Zasady i kwasy – podsumowanie
Czy znasz już zasady nazewnictwa wodorotlenków i kwasów? Czy wiesz, jak zbudowane są te substancje i co się z nimi dzieje po wprowadzeniu ich do wody? Czy każdy wodorotlenek tworzy zasadę, a każda zasada może być wodorotlenkiem? Co zrobisz, jeśli otrzymasz do identyfikacji dwa niepodpisane wodne roztwory, z których jeden jest roztworem kwasu, a drugi wodorotlenku? Na ile z tych pytań potrafisz odpowiedzieć? Zapoznaj się z poniższym materiałem i usystematyzuj swoją wiedzę na temat zasad i wodorotlenków.
Zasady i kwasy – podsumowanie
Wśród związków nieorganicznych wyróżnia się dwie interesujące nas w tej lekcji grupy – wodorotlenków oraz kwasów. Uproszczony podział związków nieorganicznych przedstawiono na poniższym wykresie:
1. Wodorotlenki
Budowa
Wodorotlenki to związki chemiczne o budowie jonowej utworzone z kationów metalu () i anionów wodorotlenkowych (). Jony te przyciągają się w wyniku działania sił elektrostatycznych, tworząc sieć krystaliczną. Wodorotlenki nie tworzą więc cząsteczek i, jak większość związków o budowie jonowej, są substancjami o stałym stanie skupienia.
Przykładowo, sieć krystaliczna wodorotlenku sodu () zbudowana jest z kationów sodu () i anionów wodorotlenkowych ():
Nazewnictwo
Nazwy wodorotlenków tworzymy przez dodanie do słowa „wodorotlenek” nazwy metalu tworzącego dany związek (w dopełniaczu), oraz – jeśli jest taka potrzeba – wartościowości metalu, jaką posiada w opisywanym wodorotlenku. Wartościowości nie podajemy w nazwach wodorotlenków metali i grupy układu okresowego oraz cynku i glinu (każdy ze wspomnianych metali, w związkach chemicznych przyjmuje tylko jedną wartościowość).
Otrzymywanie
Dwie z laboratoryjnych metod otrzymywania wodorotlenków opisano na poniższym schemacie:
Metale aktywne (a więc metale i grupy układu okresowego, z wyjątkiem berylu), w większości reagują z wodą już w temperaturze pokojowej. Wyjątkiem jest magnez, który w widoczny sposób reaguje z wodą dopiero po ogrzaniu układu.
Opisanymi na schemacie metodami otrzymuje się na ogół wodorotlenki metali aktywnych dobrze rozpuszczalne w wodzie (wyjątkami są wodorotlenek magnezu i wodorotlenek wapnia, które są w wodzie trudno rozpuszczalne). A powstający w naczyniu reakcyjnym wodny roztwór wodorotlenku to zasada. Aby z tego roztworu otrzymać czysty wodorotlenek, można z niego odparować wodę.
Napisz (w formie cząsteczkowej) równania reakcji otrzymywania wodorotlenku potasu oraz wodorotlenku baru w reakcjach odpowiedniego metalu z wodą oraz odpowiedniego tlenku metalu z wodą. Nazwij reagenty każdej z reakcji.
Właściwości fizykochemiczne
Wybrane właściwości fizykochemiczne wodorotlenków (w temperaturze pokojowej) przedstawiono na poniższym schemacie:
Wodorotlenki rozpuszczalne w wodzie ulegają w niej procesowi dysocjacji elektrolitycznej. W procesie tym, z sieci krystalicznej odpowiedniego wodorotlenku, uwalniane są kationy odpowiedniego metalu oraz aniony wodorotlenkowe. Schemat procesu dysocjacji elektrolitycznej wodorotlenków można zapisać jako:
Np.
Np.
Zastosowanie
Niektóre z zastosowań wybranych wodorotlenków omówiono w poniższej animacji.
Stwórz mapę myśli, która opisuje wybrane zastosowania omówionych w animacji wodorotlenków. Dla każdego z wodorotlenków wymień przynajmniej dwa zastosowania. Mapę narysuj w zeszycie, lub skorzystaj z zamieszczonego poniżej generatora.
2. Kwasy
Budowa
Kwasy to związki chemiczne, których cząsteczki są zbudowane z przynajmniej jednego atomu wodoru i reszty kwasowej. Wśród kwasów nieorganicznych wyróżniamy kwasy tlenowe i beztlenowe.
Wzór ogólny kwasów ma postać:
gdzie:
H – symbol atomu wodoru;
R – reszta kwasowa:
w cząsteczkach kwasów tlenowych zbudowana z atomów tlenu i atomu (a czasem atomów) pierwiastka innego niż tlen i wodór - najczęściej atomu niemetalu;
w cząsteczkach kwasów beztlenowych zbudowana z atomów niemetalu innego niż tlen i wodór;
n – indeks stechiometryczny określający liczbę atomów wodoru w cząsteczce kwasu (równy wartościowości reszty kwasowej).
Nazewnictwo
Zasady nazewnictwa kwasów nieorganicznych przedstawiono na poniższym schemacie.
