Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RtHXebtaFfZD81
Zdjęcie przedstawia starą zniszczoną książkę z pożółkłymi stronami i przetartymi rogami okładki. Leży zamknięta na drewnianym blacie.

Czym jest „prywatna historia”?

Źródło: a. nn., Książka, domena publiczna.

Wspomnienia i pamięć o przeszłości, bez względu na to, czy dotyczą spraw wielkich, takich jak kwestia narodu, czy historii prywatnych, odgrywają istotną rolę w kształtowaniu osobowości każdego człowieka. Jednak często wracamy do przeszłości, w tym do czasów dzieciństwa, dopiero wtedy, gdy jesteśmy dorośli. Nie zawsze udaje się nam odtworzyć pełny obraz tych wydarzeń, które miały miejsce dawno temu. Jednak pamiętamy te zdarzenia, które z różnych powodów odcisnęły piętno na naszym życiu.

Już wiesz

1) Wyszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat życia i twórczości znanego polskiego księgarza i wydawcy Jakuba Mortkowicza.

Rv5iDqFQcNCJF
Miejsce na notatkę

2) W dostępnych źródłach wyszukaj informacje o tym, z jaką działalnością związane jest edytorstwo.

RSqeK1e4kTaPv
Miejsce na notatkę
j00000003TB2v27_0000000K
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Jakub Mortkowicz – księgarz i wydawca

W ogrodzie pamięciJoanna Olczak‑Ronikier
Joanna Olczak‑Ronikier W ogrodzie pamięci

NiepodległośćniepodległośćNiepodległość oznaczała dla moich dziadków przede wszystkim konieczność wzięcia się do pracy. Wreszcie dla teraźniejszości, nie dla przyszłości, bez obaw, bez politycznych represji. Wiosną 1919 roku Jakub Mortkowicz dzięki specjalnym przepustkom i pozwoleniom jednym z pierwszych ekspresów wojskowo‑dyplomatycznych wyjechał do Francji i Anglii, by nawiązać zerwane przez wojnę kontakty zawodowe. Wziął ze sobą egzemplarze swoich wydawnictw. W broszurze Książka polska jako czynnik międzynarodowy i propagandowy wspominał później: „Główny dyrektor Oxford PressOxford PressOxford Press, słynny wydawca Henry MilfordHenry MilfordHenry Milford, podczas dyskusji powiedział mi: »Pokaż mi pan, jak wydajecie książki, a przekona mnie pan do waszej kultury i niepodległego bytu«. Pokazałem i przekonałem go”.
Wrócił zachwycony propozycjami współpracy, z mnóstwem pomysłów i planów. Przywiózł do Warszawy francuskie i angielskie nowości literackie, ogromne ilości albumów i reprodukcjireprodukcjareprodukcji artystycznych, którymi udekorował okna wystawowe księgarni na Mazowieckiej, zwoje kolorowych płócien na oprawy książek. Żona i córka z najwyższym trudem wyprosiły u niego parę metrów tych cudowności na letnie sukienki […].

Dwudziestolecie międzywojennedwudziestolecie międzywojenneDwudziestolecie międzywojenne, mimo swoich osiągnięć, nie było przyjazne książce. Najpierw inflacjainflacjainflacja, potem reforma finansowa, wreszcie kryzys gospodarczy, powszechne zubożenie, wzrastające koszty produkcji – wszystko to spowodowało spadek sprzedaży. Tytuły prasowe wołały: „Agonia polskiej książki”. Uważano, że młodzież nie czyta, bo odciągana jest od lektury przez kinematografkinematografkinematograf, sport, radio, ilustrowane tygodniki. Mortkowicz wypowiadał się w prasie fachowej i w pismach literackich na temat znaczenia książki w życiu społeczeństwa, obmyślał sposoby przyciągnięcia czytelnika do księgarni. W roku 1918 założył z paroma znanymi księgarzami spółkę Polskie Towarzystwo Księgarni Kolejowych „Ruch”, która zajmowała się kolportażemkolportażkolportażem pism, książek i materiałów piśmienniczych w całym kraju, a więc był współtwórcą funkcjonującej do dziś sieci kiosków „Ruchu”. W roku 1929 zaproponował kolegom księgarzom barwne i tłumne wyjście na ulicę: wielki kiermasz ze stoiskami na placu Teatralnym. Konkurs „Książka miesiąca”, „Dni dobrej książki” – to wszystko jego pomysły wykorzystywane do dziś. […]

W okresach euforiieuforiaeuforii nie przejmował się przykrościami, miał tysiące planów i projektów, zarażał wszystkich swoim entuzjazmem i w poczuciu wszechmocy porywał się na najśmielsze przedsięwzięcia. A potem następowały miesiące depresji i apatiiapatiaapatii. Moja babka i moja matka niechętnie o tym opowiadały. Za to rozkwitały, kiedy zaczynały sobie przypominać intensywność, kolory i smaki, którymi mieniło się życie, kiedy był w dobrej formie. Uwielbiał podróże: i te dalekie – do Włoch, i te bliskie – na jarmark do Białegostoku. W zmysłowy sposób radowały go zakupy: sery i wino, świątki i gliniane garnki, kwiaty i kolorowe perkale – przywoził te wszystkie dobra do domu w hurtowych ilościach. Cieszyło go niestrudzone bieganie po muzeach i leniwe wałęsanie się po plażach. Na wakacjach lubił udawać malarza, brał ze sobą w plener farby i sztalugi, w słomkowym canotierj00000003TB2v27_000tp001canotier, w błękitnym malarskim kitlukitelkitlu godzinami siadywał nad morzem. Ale nigdy nie odważył się dotknąć płótna pędzlem umoczonym w farbie. Znał swoje ograniczenia.

j00000003TB2v27_00000_BIB_001 Źródło: Joanna Olczak-Ronikier, W ogrodzie pamięci, Kraków 2004, s. 187–197.
Oxford Press
Henry Milford
dwudziestolecie międzywojenne
reprodukcja
inflacja
kinematograf
kolportaż
niepodległość
apatia
euforia

Po przeczytaniu powyższego fragmentu powieści Joanny Olczak‑Ronikier wykonaj ćwiczenia.

Ćwiczenie 1

Na podstawie przytoczonego fragmentu powieści wyjaśnij, jak można interpretować jej tytuł.

ReuZrRdNi52yD
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Odnosząc się do fragmentu powieści W ogrodzie pamięci, ustal, czy zgadzasz się z określeniem, że historia dzieje się dzięki ludziom i miejscom. Uzasadnij swoje zdanie.

R1AAwWAFwm3EU
Miejsce na notatkę
R7FU51dZykDnq
Jakub Mortkowicz
Źródło: a. nn., fotografia czarno-biała, domena publiczna.
edytor
Definicja: edytor

wydawca; także redaktor naukowy przygotowujący dzieło autora lub autorów do publikacji; edytor tekstu – program komputerowy umożliwiający tworzenie, czytanie i poprawianie tekstów

j00000003TB2v27_0000000K
Ćwiczenie 3.1

Czas jest elementem konstrukcyjnym świata przedstawionego i odgrywa istotną rolę w narracji każdej opowieści. Wyjaśnij, jakie znaczenie ma upływ czasu w „prywatnych historiach”.

Rnxsn9LWpa6Ch
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3.2

Wyjaśnij, jak w związku z upływającym czasem widzi swojego dziadka – Jakuba Mortkowicza – autorka opowieści W ogrodzie pamięci.

R1IAjz4LHuWsj
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3.3

Wyjaśnij, dlaczego Jakub Mortkowicz to postać ważna dla historii wydawniczej przedwojennej Polski.

R1H3nWtagENqQ
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4
R3luYJ0YDonWU
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

W wybranej książce (także e‑booku) znajdź stronę z informacjami wydawniczymi i zapoznaj się z nimi.

RPX45pvT1AiqY
Miejsce na notatkę
j00000003TB2v27_000tp001
kitel
j00000003TB2v27_0000001X
JPOL_E3_E4_Konteksty

Młodzieńcze historie prywatne

Prywatne historie to również „chwile uniesień” i plany na przyszłość. Przeczytaj wiersz, który napisała córka Jakuba Mortkowicza – Hanna – w 1918 roku.

