Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tworzenie prostych rysunków

Udało ci się zapewne stworzyć wiele ciekawych rysunków. Proste narzędzia, takie jak: ołówek, kredka, pędzel, mazak wyczarowywały bliski ci świat. Obejrzyj galerię poniżej. Odpowiedz na pytanie: czy wykonanie tych rysunków było trudne czy łatwe?

Komputer będzie ci pomagał nie tylko tworzyć własne prace, ale zmieniać istniejące, kształtować nowe kompozycje, rysować, malować, umieszczać napisy na rysunku, usuwać jego fragmenty. Dzięki programom komputerowym możesz również powielać wybrane fragmenty rysunku, a nawet przekształcać, według własnego pomysłu, zdjęcia wykonane aparatem fotograficznym, tabletem lub telefonem komórkowym.
W twoim komputerze na pewno znajdziesz też program, za pomocą którego narysujesz własną kompozycjęP1DW4SecRkompozycję graficzną.

RrJLfAcqhV3c61
Ilustracja stworzona w programie graficznym przedstawiająca las z grzybami.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.

W ramach rozgrzewki z zajęć grafiki komputerowej, pokoloruj biedronkę.

Rw0jQ1zAptUUJ
Interaktywne zadanie z malowaniem biedronki. Biedronka siedzi na fotografii zielonego liścia, którego nie da się pokolorować. Biedronka posiada równomiernie rozłożone kropki, po trzy na każdą połowę. Każde można pokolorować z osobna, jak również oczy i nozdrza. Dostępne kolory to: czarny, czerwony, granatowy, biały, żółty, zielony, szary i różowy.
Interaktywne zadanie z malowaniem biedronki.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, Grzegorz Zwoliński, licencja: CC BY 3.0.

Interaktywne zadanie z malowaniem biedronki. Biedronka siedzi na fotografii zielonego liścia, którego nie da się pokolorować. Biedronka posiada równomiernie rozłożone kropki, po trzy na każdą połowę. Każde można pokolorować z osobna, jak również oczy i nozdrza. Dostępne kolory to: czarny, czerwony, granatowy, biały, żółty, zielony, szary i różowy.

Programy do tworzenia i modyfikowania grafiki

Istnieje wiele programów komputerowych służących do tworzenia grafiki. Zawierają one typowe funkcje, których użycie daje podobne efekty.

W tym materiale znajdziesz filmy prezentujące różne przykłady zastosowania programu graficznego Paint, który jest dostępny w systemie operacyjnym Windows. Po obejrzeniu filmów, znajdź prezentowane funkcje w programie, którego używasz. Dodatkowy opis funkcji tego programu możesz uzyskać, korzystając z interaktywnego wyglądu jego ekranu. Przyjrzyj się głównym narzędziom, które umożliwią ci wykonanie rysunku.

R19eDBz7Tg2az1
Opis dostępny pod ilustracją.
Opcje wstążki w programie Paint
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Na zdjęciu przedstawiono górne wstążki w programie Paint.Kolejnymi cyframi na zdjęciu zaznaczono punkty interaktywne. Po naciśnięciu danej cyfry rozwija się szczegółowy opis punktu. Opis jest tożsamy ewentualnym nagraniom audio.
Pod cyfrą 1 znajduje się opis: za pomocą tego polecenia możesz wkleić do swojego rysunku wybrany rysunek z innego pliku lub zapamiętany w pamięci podręcznej komputera.
Pod cyfrą 2 znajduje się opis: polecenie to usunie zaznaczony fragment rysunku, ale zapamięta go w pamięci podręcznej komputera.
Pod cyfrą 3 znajduje się opis: zaznaczony fragment rysunku zostanie zapamiętany w pamięci podręcznej komputera.
Pod cyfrą 4 znajduje się opis: grupa schowek pozwoli Ci kopiować, wycinać i wklejać rysunki lub ich fragmenty.
Pod cyfrą 5 znajduje się opis: zaznaczenie może mieć kształt prostokąta lub narysowanej figury. Zaznaczyć możesz również cały rysunek. Możesz również odwrócić zaznaczenie, tzn. wszystko, co było zaznaczone nie będzie zaznaczone, zaś reszta rysunku będzie objęta zaznaczeniem. Możesz usunąć zaznaczony fragment rysunku, a także zaznaczyć tak fragment rysunku, aby jego tło było przezroczyste.
Pod opisem widoczny jest rysunek. Na rysunku znajdują się rozwinięte opcje pola zaznacz przedstawione w formie wstążki. Na górze wstążki znajduje się napis: kształty zaznaczeń. Poniżej znajdują się dwie opcje. Pierwsza zaznacz prostokątne. Druga Zaznaczenie dowolnego kształtu. Poniżej na wstążce znajduje się napis opcje zaznaczeń pod którym widoczne są przyciski: zaznacz wszystko, odwróć zaznaczone, usuń, zaznacz przeźroczyście.
Pod cyfrą 6 znajduje się opis: znajduje się opis: to polecenie pozwoli Ci przyciąć rysunek, pozostawiając jedynie zaznaczony jego fragment.
Pod cyfrą 7 znajduje się opis: zaznaczony fragment rysunku możesz powiększyć, zmniejszyć lub pochylić, nie zmieniając tej części rysunku, którego nie obejmuje zaznaczenie.
Pod opisem widoczny jest rysunek. Na rysunku znajdują się rozwinięte opcje pola zmiana rozmiaru przedstawione w formie okna dialogowego. Na górze okna znajduje się napis: zmiana rozmiaru i pochylenie. Niżej widoczna jest nazwa etykiety pola na: zmiana rozmiaru pod którą znajdują się opcje wyboru wartość procentowa, piksele. Opcja: wartość procentowa jest zaznaczona. Niżej znajdują się etykiety z polami do uzupełnienia. Etykiety wraz z wpisanymi wartościami. W poziomie: sto. W pionie: sto. Pod polami znajduje się pole wyboru z napisem: zachowaj współczynnik proporcji. Pole jest zaznaczone. Niżej znajduje się sekcja pochylenie, stopnie w którym znajdują się etykiety z polami do uzupełnienia. Etykiety wraz z wpisanymi wartościami. W poziomie: zero. W pionie: zero. W prawym dolnym rogu okna znajdują się przyciski: ok, anuluj.
Pod cyfrą 8 znajduje się opis: zaznaczony fragment rysunku możesz obrócić lub uzyskać jego lustrzane odbicie.
Pod opisem widoczny jest rysunek. Na rysunku znajdują się rozwinięte opcje pola obróć przedstawione w formie wstążki. Kolejne opcje: obrót prawo o dziewięćdziesiąt stopni, obrót w lewo o dziewięćdziesiąt stopni, obrót o sto osiemdziesiąt stopni, przerzuć w pionie, przerzuć w poziomie.
Pod cyfrą 9 znajduje się opis: ołówek – pozwoli Ci narysować dowolną linię o wybranej grubości i kolorze.
Pod liczbą 10 znajduje się opis: wypełnij kolorem – pozwoli Ci wypełnić dowolny kształt lub tło obrazka.
Pod liczbą 11 znajduje się opis: tekst – za pomocą tego narzędzia możesz wprowadzić dowolny napis do swojego rysunku.
Pod liczbą 12 znajduje się opis: gumka – narzędzie o wybranej grubości i kolorze pomoże Ci usunąć fragment rysunku.
