Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RSuupQC7ZNMpj1
Kolorowe zdjęcie wykonane wieczorem lub nocą. Przedstawia okazały, podświetlony budynek nad brzegiem rzeki, w której odbija się jego zarys, migoczą światła.
Uniwersytet Wrocławski
Źródło: Małgorzata Skibińska, fotografia barwna.

Miasto przyciąga, gdyż promuje aktualne trendy dominujące w społeczeństwie.
Wabi ofertą kin, teatrów, galerii. Można je uznać za przestrzeń rozpoznawaną, ale jednocześnie anonimową. Wiedzie bowiem przechodniów wysprzątanymi traktami reprezentacyjnych ulic i niepokoi wyglądem ciemnych zakamarków. Kusi pięknem parków i egzotyką ogrodów zoologicznych, ale też przeraża truchtem szczurzych łap w pobliżu śmietników.

Które miasto uważasz za interesujące? Co zachwyca cię w miejskiej przestrzeni, a co od niej odstrasza?

Polecenie 1

Wynotuj nazwy twoich trzech ulubionych miast. Przy każdej z nich dopisz ważne, ciekawe, wyjątkowe miejsce, z którym ta miejscowość ci się kojarzy.

R1K8h1PAEW326
Miejsce na notatkę ucznia.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Kiedyś i teraz Warszawy

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1M6wNVuK9cfD1
Czarno-biała ilustracja przedstawia miejski plac. Wzdłuż jego północnej ściany stoją trzy okazałe kamienice. Widać przechodniów i przejeżdżającą dorożkę. Na środku placu stoi choinka, a po jej prawej stronie okazałe drzewo iglaste, obok niego widać fragment zdobionego płaskorzeźbami budynku z wieżą, na której czubku znajduje się kopuła z iglicą. W oddali, ponad kamienicami góruje budowla o spadzistym dachu i trzech wieżach. Na niebie kłębią się chmury.
Motyw ze starej Warszawy
Źródło: Władysław Skoczylas, Motyw ze starej Warszawy, 1930, drzeworyt, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Stare miastoKonstanty Ildefons Gałczyński
Konstanty Ildefons Gałczyński Stare miasto

Jest w Warszawie Stare Miasto,
gdzie od rana kielniakielniakielnia stuka,
Stare Miasto – tak się zowie,
a po warszawsku – Starówka.

Gdy przyjedziesz na wycieczkę
do Warszawy, mój kolego,
wybierz się na Stare Miasto,
tuż nad Wisłą, niedaleko.

Zobaczysz, jak słońce błyszczy
na wieżyczkach, na dachówkach.
Kiedyś mury te wróg zniszczył;
lecz znów stoją. Jest Starówka!

Znów po Rynku Staromiejskim
strojne w pozłociste blaski
spaceruje sobie stadko
srebrnych gołębi warszawskich.

A od samego świtania,
ledwo słońce się ukaże,
na wysokich rusztowaniach
freskifreskfreski malują malarze.

I na ścianach kamieniczek
powstają pod pędzlem wartkim
różne piękne malowidła:
skrzypce, śpiewające ptaki,

owoce, z liści girlandygirlandagirlandy,
księżyc, co się z nieba zwiesza...
Bo piękna była Starówka,
a będzie jeszcze piękniejsza.

1953 rok

j00000002QB2v27_00000_BIB_001 Źródło: Stare miasto, [w:] Konstanty Ildefons Gałczyński, Warszawski wiatr: strofy o Warszawie, Warszawa 1996.
kielnia
fresk
girlanda
Ćwiczenie 1
RHTbFR7FCcRAg1
Ćwiczenie interaktywne polega na przeciągnięciu pól tekstowych z napisami "kiedyś" oraz "dziś" do odpowiednich ilustracji.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Wyszukaj w dostępnych źródłach informacje na temat zniszczenia Warszawy podczas II wojny światowej.

R1FS7mlUM3Gwn
Miejsce na notatkę ucznia.

Rozwiązanie: W wyniku działań wojennych (wysadzanie budynków, bombardowania) miasto zostało zrujnowane. Szacuje się, że Stare Miasto uległo zniszczeniu niemal w 100%, dzielnice objęte powstaniem - w ok. 85%.

Po zapoznaniu się z treścią wiersza odpowiedz na następujące pytania i wykonaj polecenia:

j00000002QB2v27_0000000H
1
Ćwiczenie 2

Określ, kim jest podmiot liryczny.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 3
R13Hhv7aoYpUF1
Zadanie interaktywne polega na połączeniu w pary wyrazów z dwóch kolumn - tak aby powstały zestawienia przeciwieństw.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 4

Zwróć uwagę na datę powstania utworu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Odszukaj w tekście wiersza fragmenty, które pomogą ci odpowiedzieć na pytanie: Co w tym czasie działo się w Warszawie?

