Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1VsHI7THpPOO
Fotografia przedstawia pokazane w zbliżeniu jasne perły, na których leżą niebieskie sznury z metalowymi koralikami.

Prawdziwe bogactwo

Perły
Źródło: morguefile.com, fotografia barwna, domena publiczna.
Polecenie 1

Dowiedz się, w jaki sposób powstają perły. Napisz na ten temat notatkę w zeszycie.

R2nsK6F0EgtXZ
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Przyjrzyj się uważnie perłom widocznym na zdjęciu. Wybierz trzy z nich i opisz, jaki mają kolor i kształt.

R1bTGZWPsImKc1
Perły o różnorodnych kształtach
Źródło: a. nn., fotografia barwna, licencja: CC 0 1.0.
Rbh11SeW9cGic
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Opisz, jaka jest perła w dotyku.

R1Js253Yq6psj
Miejsce na notatkę
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
Ciekawostka

Perły mają rozmaite rozmiary: niektóre są małe jak główka szpilki, inne osiągają wielkość sporego orzecha włoskiego.
Największa istniejąca perła (perła Hope'a – zwana od nazwiska właściciela) ma ponad 6 cm długości i waży 169 gramów. Znajduje się w londyńskim Muzeum Historii Naturalnej.

1
Ćwiczenie 1

Utwórz rodzinę wyrazów od słowa 'perła', powinny się w niej znaleźć czasownik, rzeczownik i dwa przymiotniki. Ułóż z nimi zdania.

uzupełnij treść
RsQbKFCYIxJ8V
Ćwiczenie 2
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi będących określeniami mogącymi odnosić się do słowa "perła".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1CqXr9LxnuPu
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na wybraniu właściwego wyjaśnienia frazeologizmu "bogactwa przybywa, cnoty ubywa".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Drogocenna perła
Michel Piquemal Drogocenna perła

Bajka z tradycji hinduizmu

Opowiada się w Indiach, że żył raz pewien mędrzec. Szedł on wzdłuż piaszczystego wybrzeża oceanu i doszedł wieczorem do niewielkiej wioski rybackiej. Mijał ją ze śpiewem, a gdy zostawił ją już za sobą, jakiś człowiek zaczął za nim biec, wołając:
– Zatrzymaj się, proszę! Daj mi, proszę, drogocenną perłę!
Mędrzec zdjął swoją sakwę i spytał:
– O jakiej to perle mówisz?
– O tej, którą masz w swoim worze. Śniłem tej nocy, że spotkam dziś wielkiego mędrca i że dostanę od niego drogocenną perłę, która uczyni mnie bogatym do końca moich dni.
Mędrzec zatrzymał się. Otworzył swój wór i rzeczywiście wyjął z niego piękną perłę. Była ogromna i jaśniała nadzwyczajnym blaskiem.
– Całkiem niedawno spostrzegłem tę wielką kulkę pośród ziaren piasku. Spodobała mi się, więc włożyłem ją do sakwy. Jest to zapewne ta rzadka perła, o której mówisz. Weź ją sobie, jest twoja.
Rybak był nadzwyczaj szczęśliwy. Pochwycił perłę i odszedł, tańcząc z radości. Mędrzec tymczasem wyciągnął się na piasku, by na nim przespać noc.
Ale rybak w swojej chacie nie spał. Raz po raz przewracał się na posłaniu, drżąc ze strachu, że ktoś mógłby mu ukraść taki skarb. Nie zmrużył oka przez całą noc.
A kiedy nastał ranek, wziął perłę i wyruszył śladem mędrca, aby go dogonić.
– Zwracam ci perłę, bo więcej mi przyniosła niepokoju niż bogactw. Naucz mnie raczej tej mądrości, która pozwoliła ci ofiarować mi perłę z tym prostym wyrzeczeniem. Bo to właśnie jest prawdziwym bogactwem.

j0000008O8B6v21_00000_BIB_001 Źródło: Michel Piquemal, Drogocenna perła, [w:] Michel Piquemal, Bajki filozoficzne, tłum. Helena Sobieraj, Warszawa 2011.
Ćwiczenie 4

Opowiedz historię drogocennej perły z perspektywy rybaka albo mędrca.

Rai7DB50ZJS4I
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 5

Opisz, jak zmieniały się pragnienia rybaka. Uzupełnij zdania.

Rybak po otrzymaniu perły od mędrca ...
Po nieprzespanej nocy rybak ...

R1KHX0JbzJOwu
Miejsce na notatkę
1
Ćwiczenie 6

Jak zachowywali się mędrzec i rybak, kiedy byli w posiadaniu perły? Porównaj ich postawy, w tym celu uzupełnij tabelę.

R1DYbS3kzyKfc
Miejsce do uzupełnienia
Ćwiczenie 6

Porównaj postawę mędrca i rybaka wobec faktu posiadania perły. Odpowiedz na poniższe pytania:

  • Jakimi słowami określili perłę?

  • Dlaczego chcieli ją mieć?

  • Jakie uczucia wzbudzało posiadanie perły?

  • Jak spędzili noc?

REXqDf9VP1tGr
Miejsce na notatki
R1S4uL2eAZqnd
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu wartości, którymi kierował się rybak i mędrzec w bajce "Drogocenna perła".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Ułóż zdania z nazwami trzech wybranych wartości z ćwiczenia 7.

REXqDf9VP1tGr
Miejsce na notatki
R1TxzqFTZZ1Xy
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu do odpowiednich pól wyrazów wartościujących pozytywnie i negatywnie występujących w bajce "Drogocenna perła".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, czego nauczyła rybaka noc z perłą.

RYsVhJ9bS0qOR
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 11

Wybierz sentencję, która najlepiej odzwierciedla myśl utworu 'Drogocenna perła'? Uzasadnij swój wybór i przepisz sentencję do zeszytu.

Bogaty niech się nie przechwala swym bogactwem!

Bogactwo człowieka mierzy się rzeczami, z których on spokojnym sercem rezygnuje.

Lepiej biednie u siebie, niż bogato u obcych.

W bogactwie człowiek nie znajdzie trwałego szczęścia, bo albo ciągle będzie więcej pragnął, albo się będzie bał stracić to, co ma.

R1L6N9ztx6T2V
Miejsce na notatkę
RpNwM0f6RyltF
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu do odpowiednich pól synonimów i antonimów do słowa "bogactwo".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RjKgctw7GO4HA
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary przysłów dotyczących bogactwa i ich znaczenia.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 14

Podaj tytuły utworów, np. książek lub filmów, w których pojawiają się perły.

R1BAaqMotYGs9
Miejsce na notatkę