Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1JRSQidmazk1
Kolorowe zdjęcie przedstawia zbliżenie słowika siedzącego na gałęzi. Ptak jest mały, ma brązowe piórka na głowie, grzbiecie i skrzydłach. Ubarwienie brzucha jest jasne. Tło zdjęcia jest zielone.

Oczekiwanie

Słowik syberyjski
Źródło: J. J. Harrison, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 1

Przypomnij sobie sytuację związaną z czekaniem na kogoś lub na coś. Opisz ją w kilku zdaniach. Nazwij emocje i uczucia, jakie towarzyszyły ci podczas oczekiwania.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1

Przeczytaj wiersz Juliana Tuwima Spóźniony słowik. Określ, kto jest podmiotem lirycznym.

uzupełnij treść
j0000007ZHB1v50_0000002Q
Spóźniony słowikJulian Tuwim
Julian Tuwim Spóźniony słowik

Płacze pani Słowikowa w gniazdku na akacji,
Bo pan Słowik przed dziewiątą miał być na kolacji,
Tak się godzin wyznaczonych pilnie zawsze trzyma,
A tu już po jedenastej – i Słowika nie ma!

Wszystko stygnie: zupka z muszek na wieczornej rosie,
Sześć komarów nadziewanych w konwaliowym sosie,
motyl z rożna, przyprawiony gęstym cieniem z lasku,
A na deser – tort z wietrzyka w księżycowym blasku.

Może mu się co zdarzyło? Może go napadli?
Szare piórka oskubali, srebrny głosik skradli?
To przez zazdrość! To skowronek z bandą skowroniątek!
Piórka – głupstwo, bo odrosną, ale głos – majątek!

Nagle zjawia się pan Słowik, poświstuje, skacze...
Gdzieś ty latał? Gdzieś ty fruwał? Przecież ja tu płaczę!
A pan Słowik słodko ćwierka: Wybacz, moje złoto,
Ale wieczór taki piękny, że szedłem piechotą!

j0000008HWB5v22_00000_BIB_001 Źródło: Julian Tuwim, Spóźniony słowik, [w:] tegoż, Wierszyki dla dzieci, Poznań 2018.
j0000007ZHB1v50_0000002Q
1
Ćwiczenie 2

Opowiedz historię, która została opisana w wierszu pt. Spóźniony słowik.

uzupełnij treść
RSiEV3jd2OwbZ
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RJVpop40xDLs9
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na wskazaniu prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
tnzkcN84Fp_000000DR
Zapamiętaj!

Rym to współbrzmienie lub podobieństwo brzmień zakończeń wyrazów, występujące najczęściej na końcu poszczególnych wersów utworu poetyckiego.

Rymy mogą być:
a) dokładne - gdy zakończenia wyrazów są identyczne,
np. miętowe – zdrowe,
b) niedokładne - gdy zakończenia wyrazów są podobnie,
np. pozdrawiam – Wrocławia, proszku – gorzką.

tnzkcN84Fp_000000DR
Ćwiczenie 5
RdlVVXLDVZu8t1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kolorami odpowiednich fragmentów wiersza.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 5

Przeczytaj uważnie utwór i wskaż fragmenty:

  • mówiące o zachowaniu bohaterów, czasie i miejscu wydarzeń,

  • wypowiedzi pani Słowikowej,

  • wypowiedź pana Słowika.

Płacze pani Słowikowa w gniazdku na akacji,
Bo pan Słowik przed dziewiątą miał być na kolacji,
Tak się godzin wyznaczonych pilnie zawsze trzyma,
A tu już po jedenastej – i Słowika nie ma!

Wszystko stygnie: zupka z muszek na wieczornej rosie,
Sześć komarów nadziewanych w konwaliowym sosie,
motyl z rożna, przyprawiony gęstym cieniem z lasku,
A na deser – tort z wietrzyka w księżycowym blasku.