***[Mieć szesnaście lat i przed sobą życie]Hanna Mortkowicz
Hanna Mortkowicz ***[Mieć szesnaście lat i przed sobą życie]

Mieć szesnaście lat i przed sobą życie,
I głowę pełną zamiarów i chceń,
Pędzić przed siebie w radości, zachwycie
W cudny, słoneczny, szafirowy dzień.

Mieć lat szesnaście, młode mocne nogi,
Na przyszłe trudy dwoje silnych rąk,
Przebiegać ścieżki, bezdroża i drogi
I żyć swobodnie wśród lasów i łąk.

Mieć lat szesnaście i twarz roześmianą,
I z miłością patrzeć na ludzi i świat,
Z radością życia budzić się co rano,
Ach, jak to dobrze mieć szesnaście lat!

j00000003TB2v27_00000_BIB_002 Źródło: Hanna Mortkowicz, ***[Mieć szesnaście lat i przed sobą życie], [w:] Joanna Olczak–Ronikier, W ogrodzie pamięci, Kraków 2004, s. 187.
Ćwiczenie 5.1

Zinterpretuj pierwszą zwrotkę wiersza ***[Mieć szesnaście lat i przed sobą życie] autorstwa Hanny Mortkowicz.

Rq4hNLwZ9TXSm
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 5.2

Wypisz z utworu ***[Mieć szesnaście lat i przed sobą życie] epitety i określ ich funkcję w tekście.

RsShCl7JbXDpa
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 5.3

Scharakteryzuj szesnastoletniego człowieka – w opisie odnieś się do poniższych cytatów z wiersza.
„Przebiegać ścieżki, bezdroża i drogi\ I żyć swobodnie wśród lasów i łąk” oraz „z miłością patrzeć na ludzi i świat,\ Z radością życia budzić się co rano”.

RsShCl7JbXDpa
Miejsce na notatkę
JPOL_E3_E4_Konteksty

„...zapał tworzy cudy...”

Oda do młodości to utwór napisany przez Adama Mickiewicza w 1820 roku. Uznawana jest za manifestmanifestmanifest młodego pokolenia, proponujący nowe wartości i przeciwstawiający się „staremu” pokoleniu. Młodzi nie zgadzali się z zastałymi zasadami epoki i chcieli stworzyć nowy świat i zasady. Byli pełni zapału do działania, chcieli poświęcać się kreowaniu nowych idei, pokonując swe słabości i pracując nad sobą. Chcieli, aby tworzona przez nich sztuka skupiała się przede wszystkim na uczuciach i emocjach. Fascynował ich folklor i natura. Młodzi nie chcieli przestrzegać sztywnych zasad, według których należy tworzyć dzieła. Z tego powodu często wybierali niektóre założenia, które realizowali, ale również mieszali gatunki czy tworzyli nowe.

Oda do młodościAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Oda do młodości

[…]
Młodości! dodaj mi skrzydła!
Niech nad martwym wzlecę światem
W rajską dziedzinę ułudyułudaułudy:
Kędy zapał tworzy cudyKędy zapał tworzy cudyKędy zapał tworzy cudy,
Nowości potrząsa kwiatemNowości potrząsa kwiatemNowości potrząsa kwiatem
I obleka w nadziei złote malowidłaNowości potrząsa kwiatemI obleka w nadziei złote malowidła.
[…]
Młodości! ty nad poziomy
Wylatuj, a okiem słońca
Ludzkości całe ogromyLudzkości całe ogromyLudzkości całe ogromy
Przeniknij z końca do końcaLudzkości całe ogromyPrzeniknij z końca do końca.

j00000003TB2v27_00000_BIB_003 Źródło: Oda do młodości, [w:] Adam Mickiewicz, Wybór poezyj, t. 1, oprac. Czesław Zgorzelski, Wrocław 1997, s. 63–67.
oda
Definicja: oda

utwór poetycki wychwalający ważną osobę, istotne wydarzenie lub jakąś ideę

manifest
ułuda
Ludzkości całe ogromy
Nowości potrząsa kwiatem
Kędy zapał tworzy cudy

Przeczytaj przytoczony powyżej fragment utworu Adam Mickiewicza i wykonaj ćwiczenia.

j00000003TB2v27_0000002Y
Polecenie 1.1

Zredaguj notatkę, w której opiszesz, w jaki sposób wyrażasz swój: entuzjazm, zapał i radość z siły, jaką daje młodość.

