RudqwckH630rg1
Zdjęcie  przedstawia broszkę.  To zielona kobieta, która  ma rude włosy. Na skroniach, przy uszach są umieszczone kolorowe koła. Ma nagie piersi. Znajduje się w żuwaczkach ważki. Jest ona złota. Ma ozdobione skrzydła niebieskimi pawimi okami, wokół których są przytwierdzone perły. Przypominają one witraż. Odwłok ważki, który  jest złoty, podobnie jak odnóża, zdobią perły i niebieskie drogocenne kamienie.
Secesyjna broszka
Źródło: fot.: sprklg, Rene Lalique, licencja: CC BY 2.0.

Oblicza secesji

Secesja to styl w sztuce ostatniego dziesięciolecia XIX i pierwszej dekady XX wieku.
Jej istotą jest połączenie różnych dziedzin sztuki, przede wszystkim architektury wnętrz, rzeźby i grafiki. Cechuje się charakterystycznymi falistymi liniami, nawiązującymi do świata przyrody. Motywy roślinne, ornamenty zainspirowane sztuką japońską, asymetria kształtów oraz dążenie do uzyskania wyrafinowanych estetycznie efektów sprawiają, że secesja jest wytworna i elegancka. Przełom wieków XIX i XX sprzyjał odnowie rzemiosł. Wszechstronni artyści‑wizjonerzy zajmowali się wówczas nie tylko sztukami pięknymi, ale też projektowaniem przedmiotów codziennego użytku, m.in. mebli, tkanin i biżuterii, które czyniły estetycznymi. Atrakcyjność rzemiosła podnosiły oryginalne kształty i cenne materiały. IryzująceiryzującyIryzujące i opalizujące szkła, emaliowane precjoza jubilerskie czy obrazy łączące technikę olejną z temperą i złoceniami, do dziś zachwycają kunsztem wykonania. Secesja, pozornie skupiona jedynie na wyrafinowaniu form plastycznych, była także czasem refleksji nad rolą sztuki. Sprzeciwiała się  pozytywistycznemu utylitaryzmowi i wymogom spełniania przez nią jedynie funkcji użytkowych, zaowocowała hasłem: 'sztuka dla sztuki'.

Stanisław Wyspiański, gdy zaprojektowane przez niego wnętrze Domu Lekarskiego zostało nazwane secesyjnym, odpowiedział złośliwą fraszką:

CzasStanisław Wyspiański
Stanisław Wyspiański Czas

Wyuczono papugę wyrazów o sztuce
przyznać trzeba, że łatwość miała w tej nauce;
więc gdy wyraz 'secesja' wymawiać pojęła,
witała tym wyrazem wszystkie nowe dzieła.
Więc styl mój krzeseł z lekarskiego domu
nazwała 'secesyjny' - płynnie i bez sromu.
Czekać trzeba cierpliwie, aż po pewnym czasie
nowy frazes papudze w pamięć wbić znów da się.
Jakkolwiek rzecz ta kształtu Sztuki nie odmieni,
frazes jednak wystarczy, by MYŚL diabli wzięni.

j0000007YRB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Stanisław Wyspiański, Czas, [w:] Mieczysław Wallis, Secesja, Warszawa 1984, s. 15.
iryzujący
Już wiesz
  1. Wypisz różnice pomiędzy dziełami sztuki użytkowej a dziełami sztuki pięknej.

RFJJWerIs4mjP
(Uzupełnij).
  1. Wyjaśnij znaczenie terminu rzemiosło artystyczne, następnie wynotuj, jakie rzemiosła obejmuje ta dziedzina sztuk plastycznych.

RvdyUiDYiR5YK
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

NAŚLADOWANIE FORM NATURY

Ruiip40jEd436
Casa Milà („La Pedrera”),  Barcelona
Źródło: Antoni  Gaudí, Bengt Nyman, 1906, licencja: CC BY 2.0.
RxouSqCmpil6Y
Casa Milà. Widok fasady nocą
Źródło: DAVID ILIFF, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1F76PwzJZo7X
Casa Milà. Klatka schodowa
Źródło: Marie Thérèse Hébert, Jean Robert Thibault, licencja: CC BY-SA 2.0.
RzoL5sbIkIfwi
Casa Milà. Kominy na dachu
Źródło: Adolfo Urrutia Díaz de Guereñu, licencja: CC BY-SA 3.0.
R71bEWRkHsOwa
Casa Milà. Secesyjne wyposażenie sypialni
Źródło: Jaume Meneses, licencja: CC BY-SA 2.0.
SecesjaGabriele Fahr‑Becker
Gabriele Fahr‑Becker Secesja

Casa Milà, zwana kamieniołomem (La Pedrera), często określana jako największa rzeźba abstrakcyjna, rzeczywiście sprawia wrażenie, jakby te masy kamienia ujarzmiła i uformowała ręka olbrzyma. Potężna fasada, przypominająca morze zatrzymane w ruchu, to – mówiąc słowami Gaudíego – 'najwyższy wyraz romantycznej i antyklasycznej woli, by pojmować architekturę jako twór naturalny'. Dach Casa Milà stanowi bez wątpienia szczytowe osiągnięcie Gaudíego w jego sposobie kształtowania tego elementu budowli. Surrealną, magiczną atmosferę, wyczarowaną przez współbrzmienie pięknych rzeźbiarskich brył, potęguje dziwne uczucie falowania gruntu i poszczególnych poziomów. Ta dramatyczna kreacja była w najwyższym stopniu nowoczesna – bez murów z cegły, bez ścian nośnych, ale o przenikających się wnętrzach, z 'podziemnym garażem' i zsypami na śmieci – 'biologiczne', godne człowieka mieszkanie w czasach, gdy te pojęcia jeszcze nie wyblakły.

j0000007YRB2v23_00000_BIB_002 Źródło: Gabriele Fahr-Becker, Secesja, tłum. Barbara Ostrowska, Köln 2000, s. 206–207.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

PŁYNNA FORMA

R1Lwj7sqCTFvB
Pomnik Fryderyka Chopina, projekt 1903‑1909, odsłonięty w 1926
Źródło: Bartosz Morąg, Wacław  Szymanowski, rekonstrukcja z 1958,  brąz, wys. 640 cm (posąg bez postumentu), Warszawa, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pomnik ChopinaChopinChopina zaprojektowany przez Wacława Szymanowskiego ma otwartą, falistą, asymetryczną formę. Monument, odlany w brązie i zrekonstruowany po całkowitym zniszczeniu w trakcie II wojny światowej, umieszczono w 1958 roku w warszawskich Łazienkach, gdzie organicznie związał się z zieloną przestrzenią parku. Sprzyjały temu secesyjne cechy rzeźby – przenoszenie ciężaru z lewej na prawą stronę kompozycji, dynamiczne spiętrzanie mas ku górze i bogactwo miękkich linii, które płynnie opisują koronę drzewa i postać kompozytora. Pomnik przedstawia Chopina w chwili zamyślenia bądź natchnienia, a szkicowość i impresyjność formy nawiązuje do jego muzyki, romantycznej w duchu.

Chopin
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

ZMYSŁOWOŚĆ I URODA

R188p5T1ZaBCT
Judyta I 
Źródło: Gustav  Klimt, 1901, olej na płótnie, 84 x 42 cm, Österreichische Galerie Belvedere, Wiedeń, domena publiczna.

Gustav KlimtGustav KlimtGustav Klimt w obrazie Judyta I sięgnął po biblijny temat i potraktował go jako pretekst do stworzenia wyrafinowanego estetycznie dzieła. Oto femme fatalefemme fatalefemme fatale– uwodzicielka z przełomu wieków – wciela się w postać Judyty trzymającej odciętą przez siebie głowę Holofernesa – asyryjskiego wodza. Dzieło Klimta cechuje bizantyjski przepych form i materiałów, o czym świadczą m.in. bogate złocenia mozaikowo potraktowanego tła oraz oddana z jubilerską precyzją kolia na szyi bohaterki. Judyta z 1901 roku jest istotą niezwykle zmysłową. Artysta przedstawił ją z częściowo odsłoniętym ciałem, odzianą w lekką przezroczystą szatę aplikowaną metalowymi ozdobami, z modną w okresie secesji wysoko upiętą fryzurą. Celowo podkreślił charakterystyczny, nieco dekadencki typ urody bohaterki – piękną twarz i zamglone oczy, spoglądające uwodzicielsko i wyzywająco spod półprzymkniętych powiek.

JPOL_E3_E4_Tekstykultury

PRZEDSTAWIENIA SYMBOLICZNE

RKX9YXQoWwIpX
Portret Aleksandra Wielopolskiego (Hamlet polski)
Źródło: Jacek  Malczewski, 1903, olej na płótnie, 100 x 149 cm, Muzeum Narodowe, Warszawa, domena publiczna.
Jacek MalczewskiJadwiga Puciata‑Pawłowska
Jadwiga Puciata‑Pawłowska Jacek Malczewski

Portret, składający się z trzech elementów figuralnych, prezentuje ciekawy wizerunek Aleksandra Wielopolskiegoj0000007YRB2v23_000tp001Aleksandra Wielopolskiego
z 1903 r., oznaczony też tytułem Hamlet polski. Portretowany stoi pośrodku obrazu, ściśle na wprost, ubrany w zielony sweter w jaśniejsze paseczki, z golfem, przepasany pasem, na którym zamiast nabojów sterczą tubki farb – aluzja ponoć do artystycznych zamiłowań malarza‑dyletanta. Trzyma on w dłoni margerytkę i w zamyśleniu obrywa płatki, we wróżbie przypadkowej, szukając odpowiedzi na dręczące go myśli i wahania, których personifikację stanowią postacie kobiet.
Po prawej stronie stara kobieta o tragicznym wyrazie twarzy, w koronie z połamanych kłosów zboża, z rękami w kajdanach, symbolizować miała [...] Polskę w niewoli, stojąca zaś po lewej stronie młoda kobieta z obnażonymi piersiami, zrywająca kajdany z rąk, z czerwonymi makami we włosach, w czerwonej chuście przewijającej się wokół jej postaci – Polskę nową, 'rewolucyjną, pojętą w duchu Grobu Agamemnona'.

