Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Urodzajna, nadająca się do uprawy zbóż gleba jest bezcennym skarbem i podstawą egzystencji ludzi zamieszkujących Ziemię. Niestety, intensywna gospodarka człowieka może powodować ich niszczenie i zanieczyszczenie, co sprawia, że powierzchnia ziemi uprawnej na świecie zmniejsza się co roku o około 1%. Przywrócenie gruntom wartości użytkowej jest procesem trudnym i długotrwałym. W naturalnych warunkach na wytworzenie 1 cm gleby potrzeba 100–500 lat. Jak zatem dbać o ten skarb?

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • pojęcia: gleba, żyzność gleby;

  • rodzaje nawozów i ich role;

  • sposoby planowania i przeprowadzania badań wybranych właściwości gleby;

  • wpływ składników zawartych w glebie na rozwój roślin.

Nauczysz się
  • definiować pojęcie degradacji i dewastacji gleby;

  • wskazywać źródła zanieczyszczeń gleby oraz sposoby zapobiegania zanieczyszczeniom gleb;

  • omawiać na przykładach szkodliwe działanie wybranych zanieczyszczeń chemicznych gleby (metali ciężkich, węglowodorów, pestycydów, azotanów(III) i azotanów(V));

  • uzasadniać związki między rozwojem cywilizacji a występującymi zanieczyszczeniami gleb;

  • wskazywać sposoby oczyszczania gleby;

  • wymieniać metody ochrony gleb.

iiMkDw68ju_d5e185

1. Zanieczyszczenia gleb

Gleby, podobnie jak całe środowisko przyrodnicze, mogą ulegać zanieczyszczeniu. Ze względu na swoje właściwości sorpcyjne, pochłaniają one wiele substancji chemicznych, które mogą przenikać do nich w postaci:

  • stałej – popioły, tworzywa sztuczne;

  • ciekłej – ścieki odprowadzane do zbiorników wodnych i przedostające się wraz z wodą do gleby;

  • gazowej – szkodliwe gazy pochłaniane przez glebę lub najpierw rozpuszczane przez wodę, a potem wraz z nią przedostające się do gleby.

O zanieczyszczeniu gleby mówimy, gdy substancje chemiczne występują w niej w ilościach przekraczających ich typową zawartość i powodują zmiany właściwości gleby na takie, które nie pozwalają na jej normalne użytkowanie.

Główne źródła zanieczyszczeń gleby, wywołanych działalnością człowieka:

  • przemysłowe – przemysł wydobywczy, energetyczny, hutniczy, metalurgiczny, chemiczny, budownictwo;

  • rolnicze – zbyt intensywne nawożenie, nadmierne stosowanie pestycydów;

  • komunalne – ścieki i odpady stałe;

  • komunikacyjne – substancje toksyczne i metale ciężkie zawarte w spalinach, sól, którą posypuje się oblodzone nawierzchnie dróg.

Polecenie 1

Poszczególne obszary działalności człowieka odpowiadają za produkcję specyficznych rodzajów zanieczyszczeń chemicznych gleb. Czy potrafisz wymienić ich przykłady? Przeanalizuj poniższą tabelę, a następnie wykonaj zadanie umieszczone poniżej.

Rodzaje zanieczyszczeń chemicznych gleby

Źródło zanieczyszczania

Rodzaje zanieczyszczeń

przemysł

pyły i dymy (zawierające m.in. metale ciężkie – ołów, rtęć, kadm, trujące związki chemiczne), hałdy

gazy – tlenki węgla i tlenki azotu

ścieki i odpady poprodukcyjne

rolnictwo

pestycydy

nawozy i ich zanieczyszczenia

transport

spaliny samochodowe – tlenki azotu, tlenki węgla

węglowodory

sól drogowa (głównie NaCl)

gospodarstwa domowe

opakowania

ścieki (w tym detergenty)

R1B0hcjl7Zsec
Przyporządkuj rodzaj zanieczyszczeń do odpowiedniego źródła. Pamiętaj, że niektóre zanieczyszczenia mogą pochodzić z więcej niż jednego źródła. przemysł Możliwe odpowiedzi: 1. tlenki azotu, 2. tlenki węgla, 3. odpady poprodukcyjne, 4. sól drogowa, 5. tlenki azotu, 6. węglowodory, 7. tlenki węgla, 8. rtęć, 9. ścieki, 10. nawozy, 11. pestycydy, 12. ołów rolnictwo Możliwe odpowiedzi: 1. tlenki azotu, 2. tlenki węgla, 3. odpady poprodukcyjne, 4. sól drogowa, 5. tlenki azotu, 6. węglowodory, 7. tlenki węgla, 8. rtęć, 9. ścieki, 10. nawozy, 11. pestycydy, 12. ołów transport Możliwe odpowiedzi: 1. tlenki azotu, 2. tlenki węgla, 3. odpady poprodukcyjne, 4. sól drogowa, 5. tlenki azotu, 6. węglowodory, 7. tlenki węgla, 8. rtęć, 9. ścieki, 10. nawozy, 11. pestycydy, 12. ołów
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iiMkDw68ju_d5e247

Pestycydy

PestycydypestycydyPestycydy są związkami chemicznymi stosowanymi m.in. do:

  • ochrony roślin przed szkodnikami (insektycydyinsektycydyinsektycydy) i grzybami (fungicydyfungicydyfungicydy);

  • zwalczania chorób roślin (bakteriocydybakteriocydybakteriocydy);

  • usuwania chwastów (herbicydyherbicydyherbicydy).

Pestycydy rozprzestrzeniają się w środowisku przez powietrze i wodę, lecz pozostają również w glebie. Ze względu na swoją wyjątkową trwałość, toksyczność oraz dużą aktywność biologiczną, stwarzają poważne zagrożenie dla środowiska przyrodniczego.

RkldplLOScIuo
Insektycydy stosuje się m.in. do zwalczania mszyc (po lewej) oraz stonki ziemniaczanej (po prawej).
Źródło: 1. domena publiczna, pixabay.com, 2. By Zeynel Cebeci, Own work, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
iiMkDw68ju_d5e296

Ropopochodne zanieczyszczenia gleby

Węglowodory, których źródłem są m.in. ropa naftowa i produkty jej przeróbki (tj. benzyna, olej napędowy), jeśli dostaną się w znacznych ilościach do gleby, mogą spowodować jej wyłączenie z aktywności biologicznej na 1015 lat. Przesycenie gleb tymi produktami niszczy drobnoustroje glebowe i roślinne oraz powoduje niedobór tlenu.

RwUrD8qlV7Sjo
Przyczyną zanieczyszczenia gleby substancjami ropopochodnymi mogą być awarie na stacjach benzynowych, takie jak rozszczelnienie instalacji paliwowych lub autocystern (rozlanie się paliwa, emisja par węglowodorów do powietrza).
Źródło: Sdi-jr, edycja: Krzysztof Jaworski, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
iiMkDw68ju_d5e335

Sole nieorganiczne

Nadmiar azotanów(V) w glebie powoduje zmniejszenie odporności roślin na choroby i działanie szkodników. Przenawożenie roślin może być przyczyną ich chorób fizjologicznych. Stosowanie nadmiernych ilości wysokoprocentowych nawozów mineralnych w wielu wypadkach może być bardziej szkodliwe niż niedobór składników pokarmowych w glebie. Rośliny uprawiane na glebie zanieczyszczonej azotanami(V) mogą być także niebezpieczne dla konsumentów. W określonych warunkach, gromadzone w tkankach roślin azotany(V) mogą ulegać przemianie na azotany(III), które mają właściwości kancerogenne (sprzyjają powstawaniu nowotworów).

Doświadczenie 1

Wykonaj doświadczenie w którym sprawdzisz, czy w wybranych warzywach korzeniowych są obecne azotany(V) i azotany(III). Sformułuj odpowiednie wnioski i obserwacje.

R1Dj0Clpig6EG
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wykonano doświadczenie, w którym sprawdzono, czy w wybranych warzywach korzeniowych są obecne azotany(V) i azotany(III).

Problem badawczy:

Czy warzywa korzeniowe zawierają azotany(V) i azotany(III)?

Hipoteza:

Warzywa korzeniowe, w zależności od gatunku, mogą zawierać azotany(V) i  azotany(III) w różnym stężeniu, a ilość tych substancji w roślinie zależy również od czynników zewnętrznych, np. dostępności tych związków w glebie uprawnej.

Co było potrzebne:

  • probówki;

  • szalki Petriego lub szkiełka zegarkowe;

  • wkraplacz;

  • warzywa korzeniowe, takie jak marchewka, pietruszka, burak, rzodkiewka i ziemniak; każde z badanych warzyw pochodziło z dwóch różnych upraw: jedna próbka pochodziła z domowego ogródka, a druga z supermarketu;

  • paski wskaźnikowe do wykrywania azotanów(V) i azotanów(III);

  • roztwór rivanolu (1 tabletkę rozpuszczono w 20 cm3 wody destylowanej);

  • kwas solny (chlorowodorowy) o stężeniu 5%;

  • wiórki magnezu.

Przebieg doświadczenia:

Na szkiełkach zegarkowych przygotowano niewielkie kawałki obranych warzyw. Pierwszą część doświadczenia stanowiło wykonanie próby na obecność azotanów za pomocą roztworu rivanolu. W tym celu, na każdą próbkę naniesiono po trzy krople roztworu rivanolu, a następnie po trzy krople kwasu solnego (chlorowodorowego). W części z nich zaobserwowano zmianę zabarwienia. Te próbki, u których ta zmiana nie zaszła, zostały posypane wiórkami magnezowymi. W drugiej części doświadczenia wykorzystano paski testowe do zbadania stężenia jonów azotanowych(V) i azotanowych(III) w próbkach. Postępowano zgodnie z instrukcją załączoną do opakowania pasków testowych.

Obserwacje:

Pod wpływem podjętych czynności, badane warzywa korzeniowe zmieniały zabarwienie na różowoczerwone lub czerwone bądź jasnofioletowe.

Wnioski:

W próbkach badanych warzyw mogą być obecne azotany(V) i azotany(III), a ich zawartość w próbkach jest zróżnicowana.

Podsumowanie:

Mleczan etakrydyny (Rivanol) jest organicznym związkiem chemicznym należącym do grupy barwników akrydynowych. W warunkach normalnych reaguje z silnie utleniającymi substancjami. W wyniku reakcji rivanolu z azotanami(III) powstaje barwny związek, który stanowi podstawę do oznaczania azotanów tą metodą. W przypadku braku wysokiego stężenia azotanów(III) w badanej próbce pomocne jest skorzystanie z wiórków magnezu, które redukują azotany(V) do azotanów(III), tym samym umożliwiając zajście barwnej reakcji i  informując o obecności obu typów jonów w badanym preparacie.
Warzywa korzeniowe mogą zawierać azotany(V) i azotany (III), a zawartość tych związków jest różna w zależności od gatunku warzywa. W przypadku tego samego warzywa zawartość azotanów może być inna w przypadku różnych rodzajów upraw.

1
Polecenie 2
RXpX5GTeTPRHb
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
R1LOgstcbVYd7
Uzupełnij poniższy tekst odpowiednimi słowami tak, aby zawarte w nim informacje były poprawne.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Potrzebny do rozwoju roślin azot, pobierany jest przez rośliny w formie anionów azotanowych(V) NO3- lub kationów amonu NH4+. Może jednak występować w glebie także w formie toksycznych dla wielu roślin azotanów(III). Rośliny kumulują nadmiar azotanów(V) i azotanów(III). Ma to miejsce głównie w liściach i organach spichrzowych, z kolei znacznie mniej azotanów znajdzie się w owocach i nasionach tych roślin. Nie wszystkie warzywa kumulują te związki w jednakowym stopniu – np. sałata, rzodkiewka i buraki ćwikłowe mają wysoką tendencję do ich gromadzenia, a tylko w nieznacznie mniejszym stopniu kumulują je marchew, seler, ziemniaki czy cebula. Zaś warzywa takie jak papryka, pomidory czy ogórki cechują się zdecydowanie niższą niż wymienione wcześniej rośliny tendencją do kumulacji azotanów.

Na skutek zanieczyszczenia gleby nadmiarem związków azotowych, może nastąpić znaczne zmniejszenie odporności uprawianych na niej roślin na choroby i szkodniki. Rośliny uprawiane na glebach skażonych azotanami(V) i azotanami(III) zawierają nadmiar tych substancji, przez co mają negatywny wpływ na zdrowie konsumentów, ponieważ występujące w nadmiarze azotany(V) mogą ulegać przemianie w azotany(III), które z kolei przyczyniają się do powstawania bardzo toksycznych związków o działaniu rakotwórczym. Procesy tego typu mogą zachodzić chociażby podczas przechowywania warzyw zawierających nadmierne ilości azotanów(V).

RB6u4XuXBX0nZ
Marchew jest przykładem warzywa podatnego na kumulację azotanów(V).
Źródło: color line, dostępny w internecie: www.flickr.com, licencja: CC BY 2.0.
Ciekawostka

Obecnie coraz większą popularność zyskuje rolnictwo ekologiczne, wykluczające stosowanie syntetycznych nawozów i pestycydów. Jest ono już traktowane jako sposób życia w symbiozie z naturą niż jako system produkcji.

ReJIU8o0t7jS3
Produkty z certyfikowanych gospodarstw ekologicznych mogą być rozpoznawane przez konsumentów dzięki unijnemu znakowi „euroliścia”.
Źródło: © European Union, 1995-2014, dostępny w internecie: http://ec.europa.eu, domena publiczna.
Doświadczenie 2

Czy zasolenie gleby wpływa na rozwój roślin?

Wykonaj poniższe doświadczenie. Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

RA3fIg2U3YjhF
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W celu poznania odpowiedzi na to pytanie, wykonano doświadczenie.

Problem badawczy:

Czy zasolenie gleby wpływa na rozwój roślin?

Hipoteza:

Nadmierne stężenie chlorku sodu w glebie ma negatywny wpływ na rozwój roślin.

Co było potrzebne:

  • cztery cylindry miarowe (100 cm3) lub cztery probówki;

  • marker;

  • roztwory soli kuchennej o stężeniach: 1%, 5%, 10%;

  • woda z kranu;

  • olej jadalny;

  • cztery dobrze ulistnione pędy bzu.

Przebieg doświadczenia:

Do trzech cylindrów miarowych nalano po 80 cm3 roztworów soli kuchennej o różnych stężeniach, a do czwartego nalano 80 cm3 wody. Cylindry zostały odpowiednio opisane. W każdym z nich umieszczono jeden ulistniony pęd bzu, po czym do wszystkich wlano tyle oleju jadalnego, aby otrzymać warstwę o grubości 5 mm, która uniemożliwiała parowanie wody. Na każdym cylindrze zaznaczono początkowy poziom cieczy. Próbki pozostawiono na trzy dni.

Obserwacje:

Po zakończeniu eksperymentu stan pędów bzu był tym gorszy, im wyższe było stężenie soli w roztworze, w którym był on zanurzony.

Wnioski:

Nadmiar soli kuchennej w wodzie pobieranej przez rośliny powoduje ich uszkodzenie, co można było łatwo zaobserwować w przypadku pędu zanurzonego w roztworze soli kuchennej o stężeniu 10%.

1
Polecenie 3
RXpX5GTeTPRHb
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
RIX8ZFYCFgeNP
Przygotowując doświadczenie nalano do cylindrów warstwę oleju jadalnego o grubości 5 mm. W jakim celu to zrobiono? Wybierz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Warstwa oleju pozwala łatwo określić poziom cieczy w cylindrze., 2. Warstwa oleju miała chronić przez dostawaniem się zanieczyszczeń do roztworów soli., 3. Warstwa oleju miała za zadanie uniemożliwić parowanie wody, które mogłoby skutować zmianą stężenia roztworu i zaburzeniem wyniku eksperymentu., 4. Warstwa oleju umożliwiała lepszą cyrkulację powietrza pomiędzy otoczeniem a roztworem.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Nadmierna koncentracja soli w roztworze glebowym utrudnia lub uniemożliwia pobieranie wody przez rośliny. Stopień zasolenia zależy od ilości wody w glebie. Negatywną reakcją roślin na nadmiar soli jest więdnięcie, a przy wyższych stężeniach – zamieranie (wyjątek stanowią słonorośla). Zasolenie wywołują: chlorki, siarczany(VI), węglany sodu i potasu.
Skutki nadmiernego zasolenia w Polsce mogą być widoczne na liściach drzew przydrożnych w czerwcu i lipcu.

RYX3bdxjSAOoE
Na drzewach, w pasach przyulicznych, często można obserwować skutki zasolenia gleby, czego przyczyną jest posypywanie solą oblodzonych dróg w porze zimowej.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iiMkDw68ju_d5e503

Metale ciężkie

Związki chemiczne zawierające metale ciężkie, takie jak ołów Pb, miedź Cu, rtęć Hg, kadm Cd. Są kolejną grupą zanieczyszczeń chemicznych gleby. Ponad 90% ogólnej zawartości związków kadmu, miedzi, cynku i ołowiu w glebach pochodzi ze źródeł antropogenicznychantropogenicznyantropogenicznych. Szczególnie dużą zawartość związków metali ciężkich w glebie stwierdzono w rejonach sąsiadujących z hutami, galwanizerniami i kopalniami.

R1GfVpppF5noh
Do roślin, które gromadzą metale toksyczne, należą sałata, rzodkiewka, marchew. Na terenach przemysłowych (np. w pobliżu hut, kopalni) zawartość tych pierwiastków w roślinach może przekraczać normy kilkadziesiąt, a nawet kilkaset razy.
Źródło: stevepb, domena publiczna (https://pixabay.com), onnoth, CC BY 2.0 (https://www.flickr.com), David Boyle in DC, CC BY 2.0 (https://www.flickr.com), ~ Ashwin ~ CC BY 2.0 (https://www.flickr.com), Krzysztof Jaworski, licencja: CC BY-SA 3.0.

Metale ciężkie zanieczyszczające glebę kumulują się w tkankach roślin i wywołują w ich organizmach nieodwracalne zmiany. Są także toksyczne dla konsumentów (mogą powodować wiele chorób, w tym nowotwory).

Doświadczenie 3

Wykonaj doświadczenie w którym sprawdzisz, czy w glebie są zawarte jony ołowiu(II). Sformułuj odpowiednie obserwacje i wnioski.

REDcJqoeVhqPR
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wykonano doświadczenie, w którym sprawdzono, czy w glebie są zawarte jony ołowiu(II).

Problem badawczy:

Czy gleba może zawierać jonu ołowiu(II)?

Hipoteza:

Jony ołowiu(II) mogą występować w glebach i powodować ich skażenie.

Co było potrzebne:

  • próbki gleby (pobrane w różnych miejscach);

  • probówki;

  • sączki;

  • kolby stożkowe;

  • łyżka;

  • pipetka;

  • lejki;

  • roztwór kwasu octowego (etanowego);

  • siarczek sodu.

Przebieg doświadczenia:

Do kolby stożkowej nalano ok. 150 cm3 wody destylowanej i dodano 2 cm3 roztworu kwasu octowego. Następnie, do tak przygotowanego roztworu, dodano łyżkę badanej gleby, zamieszano i wytrząśnięto przez ok. 5 min. Po tym czasie zawartość kolby przesączono. Do otrzymanego roztworu dodano dwie krople roztworu siarczku sodu i obserwowano zachodzące zmiany. Badanie powtórzono dla innych próbek gleby.

Obserwacje:

W niektórych próbkach dodanie siarczku sodu do przesączu powodowało wytrącenie się czarnego osadu.

Wnioski:

Wytrącający się czarny osad to siarczek ołowiu, świadczący o obecności jonów ołowiu(II) w próbkach badanej gleby.

Podsumowanie:

Wytrącanie się siarczku ołowiu przebiega zgodnie z równaniem:

Pb2++S-PbS
1
Polecenie 4
RXpX5GTeTPRHb
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4
R10DWhgTXdsud
Jak można określić rodzaj reakcji chemicznej, który został wykorzystany do wykrycia obecności jonów ołowiu(II) w próbkach gleby? Możliwe odpowiedzi: 1. reakcja analizy, 2. reakcja syntezy, 3. reakcja odwracalna, 4. reakcja strąceniowa
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1VsuYoP1DXgH
W Polsce gleby są w niewielkim stopniu skażone metalami ciężkimi. Powyższa mapa przedstawia wykaz punktów monitoringowych, w których w 2015 r. wykazano przekroczenia zawartości pierwiastków śladowych w glebie. Mapa pochodzi z raportu na uniwersalny papierek „Monitoring chemizmu gleb ornych w Polsce w latach 2015‑2017”, opublikowanego przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska.
Źródło: dostępny w internecie: gios.gov.pl, domena publiczna.
Polecenie 5
RydltVOh8a1Ki
Na podstawie mapy zamieszczonej powyżej wskaż, którego zanieczyszczającego glebę metalu nie wykryto w badaniach prowadzonych na terenie województwa śląskiego? Możliwe odpowiedzi: 1. miedzi, 2. arsenu, 3. kadmu, 4. cynku
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1b5YMdpDbL1M
Spośród podanych poniżej stwierdzeń wskaż to, które jest prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Na terenach wokół kurzych ferm i pastwisk obserwuje się szególnie duże zanieczyszczenie gleb metalami ciężkimi., 2. Rośliny uprawiane na zanieczyszczonych glebach nie pobierają z gleby związków metali ciężkich, dlatego można je bezpiecznie spożywać., 3. Większość związków kadmu, miedzi, cynku i ołowiu zawartych w glebach pochodzi ze źródeł naturalnych., 4. Spożywanie roślin uprawianych na zanieczyszczonych glebach stanowi niebezpieczeństwo dla zdrowia.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iiMkDw68ju_d5e610

2. Skutki zanieczyszczenia gleb i sposoby przeciwdziałania niszczeniu gleb

Skutki zanieczyszczenia gleb

  1. Zasolenie, niewłaściwy odczyn (alkalizacja lub zakwaszenie), którym towarzyszy wymywanie w głąb profilu składników pokarmowych, a zwłaszcza potasu.

  2. Pogorszenie się struktury gleby – przesuszenie lub zamulenie.

  3. Obniżenie urodzajności gleby w wyniku zmian jej właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych.

  4. Ujemny wpływ zanieczyszczeń gleby na rozwój roślin oraz organizmów na wyższych poziomach łańcucha troficznego (na zwierzęta i ludzi).

Ciekawostka

W latach 70. XX w. zaprzestano produkcji powszechnie stosowanego pestycydu DDT, należącego do grupy związków chloroorganicznych (w Polsce znanego pod nazwą „azotoks”), środka owadobójczego, który gromadził się w glebie i dostawał do kolejnych ogniw łańcucha pokarmowego. U zwierząt był kumulowany w tkance tłuszczowej. Okres połowicznego rozpadu DDT w glebie bardzo mocno zależy od warunków zewnętrznych i może wynosić od 22 dni do nawet 30 lat, a niektóre produkty jego rozkładu wykazują znacznie większą toksyczność dla zwierząt i ludzi niż wyjściowa substancja.
Zanim poznano jego szkodliwe długofalowe oddziaływanie na środowisko przyrodnicze, DDT był uznawany za niemal idealny pestycyd. Odkrywca toksycznego działania DDT na owady Paul Herman Müller został w 1948 r. uhonorowany Nagrodą Nobla.

Niszczenie gleb, które powoduje pogorszenie ich wartości użytkowej i obniżenie możliwości produkcyjnych, jest nazywane degradacją glebdegradacja glebydegradacją gleb. Zachodzące procesy w ziemi pogarszają jej właściwości fizyczne (zniszczenie struktury), chemiczne (zakwaszenie, zasolenie lub zatrucie metalami ciężkimi) i biologiczne (zmniejszenie ilości i jakości próchnicy, ubytek żywych organizmów). W konsekwencji spada naturalna urodzajność gleby.
Za jej degradację odpowiedzialny jest przede wszystkim człowiek, ale też czynniki naturalne, np. erozja gleby, zmiany klimatyczne (susza) oraz klęski żywiołowe (wybuchy wulkanów, trzęsienia ziemi).

