Ilustracja przedstawiająca łagodne pagórki w odcieniach ceglastego różu. Pośród nich poruszają się uśmiechnięte ludziki w kształcie puzzli. Dwa z nich wiszą na sznurze rozwieszonym przez całą szerokość ilustracji, trzymając się go jedną ręką. Pozostałe stoją lub leżą na pagórkach. Na kilku umieszczono napisy związane z gramatyką: „wołacz”, „dopełniacz”, „liczba mnoga”, „liczba pojedyncza”, „rodzaj męski”, „rodzaj żeński”.
Ćwiczenie 1
Przeczytaj poniższy fragment komiksu lub zapoznaj się z jego opisem. Wskaż, jaką częścią mowy są wyróżnione wyrazy.
R1PNHKPxD2Ejp
Zwróć uwagę, co oznaczają wyróżnione wyrazy i jaką część mowy określają.
W komiksie wyróżniono przysłówki.
Ćwiczenie 1
Przeczytaj poniższy fragment komiksu. Określ, jaką częścią mowy są wyróżnione wyrazy.
RS11bifVGFNkT
Zwróć uwagę, co oznaczają wyróżnione wyrazy i jaką część mowy określają.
W komiksie wyróżniono przysłówki.
R1GWDAdOJmQlj
1
Ćwiczenie 2
Na jakie pytania odpowiadają wyróżnione słowa? (Możesz je znaleźć w wypowiedzi Watsona). Pytania i odpowiedzi zapisz tutaj lub w zeszycie.
Zastanów się, jakie pytania zadasz do wyrazów: wczoraj, szybko, niedaleko.
Wyróżnione słowa odpowiadają na pytania: jak?, gdzie?, kiedy?.
1
Ćwiczenie 3
Jakie cechy powinien mieć dobry detektyw? Wypisz kilka przymiotników, które go określają.
Pamiętaj, przymiotnik odpowiada na pytania: jaki?, jaka?, jakie?.
Dobry detektyw powinien być: mądry, inteligentny, dociekliwy, uważny, nieustępliwy.
tFs3N64j7N_0000000B
R2wLqAIVJYwii11
tFs3N64j7N_0000000P
R1VIczGBswFLN1
Ćwiczenie 4
RGwO8P9Pg4WeU
1
Ćwiczenie 5
Wynotuj z poprzedniego ćwiczenia czasowniki, które są określane przez przysłówki.
Pamiętaj, czasowniki odpowiadają na pytania: co robi?, co się z nim dzieje?, w jakim jest stanie?
Czasowniki użyte w poprzednim ćwiczeniu: wstajesz, biegniesz, jesz, żegnasz, wyszedł, nie musisz się, śpieszyć, masz, spotykasz, wchodzicie.
Ćwiczenie 6
RnnlwEGeAxLFJ
Ćwiczenie 7
Znajdź w poniższych wypowiedzeniach przysłówki i ułóż z nimi nowe zdania. Wzór: Do brzegu było pięć metrów. Do brzegu było pięć metrów. Przysłówek: dobrze. Dobrze jest latem poleżeć na plaży.
Praca przyniosła bogaty plon.
Po koźle zdobył kosza.
Miasta leżą nad rzekami.
Podrę twoje papiery.
Policjant sprawdzi wiele autobusów.
Poskromił ogromnego tygrysa.
Tata moczy stopy.
Malujecie płot na deszczu?
R14TCgv2d3prQ
Pamiętaj, przysłówek odpowiada na pytania: jak?, gdzie?, kiedy?
Odpowiedzi:
Przysłówek: słabo. Nasi siatkarze zagrali wczoraj bardzo słabo.
Przysłówek: źle. Wydawało mi się, że źle rozwiązałam to zadanie na sprawdzianie z matematyki, tymczasem dostałam ocenę bardzo dobrą.
Przysłówek: stale. Asia stale opowiada o ostatnio przeczytanej książce.