Pod liczbą 13 znajduje się opis: selektor kolorów – umożliwi Ci pobranie dowolnego koloru z fragmentu istniejącego rysunku.
Pod liczbą 14 znajduje się opis: lupa – pozwoli Ci powiększyć lub pomniejszyć fragment rysunku w zależności, czy we wstążce Widok zaznaczony jest znakiem plus, czy znakiem minus.
Pod opisem widoczny jest rysunek. Na rysunku znajdują się rozwinięte opcje lupy w formie paska narzędzi. Na pasku znajdują się dwa separatory dzielące fragment wstążki na trzy sekcje. W pierwszej sekcji podpisanej powiększenie znajdują się kolejno przyciski: powiększ pomniejsz, sto procent. W drugiej sekcji nazwanej; pokazywanie lub ukrywanie, znajdują się kolejno pola wyboru opisane jako: linijka, linie siatki, pasek stanu. Opcja pasek stanu jest zaznaczona. W trzeciej sekcji o nazwie wyświetlanie znajdują się przyciski: pełny ekran, miniatura.
Pod liczbą 15 znajduje się opis: grupa podstawowych narzędzi do edycji rysunku.
Pod liczbą 16 znajduje się opis: pędzel – pozwoli Ci malować swój obraz z możliwością wyboru rodzaju końcówki pędzla, grubości linii i koloru. Zwróć uwagę czym różnią się poszczególne końcówki pędzla.
Pod opisem widoczny jest rysunek. Na rysunku znajdują się różne opcje pędzla w postaci dziewięciu kwadratów z narysowanymi różnymi końcówkami.
Pod liczbą 17 znajduje się opis: w tym zestawie możesz wybrać dowolny kształt i wrysować go do swojego rysunku.
Pod liczbą 18 znajduje się opis: wprowadzone do rysunku kształty mogą mieć kontur narysowany różnymi narzędziami. Od Ciebie będzie zależeć sposób wrysowania wybranego kształtu.
Pod opisem widoczny jest rysunek. Na rysunku znajdują się różne opcje konturu w formie wstążki. Kolejne opcje na wstążce: bez konturu, pełny kontur, kredka, flamaster, olejna, zwykły ołówek, akwarela.
Pod liczbą 19 znajduje się opis: ta lista umożliwi Ci wybrać sposób wypełnienia wrysowywanego kształtu. Pamiętaj kolor wypełnienia to Kolor2 w grupie Kolorów.
Pod opisem widoczny jest rysunek. Na rysunku znajdują się różne opcje konturu w formie wstążki. Kolejne opcje na wstążce: bez konturu, pełny kontur, kredka, flamaster, olejna, zwykły ołówek, akwarela.
Pod liczbą 20 znajduje się opis: kształty pomogą Ci w rysowaniu Twoich rysunków. Mogą one mieć postaci tylko konturu lub mogą być wypełnione kolorem.
Pod liczbą 21 znajduje się opis: zarówno kształty, jak i przez Ciebie narysowane rysunki ołówkiem, kredką lub pędzlem mogą mieć określoną, dobraną przez Ciebie grubość linii.
Pod opisem widoczny jest rysunek. Na rysunku znajdują się do wyboru cztery linie o różnej grubości. Na górze wstążki widoczna jest linia najcieńsza. Na dole wstążki linia najgrubsza.
Pod liczbą 22 znajduje się opis: kolor 1 to kolor pierwszego planu, czyli narzędzi, które używasz wykonując rysunek.
Pod liczbą 23 znajduje się opis: kolor 2 to kolor tła. Taki właśnie kolor pozostaje po użyciu np. gumki.
Pod liczbą 24 znajduje się opis: dostępna paleta kolorów, z której możesz pobrać kolor do wykonania lub zmodyfikowania rysunku. Dolny wiersz palety jest przeznaczony na kolory przez Ciebie zdefiniowane. Pojawiają się one w wyniku edytowania kolorów i zapisania ich do kolorów niestandardowych.
Pod liczbą 25 znajduje się opis: paletę typowych kolorów możesz rozszerzyć dobierając te, które najbardziej są Ci potrzebne do wykonania rysunku. Używając Selektora kolorów, wskazany kolor nie tylko przypisany jest narzędziowi Kolor1, ale trafia również do edytora kolorów. Własne kolory możesz również dobierać w prawej części okna. Po dodaniu ich do kolorów niestandardowych, przepisują się one do ostatniego rzędu palety kolorów.
Pod opisem widoczny jest rysunek. Na rysunku znajdują się edytor kolorów. Po lewej stronie edytora znajduje się czterdzieści osiem różnokolorowych kwadratów będących kolorami podstawowymi. Po prawej stronie edytora widoczna jest kolorowa paleta z suwakiem znajdującym się po prawej stronie. Na suwaku znajduje się gradient koloru od białego do czarnego. Pod kolorami podstawowymi znajdują się białe kwadraty będącymi miejscem na stworzone kolory niestandardowe. Po prawej stronie pod paletą znajduje się pola z etykietami oraz wartościami liczbowymi do wpisania. Kolejne pola odc., nast., jaskr., czerwony, zielony, niebieski. W polu odc. znajduje się wartość sto sześćdziesiąt. W pozostałych polach wartość zero. Pomiędzy wartościami liczbowymi a kolorami niestandardowymi znajduje się wygenerowany kolor pełny. Dla tych parametrów kolor pełny w prostokącie jest czarny. Poniżej wartości liczbowej znajduje się przycisk: dodaj do kolorów niestandardowych. Poniżej kolorów niestandardowych znajduje się przycisk: definiuj kolory niestandardowe. Pod przyciskiem znajdują się dodatkowe przyciski: ok, anuluj.
Pod liczbą 26 znajduje się opis: odnośnik do programu Paint trzy D.
Na górze zdjęcia znajdują się ikony: paleta z farbami, dyskietka, strzałka w lewo, strzałka w prawo. Poniżej znajdują się zakładki: plik, narzędzia główne, widok. Zakładka narzędzia główne jest otwarta. Narzędzia główne są wyświetlone na pasku narzędzi w formie przycisków. Przyciski są pogrupowane pomiędzy separatorami tworząc sześć różnych grup.
W pierwszej grupie opisanej jako: schowek widać kolejno przyciski: w pierwszej kolumnie wklej (przypisana cyfra 1), w drugiej kolumnie: wytnij (przypisana cyfra 2), kopiuj (przypisana cyfra 3). Czarny trójkąt pod przyciskiem wklej jest przypisana cyfra 4. Po naciśnięciu trójkąta rozwijają się dodatkowe opcje.
W drugiej grupie przycisków opisanych jako: obraz znajdują się kolejno przyciski: zaznacz (przypisana cyfra 5) w kolumnie pierwszej, oraz przytnij (przypisana cyfra 6), zmień rozmiar (przypisana cyfra 7), obróć (przypisana cyfra 8) znajdujące się w kolumnie drugiej.
W grupie trzeciej opisanej jako narzędzia znajdują się piktogramy. W pierwszym rzędzie piktogramy przedstawiają: ołówek (przypisana cyfra 9), wiadro z wylewaną cieczą (przypisana liczba 10), literę: A (przypisana liczba 11). W drugim rzędzie piktogramy przedstawiają: gumkę (przypisana liczba 11), pipetę (przypisana liczba 12), szkło powiększające (przypisana liczba 14). W trzeciej kolumnie znajduje się przycisk o nazwie pędzle (przypisana liczba 16). Na dole separatora koło nazwy: narzędzia znajduje się liczba 15.
W grupie czwartej o nazwie: narzędzia do której przypisana jest liczba 20) znajdują się kolejne przyciski. W kolumnie pierwszej dwanaście piktogramów przedstawiających kolejno kształty: prosta, krzywa, elipsa, prostokąt, prostokąt z zaokrąglonymi wierzchołkami, wielokąt, trójkąt, trójkąt prostokątny, rąb, pięciokąt, sześciokąt, strzałka skierowana w prawo. W drugiej kolumnie znajdują się przyciski: kontur (przypisana liczba 18), wypełnienie (przypisana liczba 19).
W grupie kolory znajdują się następujące przyciski. W kolumnie pierwszej: rozmiary (przypisana liczba 21). W kolumnie drugiej przycisk kolor 1 (przypisana liczba 22). W kolumnie drugiej przycisk kolor 2 (przypisana liczba 23). Za przyciskiem kolor 2 znajduje się paleta kolorów w formie różnokolorowych kwadratów. Paleta jest opisana liczbą 24. Za paletą znajduje się przycisk edytuj kolory oznaczony liczbą 25. Na końcu paska narzędzi znajduje się przycisk: edytuj za pomocą aplikacji Paint trzy D oznaczona liczbą 26.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o funkcjach programu, którego używasz do tworzenia własnych grafik, skorzystaj z jego pomocy. Wprawy w używaniu programu Paint możesz również nabrać wykonując ćwiczenia zawarte w materiale omawiającym modyfikację obrazów cyfrowychP17BkHjdDmodyfikację obrazów cyfrowych.

