Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rwt0FC6cUh4uq
Na fotografii zostały przedstawione wysokie góry. Są one pokryte zielonym mchem. Na środku znajduje się jezioro, wokół którego leżą kamienie. W niedalekiej odległości jest usytuowane drugie jezioro we wgłębieniu. Przy chropowatych zboczach skalnych rosną wysokie trawy. We mgle są widoczne pasma górskie. Nad nimi znajduje się niebo pokryte chmurami.

Tatrzańskie ukojenie

Panorama - Tatry
Źródło: Joanna Jakubowicz, licencja: CC BY-SA 2.0.

Przyroda, obok sztuki i miłości, stanowiła trzeci obszar zainteresowania dekadentów i sferę ucieczki od egzystencjalnego bólu. Młodopolanie szukali ukojenia pośród pięknego i wzniosłego tatrzańskiego pejzażu. Obcowanie z naturą umożliwiało im chwilowe zapomnienie o codziennych troskach i roztaczało baśniowe widowiska angażujące wszystkie zmysły. Czasem jednak wywoływało typowe pesymistyczne refleksje dotyczące małości i znikomości człowieka w nieprzewidywalnym świecie.

Już wiesz

Na podstawie dostępnych ci źródeł informacji zgromadź wiadomości (zarówno geograficzne, jak i historyczne) dotyczące Tatr.

R8L2KZb4aMcGv
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Teksty kultury

Polecenie 1

Opisz swoje wspomnienia z wypraw górskich.

R1OdtK11SjQIl
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Nazwij swoje odczucia związane z górską przyrodą.

RL2F3LiVvGBh3
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zapoznaj się ze znanym ci obrazem romantycznego malarza Caspara Davida FriedrichaCaspar David FriedrichCaspara Davida Friedricha Wędrowiec nad morzem mgły.

R1Vh7Mwx01s4y
Wędrowiec nad morzem mgły
Źródło: Caspar David Friedrich, 1818, olej na płótnie, Kunsthalle, Hamburg, domena publiczna.
Ćwiczenie 1

Opisz nastrój, którą niemiecki malarz Caspar David Friedrich starał się oddać
na swoim obrazie.

R7s91rSr4XBM6
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Omów wpływ górskiego pejzażu na człowieka i jego doznania.

R1QlbLrC2i5uh
(Uzupełnij).
R12jp6RjIpfDG
Tatry
Źródło: Leon Wyczółkowski, 1911, pastel, domena publiczna.
Polecenie 4

Porównaj obraz Wędrowiec nad morzem mgły ze stworzonym prawie sto lat później dziełem Leona Wyczółkowskiego zatytułowanym Tatry.

R7HAOsnonv4vn
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Omów sposób, w jaki Leon Wyczółkowski przedstawił górski krajobraz.

ROLfagIDmKwD4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Zastanów się i odpowiedz, jak pejzaż tatrzański mogli ukazywać w swej twórczości młodopolanie. Ustal, na co zwracali szczególną uwagę i jakie miejsce pośród gór zajmował w ich twórczości człowiek.

R1A8nhIGfrr7T
(Uzupełnij).
Caspar David Friedrich

O dziele

Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) Kazimierza Przerwy‑Tetmajera to wiersz pochodzący z II serii Poezji, wydanej
w 1894 roku. Jest to jeden z najbardziej znanych liryków tatrzańskich w poezji polskiej.

Polecenie 5

Przeczytaj wiersz Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Melodia mgieł nocnych. Wyobraź sobie przedstawioną sytuację liryczną, jej kolorystykę, dźwięki, ruch.

Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym)Kazimierz Przerwa‑Tetmajer
Kazimierz Przerwa‑Tetmajer Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym)

