R1U4STTl6pjpE1

Jak sobie pościelesz…

Ilustracja przedstawiająca dwa śpiące sępy siedzące na skałach po przeciwnych stronach kanionu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Napisz, co według ciebie oznaczają przysłowia 'Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz' oraz 'Każdy jest kowalem swojego losu'?

Ryw6VTnaBMql2
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Napisz, jak ważny jest sen w naszym życiu i jakie znaczenie ma dla naszego zdrowia? Przedstaw swoje sposoby na to, by dobrze spać i się wysypiać?

RT8wgFXdqcSD1
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Przyjrzyj się pokojowi, w którym śpi dziewczynka. Sprawdź, czy pamiętała o wszystkim, zanim położyła się do łóżka.

R1Jb8W6acCrdL
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Przeczytaj opis pokoju dziewczynki oraz warunków, jakie powinny być spełnione przed pójściem spać. Sprawdź, czy dziewczynka pamiętała
o wszystkim, zanim położyła się spać?

RfMYaH4pUo1AU
(Uzupełnij).
RnrCjnFj1bezk
Na ilustracji znajduje się pokój dziewczynki. Łóżko, w którym śpi dziewczynka, znajduje się przy lewej ścianie, a przy prawej ścianie karton, z którego wysypują się zabawki, leżą one również obok niego. Na lewej ścianie wiszą dwie półki jedna pod drugą: na niższej znajduje się kaktus w doniczce oraz ramka ze zdjęciem, na wyższej dwa kwiatki w doniczkach. Pod półkami wisi również torebka. Na prawej ścianie wiszą trzy półki jedna pod drugą: na najniższej znajduje się ramka ze zdjęciem, na środkowej kapelusz oraz książki, na najwyższej kubek z ołówkami lub długopisami, a na ścianie przymocowany jest obrazek przedstawiający dom, drzewo i słońce. Pod oknem leży na podłodze czerwona piłka. Dziewczynka ma wysoką białą poduszkę pod głową oraz lekką kołdrę w paski. Obok łóżka stoi na książce szklanka niedopitego do połowy mleka, obok niej znajdują się żółte kapcie, a przed łóżkiem na niewielkiej skrzynce siedzi miś. Na wprost odsłonięte okno, przez które dość mocno świeci księżyc, ukazane są również szczyty drzew oraz latające ptaki. Na ilustracji znajdują się punkty. Pod każdym z nich znajduje się rada, jak należy zadbać o lepszy sen: 1. Świeże powietrze: Przed snem dobrze wywietrz pomieszczenie. Latem śpij przy otwartym oknie. 2. Odpowiednia poduszka: Poduszka powinna być wysoka (dla śpiących na boku) lub płaska (dla śpiących na brzuchu). Śpiący na plecach mogą w ogóle nie potrzebować poduszki! 3. Kołdra: Lżejsza, jeśli masz ciepło w pokoju, lub grubsza, jeśli należysz do zmarzluchów. 4. Ciemność: W zaciemnionym pokoju odpoczywa się lepiej. Zadbaj o grube zasłony lub rolety! 5. Spokój: Nie oglądaj przed snem telewizji i nie graj w gry komputerowe. Lepiej poczytaj książkę! 6. Porządek: W posprzątanym pokoju łatwiej zasnąć. Bałagan podświadomie denerwuje i nie pozwala się odprężyć. Poza tym możesz się o coś potknąć, kiedy po coś wstaniesz w nocy z łóżka. 7. Szklanka ciepłego mleka lub kakao: Mleko zawiera substancje, które pomagają się wyciszyć i spokojnie zasnąć.
ĆWICZENIE: Drill mapa
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Czy są czynności, które powinno wykonać się przed zaśnięciem, a zapominasz je zrobić? Wymień je.

R1bHezVQMJJzm
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Napisz, jaką pościel lubisz: wolisz twardą czy miękką poduszkę? Lekką kołdrę czy grubą pierzynę? Prześcieradło frottéfrottéfrotté czy lniane? Dlaczego?

