Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Bb6h8RxIrlg
Zdjęcie przedstawia miecz leżący na stosie starych książek. Ma zardzewiałą rękojeść. Książki mają popękane brązowe okładki.

Nie tylko Durendal, czyli o rycerskich sprawach

Replika średniowiecznego miecza
Źródło: Quinn Wilson [czyt. kłin łilson], licencja: CC BY-SA 2.0.

Żyjemy w świecie rzeczy. Choć wszystkie są wytworem rąk ludzkich, to jednak mają różną wartość materialną bądź emocjonalną. Istnieją też przedmioty, które stają się symbolem jakiegoś zawodu lub grupy społecznej. Takim przedmiotem – symbolem może być dla lekarza stetoskopj00000001EB1v50_000tp001stetoskop, dla drwala – siekiera lub piła, a dla literata – pióro albo… laptop. Niektóre z nich wyszły z powszechnego użycia, pozostając raczej domeną dawnych kultur, a jednak w dalszym ciągu niosą za sobą szereg aktualnych, zrozumiałych przez nas znaczeń.

Już wiesz

Zdarza się, że człowiek nadaje imiona lub pieszczotliwe nazwy używanym przez siebie przedmiotom (np. telefonowi, rowerowi, samochodowi). Wyjaśnij, co, twoim zdaniem, może być powodem takiego postępowania.

R17xw5LOAckbV
Miejsce na notatkę
j00000001EB1v50_000tp001
j00000001EB1v50_0000000H
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Miecz Rolanda

R8u3BiOb5sNli
Pomnik Rolanda w Bad Bramstedt [czyt. bad bramszted] (Niemcy)
Źródło: Beckstet, licencja: CC BY-SA 3.0.
j00000001EB1v50_0000000H
j00000001EB1v50_0000000H
Ćwiczenie 1

Dawniej przedmioty były wytworem rękodzieła. Wyjaśnij, czym zajmują się: snycerz, ludwisarz i zdun, a następnie ustal, jakich charakterystycznych narzędzi używają ci rzemieślnicy.

R1a47MsGxrI0T
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 2

Kiedyś przedmiotem typowym dla ucznia był tornister. Podaj, jaką rzecz, twoim zdaniem, można dzisiaj uznać za podstawowy uczniowski atrybutj00000001EB1v50_000tp002atrybut.

RZBXtAhjHNLiF
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, w jaki sposób można określić przynależność danego przedmiotu do konkretnej osoby. Podaj przykład.

RCrXa3AvGselW
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 4

Atrybutem rycerza jest miecz. Wyjaśnij, o czym może świadczyć fakt nadawania imion mieczom przez rycerzy.

R5T1o96lrzePl
Miejsce na notatkę
Polecenie 1
RWrN3sO4lOTiR
Zadanie polega na wpisaniu w pola skojarzeń związanych ze słowem "miecz" i umieszczeniu ich w dowolnym miejscu na tablicy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Podaj swoje skojarzenia ze słowem 'miecz'.

R1GKyoOJ5atp1
Miejsce na notatkę

Pieśń o Rolandzie Turolda z FecampFecampFecamp lub EvermeuxEvermeuxEvermeux powstała najprawdopodobniej w XII wieku we Francji. Przedstawia losy rycerza, tytułowego Rolanda, który wyprawia wojska Karola WielkiegoKarol WielkiKarola Wielkiego do Hiszpanii w 778 roku. Utwór należy do średniowiecznej epiki rycerskiejepika rycerskaepiki rycerskiej zwanej chanson de gestechanson de gestechanson de geste (pieśni o bohaterskich czynach), w której główny bohater jest przedstawiany jako wzór idealnego rycerza.

Fecamp
Evermeux
Karol Wielki
chanson de geste
epika rycerska
Turold z Fecamp lub Evermeux Pieśń o Rolandzie

171j00000001EB1v50_000tp003171

R1SPerTzK3qSl1
Roland próbuje złamać miecz, 1493.
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Roland czuje, że oczy mu zachodzą mgłą. Staje na nogi, siłuje się, póki może. Twarz jego straciła barwę. Przed sobą widzi kawał skały. Wali w nią dziesięć razy, pełen żałobyżałobyżałoby i wściekłości. Stal zgrzyta; nie łamie się ani się nie szczerbi. „Ha! – rzecze hrabia – Najświętsza Panno, bądź mi ku pomocy. Ha, DurendaluDurendalDurendalu, dobry Durendalu, bieda z tobą! Skoro umieram, nie będę miał już pieczyj00000001EB1v50_000tp004pieczy o ciebie. Przez ciebiePrzez ciebie Przez ciebie wygrałem w szczerym polu tyle bitew, przez ciebie ujarzmiłem tyle szerokich ziem, które dzierży Karol siwobrody. Nie idź mi nigdy w ręce człowieka zdolnego uciec przed drugim! Dobry wasalwasalwasal długo cię dzierżyłdzierżyćdzierżył: nie będzie nigdy podobnego tobie w świętej Francji”.