Rysunek rastrowy

Wiesz już trochę o tworzeniu rysunków za pomocą programów komputerowych. Wykorzystaj poznane narzędzia do wykonania rysunku, który możesz później dowolnie modyfikować lub użyć do tworzenia kolejnych obrazów.

2
Ćwiczenie 1

Wykonaj rysunek drzewa. Może to być drzewo iglaste lub liściaste. Wkrótce stworzysz z niego las. Zarys drzewa wykonaj za pomocą funkcji Ołówek. Dobierz grubość drzewa, a jego kształt Wypełnij odpowiednim kolorem. Niepotrzebne fragmenty rysunku usuń za pomocą Gumki. Podczas swojej pracy wykorzystaj możliwości Palety Kolorów. Wymienione funkcje na pewno znajdziesz w programie, który wykorzystujesz do wykonywania rysunków.

Jeśli masz problemy z wykonaniem zadania, skorzystaj z dodatkowych informacji.

Przyjrzyj się wykonanemu w powyższym ćwiczeniu rysunkowi. Powiększ jego fragment za pomocą lupy lub innego narzędzia służącego do powiększania rysunków.

RaxPpdC5grfiA
Ilustracja przedstawiająca dwie choinki wypełnione kolorem. Pień ma inny kolor niż korona.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
RLkynbpSEoJ9X
Film przedstawiający narzędzie Lupa w programie Paint.

Co widzisz? Czy jakość rysunku podoba ci się? Jakie elementy tworzą rysunek? Swoje przemyślenia zapisz w poniższym dzienniczku.

RM2UOVkR75vVq
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Powiększanie obrazu

Operacja powiększenia obrazu spowoduje, że zobaczysz strukturę rysunku. Został on utworzony z zestawu małych kwadratowych elementów zwanych pikselamiPikselpikselami. Każdy z nich charakteryzuje się kolorem. Ich liczba i wielkość decyduje o jakości rysunku. Twój rysunek ma postać tzw. bitmapyBitmapabitmapy lub mówimy o nim, że jest obrazem rastrowym.
Używając lupy, możesz obejrzeć strukturę pikseli w fotografiach wykonanych np. aparatem cyfrowym.

R1PdnaLJTHEgG
Animacja prezentująca działanie lupy. Na fotografii widnieją gipsowe figurki żab, mewy i myszy. Po najechaniu na konkretny fragment lupa pokazuje strukturę pikseli w danym miejscu. Na środku stoi żaba o wysokiej złotej koronie ubrana w płaszcz i spodnie w kropki. W rękach przed sobą trzyma białą kulkę z czerwonymi skrzyżowanymi kreskami. Obok kuca inna żaba, wyłącznie w koronie. U dołu widać niewielki kawałek głowy żaby, również w koronie. Z tyłu stoją dwie wysokie żaby, jedna z nich ubrana jest w koszulę i spodnie. Obie mają buty, nie widać ich głów.
Animacja prezentująca działanie lupy.
Źródło: Anna Koludo, licencja: CC BY 3.0.

Animacja prezentująca działanie lupy. Na fotografii widnieją gipsowe figurki żab, mewy i myszy. Po najechaniu na konkretny fragment lupa pokazuje strukturę pikseli w danym miejscu. Na środku stoi żaba o wysokiej złotej koronie ubrana w płaszcz i spodnie w kropki. W rękach przed sobą trzyma białą kulkę z czerwonymi skrzyżowanymi kreskami. Obok kuca inna żaba, wyłącznie w koronie. U dołu widać niewielki kawałek głowy żaby, również w koronie. Z tyłu stoją dwie wysokie żaby, jedna z nich ubrana jest w koszulę i spodnie. Obie mają buty, nie widać ich głów.

3
Ćwiczenie 2

Korzystając z programu Paint, wykonaj rysunek z figur geometrycznych, np. karmnik i ptaka.

RqysBjCSZLFss
Ilustracja przedstawiająca karmnik i siedzącego na nim ptaka z figur geometrycznych.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.

Jeśli masz problem z wykonaniem tego zadania i wykorzystaniem figur dostępnych w programie, skorzystaj z podpowiedzi w postaci opisu lub filmu, który prezentuje wykonanie zadania w tym programie.