R2le6GBdU24QP
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
RV1R93I8477wM1
Jakie mogą być elementy pościeli? Dopasuj ich opisy do właściwych grup. Poduszka Możliwe odpowiedzi: 1. puchowa, 2. ciepła, 3. twarda, 4. z gumką, 5. wełniana, 6. dekoracyjna, 7. lekka, 8. elektryczna, 9. frotté, 10. bawełniane, 11. lniane, 12. z pierza Prześcieradło Możliwe odpowiedzi: 1. puchowa, 2. ciepła, 3. twarda, 4. z gumką, 5. wełniana, 6. dekoracyjna, 7. lekka, 8. elektryczna, 9. frotté, 10. bawełniane, 11. lniane, 12. z pierza Kołdra Możliwe odpowiedzi: 1. puchowa, 2. ciepła, 3. twarda, 4. z gumką, 5. wełniana, 6. dekoracyjna, 7. lekka, 8. elektryczna, 9. frotté, 10. bawełniane, 11. lniane, 12. z pierza
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Zapoznaj się z recytacją fragmentów wiersza Agnieszki Frączek pt. Kołdra. Zastanów się, jakie kłopoty sprawiła Grzesiowi kołdra?

RlPP1ngOgszv7
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z napisem: Agnieszka Frączek „Kołdra”. Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz Agnieszki Frączek w sali teatralnej z rzędem bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Ćwiczenie 5

Określ, kim są bohaterowie utworu? Co jest jego tematem?

R171Y0FLc76Nx
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 6

Przeczytaj uważnie wiersz i znajdź czynności, jakie wykonuje kołdra. Zapisz je poniżej.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, jak Grześ poradził sobie z tą dziwną kołdrą?

R1QPdme2P2axB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, czy kołdra z wiersza jest zwyczajną pościelą, jaką masz w swoim łóżku? Zapisz swoją odpowiedź.

R1Yu3ROgNcNtk
(Uzupełnij).
KołdraAgnieszka Frączek
Agnieszka Frączek Kołdra

(fragmenty)
Kupił Grzesio kołdrę z puchu:
'Ciepło będzie mi jak w uchu!'

Chciał się kołdrą przykryć właśnie,
a tu ona jak nie wrzaśnie:
– Nie wytrzymam! Co za ziąb!
I ucieka w ciemny kąt...

Raz zwinęła się w kuleczkę:
– Tak posiedzę przez chwileczkę,
bo guziki mam jak z lodu.
Grypę złapię z tego chłodu!

(...)

Grześ – zmarznięty, niewyspany –
chciał się zdrzemnąć choć nad ranem.
Nagle...
– Brrr! Jak zimno! – kołdra drze się
i układa się pod Grzesiem.

Więc – choć może to niemądre –
kupił Grześ tej kołdrze kołdrę.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Agnieszka Frączek, Kołdra, [w:] tejże, Szklanka pełna śmiechu, Warszawa 2011.
Ćwiczenie 9
Rhbmj9XCAsUuw1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Przeczytaj wiersz z podziałem na role.

R1JWwlcwcrxGx
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Opisz, jak wygląda twój pokój, gdy kładziesz się spać.

R1dDyC9dwZPwz
(Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 10

Znajdź w wierszu synonimy słowa 'zimno'. Zapisz je tutaj lub w zeszycie.

uzupełnij treść
Polecenie 4

Otaczają nas różne przedmioty. Jak myślisz, co by się stało, gdyby zaczęły się zachowywać jak kołdra z wiersza?

RbYZKZBCSpzjL
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Wymyśl historię innego przedmiotu, który zacząłby się, podobnie jak kołdra, dziwacznie zachowywać. Ułóż z nim dialog.

Rnqqy0IeX1CXv
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Czy według ciebie przysłowia, o których była mowa na początku lekcji, można odnieść do wiersza Kołdra? Zapisz swoją odpowiedź.

RnNV0L4qbqlkd
(Uzupełnij).
frotté