Scratch jest przykładem wizualnego języka programowaniaWizualny język programowaniawizualnego języka programowania. Programy w tym języku (nazywane skryptami) zapisujemy za pomocą bloków graficznych odpowiadających za polecenia tego języka. W środowisku Scratch możesz pracować bezpośrednio w przeglądarce internetowej lub zainstalować je na swoim komputerze. Niezależnie od tego, czy korzystasz ze środowiska zainstalowanego lokalnie, czy przez stronę WWW, wygląd ekranu praktycznie nie będzie się różnił. Kiedy pracujesz bezpośrednio w przeglądarce, po uruchomieniu strony Scratcha (https://scratch.mit.edu), wystarczy kliknąć Stwórz lub Rozpocznij tworzenie.
RQlLVPyJJ42Np
Zapoznaj się z elementami widocznymi na ekranie środowiska Scratch 3.
R1cr8lqHtdsEV
R2ECkh8ZAthLf
Wizualny język programowania1
Wizualny język programowania
Język programowania, w którym programy zapisywane są za pomocą elementów graficznych, np. bloków.
Jeśli napisy u Ciebie na ekranie w środowisku Scratch nie są w języku polskim, kliknij w globus w lewym górnym rogu ekranu i wybierz z rozwijalnej listy dostępnych języków opcję Polski.
RKoyL6eIyPOm8
W prawej górnej części ekranu znajduje się scena, na której możesz umieszczać duszki – bohaterów Twojego scenariusza. Domyślnie na scenie znajduje się duszek w postaci kotka. Każdy z duszków może wykonywać polecenia, które układasz w postaci zrozumiałych dla komputera skryptów. Skrypty stworzone dla wszystkich duszków (a także sceny) składają się na Twój program.
RC7TUEbqohOm2
W lewej części ekranu do dyspozycji są bloki, z których możesz budować skrypty i sterować duszkiem. Tuż przy lewej krawędzi ekranu możesz przełączać się między różnymi rodzajami (kategoriami) bloków: Ruch, Wygląd, Dźwięk, Zdarzenia, Kontrola, Czujniki, Wyrażenia, Zmienne, Moje bloki. Nie ze wszystkich będziesz od razu korzystać. Klikając na nazwy kategorii, możesz sprawdzić, jakie bloki się w nich znajdują. Bloki przypominają nieco puzzle – to znaczy, że nie wszystkie możesz ze sobą połączyć. Zauważ, że bloki należące do danej kategorii są w takim kolorze, jak nazwa kategorii. W lewym dolnym rogu znajdziesz rozszerzenia, dzięki którym możesz dodać nowe kategorie bloków. Znajdziesz tam inne bloki, jak np. Muzyka, Pióro, Czujniki wideo.
RBMFMIwzfNbsT
Na środku znajduje się miejsce, w którym zapisuje się skrypty. Nazywamy je obszarem skryptów. To tutaj za pomocą bloków buduje się skrypty dla duszków i dla sceny. Każdy duszek i scena mają swój własny obszar skryptów.
Rt9GSWPyykCRD
Poniżej znajduje się pole tekstowe przeznaczone do zapisywania notatek. Możesz w nim zapisać wszystkie informacje, które uważasz za potrzebne.
R1ApQlvJ2uzko
Skrypt możesz uruchomić na wiele sposobów. Jednym z nich jest naciśnięcie zielonej flagi, która znajduje się nad sceną. Dozwolone jest również naciśnięcie wybranego skryptu. Można uruchomić skrypt, klikając w duszka, albo za pomocą uprzednio wybranych klawiszy. Wszystkie odpowiednie bloki znajdziesz w kategorii Zdarzenia. Jeżeli chcesz zatrzymać program, możesz użyć znajdującego się obok zielonej flagi czerwonego symbolu Stop.
Rp3yO0vkmmRws
R1Wf0QQoqn9Q7
W poniższych materiałach zdobędziesz wiedzę o nowych elementach w środowisku Scratch. Opanujesz dodawanie nowych duszków, modyfikowanie ich wyglądu, wybieranie dźwięków, edytowanie tła sceny oraz tworzenie własnych animacji, symulacji, a nawet gier. Poniżej znajdziesz linki do materiałów, które pomogą Ci w zgłębieniu tych tematów: