Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R3UEAZIcfvF0L1
Popiersie mężczyzny w mundurze żołnierskim z okresu lat dwudziestych dwudziestego wieku. Na piersi ma przypięte ordery, a wśród nich order Virtuti Militari. Ma wysokie czoło oraz bujne wąsy i brwi. Wyraz jego twarzy świadczy o skupieniu.
Popiersie Józefa Piłsudskiego
Źródło: a. nn., zdjęcie czarno-białe, domena publiczna.

MOTTO

„Ojczyzna moja wolna, wolna... Więc zrzucam z ramion płaszcz Konrada.” Antoni Słonimskij0000000FGB3v20_000tp001Antoni Słonimski

MOTTO

„Zresztą wszędzie to samo… Radość – szalona radość z odzyskanego śmietnika…”
Juliusz Kaden‑Bandrowskij0000000FGB3v20_000tp002Juliusz Kaden‑Bandrowski

Analizy przemian literatury i – szerzej – kultury nie sposób zredukować do płaszczyzny zjawisk społecznych i politycznych, chyba tylko za cenę daleko idącego uproszczenia, może wręcz – zafałszowania wniosków. Jednakże nie sposób również zrozumieć fenomenu polskiego życia literackiego w okresie międzywojennym (1918–1939) bez uwzględnienia faktu odzyskania przez Polskę niepodległości.

Literatura tych lat z jednej strony kontynuowała pewne tendencje, ukształtowane w pierwszych dwóch dekadach XX wieku, a nawet wcześniej; z drugiej – uformowała poetyki i wyeksponowała problemy, które nadal będą wyraźnie obecne w literaturze po 1939 roku – niepodległościowa cezuraj0000000FGB3v20_000tp003cezura zadziałała jako czynnik potężnie inspirujący twórczość literacką międzywojnia. Inspiracja ta działała wielotorowo: prowadziła ku euforii z odzyskanej wolności, ale prowokowała też do krytycznych diagnoz stawianych młodej państwowości oraz tożsamości i świadomości narodowej.

Już wiesz

1) Przypomnij sobie historyczne okoliczności odzyskania przez Polskę niepodległości po zakończeniu I wojny światowej.

RVuAgNbowaVCh
Miejsce na notatki ucznia

2) W dostępnych źródłach (np. w lekcji II Rzeczpospolita – problemy integracji i odbudowylekcja o II RPII Rzeczpospolita – problemy integracji i odbudowy) znajdź informacje na temat kluczowych wyzwań, przed jakimi stanęła młoda państwowość II RP.

R1EkjFfA9bhNS
Miejsce na notatki ucznia

3) Przeanalizuj dwa cytaty przywołane w mottach otwierających lekcję. Sformułuj wnioski na temat sposobu doświadczenia niepodległości, zarysowanego w obu fragmentach.

R1H7BkVUcZ8GC
Miejsce na notatki ucznia
j0000000FGB3v20_000tp001
j0000000FGB3v20_000tp002
j0000000FGB3v20_000tp003
lekcja o II RP
j0000000FGB3v20_0000000V
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Niepodległość

O dziele

Romans Teresy Hennert to opublikowana w 1924 roku powieść Zofii Nałkowskiejj0000000FGB3v20_000tp004Zofii Nałkowskiej. Wykorzystując popularną konwencję romansu, pisarka stworzyła krytyczny obraz elit u władzy, zwłaszcza środowiska wojskowego i finansjery. Obok takich powieści, jak Generał Barcz Juliana Kadena‑Bandrowskiegoj0000000FGB3v20_000tp002Juliana Kadena‑Bandrowskiego czy Przedwiośnie Stefana Żeromskiegoj0000000FGB3v20_000tp005Stefana Żeromskiego, utwór Zofii Nałkowskiej stanowi jedną z ważniejszych diagnoz, jakie polska literatura stawiała niepodległej państwowości w jej wczesnym okresie.

Romans Teresy HennertZofia Nałkowska
Zofia Nałkowska Romans Teresy Hennert

Ożywił się i Gondziłł.
– Alboż nie jesteśmy wolni? Niepodległość – a jest już, jest. Są i granice. Mamy wszystko to, co jest gdzie indziej, czegośmy innym tak zazdrościli. Jest łapownictwo rodzime, prywata, protekcja, rządy motłochu, wielkie afery, wielkie majątki, interes, interes przede wszystkim. Jest już i pogarda dla wojska, szczucie na „soldateskę”j0000000FGB3v20_000tp006„soldateskę”. Wszystko jest. Demokratyczne społeczeństwo oto jak nagradza żołnierza za jego ofiary, za jego zdobycze. A jak się to inaczej śpiewało, gdy skóra cierpła na grzbiecie…

[…] – Do licha, jest już przecież Polska, to jedno jest pewne, że jest. Nie taka, jakiejście pragnęli? No właśnie, jest taka, jaka może być. To jedynie jest ważne, to jedynie jest rzeczywiste – i to jest nawet cudowne! Po tych paru latach jest już taka, jakby nigdy nie była w niewoli, jak każde inne państwo: zrujnowana i rozkwitająca, waleczna i chciwa, bohaterska i paskarskaj0000000FGB3v20_000tp007paskarska. Jest w czym żyć, jest w czym działać. Jesteśmy wreszcie obywatelami, jak wszyscy na świecie – odpowiedzialni, walczący, winni. Już nie ofiary tylko – już winowajcy. Nic nas nie usprawiedliwia, nie ma już wykrętów. Ani „Chrystus narodów”, ani „kajdany Sybiru”, ani „carscy siepacze”. Nic, nic! Jesteśmy tacy, jacy możemy być – jaką jest zawsze gromada…

j0000000FGB3v20_00000_BIB_001 Źródło: Zofia Nałkowska, Romans Teresy Hennert, Kraków 2005, s. 121–176.
Ćwiczenie 1

Przeczytaj dwie przywołane wypowiedzi bohaterów Romansu Teresy Hennert Zofii Nałkowskiej – porucznika Juliana Gondziłła i Wandy Hennertówny. Następnie scharakteryzuj sposób, w jaki oboje bohaterowie postrzegają niepodległą Polskę.

R1VldEZ3506J2
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Przedstaw wrażenia, jakie wywołują w tobie obie cytowane wypowiedzi. Wyjaśnij, co i dlaczego zaskoczyło cię w naszkicowanych obrazach Polski.

RzidQTouyfADb
Miejsce na notatkę
1
Ćwiczenie 3

Opisz zaprojektowaną przez Edwarda Okunia w 1914 roku kartę tytułową powieści Bolesława Prusa.

R10vdY4MCLqfv
Edward Okuń, Ramzes XIII (karta tytułowa do Faraona Bolesława Prusa), karta pocztowa, 1914
Źródło: Pinakoteka, domena publiczna.
R1W9wB4jra9oa
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z opisem okładki powieści Faraon według projektu Edwarda Okunia. Następnie odpowiedz na pytanie: czy twoim zdaniem oddaje charakter powieści Prusa? Jaki wizerunek faraona przedstawia?

Okładka powieści Faraon według projektu Edwarda Okunia ma układ wertykalny (pionowy). Jej centralną część wypełnia intensywne czerwone tło na którym widnieje wizerunek faraona ujętego z profilu (jak na przedstawieniach egipskich), obejmowanego przez boga Horusa pod postacią czarnego sokoła. W wyciągniętej lewej ręce władca trzyma miecz – insygnium władzy. Część środkowa przedstawienia została ujęta dwoma elementami, które dodatkowo eksponują wizerunek władcy. W całości przedstawienia dominuje królewska czerwień oraz mocna plama czerni (sokół‑Horus). Dodatkowym elementem kolorystycznym jest zieleń – symbol siły witalnej, wiązanej z wylewaniem Nilu i odradzaniem się życia.

R15Wt7DJ7rIH1
(Uzupełnij).
R1LQWdi2K4iKp
Plakat wyborczy
Źródło: Edward Okuń, 1919, dostępny w internecie: https://www.historiaposzukaj.pl/wiedza,obiekty,472,obiekt_pilsudski_jako_faraon.html [dostęp 27.09.2022], domena publiczna.
Ćwiczenie 4

Dokonaj analizy plakatu wyborczego z lat 30. XX w. autorstwa Edwarda Okunia. Wyjaśnij symbolikę elementów graficznych.

Rrdb8muSBh9Z1
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4

Wypisz z przytoczonego fragmentu książki Zofii Nałkowskiej epitety, którymi jest określona Polska niepodległa.

RZr64e7Yw9SKR
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 5

Scharakteryzuj stylistykę przedstawionego plakatu wyborczego.

R3zV2L0ivrVvh
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 5

Podaj pięć synonimów do słowa „niepodległość”.

