Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R11EtD1hR1gbv
Zdjęcie przedstawia różnokolorowe smugi światła przeplatające się ze sobą, na czarnym tle.

Witalizm i urbanizm: upojenie życiem, upojenie miastem

Smugi światła
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Źródła doświadczenia witalistycznego bywają różnorodne. W polskiej poezji tuż po odzyskaniu niepodległości zachwyt istnieniem i radosne zanurzenie w codziennym nurcie życia pojawiają się m.in. na prawach sprzeciwu i odreagowania. Buntowano się wobec sztuki zaangażowanej, obciążonej powinnościami względem narodu, społeczeństwa, historii i kultury... Z kolei potrzeba odreagowania dotyczyła melancholijnych, rezygnacyjnych i dekadenckich nastrojów literatury minionej epoki. Te charakterystyczne cechy młodopolszczyzny kojarzone były, przez pokolenie wkraczające do literatury, z tradycją zastaną i pokoleniem ówczesnych „klasyków”. Witalizm stał się zatem orężem w walce o nową poezję, nowe tematy, nastroje, emocje – nową poetycką rzeczywistość. Ponadto sam fakt odzyskania niepodległości naturalnie prowokował – szczególnie w spotkaniu z młodością – stany euforycznego uniesienia. Wzmagał postawy naiwnie radosnej otwartości wobec rzeczywistości, które prowadziły ku celebrowaniu istnienia we wszelkich jego przejawach. Witalizm w poezji wczesnego dwudziestolecia nie jest więc po prostu wykoncypowaną formą czy strategią międzypokoleniowych literackich zmagań. W dużej mierze wyrasta z autentycznych nastrojów właściwych atmosferze pierwszych lat w wolnym kraju.

Już wiesz

W różnych źródłach wyszukaj konkretne przykłady, innych niż poetyckie, zainteresowań i dokonań Juliana Tuwima w dziedzinie literatury i kultury.

R6uaqELns3rFz
Miejsce na notatki
j0000000FLB3v20_0000000E
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

O autorze

Julian Tuwim19531894
RTQwdwSS3zfTD1
Źródło: Julian Tuwim, fotografia, National Library of Israel, licencja: CC BY 3.0.