Otrzymywanie
Metody otrzymywania kwasów nieorganicznych uzależnione są od tego, czy kwas, który chcemy otrzymać, jest kwasem tlenowym, czy beztlenowym. Wybrane metody otrzymywania kwasów opisano na poniższym schemacie.
Napisz (w formie cząsteczkowej) równania reakcji otrzymywania kwasu azotowego oraz kwasu węglowego w reakcjach odpowiedniego tlenku kwasotwórczego z wodą. Nazwij reagenty każdej z reakcji.
Właściwości fizykochemiczne
Wybrane właściwości fizykochemiczne kwasów (w temperaturze pokojowej) przedstawiono na poniższym schemacie.
Kwasy rozpuszczalne w wodzie ulegają w niej procesowi dysocjacji elektrolitycznej. W ten sposób powstają kationy wodoru (a dokładniej – kationy oksoniowe) oraz aniony odpowiednich reszt kwasowych. Uproszczony schemat procesu dysocjacji elektrolitycznej kwasów można zapisać jako:
Jednak w rzeczywistości w roztworze wodnym nie znajdują się kationy wodoru, a tzw. kationy oksoniowe (), utworzone przez przyłączenie cząsteczki wody do kationu wodoru. Schemat procesu dysocjacji elektrolitycznej kwasów z uwzględnieniem jonów oksoniowych ma postać:
Przykładowo – uproszczony zapis procesu dysocjacji elektrolitycznej kwasu azotowego ma postać:
a z uwzględnieniem jonów oksoniowych:
Zastosowanie
Wybrane zastosowania kwasów nieorganicznych wymieniono w poniższej galerii zdjęć. Zapoznaj się z nimi.
3. Wskaźniki kwasowo‑zasadowe
Cechą, która charakteryzuje wodne roztwory substancji rozpuszczalnych w wodzie jest odczyn tych roztworów.
Odczyn roztworu może być obojętny (tak samo jak odczyn czystej wody), kwasowy (tak jak odczyn wodnych roztworów kwasów) lub zasadowy (tak jak odczyn wodnych roztworów wodorotlenków). Liczbową miarą odczynu roztworu, a więc również jego kwasowości i zasadowości, jest skala pH. pH przyjmuje wartości od do . Im niższa wartość pH, tym bardziej kwasowy odczyn roztworu wodnego, a im wyższa wartość pH, tym bardziej zasadowy odczyn roztworu.
Do określania pH roztworu oraz jego odczynu wykorzystujemy tzw. wskaźniki kwasowo‑zasadowe (indykatory), czyli substancje, które zmieniają swoją barwę w zależności od odczynu środowiska. W laboratorium chemicznym, jako wskaźniki kwasowo‑zasadowe, stosowane są najczęściej: uniwersalny papierek wskaźnikowy, wodny roztwór oranżu metylowego oraz alkoholowy roztwór fenoloftaleiny.
Określenie odczynu roztworu może pomóc w jego identyfikacji. Wiedząc jaką barwę przyjmują odpowiednie wskaźniki kwasowo‑zasadowe w roztworze o danym odczynie, możemy np. ustalić, czy badana próbka to wodny roztwór kwasu, czy też wodorotlenku.
Na powyższej grafice zilustrowano zależność pomiędzy barwami wybranych wskaźników kwasowo‑zasadowych, a wartością pH i odczynem badanego roztworu wodnego (lub wody). Zapoznaj się z tą grafiką, a następnie oceń poprawność zapisanych pod nią stwierdzeń.
Dla zainteresowanych
Zanim przejdziesz do rozwiązywania ćwiczeń oraz testu podsumowującego, usystematyzuj swoją wiedzę. W tym celu, z każdego z poniższych obszarów (), wybierz przynajmniej po dwa polecenia. Odpowiedzi (jeśli nie podano inaczej) zapisz w zeszycie.
. Pamiętam i rozumiem
Wyjaśnij, jakie substancje nazywamy kwasami, a jakie wodorotlenkami. Przedstaw to zagadnienie w formie infografiki. Infografikę możesz stworzyć np. w dostępnym programie komputerowym.
Opisz właściwości wodorotlenków sodu i potasu oraz określ, jakie piktogramy należy umieszczać na ich opakowaniach.
Wymień dwie metody otrzymywania wodorotlenków metali aktywnych.
Wyjaśnij, czym różni się wodorotlenek od zasady. Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy każdy wodorotlenek może utworzyć zasadę.
Wymień reguły obowiązujące w pracy z substancjami o właściwościach żrących.
. Czytam i interpretuję
Z tablic chemicznych (a konkretnie z tablicy rozpuszczalności wybranych soli i wodorotlenków w wodzie) odczytaj, które wodorotlenki są rozpuszczalne, a które praktycznie nierozpuszczalne w wodzie. Wskaż po cztery przykłady wodorotlenków, które należą do obydwu grup. Napisz wzory tych wodorotlenków oraz ich nazwy.
RsxnkhkZAobOy W dowolnym źródle (podręczniki, książki, encyklopedie, Internet) znajdź informacje dotyczące przyczyn i skutków występowania kwaśnych opadów. Napisz krótką notatkę na opisany temat.
