Czy znasz już zasady nazewnictwa wodorotlenków i kwasów? Czy wiesz, jak zbudowane są te substancje i co się z nimi dzieje po wprowadzeniu ich do wody? Czy każdy wodorotlenek tworzy zasadę, a każda zasada może być wodorotlenkiem? Co zrobisz, jeśli otrzymasz do identyfikacji dwa niepodpisane wodne roztwory, z których jeden jest roztworem kwasu, a drugi wodorotlenku? Na ile z tych pytań potrafisz odpowiedzieć? Zapoznaj się z poniższym materiałem i usystematyzuj swoją wiedzę na temat zasad i wodorotlenków.

Zasady i kwasy – podsumowanie

Wśród związków nieorganicznych wyróżnia się dwie interesujące nas w tej lekcji grupy – wodorotlenków oraz kwasów. Uproszczony podział związków nieorganicznych przedstawiono na poniższym wykresie:

RCe4jCGQbsELh1
Podział związków nieorganicznych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1
R1QKN4Aon3RUb
Poniżej zapisano wzory sumaryczne związków chemicznych należących do różnych grup związków nieorganicznych. Wzory sumaryczne wodorotlenków: Możliwe odpowiedzi: 1. Mg(OH)2, Pb(OH)2, NaOH, Al(OH)3, CsOH, Fe(OH)3, 2. HNO3, H3PO4, HBrO3, H2S (aq), HMnO4, HBr (aq) Wzory sumaryczne kwasów: Możliwe odpowiedzi: 1. Mg(OH)2, Pb(OH)2, NaOH, Al(OH)3, CsOH, Fe(OH)3, 2. HNO3, H3PO4, HBrO3, H2S (aq), HMnO4, HBr (aq)
iENuGuhnFq_d5e356

1. Wodorotlenki

Budowa

Wodorotlenki to związki chemiczne o budowie jonowej utworzone z kationów metalu (Mn+) i anionów wodorotlenkowych (OH-). Jony te przyciągają się w wyniku działania sił elektrostatycznych, tworząc sieć krystaliczną. Wodorotlenki nie tworzą więc cząsteczek i, jak większość związków o budowie jonowej, są substancjami o stałym stanie skupienia.

Przykładowo, sieć krystaliczna wodorotlenku sodu (NaOH) zbudowana jest z kationów sodu (Na+) i anionów wodorotlenkowych (OH-):

RHYNgXqwebynN
Model 3D sieci krystalicznej wodorotlenku sodu
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Nazewnictwo

Nazwy wodorotlenków tworzymy przez dodanie do słowa „wodorotlenek” nazwy metalu tworzącego dany związek (w dopełniaczu), oraz – jeśli jest taka potrzeba – wartościowości metalu, jaką posiada w opisywanym wodorotlenku. Wartościowości nie podajemy w nazwach wodorotlenków metali 1.2. grupy układu okresowego oraz cynku i glinu (każdy ze wspomnianych metali, w związkach chemicznych przyjmuje tylko jedną wartościowość).

Polecenie 2
Rl1RshB7pbO7u
Uzupełnij poniższą tabelę, przeciągając w puste miejsca odpowiednie nazwy lub wzory sumaryczne wodorotlenków.

Otrzymywanie

Dwie z laboratoryjnych metod otrzymywania wodorotlenków opisano na poniższym schemacie:

RUsuoOlitJ8pf
Wybrane laboratoryjne metody otrzymywania wodorotlenków
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Metale aktywne (a więc metale 1.2. grupy układu okresowego, z wyjątkiem berylu), w większości reagują z wodą już w temperaturze pokojowej. Wyjątkiem jest magnez, który w widoczny sposób reaguje z wodą dopiero po ogrzaniu układu.

Opisanymi na schemacie metodami otrzymuje się na ogół wodorotlenki metali aktywnych dobrze rozpuszczalne w wodzie (wyjątkami są wodorotlenek magnezu i wodorotlenek wapnia, które są w wodzie trudno rozpuszczalne). A powstający w naczyniu reakcyjnym wodny roztwór wodorotlenku to zasada. Aby z tego roztworu otrzymać czysty wodorotlenek, można z niego odparować wodę.

1
Polecenie 3

Napisz (w formie cząsteczkowej) równania reakcji otrzymywania wodorotlenku potasu oraz wodorotlenku baru w reakcjach odpowiedniego metalu z wodą oraz odpowiedniego tlenku metalu z wodą. Nazwij reagenty każdej z reakcji.

