Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Ogromne hałdy, lasy wycięte w celu pozyskania drewna lub gruntów pod pola uprawne, wysypiska śmieci, z których trujące związki przenikają do powietrza, wody i gleby, to przykłady tego, jak bardzo człowiek może zniszczyć środowisko naturalne. Czy można temu zapobiegać? Czy można naprawić już wyrządzone szkody?

R1PSlYwLLyeQ51
Dbajmy o środowisko. Możemy to robić m.in. poprzez ograniczanie zużycia prądu i wody, niemarnowanie żywności, ograniczenie spożycia produktów odzwierzęcych, segregację śmieci, wybieranie komunikacji miejskiej lub roweru jako środek transportu, segregację śmieci, dbanie o tereny naturalne, ograniczenie zużycia plastiku oraz ponowne wykorzystywanie surowców
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • jak na twoje zdrowie wpływają czynniki zewnętrzne,

  • jaki stan środowiska naturalnego oddziałuje na organizmy,

  • jakie działania mają negatywny wpływ na środowisko.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz pojęcie „zrównoważony rozwój”.

  • Zaproponujesz działania sprzyjające środowisku naturalnemu.

  • Wskażesz przykłady rekultywacji terenów przyrodniczych.

i8CM4PUOMk_d5e185

1. Co to jest zrównoważony rozwój?

Przemysł jest nam potrzebny. To dzięki różnym jego gałęziom uzyskujemy surowce i produkty niezbędne w codziennym życiu. Jednak nie powinniśmy zapominać, że równie potrzebne są tereny przyrodnicze niezmienione przez człowieka. Występuje tam wiele różnorodnych roślin i zwierząt, co jest korzyścią również dla nas.  Na przykład ptaki żyjące na tych terenach zjadają ogromną ilość owadów, takich jak muchy czy komary, zachowując w ten sposób równowagę w przyrodzie. Na szczęście możemy pogodzić ze sobą te dwie potrzeby, jeśli zastosujemy zasady zrównoważonego rozwojuzrównoważony rozwójzrównoważonego rozwoju.
Na czym polega zrównoważony rozwój? Wyobraźmy sobie, że leśniczy zarządza lasem, w którym rośnie tysiąc drzew. Każdego roku pozwala wyciąć 20 najstarszych drzew, a na ich miejsce każe sadzić 20 nowych. Dzięki temu w lesie nie ubywa drzew, a ich wiek jest różnorodny – od najmłodszych po w pełni dojrzałe.

R1Cex65vcaZtg
W szkółkach leśnych uprawia się sadzonki drzew. Kiedy osiągną odpowiednią wielkość, sadzi się je w lasach, w miejscach, gdzie wycięto drzewa
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
bg‑green
1
Ważne!

Zrównoważony rozwój to takie gospodarowanie zasobami środowiska, które nie powoduje ich dewastacjidewastacja środowiskadewastacji. Dzięki temu możliwe jest zachowanie przyrody na potrzeby przyszłych pokoleń.

1
Ćwiczenie 1

Korzystając z dostępnych źródeł informacji, np. Internetu, dowiedz się, dlaczego nie wysiewa się drzew bezpośrednio w lasach, tylko uprawia w szkółkach, aż podrosną.

R1HpwvPbUEFKb
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Na zachowanie środowiska w niezmienionym stanie ogromny wpływ mają nasze codzienne zachowania.

Warto więc pamiętać o:

  • segregowaniu śmieci,

  • używaniu produktów i opakowań nadających się do recyklingu,

  • sprzątaniu miejsca po biwaku,

  • wyrzucaniu śmieci do koszy zamiast na ziemię,

  • dbaniu o zieleń,

  • oszczędzaniu energii elektrycznej, gazu i wody.

Niestety, dawniej ludzie nie zastanawiali się nad konsekwencjami swoich działań, wiele szkód zostało więc już poczynionych. Na szczęście są sposoby, aby przywrócić naturze zdewastowane tereny przyrodnicze! Takie działania nazywamy rekultywacjąrekultywacjarekultywacją.

Przykłady rekultywacji1

Przykładem działania, które nie uwzględnia zasad zrównoważonego rozwoju, jest umacnianie brzegów rzek i jezior na całej ich długości. Dzięki temu można budować przystanie dla łodzi i domy tuż nad wodą. Jednak w ten sposób ptaki tracą miejsca, w których mogłyby budować gniazda. Straty ponoszą też ludzie: rzeki o umocnionych brzegach w mniejszym stopniu są zabezpieczone przed powodzią, gdyż nie ma naturalnej roślinności przy brzegach.

