Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RPK2EQfvN4q1B1
Kolorowa ilustracja przedstawia strony tytułowe różnych części komiksu, którego bohaterem jest Spiderman. Postać występuje na nich w charakterystycznym stroju człowieka‑pająka. Walczy z przeciwnikami.
Komiks
Źródło: Ryan Hyde, licencja: CC BY-SA 2.0.

Sen to nieodłączny element ludzkiego życia. Organizm potrzebuje go, aby odpocząć
i zregenerować siły. Marzenia senne, których częściej czy rzadziej doświadcza niemal każdy człowiek, są przedmiotem zainteresowania i badań specjalistów. Również artyści chętnie odwołują się w swoich utworach do snu, który dzięki temu stał się popularnym motywem literackim.

A w jaki sposób motyw snu przedstawia komiks?

j000000035B2v27_0000000H
Już wiesz

1) Porozmawiaj ze znajomymi osobami (najlepiej w różnym wieku) na temat komiksów. Sporządź listę tytułów, które czytali twoi rozmówcy. Zaznacz znane tobie publikacje.

R1LoSkt4DgQbW
Miejsce na notatkę ucznia.

2) Jeśli lubisz czytać komiksy, wymień w punktach, co cię w nich pociąga. Jeśli się nimi nie interesujesz, napisz, co cię do komiksów zniechęca.

RjOQYbppBIfFb
Miejsce na notatkę ucznia.
j000000035B2v27_0000000H
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko Tadeusza Baranowskiego

Ry28Ptl0jzsXg1
Tadeusz Baranowski na spotkaniu z czytelnikami podczas XI Międzynarodowego Festiwalu Komiksu w Łodzi
Źródło: Wikimedia Commons/Arek, 1979, licencja: CC BY-SA 3.0.
Tadeusz Baranowski1945

Tadeusz Baranowski

Polski plastyk, malarz i ilustrator, znany zwłaszcza jako scenarzysta i rysownik komiksowy. Obok Janusza Christy, Henryka Jerzego Chmielewskiego, Grzegorza Rosińskiego i Bogusława Polcha to jeden z najbardziej zasłużonych twórców polskiego komiksu. Autor m.in.: Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko (1980), Na co dybie w wielorybie czubek nosa Eskimosa (1980), Antresolka profesorka Nerwosolka (1985), Podróż smokiem Diplodokiem (1986). Graficzne historie Tadeusza Baranowskiego wyróżnia przede wszystkim oryginalny, rozpoznawalny styl rysunku oraz specyficzny humor, zwłaszcza słowny.

R1OaynNQE3Yed
Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko
Źródło: Tadeusz Baranowski, Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko, 1983, s. 5, tylko do użytku edukacyjnego.
j000000035B2v27_00000013

Jak zdefiniować komiks?

Słownik terminologii medialnej

Komiks (ang. comic stripscomic stripscomic strips ‘zabawne pasma’) – publikowane w prasie lub w formie książkowej serie obrazków (rysunków, malowideł, fotografii), wzbogaconych tekstem umieszczonym pod nimi lub wpisanym w 'dymki' jako kwestie wypowiadane przez postaci. Tekst komiksu zapewnia ciągłość narracji i łączy poszczególne obrazki, zestawiane obok siebie jako osobne kadrykadrkadry; […] Tematyka komiksów jest zróżnicowana: przygodowa, historyczna, fantastyczna, obyczajowa [...]. Wybitni rysownicy i autorzy tekstów komiksów stworzyli własne, rozpoznawalne style graficzne i narracyjne; różnicują się one także pod względem geograficznym i kulturowym [...]. Komiks wylansował wizerunki wielu bohaterów należących do stałego repertuaru kultury popularnej: m.in. Tarzana […], Batmana […] Asterixa […].

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Słownik terminologii medialnej, red. Walery Pisarek, Kraków 2006, s. 97.
comic strips
kadr
R1HDJGADDzE5T1
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na odgadnięciu haseł krzyżówki.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
komiks
Definicja: komiks

historyjka obrazkowa z tekstem; podstawowy element narracji stanowi kadr z obrazkami (zbiór kadrów tworzy planszę);  wypowiedzi narratora i bohaterów prezentowane są zazwyczaj w dymkach

Ćwiczenie 2
RsfCHChmWNEou1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu spośród 10 stwierdzeń tych, które opisują definicję komiksu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Dymki komiksowe mogą przybierać różne kształty. Teksty narratora umieszczane są w prostokątnych dymkach przy dolnej lub górnej krawędzi obrazka. W dymkach prostokątnych lub owalnych z charakterystycznym ogonkiem umieszczane są wypowiedzi bohaterów. Z kolei dymki w postaci chmurek prezentują myśli postaci.

Za pomocą kształtu dymków można również wyrazić emocje bohaterów, np. poszarpany, przypominający gwiazdę dymek oznacza krzyk lub gniew. Natomiast szept sygnalizowany jest za pomocą dymka o przerywanej krawędzi.