R11y9OYXlrd1P
Równanie reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R1AImyC6aANMi
Wskaż, które z poniższych równań reakcji poprawnie opisuje/opisują reakcję otrzymywania wodorotlenku baru. Możliwe odpowiedzi: 1. Ba+H2OBa(OH)2, 2. Ba+H2OBa(OH)2+H2, 3. BaO+H2OBa(OH)2, 4. BaO+H2OBa(OH)2+H2

Właściwości fizykochemiczne

Wybrane właściwości fizykochemiczne wodorotlenków (w temperaturze pokojowej) przedstawiono na poniższym schemacie:

RakJEhazRLtxz1
Na mapie myśli ukazano właściwości fizyczne wodorotlenków. Do charakterystycznych właściwości należą rozpuszczalność w wodzie, barwa, higroskopijność, stan skupienia i dysocjcja elektrolityczna. Rozpuszczalność w wodzie. Wodorotlenki mogą być trudno rozpuszczalne i praktycznie nierozpuszczalne w wodzie. Przykładami są CuOH2, CaOH2, MgOH2, FeOH3. Wodorotlenki mogą być również dobrze rozpuszczalne w wodzie. Są one na ogół żrące, a ich proces rozpuszczania w wodzie jest egzotermiczny. Wodny roztwór wodorotlenku jest zasadą. Do takich wodorotlenków należą głównie wodorotlenki metali 1. grupy układu okresowego oraz wodorotlenki baru i strontu, np. NaOH, CsOH, BaOH2, SrOH2. Barwa. Wodorotlenki mogą mieć różne barwy: zieloną, np. CrOH3, białą, np. NaOH, <math aria-label=-"K O H">KOH, CaOH2, MgOH2, AlOH3 i ZnOH2, niebieską, np. CuOH2, czy też brunatnoczerwoną, np. FeOH3. Higroskopijność. Niektóre wodorotlenki pochłaniają wilgoć z otoczenia, np. KOH, NaOH. Stan skupienia. Wodorotlenki są ciałami stałymi. Dysocjacja elektrolityczna. Wodorotlenki rozpuszczalne w wodzie rozpadają się na jony pod wpływem jej cząsteczek. Roztwór wodny posiada odczyn zasadowy. W wodzie, z sieci krystalicznej wodorotlenku uwolnione zostają: kationy metalu oraz aniony wodorotlenkowe.
Wybrane właściwości fizykochemiczne wodorotlenków
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wodorotlenki rozpuszczalne w wodzie ulegają w niej procesowi dysocjacji elektrolitycznej. W procesie tym, z sieci krystalicznej odpowiedniego wodorotlenku, uwalniane są kationy odpowiedniego metalu oraz aniony wodorotlenkowe. Schemat procesu dysocjacji elektrolitycznej wodorotlenków można zapisać jako:

MOHnH2OMn++nOH-

Np.

KOHH2OK++OH-
wodorotlenek potasuH2Okationy potasu+aniony wodorotlenkowe

Np.

BaOH2H2OBa2++2OH-
wodorotlenek baruH2Okationy baru+aniony wodorotlenkowe
R5HRiZabuTe3S
Wodorotlenek sodu i wodorotlenek potasu pozostawione na powietrzu, po pewnym czasie rozpływają się – pochłaniają wilgoć z otoczenia. Substancje o takich właściwościach nazywamy higroskopijnymi.
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zastosowanie

Polecenie 4

Niektóre z zastosowań wybranych wodorotlenków omówiono w poniższej animacji.

R1RieXYgvlZpR
Animacja przedstawia przykładowe zastosowania wybranych wodorotlenków: wodorotlenku magnezu, wodorotlenku sodu, wodorotlenku potasu, wodorotlenku wapnia oraz wodorotlenku glinu.

Stwórz mapę myśli, która opisuje wybrane zastosowania omówionych w animacji wodorotlenków. Dla każdego z wodorotlenków wymień przynajmniej dwa zastosowania. Mapę narysuj w zeszycie, lub skorzystaj z zamieszczonego poniżej generatora.