172

Roland uderza w krzemienną skałę. Miecz zgrzyta, nie pryska, nie szczerbi się. Kiedy widzi, że nie może go złamać, zaczyna w duszy lamentować nad nim: „Ha, Durendalu, jakiś ty piękny, jaki jasny i biały! Jak słońce lśnisz i płoniesz. Karol był w dolinach mareńskichdoliny mareńskiedolinach mareńskich, kiedy z nieba Bóg oznajmił mu przez anioła, aby cię dał jednemu ze swoich hrabiów i rotmistrzów: wówczas opasał mnie tobąopasał mnie tobąopasał mnie tobą, miły król nasz Wielki. Nim zdobyłem mu AndegawięAndegawięAndegawięBretanięBretaniaBretanię, nim zdobyłem PuatwęPuatwaPuatwęMenMenMen. Zdobyłem mu wolną NormandięNormandiaNormandię i nim zdobyłem mu ProwansjęProwansjaProwansjęAkwitanięAkwitaniaAkwitanię, i LombardięLombardiaLombardię, i całą RomanięRomaniaRomanię. Zdobyłem mu BawarięBawariaBawarię i całą FlandrięFlandriaFlandrię, i BurgundięBurgundiaBurgundię, i KonstantynopolKonstantynopolKonstantynopol, którego hołd przyjął, i SaksonięSaksoniaSaksonię, gdzie czyni, co zechce. Tobą, mieczu, zdobyłemtobą, mieczu, zdobyłemTobą, mieczu, zdobyłem mu Szkocję i Anglię, jego sypialnię, jak ją nazywał. Tobą zdobyłem tyle i tyle krajów, które dzierży Karol siwobrody. O ciebie, mieczu, gryzie mnie ból i troskagryzie mnie ból i troskagryzie mnie ból i troska. Raczej umrzeć, niż cię zostawić poganom! Boże, ojcze nasz, nie ścierp, aby Francja zaznała tego wstydu!”.

173

Roland uderzył mieczem o krzemień! Walił nim więcej, niżbym zdołał powiedzieć. Miecz zgrzyta, nie pryska ani się nie łamie. Odskakuje ku niebu. Kiedy hrabia widzi, że go nie złamie, żałuje go w duszy bardzo łagodnie. „Ha! Durendal, jakiś ty piękny i święty! Twoja złota gałka pełna jest relikwiirelikwiarelikwii: ząb świętego Piotra, krew świętego Bazylego i włosy wielebnego świętego Denisa, strzęp szaty Najświętszej Panny. Nie godzi się, by poganie cię posiedliposiedliposiedli, chrześcijanie powinni pełnić twoją służbę. Obyś nigdy nie dostał się w ręce tchórza! Tobą zdobyłem tyle szerokich ziem, które dzierży Karol, cesarz siwobrody: przez ciebieprzez ciebieprzez ciebie jest potężny i bogaty”.

j00000001EB1v50_00000_BIB_001 Źródło: Turold z Fecamp lub Evermeux, Pieśń o Rolandzie, red. Anna Drzewicka, tłum. Tadeusz Boy-Żeleński, Wrocław 1991, s. 97.
przez ciebie
posiedli
relikwia
gryzie mnie ból i troska
tobą, mieczu, zdobyłem
opasał mnie tobą
Saksonia
Puatwa
Konstantynopol
Burgundia
Flandria
Bawaria
Romania
Lombardia
Akwitania
Prowansja
Normandia
Men
Bretania
Andegawię
żałoby
Durendal
przez
wasal
dzierżyć
doliny mareńskie
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1eyrHnU7t4Di1
Zdjęcie przedstawia ściany dwóch gotyckich budynków. Pomiędzy oraz nad nimi jest masyw skalny. W szczelinie masywu pomiędzy budynkami tkwi stary, zardzewiały miecz przypięty do skały łańcuchem.
Domniemany Durandal z Rocamadour [czyt. rokamadur]
Źródło: Patrick Clenet[czyt. patrik klenet], licencja: CC BY-SA 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Po przeczytaniu cytowanego wyżej fragmentu Pieśni o Rolandzie wykonaj ćwiczenia.

j00000001EB1v50_0000000H
Ćwiczenie 5
R54ayWqipbVIC
Zadanie interaktywne wielokrotnego wyboru polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi będących epitetami użytymi w tekście.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, na czym polegała niezwykłość miecza i dlaczego był tak ważny dla Rolanda.

RHZRtSI3PmJ1G
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, dlaczego umieszczano relikwie w rękojeści miecza i jak to wpływało na jego wartość.

RzYK15pB4PHOQ
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, o jakim niebezpieczeństwie związanym z mieczem mówi hrabia.

R1CAO32gvWJqt
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 9

Przedstaw, do kogo zwraca się Roland w swojej wypowiedzi.

RpiLvFAJ2B97t
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, w jakim celu autor zamieścił tak obszerne wyliczenie podbojów Karola Wielkiego.

RMmkPZqRfxe2J
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 11
RCyUdRYXX9eVO
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu liter w pola tak, aby powstały hasła odpowiadające na pytania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1eehdTktQxNQ
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi dotyczących wartości, jakimi kierował się Roland jako średniowieczny rycerz.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000001EB1v50_000tp002
j00000001EB1v50_000tp003
j00000001EB1v50_000tp004
j00000001EB1v50_0000002S
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Miecz polskich władców

R1EuyA8VNicO9
Szczerbiec, skan z książki: Tadeusz Dobrowolski, Sztuka Krakowa, Kraków 1950
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RV1SSY1a2YivJ1
Dokumentacja graficzna polskiego miecza koronacyjnego (Szczerbca), 1764
Źródło: Krzysztof Werner, Dokumentacja graficzna polskiego miecza koronacyjnego (Szczerbca), 1764, domena publiczna.
R1KquPVDs6RmZ1
Szczerbiec
Źródło: metal.beast, licencja: CC BY-SA 2.0.