Julian Tuwim

Rodzinnym miastem Juliana Tuwima była Łódź, ówczesny prężnie rozwijający się ośrodek przemysłowy, którego rzeczywistość trwale naznaczyła świadomość przyszłego poety. Ukształtowała dziecięcą i młodzieńczą wrażliwość doświadczeniami zurbanizowanej przestrzeni i miejskiej zbiorowości. To tutaj mógł obserwować dynamiczny rozwój miasta i ściśle z nim związany ciężki los „prostego człowieka” – robotnika. Doświadczenia te – wśród wielu innych – są wyraźnie obecne w jego poezji.
W 1911 roku wydał przekłady na język esperanto liryków Leopolda Staffa, z którym zresztą później przez wiele lat łączyły go więzi graniczącego z uwielbieniem uznania dla mistrzostwa poetyckiego – a zarazem przyjaźni. Na łamach prasy debiutował Tuwim wierszem Prośba w 1913 roku. Przed publicznością wystąpił po raz pierwszy w połowie grudnia 1915 roku z prelekcją na temat futuryzmuj0000000FLB3v20_000tp004futuryzmu (Apostołowie brutalnego jutra).
Jego pierwszą książką poetycką był zbiór Czyhanie na Boga, wydany w 1918 roku. Później wydał jeszcze siedem tomów wierszy.
W momencie wydania debiutanckiego Czyhania na Boga nazwisko Tuwima nie było odbiorcom poezji zupełnie obce. Nieco wcześniej bowiem na łamach „Pro Arte et Studio”– pisma studentów Uniwersytetu Warszawskiego – ukazał się wiersz Tuwima Wiosna. Dytyramb (1918), który wywołał skandal. Dosadne, naturalistyczne obrazowanie, swoiste ironiczno‑satyryczne spojrzenie podmiotu, i wyrażone językiem łamiącym poetyckie konwencje stylistyczne dało rezultat, który odebrano jako prowokację estetyczną i obyczajową. Tym sposobem nazwisko Tuwima zyskało rozgłos, a przez stołeczne środowisko literackie przetoczyła się dyskusja o granicach artystycznej wolności i prawie twórcy do nieskrępowanych wyborów estetycznych. Spór ten stanowił ważny etap w procesie kształtowania się przyszłej grupy Skamander i skamandryckiej poetyki.
Jeszcze z czasów łódzkiej młodości wyniósł fascynację zjawiskami z peryferii oficjalnej kultury: magią, demonologią, różnego rodzaju kuriozamij0000000FLB3v20_000tp005kuriozami literatury. Efektem tych fascynacji jest wiele książek (Czary i czarty polskie oraz Wypisy Czarnoksięskie, Polski słownik pijacki i Antologia bachiczna, Pegaz dęba, czyli panopticumj0000000FLB3v20_000tp006panopticum poetyckie, Cicer cum caulej0000000FLB3v20_000tp007Cicer cum caule), aczkolwiek źródło to oddziaływało również na poezję Tuwima. Był również twórcą antologii literackich (Cztery wieki fraszki polskiej, Polska nowela fantastyczna). Nie wolno też zapominać o doskonałych wierszach dla dzieci (m.in. Lokomotywa, Rzepka, Ptasie radio, Słoń Trąbalski, Zosia Samosia), które stanowią współcześnie żelazny kanon tego obszaru literatury.
Z powodu żydowskiego pochodzenia był w dwudziestoleciu prześladowany i brutalnie niekiedy atakowany przez środowiska nacjonalistyczne. Doświadczenia tego rodzaju, w połączeniu z agorafobią (lękiem przed otwartą przestrzenią) i stanami depresji oraz kompleksem wynikłym z wyraźnego znamienia na twarzy – trwale naznaczyły nie tylko codzienne życie poety, ale również jego twórczość. Stały się niewątpliwie jednym z czynników warunkujących stopniowe nasilanie się ciemnej tonacji nastrojowej i problemowej w wierszach.
W 1936 napisał satyryczno‑katastroficzny poemat Bal w Operze, opublikowany dopiero 10 lat później, w niepełnej zresztą wersji. Wojnę spędził na uchodźstwie, głównie w Stanach Zjednoczonych. Podjął wówczas pracę nad Kwiatami polskimi. Pierwsza część zamierzonego na większą skalę i nigdy nieukończonego dzieła ukazała się w 1949 roku.
W 1946 roku powrócił do kraju. Związał się z ustrojem i władzą Polski Ludowej, dzięki czemu stał się ważną i celebrowaną osobistością oficjalnego życia kulturalnego. Kontynuował wówczas pracę przekładową, opublikował szereg artykułów poświęconych ciekawostkom i osobliwościom literatury, ale oryginalnej twórczości poetyckiej powstało po wojnie niewiele, najczęściej były to zresztą teksty wyraźnie ustępujące jakością utworom przedwojennym.
Julian Tuwim zmarł nagle, 27 grudnia 1953 roku, podczas urlopu spędzanego z rodziną w Zakopanem.