j0000007YRB2v23_00000_BIB_003 Źródło: Jadwiga Puciata-Pawłowska, Jacek Malczewski, Wrocław 1968, s. 191–195.
j0000007YRB2v23_000tp001
femme fatale
Gustav Klimt
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Nieposkromiona fantazja

R1WqwOmhCdzaI
Czara francuska róża
Źródło: a. nn., Émile Gallé, 1901, Musée de l’École de Nancy, domena publiczna.
RHiYn8JAQh1TA
Kantaros rodziny Prouvé
Źródło: Léna, Émile Gallé, 1896, Musée de l’École de Nancy, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1FMsVbomRenH
Waza
Źródło: Émile Gallé, Walters Art Museum, Baltimore, licencja: CC BY-SA 3.0.
RFOS6PKPj1UcP
Waza Clematis
Źródło: Émile Gallé, I. Sailko, 1890, Musée de l’École de Nancy, licencja: CC BY-SA 3.0.
Impresjonizm, postimpresjonizm, secesjaDavid Bianco, Lucia Mannini, Anna Mazzanti
David Bianco, Lucia Mannini, Anna Mazzanti Impresjonizm, postimpresjonizm, secesja

Jednym z osiągnięć secesji było nowe wykorzystanie walorów artystycznych szkła. Posługując się tradycyjnymi technikami i wprowadzając nowe, tworzono niezwykle wyrafinowane artystycznie przedmioty. Porzucono przy tym koncepcję perfekcji technicznej dającej efekt daleki od naturalności i zaczęto wykorzystywać również niedoskonałości powstające w trakcie obróbki, takie jak pęcherze powietrza, nieregularne zacieki, niedające się przewidzieć odkształcenia płynnych form. Motywy dekoracyjne inspirowane światem natury wyłaniały się z opalizującej mgiełki, jaką powleczona była powierzchnia; stylizowane rośliny i zwierzęta: chrząszcze, motyle, jaszczurki o migotliwych ciałach odwoływały się do bogatego świata przyrody. Szczególnie aktywny we wprowadzaniu owych formalnych i technicznych nowości do wyrobów ze szkła był Émile Gallé, jeden z czołowych przedstawicieli francuskiej secesji. [...] Dzięki własnym metodom barwienia szkła tworzył przedmioty niepowtarzalne, mogące rywalizować z drogimi kamieniami, zdobione wspaniałymi, stylizowanymi motywami zaczerpniętymi z natury, jak kwiaty, ptaki, owady z wkomponowanymi cytatami z utworów literackich Baudelaire’aBaudelaireBaudelaire’a, MallarmégoMallarméMallarmégo, MussetaMussetMusseta, MaeterlinckaMaeterlinckMaeterlincka.

j0000007YRB2v23_00000_BIB_004 Źródło: David Bianco, Lucia Mannini, Anna Mazzanti, Impresjonizm, postimpresjonizm, secesja, tłum. Tamara Łozińska, Warszawa 2012, s. 368.
Baudelaire
Mallarmé
Musset
Maeterlinck
1
Ćwiczenie 1
RMpTD4SAUDIhp1
Na przykładzie plakatu Alfonsa Muchy Job (1896) wskaż cztery cechy sztuki secesyjnej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Podaj cztery cechy sztuki secesyjnej.

Ćwiczenie 2
R1JpAaCceitB21
Połącz charakterystyki czołowych artystów secesyjnych: 1. Kataloński architekt i inżynier, zwolennik form organicznych, zaprojektował m.in. Park Güell i kościół Sagrada Familia w Barcelonie., 2. Polski poeta, dramaturg, malarz, grafik oraz projektant kostiumów teatralnych, książek, witraży i mebli, autor Wesela., 3. Polski malarz-symbolista, portrecista wielu osobistości Młodej Polski, twórca fantastycznych kompozycji Melancholia, Błędne koło i Zatruta studnia., 4. Amerykański artysta, obok Émile’a Gallè najsłynniejszy twórca szkieł secesyjnych, projektant biżuterii i lamp witrażowych., 5. Austriacki malarz i grafik, przedstawiciel Secesji Wiedeńskiej, twórca dekoracyjnych, stylizowanych obrazów Pocałunek, Salome i Trzy etapy życia kobiety z właściwymi nazwiskami: 1. Antoni Gaudí (1852–1926), 2. Jacek Malczewski (1854-1929), 3. Louis Comfort Tiffany (1848–1933) , 4. Stanisław Wyspiański (1869–1907), 5. Gustav Klimt (1862–1918) z
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.