Na liście słynnych mieczy mógłby się także znaleźć co najmniej jeden miecz polski. Chodzi o miecz koronacyjny królów Polski, zwany Szczerbcem. To właśnie on był przypasywany polskim władcom podczas koronacji. Pierwsze pewne informacje dotyczące Szczerbca wskazują, że należał on do księcia mazowieckiego Bolesława I (1208–1248). Ważnym atrybutem władzy królewskiej stał się od czasów Władysława Łokietka (użyto go podczas koronacji tego króla w roku 1320).

Szczerbiec powstał prawdopodobnie na przełomie XII i XIII wieku na terenie Niemiec, na co wskazują cechy sztuki złotniczej.

j00000001EB1v50_0000000H

Przyjrzyj się ilustracjom przedstawiającym Szczerbca i wykonaj ćwiczenia.

j00000001EB1v50_0000000H
Ćwiczenie 13

Wyjaśnij, czy wygląd miecza ma związek z jego nazwą. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R4VmechjklRUA
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 13

Wyjaśnij, czym jest szczerba?

RUaoA5nSMMQT4
Miejsce na notatkę
j00000001EB1v50_0000000H
Ćwiczenie 14

Przyjrzyj się zdjęciu jednego z najsłynniejszym pomników Warszawy i wskaż podobieństwa między Szczerbcem przechowywanym na Wawelu a mieczem trzymanym przez Nike.

R1JdhbCE93mHa
Pomnik Bohaterów Warszawy 1939‑1945
Źródło: Bartosz Morąg, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Y1ZF6EkvceB
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, kim była Nike.

R1dxFB3Qwc09t
Miejsce na notatkę
Ciekawostka

Szczerbiec był pierwowzorem miecza, który na pomniku Bohaterów Warszawy znajduje się w rękach warszawskiej Nike. Waży około 1000 kilogramów. Wewnątrz ma wtopione stalowe pręty, co sprawia, że przy bardzo silnym wietrze może się odchylać nawet o 15 centymetrów.

j00000001EB1v50_0000003X
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Miecz Rocha Kowalskiego

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RnbP8iF8bF8P01
Szabla
Źródło: Minnesota Historical Society's [czyt. minesota historikal sosajetis], licencja: CC BY-SA 2.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Miecze były używane do XVI wieku. Później zastąpiono je innymi typami broni białej (tzn. służącej do walki wręcz), czyli rapieremszablą. Szablami i rapierami posługują się w walkach bohaterowie Potopu Henryka Sienkiewicza.

Potop jest drugą częścią Trylogii (pozostałe części to: Ogniem i mieczemPan Wołodyjowski). Tytuł nawiązuje do historycznego wydarzenia, jakim był najazd Szwedów na Rzeczpospolitą w 1655 roku. W powieści ukazane są losy młodego chorążego – Andrzeja Kmicica.

Jednym z bohaterów Potopu jest także Roch Kowalski herbu Korab. Jest on oficerem dragonów w służbie litewskiego księcia Janusza Radziwiłła. Eskortuje on wraz ze swoim oddziałem zbuntowanych pułkowników. Człowiek ten charakteryzuje się niską inteligencją i absolutnym podporządkowaniem rozkazom księcia. Pozwolił sobie wmówić, że jeden z więźniów, Onufry Zagłoba, przeciwnik Radziwiłła, jest jego wujem. To umożliwiło Zagłobie i jego towarzyszom ucieczkę i pozwoliło przekonać Kowalskiego do porzucenia służby u księcia.

PotopHenryk Sienkiewicz
Henryk Sienkiewicz Potop

Zagłoba coraz był niespokojniejszy. […] Po czym zwrócił się do oficera:
– Jakże godnośćgodnośćgodność, proszę? […]
– Nie pora sobie świadczyć, ale kiepkiepkiep ten, kto się swego nazwiska wstydzi… Jestem Roch Kowalski, jeśli waćpanwaćpanwaćpan chcesz wiedzieć. […]
Więźniowie poczęli rozmawiać z cicha. […]
– Wszystko jedno! – rzekł Zagłoba. – […] Powiedzcie no mnie, co to za oficer, którenktórenktóren nad konwojem ma komendę? Zalibyj00000001EB1v50_000tp005Zaliby mu nie można wyperswadowaćj00000001EB1v50_000tp006wyperswadować, żeby się zdrajcy nie trzymał, jenojenojeno przy ojczyźnie stanąłprzy ojczyźnie stanąłprzy ojczyźnie stanął i z nami się połączył?
– To Roch Kowalski z Korabiów Kowalskich – odrzekł Oskierko – Ja go znam. Tak samo mógłbyś waszmośćwaszmośćwaszmość jego koniowi perswadować, bo dalibógdalibógdalibóg, nie wiem, który głupszy. […] A zrobili go oficerem, bo się księciu z pięści podobał, gdyż podkowy łamie i z chowanymi niedźwiedziami wpół się bierzez chowanymi niedźwiedziami wpół się bierzez chowanymi niedźwiedziami wpół się bierze, a takiego jeszcze nie znalazł, którego by nie rozciągnąłrozciągnąćrozciągnął. […]