Cicho, cicho, nie budźmy śpiącej wody w kotlinie,
lekko z wiatrem pląsajmy po przestworów głębinie...
Okręcajmy się wstęgą naokoło księżyca,
co nam ciała przeźrocze tęczą blasków nasyca,
i wchłaniajmy potoków szmer, co toną w jeziorze,
i limb szumy powiewne, i w smrekowym szept borze,
pijmy kwiatów woń rzeźwą, co na zboczach gór kwitną,
dźwięczne, barwne i wonne, w głąb wzlatujmy błękitną.
Cicho, cicho, nie budźmy śpiącej wody w kotlinie,
lekko z wiatrem pląsajmy po przestworów głębinie...
Oto gwiazdę, co spada, lećmy chwycić w ramiona,
lećmy, lećmy ją żegnać, zanim spadnie i skona;
puchem mlecza się bawmy i ćmy błoną przeźroczą,
i sów pierzem puszystym, co w powietrzu krąg toczą,
nietoperza ścigajmy, co po cichu tak leci,
jak my same, i w nikłe oplatajmy go sieci,
z szczytu na szczyt przerzućmy się jak mosty wiszące,
gwiazd promienie przybiją do skał mostów tych końce,
a wiatr na nich na chwilę uciszony odpocznie,
nim je zerwie i w pląsy znów pogoni nas skocznie...

j0000000F5B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym, [w:] Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Poezje wybrane, oprac. Julian Krzyżanowski, Wrocław 1968, s. 133.
Ciekawostka

Czarny Staw Gąsienicowy – jezioro wysokogórskie w Tatrach między Świnicą a Granatami.

RNn1wUDttQEqy
Czarny Staw Gąsienicowy
Źródło: Joanna Jakubowicz, licencja: CC BY-SA 2.0.
Polecenie 6

Opisz nastrój, w jaki wprowadził cię utwór Kazimierza Przerwy‑Tetmajera Melodia mgieł nocnych.

RGfo0hZpEvQnS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Wypisz z wiersza wszystkie sformułowania związanie z kolorem. Ustal, jak barwy wpływają na nastrój utworu.

RrWUPnnUEaJmW
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Wskaż podmiot liryczny.

Opisz podmiot liryczny.

RDhM3PFgtnCPt
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Opisz zachowanie podmiotu lirycznego nad Czarnym Stawem Gąsienicowym.

RIvPUL6SjzGPj
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Określ, czy krajobraz przedstawiony w Melodii mgieł nocnych jest statyczny, czy – dynamiczny. Wskaż fragmenty utworu potwierdzające twoje zdanie.

RR8VKtqTbuweh
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Wymień elementy krajobrazu przedstawione w wierszu.

R9fF0qmXpaWZ5
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, jaką technikę malarską przypomina obrazowanie tego utworu. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do przykładów z tekstu.

RXFbKjm9XBdGa
(Uzupełnij).
R1BnrNo3QtpFo
Ćwiczenie 11
Zaznacz onomatopeje, które występują w utworze Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Możliwe odpowiedzi: 1. Szmer, 2. Szumy, 3. Plusk, 4. Szelest, 5. Świsty, 6. Szept
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 12

Sprawdź, czy w wierszu występują określenia dotyczące zapachu. Wypisz je.

RsLOq5DJKtpjD
(Uzupełnij).
ROs0ZwDODrCUp
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 14

W kontekście całego utworu zinterpretuj tytuł wiersza.

R1bf0dUTOuDG4
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Konteksty

Patrzę ze szczytu w dół

Widok ze Świnicy do Doliny WierchcichejKazimierz Przerwa‑Tetmajer
Kazimierz Przerwa‑Tetmajer Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej

Taki tam spokój... Na gór zbocza
światła się zlewa mgła przezrocza,
na senną zieleń gór.

Szumiący z dala wśród kamieni
w słońcu się potok skrzy i mieni
w srebrnotęczowy sznur.

Ciemnozielony w mgle złocistej
wśród ciszy drzemie uroczystej
głuchy smrekowyj0000000F5B2v23_000tp001smrekowy las.

Na jasnych, bujnych traw pościeli
pod słońce się gdzieniegdzie bieli
w zieleni martwy głaz.

O ścianie nagiej, szarej, stromej,
spiętrzone wkoło skał rozłomy
w świetlnych zasnęły mgłach.

Ponad doliną się rozwiesza
srebrzystoturkusowa cisza
nieba w słonecznych skrach.

Patrzę ze szczytu w dół: pode mną
przepaść rozwarła paszczę ciemną –
patrzę w dolinę, w dal:

i jakaś dziwna mię pochwyca
bez brzegu i bez dna tęsknica,
niewysłowiony żal...

j0000000F5B2v23_00000_BIB_002 Źródło: Kazmierz Przerwa-Tetmajer, Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej, [w:] Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Poezje wybrane, Wrocław 1968, s. 128–129.
Ciekawostka

Świnica – najwyższy szczyt w północnym pasmie Tatr. U jego zboczy znajduje się wysoka Dolina Wierchcicha (górne piętro doliny Cichej).

