Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RDfVm1nVsGVW81
Zdjęcie przedstawia otwarty strąk z zielonym groszkiem. Jedno z ziarnek groszku jest w kolorze pomarańczowym.
Jak widzimy innych?
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Każdy język i każda kultura przekazują pewien obraz innych, który jest próbą poznania tego, co nieznane. Wyjaśniamy otaczający nas świat za pomocą języka, którego uczymy się od dziecka, oraz kultury, dającej nam narzędzia do interpretacji wszystkiego, z czym mamy do czynienia. Przejmujemy niektóre wzorce nieświadomie, dlatego ważna jest refleksja nad wszystkim, co dziedziczymy.

1) Przygotuj na lekcję anegdotę o Polakach lub innych narodach.

Rk1RToQz6SK94
Miejsce na notatkę

2) Przejrzyj wybrane przez siebie gazety, strony internetowe, programy telewizyjne i zastanów się, jaki obraz przekazują media na temat osób z innych krajów. Czy jest on twoim zdaniem neutralny i obiektywnyj0000007W6B2v27_000tp001obiektywny, czy stronniczy i nacechowany subiektywnie? Uzasadnij odpowiedź.

Rm95TGPnxmYxT
Miejsce na notatkę
j0000007W6B2v27_000tp001

Obraz innego

Obraz innego to inaczej potoczny wizerunek kogoś lub wyobrażenie o kimś. Kiedy myślimy o członkach danej grupy w sposób szablonowy i powtarzamy bezrefleksyjnie pewne utarte zwroty (jak np. 'kucharze są grubi', 'Chińczycy lubią ryż'),
to posługujemy się uproszczonym obrazem innego. Jest to tak zwany stereotyp.
Te 'obrazy w głowach' wpływają na nasze postrzeganie rzeczywistości i sposób zachowania. Stereotypy mogą dotyczyć osób z różnych grup, m.in. środowiskowych (uczniów, studentów), zawodowych (nauczycieli, informatyków), narodowych (Amerykanów, Niemców). Mają charakter neutralny, pozytywny lub negatywny.
Te ostatnie mogą prowadzić do powstawania postaw nietolerancji i wrogości, ponieważ są zabarwione emocjonalnie i opierają się na nieprawdziwych uogólnieniach.

Stereotypy w języku i kulturze

Stereotypowe obrazy innego przekazuje się z pokolenia na pokolenie, ponieważ
są one silnie zakorzenione w języku i kulturze. Przykładowo, 'Szwab' to mieszkaniec Szwabii w Niemczech, natomiast z racji zaszłości historycznych sięgających czasów niemieckiej kolonizacji w średniowieczu do dziś Polakom słowa tego (również pisanego małą literą) zdarza się używać, by wypowiedzieć się pogardliwie o Niemcu. W XVI wieku polski humanista Marcin Bielski zapisał, że 'szwabić' to okpiwać, oszukiwać, a w drugim znaczeniu kraść, okradać. W znaczeniu dosłownym 'Kozak' jest ‘członkiem wspólnoty kozackiej’, natomiast 'kozak' (pisany małą literą) oznacza ‘śmiałka, chwata’. O obecności stereotypów w języku i kulturze świadczą nie tylko pojedyncze wyrazy, lecz również utarte związki frazeologiczne, metafory, przysłowia, anegdoty o różnych grupach środowiskowych, zawodowych i narodowościowych.
Te szablonowe konstrukcje językowe tworzą uproszczony obraz innych i nas samychj0000007W6B2v27_000tp003samych. Stereotypowe opisy innego spotykamy zarówno w literaturze, jak i w prasie, radiu, telewizji, internecie. Z wielu powodów środki masowego przekazuj0000007W6B2v27_000tp004środki masowego przekazu tworzą uproszczone obrazy różnych grup.

j0000007W6B2v27_000tp002
j0000007W6B2v27_000tp003
j0000007W6B2v27_000tp004

Mniejszości narodowe w Polsce

Czy wiesz, że w Polsce mieszka wiele osób obcego pochodzeniaj0000007W6B2v27_000tp005pochodzenia? Są wśród nich między innymi Niemcy, Ormianie, Białorusini, Rosjanie, Litwini, Żydzi, Czesi, Ukraińcy, Słowacy. Zwykle zamieszkują określony teren kraju. Przykładowo, mniejszość niemiecka mieszka przede wszystkim w województwie opolskim i śląskim, mniejszość białoruska i litewska – w województwie podlaskim, mniejszość ukraińska – w województwie warmińsko‑mazurskim, mniejszość czeska – w województwie śląskim, mniejszość słowacka – w województwie małopolskim. Obywatele polscy, którzy należą do grup mniejszościowych, mają zagwarantowane prawo do zachowania własnego języka i kultury. Mogą pielęgnować rodzime obyczaje i religię, nosić tradycyjne stroje, mają własną muzykę i swoje potrawy.