Okrutniej00000001EB1v50_000tp007Okrutnie mi się ten oficer podoba – rzekł Zagłoba – bo zawsze lubię wiedzieć, z kim mam sprawę.
To rzekłszy, zwrócił się do Kowalskiego.
– A przybliż no się waćpan! – zawołał protekcjonalnym tonem. […]
– Hę? – rzekł zdumiony pan Roch – jako żywojako żywojako żywo! a cóż to mi – musmusmus?
– Mus nie mus, ale ci wolno, a godzi sięgodzi sięgodzi się krewnego wspomóc i starszego, któren gdyby się był z waścinąwaścinawaściną matką ożenił, mógłby jak nic być twoim ojcem. […] Mów mi: wuju! – rzekł Zagłoba.
– Masz, wuj, gorzałkigorzałkagorzałki! – rzekł pan Roch – To mi wolno. […]
Kowalski […] I wkrótce potem siedział już na wozie koło pana Zagłoby, a raczej rozciągnął się na słomie, którą wóz był wyładowany.
Pan Zagłoba uściskał go serdecznie.
– Jakże się miewa twój stary?… bodajże ciębodajże ciębodajże cię!… zapomniałem, jak mu na imię.
– Też Roch.
– I słusznie, i słusznie. Roch spłodził Rocha… To jest wedle przykazania. Powinieneś swego syna także Rochem nazwać, aby każdy dudek miał swój czubek. A żonaty jesteś?
– Pewnie, że żonaty! Ja jestem Kowalski, a to jest pani Kowalska, innej nie chcę.
To rzekłszy, młody oficer podniósł do oczu panu Zagłobie głownię ciężkiej dragońskiejdragońskiejdragońskiej szabli i powtórzył:
– Innej nie chcę!
– Słusznie! – rzekł Zagłoba – Okrutniej00000001EB1v50_000tp007Okrutnie mi się podobasz, Rochu, synu Rocha. Żołnierz najlepiej akomodowanyj00000001EB1v50_000tp008akomodowany, gdy nie ma innej żony jak taka; i to ci jeszcze powiem, że prędzej ona po tobie niż ty po niej owdowiejesz. Szkoda jeno, że młodych Rochów mieć z nią nie będziesz, bo widzę, żeś bystry kawaler, i szkoda by było, gdyby taki ród miał zaginąć. […]
– Hę? – spytał sennym głosem Kowalski […] – Ja jestem Kowalski, a to pani Kowalska – mówił coraz senniej oficer.
– Kiedy chcesz, niech i tak będzie! – odpowiedział Zagłoba – Lepiej to nawet, że nie będziesz miał dzieci, bo mniej kpów będzie po świecie grasowało. Nieprawda, Rochu?
Zagłoba nadstawił ucho, ale nie usłyszał już żadnej odpowiedzi.
– Rochu! Rochu! – zawołał z cicha.
Pan Roch spał jak zabity. […]
WachmistrzwachmistrzWachmistrz począł go szarpać bez ceremonii.
– Panie komendancie! panie komendancie!
– Ja jestem Kowalski… a to pani Kowalska – mruczał pan Roch.

j00000001EB1v50_00000_BIB_002 Źródło: Henryk Sienkiewicz, Potop, t. 1, Warszawa 1987, s. 246–255.
jako żywo
mus
godzi się
waścina
gorzałka
bodajże cię
dragońskiej
wachmistrz
godność
kiep
waćpan
któren
przy ojczyźnie stanął
jeno
waszmość
rozciągnąć
z chowanymi niedźwiedziami wpół się bierze
dalibóg

Po przeczytaniu przytoczonego powyżej fragmentu Potopu wykonaj ćwiczenia:

j00000001EB1v50_0000000H
Ćwiczenie 15.1

Określ, co było główną zaletą, a co największą wadą Rocha Kowalskiego.

RHkcnw6QmsGdZ
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 15.2

W przytoczonym fragmencie powieści wyszukaj określenie broni należącej do Rocha Kowalskiego. Podaj jej nazwę.

R1QZBmnLp7JbZ
Miejsce na notatkę
RdlYTmzgEzwd2
Francuska szabla oficerska z XIX wieku
Źródło: Rama Paris naval museum, licencja: CC BY-SA 2.0.
Ćwiczenie 16

Przyjrzyj się dragońskiej szabli przedstawionej na zdjęciu. Porównaj wygląd tej broni z mieczem i wskaż podstawowe różnice.

RyxvCluCImGjO
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 16

Podziel wyrazy „szabla” i „miecz” na głoski i litery. Podaj ich liczbę.

R1etW0Y7iS1Xh
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 17.1

Wyjaśnij, o czym może świadczyć fakt, że Roch Kowalski swą szablę nazywał żoną.

R1SemDR1MLBFO
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 17.2

Objaśnij, jak rozumiesz słowa Zagłoby: „Prędzej ona po tobie niż ty po niej owdowiejesz”.

R15BPyfXL4urB
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 17.3

Określ, w jakim tonie został napisany przedstawiony fragmentu Potopu.

RgCe7KgZLf735
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 17.4

Odszukaj w cytowanym fragmencie przysłowie (a właściwie jego parafrazę). Wyjaśnij jego sens.

R7snu36PgACQl
Miejsce na notatkę
Polecenie 2

Zapoznaj się z ekranizacją Potopu. Przyjrzyj się broni Rocha Kowalskiego i – korzystając z różnych źródeł – sprawdź, czy w filmie wykorzystano szablę podobną do tej z opisu. Zapisz poniżej swoje wnioski.