RJeacGXgZBe0T
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Zastosowania wodorotlenków
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
REx8135hDoLk1
Spośród podanych poniżej wybierz i zaznacz zastosowania wodorotlenków. Możliwe odpowiedzi: 1. produkcja mydeł, 2. produkcja leków na nadkwasotę, 3. produkcja preparatów do udrożniania rur, 4. produkcja preparatów do usuwania kamienia kotłowego, 5. produkcja napojów gazowanych
iENuGuhnFq_d5e436

2. Kwasy

Budowa

Kwasy to związki chemiczne, których cząsteczki są zbudowane z przynajmniej jednego atomu wodoru i reszty kwasowej. Wśród kwasów nieorganicznych wyróżniamy kwasy tlenowe i beztlenowe.

Wzór ogólny kwasów ma postać:

HnR

gdzie:
H – symbol atomu wodoru;
R – reszta kwasowa:

  • w cząsteczkach kwasów tlenowych zbudowana z atomów tlenu i atomu (a czasem atomów) pierwiastka innego niż tlen i wodór - najczęściej atomu niemetalu;

  • w cząsteczkach kwasów beztlenowych zbudowana z atomów niemetalu innego niż tlen i wodór;
    n – indeks stechiometryczny określający liczbę atomów wodoru w cząsteczce kwasu (równy wartościowości reszty kwasowej).

Nazewnictwo

Zasady nazewnictwa kwasów nieorganicznych przedstawiono na poniższym schemacie.

R1Vo5aweAj0W01
Zasady nazewnictwa kwasów nieorganicznych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5
Raf6K0GFFYmuF
Tabela zawierająca komórki z nazwami kwasów oraz odpowiadającymi im wzorami sumarycznymi.

Otrzymywanie

Metody otrzymywania kwasów nieorganicznych uzależnione są od tego, czy kwas, który chcemy otrzymać, jest kwasem tlenowym, czy beztlenowym. Wybrane metody otrzymywania kwasów opisano na poniższym schemacie.

R16nSoxCRI0TK
Wybrane laboratoryjne metody otrzymywania kwasów nieorganicznych
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 6

Napisz (w formie cząsteczkowej) równania reakcji otrzymywania kwasu azotowegoV oraz kwasu węglowego w reakcjach odpowiedniego tlenku kwasotwórczego z wodą. Nazwij reagenty każdej z reakcji.

R46nF8Ncfs0mB
Równania reakcji zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RmNFLFmhu8zJW
(Uzupełnij).
REmMUY6QTWdRN
Spośród podanych poniżej kwasów wybierz te, które można otrzymać wykorzystując reakcję tlenku kwasotwórczego z wodą. Możliwe odpowiedzi: 1. kwas siarkowy(VI), 2. kwas siarkowodorowy, 3. kwas azotowy(V), 4. kwas jodowodorowy, 5. kwas selenowodorowy, 6. kwas fosforowy(V)

Właściwości fizykochemiczne

Wybrane właściwości fizykochemiczne kwasów (w temperaturze pokojowej) przedstawiono na poniższym schemacie.

R9eRYivscAsYy1
Na mapie myśli ukazano właściwości ficzyczne kwasów. Do charakterystycznych właściwości należą barwa, stan skupienia, zapach, rozpuszczalność w wodzie, dysocjacja elektrolityczna, smak. Kwasy mają barwę białą lub są bezbarwne. Występują w stanie ciekłym, np. H2SO4, HClaq lub jako ciało stałe, np. H3PO4. Charakterystyczny zapach mają H2S i H2SO4, natomiast przykładem kwasu bezwonnego jest H2CO3. Kwasy na ogół dobrze rozpuszczają się w wodzie. Wyjątek stanowi H2SiO3. Po wlaniu kwasu do wody następuje rozpoczęcie procesu egzotermicznego. Dysocjacja elektrolityczna. Kwasy rozpuszczalne w wodzie rozpadają się na jony. Pod wpływem jej cząsteczek powstają aniony reszty kwasowej jak i kationy wodoru (kationy oksoniowe). Kwasy mają smak kwaśny. Jednak należy pamiętać, aby w laboratorium niczego nie próbować! Dodatkowo kwasy wykazują właściwości żrące, oraz ich wodny roztwór posiada kwasowy odczyn. HCl i HNO3 są przykładem, gdzie ich stężone roztwory "dymią" w powietrzu. Kolejnymi właściwościami jakie maożna zaobserwować to to, że kwas siarkowyVI jest higroskopijny, kwas siarkowyIV ma właściwości wybielające a kwas azotowyV reaguje z białkami czego wynikiem jest pojawienie się żółtego zabarwienia. Jest to reakcja ksantoproteinowa.
Wybrane właściwości fizykochemiczne kwasów.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kwasy rozpuszczalne w wodzie ulegają w niej procesowi dysocjacji elektrolitycznej. W ten sposób powstają kationy wodoru (a dokładniej – kationy oksoniowe) oraz aniony odpowiednich reszt kwasowych. Uproszczony schemat procesu dysocjacji elektrolitycznej kwasów można zapisać jako:

HnRH2OnH++Rn-

Jednak w rzeczywistości w roztworze wodnym nie znajdują się kationy wodoru, a tzw. kationy oksoniowe (H3O+), utworzone przez przyłączenie cząsteczki wody do kationu wodoru. Schemat procesu dysocjacji elektrolitycznej kwasów z uwzględnieniem jonów oksoniowych ma postać:

HnR+nH2OnH3O++Rn-

Przykładowo – uproszczony zapis procesu dysocjacji elektrolitycznej kwasu azotowegoV ma postać:

HNO3H2OH++NO3-
kwas azotowyVH2Okationy wodoru+aniony azotanoweV

a  z uwzględnieniem jonów oksoniowych:

HNO3+H2OH3O++NO3-
kwas azotowyV+wodakationy oksoniowe+aniony azotanowe
Rrm3l9vnZIgxH
Wybrane właściwości kwasów nieorganicznych
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Zastosowanie

Wybrane zastosowania kwasów nieorganicznych wymieniono w poniższej galerii zdjęć. Zapoznaj się z nimi.

Polecenie 7
RME13F9GQLZKm
Do podanych poniżej właściwości fizykochemicznych kwasów dopasuj wynikające z nich zastosowania. Kwas siarkowy(VI) jest higroskopijny. Możliwe odpowiedzi: 1. Służy do osuszania olejów i nafty w przemyśle petrochemicznym., 2. Wykorzystuje się go do dezynfekcji beczek na kiszonki., 3. Stosuje się go w laboratorium chemicznym do wykrywania białek., 4. Jest stosowany jako regulator kwasowości w przemyśle spożywczym. Kwas fosforowy(V) ma “kwaśny” smak. Możliwe odpowiedzi: 1. Służy do osuszania olejów i nafty w przemyśle petrochemicznym., 2. Wykorzystuje się go do dezynfekcji beczek na kiszonki., 3. Stosuje się go w laboratorium chemicznym do wykrywania białek., 4. Jest stosowany jako regulator kwasowości w przemyśle spożywczym. Kwas azotowy(V) reaguje z białkami czego wynikiem jest pojawienie się żółtego zabarwienia. Możliwe odpowiedzi: 1. Służy do osuszania olejów i nafty w przemyśle petrochemicznym., 2. Wykorzystuje się go do dezynfekcji beczek na kiszonki., 3. Stosuje się go w laboratorium chemicznym do wykrywania białek., 4. Jest stosowany jako regulator kwasowości w przemyśle spożywczym. Kwas siarkowy(IV) ma właściwości bakteriobójcze i grzybobójcze. Możliwe odpowiedzi: 1. Służy do osuszania olejów i nafty w przemyśle petrochemicznym., 2. Wykorzystuje się go do dezynfekcji beczek na kiszonki., 3. Stosuje się go w laboratorium chemicznym do wykrywania białek., 4. Jest stosowany jako regulator kwasowości w przemyśle spożywczym.
iENuGuhnFq_d5e556

3. Wskaźniki kwasowo‑zasadowe

Cechą, która charakteryzuje wodne roztwory substancji rozpuszczalnych w wodzie jest odczyn tych roztworów. 

Odczyn roztworu może być obojętny (tak samo jak odczyn czystej wody), kwasowy (tak jak odczyn wodnych roztworów kwasów) lub zasadowy (tak jak odczyn wodnych roztworów wodorotlenków). Liczbową miarą odczynu roztworu, a więc również jego kwasowości i zasadowości, jest skala pH. pH przyjmuje wartości od 0 do 14. Im niższa wartość pH, tym bardziej kwasowy odczyn roztworu wodnego, a im wyższa wartość pH, tym bardziej zasadowy odczyn roztworu.

Do określania pH roztworu oraz jego odczynu wykorzystujemy tzw. wskaźniki kwasowo‑zasadowe (indykatory), czyli substancje, które zmieniają swoją barwę w zależności od odczynu środowiska. W laboratorium chemicznym, jako wskaźniki kwasowo‑zasadowe, stosowane są najczęściej: uniwersalny papierek wskaźnikowy, wodny roztwór oranżu metylowego oraz alkoholowy roztwór fenoloftaleiny.

Określenie odczynu roztworu może pomóc w jego identyfikacji. Wiedząc jaką barwę przyjmują odpowiednie wskaźniki kwasowo‑zasadowe w roztworze o danym odczynie, możemy np. ustalić, czy badana próbka to wodny roztwór kwasu, czy też wodorotlenku.

RBGYuwbsa1JiO1
Barwy wskaźników kwasowo‑zasadowych w roztworach o różnym pH
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 8

Na powyższej grafice zilustrowano zależność pomiędzy barwami wybranych wskaźników kwasowo‑zasadowych, a wartością pH i odczynem badanego roztworu wodnego (lub wody). Zapoznaj się z tą grafiką, a następnie oceń poprawność zapisanych pod nią stwierdzeń.

Rwl3rZQjmbUJI
Łączenie par. . W roztworach wodnych o pH równym 2, oranż metylowy jest czerwony.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Roztwory o pH większym od 7 mają odczyn zasadowy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mając do dyspozycji uniwersalny papierek wskaźnikowy, z powodzeniem odróżnimy od siebie wodne roztwory kwasu i wodorotlenku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Mając do dyspozycji alkoholowy roztwór fenoloftaleiny, z powodzeniem odróżnimy od siebie wodę i wodny roztwór kwasu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Każdy z wymienionych w tabeli wskaźników kwasowo-zasadowych pozwoli na odróżnienie zasady od wodnego roztworu kwasu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
iENuGuhnFq_d5e599

Dla zainteresowanych

Zanim przejdziesz do rozwiązywania ćwiczeń oraz testu podsumowującego, usystematyzuj swoją wiedzę. W tym celu, z każdego z poniższych obszarów (I-III), wybierz przynajmniej po dwa polecenia. Odpowiedzi (jeśli nie podano inaczej) zapisz w zeszycie.

I. Pamiętam i rozumiem

  • Wyjaśnij, jakie substancje nazywamy kwasami, a jakie wodorotlenkami. Przedstaw to zagadnienie w formie infografiki. Infografikę możesz stworzyć np. w dostępnym programie komputerowym.

  • Opisz właściwości wodorotlenków sodu i potasu oraz określ, jakie piktogramy należy umieszczać na ich opakowaniach.

  • Wymień dwie metody otrzymywania wodorotlenków metali aktywnych.

  • Wyjaśnij, czym różni się wodorotlenek od zasady. Zastanów się i odpowiedz na pytanie, czy każdy wodorotlenek może utworzyć zasadę.

  • Wymień reguły obowiązujące w pracy z substancjami o właściwościach żrących.

II. Czytam i interpretuję

  • Z tablic chemicznych (a konkretnie z tablicy rozpuszczalności wybranych soli i wodorotlenków w wodzie) odczytaj, które wodorotlenki są rozpuszczalne, a które praktycznie nierozpuszczalne w wodzie. Wskaż po cztery przykłady wodorotlenków, które należą do obydwu grup. Napisz wzory tych wodorotlenków oraz ich nazwy.

    RsxnkhkZAobOy
    Tabela rozpuszczalności na podstawie https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2009‑2014/tablice_chemia.pdf
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

  • W dowolnym źródle (podręczniki, książki, encyklopedie, Internet) znajdź informacje dotyczące przyczyn i skutków występowania kwaśnych opadów. Napisz krótką notatkę na opisany temat.

  • Na podstawie dostępnych źródeł (podręczniki, książki, encyklopedie, Internet) odpowiedz, czy pH roztworu glebowego wpływa na rodzaj uprawianych na na danej glebie roślin.

III. Rozwiązuję problemy

  • Zaproponuj doświadczenie, za pomocą którego da się sprawdzić, czy reakcja tworzenia wodorotlenku wapnia z tlenku wapnia i wody jest reakcją egzotermiczną. Wypisz niezbędne odczynniki oraz nazwy sprzętu laboratoryjnego, zapisz instrukcję oraz przewidywane obserwacje. Napisz równanie zachodzącej reakcji chemicznej.