R40dYRTB1maiu
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 6.1

Wyjaśnij, jaką funkcję pełni w Odzie do młodości Mickiewicza motyw skrzydeł i lotu ptaka.

RLQL3VWsl4Yfz
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 6.2

Wyjaśnij, czego, zdaniem podmiotu lirycznego, może dokonać młody człowiek. Opisz, jakie ma możliwości i czego może dokonać nastolatek w XXI wieku. Uzasadnij swoje zdanie.

R1bqh2RGWAcuE
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Zastanów się i odpowiedz, dlaczego dorośli tak chętnie wracają do wspomnień z młodości.

RmgLh2YzBic3r
Miejsce na notatkę
RIZSXJrLO1li9
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne. Dopasuj zwroty do ich metaforycznego znaczenia. Związki frazeologiczne: przeżywać drugą młodość; młody gniewny; młody może umrzeć, a stary musi; czuć się jak młody bóg; młodym będąc, pomnij, że starym zostaniesz. Znaczenie: będąc osobą starszą, zacząć zachowywać się jak wtedy, gdy się było młodym; reprezentant pokolenia zbuntowanego przeciwko dorosłym; młodzi ludzie rzadko myślą o śmierci, w przeciwieństwie do starszych, którzy mogą umrzeć każdego dnia; czuć się silnym i sprawnym; młodość nie trwa wiecznie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000003TB2v27_0000002Y
JPOL_E3_E4_Preteksty

Kiedy znów będę mały Janusza Korczaka

Kiedy znów będę małyJanusz Korczak
Janusz Korczak Kiedy znów będę mały

„Do dorosłego czytelnika”

»Powiadacie:
– Nuży nas obcowanie z dziećmi.
Macie słuszność.
Mówicie:
– Bo musimy się zniżać do ich pojęć.
Zniżać, pochylać, naginać, kurczyć.
Mylicie się.
Nie to nas męczy. Ale że musimy się wspinać do ich uczuć.
Wspinać, wyciągać, na palcach stawać, sięgać.
Żeby nie urazić […]«

To tak było.
Leżę raz w łóżku i nie śpię. Ale przypominam sobie, że jak byłem mały, często myślałem, co będę robił, gdy urosnę.
Różnie układałem.
Jak będę duży, zbuduję domek dla rodziców i ogródek będę miał. Żeby w ogródku nasadzić drzewek: grusz, jabłoni i śliwek. Zasieję kwiaty. Żeby, jak jedne kwiaty więdną, inne zaczynały kwitnąć.
Nakupię książek z obrazkami albo bez obrazków, tylko żeby były ciekawe.
Kupię farby, ołówki kolorowe, będę rysował, malował. Co zobaczę, będę rysował.
Będę pielęgnował ogródek – i altankę wybuduję. W altance postawię krzesło, fotel z poręczami. Altanka będzie obrośnięta dzikim winem, a jak ojciec wróci z roboty, niech siedzi wygodnie w cieniu. Nałoży na nos okulary i będzie czytał gazetę.
A mama znów – będzie miała kury. I będzie gołębnik na palu, żeby się kot albo inny szkodnik nie zakradł.
I króliki będą.
Będę miał srokę, nauczę ją mówić.
Będę miał kuca i trzy psy. […]

Gdybym znów był dzieckiem, chciałbym pamiętać, wiedzieć, umieć wszystko, co teraz wiem i umiem. I żeby nikt się nie domyślał, że już byłem duży. A ja niby nic. Udaję, że jestem takim samym chłopakiem jak wszyscy, mam ojca i mamę i chodzę sobie do szkoły.
Tak byłoby najciekawiej, najlepiej. Przyglądałbym się tylko i tak by było śmiesznie, że mnie nikt nie poznaje.

j00000003TB2v27_00000_BIB_005 Źródło: Janusz Korczak, Kiedy znów będę mały, oprac. Barbara Kryda, Kraków 1991, s. 7–10.
Ćwiczenie 9.1

Wyjaśnij, dlaczego cytowany fragment poetyckiej baśni Kiedy znów będę mały adresowany jest do dorosłych.

