RHXWJEpgth9X41
Zdjęcie przedstawia ręce osoby siedzącej przy okrągłym stoliku. Prawa dłoń trzyma tablet, a lewa stuka w ekran, na którym wyświetlają się kolorowe zdjęcia różnych produktów. Za tabletem, na stoliku stoi otwarty laptop. Na jego ekranie wyświetlana jest skrzynka programu pocztowego.
Okładka - świat medialny
Źródło: pixabay, domena publiczna.

Środki masowego przekazu, nazywane zwyczajowo mediami, stały się ważnym elementem naszego życia. Należą do nich prasa, radio, telewizja i internet. Każdego dnia dostarczają informacji i rozrywki, ułatwiają naukę oraz rozwijanie zainteresowań.

Dzięki mediom wiemy o ważnych wydarzeniach społecznych, politycznych i gospodarczych. Dowiadujemy się o odkryciach naukowych. Media poszerzają naszą wiedzę i wpływają na nasz sposób patrzenia na świat.

Już wiesz

Przedstaw w kilku punktach twoje ulubione medium (gazetę, stację telewizyjną
lub radiową, portal internetowy). W swej odpowiedzi uwzględnij:

  • nazwę medium oraz tematy, którymi się zajmuje,

  • grupę/grupy wiekowe, do której/których jest kierowane,

  • twoje ulubione rubryki/artykuły/programy.

R1ayupOI9ZTh8
Miejsce na notatkę ucznia.

O dziennikarstwie

Dziennikarstwo to, najprościej ujmując, zdobywanie i przekazywanie poprzez media informacji z różnych dziedzin. Jest wiele gatunków dziennikarskich. Podstawowy podział obejmuje:

a) gatunki informacyjne - informują o faktach i wydarzeniach,

b) gatunki publicystyczne - omawiają wydarzenia, przedstawiają poglądy.

Wiadomość prasowa i jej kompozycja

Wiadomość (informacja lub newsnewsnews) to podstawowy gatunek informacyjny. Dostarcza aktualnych i bezstronnych informacji. Budowa wiadomości powinna przypominać
tzw. odwróconą piramidę - kluczowe treści umieszcza się na początku, mniej istotne szczegóły - na końcu. Dobra wiadomość powinna odpowiadać na sześć klasycznych pytań dziennikarskich: co? kto? gdzie? kiedy? jak? dlaczego?

Najważniejsze wiadomości pojawiają się z reguły na pierwszej stronie gazety, towarzyszą im fotografie opatrzone podpisami. News składa się z trzech części:

Nagłówek

Tytuł – często zapisany większą, pogrubioną czcionką, informuje o temacie wiadomości; ma zwracać uwagę, może być skonstruowany na zasadzie gry słów.

Lid

Graficznie wydzielony akapit wiadomości pod nagłówkiem; wprowadza w zagadnienie, zawiera najważniejsze informacje.

Tekst wiadomości (tzw. korpus wiadomości)

Najbardziej rozbudowana część wiadomości; przedstawia szczegółowo treść prezentowanego zagadnienia.

news
korpus

Reportaż i jego cechy

Przeczytaj poniższy tekst Kazimierza Wolnego‑Zmorzyńskiego - medioznawcy i literaturoznawcy, który wypowiada się na temat reportażu.

PosłowieKazimierz Wolny‑Zmorzyński
Kazimierz Wolny‑Zmorzyński Posłowie

W stronę źródeł reportażu
Reportaż jako samodzielny gatunek wyodrębnił się z literatury. Elementy reportażu występowały w literaturze polskiej już dość wcześnie w sprawozdaniach z podróży zagranicznych i krajowych, w tak zwanych itinerariachj0000007VOB2v27_000tp001itinerariachdiariuszachdiariuszdiariuszach czy poematach podróżniczychpoemat podróżniczypoematach podróżniczych […]. To podróżopisarstwo oświecenioweoświecenieoświecenioweromantyczneromantyzmromantyczne miało cechy literatury dokumentalnej, reportażowej, o ambicjach artystycznych, 
a nie tylko poznawczych […]. W okresie pozytywizmu wrażenia z podróży były relacjonowane i przesyłane w formie listów przez korespondentów prasy codziennej, m.in. Henryka Sienkiewicza w Listach z podróży do Ameryki (1876–1878) i Listach z Afryki (1891– 1892) czy Adolfa Dygasińskiego w Listach z Brazylii (1891).

Autorem pierwszego w prasie polskiej reportażu – Pracowni Suchodolskiego, zamieszczonej w 'Tygodniku Petersburskim' (1838, nr 94) – był Józef Ignacy Kraszewski, natomiast za pierwszy nowoczesny reportaż w polskim piśmiennictwie uznana została Pielgrzymka do Jasnej Góry (1895) Władysława Reymonta. […]

Co to jest reportaż?
[…] Według niemieckiego teoretyka reportażu Christiana Siegla […] 'reportaż jest odbiciem rzeczywistości […]'. To znaczy, 
że tematy zawarte w tekście reportażu pochodzą z obserwacji i badań reportera zbierającego materiał w terenie. Materiał ten staje się dla niego źródłem twórczych inspiracji […].