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 5

Nazwij postawę podmiotu lirycznego w wierszu wobec przemian zachodzących w Warszawie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6

Zastanów się, do czego podmiot liryczny pragnie nakłonić czytelnika? Odpowiedz, wykorzystując cytaty z wiersza.

uzupełnij treść
R1VYPzVGgmwJJ
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród 7 podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 8

W dostępnych źródłach wyszukaj zdjęcia współczesnej Warszawy lub wpisz w wyszukiwarkę hasło 'wirtualny spacer po Warszawie' i zwiedź Starówkę,
nie wychodząc z domu. Opisz wygląd rynku. Wymień, co zwraca twoją uwagę?

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8

W dostępnych źródłach wyszukaj informacje na temat Starówki współczesnej Warszawy - zabytków, atrakcji turystycznych. Wymień, co zwraca twoją uwagę?

R17E3Z1HXl46B
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij termin 'rynek miejski', a następnie określ jego funkcje. Skorzystaj z dostępnych źródeł informacji.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 10

Wykorzystaj dostępne ci źródła informacji i wskaż starożytne korzenie współczesnej funkcji rynku w mieście.

uzupełnij treść
1
Polecenie 2

Przyjrzyj się uważnie zamieszczonemu poniżej planowi Rynku Starego Miasta w Warszawie. Następnie w dowolnych źródłach odszukaj plan Starówki jednego z twoich ulubionych miast. Porównaj  je ze sobą. Wskaż zauważone różnice.

uzupełnij treść
Polecenie 2

W dostępnych źródłach wyszukaj informacje na temat atrakcji turystycznych, zabytków jednego z twoich ulubionych miast. Następnie porównaj je z  warszawskimi. Wskaż różnice i podobieństwa.

R3QkvfePKaEpI
Miejsce na notatkę ucznia.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RlbQogVIBfsNV1
Mapa przedstawia plan starówki warszawskiej z widoczną gęstą siecią uliczek, z zaznaczonymi budynkami, placami, parkami, teatrami, pomnikami atrakcjami turystycznymi (muzea, kościoły, zabytkowe budowle) oraz parkingami. W centrum mapy znajduje się Stare Miasto, poniżej oznaczono kolumnę Zygmunta i Zamek Królewski, a po jego prawej stronie Ogrody Zamkowe leżące nad brzegiem rzeki. Powyżej i na lewo od Starego Miasta są liczne, wijące się uliczki, przy których zaznaczono zabudowania. Po prawej stronie, po skosie (od prawego dolnego narożnika do połowy górnej krawędzi) zaznaczono szeroką rzekę, którą u dołu przecina most. Przez niego prowadzi szeroka ulica ciągnąca się wzdłuż dolnej krawędzi mapy. Wzdłuż lewego brzegu rzeki biegnie szeroka, dwupasmowa ulica. W lewym, górnym narożniku zaznaczono stadion, a u dołu obszerny park - Ogród Krasińskich.
Plan Warszawy (Stare Miasto)
Źródło: OpenStreetMap, licencja: CC BY-SA 2.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
j00000002QB2v27_00000026
JPOL_E3_E4_Konteksty

Sen o Warszawiej00000002QB2v27_000tp001Sen o Warszawie

JPOL_E3_E4_Konteksty
Rcsc2GNGvO9jY1
Kolorowa fotografia przedstawia Starówkę Warszawy z lotu ptaka. W centralnej części widać kolumnę Zygmunta - kilkumetrowa zdobiona u dołu kolumna, na której szczycie znajduje się figura króla. Na schodkach pod pomnikiem i w jego pobliżu siedzą ludzie. Plac wokół kolumny pełen jest przechodniów, spacerowiczów i zwiedzających. Widać sprzedawcę baloników. Za kolumną widać miejską zabudowę - kamienice, wieże kościołów. Wzdłuż ich lewej strony ciągnie się ceglany mur, od frontu, przed wielobarwnymi, odrestaurowanymi kamieniczkami znajdują się, ukryte pod parasolami, kawiarniane stoliczki. Po lewej stronie placu widać zadbane kamienice - parter pierwszej ozdobiony jest lambrekinem, przed drugą stoją parasole, a pod nimi kawiarniane stoliki. Wejście do nich prowadzi po schodkach. W oddali widać wieżowce oraz zachodzące słońce.
Warszawa, widok na plac Zamkowy, w centrum kolumna Zygmunta
Źródło: www.pixabay.com, fotografia barwna, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Konteksty
Polecenie 3

Przeczytaj tekst piosenki Sen o Warszawie lub wyszukaj w dostępnych źródłach
i wysłuchaj utworu w wykonaniu Czesława Niemena.

Sen o WarszawieMarek Gaszyński
Marek Gaszyński Sen o Warszawie

Mam, tak samo jak ty, 
Miasto moje, a w nim: 
Najpiękniejszy mój świat, 
Najpiękniejsze dni, 
Zostawiłem tam kolorowe sny. 

Kiedyś zatrzymam czas
I na skrzydłach jak ptak
Będę leciał co sił
Tam, gdzie moje sny
I warszawskie kolorowe dni. 

Gdybyś ujrzeć chciał nadwiślański świt, 
Już dziś wyruszaj ze mną tam. 
Zobaczysz, jak przywita pięknie nas 
Warszawski dzień. 