  • Odpowiedz na pytanie, czy wykorzystując alkoholowy roztwór fenoloftaleiny jesteśmy w stanie, w jednoznaczny sposób, odróżnić od siebie wodę, wodny roztwór kwasu i zasadę.

  • Sporządź roztwór mydła w wodzie, a następnie zaproponuj sposób, w jaki można sprawdzić odczyn tego roztworu.

iENuGuhnFq_d5e685

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Poniżej znajdują się nazwy wybranych wodorotlenków. Wybierz i zaznacz wszystkie te, które są dobrze rozpuszczalne w wodzie. Skorzystaj z dołączonej tablicy rozpuszczalności.

R1O06PMD340s4
Tabela rozpuszczalności na podstawie https://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2009‑2014/tablice_chemia.pdf
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1er10KmjjlMP
Możliwe odpowiedzi: 1. wodorotlenek potasu, 2. wodorotlenek miedzi(II), 3. wodorotlenek magnezu, 4. wodorotlenek strontu, 5. wodorotlenek sodu, 6. wodorotlenek cynku, 7. wodorotlenek żelaza(II)
R1UGkTOdsfh8t
Poniżej zamieszczono nazwy wodorotlenków praktycznie nierozpuszczalnych w wodzie. Do każdego z wodorotlenków dopasuj odpowiadający mu wzór. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
R19SA4xIJHs7A2
Ćwiczenie 2
Uzupełnij poniższy tekst. Kwasy i wodorotlenki rozpuszczalne w wodzie ulegają w niej procesowi dysocjacji elektrolitycznej. Produktami procesu dysocjacji elektrolitycznej kwasów są kationy metalu / oksoniowe / reszty kwasowej oraz aniony wodorotlenkowe / oksoniowe / reszty kwasowej. Obecność jonów reszty kwasowej / wodorotlenkowych / oksoniowych sprawia, że wodne roztwory kwasów mają odczyn zasadowy / kwasowy / obojętny. Po wprowadzeniu wodnego roztworu oranżu metylowego do wodnego roztworu kwasu obserwuje się zmianę zabarwienia z żółtopomarańczowego na malinowe / żółte / czerwone. W procesie dysocjacji elektrolitycznej wodorotlenków, z ich sieci krystalicznych zostają do roztworu uwolnione kationy oksoniowe / metalu / wodorotlenkowe oraz aniony oksoniowe / reszty kwasowej / wodorotlenkowe. Obecność jonów oksoniowych / reszty kwasowej / wodorotlenkowych sprawia, że wodne roztwory wodorotlenków mają odczyn zasadowy / kwasowy / obojętny. Po wprowadzeniu alkoholowego roztworu fenoloftaleiny do wodnego roztworu kwasu obserwuje się zmianę zabarwienia z malinowego na niebieskie / odbarwienie malinowego roztworu / pojawienie się malinowego zabarwienia roztworu.
RG1zARFGlfDmg2
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Oceń poprawność poniższych stwierdzeń:. Podczas rozcieńczania stężonego roztworu kwasu siarkowego(VI) wydziela się ciepło.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kwas siarkowy(VI) można otrzymać w wyniku reakcji chemicznej siarki z wodą.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kwas siarkowy(VI) ma właściwości higroskopijne, co oznacza, że można go wykorzystać do odwadniania niektórych substancji w laboratorium chemicznym.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wywar z czerwonej kapusty po wprowadzeniu go do kwasu siarkowego(VI) zmienia zabarwienie z czerwonego na różowofioletowe.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kwas siarkowy(VI) wykorzystywany jest do wykrywania białek w tzw. próbie (reakcji) ksantoproteinowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Rb4lu06iAoKOc3
Ćwiczenie 4
Dostępne opcje do wyboru: . Polecenie: Poniżej znajdują się nieuzupełnione zapisy równań reakcji otrzymywania wybranych kwasów i wodorotlenków. Uzupełnij je, przeciągając w puste miejsca odpowiednie wzory i symbole oraz ewentualne współczynniki stechiometryczne.
RRtovcaTVB6fa1
Ćwiczenie 5
Wskaż, które z poniższych związków chemicznych (kwasów i wodorotlenków) można otrzymać w wyniku reakcji tlenków odpowiednich pierwiastków chemicznych z wodą: Możliwe odpowiedzi: 1. wodorotlenek potasu;, 2. kwas siarkowy(VI);, 3. kwas fosforowy(V);, 4. wodorotlenek baru;, 5. kwas krzemowy(IV);, 6. wodorotlenek glinu;, 7. wodorotlenek litu;, 8. kwas węglowy;, 9. kwas siarkowy(IV);, 10. wodorotlenek wapnia;, 11. kwas chlorowodorowy;, 12. kwas siarkowodorowy.
2
Ćwiczenie 6

Uczeń przeprowadził doświadczenie, zilustrowane na poniższym schemacie.