RJmhYR1UMmwrZ
Miejsce na notatkę
j00000001EB1v50_000tp005
j00000001EB1v50_000tp006
j00000001EB1v50_000tp007
j00000001EB1v50_000tp008
j00000001EB1v50_0000005N
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Z czego składa się miecz…

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R18PBlobdbpQi1
Ilustracja przedstawia miecz ukazany w całości. Jest cały metalowy poza brązowym elementem na rękojeści. Tło jest białe.
Replika średniowiecznego miecza
Źródło: Søren Niedziella [czyt. soren niedziella], licencja: CC BY-SA 2.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RAYdG9XGDrv2z
Budowa miecza
Źródło: William Crochot [czyt. łiliam kroczot], licencja: CC BY-SA 4.0.
R1JSEZFGBOmmw
Ćwiczenie 18
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu nazwy części miecza do jego opisu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000001EB1v50_0000005X
JPOL_E3_E4_Konteksty

Rycerze i ich rynsztunek

JPOL_E3_E4_Konteksty
R4E4ITtLriTvU1
Rycerz na koniu
Źródło: Paul Mercuri, 1861, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Konteksty
Ethos rycerski i jego odmianyMaria Ossowska
Maria Ossowska Ethos rycerski i jego odmiany

Mówiąc o walczącym rycerzu, niepodobna zapomnieć, jaką rolę odgrywa w tej walce koń. Koń nie darmo nosi imię własne. Jest to zwierzę, które w pełni świadomości bierze udział w walce, bezgranicznie wierne swemu panu. Czyta się w legendach średniowiecza o koniach obdarzonych ludzkim głosem, o koniach, które przezwyciężały niedołęstwa starości, by jeszcze raz zapewnić zwycięstwo temu, kogo zwykły nosić na grzbiecie. W zamian rycerz przyczynił się do podniesienia rangi tego stworzenia, czyniąc po dzień dzisiejszy jazdę konno szlachetnym zajęciem arystokracji.

Tak jak szczególny stosunek ma rycerz do konia, tak szczególny stosunek łączy rycerza z jego zbroją, a zwłaszcza z jego mieczem. Przypomina to stosunek współczesnego człowieka do jego samochodu czy jachtu.

j00000001EB1v50_00000_BIB_003 Źródło: Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 1986, s. 79–80.

Po przeczytaniu fragmentu książki Marii Ossowskiej EthosEthos rycerski i jego odmiany wykonaj ćwiczenia.

j00000001EB1v50_0000000H
Ćwiczenie 19.1

Wyjaśnij, jakie znaczenie miał dla rycerza jego koń.

RQRqtASV4i16V
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 19.2

Wyjaśnij, dlaczego autorka porównała miecz do samochodu i jachtu.

RXErDXueBPobp
Miejsce na notatkę
j00000001EB1v50_0000006G
Ethos

Jednym ze źródeł informacji o Szczerbcu jest najstarsza znana kronika poświęcona dziejom Polski, czyli Kronika polska Galla Anonima. Dzieło to powstało na początku XII wieku, za panowania Bolesława Krzywoustego. Jej autorem jest mnich prawdopodobnie pochodzenia francuskiego. Kronika opiewa czyny polskich władców, zawiera opisy bitew i ważnych wydarzeń od czasów legendarnych do lat 1109‑1113.

JPOL_E3_E4_Konteksty

Kronika polska Gallaj00000001EB1v50_000tp009Galla Anonima

Kronika polskaGall Anonim
Gall Anonim Kronika polska
RezasL3VFqY4B1
Bolesław Chrobry
Źródło: Jan Bogumił Jacobi, 1828, olej na płótnie, Muzeum Okręgowe w Toruniu, domena publiczna.

Jak Bolesław [Chrobry] z wielką mocąwielka mocwielką mocą wkroczył na RuśRuśRuś

Najpierw tedytedytedy zapisać należy z kolei, jak sławnie i wspaniale pomścił swą krzywdę na królu Rusinów, który odmówił mu oddania swej siostry za żonę. Oburzony tym król Bolesław [Chrobry] najechał z wielką siłą królestwo Rusinów, a gdy ci usiłowali zrazuzrazuzrazu stawić mu zbrojny opór, ale nie odważyli się na stoczenie bitwy, rozpędził ich przed sobą jak wicher kurzawę. Nie opóźniał jednak swego pochodu natychmiastowym zajmowaniem miast i gromadzeniem łupów, jak to zwykle czynią najeźdźcy, lecz pospieszył na Kijów, stolicę królestwa, aby pochwycić jego ośrodek i króla samego. A król Rusinów z prostotą właściwą temu ludowi właśnie wówczas łowił z czółna ryby na wędkę, gdy mu niespodziewanie doniesiono o nadejściu króla Bolesława. ZrazuzrazuZrazu nie mógł w to uwierzyć, lecz nareszcie, gdy mu to jedni za drugimi donosili, przekonał się i wpadł w przerażeniewpadł w przerażeniewpadł w przerażenie. Wtedy dopiero włożył do ust palec duży i wskazujący i obyczajem rybaków pomazując śliną wędkę, na hańbę swego narodu miał powiedzieć te pamiętne słowa: „Ponieważ Bolesław tej sztuki nie uprawiał, lecz przywykł do noszenia rycerskiego oręża, Bóg postanowił wydać w jego ręce to miasto, królestwo Rusinów i bogactwa!”. To rzekł i nie tracąc słów więcej, rzucił się do ucieczki. A Bolesław bez oporu wkroczył do wielkiego i bogatego miasta i dobywszy z pochew miecza, uderzył nim w Złotą Bramęj00000001EB1v50_000tp00AZłotą Bramę [...].

j00000001EB1v50_00000_BIB_004 Źródło: Anonim tzw. Gall, Kronika polska, oprac. Marian Plezia, tłum. Roman Grodecki, Wrocław 1989, s. 24–25.
tedy
wpadł w przerażenie
zrazu
Ruś
wielka moc
Ciekawostka

Zgodnie z legendą słynna szczerba w Szczerbcu powstała na skutek uderzenia nim o Złotą Bramę.

Zwróć uwagę na informacje dotyczące królewskiego miecza zawarte w powyższym fragmencie Kroniki polskiej Galla Anonima, następnie przyjrzyj się ponownie zdjęciu Szczerbca lub przeczytaj jego opis i wykonaj ćwiczenia.

Ćwiczenie 20.1

Przyjrzyj się Szczerbcowi lub zapoznaj z jego opisem i ustal, czy jego nazwa ma swoje uzasadnienie w wyglądzie miecza. Zapisz swoją odpowiedź.

R4PySz5qBFPs0
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 21

Na podstawie fragmentu Kroniki polskiej określ cechy charakteryzujące Bolesława Chrobrego i księcia kijowskiego Jarosława.

RGWO61lnECaDU
Miejsce na notatkę
j00000001EB1v50_000tp009
j00000001EB1v50_000tp00A
j00000001EB1v50_0000007B
JPOL_E3_E4_Konteksty

Longinus Podbipięta

Longinus Podbipięta to bohater powieści historycznej Ogniem i mieczem Henryka Sienkiewicza, która jest pierwszą częścią Trylogii (pozostałe to: PotopPan Wołodyjowski). Akcja powieści rozgrywa się w latach 1648–1651 za panowania króla Jana KazimierzaJan KazimierzJana Kazimierza, na wschodnich terenach Rzeczpospolitej. W fabułę utworu wplecione zostały historyczne wydarzenia, m. in. powstanie Bohdana Chmielnickiegopowstanie Chmielnickiegopowstanie Bohdana Chmielnickiego.
W powieści autor mija się niekiedy z prawdą historyczną. Sienkiewicz napisał Ogniem i mieczem, by podnieść na duchu Polaków żyjących pod zaboramizaboryzaborami.

Jan Kazimierz
powstanie Chmielnickiego
zabory
Ciekawostka

Kiedy Longinus Podbipięta został przez Sienkiewicza uśmiercony, czytelniczki pisały do autora listy z prośbą o cudowne ocalenie bohatera. Powieść była od 2‑ego maja 1883 r. do 1‑ego marca 1884 r. drukowana w odcinkach na łamach czasopisma „Słowo”.

JPOL_E3_E4_Konteksty
RhLKtVHuyGYMT1
Śmierć Longinusa Podbipięty
Źródło: Juliusz Kossak, 1886, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Konteksty
Ogniem i mieczemHenryk Sienkiewicz
Henryk Sienkiewicz Ogniem i mieczem

PoznajomijżepoznajomijżePoznajomijże waćpanwaćpanwaćpan, mościmościmości Zagłobo, i mnie z panem namiestnikiem Skrzetuskim… poznajomijże!
– A i owszem, i owszem. Mościj00000001EB1v50_000tp00BMości namiestnikunamiestniknamiestniku, oto jest pan Powsinoga.
– Podbipięta – poprawił szlachcic.
– Wszystko jedno! Herbu Zerwipludry…
Zerwikapturj00000001EB1v50_000tp00CZerwikaptur – poprawił szlachcic.
– Wszystko jedno! Z Psichkiszek.
– Myszykiszek – poprawił szlachcic.
– Wszystko jedno. Nescioj00000001EB1v50_000tp00DNescio, co bym wolał, czy mysie, czy psie kiszki. […]
Ale Litwin nie gniewał się, kiwał tylko ręką, uśmiechał się łagodnie i powtarzał:
– At, dałbyś waćpanwaćpanwaćpan pokój… słuchać hadkoj00000001EB1v50_000tp00Ehadko!
Pan Skrzetuski przypatrywał się ciekawie tej nowej figurze, która istotnie zasługiwała na nazwę cudaka. Przede wszystkim był to mąż wzrostu tak wysokiego, że głową prawie powały dosięgał, a chudość nadzwyczajna wydawała go wyższym jeszcze. Szerokie jego ramiona i żylasty kark zwiastowały niepospolitą siłę, ale była na nim tylko skóra i kości. Brzuch miał tak wpadły pod piersią, że można by go wziąć za głodomora, lubo ubrany był dostatnio, w szarą opiętą kurtę ze świebodzińskiego suknaświebodzińskie suknoświebodzińskiego sukna, z wąskimi rękawami, i wysokie szwedzkie buty, które na Litwie zaczynały wchodzić w użycie. Szeroki i dobrze wypchany łosiowy pasdobrze wypchany łosiowy pasdobrze wypchany łosiowy pas, nie mając na czym się trzymać, opadał mu aż na biodra, a do pasa przywiązany był krzyżacki miecz tak długi, że temu olbrzymiemu mężowi prawie do pachy dochodził.
Ale kto by się miecza przeląkł, wnetwnetwnet by się uspokoił, spojrzawszy na twarz jego właściciela. Była to twarz chuda, również jak i cała osoba, ozdobiona dwiema zwiśniętymi ku dołowi brwiami i parą tak samo zwisłych konopnegokonopnykonopnego koloru wąsów, ale tak poczciwa, tak szczera, jak u dziecka. Owa obwisłość wąsów i brwi nadawała jej wyraz stroskany, smutny i śmieszny zarazem. Wyglądał na człekaczłekczłeka, którego ludzie popychają, ale panu Skrzetuskiemu podobał się z pierwszego wejrzenia za ową szczerość twarzy i doskonały moderunekmoderunekmoderunek żołnierski. […]
– Jakże też godnośćj00000001EB1v50_000tp00Fgodność waszeciwaszećwaszeci? – spytał pan Skrzetuski – bo gdyś mówił, pan Zagłoba tak waści podrywał, że z przeproszeniem nic nie mogłem zrozumieć.
– Podbipięta.
– Powsinoga.
– Zerwikaptur z Myszykiszek. […]
– Powiedzże mi waszmośćwaszmośćwaszmość, proszę, bom ciekaw, czemu też taki katowski miecz pod pachą nosisz?
– Nie katowski to, mości namiestniku, ale krzyżacki, a noszę, bo zdobyczny i dawno w rodzie. Już pod Chojnicami służył w litewskim ręku – tak i noszę.
– Ale to sroga machina i ciężka być musi okrutnie – chyba do obu rąk?
– Można do obu, można do jednej.
– Pokażże waszewaszewasze!
Litwin wydobył i podał, ale panu Skrzetuskiemu ręka zwisła od razu. Ni się złożyć, ni cięcia wymierzyć swobodnie. Na dwie ręce poradził, ale jeszcze było za ciężko. Więc pan Skrzetuski zawstydził się trochę i zwróciwszy się do obecnych:
– No, mości panowie – rzekł – kto krzyż uczyni?
– My już próbowali – odrzekło kilkanaście głosów. – Jeden pan komisarz Zaćwilichowski podniesie, ale krzyża i on nie uczyni.
– No, a waćpan? – pytał pan Skrzetuski, zwracając się do Litwina.
Szlachcic podniósł miecz jak trzcinę i machnął nim kilkanaście razy z największą łatwością, aż powietrze warczało w izbie, a wiatr powiał po twarzach.
– A niechże waściwaśćwaści Bóg sekundujesekundujesekunduje! – zawołał Skrzetuski. – Pewną masz służbę u księcia pana!
– Bóg widzi, że jej pragnę, bo mi miecz w niej nie zardzewieje. […]

j00000001EB1v50_00000_BIB_005 Źródło: Henryk Sienkiewicz, Ogniem i mieczem, t. 1, Warszawa 1978, s. 22–35.
sekunduje
waść
wasze
namiestnik
moderunek
konopny
waszeć
człek
wnet
dobrze wypchany łosiowy pas
świebodzińskie sukno
mości
poznajomijże
Ogniem i mieczemHenryk Sienkiewicz
Henryk Sienkiewicz Ogniem i mieczem

Pan Longinus podniósł do góry ręce i oczy.
– Dajże, Boże miłosierny, daj takową świętą wojnę na chwałę chrześcijaństwu i naszemu narodowi, a mnie grzesznemu pozwól w niej wotawotumwota moje spełnić […] Tak zacnemu kawalerowi wszystkie arkanaarkanaarkana duszy mojej otworzę, choć siła mówićsiła mówićsiła mówić, ale gdy waćpanwaćpanwaćpan ucha chętnego skłaniaszucha chętnego skłaniaszucha chętnego skłaniasz, przetoprzetoprzeto incipiamincipiamincipiam: Wiesz waszmość, że herb mój zwie się Zerwikaptur, co z takowej przyczyny pochodzi, że gdy jeszcze pod Grunwaldem przodek mój Stowejko Podbipięta ujrzał trzech rycerzy w mniszych kapturach w szeregu jadących, zajechawszy ich, ściął wszystkich trzech od razu, o którym to sławnym czynie stare kroniki piszą z wielką dla przodka mego chwałą… […] Któremu też król herb nadał, a w nim trzy kozie głowy w srebrnym polu na pamiątkę owych rycerzy, gdyż takie same głowy były na ich tarczach wyobrażone. Ten herb wraz z tym tu oto mieczem przodek mój Stowejko Podbipięta przekazał potomkom swoim z zaleceniem, by starali się splendorsplendorsplendor rodu i miecza podtrzymać. […] Będąc tedy z rodu ostatni, ślubowałem w TrokachTrokiTrokach Najświętszej Pannie żyć w czystości i nie prędzej stanąć na ślubnym kobiercu, póki za sławnym przykładem przodka mego Stowejki Podbipięty trzech głów tymże samym mieczem od jednego zamachu nie zetnę. O Boże miłosierny, widzisz, żem wszystko uczynił, co było w mocy mojej! Czystości dochowałem do dnia dzisiejszego, sercu czułemu milczeć kazałem, wojny szukałem i walczyłem, ale szczęścia nie miałem… […] Po dwie na raz nieraz bywało, ale trzech nigdy. Nie udało się zajechać, a trudno prosić wrogów, by się ustawili równo do cięcia. Bóg jeden widzi moje smutki: siła w kościach jest, fortuna jest… ale adolescentiaj00000001EB1v50_000tp00Gadolescentia uchodzi, czterdziestu pięciu lat dobiegam, serce do afektówafektafektów się wyrywa, ród ginie, a trzech głów jak nie ma, tak nie ma!… Taki i Zerwikaptur ze mnie. […]
Litwin począł znowu tak wzdychać, że aż i jego inflanckainflackainflancka kobyłakobyłakobyła, widać ze współczucia dla swego pana, jęłająćjęła stękać i chrapać żałośnie.
– To tylko mogę waszmości powiedzieć – rzekł namiestniknamiestniknamiestnik – iż jeśli pod księciem Jeremimksiążę Jeremiksięciem Jeremim nie znajdziesz okazji, to chyba nigdy.
– Daj Boże! – odparł pan Longinus. – Dlatego i jadę prosić o łaskę księcia pana.