R18PdNTzV0Ygf1
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym połączeniu ilustracji z opisami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R114PW2OtkvQe
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu typów dymków do objaśnień.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rm243hZvrpaBe1
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do 10 związków frazeologicznych z lewej kolumny ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j000000035B2v27_00000013
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Sen Bąbelka

RusEl2OsDPX3R
Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko
Źródło: Tadeusz Baranowski, Skąd się bierze woda sodowa i nie tylko, 1983, s. 39, tylko do użytku edukacyjnego.
Ćwiczenie 5
R19RLBncLtNOH1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu 6 prawidłowych informacji na temat komiksowej ilustracji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Na podstawie opisu ilustracji z komiksu przedstawiającego sen Bąbelka określ, które jej elementy są realistyczne, a które fantastyczne. Wypisz przykłady.

RUZDpafAtsobR
Miejsce na notatkę ucznia.
karykatura
Definicja: karykatura

obraz lub opis uwydatniający i wyolbrzymiający charakterystyczne cechy np. postaci, przedmiotów, zjawisk w celu ośmieszenia lub dla żartu; zdeformowana postać czegoś

1
Ćwiczenie 6

Rozważ, czy karykatura, jak się powszechnie sądzi, zawsze prezentuje negatywną ocenę przedstawionej postaci. Uzasadnij swoją wypowiedź, odwołując się do grafiki ze snem Bąbelka.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7

Wymień elementy świadczące o karykaturalnym przedstawieniu postaci na rysunku Tadeusza Baranowskiego.

uzupełnij treść
RilI1Yvzm5d4h
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne, 17 sformułowań należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: synonimy, antonimy oraz wyrazy pokrewne.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j000000035B2v27_0000000H
1
Polecenie 1

Przedstaw wrażenia, jakie wywołuje w tobie rysunek Tadeusza Baranowskiego. Wskaż, co może w nim zachęcić do zapoznania się z całością historii. Uzasadnij swoje zdanie.

uzupełnij treść
Polecenie 1

Przedstaw wrażenia i uczucia, jakie wywołuje w tobie opis rysunku Tadeusza Baranowskiego. Czy ciekawi ciebie historia zabawnego brodacza? Wyjaśnij, dlaczego.

R175CiJxqLeEo
Miejsce na notatkę ucznia.
j000000035B2v27_0000001Q
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
j000000035B2v27_00000024
JPOL_E3_E4_Konteksty

Wielki turniej Janusza Christy

Janusz Christa20081934

Janusz Christa

Autor komiksów, rysownik i scenarzysta; twórca jednej z najpopularniejszych polskich serii komiksowych - 'Kajko i Kokosz'. Na początku historie o przygodach bohaterów ukazywały się w odcinkach. Od 1972 roku drukował je gdański dziennik „Wieczór Wybrzeża”Wieczór Wybrzeża„Wieczór Wybrzeża”. Później pojawiały się również na łamach „Świata Młodych”Świat Młodych„Świata Młodych” oraz w magazynie „Relax”j000000035B2v27_000tp001„Relax”. Janusz Christa stworzył również serię o Kajtku i Koku (rozpoczętą wcześniej niż cykl o Kajku i Kokoszu), bohaterach przygodowych opowieści marynarskich, kryminalnych i fantastycznonaukowych, a także dwie sensacyjno‑marynarskie opowieści o Gucku i Rochu.

Świat Młodych
Wieczór Wybrzeża
RZCHF7o7aCFze
Wielki turniej
Źródło: Janusz Christa, Wielki turniej, 1986, s. 7, tylko do użytku edukacyjnego.
1
Polecenie 2

Plansza z komiksu Janusza Christy w ostatnim kadrze ukazuje początek sennego koszmaru kasztelana Mirmiła. Zaproponuj dalszy ciąg tej historii. Swój pomysł przedstaw w formie opowiadania lub komiksu.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Zapoznaj się z treścią fragmentu komiksu Janusza Christy. Ostatnia scena ukazuje początek sennego koszmaru kasztelana Mirmiła. Zaproponuj dalszy ciąg tej historii. Swój pomysł przedstaw w formie opowiadania.

R1O2SrL4rYLOs
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Polecenie 3

Porównaj plansze z komiksu Janusza Christy z prezentowaną wcześniej stroną komisku autorstwa Tadeusza Baranowskiego. Wskaż tę, która bardziej ciebie zaciekawia. Uzasadnij swój wybór.

uzupełnij treść
Polecenie 3

Porównaj historyjki z komiksów Janusza Christy i Tadeusza Baranowskiego. Wskaż tę, która bardziej ciebie zaciekawia.

RtKfs1eI6BG7i
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 9
RIYQk7Lrd7Bpz1
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu podobieństw i różnic między komiksami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j000000035B2v27_000tp001
j000000035B2v27_0000002U
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

1
Polecenie 4

Opisz planszę z komiksu Tadeusza Baranowskiego przedstawiającą sen Bąbelka.

uzupełnij treść
Polecenie 4

Wykorzystując wnioski z wykonanych na lekcji ćwiczeń i własne spostrzeżenia, napisz opowiadanie pod tytułem 'Sen Bąbelka'.

R80v7r6Hdd3bs
Miejsce na notatkę ucznia.
j000000035B2v27_0000002U
RlDKE2jLa4Dl61
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: sen, komiks, karykatura, Tadeusz Baranowski, Janusz Christa.

RhBCVfQtKxAG6
Miejsce na notatkę ucznia.