j0000000FLB3v20_0000000Y
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

O poetyce Tuwima

Najważniejsze kategorie wczesnej poetyki Juliana Tuwima, która prezentowana jest w toku tej lekcji, to: optymizm, witalizm i urbanizm. Autor wprowadził do polskiej poezji świat codziennych doświadczeń i uczuć mieszkańca dużego miasta. Dołączył również urbanistyczną scenografię i rekwizytornię oraz odpowiadający im język, który śmiało zagarnął właściwości stylu potocznego. Nastrojową i emocjonalną dominantą wielu tych wierszy jest pogodna afirmacja życia, zachwycone upojenie istnieniem, złożonym z prostych, codziennych, chwilowych radości, uniesień i przyjemności.
Jednak nawet w tym początkowym okresie poetyka Tuwima nie jest wolna od ambiwalencji i niejednoznaczności (zob. np. wiersz Szczury z tomu Wierszy tom czwarty z 1923 r.). Co więcej, wraz z nasilaniem się ciemnej tonacji emocjonalnej, metafizycznej perspektywy i krytycznego dystansu wobec aktualnej rzeczywistości polityczno‑społecznej (zob. np. Et arceo..., Wiec, Bal w Operze), będą ujawniać się coraz wyraźniej.
Istotnym walorem praktyki poetyckiej Tuwima jest wirtuozeria językowa. Poeta żywo interesował się problemami języka; w swej twórczości wykorzystywał wielorako słowotwórcze możliwości polszczyzny, zainspirowany m.in. twórczością Bolesława Leśmiana i koncepcjami rosyjskich futurystów. Świadectwem tych oddziaływań jest m.in. poetycki eksperyment w postaci cyklu Słopiewnie. Jednak językowa wirtuozeria autora frazy „ojczyzna‑polszczyzna” (pochodzącej z wiersza Zieleń) nie ograniczała się do słowotwórstwa. Przejawiała się ona także w wyczuleniu na stylistyczne niuanse polszczyzny, zwłaszcza zaś – mowy potocznej, która wielorako, niekiedy z wulgarną brutalnością, wkraczała do wierszy. Tuwim po prostu znakomicie wyczuwał znaczeniowe, stylistyczne i brzmieniowe walory języka polskiego.
W latach trzydziestych, z przemianami dokonującymi się w życiu politycznym i społecznym, poetyka Tuwima wyraźnie porzuca tony witalistycznego optymizmu na rzecz egzystencjalnych i społecznych niepokojów. Zjawisko to znajduje szczególny wyraz w Balu w Operze, poemacie, który Michał Głowiński uznał za „najwyższe osiągnięcie [...] Tuwima‑poety w ogóle”.
Jeśli o Balu w Operze powiedzieć można, że „jest niewątpliwie kulminacyjnym momentem w rozwoju poetyckim Tuwima”, „swoistą summą poetycką” (Michał Głowiński), to powstające w czasie wojny na emigracji Kwiaty polskiej0000000FLB3v20_000tp001Kwiaty polskie świadczą o kryzysie i zapowiadają zmierzch tej twórczości.
Znamienne jest, że chociaż po powrocie do kraju Tuwim funkcjonuje w randze wielkiego poetyckiego autorytetu, nie tworzy wówczas niczego, co oceniane z perspektywy czasu mogłoby dorównać jego wierszom przedwojennym. W ten sposób stał się Julian Tuwim przede wszystkim – poetą dwudziestolecia.

j0000000FLB3v20_000tp001
j0000000FLB3v20_000tp004
j0000000FLB3v20_000tp005
j0000000FLB3v20_000tp006
j0000000FLB3v20_000tp007
j0000000FLB3v20_0000001D
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Motyw upojenia

RanyjulekJulian Tuwim
Julian Tuwim Ranyjulek

Kazimierzowi Wierzyńskiemu

Powinienem z wiatrami po ulicach się włóczyć,
W tłoku miast, podchmielony, najradośniej się chwiać,
Od andrusówj000000FLB3v20_000tp002andrusów, dryndziarzy j000000FLB3v20_000tp003dryndziarzy powinienem się uczyć
Gwizdać, kląć, pohukiwać na psiakrew i psiamać!

Od rynsztoka do ściany zygzakami się toczyć,
Ranyjulek! swobodny, bezpański, jak pies!
Sińce łapać na słupach, w zbiegowiskach się tłoczyć,
Na parkany wdrapywać się wiosną po bez!

I kapelusz dziurawy liliowymi kwiatami
Na swą chwałę ustroić i na chwałę swą chlać,
I znów w kwiatach się włóczyć po ulicach z wiatrami,
Podnieść łeb, gwiazdy łykać i na nogach się chwiać!

j0000000FLB3v20_00000_BIB_001 Źródło: Julian Tuwim, Ranyjulek, [w:] tegoż, Wiersze wybrane, Wrocław 1986.
Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, na czym polega gra językowa, na której oparty został tytuł wiersza Ranyjulek.

RmqIBtILIGGzs
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 2

Scharakteryzuj kreację podmiotu lirycznego. Uwzględnij w tej charakterystyce typ przestrzeni oraz specyfikę doświadczeń.

R1HLEXWg58EQF
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 3
RLbseWHRZ22B91
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 4

Określ, jaką funkcję w wierszu pełni motyw upojenia.

R2MvoNCtf4QPm
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, jakie znaczenia uruchamiane są w wierszu za sprawą następujących motywów:
a) wiatr;
b) tłok, zbiegowisko;
c) wiosna;
d) kwiaty.

RjKZ9ymvStdzt
Miejsce na notatki
j0000000FLB3v20_00000025
j000000FLB3v20_000tp002
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
 j000000FLB3v20_000tp003

Manifest poetycki

Do krytykówJulian Tuwim
Julian Tuwim Do krytyków

A w maju
Zwykłem jeździć, szanowni panowie,
Na przedniej platformie tramwaju!
Miasto na wskroś mnie przeszywa!
Co się tam dzieje w mej głowie:
Pędy, zapędy, ognie, ogniwa,
Wesoło w czubie i w piętach,
A najweselej na skrętach!
Na skrętach – koliście
Zagarniam zachwytem ramienia,
A drzewa w porywie natchnienia
Szaleją wiosenną wonią,
Z radości pęka pąkowie,
Ulice na alarm dzwonią,
Maju, maju! –
Tak to jadę na przedniej platformie tramwaju,
Wielce szanowni panowie!...

j0000000FLB3v20_00000_BIB_002 Źródło: Julian Tuwim, Do krytyków, [w:] tegoż, Poezje wybrane, Warszawa 1977.
Ćwiczenie 6

Omów wizerunek i postawę podmiotu lirycznego Do krytyków. Porównaj je z wizerunkiem i postawą podmiotu lirycznego w wierszu Ranyjulek.

Rtz9fkOxw1wRN
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 7

Przeprowadź analizę organizacji formalnej wiersza Do krytyków, a następnie porównaj ją z formą wiersza Ranyjulek. Wyjaśnij, jakiemu celowi podporządkowana została forma zastosowana w utworze Do krytyków.

R1EyfeKNatX26
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 8

Określ, jaką funkcję pełni w wierszu adresat zbiorowy wprowadzony do niego.
Jaki typ relacji łączy postać mówiącą z adresatem? Jakiego charakteru nabiera tak zaadresowana wypowiedź?

RIeObflmktMyE
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 9
RBEA64CWq5b161
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1

Wybierz z tekstu trzy, najbardziej efektywne w twoim odczuciu, figury reprezentujące upojenie życiem (postawę witalistyczną). Krótko wyjaśnij, w jaki sposób wprowadzają one do rzeczywistości wiersza nacechowanie witalistyczne.

RdetIs3EjzADk
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 10

Z tekstów dwóch poznanych wierszy Tuwima wybierz motywy, które można by zasadnie przyporządkować wymienionym niżej znaczeniom (jeśli uznasz to za konieczne, motywy mogą się powtarzać przy różnych kategoriach):
a) urbanizm,
b) dynamizm,
c) optymizm,
d) natura,
e) zabawa,
f) codzienność,
g) doświadczenie ekstatyczne.

RqGW92kafuKPS
Miejsce na notatki
Polecenie 2

Scharakteryzuj emocje i wrażenia, jakie budzi w tobie zaprezentowana
na przykładzie wierszy RanyjulekDo krytyków tematyka i poetyka wczesnej twórczości Tuwima. Zastanów się nad własną, subiektywną oceną tak zorganizowanej poetyki.