Po wykonaniu powyższych ćwiczeń, możesz sprawdzić swoje umiejętności, wykonując poniższe polecenia. W odpowiedziach znajdziesz przykładowe prace, na których możesz się wzorować

1
Polecenie 1

Wykonaj rysunek przedstawiający twoje ulubione owoce. Wypełnij je odpowiednim kolorem.

2
Polecenie 2

Wykorzystując ołówek i narzędzie wypełnienia kolorem, narysuj piękne jesienne liście. Przyjrzyj się ich strukturze i barwom. Wykorzystując możliwość powiększenia rysunku, dorysuj kilka szczegółów.

1
Polecenie 3

Narysuj front domu, w którym mieszkasz, wykorzystując kształty z galerii programu.

2
Polecenie 4

Narysuj ludzika zrobionego z kasztanów. Na pewno ci się uda.

Tworzenie rysunku z krzywych

Wykonując rysunki, zauważysz, że wiele ich elementów ma zaokrąglony kształt. Używając tylko ołówka, możesz mieć trudność w uzyskaniu pożądanego efektu. Programy graficzne dysponują narzędziem, które umożliwia zakrzywianie prostych odcinków. Jest to Krzywa. Szczególnie istotny jest sposób jej rysowania.

1
Ćwiczenie 3

Narysuj krzywą, wykorzystując funkcje programu graficznego.

RpLxTR8QhstDc
Ilustracja przedstawiająca rysowanie krzywej w programie Paint.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.

Jeśli masz problemy z wykonaniem tego zadania, skorzystaj z dodatkowych informacji.

Przedstawiona technika rysowania krzywych pomoże ci narysować różne przedmioty, rośliny lub zwierzęta. W kolejnych swoich pracach wykorzystasz ją wielokrotnie.

1
Ćwiczenie 4

Wykonaj rysunek grzybka, wykorzystując w edytorze grafiki funkcję programu służącą do rysowania krzywych. Kształt i kolor dobierz samodzielnie. Po wykonaniu zapisz go, aby wykorzystać swoją pracę w kolejnych zadaniach.

Możesz się wzorować na poniższym rysunku.

R1NdGHBrIRuVN
Ilustracja przedstawiająca grzybka wypełnionego kolorami.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Jeśli masz problemy z wykonaniem zadania, skorzystaj z dodatkowych informacji.

Po wykonaniu powyższych ćwiczeń, możesz sprawdzić swoje umiejętności, wykonując kolejne polecenia. W odpowiedziach znajdziesz przykładowe prace, na których możesz się wzorować.

Polecenie 5

Wykorzystując krzywe, narysuj mewę. Wykonując to zadanie, możesz skorzystać z załączonej fotografii. Przyjrzyj się ptakom na zdjęciu, a następnie wykonaj rysunek według własnego pomysłu.

R1WSKls8XES2O
Ilustracja przedstawiająca mewy na piaszczystej plaży przy morzu.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Wykorzystując krzywe, narysuj bociana. Wykonując to zadanie, możesz skorzystać z załączonej fotografii. Zwróć uwagę, jaki to dostojny ptak.

Rm6jVjvM7ngl7
Fotografia przedstawiająca bociana siedzącego na czubku drzewa.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.

Malowanie pędzlem

Wśród narzędzi do wykonywania własnych obrazów niezwykle przydatny może okazać się Pędzel. Być może masz już doświadczenie w stosowaniu tego narzędzia do tworzenia własnych prac graficznych. Jest to narzędzie, za pomocą którego wykonasz wiele prac w przyszłości. W ćwiczeniach poniżej będziesz doskonalić umiejętności posługiwania się nim. Możesz nim nie tylko malować różnymi kolorami, ale również dobierać różne jego końcówki, które umożliwią uzyskanie róznych ciekawych efektów. Dla każdego pędzla możesz dobrać grubość (szerokość) malowanej linii.

3
Ćwiczenie 5

Sprawdź, jaki efekt możesz uzyskać, stosując różne końcówki pędzla i zapoznaj się z ich nazwami.

