Dowiedz się, w jaki sposób powstają perły. Napisz na ten temat notatkę w zeszycie.
Przyjrzyj się uważnie perłom widocznym na zdjęciu. Wybierz trzy z nich i opisz, jaki mają kolor i kształt.
Opisz, jaka jest perła w dotyku.
Perły mają rozmaite rozmiary: niektóre są małe jak główka szpilki, inne osiągają wielkość sporego orzecha włoskiego.
Największa istniejąca perła (perła Hope'a – zwana od nazwiska właściciela) ma ponad 6 cm długości i waży 169 gramów. Znajduje się w londyńskim Muzeum Historii Naturalnej.
Utwórz rodzinę wyrazów od słowa 'perła', powinny się w niej znaleźć czasownik, rzeczownik i dwa przymiotniki. Ułóż z nimi zdania.
Drogocenna perłaBajka z tradycji hinduizmu
Opowiada się w Indiach, że żył raz pewien mędrzec. Szedł on wzdłuż piaszczystego wybrzeża oceanu i doszedł wieczorem do niewielkiej wioski rybackiej. Mijał ją ze śpiewem, a gdy zostawił ją już za sobą, jakiś człowiek zaczął za nim biec, wołając:
– Zatrzymaj się, proszę! Daj mi, proszę, drogocenną perłę!
Mędrzec zdjął swoją sakwę i spytał:
– O jakiej to perle mówisz?
– O tej, którą masz w swoim worze. Śniłem tej nocy, że spotkam dziś wielkiego mędrca i że dostanę od niego drogocenną perłę, która uczyni mnie bogatym do końca moich dni.
Mędrzec zatrzymał się. Otworzył swój wór i rzeczywiście wyjął z niego piękną perłę. Była ogromna i jaśniała nadzwyczajnym blaskiem.
– Całkiem niedawno spostrzegłem tę wielką kulkę pośród ziaren piasku. Spodobała mi się, więc włożyłem ją do sakwy. Jest to zapewne ta rzadka perła, o której mówisz. Weź ją sobie, jest twoja.
Rybak był nadzwyczaj szczęśliwy. Pochwycił perłę i odszedł, tańcząc z radości. Mędrzec tymczasem wyciągnął się na piasku, by na nim przespać noc.
Ale rybak w swojej chacie nie spał. Raz po raz przewracał się na posłaniu, drżąc ze strachu, że ktoś mógłby mu ukraść taki skarb. Nie zmrużył oka przez całą noc.
A kiedy nastał ranek, wziął perłę i wyruszył śladem mędrca, aby go dogonić.
– Zwracam ci perłę, bo więcej mi przyniosła niepokoju niż bogactw. Naucz mnie raczej tej mądrości, która pozwoliła ci ofiarować mi perłę z tym prostym wyrzeczeniem. Bo to właśnie jest prawdziwym bogactwem.
Opowiedz historię drogocennej perły z perspektywy rybaka albo mędrca.
Opisz, jak zmieniały się pragnienia rybaka. Uzupełnij zdania.
Rybak po otrzymaniu perły od mędrca ...
Po nieprzespanej nocy rybak ...
Jak zachowywali się mędrzec i rybak, kiedy byli w posiadaniu perły? Porównaj ich postawy, w tym celu uzupełnij tabelę.
Porównaj postawę mędrca i rybaka wobec faktu posiadania perły. Odpowiedz na poniższe pytania:
Jakimi słowami określili perłę?
Dlaczego chcieli ją mieć?
Jakie uczucia wzbudzało posiadanie perły?
Jak spędzili noc?
Ułóż zdania z nazwami trzech wybranych wartości z ćwiczenia 7.
Wyjaśnij, czego nauczyła rybaka noc z perłą.
Wybierz sentencję, która najlepiej odzwierciedla myśl utworu 'Drogocenna perła'? Uzasadnij swój wybór i przepisz sentencję do zeszytu.
Bogaty niech się nie przechwala swym bogactwem!
Bogactwo człowieka mierzy się rzeczami, z których on spokojnym sercem rezygnuje.
Lepiej biednie u siebie, niż bogato u obcych.
W bogactwie człowiek nie znajdzie trwałego szczęścia, bo albo ciągle będzie więcej pragnął, albo się będzie bał stracić to, co ma.
Podaj tytuły utworów, np. książek lub filmów, w których pojawiają się perły.