Mam, tak samo jak ty, 
Miasto moje, a w nim: 
Najpiękniejszy mój świat, 
Najpiękniejsze dni, 
Zostawiłem tam kolorowe sny. 

Gdybyś ujrzeć chciał nadwiślański świt,
Już dziś wyruszaj ze mną tam.
Zobaczysz, jak przywita pięknie nas 
Warszawski dzień /×2
Warszawski dzień, warszawski dzień.

unikatowy_nr_id_wpisu Źródło: Marek Gaszyński, Czesław Niemen, Sen o Warszawie, 1966, płyta winylowa, Polskie Nagrania, dostępny w internecie: https://bibliotekapiosenki.pl/utwory/Sen_o_Warszawie/tekst [dostęp 28.08.2021].
1
Ćwiczenie 11

Scharakteryzuj podmiot liryczny utworu Sen o Warszawie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 12

Napisz własnymi słowami, z jakim przekazem podmiot liryczny zwraca się do adresata.

uzupełnij treść
RGLNYUjOUzvOQ
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 14

Wypisz z tekstu trzy różne środki stylistyczne i wyjaśnij, jakie funkcje pełnią w piosence.

uzupełnij treść
R972aQb1oXYcJ
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne, 14 sformułowań należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: synonimy, antonimy oraz wyrazy pokrewne.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 16

Wyszukaj w dostępnych źródłach informację na temat określenia 'mała ojczyzna'.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 17

Warszawa jawi się w utworze jako mała ojczyzna, kraj lat dziecinnych. Uzasadnij to stwierdzenie, posługując się cytatami z tekstu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 18

Porównaj wiersz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Stare Miasto z piosenką
Sen o Warszawie. Wskaż podobieństwa w sposobie ukazywania obrazu miasta. O jakich aspektachaspektaspektach życia w stolicy nie ma mowy w obu tekstach?

uzupełnij treść
j00000002QB2v27_00000026
idealizacja
Definicja: idealizacja

nadanie miejscu (przedmiotom, osobom) cech idealnych, upiększanie stanu rzeczywistego

j00000002QB2v27_00000026
1
Ćwiczenie 19

Czy twoim zdaniem obrazy Warszawy ukazane w wierszu Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego Stare Miasto i piosence Sen o Warszawie zostały wyidealizowane? Uzasadnij swoje stanowisko.

uzupełnij treść
j00000002QB2v27_000tp001
aspekt
j00000002QB2v27_0000003T
Ciekawostka

Szczególna troska o swoją małą ojczyznę, silne przywiązanie do własnej miejscowości lub regionu, aktywne włączanie się w sprawy dotyczące ich rozwoju, uczestnictwo w życiu kulturalnym, angażowanie się w promowanie nazywamy patriotyzmem lokalnym.

JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

j00000002QB2v27_00000026
Polecenie 4
R1XEk7TAvVin41
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu 4 nazw polskich miast do ich symboli.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
R1NiY2MBkzRNz
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu 4 nazw polskich miast do ich symboli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 5

Przygotuj scenkę dramową pt. Ludzie na ulicy. W swoim wystąpieniu zaprezentuj różnorodność ludzkich zachowań.

uzupełnij treść
1
Polecenie 6

Weź udział w klasowej dramie. Pracując w grupach, posłużcie się techniką stop‑klatki. Wejdźcie w role przypadkowych przechodniów. Zastygnijcie w bezruchu, by zobrazować określoną (wybraną przez was) scenę, która mogłaby się zdarzyć na ulicy. Obserwatorzy (pozostała część klasy) będą mieć za zadanie nadać tytuły oglądanym stop‑klatkom.

uzupełnij treść
Polecenie 6

Weź udział w klasowej dramie. Pracując w grupach, posłużcie się techniką stop‑klatki. Wejdźcie w role przypadkowych przechodniów. Zastygnijcie w bezruchu, by przedstawić scenkę, która mogłaby się zdarzyć na ulicy. Opowiedzcie o niej. Nadajcie tytuły każdej stop‑klatce.

R1W1UMrjRKdLJ
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Polecenie 7

Opisz swoją małą ojczyznę - miejscowość, w której mieszkasz. Stwórz projekt portfolio, w którym znajdą się, np. wywiad, fotoreportaż, list‑wspomnienie.

uzupełnij treść
1
Polecenie 8

Stwórz folder reklamowy miejscowości (dużego miasta, miasteczka, wsi), w której mieszkasz.

uzupełnij treść
1
Polecenie 9

Wykorzystaj poniższy szablon i zaprojektuj własne zdobnictwo budynku, który mógłby stanąć w twojej miejscowości.

RtMMgXrL0mSt81
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
uzupełnij treść
Polecenie 9

Zastanów się i powiedz, jak wyobrażasz sobie budynek twoich marzeń. Opisz jego wielkość i funkcjonalność.

RvAMdTL3PXf2r
Miejsce na notatkę ucznia.
j00000002QB2v27_0000003T
R1CXNfP9tYyDy1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: mała ojczyzna, patriotyzm lokalny, miasto, wspomnienia, idealizacja.

RxbJApUtm2YMY
Miejsce na notatkę ucznia.