R7CD4sip4cgWI
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RMQMI4p5MKjwA
Następnie, do każdego z uzyskanych roztworu uczeń wprowadził uniwersalny papierek wskaźnikowy. Na podstawie barwy uniwersalnego papierka wskaźnikowego uczeń ustalił pH każdego z roztworów. Wskaż, które z roztworów miały pH niższe od 7, a które wyższe od 7. W tym celu, przeciągnij numer roztworu (1 - 8) w odpowiednie miejsce. Roztwory o pH<7: Możliwe odpowiedzi: 1. 4, 2. 5, 3. 7, 4. 3, 5. 2, 6. 6, 7. 1, 8. 8 Roztwory o pH>7 Możliwe odpowiedzi: 1. 4, 2. 5, 3. 7, 4. 3, 5. 2, 6. 6, 7. 1, 8. 8
Ćwiczenie 6

Uczeń przeprowadził doświadczenie, w którym do ośmiu probówek zawierających wodę destylowaną wprowadził odpowiednio:
Probówka nr 1: tlenek sodu;
Probówka nr 2: tlenek siarkiVI;
Probówka nr 3: tlenek azotuV;
Probówka nr 4: tlenek baru;
Probówka nr 5: tlenek wapnia;
Probówka nr 6: tlenek węglaIV;
Probówka nr 7: tlenek litu;
Probówka nr 8: tlenek fosforuV.

Następnie, do każdego z uzyskanych roztworu, wprowadził uniwersalny papierek wskaźnikowy. Na podstawie barwy uniwersalnego papierka wskaźnikowego, ustalił pH każdego z roztworów. Wskaż, które z roztworów miały pH niższe od 7, a które wyższe od 7. W tym celu, przeciągnij numer roztworu (1-8) w odpowiednie miejsce.

R12YbAIHvUTOI
Roztwory o pH niższym niż 7: Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 8, 3. 7, 4. 6, 5. 4, 6. 2, 7. 1, 8. 5 Roztwory o pH wyższym niż 7: Możliwe odpowiedzi: 1. 3, 2. 8, 3. 7, 4. 6, 5. 4, 6. 2, 7. 1, 8. 5
3
Ćwiczenie 7

Uczeń miał za zadanie identyfikację pewnej substancji X, która ma stały stan skupienia. W jednym z etapów identyfikacji przeprowadził doświadczenie, zilustrowane na poniższym schemacie.

RW6L5GUaT7lqZ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1NXEWcdRRYIz
Uczeń zaobserwował między innymi, że roztwór w kolbie zabarwił się na malinowo. Poniżej zapisano symbole i wzory różnych substancji chemicznych. Wskaż wśród nich tę substancję lub te substancje, która mogła lub które mogły być identyfikowaną przez ucznia substancją X. Możliwe odpowiedzi: 1. H3PO4, 2. P4O10, 3. Ba(OH)2, 4. Na2O, 5. KOH, 6. SiO2, 7. Zn(OH)2
R8YGLQxvauucU
Uczeń miał za zadanie identyfikację pewnej substancji X, która ma stały stan skupienia. W jednym z etapów identyfikacji do kolby stożkowej, zawierającej wodę z dodatkiem alkoholowego roztworu fenoloftaleiny, wrzucił próbkę substancji X.
Uczeń zaobserwował między innymi, że roztwór w kolbie zabarwił się na malinowo. Poniżej zapisano symbole i wzory różnych substancji chemicznych. Wskaż wśród nich tę substancję lub te substancje, która mogła lub które mogły być identyfikowaną przez ucznia substancją X. Możliwe odpowiedzi: 1. H3PO4, 2. P4O10, 3. Ba(OH)2, 4. Na2O, 5. KOH, 6. SiO2, 7. Zn(OH)2
3
Ćwiczenie 8
RMbCxlU7clWe0
Poniżej znajdują się krótkie opisy wybranych kwasów i wodorotlenków, zapisane w języku angielskim. Do każdego z opisów dopasuj nazwę odpowiadającej mu substancji. It is added to jellies and cola drinks as an acidity regulator. Możliwe odpowiedzi: 1. sodium hydroxide, 2. nitric acid, 3. calcium hydroxide, 4. phosphoric acid, 5. hydrosulfuric acid A saturated solution of this substance is used to identify carbon dioxide. Możliwe odpowiedzi: 1. sodium hydroxide, 2. nitric acid, 3. calcium hydroxide, 4. phosphoric acid, 5. hydrosulfuric acid The common name of this substance is caustic soda. Możliwe odpowiedzi: 1. sodium hydroxide, 2. nitric acid, 3. calcium hydroxide, 4. phosphoric acid, 5. hydrosulfuric acid It smells like rotten eggs. Możliwe odpowiedzi: 1. sodium hydroxide, 2. nitric acid, 3. calcium hydroxide, 4. phosphoric acid, 5. hydrosulfuric acid It is one of the ingredients of aqua regia. Możliwe odpowiedzi: 1. sodium hydroxide, 2. nitric acid, 3. calcium hydroxide, 4. phosphoric acid, 5. hydrosulfuric acid
Glossary

