Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:

Spotkanie z algebrą

R1QsJYlDL2qc61
Mapa myśli. Zapoznaj się z poniższą mapą myśli, w której zawarto wybrane obszary, jakimi zajmuje się algebra.. Lista elementów: Nazwa kategorii: AlgebraElementy należące do kategorii AlgebraNazwa kategorii: Wyrażenia algebraiczneElementy należące do kategorii Wyrażenia algebraiczneNazwa kategorii: składają się liter oraz liczb połączonych ze sobą znakami działań arytmetycznych i/lub nawiasamiElementy należące do kategorii składają się liter oraz liczb połączonych ze sobą znakami działań arytmetycznych i/lub nawiasamiNazwa kategorii: jednomianyNazwa kategorii: suma algebraicznaNazwa kategorii: redukcja wyrazów podobnychNazwa kategorii: wielomianyNazwa kategorii: przekształcenia wyrażeń algebraicznych (np. wzory skróconego mnożenia)Koniec elementów należących do kategorii składają się liter oraz liczb połączonych ze sobą znakami działań arytmetycznych i/lub nawiasamiKoniec elementów należących do kategorii Wyrażenia algebraiczneNazwa kategorii: Równania i nierównościElementy należące do kategorii Równania i nierównościNazwa kategorii: przynajmniej dwa wyrażenia algebraiczne połączone ze sobą znakiem równościElementy należące do kategorii przynajmniej dwa wyrażenia algebraiczne połączone ze sobą znakiem równościNazwa kategorii: wielomianoweNazwa kategorii: wymierneNazwa kategorii: wykładniczeNazwa kategorii: logarytmiczneNazwa kategorii: trygonometryczneKoniec elementów należących do kategorii przynajmniej dwa wyrażenia algebraiczne połączone ze sobą znakiem równościKoniec elementów należących do kategorii Równania i nierównościKoniec elementów należących do kategorii Algebra
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Wyrażenia algebraiczne

Algebra to jeden z najstarszych działów matematyki , którego początki sięgają czasów starożytnych. Początkowo algebra zajmowała się tylko rozwiązywaniem równań, później przekształciła się w naukę o „działaniach na literach”.