ReGtzvK4LWns4
Miejsce na notatki
j0000000FLB3v20_00000034
JPOL_E3_E4_Konteksty

Tuwim oczami Gombrowicza

Dziennik 1953‑1956Witold Gombrowicz
Witold Gombrowicz Dziennik 1953‑1956

Śmierć Tuwima. Wyobrażam sobie nekrologi. Ale tu, prywatnie, mogę zanotować: zmarł największy współczesny poeta polski. Największy? Niewątpliwie. Wielki? Hm... Nie wprowadził nas w nic, niczego nie odkrył, w nic nie wtajemniczył, nie dostarczył żadnego klucza. Ale wibrował – tryskał – olśniewał... magią „poetyckiego słowa”. Taka zmysłowa wibracja poetyckiej harfy, ziejącej werbalnym luksusem, jest, w sztuce, najwyższą aspiracją ludów prymitywnych; więc był to poeta, który nie przynosił nam zaszczytu, nawet trochę nas demaskował. Wstyd polega na tym, że o każdym wierszu Tuwima możemy powiedzieć, iż jest „cudowny”, ale na pytanie, co tuwimowskiego wniósł Tuwim w poezję świata, nie potrafimy udzielić odpowiedzi. Gdyż Tuwim, jako Tuwim, to jest jako osobowość, nie istniał. Harfa bez harfiarza.
Ciekawy jestem, czy nekrologi zdobędą się na ujawnienie tej prawdy. Myślę iż będą raczej utrzymane w zdrowo konwencjonalnym poetowatym stylu, z łezką z powodu „zdrady”. Nasze odczucie poezji jest, jak się rzekło, nieco prymitywne i mocno zmechanizowane, ale doprowadziliśmy do wielkiej perfekcji nasze mówienie o niej – mówienie, pełne fioritur, trelów, trylów, w tonie poetyckim, z fałszywie poetyckim rozczuleniem i z równie fałszywym poetyckim uniesieniem. Gatunek ten doskonale nadaje się na pogrzeby, przypuszczam więc, że zostanie uruchomiony przy tej okazji.
Moim zdaniem poezja polska (ale może wszystkie poezje?) nie ruszy z miejsca póki nie zerwie z trzema okropnymi szablonami: 1. Postawa poety; 2. Ton poetycki; 3. Forma poetycka. Róbcie, co chcecie. Próbujcie wyleźć z tego drzwiami czy oknami, mnie wszystko jedno; ale póki będziecie wewnątrz, nic was nie zbawi.

j0000000FLB3v20_00000_BIB_003 Źródło: Witold Gombrowicz, Dziennik 1953–1956, Kraków 1997.
Ćwiczenie 11

Przeczytaj uważnie fragment Dziennika Witolda Gombrowicza, następnie zastanów się i odpowiedz na pytania:

  • Jakie walory przypisuje poezji Juliana Tuwima Witold Gombrowicz?

  • W jaki sposób, według Witolda Gombrowicza, przejawiają się i na czym polegają słabości tej twórczości?

  • Które rozpoznania – walory czy słabości – wydają się decydować o dokonanej przez autora Dzienników ocenie wartości dorobku poety?

RTMPLBlQUALsK
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Jeśli znasz poezję Juliana Tuwima w bogatszej reprezentacji niż ta przedstawiona w toku lekcji, wykorzystaj tę wiedzę, by ustosunkować się do oceny sformułowanej przez Witolda Gombrowicza.