Przysłówek: drętwo. Wczorajsze spotkanie przebiegło dość drętwo, ponieważ nie wiedzieliśmy, o czym rozmawiać.
Przysłówek: prawdziwie. W pejzażu, który namalował Kamil, każdy szczegół został przez niego oddany prawdziwie.
Przysłówek: miło. Na przyjęciu urodzinowym u Kasi upłynął nam czas bardzo miło.
Przysłówek: czysto. Dzięki wiosennej akcji sprzątania lasów w naszej okolicy, zrobiło się tam teraz czysto.
Przysłówek: ciepło. W ubiegłym roku jesienią było dość ciepło.
R1eceSNMx9fZH
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9
Znajdź i wypisz przysłówki ukryte poziomo i pionowo w diagramie.
R1AicHb6Cx8Wg
Pamiętaj, przysłówek odpowiada na pytania: jak?, gdzie?, kiedy?.
Do poniższych czasowników dopisz przykładowe przysłówki.
wskakuje
mówi
śledzi
wita się
układa
sprząta
R1I1gRH39DnTU
Pamiętaj, przysłówek powinien określać czynność, która została wyrażona czasownikiem.
Przykładowe związki przysłówków i czasowników:
wskakuje szybko,
mówi wolno,
śledzi wytrwale,
wita się serdecznie,
układa starannie,
sprząta pracowicie.
Ćwiczenie 10
R1Y6y5DFckEPC
R147RQdC9wxf5
Ćwiczenie 10
RNXDM885JEl0f
Ćwiczenie 11
Ćwiczenie 12
Przeczytaj tekst z poprzedniego ćwiczenia. Określ, czego brakowało w nim przed dodaniem przysłówków.
ROOA3vX0hLiV8
Wyszukaj czasowniki i zastanów się, czego można się dowiedzieć o wykonaniu danej czynności po dodaniu przysłówka. Na przykład w zdaniu: [...] byliśmy w teatrze... po dodaniu przysłówka: 'wczoraj', otrzymujemy informację o czasie wycieczki.
W tekście bez przysłówków brakuje informacji na temat okoliczności czynności. Na przykład nie wiemy, kiedy odbyła się wycieczka do teatru, jak grali aktorzy, jak wyglądała scena, jak zachowywali się uczniowie.
Ćwiczenie 13
Maciek przygotowuje się do konkursu ortograficznego, Marta natomiast trenuje do olimpiady sportowej. Daj Maćkowi i Marcie kilka dobrych rad, które pomogą im w przygotowaniach. W każdej radzie musi się znaleźć przysłówek. Możesz wykorzystać niektóre wyrazy z ramki.
RPXHFd7kijiuu1
R1bGk56peIngL
Zastanów się, jak należy działać, aby efektywnie przygotować się do konkursu i do olimpiady.
Rady dla Maćka:
Pisz starannie.
Rozważnie zaplanuj powtarzanie materiału.
Cierpliwie powtarzaj reguły ortograficzne.
Systematycznie zapamiętuj wyjątki ortograficzne.
Uważnie przepisuj trudne wyrazy i codziennie pisz krótkie dyktanda.
Rady dla Marty:
Ćwicz codziennie.
Cierpliwie wykonuj ćwiczenia.
Nie zrażaj się trudnościami, uparcie dąż do celu.
Trudne ćwiczenia wykonuj precyzyjnie i wolno.
Aby uniknąć kontuzji, trenuj uważnie i z koncentracją.
Dzielnie wytrzymaj do końca treningów, twój trud zostanie nagrodzony.
Ćwiczenie 13
Maciek przygotowuje się do konkursu ortograficznego, Marta natomiast trenuje do olimpiady sportowej. Daj Maćkowi i Marcie kilka dobrych rad, które pomogą im w przygotowaniach. W każdej radzie musi się znaleźć przysłówek. Możesz wykorzystać niektóre poniższe wyrazy.