Może mu się co zdarzyło? Może go napadli?
Szare piórka oskubali, srebrny głosik skradli?
To przez zazdrość! To skowronek z bandą skowroniątek!
Piórka – głupstwo, bo odrosną, ale głos – majątek!

Nagle zjawia się pan Słowik, poświstuje, skacze...
Gdzieś ty latał? Gdzieś ty fruwał? Przecież ja tu płaczę!
A pan Słowik słodko ćwierka: Wybacz, moje złoto,
Ale wieczór taki piękny, że szedłem piechotą!

R1UNaQ92VU4Qo
Miejsce na notatkę ucznia.
j0000007ZHB1v50_0000002Q
Ważne!

Utwór przeznaczony do wystawienia na scenie nazywany jest dramatem. Jego cechą charakterystyczną jest brak narratora. Utwór dramatyczny składa się z tekstu głównego (dialogówdialogdialogówmonologówmonologmonologów bohaterów) oraz tekstu pobocznego (informacji o czasie i miejscu wydarzeń, dekoracjach, zachowaniu bohaterów itp.).

dialog
monolog
Ra9yYa6jYzHZt
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 2

Pracując z koleżanką lub z kolegą, przygotujcie na podstawie wiersza 'Spóźniony słowik' małą formę teatralną. Ustalcie, jakie gesty, wyraz twarzy, postawa ciała wyrażają uczucia każdego z bohaterów. Przedstawcie przygotowaną scenkę.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 7

Na podstawie fragmentu wiersza zredaguj monolog pani Słowikowej. Wyraź jej emocje i obawy związane z przedłużającą się nieobecnością męża.

'Tak się godzin wyznaczonych pilnie zawsze trzyma,
A tu już po jedenastej – i Słowika nie ma!

Wszystko stygnie: zupka z muszek na wieczornej rosie,
Sześć komarów nadziewanych w konwaliowym sosie,
motyl z rożna, przyprawiony gęstym cieniem z lasku,
A na deser – tort z wietrzyka w księżycowym blasku.

Może mu się co zdarzyło? Może go napadli?
Szare piórka oskubali, srebrny głosik skradli?
To przez zazdrość! To skowronek z bandą skowroniątek!
Piórka – głupstwo, bo odrosną, ale głos – majątek!'

uzupełnij treść
1
Polecenie 3

Zredaguj dalszy ciąg historyjki. Co odpowie pani Słowikowa na tłumaczenie męża? Jak będzie wyglądała dalsza część wieczoru? Wprowadź dialog do swojego opowiadania.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 8

Wymień potrawy, które na kolację przygotowała pani Słowikowa.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 9

Zredaguj przepis kulinarny na jedno z dań przygotowanych przez panią Słowikową. Pamiętaj o podaniu potrzebnych składników oraz opisaniu czynności koniecznych do jego przygotowania.

uzupełnij treść
1
Polecenie 4

Naucz się na pamięć wiersza Juliana Tuwima pt. Spóźniony słowik. Stosując właściwą intonację i barwę głosu, oddaj uczucia bohaterów lirycznych.

uzupełnij treść
Polecenie 4

Naucz się na pamięć wiersza Juliana Tuwima pt. Spóźniony słowik.

RcvQq4kXgQg5m
Miejsce na notatkę ucznia.
tnzkcN84Fp_000000DR
Zapamiętaj!

Ale wieczór taki piękny, że szedłem piechotą!

Pamiętaj, poprawnymi formami czasownika 'iść' rodzaju męskiego w czasie przeszłym są: szedłem, szedłeś, szedł. Formy: szłem, szłeś są niepoprawne! Błąd wynika z zastosowania odmiany charakterystycznej dla rodzaju żeńskiego. Również czasowniki 'wyjść' i 'przyjść' w czasie przeszłym rodzaju męskiego mają nietypową odmianę, np.  poszedłem, wyszedłeś.

RSEdfeTMOXbov
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne, 12 wyrazów należy przyporządkować do odpowiednich kategorii: forma poprawna i forma niepoprawna.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
REnwV53Q4waKV
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowych form wyrazów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.