Na podstawie dostępnych źródeł (podręczniki, książki, encyklopedie, Internet) odpowiedz, czy pH roztworu glebowego wpływa na rodzaj uprawianych na na danej glebie roślin.
. Rozwiązuję problemy
Zaproponuj doświadczenie, za pomocą którego da się sprawdzić, czy reakcja tworzenia wodorotlenku wapnia z tlenku wapnia i wody jest reakcją egzotermiczną. Wypisz niezbędne odczynniki oraz nazwy sprzętu laboratoryjnego, zapisz instrukcję oraz przewidywane obserwacje. Napisz równanie zachodzącej reakcji chemicznej.
Odpowiedz na pytanie, czy wykorzystując alkoholowy roztwór fenoloftaleiny jesteśmy w stanie, w jednoznaczny sposób, odróżnić od siebie wodę, wodny roztwór kwasu i zasadę.
Sporządź roztwór mydła w wodzie, a następnie zaproponuj sposób, w jaki można sprawdzić odczyn tego roztworu.
Ćwiczenia
Poniżej znajdują się nazwy wybranych wodorotlenków. Wybierz i zaznacz wszystkie te, które są dobrze rozpuszczalne w wodzie. Skorzystaj z dołączonej tablicy rozpuszczalności.
Uczeń przeprowadził doświadczenie, zilustrowane na poniższym schemacie.
Uczeń przeprowadził doświadczenie, w którym do ośmiu probówek zawierających wodę destylowaną wprowadził odpowiednio:
Probówka nr 1: tlenek sodu;
Probówka nr 2: tlenek siarki;
Probówka nr 3: tlenek azotu;
Probówka nr 4: tlenek baru;
Probówka nr 5: tlenek wapnia;
Probówka nr 6: tlenek węgla;
Probówka nr 7: tlenek litu;
Probówka nr 8: tlenek fosforu.
Następnie, do każdego z uzyskanych roztworu, wprowadził uniwersalny papierek wskaźnikowy. Na podstawie barwy uniwersalnego papierka wskaźnikowego, ustalił pH każdego z roztworów. Wskaż, które z roztworów miały pH niższe od , a które wyższe od . W tym celu, przeciągnij numer roztworu () w odpowiednie miejsce.
Uczeń miał za zadanie identyfikację pewnej substancji X, która ma stały stan skupienia. W jednym z etapów identyfikacji przeprowadził doświadczenie, zilustrowane na poniższym schemacie.
Projekt badawczy
Wykonaj projekt badawczy dotyczący badania odczynu roztworów substancji (i ich mieszanin), które znajdują się w najbliższym otoczeniu. Do realizacji projektu oraz analizy uzyskanych wyników wykorzystaj informacje zawarte w poniższej tabeli. Zbadaj odczyn roztworu przynajmniej siedmiu substancji (lub ich mieszanin).
Tytuł projektu | Badanie odczynu wodnych roztworów substancji (i ich mieszanin) znajdujących się w najbliższym otoczeniu. | |
Temat projektu | Badanie odczynu wybranych roztworów wodnych za pomocą wywaru z czerwonej kapusty. | |
Badana hipoteza | Wodne roztwory różnych substancji różnią się odczynem. | |
Wodne roztwory wszystkich badanych substancji mają odczyn kwasowy. | ||
Materiały źródłowe | ||
Uczeń | Co dokładnie mam zamiar zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa? | Przygotować wywar z czerwonej kapusty, gotując kilka posiekanych liści kapusty przez 5‑6 minut. Poproś rodzica o pomoc. Zaplanować doświadczenie pozwalające zbadać odczyn np.: octu, wody z kranu, deszczówki, wody gazowanej oraz roztworów wodnych: mydła, płynu do mycia naczyń i sody oczyszczonej. |
Co trzeba przygotować, by zweryfikować hipotezę? | Wywar z czerwonej kapusty | |
Roztwory: np. ocet, wodę z kranu, deszczówkę, wodę gazowaną, wodne roztwory: mydła, płynu do mycia naczyń i sody oczyszczonej. | ||
Co będę obserwować (mierzyć)? | Odczyn roztworu | |
Czas trwania | – | |
Wyniki | Przygotowanie opisu doświadczenia wraz z relacją fotograficzną z przebiegu | |
Wniosek | ||
Czego się nauczyłam/em podczas tego projektu? |
Test sprawdzający
Czy uważasz, że dobrze znasz zagadnienia dotyczące wodorotlenków i kwasów? Sprawdź swoją wiedzę podczas gry w quiz. Gra składa się z trzech poziomów trudności, aby przejść do następnego, najpierw musisz zaliczyć poprzedni. Do rozwiązania quizu potrzebna będzie tablica rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie. Powodzenia!
Zasady i kwasy --- podsumowanie
Bibliografia
Encyklopedia PWN
Krzeczkowska M., Loch J., Mizera A., Repetytorium chemia. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010.
Szczypiński R., Projektowanie doświadczeń chemicznych, Warszawa 2019.