RciHR7U3iMIFP
Dolina Wierchcicha
Źródło: Jerzy Opioła, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1F7yvueUTilO
Świnica
Źródło: Jerzy Opioła, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 15

Określ temat wiersza Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej.

R1d3Ai52Y4JsD
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Przeanalizuj sześć pierwszych strof. Wymień elementy tatrzańskiego krajobrazu, który opisuje Kazimierz Przerwa‑Tetmajer.

RZrhQjTBBMGd3
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17
RzlDZS5wP71EO1
Dopasuj epitety do właściwych im rzeczowników. mgła Możliwe odpowiedzi: 1. srebrzystoturkusowa, 2. senna, 3. słoneczne, 4. świetlne, 5. ciemnozielony, 6. przezrocza, 7. srebrnotęczowy zieleń Możliwe odpowiedzi: 1. srebrzystoturkusowa, 2. senna, 3. słoneczne, 4. świetlne, 5. ciemnozielony, 6. przezrocza, 7. srebrnotęczowy sznur Możliwe odpowiedzi: 1. srebrzystoturkusowa, 2. senna, 3. słoneczne, 4. świetlne, 5. ciemnozielony, 6. przezrocza, 7. srebrnotęczowy las Możliwe odpowiedzi: 1. srebrzystoturkusowa, 2. senna, 3. słoneczne, 4. świetlne, 5. ciemnozielony, 6. przezrocza, 7. srebrnotęczowy mgły Możliwe odpowiedzi: 1. srebrzystoturkusowa, 2. senna, 3. słoneczne, 4. świetlne, 5. ciemnozielony, 6. przezrocza, 7. srebrnotęczowy cisza Możliwe odpowiedzi: 1. srebrzystoturkusowa, 2. senna, 3. słoneczne, 4. świetlne, 5. ciemnozielony, 6. przezrocza, 7. srebrnotęczowy skry Możliwe odpowiedzi: 1. srebrzystoturkusowa, 2. senna, 3. słoneczne, 4. świetlne, 5. ciemnozielony, 6. przezrocza, 7. srebrnotęczowy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18

Zwróć uwagę na kolorystykę w sześciu pierwszych strofach wiersza. Określ, jaki tworzy nastrój.

RUCnge6ualRNM
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 19

Określ, w jaki sposób zmienił się pejzaż opisywany przez Kazimierza Przerwę‑Tetmajera w dwóch ostatnich strofach wiersza.

R16PLgNYuISHz
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 20

Wymień elementy obrazowania impresjonistycznego. Zacytuj odpowiednie fragmenty tekstu.

Rh2hsXFb3sLgs
(Uzupełnij).
ZPE
Ćwiczenie 21

Scharakteryzuj podmiot liryczny z wiersza Przerwy‑Tetmajera.

R1ad4Dz1HCfgx
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 22

Opisz ewolucję nastroju podmiotu lirycznego podczas kontemplowania tatrzańskiej przyrody.

RFhi4Liyq4ADN
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 23

Wyciągnij i zapisz wnioski z analizy wiersza Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej.

ROyRCve8koXz6
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: „Czy wiersz młodopolskiego poety wpisuje się w światopogląd i atmosferę przełomu XIX i XX wieku?”.

R1AQ3FPXRTVL3
(Uzupełnij).
j0000000F5B2v23_000tp001
JPOL_E3_E4_Preteksty

Preteksty

Impresjoniści stawiali przed sobą trudne zadanie – odwzorować to, co w przyrodzie nieuchwytne. Na przekór dotychczasowym normom, wystawiając sztalugi w plenerze, przedstawiali na swych płótnach zjawiska ulotne, takie jak mgły, promienie słońca
czy gra cieni.

RHFmdywEQ1RLL
Widok na wenecką mgłę
Źródło: Pierre-Auguste Renoir, 1881, Kreeger Museum, domena publiczna.
R1HrfYa4QzMOz
Belle‑Île [czyt. belil]. Efekt deszczu
Źródło: Claude Monet, 1886, olej na płótnie, licencja: CC BY 3.0.
RoQdff3Iii8xy
Klify Varengeville. Podmuch wiatru
Źródło: Claude Monet, 1882, domena publiczna.
Ćwiczenie 24

Opisz pejzaże, jakie zostały przedstawione na obrazach RenoiraRenoirRenoiraMonetaMonetMoneta. Uwzględnij również opis ukazanych zjawisk atmosferycznych.