R1KnUZPmvWkAn11
Ćwiczenie 1
Połącz w pary opis z odpowiednim wyrażeniem algebraicznym. W klasie 6a jest n uczniów, a w klasie 6b5 uczniów więcej. Ilu uczniów jest w klasie 6b? Możliwe odpowiedzi: 1. a+b, 2. n+15, 3. n+5, 4. 2j+3s, 5. 5k, 6. 50-7n, 7. 2y+z W klasie jest a chłopców i b dziewcząt. Ilu uczniów jest w tej klasie? Możliwe odpowiedzi: 1. a+b, 2. n+15, 3. n+5, 4. 2j+3s, 5. 5k, 6. 50-7n, 7. 2y+z W sadzie było z gruszy i 2y jabłoni. Ile drzew rosło w sadzie? Możliwe odpowiedzi: 1. a+b, 2. n+15, 3. n+5, 4. 2j+3s, 5. 5k, 6. 50-7n, 7. 2y+z Wojtek ma n naklejek, a Tomek o 15 więcej. Ile naklejek ma Tomek? Możliwe odpowiedzi: 1. a+b, 2. n+15, 3. n+5, 4. 2j+3s, 5. 5k, 6. 50-7n, 7. 2y+z Kupiono k kilogramów cytryn po 5  za kilogram. Ile złotych zapłacono za te cytryny? Możliwe odpowiedzi: 1. a+b, 2. n+15, 3. n+5, 4. 2j+3s, 5. 5k, 6. 50-7n, 7. 2y+z Kupiono j kilogramów jabłek po 2  za kilogram i s kilogramów śliwek po 3  za kilogram. Ile złotych zapłacono za owoce? Możliwe odpowiedzi: 1. a+b, 2. n+15, 3. n+5, 4. 2j+3s, 5. 5k, 6. 50-7n, 7. 2y+z Kuba kupił 7 zeszytów po n złotych. Dał kasjerce 50 . Ile złotych reszty otrzymał? Możliwe odpowiedzi: 1. a+b, 2. n+15, 3. n+5, 4. 2j+3s, 5. 5k, 6. 50-7n, 7. 2y+z
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RfPhGKweFoYrP1
Ćwiczenie 2
Połącz zapis z odpowiednim wyrażeniem algebraicznym. suma liczb a7 Możliwe odpowiedzi: 1. z3, 2. y2, 3. t3, 4. 7g, 5. a+7, 6. 8-b, 7. -2k różnica liczb 8b Możliwe odpowiedzi: 1. z3, 2. y2, 3. t3, 4. 7g, 5. a+7, 6. 8-b, 7. -2k iloczyn liczb 7g Możliwe odpowiedzi: 1. z3, 2. y2, 3. t3, 4. 7g, 5. a+7, 6. 8-b, 7. -2k iloraz liczb t3 Możliwe odpowiedzi: 1. z3, 2. y2, 3. t3, 4. 7g, 5. a+7, 6. 8-b, 7. -2k kwadrat liczby y Możliwe odpowiedzi: 1. z3, 2. y2, 3. t3, 4. 7g, 5. a+7, 6. 8-b, 7. -2k sześcian liczby z Możliwe odpowiedzi: 1. z3, 2. y2, 3. t3, 4. 7g, 5. a+7, 6. 8-b, 7. -2k iloczyn liczb -2k Możliwe odpowiedzi: 1. z3, 2. y2, 3. t3, 4. 7g, 5. a+7, 6. 8-b, 7. -2k
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R10rY9gW5s3Nz1
Ćwiczenie 3
Uzupełnij zdania, przeciągając w luki odpowiednie wyrażenia algebraiczne lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Liczba o 3 mniejsza od x to 1. 1x, 2. -x, 3. x2, 4. 6-x, 5. x-3, 6. 3-x, 7. x+6, 8. 2x.Liczba o 6 większa od x to 1. 1x, 2. -x, 3. x2, 4. 6-x, 5. x-3, 6. 3-x, 7. x+6, 8. 2x.Liczba przeciwna do x to 1. 1x, 2. -x, 3. x2, 4. 6-x, 5. x-3, 6. 3-x, 7. x+6, 8. 2x.Liczba dwukrotnie większa od x to 1. 1x, 2. -x, 3. x2, 4. 6-x, 5. x-3, 6. 3-x, 7. x+6, 8. 2x.Liczba, która stanowi połowę liczby x, to 1. 1x, 2. -x, 3. x2, 4. 6-x, 5. x-3, 6. 3-x, 7. x+6, 8. 2x.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1QpKMkrxiaHL1
Ćwiczenie 4
Połącz zapis z odpowiednim wyrażeniem algebraicznym. Obwód prostokąta o bokach długości fg. Możliwe odpowiedzi: 1. s3, 2. 2f+2g, 3. fg, 4. 12s, 5. 4k, 6. k2 Pole prostokąta o bokach długości fg. Możliwe odpowiedzi: 1. s3, 2. 2f+2g, 3. fg, 4. 12s, 5. 4k, 6. k2 Obwód kwadratu o boku długości k. Możliwe odpowiedzi: 1. s3, 2. 2f+2g, 3. fg, 4. 12s, 5. 4k, 6. k2 Pole kwadratu o boku długości k. Możliwe odpowiedzi: 1. s3, 2. 2f+2g, 3. fg, 4. 12s, 5. 4k, 6. k2 Sumę długości krawędzi sześcianu o krawędzi długości s. Możliwe odpowiedzi: 1. s3, 2. 2f+2g, 3. fg, 4. 12s, 5. 4k, 6. k2 Objętość sześcianu o krawędzi długości s. Możliwe odpowiedzi: 1. s3, 2. 2f+2g, 3. fg, 4. 12s, 5. 4k, 6. k2
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1YrAvyq28kv311
Ćwiczenie 5
Ile wynosi różnica w każdym z równań? Uzupełnij równości, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. a-3= 1. 9, 2. 0, 3. -3, 4. 3, 5. -9, 6. 6, 7. -6, dla a=6a-3= 1. 9, 2. 0, 3. -3, 4. 3, 5. -9, 6. 6, 7. -6, dla a=3a-3= 1. 9, 2. 0, 3. -3, 4. 3, 5. -9, 6. 6, 7. -6, dla a=0a-3= 1. 9, 2. 0, 3. -3, 4. 3, 5. -9, 6. 6, 7. -6, dla a=-3
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R1QlkfRoUerNr2
Ćwiczenie 6
Oblicz wartość wyrażenia algebraicznego dla podanych zmiennych i uzupełnij zdania. Przeciągnij w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Wartość wyrażenia a+bc dla a=1, b=2c=3 wynosi 1. 22, 2. 6116, 3. 113, 4. 5116, 5. 112, 6. 9, 7. 20, 8. 7.Wartość wyrażenia a+bc dla a=1, b=4c=18 wynosi 1. 22, 2. 6116, 3. 113, 4. 5116, 5. 112, 6. 9, 7. 20, 8. 7.Wartość wyrażenia a+bc dla a=5, b=0,75c=112 wynosi 1. 22, 2. 6116, 3. 113, 4. 5116, 5. 112, 6. 9, 7. 20, 8. 7.Wartość wyrażenia a+bc dla a=-7, b=-9c=-3 wynosi 1. 22, 2. 6116, 3. 113, 4. 5116, 5. 112, 6. 9, 7. 20, 8. 7.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RZxejIy7Jucsw2
Ćwiczenie 7
Oblicz wartość liczbową wyrażenia i uzupełnij zdanie. Przeciągnij w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Wyrażenie 2a3+ab+b3 dla a=12b=3 wynosi 1. 0,77, 2. 0,077, 3. 2634, 4. 2834.Wyrażenie a3+2ab-b3 dla a=0,3b=12 wynosi 1. 0,77, 2. 0,077, 3. 2634, 4. 2834.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

Równania

2
Ćwiczenie 8

Napisz, co oznacza niewiadoma x w zadaniu i zapisz treść zadania w postaci równania.

  1. Kasia i Artur mają razem 26 lat. Artur jest o 2 lata starszy od Kasi. Ile lat ma Kasia?

  2. Obwód trójkąta równoramiennego wynosi 16 cm, a podstawa ma długość 6 cm. Oblicz długość ramienia.

  3. Ania jest trzy razy starsza od swojego brata Adama. Ile lat ma Ania, jeśli razem mają 16 lat?

  4. Jeden z boków prostokąta ma długość 5 cm, a jego pole jest równe 35 cm2. Jaką długość ma drugi bok tego prostokąta?

  5. W trzech klasach szóstych jest razem 75 uczniów. W klasach 6a6b liczba uczniów jest taka sama, a w klasie 6c jest o 3 uczniów więcej. Ile uczniów jest w klasie 6c?

R1djnTDTjo0uz
(Uzupełnij) .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RiD1yDOpN6YtA2
Ćwiczenie 9
Która spośród liczb: 1, 2, 5, 6 spełnia równanie 2x+7=11?
Wskaż prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. 1 , 2. 2 , 3. 4 , 4. 9
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
R4iRjo4yv18FP2
Ćwiczenie 10
Czy liczba 12 jest rozwiązaniem równania z+62=9? Możliwe odpowiedzi: 1. Tak, 2. Nie
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 11
R1DszFOFVCXlU
Rozwiąż równania i uzupełnij zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Rozwiązaniem równania 2x-5=13 jest liczba x= Tu uzupełnij.Rozwiązaniem równania 8+4x=18 jest liczba x= Tu uzupełnij.Rozwiązaniem równania 3x-7=26 jest liczba x= Tu uzupełnij.Rozwiązaniem równania 8x-8=56 jest liczba x= Tu uzupełnij.Rozwiązaniem równania 2n-4=18 jest liczba n= Tu uzupełnij.Rozwiązaniem równania 35+6x=9,6 jest liczba x= Tu uzupełnij.Rozwiązaniem równania 14y+5=9 jest liczba y= Tu uzupełnij.Rozwiązaniem równania 110c+6=12 jest liczba c= Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 12
R1d1ZfDJzHjyc
Suma dwóch liczb jest równa 60. Jedna z nich jest cztery razy większa od drugiej. Uzupełnij zdanie wpisując liczby od najmniejszej do największej. Te liczby to Tu uzupełnij i Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 13
RcH2cuULRb8Mk
Zeszyt i dwa ołówki kosztują razem 5,40 zł. Zeszyt jest o 2,70 zł droższy od ołówka. Ile kosztuje ołówek? Ołówek kosztuje Tu uzupełnij .
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 14
R11cG4FtRratk
Suma trzech kolejnych liczb parzystych wynosi 756. Co to za liczby? Uzupełnij zdanie wpisując liczby od najmniejszej do największej. Te liczby to Tu uzupełnij, Tu uzupełnij i Tu uzupełnij.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.