RuoeZgaOlLDhv1
Fotografia prezentuje panoramę budynków umiejscowionych nad wodą. Na brzegu widoczne zabudowania z czerwonymi dachami oraz cumujące przy brzegu białe statki. Na dalszym planie po lewej stronie zdjęcia widać most.
Budowa hotelu i przystani nad jeziorem może przyciągnąć amatorów żeglarstwa. Trzeba jednak pamiętać, by część wybrzeża pozostała niezmieniona i by nie ucierpiały pobliskie lasy. W przeciwnym razie brak kontaktu z naturą zniechęci turystów do przyjazdu
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Fd8by84DAow
Mieszkańcy niektórych miast narzekają na duży ruch samochodowy i związany z tym hałas oraz wypadki. Aby tego uniknąć, buduje się obwodnice. Jednak w ten sposób często niszczy się cenne przyrodniczo tereny. Należy więc projektować ich przebieg tak, by straty w przyrodzie były jak najmniejsze. Trzeba też budować przepusty umożliwiające zwierzętom przedostanie się na drugą stronę drogi
Źródło: Martin Furseth, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
1
Ćwiczenie 2

Poszukaj w swojej okolicy terenów, które po uprzedniej dewastacji zostały poddane rekultywacji. Jeśli nie ma takich miejsc, zaproponuj działania poprawiające stan terenów, które twoim zdaniem tego wymagają.

R12l8X24W6LLS
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ciekawostka

Na całym świecie pszczelarze obserwują stopniowe wymieranie pszczół. Przyczyny nie są znane, ale najprawdopodobniej jest to konsekwencja skażenia środowiska szkodliwymi substancjami chemicznymi. Zjawisko to może mieć katastrofalne skutki – pszczoły zapylają wiele roślin, umożliwiając ich rozmnażanie. Część roślin uprawianych przez ludzi również jest zapylana przez pszczoły.

RZfNK5ct3jvcl
Znany uczony Maurice Maeterlinck powiedział: „Kiedy z ziemi znikną pszczoły, ludziom pozostaną już tylko cztery lata życia”. Uczony w ten sposób chciał pokazać, jak bardzo jesteśmy zależni od przyrody
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
i8CM4PUOMk_d5e279

Podsumowanie

  • Zrównoważony rozwój to takie gospodarowanie zasobami środowiska, które nie powoduje ich dewastacji.

  • Współczesny przemysł i życie codzienne powinny opierać się na idei zrównoważonego rozwoju.

  • Odnowa terenów poprzemysłowych jest korzystna zarówno dla środowiska, jak i dla ludzi.

bg‑azure

Praca domowa

11
Ćwiczenie 1

Korzystając z dostępnych źródeł, wskaż zalety i wady umacniania brzegów rzek, czyli ich tzw. regulacji.

RKiyrWKUclCTs
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Wymień zakłady przemysłowe położone w okolicy twojego miejsca zamieszkania. Określ, które z nich są największym zagrożeniem dla środowiska.

R1Vx5F4qRMLPT
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Zaproponuj działania, które przyczynią się do bardziej sprzyjających środowisku sposobów wydobywania i przetwarzania surowców przez wymienione przez ciebie zakłady przemysłowe.

Rex4wkhKPYeZb
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
i8CM4PUOMk_d5e352

Słownik

dewastacja środowiska
dewastacja środowiska

zniszczenie środowiska na danym terenie, w którym wystąpiły zmiany nieodwracalne siłami natury, skrajnym przykładem dewastacji środowiska jest katastrofa ekologiczna

przepust dla zwierząt
przepust dla zwierząt

obiekt mostowy górny lub dolny, umożliwiający bezkolizyjne przejście dla zwierząt np. na autostradzie

rekultywacja
rekultywacja

przywracanie wartości użytkowej i przyrodniczej terenom dewastowanym przez człowieka

zrównoważony rozwój
zrównoważony rozwój

takie gospodarowanie zasobami środowiska, które nie powoduje ich dewastacji i pozwala na ich zachowanie dla przyszłych pokoleń

i8CM4PUOMk_d5e395

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
R1bVr118Vt8h51
zadanie interaktywne
Źródło: Barbara Szydzik, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 2
RGqCr8BKJvyPl1
zadanie interaktywne
Źródło: Barbara Szydzik, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 3
R133VlVlBu4Cf1
zadanie interaktywne
Źródło: Barbara Szydzik, licencja: CC BY 3.0.
bg‑azure

Notatnik

R16pgTxCmB7Ii
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.