Erozja gleby – przemieszczanie, sortowanie i osadzanie w innym rejonie cząstek gruntu powodowane wymywaniem powierzchniowej warstwy gleby przez wodę opadową lub wody rzek (erozja wodna) bądź wywiewanie (erozja wietrzna).
Może być także wywołana działalnością człowieka przez niewłaściwie wykonywane melioracjemelioracjamelioracje, wycinanie i wypalanie lasów i łąk, a także przez zbyt intensywny wypas zwierząt.
W przypadku, gdy gleba na danym terenie całkowicie utraci wartości użytkowe, mówi się o dewastacji glebydewastacja glebydewastacji gleby. Często jest to proces nieodwracalny, któremu towarzyszą silne przekształcenia i spustoszenia terenu, np. przez budowę domów, kładzenie asfaltu, chodników oraz kopalnie odkrywkowe.

Polecenie 6

Zapoznaj się z informacjami zawartymi w poniższej galerii interaktywnej, a następnie wskaż prawidłową odpowiedź na zadanie zamieszczone poniżej.

Gleby, na których nie jest możliwa jakakolwiek produkcja roślinna, określa się mianem gleb martwych. W warunkach naturalnych spotyka się je w bezpośredniej bliskości aktywnych wulkanów (A), na obszarach pustynnych (B), a także w zmienionym przez człowieka krajobrazie przemysłowym, np. na hałdach kopalnianych (C).

R1bPxryfkLDVW
Gleba martwa to inaczej gleba: Możliwe odpowiedzi: 1. trudno dostępna dla rolników, 2. pozbawiona organizmów glebowych lub z ich bardzo niewielką zawartością, 3. posiadająca dużą ilość żyjących w niej organizmów glebowych
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iiMkDw68ju_d5e684

Sposoby przeciwdziałania niszczeniu gleb

Do głównych działań podejmowanych w celu ochrony gleb należą:

1. prawidłowa gospodarka rolna z zastosowaniem głównie nawozów naturalnych, racjonalne stosowanie nawozów sztucznych oraz środków ochrony roślin; 2. zapobieganie erozji – działania melioracyjne, zadrzewienia śródpolne, zalesianie nieużytków; 3. zapobieganie zanieczyszczaniu gleby ze źródeł komunalnych – ograniczenie ilości odpadów i właściwa gospodarka (segregacja odpadów, kompostowanie, zbiórka odpadów niebezpiecznych) oraz oczyszczanie ścieków; 4. ograniczanie przemysłowych źródeł zanieczyszczenia gleb – stosowanie nowoczesnych technologii przyjaznych środowisku oraz właściwą gospodarkę odpadami poprodukcyjnymi; 5. oczyszczanie gleb z substancji toksycznych oraz odkwaszanie zakwaszonych gleb.

W celu odzyskania gleb skażonych, podejmuje się złożone, wieloetapowe działania, aby przywrócić im wartość użytkową – rekultywację glebyrekultywacja glebyrekultywację gleby. Wiele lat potrzeba, żeby na takim terenie ponownie wykształciła się nowa warstwa gleby. Niestety, niektóre zanieczyszczenia chemiczne mogą zalegać w ziemi nawet przez wieki i żadne zabiegi nie są w stanie tego zmienić. Dlatego aby przyspieszyć proces usuwania substancji toksycznych z gleby i ich rekultywację, stosuje się mieszanie gleby skażonej z glebą czystą.

R1Z1wzFF4CvxR
Efekt rekultywacji gruntów zdegradowanych:
A) teren zniszczony działalnością gospodarczą
B) teren po rekultywacji
Źródło: Calistemon, CC BY-SA 3.0 (https://commons.wikimedia.org), Szczecińskie Kopalnie Surowców Mineralnych S.A. (Tomorrow Sp. z o.o.) CC BY-SA 3.0, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciekawostka

Bioremediacja jest metodą biologicznego usuwania ze środowiska naturalnego skażeń różnego typu substancjami chemicznymi, głównie przy udziale drobnoustrojów, metodą katalizowania, destrukcji lub przekształcenia różnego rodzaju zanieczyszczeń w formy mniej szkodliwe.
Proces ten polega na usuwaniu – głównie z gleby i wód gruntowych – związków zanieczyszczających (substancji ropopochodnych, metali ciężkich i innych). W przyszłości bioremediacja i inne procesy wykorzystujące naturalne technologie stanowić będą tzw. ekologicznie czyste technologie.

R1S8LqJ3s01X6
Starannie opracowany proces bioremediacji, mający na celu usunięcie powierzchniowego lub podpowierzchniowego zanieczyszczania węglowodorami, jest procesem tanim i efektywnym. Fotografia przedstawia mikroorganizmy, które żyją wewnątrz kropli oleju. Czarny kolor w obrębie pierścienia to olej, natomiast powierzchnie jasne to miejsca, gdzie mikroorganizmy skonsumowały już olej. Tego rodzaju mikroorganizmy mogą być wykorzystywane do usuwania zanieczyszczeń ropopochodnych.
Źródło: Tomorrow Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iiMkDw68ju_d5e755

Podsumowanie

  • Do chemicznych źródeł zanieczyszczeń gleby zaliczane są m.in. węglowodory i ich pochodne, nawozy sztuczne, pestycydy, metale ciężkie.