Wybitny reportażysta i teoretyk reportażu Melchior Wańkowicz uważał, iż reportaż jest opisem rzeczywistości, a opis ten z kolei swoistą mozaiką, składającą się z bardzo wielu różnorodnych kamyków, które należy tak ułożyć, by oddały obraz pokazywanej historii. Kamykami są fakty z życia wzięte […].

j0000007VOB2v27_00000_BIB_001 Źródło: Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Posłowie, [w:] Mariusz Szczygieł, 100/XX: antologia polskiego reportażu XX wieku, t. 2, red. Mariusz Szczygieł, Wołowiec 2015.
diariusz
poemat podróżniczy
romantyzm
oświecenie

Przeczytaj teksty i wykonaj poniższe zadania:

1
Ćwiczenie 1

Przedstaw początki reportażu.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Wskaż autora pierwszego reportażu zamieszczonego w polskiej prasie.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 3

Wymień, co co może być źródłem inspiracji dla reportera.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4

Zastanów się i odpowiedz, jak rozumiesz stwierdzenie, że reportaż jest 'swoistą mozaiką'.

uzupełnij treść
j0000007VOB2v27_000tp001

Wywiad i jego cechy

Wywiad to rozmowa między dziennikarzem i jego gościem (lub dziennikarzem i grupą osób). Jego celem jest uzyskanie odpowiedzi na pytania, które zadaje prowadzący spotkanie (np. autor tekstu prasowego, audycji radiowej lub programu telewizyjnego).

Zanim wywiad zostanie opublikowany, dziennikarz powinien go autoryzować,
tzn. przedstawić jego treść osobie, która odpowiadała na pytania, aby upewnić się,
że wszystkie wypowiedzi zostały właściwie zrozumiane i zapisane/zmontowane.

JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo I

Ćwiczenie 5
RriZXJy8GwTnd1
Zadanie interaktywne, zgromadzone po prawej stronie wyrazy należy przeciągnąć do odpowiednich kategorii, dzieląc je na gatunki informacyjne lub publicystyczne.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R7JedGSnohp1X1
Tabela do uzupełnienia informacjami na temat znanych uczniowi programów telewizyjnych lub radiowych.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 6

W poniższych przykładach wskaż sformułowania, które nie powinny pojawić się w tekście informacyjnym. Zaproponuj zwroty, którymi można je zastąpić:

  • Znana artystka zajęła się projektowaniem modnych ciuchów.

  • Przestępca trafił za kratki.

  • Kierowca wpadł w poślizg i wylądował na drzewie.

  • Nie można było odczytać wiersza, ponieważ autor napisał go jak kura pazurem.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 7
REXqC5nkMUGdg1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo II

RLOaV298X7cKf
Artykuł prasowy z czasopisma Kłosy z 1865 roku (t. 1 nr 25)
Źródło: a. n., dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:K%C5%82osy_1865_t_1_nr_25.jpg [dostęp 14.09.2021], domena publiczna.
1
Polecenie 2

Przeczytaj dowolny artykuł z pierwszej strony gazety codziennej. Możesz skorzystać z dowolnego portalu prasowego dostępnego w internecie lub zapoznać się z powyższym tekstem. Wykonaj polecenia:

  • Wskaż elementy kompozycyjne artykułu: nagłówek, lid, tekst (korpus) wiadomości.

  • Odpowiedz na pytania: kto? o czym? do kogo? w jakim celu? w jakich okolicznościach? za pomocą jakiego przekazu mówi?

  • Znajdź w tekście przykłady ciekawych zabiegów językowych. Zastanów się, jakie treści wyrażają.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Przeczytaj dowolny artykuł z pierwszej strony gazety codziennej. Możesz skorzystać z dowolnego portalu prasowego dostępnego w internecie. Wykonaj polecenia:

  • Wskaż elementy kompozycyjne artykułu: nagłówek, lid, tekst (korpus) wiadomości.

  • Odpowiedz na pytania: kto? o czym? do kogo? w jakim celu? w jakich okolicznościach? za pomocą jakiego przekazu mówi?

  • Znajdź w tekście przykłady ciekawych zabiegów językowych. Zastanów się, jakie treści wyrażają.

RgbhJnGuA6kqU
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Ćwiczenie 8

Przyjrzyj się powyższemu zdjęciu przedstawiającemu stronę z gazety. Wytłumacz, co łączy przekaz tekstowy z fotograficznym.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8

Znajdź dowolny artykuł prasowy opisujący wydarzenie sportowe lub artystyczne. Wskaż wyrazy, dzięki którym łatwiej wyobrazić sobie szczegóły wydarzenia. Nazwij, jaka to część mowy.

R1VEsHSrTZPS5
Miejsce na notatkę ucznia.
1
Polecenie 3

Przygotuj pięć pytań do swojego idola, które mógłbyś/mogłabyś zadać mu jako dziennikarz szkolnej gazetki.

uzupełnij treść
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo III

Ćwiczenie 9
RMBa6voFsbJQL1
Zadanie interaktywne, do siedmiu definicji gatunków dziennikarskich należy dopasować ich nazwy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RJOtz6LtDIiP7
Ćwiczenie 10
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu fragmentów tekstów do odpowiednich komórek tabeli.
Ćwiczenie: cechy tekstów informacyjnych
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Nagraj/nagrajcie dowolny telewizyjny serwis informacyjny, następnie wskaż/ wskażcie w nim przykłady komunikatów, które:

  • przekazują informacje o sensacyjnych, zaskakujących i nieoczekiwanych zdarzeniach,

  • mają formę humorystycznego (żartobliwego) komentarza,

  • mają formę rzeczowego komentarza, w którym wypowiadają się eksperci,

  • mają formę komentarza reporterskiego,

  • mają formę krótkiego wywiadu.

j0000007VOB2v27_0000000M
RVbWPrpah2Grb1
Zadanie interaktywne, polega na uszeregowaniu słów kluczy: reportaż, wywiad, dziennikarstwo, lid, nagłówek, media w hierarchii ważności (według ucznia).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: reportaż, wywiad, dziennikarstwo, lid, nagłówek, media.

RxlJQKzw6dr2X
Miejsce na notatkę ucznia.