Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R15TtXA9yPlXr1
Ilustracja przedstawia głowę chłopca spoglądającego w owalne lustro. Chłopiec robi zdziwioną minę, ponieważ jego odbicie w lustrze odpowiada mu miną trochę skrzywioną.

Nie bądź zdziwiony, że czasownik ma różne strony

Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Grafika składa się z trzech obrazków ilustrujących stronę czynną, bierną i zwrotną czasownika.

Na pierwszym obrazku widzimy fryzjerkę, która czesze dziewczynę. Nad obrazkiem jest napis: Strona czynna. Pod obrazkiem jest podpis: Fryzjerka czesze Zosię.

Na drugim obrazku widzimy fryzjerkę, która czesze dziewczynę. Nad obrazkiem jest napis: Strona bierna. Pod obrazkiem jest podpis: Zosia jest czesana przez fryzjerkę.

Na trzecim obrazku widzimy dziewczynę, która się czesze. Nad obrazkiem jest napis: Strona zwrotna. Pod obrazkiem jest podpis: Zosia czesze się.

Rozwiązanie:

Zdanie 1. Wykonawcą czynności jest fryzjerka, a Zosia ulega czynności.

Części zdania: podmiot – fryzjerka, orzeczenie – czesze, dopełnienie – Zosię.

Zdanie 2. Wykonawcą czynności jest fryzjerka, a Zosia ulega czynności.

Części zdania: podmiot – Zosia, orzeczenie – jest czesana, dopełnienie – przez fryzjerkę.

Zdanie 3. Wykonawcą czynności jest Zosia, która wykonuje ją na sobie.

Części zdania: podmiot – Zosia, orzeczenie – czesze się.

1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z rysunkami lub ich opisami i przeczytaj informacje pod nimi. W każdym zdaniu wskaż czynność i jej wykonawcę.

R14zZoHZOgtrM
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1YbOPOWxQMZX
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ru9rDHdW735Yc11
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

W poniższych przykładach użyto trzech różnych form tego samego czasownika. Każda z nich oznacza czynność inaczej ukierunkowaną.

Rp73p9n29nucN1
Strona czynna czasownika
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RnM9ZuTTWsbWD1
Strona bierna czasownika
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RCUOcPcbMLqVz1
Strona zwrotna czasownika
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 2

Zaznacz zdania, w których występują czasowniki w stronie czynnej.

R1nRFaX9nnoBK
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu zdań zawierających odpowiednią formę wyrazu.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2
R1cuxJyeF61O2
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RfA5WhdFgdrqG
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polegające na przekształcaniu zdań z czynną stroną czasownika na zdania z bierną stroną czasownika.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RmeziGnByQA3K1
Konstrukcja strony czynnej
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 4

Do podanych czasowników dopisz nazwę przedmiotu ulegającego czynności, a następnie utwórz formę 3. osoby liczby pojedynczej czasu przeszłego strony biernej.

Wzór: ukradł obraz - obraz został ukradziony; oglądał film - film był oglądany.

RAI1AAc3WJ3HL
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5
REa8Zb9bjbJ7y1
Zadanie interaktywne polegające na dopasowaniu do wskazanych elementów zdania odpowiednich opisów gramatycznych.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1AC0bxthcBRj
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polegające na określaniu formy gramatycznej czasownika.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Wskaż, które z poniższych zdań można przekształcić na stronę bierną. Skąd to wiesz?

  1. Architekci zaprojektowali niezwykle funkcjonalny budynek.

  2. Zadowolony pies macha ogonem.

  3. Lekkoatletka biegnie przez płotki.

  4. Rolnik zaorał całe pole.

  5. Samolot wylądował awaryjnie na autostradzie.

  6. Zjedliśmy przepyszną pizzę.

  7. Kotek wlazł na płotek.

  8. Mechanik od ręki naprawił samochód.

R8OSH2tGxnvD0
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
R1bhI0Ujzcf7P11
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 8
R1FdQfHwIBY9M
Zadanie interaktywne polegające na rozpoznaniu czasowników przechodnich i nieprzechodnich.
ĆWICZENIE: Które są przechodnie?
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Ułóż zdania w stronie czynnej i biernej z podanymi czasownikami przechodnimi.

RpmQ7Jt2rdmgc
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
R1b4Qx7igFOmv
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polegające na zaznaczaniu odpowiednimi kolorami własciwych wyrazów.
Źródło: zpe.gov.pl, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10

Wypisz z poniższego tekstu czasowniki w stronie czynnej, biernej.

'Echnaton – syn Amenhotepa III i królowej Teje, władca starożytnego Egiptu z XVIII dynastii. Faraon, który w czasie swych rządów obalił odwieczny porządek egipskich bogów i wprowadził w Egipcie wiarę w jednego tylko boga Atona (boga miłości, boga tarczy słonecznej). Przeniósł stolicę z Teb do nowo wybudowanego na jałowej pustyni miasta słońca – Achetaton. Po jego śmierci mieszkańcy wrócili do wiary w starych bogów. Wzniesione przez niego miasto zostało opuszczone. Nieznani sprawcy zniszczyli świątynie Atona, a wszelkie ślady po niezwykłym faraonie zostały wymazane z wszelkich zapisów i pamięci.

ReZvyZXX13hlY
Miejsce na odpowiedź ucznia.