  • Skażona gleba nie nadaje się do uprawy, ponieważ szkodliwe substancje, wraz ze spożywanymi roślinami, dostają się do organizmów konsumentów.

  • Degradacja gleby oznacza obniżenie jakości i żyzności gleby. Przyczyną degradacji gleby jest chemizacja, spowodowana przede wszystkim zanieczyszczeniami rolniczymi, przemysłowymi i komunalnymi oraz przez środki transportu (erozja gleby).

  • Zapobieganie degradacji gleby polega na przeciwdziałaniu erozji gleby, ograniczeniu wydobycia kopalin oraz przejmowaniu gruntów pod zabudowę, zmniejszaniu degradacji i przywracaniu glebom ich wartości użytkowych. W tym celu przeprowadza się zabiegi wzbogacające glebę w próchnicę, przywracające właściwe pH (wapnowanie), a także ograniczające wpływ źródeł zanieczyszczenia gleby (np. zabezpieczanie składowisk odpadów przed przedostaniem się substancji zanieczyszczających, racjonalne stosowanie nawozów sztucznych i pestycydów, tworzenie pasów zieleni oddzielających uprawy od dróg).

Praca domowa
1
Polecenie 7.1

Zaprojektuj i wykonaj doświadczenie, które ma na celu zbadanie wpływu skażenia gleby, wywołanego wybranym czynnikiem (nadmiar azotanów (V) lub fosforanów(V)) na kiełkowanie i wzrost nasion owsa lub rzeżuchy ogrodowej.

Uwaga! Rośliny wyhodowane w eksperymencie nie nadają się do spożycia.

R11hoDESHAnXs
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rp3MqoQAL7tYb
Pole do samodzielnego wprowadzenia odpowiedzi.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 7.2

Przedstaw w formie notatki kilka argumentów uzasadniających znane stwierdzenie Hipokratesa: Prawidłowy rozwój człowieka, zwierzęcia i rośliny zależy od jakości gleby.

RL6rLWheMlqzF
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1dCncBsRxXzO
Pole do samodzielnego wprowadzenia odpowiedzi.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iiMkDw68ju_d5e814

Słownik

antropogeniczny
antropogeniczny

powstały lub zachodzący w wyniku działalności gospodarczej człowieka

bakteriocydy
bakteriocydy

substancje niszczące lub hamujące rozwój bakterii

degradacja gleby
degradacja gleby

niszczenie powodujące obniżenie żyzności gleby i jej biologicznej wartości

dewastacja gleby
dewastacja gleby

całkowite zniszczenie gleby na danym terenie

fungicydy
fungicydy

rodzaj pestycydów, mający zastosowanie w zwalczaniu grzybów atakujących rośliny

herbicydy
herbicydy

rodzaj pestycydów, które służą ochronie upraw przed chwastami

insektycydy
insektycydy

rodzaj pestycydów używany do zwalczania szkodników w uprawach rolnych, lasach, w magazynach z żywnością, a nawet w mieszkaniach; insektycydy mogą zabijać owady lub jedynie ograniczać ich rozród, co również wpłynie na ograniczenie ich liczebności

melioracja
melioracja

zespół zabiegów mających służyć trwałemu poprawieniu zdolności produkcyjnych gleb uprawnych; melioracje rolne obejmują: melioracje wodne (regulacje stosunków wodnych w glebie), agromelioracje (polepszenie stanu gleby poprzez długofalowe działania uprawowe), fitomelioracje (racjonale zalezienia zmieniające lokalny mikroklimat) oraz melioracje przeciwerozyjne (hamujące spływ powierzchniowy wód opadowych, co przeciwdziała wymywaniu żyznych warstw gruntu)

pestycydy
pestycydy

chemiczne środki ochrony roślin uprawnych przed organizmami szkodliwymi lub niepożądanymi, szczególnym ich rodzajem są używane do zwalczania owadów insektycydy

rekultywacja gleby
rekultywacja gleby

przywracanie glebie jej stanu użytkowego

iiMkDw68ju_d5e919

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1HFYyGrGAMvG
zadanie interaktywne
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Za pomocą kwasomierza Helliga zbadano pH gleby (wynik doświadczenia widoczny jest na załączonym zdjęciu). Wskaż, który z zabiegów wpłynie na przywrócenie glebie korzystnego dla rozwoju roślin pH.