RB8Q5x0kfKMY1
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 24

Opisz pejzaże, jakie zostały przedstawione na obrazach RenoiraRenoirRenoiraMonetaMonetMoneta. Uwzględnij również opis ukazanych zjawisk atmosferycznych.

RpnAZo9QFHZma
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 25

Określ, co charakterystycznego można dostrzec na tych obrazach.

RaBLnKTIjdNqI
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Zastanów się, czym była spowodowana nagła zmiana w przedstawianiu rzeczywistości na przełomie XIX i XX wieku. Przygotuj się do zabrania głosu w dyskusji na ten temat.

R1UpCByEWOTWZ
(Uzupełnij).
Monet
Renoir
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 9

Napisz interpretację porównawczą wierszy Kazimierza Przerwy‑Tetmajera: Melodia mgieł nocnych (Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym) oraz Widok ze Świnicy
do Doliny Wierchcichej. W swojej pracy odnieś się do podobieństw i różnic w kontekście przedstawiania tatrzańskiej przyrody i refleksji, które wyzwala ona w kontemplującym ją człowieku.

RCVy9rOrKno4c
(Uzupełnij).
Polecenie 10

Namaluj obraz, posługując się techniką malarską impresjonistów. Spróbuj przedstawić na nim ulotne zjawisko atmosferyczne, np. deszcz lub mgłę.

R1JD911jtBKwx
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10

Opisz deszcz lub mgłę jako zjawisko ulotne. Użyj techniki impresjonistycznej.

RAgk5Z6La1TGx
(Uzupełnij).
Polecenie 11

Zinterpretuj wiersz Leopolda Staffa Melodie zmierzchów, zadedykowany Kazimierzowi Przerwie‑Tetmajerowi. Ustal, jaki utwór był inspiracją dla Melodii zmierzchów? Przeanalizuj podobieństwa i różnice.

R1IpMJJxwsvBs
(Uzupełnij).
Melodie zmierzchówLeopold Staff
Leopold Staff Melodie zmierzchów

Porzućmy groty głuche, gdzie dzień nas zepchnął złoty,
Na świat biegnijmy, chyże na ziemię zwróćmy loty!
Zapada jasne słońce. Szybko jak błyskawice
Lećmy dłoniami mroku zakrywać słońcu lice.
W przepaści je zepchniemy, na złoty pył potłuczem
I wzlecim popod niebo żurawi ciemnych kluczem.
Potem się rozpierzchnijmy na wszystkie świata strony
I cicho rozwiewajmy zmierzchowych szat welony.

Obleczmy w czarny jedwab jeziora szybę gładką,
Biegnijmy czoła szczytów obrzucać cieniów siatką.
A gdy spotkamy słońca promień lub blask zbłąkany,
Tropmy go przez gór grzbiety, lasy i śpiące łany;
A gdy ścigany w wody zwierciadło ciemne wpadnie,
Gońmy go wśród fal cichych i w muł zagrzebmy na dnie;
Gdy w jar się skryje, wpędźmy w najgłębsze go szczeliny
I zasnuwajmy szarą tkaniną pajęczyny.

Lećmy, wiotkie i ciche, w sioła, w uśpione chaty,
Z serc ludzkich smutków gorzkich wykradać plon bogaty
I po błękitów bladej rozrzućmy je roztoczy,
Aż od nich całe nieba sklepienie się zamroczy.
Potem, znużone, senne, milcząco i powoli
Połóżmy się, by spocząć, w bruzdy zoranej roli
I patrzmy, jak noc idzie siać ziarna gwiazd złociste,
Z których dla marzycieli wzrosną snów kwiaty czyste.

j0000000F5B2v23_00000_BIB_003 Źródło: Leopold Staff, Melodie zmierzchów, [w:] tegoż, Poezje, Lublin 1988, s. 18.
Rqh7zmcIsT1Ob1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: Kazimierz Przerwa‑Tetnmajer, Tatry, przyroda, impresjonizm, dekadentyzm, Pierre‑Auguste Renoir, Claude Monet.

R6V1NsoAJFhXZ
(Uzupełnij).