Projekt badawczy

Wykonaj projekt badawczy dotyczący badania odczynu roztworów substancji (i ich mieszanin), które znajdują się w najbliższym otoczeniu. Do realizacji projektu oraz analizy uzyskanych wyników wykorzystaj informacje zawarte w poniższej tabeli. Zbadaj odczyn roztworu przynajmniej siedmiu substancji (lub ich mieszanin).

Projekt badawczy – badanie odczynu roztworów znajdujących się w najbliższym otoczeniu

Tytuł projektu

Badanie odczynu wodnych roztworów substancji (i ich mieszanin) znajdujących się w najbliższym otoczeniu.

Temat projektu

Badanie odczynu wybranych roztworów wodnych za pomocą wywaru z czerwonej kapusty.

Badana hipoteza

Wodne roztwory różnych substancji różnią się odczynem.

Wodne roztwory wszystkich badanych substancji mają odczyn kwasowy.

Materiały źródłowe

Uczeń

Co dokładnie mam zamiar zrobić, by sprawdzić, czy hipoteza jest prawdziwa?

Przygotować wywar z czerwonej kapusty, gotując kilka posiekanych liści kapusty przez 5‑6 minut. Poproś rodzica o pomoc.

Zaplanować doświadczenie pozwalające zbadać odczyn np.: octu, wody z kranu, deszczówki, wody gazowanej oraz roztworów wodnych: mydła, płynu do mycia naczyń i sody oczyszczonej.

Co trzeba przygotować, by zweryfikować hipotezę?

Wywar z czerwonej kapusty

Roztwory: np. ocet, wodę z kranu, deszczówkę, wodę gazowaną, wodne roztwory: mydła, płynu do mycia naczyń i sody oczyszczonej.

Co będę obserwować (mierzyć)?

Odczyn roztworu

Czas trwania

Wyniki

Przygotowanie opisu doświadczenia wraz z relacją fotograficzną z przebiegu

Wniosek

Czego się nauczyłam/em podczas tego projektu?

iENuGuhnFq_d5e720

Test sprawdzający

Czy uważasz, że dobrze znasz zagadnienia dotyczące wodorotlenków i kwasów? Sprawdź swoją wiedzę podczas gry w quiz. Gra składa się z trzech poziomów trudności, aby przejść do następnego, najpierw musisz zaliczyć poprzedni. Do rozwiązania quizu potrzebna będzie tablica rozpuszczalności soli i wodorotlenków w wodzie. Powodzenia!

Zasady i kwasy – podsumowanie4460Brawo!Niestety, spróbuj jeszcze raz.1
Test

Zasady i kwasy --- podsumowanie

Liczba pytań:
4
Limit czasu:
4 min
Twój ostatni wynik:
-

Bibliografia

Encyklopedia PWN

Krzeczkowska M., Loch J., Mizera A., Repetytorium chemia. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010.

Szczypiński R., Projektowanie doświadczeń chemicznych, Warszawa 2019.

bg‑gray3

Notatnik

Rsj760BRuN1Bl
(Uzupełnij).