RHgXaGWqZjnbt
Miejsce na notatki
j0000000FLB3v20_0000003R
JPOL_E3_E4_Konteksty

Witalizm i katastrofizm w poezji Tuwima

R10wmJsOrGYad
Na początku pojawia się plansza z tytułem „Dwa bieguny emocji w poezji Juliana Tuwima”. Następnie pojawia się Piotr Matywiecki – poeta i krytyk literacki. Mężczyzna siedzi w pokoju przy stole z książkami. Za nim widać komodę i lampę. Na ścianie obok widoczny jest fragment telewizora na ścianie. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpił Piotr Matywiecki, realizacja Contentplus.pl na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu "E‑podręcznik do kształcenia ogólnego", październik 2015.
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, o jakich dwóch biegunach emocji w poezji Juliana Tuwima opowiada
Piotr Matywiecki. Scharakteryzuj te bieguny.

RP5qfHAygdUbd
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 13

Jakie miejsce zajmuje wśród wartości Tuwima natchnienie? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RZs85qXZI53XY
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 14

Omów, w jaki sposób wiersz przytoczony przez Piotra Matywieckiego realizuje cechę dwubiegunowości uczuć.

R1eXt01wVXGi2
Miejsce na notatki
j0000000FLB3v20_0000004A
JPOL_E3_E4_Preteksty

Społeczne tematy

MieszkańcyJulian Tuwim
Julian Tuwim Mieszkańcy

Straszne mieszkania. W strasznych mieszkaniach
Strasznie mieszkają straszni mieszczanie.
Pleśnią i kopciem pełznie po ścianach
Zgroza zimowa, ciemne konanie.

Od rana bełkot. Bełkocą, bredzą,
Że deszcz, że drogo, że to, że tamto.
Trochę pochodzą, trochę posiedzą,
I wszystko widmo. I wszystko fantom.

Sprawdzą godzinę, sprawdzą kieszenie,
Krawacik musną, klapy obciągną
I godnym krokiem z mieszkań – na ziemię,
Taką wiadomą, taką okrągłą.

I oto idą, zapięci szczelnie,
Patrzą na prawo, patrzą na lewo.
A patrząc – widzą wszystko oddzielnie
Że dom... że Stasiek... że koń... że drzewo...

Jak ciasto biorą gazety w palce
I żują, żują na papkę pulchną,
Aż papierowym wzdęte zakalcem,
Wypchane głowy grubo im puchną.

I znowu mówią, że Ford... że kino...
Że Bóg... że Rosja... radio, sport, wojna...
Warstwami rośnie brednia potworna,
I w dżungli zdarzeń widmami płyną.

Głowę rozdętą i coraz cięższą
Ku wieczorowi ślepo zwieszają.
Pod łóżka włażą, złodzieja węszą,
Łbem o nocniki chłodne trącając.

I znowu sprawdzą kieszonki, kwitki,
Spodnie na tyłkach zacerowane,
Własność wielebną, święte nabytki,
Swoje, wyłączne, zapracowane.

Potem się modlą: „od nagłej śmierci...
...od wojny... głodu... odpoczywanie”
I zasypiają z mordą na piersi
W strasznych mieszkaniach straszni mieszczanie.

j0000000FLB3v20_00000_BIB_004 Źródło: Julian Tuwim, Mieszkańcy, [w:] tegoż, Wiersze wybrane, Wrocław 1986.
Ćwiczenie 15

Przeczytaj uważnie wiersz Juliana Tuwima Mieszkańcy, a następnie przeanalizuj tekst, aby wyprowadzić z niego możliwie jak najwięcej cech charakteryzujących zbiorowego bohatera utworu. Skoncentruj się zwłaszcza na wartościach obowiązujących w świecie „strasznych mieszczan”. Swoje rozpoznania poprzyj odpowiednimi cytatami.

R13LoLSMM4zTo
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 16

Wypisz z tekstu wiersza te fragmenty (słowa lub frazy), które bezpośrednio świadczą o stosunku podmiotu do zbiorowego bohatera. Określ charakter tego stosunku.

R1b22sV7M8UEV
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 17

Wskaż w utworze wyliczenia, a następnie wyjaśnij ich funkcję.