RGu8Ues7IMNT3
Zrzut śladów dziewięciu różnych rodzajów pędzla.
Źródło: Anna Koludo, Katarzyna Koludo-Durkiewicz, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Wymień znane ci narzędzia służące do nanoszenia kolorów na płótno, następnie zastanów się, które z nich umieściłbyś we własnym programie graficznym. Uzasadnij swoją odpowiedź.

2
Ćwiczenie 6

Wykorzystując dowolny pędzel, namaluj las. Uzupełnij rysunek przedstawiający drzewo z ćwiczenia 2 o kolejne elementy lasu.

Jeśli masz problemy z wykonaniem zadania, skorzystaj z dodatkowych informacji.

1
Polecenie 7

Za pomocą Pędzla namaluj ulubione owoce. Porównaj ten rysunek z rysunkiem owoców wykonanym za pomocą OłówkaWypełnienia kolorem.

2
Polecenie 8

Wykonaj rysunek prezentujący jesienne liście. Postaraj się go urozmaicić i upiększyć. Do tego celu wykorzystaj Pędzel.

Wzbogacanie palety kolorów

Podstawowa paleta kolorów programu, z którego korzystasz, może zawierać niewystarczającą liczbę kolorów. Poszukaj w swoim programie możliwości zwiększenia tej liczby. Jeśli chcesz dokładnie dowiedzieć się, w jaki sposób wzbogacić paletę kolejnymi kolorami, skorzystaj z dodatkowych informacjim357064f618a8de3b_d765e356dodatkowych informacji.

Może się jednak zdarzyć, że będziesz potrzebować koloru, którego brakuje w standardowej palecie kolorów, a który został wcześniej zastosowany w twoim rysunku. Pomoże ci wtedy Selektor koloru.

1
Ćwiczenie 7

Zmodyfikuj fotografię za pomocą Pędzla, wykorzystując pobrany kolor ściany za pomocą Selektora kolorów. Wykonując to zadanie, uzyskasz fotografię, na której w tle znajdować się będzie ściana o jednolitym kolorze.

RAVSeGkpPnSrX

Fotografia wykorzystana do modyfikowania selektorem kolorów. Na fotografii widnieją gipsowe figurki żab, kaczki i myszy.

Fotografia do pobrania z nieestetycznym wyciętym kawałkiem przy górnej krawędzi.
Źródło: Anna Koludo, licencja: CC BY 3.0.
Plik JPG o rozmiarze 2.01 MB w języku polskim

Jeśli masz problemy z wykonaniem zadania, skorzystaj z dodatkowych informacji.

Po wykonaniu wszystkich powyższych ćwiczeń w tym materiale, możesz sprawdzić swoje umiejętności, wykonując poniższe polecenia. W odpowiedziach znajdziesz przykładowe prace, na których możesz się wzorować

1
Polecenie 9

Za pomocą różnych technik poznanych w tym materiale narysuj krajobraz gór i pagórków. Uwzględnij w nim drzewa, lasy, miasto, domy i jezioro. Za pomocą krzywych narysuj ptaki lecące na tle nieba.

2
Polecenie 10

Za pomocą poznanych technik przedstaw na rysunku widok plaży, morza i zachodzącego słońca. W narysowanym krajobrazie wykorzystaj kolory, które zapamiętałeś ze słonecznych wakacji.

Zapamiętaj!

Do tworzenia grafiki rastrowej złożonej z pikseli możesz wykorzystać różne programy graficzne. Umożliwiają one skorzystanie z takich narzędzi, jak Pędzle, Ołówek, Kształty, Gumka, Lupa czy Paleta kolorów. Konstruowanie krzywych pomoże ci narysować skomplikowane kształty. Kolorowanie nie sprawi ci również problemów dzięki funkcji Wypełniania kolorem.

Piksel1
Piksel

Najmniejszy jednokolorowy element obrazu cyfrowego wyświetlanego na ekranach urządzeń cyfrowych.

Bitmapa1
Bitmapa

Obraz cyfrowy składający się z pikseli posiadających przypisane współrzędne i wartości określające ich kolor

m357064f618a8de3b_d765e356

Poniższy notes wykorzystaj do zapisywania własnych notatek:

RWQAVReIXjgrf
Notes
Notes
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.