R1WXyTCOBBI6C
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 6

Opisz emocje, jakie wywołują kluczowe elementy plakatu.

RE7ajqbEUYBSJ
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 6

Na podstawie opisu plakatu odpowiedz, jakie emocje wywołują w tobie jego kluczowe elementy.

Rm3mkFoHl1V6P
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Scharakteryzuj wizerunek Polski, sugerowany odbiorcy na przedstawionym plakacie.

Rcxu5l6lswnNY
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Wysłuchaj informacji i opisu orderu Virtuti Militari, który otrzymał Józef Piłsudski, dostępnego na stronie Czytanie obrazówVirtuti MilitariCzytanie obrazów. Znajdź w dostępnych źródłach nazwiska innych osób, które otrzymały to wyróżnienie.

Na podstawie opisu plakatu scharakteryzuj propagowany przez niego wizerunek Polski.

R1IOncL7OL10l
Miejsce na notatki ucznia
Ciekawostka

Postać Józefa Piłsudskiego była przedstawiana nie tylko w sposób poważny, ale i prześmiewczy. Przykładem tego są jego karykatury znajdujące się w Muzeum Karykatury im. Edwarda LipińskiegoKarykaturyMuzeum Karykatury im. Edwarda Lipińskiego. Na uwagę zasługuje w szczególności praca Zdzisława Czermańskiego Marszałek Piłsudski w ramach Konstytucji 17‑go marca. Grafika nawiązuje do stwierdzenia, że konstytucja z 1921 r. stawiała Piłsudskiemu zbyt wiele ograniczeń.

Karykatury
Virtuti Militari
j0000000FGB3v20_000tp004
j0000000FGB3v20_000tp005
j0000000FGB3v20_000tp006
j0000000FGB3v20_000tp007
PrzedwiośnieStefan Żeromski
Stefan Żeromski Przedwiośnie

— Marzenia! Marzenia!
— Marzenia, o młody rewolucjonisto? Mówmy o nowych wsiach szklanych. Już się one nie palą, a i piorun w nie nie bije. Chaty
w niektórych osiedlach połączone już są szklanymi chodnikami. Obszerne gromadzkie szklane obory i gromadzkie chlewy dają możność rozwinięcia nowych przemysłów mlecznych, kooperatywnej hodowli świń. Znika cuchnąca obórka dla każdej chorej na gruźlicę krowiny i znika dwakroć bardziej cuchnący chlewik dla brudnej świnki, mającej na sobie i w sobie miliony zarazków chorobotwórczych. […]

[…] Szkło tam gra główną rolę. Reforma rolnaReforma rolnaReforma rolna, którą właśnie tam przedsiębiorą i rozważają, chociażby jak najbiedniej wypadła, nie będzie papierową, teoretyczną, nieziszczalną, lecz rzeczywistą
i skuteczną. Rozciągnie ona nowe szklane domy, rozrzuci je po szerokich pustkach, ugorach, polach, lasach dawnych latyfundiówlatyfundialatyfundiów. Trudniej będzie o światło i siłę elektryczną. Ale tego światła i tej siły będzie z miesiąca na miesiąc przybywać w miarę obwałowania szklanym murem rzeki Wisły. Siły i światła będzie taki ogrom, iż ono wszędzie dosięgnie. Zobaczymy wnet narzędzia do orki, siewu, żniwa i omłotu, poruszane przez tę moc błogosławioną. […] A cóż powiesz o szkołach szklanych!
O kościołach zakwitających na wzgórzach, według marzenia
i skinienia artystów, w formach tak pięknych, iż wobec nich zagaśnie i zblednie wszystko, co dotąd było. […] Toteż stare miasta, te straszne zmory starej cywilizacji, będą zanikać, będą stawały się zabytkami muzealnymi, siedliskiem banków, sklepów,
składów, magazynami krajów, składami towarów — a powstaną nowe miasta‑ogrody, miasta‑siedziby, wśród pól, lasów, wzgórz rozciągnięte, rozwleczone po okolicach, wzdłuż linii elektrycznych kolei i tramwajów. […] Domy robotnicze pod Warszawą, które Baryka planuje — a miałem szczęście widzieć te plany — są wygodniejsze, zdrowsze, czyściejsze, piękniejsze od najwyszukańszych pałaców arystokracji, od will bogaczów amerykańskich, a lepsze od siedlisk królów. […] Okazuje się przecie, właśnie wskutek i wobec wynalazku naszego Baryki, że wyrazem bogactwa nie jest pieniądz ani nagromadzenie wartości realnych, drogocennych przedmiotów i rzadkich fatałachów, tylko — zdrowie. […] A zdrowie zupełne da, zabezpieczy
i podtrzyma właśnie dom szklany. Higiena, wygoda, absolutna czystość. Praca, spokój, zadowolenie wewnętrzne, wesołość. Do takiego schronienia przed srogością natury i jej strasznymi jadami, dla uzyskania i zabezpieczenia zdrowia fizycznego
i duchowego — będą dążyć właśnie burżuje. Boję się, że oni to rozwiną tak wielkie zapotrzebowanie szklanych domów, iż dla biedaków nie starczy. […] Na szczęście on nie chce stawiać nic innego w miastach i na wsiach, oprócz domów robotniczych, szpitali, muzeów, domów dla pracującej inteligencji, dla przeciętnych, szarych ludzi, dla zmęczonych dzisiejszą walką. […] Widziałem szkołę wiejską zbudowaną według nowych planów. Były tam sale tak piękne, że każde dziecko biegło do nich z najżywszą uciechą. Były tam zimne i ciepłe kąpiele, kuchnia, jadłodajnia, izba koncertowa i kinematograficzna...

j0000000FGB3v20_00000_BIB_002 Źródło: Stefan Żeromski, Przedwiośnie, Warszawa 1976, s. 35–37.
Reforma rolna
latyfundia
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, w czym domy opisywane we fragmencie powieści Przedwiośnie są lepsze od tradycyjnych.

R1ZZ5t0vQN9Op
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, co jest wyrazem bogactwa w wizji przedstawionej we fragmencie powieści Przedwiośnie.

R1ZZ5t0vQN9Op
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, co według ciebie symbolizują szklane domy.

R1ZZ5t0vQN9Op
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 11

Zastanów się i odpowiedz, czy twoim zdaniem w niepodległej Polsce były warunki do zrealizowania koncepcji podobnej do szklanych domów. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1ZZ5t0vQN9Op
Miejsce na notatkę
Największe wyzwanie II RP: ponowna unifikacja krajuWiesław Władyka
Wiesław Władyka Największe wyzwanie II RP: ponowna unifikacja kraju

Ponad 120 lat Polacy w każdym z zaborów przeżywali inną historię. Dlatego też jednym z największych wyzwań, przed jakimi stanęła II Rzeczpospolita, było dokonanie ponownego zjednoczenia Polski, połączenia w jedną całość „trzech połówek”, jak to nazwał Stefan Żeromski.

Trud unifikacjiunifikacjaunifikacji. Unifikacja – było to doprawdy jedno z najwspanialszych osiągnięć Polski Odrodzonej, choć dwadzieścia lat było za mało, by wszystko pozszywać. Tym bardziej że polskie państwo powstawało niejako na nowo, w warunkach i kontekstach, wymaganiach i zadaniach, obowiązkach i koniecznościach nieporównanie innych niż te, które istniały, gdy rozbiory kończyły historię I RP.

Różnice porozbiorowe głęboko dzieliły społeczeństwo w 1918 r., nie zniknęły i były odczuwalne do 1939 r., a potem okazało się, że właściwie stały się stałym składnikiem polskiej różnorodności. Mimo tragedii II wojny światowej, zmian granic po 1945 r., przemieszczeniu milionów ludzi w różnych kierunkach, w tym także ze wsi do miast, i współcześnie te odmienności dzielnicowe są nadal widoczne. Nie tylko w architekturze, w wyglądzie gospodarstw i ulic, również w głowach ludzi, w kulturze dnia codziennego i tej wyższej, w obyczajach i zwyczajach, w dowcipach, a też w myśleniu politycznym. […]

Ponadstuletnia niewola przypadła w epoce wielkich i głębokich przemian w Europie, gdy zmieniały się nie tylko państwa, ich ustroje i konstrukcje, ale także społeczeństwa je zamieszkujące oraz narody, które stawały się narodami nowoczesnymi. Procesy i zmiany nie przebiegały wszędzie w tym samym tempie i z tą samą siłą, co było widoczne choćby na przykładzie trzech państw zaborczych: Rosji, Prus i Austrii. Zmieniały się też gospodarki, niektóre szybko wchodziły w erę pary i węgla, inne czekały na rozwój i przyspieszenie. Wzajemne splątanie czynników politycznych i ekonomicznych, cechujące na odmienne sposoby każdy z trzech zaborów, formowało trzy różne doświadczenia, zmuszało do przyjęcia różnych strategii życia, programów narodowego przetrwania i walki o własne państwo.

Polacy w wymiarze duchowym przetrwali okres niewoli, więcej, właściwie fantastycznie przygotowali się do odrodzenia państwa, co stało się widoczne już w 1918 r. i w latach następnych. W czasie nadal trwających walk (wojna 1920 r., ale także powstanie wielkopolskie i powstania śląskie) oraz zabiegów dyplomatycznych, które decydowały o kształcie i przebiegu granic, tak politycy, jak i cały naród zdali egzamin najwyższej próby. A potem egzamin urządzania odzyskanego państwa. I można powiedzieć, że wszystkie odmienne doświadczenia, zebrane i ukształtowane w każdym z trzech zaborów, dodawały się do siebie i wzajemnie wzmacniały. Jak też – to też trzeba zauważyć – odkładały się negatywnie na wielu zjawiskach II RP.

Choćby wówczas, gdy politycy i działacze wywodzący się z romantyczno‑powstańczej tradycji zaboru rosyjskiego, z Piłsudskim na czele, nie okazywali większego szacunku ani zrozumienia dla demokratycznych porządków, jak też procedur parlamentarnych. „Można zebrać łotrów, bo jest ich dużo w sejmie, jakąś setkę – i mówić, że to jest sejm. I do takich łotrów ma państwo należeć” – mówił Piłsudski, tak zwaną sejmokrację uważając za jedną ze słabości Polski po 1922 r. […]

Komponent wielkopolski. W zaborze pruskim Polacy doznawali bolesnych skutków germanizacji (rugi pruskie, Komisja Kolonizacyjna, Hakata), bo taka była polityka państwa, której mogli jednak przeciwstawiać się na drodze parlamentarnej. Cóż z tego, jeśli zawsze byli przegłosowywani i to olbrzymią liczbą głosów, czy to w sejmie pruskim, czy w Reichstagu. […] Obrona polskości polegała w Prusach zatem na wykorzystywaniu dostępnych możliwości, na obronie przede wszystkim polskiego stanu posiadania, na codziennie sprawdzanej umiejętności gospodarowania w konfrontacji z dynamicznie rozwijającą się gospodarką Zachodu, na samoorganizacji, na bezkrwawej walce o ziemię, język i religię. I ukształtował się na ziemiach tego zaboru typ Polaka bardzo nowoczesnego w pracy i w swoim środowisku społecznym oraz narodowym, niechętnego wobec wszelakich haseł rewolucyjnych, bo ziemianin czuł się w Wielkopolsce odpowiedzialny za chłopa Polaka.

Komponent galicyjski. W zaborze austriackim gospodarka nie szła tak dobrze, przysłowiowa wręcz stała się nędza galicyjska, dystanse społeczne były ogromne, ale za to swobody polityczne i narodowe były dla Polaków nieporównanie większe. Autonomiczny status, a także wpływy polskich polityków w Wiedniu dały tę przestrzeń wolności, której Polacy z obu pozostałych zaborów mogli tylko zazdrościć. Dały też szansę rozwijania i nauczenia się wielu ról i funkcji państwowych w epoce, gdy państwa w Europie stawały się coraz bardziej nowoczesne i zmieniały swoje ustroje, organizacje i praktyki. W każdym razie II RP w wielu swoich rozwiązaniach administracyjnych, edukacyjnych, parlamentarnych sięgała właśnie po doświadczenia Galicji. […]

W Galicji też najszybciej emancypował się – zwłaszcza od początku XX w. wraz z demokratycznymi zmianami ordynacji wyborczej – polityczny ruch ludowy, a także socjalistyczny, lecz w wersji nie rewolucyjnej, ale bardziej łagodnej, parlamentarnej. […]

Komponent królewiecki. W świadomości Polaków centralne miejsce zajmowały jednak ziemie Królestwa Polskiego, to o nich potocznie mówiono jako o Polsce przeciwstawianej Galicji, Litwie czy Księstwu Poznańskiemu. Zabór rosyjski nie stanowił jednolitego terytorium, w najbardziej ciężkim położeniu po powstaniu styczniowym znalazły się zwłaszcza tzw. Ziemie Zabrane, które z czasem zaczęto nazywać Kresami. Tam wytworzyła się promieniująca na cały zabór mentalność obrony posterunku, etos konspiratora, rewolucjonisty w podziemiu i nielegalnika, a także radykalne metody działania i walki, z terroryzmem włącznie. Do tego etosu należało często bardzo radykalne i bezkompromisowe spojrzenie na świat, bezwarunkowe podporządkowanie się przywódcom, a też przekonanie, że walkę należy prowadzić w ramach nielicznych, elitarnych i ideowych grup, również nieraz dość lekceważący stosunek do innych, którzy zawodzą i nie dorastają do celów i zadań.

Wielkie kody polskiej kultury (romantyzm i pozytywizm warszawski) kształtowały się w oporze wobec rosyjskiej satrapii, a też wielkie polskie powstania wybuchały nie gdzie indziej, jak w Królestwie Polskim. Tu też przede wszystkim rodziły się programy i ideologie, pojawiali się wielcy bohaterowie i wielcy myśliciele. „Nienawiść moja do carskich urządzeń, do ucisku moskiewskiego – pisał Józef Piłsudski – wzrastała z rokiem każdym. Bezsilna wściekłość dusiła mię nieraz, a wstyd, że w niczym zaszkodzić wrogom nie mogę, że muszę znosić w milczeniu deptanie mej godności i słuchać kłamliwych i pogardliwych słów o Polsce, Polakach i ich historii, palił mi policzki. Uczucie przygnębienia, uczucie niewolnika, którego w każdej chwili, jak robaka, zgnieść mogą, leżało mi na sercu kamieniem młyńskim”.

Ale i w tym zaborze Polacy na różne sposoby próbowali znaleźć dla siebie jakieś miejsce i jakieś wyjście z trudnych sytuacji. Niektórzy przenosili się do Rosji macierzystej i tam robili prawdziwe kariery i wielkie pieniądze. Zresztą i w kraju można było dać sobie gospodarczo nieźle radę, co dokumentowali i Prus w „Lalce”, i Reymont w „Ziemi obiecanej”. A na co dzień Polacy kombinowali, jak się dało, zwłaszcza że biurokracja rosyjska słynęła z korupcji, bezkonkurencyjna w porównaniu nawet z austriacką. […]

Mozaikowa II RP. Tę całą sferę mentalności, wytworzoną w XIX stuleciu, zunifikować po 1918 r. było nie sposób […]. Unifikować trzeba było przede wszystkim to, co było konieczne od razu, co pozwalało ustalić podstawowe porządki w państwie. Ten wstępny etap unifikacji zamknęło uchwalenie konstytucji marcowej w 1921 r. […].

j0000000FGB3v20_00000_BIB_003 Źródło: Wiesław Władyka, Największe wyzwanie II RP: ponowna unifikacja kraju, dostępny w internecie: https://www.polityka.pl/pomocnikhistoryczny/1760998,1,najwieksze-wyzwanie-ii-rp-ponowna-unifikacja-kraju.read [dostęp 4.07.2022].
unifikacja
Polecenie 1

Na podstawie tekstów zamieszczonych w lekcji zredaguj syntetyzującą notatkę na temat: Problemy II Rzeczpospolitej po odzyskaniu niepodległości.

Pamiętaj, że ta forma wypowiedzi pisemnej powinna spełniać następujące kryteria: powinna zawierać od 60 do 90 wyrazów; być spójna – składać się z logicznie powiązanych ze sobą zdań; sformułowana własnymi słowami; należy stosować, m.in. parafrazę, uogólnienie treści, synonimy; powinna być napisana tekstem ciągłym; poprawna językowo, ortograficznie i interpunkcyjnie; rzeczowa.

R52QkJy2012YX
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Zredaguj tekst argumentacyjny na temat: Czy we współczesnej Polsce w dalszym ciągu widoczne są różnice kulturowe, gospodarcze, światopoglądowe itp. pomiędzy byłymi zaborami?

W pracy odwołaj się do:

  • wybranego utworu z literatury współczesnej,

  • wybranych kontekstów.

Twoja praca powinna zawierać co najmniej 400 słów.

R1C1mhi74xPPi
Miejsce na notatkę
j0000000FGB3v20_00000022

Zadaniowo

R1HwUZKdiqNiB1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: XX‑lecie międzywojenne, kawiarnia literacka, niepodległość, młoda państwowość, tożsamość narodowa.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słowa klucze

Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Proponowane słowa klucze: XX‑lecie międzywojenne, kawiarnia literacka, niepodległość, młoda państwowość, tożsamość narodowa.

R9bZJc0TjSn7E
Miejsce na notatkę