RJQhEuPfiH64H
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 18

Rzeczywistość przedstawiona w wierszu ograniczona została do konkretnych ram czasowych. Określ te ramy, a następnie wyjaśnij funkcję takiego zabiegu.

R1I7U73zJ8MDX
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 19

Konstrukcji ramowej na poziomie organizacji rzeczywistości przedstawionej odpowiada konstrukcja ramowa na poziomie organizacji tekstu. Nazwij ten zabieg.

RfBwnPHyJC5m8
Miejsce na notatki
Polecenie 4

Rozważ fragment „A patrząc – widzą wszystko oddzielnie”. Wyjaśnij, na czym, według ciebie, polega takie „oddzielne” widzenie i w jaki sposób świadczy ono o duchowej kondycji mieszkańców.

RVv8F1hZAkegp
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 20

Zinterpretuj poniższy fragment utworu.

„I znowu mówią, że Ford... że kino... 
Że Bóg... że Rosja... radio, sport, wojna... 
Warstwami rośnie brednia potworna,
I w dżungli zdarzeń widmami płyną”.

RuW2CYKnsOUuO
Miejsce na notatki
homogenizacja
Definicja: homogenizacja

w refleksji o kulturze to nazwa procesu, który prowadzi do ujednolicenia rzeczywistości kulturowej poprzez unieważnienie hierarchicznego porządku i jakościowej odrębności elementów tego porządku; w rzeczywistości zhomogenizowanej ludzkie doświadczenie ulega spłaszczeniu w wyniku osłabienia, a ostatecznie likwidacji kryteriów różnicowania i wartościowania elementów rzeczywistości i związanych z nimi przeżyć

Polecenie 5

Zapoznaj się z przedstawioną definicją homogenizacji, po czym określ, czy rzeczywistość „strasznych mieszczan” można uznać za zhomogenizowaną. Uzasadnij swój sąd.

RfcxWZX1A7NnV
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 21

Wyjaśnij, jakie wnioski na temat duchowości mieszkańców można sformułować na podstawie formy modlitwy z ostatniej strofy.

R7MNbXwJz0XPP
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 22

Porównaj doświadczenie rzeczywistości właściwe mieszkańcom do tego, które właściwe było podmiotowi wierszy RanyjulekDo krytyków. Om kluczowe różnice.

R1Kwolp9I62Rj
Miejsce na notatki
Polecenie 6

Wykorzystując wnioski sformułowane w toku poprzednich zadań, przygotuj esej, w którym wyjaśnisz, na czym polega „straszność” Tuwimowskich mieszkańców. Przedstaw także własny stosunek do zbiorowego bohatera wiersza.

RK123EiAMhf9U
Miejsce na notatki
Polecenie 7

Wiersz Mieszkańcy pochodzi z wydanego w roku 1932 zbioru Biblia cygańska. Zastanów się, a następnie przedstaw i uzasadnij swoje zdanie na następujące kwestie:

  • Czy „straszni mieszczanie” istnieją współcześnie?

  • Czy groza postaci mówiącej w wierszu z okresu dwudziestolecia może stać się udziałem człowieka funkcjonującego w dzisiejszym społeczeństwie?

R2xndWyume2O1
Miejsce na notatki
j0000000FLB3v20_0000006E

Zadaniowo

Polecenie 8

Na podstawie poznanych wierszy Juliana Tuwima zredaguj notatkę syntetyzującą. Wskaż, które elementy programu przedstawionego w Słowie wstępnym do pierwszego numeru „Skamandra” były realizowane przez poetę.

RLaRRvRGfJn4Z
Miejsce na notatki
R19ieEuuicXi51
Zadanie interaktywne polegające na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia): witalizm, zabawa, urbanizm, codzienność, homogenizacja, rutyna egzystencjalna.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: witalizm, zabawa, urbanizm, codzienność, homogenizacja, rutyna egzystencjalna.

RabJKLbeiBb2N
Miejsce na notatki