R1ZJNFguZGXk4
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RvwRdRPskBBfL
Możliwe odpowiedzi: 1. Wapnowanie gleby., 2. Użycie saletry amonowej (jej roztwór ma odczyn kwasowy)., 3. Zastosowanie saletry norweskiej-wapniowej (jej roztwór ma odczyn obojętny).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1TO8M5b6bXHP
Wskaż, który z zabiegów wpłynie na przywrócenie kwaśnej glebie pH korzystnego dla rozwoju roślin. Możliwe odpowiedzi: 1. Wapnowanie gleby., 2. Użycie saletry amonowej (jej roztwór ma odczyn kwasowy)., 3. Zastosowanie saletry norweskiej-wapniowej (jej roztwór ma odczyn obojętny).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Y7C0nX0c9Ak1
Ćwiczenie 3
Zanieczyszczenia mogą przenikać do gleby w postaci stałej, ciekłej i gazowej. Odpowiedzialne są za to: Możliwe odpowiedzi: 1. dobre właściwości sorpcyjne gleby, 2. odpowiednia grubość warstwy gleby, 3. słabe właściwości sorpcyjne gleby, 4. obecność żywych organizmów w warstwie gleby
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Przyjrzyj się zdjęciu zamieszczonemu poniżej. Zaznacz, jaki rodzaj zanieczyszczenia gleby będzie skutkować takimi zmianami w wyglądzie roślin.

R1LlvEVsSW0Ly
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
Rrr70wCUewKVv
Możliwe odpowiedzi: 1. nadmiar fosforanów(V), 2. zbyt wysokie pH gleby, 3. duże zasolenie gleby, 4. akumulacja azotanów(V) w liściach
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Ruin4Qd2wxQ
Często zdarza się, że drzewa rosnące przy przydrożnych pasach zieleni mają wyraźnie pożółknięte liście. Jaki czynnik lub proces jest za to zjawisko odpowiedzialny? Możliwe odpowiedzi: 1. nadmiar fosforanów(V) w glebie, 2. zbyt wysokie pH gleby, 3. duże zasolenie gleby, 4. akumulacja azotanów(V) w liściach
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
R1Kg1tFpVVDzR
zadanie interaktywne
Źródło: Anna Florek, licencja: CC BY 3.0.
R1KyZn9HWas0G2
Ćwiczenie 6
Spośród podanych poniżej stwierdzeń dotyczących jonów azotowych wykorzystywanych przez wskaż to, które jest prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. rośliny pobierają azot w formie anionów azotanowych(III) NO2- lub kationów amonu NH4+, 2. wszystkie warzywa kumulują azotany w jednakowym stopniu, 3. azotany(V) gromadzone w tkankach roślin mogą ulegać przemianie na azotany(III), 4. nadmiar związków azotowych powoduje zwiększenie odporności uprawianych na niej roślin na choroby i szkodniki
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RNyFkzNahs0Rg3
Ćwiczenie 7
Połącz w pary odpowiednie wyrażenia wraz z ich anglojęzycznymi odpowiednikami. degradacja gleby Możliwe odpowiedzi: 1. bioremediation, 2. pesticide, 3. soil reclamation, 4. soil degradation, 5. soil erosion erozja gleby Możliwe odpowiedzi: 1. bioremediation, 2. pesticide, 3. soil reclamation, 4. soil degradation, 5. soil erosion bioremediacja Możliwe odpowiedzi: 1. bioremediation, 2. pesticide, 3. soil reclamation, 4. soil degradation, 5. soil erosion rekultywacja gleby Możliwe odpowiedzi: 1. bioremediation, 2. pesticide, 3. soil reclamation, 4. soil degradation, 5. soil erosion pestycyd Możliwe odpowiedzi: 1. bioremediation, 2. pesticide, 3. soil reclamation, 4. soil degradation, 5. soil erosion
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R9c19kHvT3llK3
Ćwiczenie 8
Łączenie par. Wskaż, które z podanych stwierdzeń są prawdziwe, a które - fałszywe.. Ponad 90% ogólnej zawartości kadmu, miedzi, cynku i ołowiu w glebach pochodzi ze źródeł naturalnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sól sypana zimą na oblodzone drogi negatywnie wpływa na rozwój roślin, które rosną na zanieczyszczonej glebie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nawozy i pestycydy zanieczyszczające gleby uprawne mogą być wypłukiwane do rzek i powodować zanieczyszczenia wód powierzchniowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na skutek zanieczyszczenia gleby produktami ropopochodnymi może nastąpić znaczne zmniejszenie odporności roślin na choroby i szkodniki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Przesycenie gleb produktami ropopochodnymi niszczy drobnoustroje glebowe i roślinne oraz powoduje niedobór tlenu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stosowanie nadmiernych ilości wysokoprocentowych nawozów mineralnych nie może być bardziej szkodliwe niż niedobór składników pokarmowych w glebie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Bibliografia

Encyklopedia PWN

Mocek A., Gleboznawstwo, Warszawa 2015.

Mackenzie A., Ball A. S., Virdee S. R., Ekologia. Krótkie wykłady, Warszawa 2015.

Monitoring jakości gleby i ziemi, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, online: https://www.gios.gov.pl/pl/stan-srodowiska/monitoring-jakosci-gleby-i-ziemi, dostęp: 09.10.2021.

Ochrona środowiska 2020, Główny Urząd Statystyczny, online: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/srodowisko-energia/srodowisko/ochrona-srodowiska-2020,1,21.html, dostęp: 09.10.2021.

bg‑gray3

Notatnik

RbhIh4d1xEibm
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.