R1gDs1rdlmisc
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 9.2

Podaj po dwa synonimy do wyrazów: „dorosły”, „dziecko”.

RwsNJ1FY6hvpY
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 9.3

Ustal, o czym marzył bohater opowieści, kiedy był dzieckiem.

RSiWhDxsaznqz
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 9.4

Wyjaśnij, w jaki sposób narrator przedstawia świat dziecka i świat dorosłych. Wskaż fragmenty tekstu, które informują o braku porozumienia między tymi światami.

R1RPKQOfVBJQP
Miejsce na notatkę
j00000003TB2v27_0000003L
mapa mentalna
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 2.1

Narysuj mapę mentalnąmapa mentalnamapę mentalną ogrodu lub opisz ogród marzeń, używając m.in. następujących określeń: plewiony – zadbany, nieplewiony – dziki, tajemniczy, kwiatowy, kolorowy, pachnący itd. Aby uniknąć powtórzeń, skorzystaj ze słownika synonimów.

Rk8j4va5Z36hu
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 10.1

Podaj wyrazy pokrewne do słowa „pamięć” będące: rzeczownikiem, czasownikiem, przymiotnikiem, przysłówkiem.

R1HDrZEDKMk0d
Miejsce na notatkę
Polecenie 3.1

Zapytaj dziadków lub inne osoby o ich ciekawe prywatne historie.

R8s2TTCMHVoyQ
Miejsce na notatkę
Polecenie 4

Zredaguj notatkę, w której ustosunkujesz się do poniższych słów Barbary Krydy.

Barbara Kryda Posłowie

Bo przecież małym się jest teraz, kiedyś tam i już nigdy potem. Wszyscy o tym wiedzą. W dorosłych ludziach pozostaje zaledwie ślad przeżytego dzieciństwa, zapominają, czego naprawdę doświadczyli, co przeżywali. Obciążeni obowiązkami i odpowiedzialnością patrzą w przeszłość z rozrzewnieniem i tęsknotą za swobodą i utraconymi szansami. Wszystko z daleka wydaje się im teraz piękne i dobre – bo już dalekie i nigdy więcej nieosiągalne. A znowu w dzieciach jest niecierpliwość doświadczenia przyszłości. Dłuży im się czas dorastania. Chcą z dzieciństwa uciec jak najszybciej i jeszcze nie wiedzą, jak bardzo będą żałować tego, co zostawiają za sobą. Przeżywając głęboko swoje smutki i zawody, wzdychają: „kiedy będę duży…” i spoglądają na dorosłych z zazdrością. Spieszą się do spełnienia swoich tęsknot, realizacji swoich szans. Nie wiedzą jeszcze, że te spełnienia będą miały niewiele wspólnego z oczekiwaniem; że to, co wydaje się z daleka tak bardzo warte zabiegów i łatwe do zdobycia, pozostanie zawsze dalekie i nieosiągalne.

1 Źródło: Barbara Kryda, Posłowie, [w:] Janusz Korczak, Kiedy znów będę mały, Wrocław 1991, s. 199.
REL2yH2uEZIP6
Miejsce na tekst
1
Polecenie 5

Napisz list do kolegi lub koleżanki, w którym opiszesz swoje marzenia związane z dorosłością.

uzupełnij treść
RbRTNIpONTjVi1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: metafora ogrodu, metafora pamięci,wspomnienia, okolica dzieciństwa, edytorstwo, wydawnictwo.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Proponowane słowa klucze: metafora ogrodu, pamięć, wspomnienia, dzieciństwo, edytorstwo, wydawnictwo.

R1T9E4Lw0rg7C
Miejsce na notatkę