j0000007W6B2v27_000tp005

Stereotypowe obrazy zwierząt, roślin i przedmiotów

Co ciekawe, w języku i kulturze funkcjonują nie tylko szablonowe obrazy ludzi,
lecz również zwierząt, roślin czy otaczających nas przedmiotów. Mówimy przecież 'wierny jak pies', 'zdrów jak ryba', 'biedny jak mysz kościelna', 'czarna owca', 'wilczy apetyt', 'szczwany lis', 'silny jak dąb', 'smutna brzoza', 'głupi jak but' itd.

JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Ćwiczenie 1
RcfHCX4VPdoH11
Zadanie interaktywne. Należy dopasować podane sformułowania i określenia do ich znaczenia. Następnie wykorzystać je w przykładowych dialogach.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 2

Ułóż zdania ze związkami frazeologicznymi z ćwiczenia 1.

RqHfVrvmCRSld
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Podaj jak najwięcej zwrotów, związków frazeologicznych opisujących jakiś zawód lub naród. Oceń, czy są one pozytywne (+) czy negatywne (–).

Przykład (cyt. za Wielki słownik języka polskiego PAN):
'Szewc bez butów chodzi.' – oznacza, że osoba, która zawodowo zajmuje się czymś, nie zapewnia tego samej sobie (–). 
'Tak krawiec kraje, jak (mu) materii staje.' – przypomina o tym, że, posiadając ograniczone środki, trzeba dostosować swoje wymagania do możliwości (+).

R130Oxpj1wvB1
Miejsce na notatkę
Polecenie 1

Wybierz dwie anegdoty lub przysłowia dotyczące Polaków i na ich podstawie wskaż po kilka pozytywnych i negatywnych cech rodaków.

R1Fq8vXNCPxn8
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Określ, które cechy wypisane w poprzednim ćwiczeniu przeważają: pozytywne czy negatywne. Wyjaśnij, dlaczego - twoim zdaniem - tak jest.

R1NoZrEXjyJNQ
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Stwórz mapę myśli na temat obrazu cudzoziemców przekazywanego przez współczesne mass media. Oceń, czy jest on neutralny i obiektywny.

R1DnQnPYB0LWa
Miejsce na notatkę
Polecenie 4

Przygotuj prezentację o wybranej mniejszości narodowej w Polsce.

Pomogą ci w tym poniższe pytania:

  • Ile osób liczy dana mniejszość?

  • W jakiej części Polski mieszka?

  • Jakim językiem mówi na co dzień?

  • Jaką wyznaje religię?

  • Jakie pielęgnuje zwyczaje?

Pamiętaj, że twoja prezentacja powinna być spójna i przejrzysta. Zadbaj w niej nie tylko o stronę graficzną – pamiętaj też o zachowaniu poprawności językowej.

RgqrvQzIxGMSR
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4

Podaj pięć synonimów do słowa 'stereotyp'. Możesz skorzystać ze słownika wyrazów bliskoznacznych.

R1FK14TC4SFjJ
Miejsce na notatkę
RrwY0cZdExndt
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne. Należy uporządkować negatywne i pozytywne stereotypy, przypisując je do odpowiednich pól.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij znaczenie poniższych związków frazeologicznych według podanego przykładu.

Przykład:
'kocia muzyka' – ‘hałaśliwa, fałszywie brzmiąca muzyka’
'biały kruk' – ‘rzecz unikatowa, osobliwa, rzadka’
'cielęce lata'
'znać się na czymś jak kura na pieprzu'
'lwi pazur'
'niedźwiedzia przysługa'
'ranny ptaszek'
'bawić się w kotka i myszkę'
'żyć jak pies z kotem'
'krecia robota'
'mieć końskie zdrowie'
'patrzeć wilkiem'
'czuć się jak ryba w wodzie'
'gołębie serce'

RgUDzv5GxHDk5
Miejsce na notatkę
RYfZUU7tRA8lL
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w odpowiednie miejsca w zdaniach związków frazeologicznych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8
R1d5MWCQG9BVx1
Zadanie interaktywne. Należy uporządkować związki frazeologiczne i przypisać je do poszczególnych pól: nacechowane pozytywnie i nacechowane negatywnie.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RfmtGfYv5vPu91
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: frazeologizm, stereotyp, mniejszość narodowa, autostereotyp, obraz w języku.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: frazeologizm, stereotyp, mniejszość narodowa, autostereotyp, obraz w języku.

R14jLGetxmtJF
(Uzupełnij).