźni, 5. oczami wyobraźni coś przekracza Możliwe odpowiedzi: 1. granice wyobraźni, 2. wodze wyobraźni, 3. na skrzydłach wyobraźni, 4. do wyobraźni, 5. oczami wyobraźni puścić Możliwe odpowiedzi: 1. granice wyobraźni, 2. wodze wyobraźni, 3. na skrzydłach wyobraźni, 4. do wyobraźni, 5. oczami wyobraźni przemówić Możliwe odpowiedzi: 1. granice wyobraźni, 2. wodze wyobraźni, 3. na skrzydłach wyobraźni, 4. do wyobraźni, 5. oczami wyobraźni
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Jak myślisz, czy sytuacje opisane w wierszu mogą się zdarzyć w rzeczywistości? Wyjaśnij, dlaczego?

uzupełnij treść
R1QG09mk7gEyk
Ćwiczenie 5
Pogrupuj wyrazy na synonimy do słowa „wyobraźnia i rodzinę wyrazów do tego słowa. synonimy Możliwe odpowiedzi: 1. niewyobrażalny, 2. pomysłowość, 3. imaginacja, 4. wyobrażenie, 5. fantazja, 6. wyobrażać sobie, 7. wyobrażony, 8. wyobrażalny, 9. polot, 10. kreatywność, 11. rodzina wyrazów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.