j00000001EB1v50_00000_BIB_005 Źródło: Henryk Sienkiewicz, Ogniem i mieczem, t. 1, Warszawa 1978, s. 22–35.
wotum
arkana
siła mówić
ucha chętnego skłaniasz
przeto
splendor
Troki
afekt
kobyła
inflacka
jąć
książę Jeremi

Po przeczytaniu fragmentów powieści Henryka Sienkiewicza Ogniem i mieczem wykonaj ćwiczenia.

j00000001EB1v50_0000000H
Polecenie 3

Wyszukaj w dowolnym źródle herb Longinusa Podbipięty. Opisz go.

RI4eNQBHkVjtm
Miejsce na notatkę
Polecenie 3

Znajdź we fragmencie powieści „Ogniem i mieczem” lub w innym dowolnym źródle opis herbu Longinusa Podbipięty.

RFcuFGbIEOGix
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 22

Scharakteryzuj miecz Longinusa Podbipięty.

RF8va8yXHP0YQ
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 23

Wyjaśnij, z jakiego powodu Podbipięta podjął niezwykłe zobowiązanie i na czym polegała trudność jego wypełnienia.

R19ctboAKPkTw
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 24

Na podstawie przytoczonych fragmentów powieści opisz, jakim rycerzem jest Podbipięta.

RF8va8yXHP0YQ
Miejsce na notatkę
j00000001EB1v50_000tp00B
j00000001EB1v50_000tp00C
j00000001EB1v50_000tp00D
j00000001EB1v50_000tp00E
j00000001EB1v50_000tp00F
j00000001EB1v50_000tp00G
incipiam
j00000001EB1v50_00000098
JPOL_E3_E4_Konteksty

Klucznik Rębajło

Gerwazy Rębajło jest jednym z bohaterów epopei narodowejepopeja narodowaepopei narodowej Pan Tadeusz Adama Mickiewicza. Utwór powstał w okresie romantyzmuromantyzmromantyzmu. Przedstawione jest w nim życie polskiej szlachty pod zaborem rosyjskim i w okresie przybycia wojsk napoleońskich na Litwę.
Bohater to zubożały szlachcic, dawny klucznik w służbie rodu Horeszków. Pała chęcią zemsty na mieszkańcach Soplicowa za śmierć swojego pana. Zawsze nosi przy sobie charakterystyczny rapierrapierrapier, zwany Scyzorykiem.

R1HEFdfsAU1SR
Nagranie audio - historia miecza - fragment "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, czyta Wiktor Korzeniewski.
RjNGWqvqDTqMo1
Ilustracja do Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, Księga 7
Źródło: Michał Elwiro Andriolli, 1881, domena publiczna.
Pan Tadeusz, Księga dwunastaAdam Mickiewicz
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz, Księga dwunasta

„[…] Ale, ale, o ich naczelniku –
Rzekł JenerałjenerałJenerał – chcę wiedzieć, o tym ScyzorykuScyzoryk IIScyzoryku,
O którym mnie Pan Wojski tyle prawił cudów,
Jakby o jednym z owych dawnych wielkoludów”.

„Scyzoryk – rzecze Wojski – „choć nie egzulowałegzulowaćegzulował,
Ale bojąc się śledztwa, przed Moskwą się schował;
Całą zimę nieborak tułał się po lasach,
Teraz dopiero wyszedł; w tych wojennych czasach
Mógłby się na co przydać, jest rycerskim człekiemczłekczłekiem,
Szkoda tylko, że trochę przyciśniony wiekiem.
Lecz owóżowóżowóż on!…”
Tu Wojski palcem wskazał w sieni,
Gdzie czeladźczeladźczeladź i wieśniacy stali natłoczeninatłoczeninatłoczeni,
A nad wszystkich głowami łysina błyszcząca
Ukazała się nagle jak pełnia miesiącapełnia miesiącapełnia miesiąca,
Trzykroć weszła i trzykroć znikła w głów obłokutrzykroć weszła i trzykroć znikła w głów obłokuTrzykroć weszła i trzykroć znikła w głów obłoku;
Klucznik idąc kłaniał się, aż dobył się z tłoku
I rzekł: „Jaśnie Wielmożny Koronny Hetmanie
Czy Jenerale, mniejsza o tytułowanie,
Jam jest Rębajło, staję na twe zawołanie
Z tym moim ScyzorykiemScyzoryk IIScyzorykiem, który nie z oprawy
Ani z napisów, ale z hartu nabył sławyz hartu nabył sławyz hartu nabył sławy,
Że nawet o nim Jaśnie Wielmożny Pan wiedział.
Gdyby on gadać umiał, może by powiedział

RWTY70IYr6UcT1
Ilustracja do Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, Księga 12
Źródło: Michał Elwiro Andriolli, 1881, domena publiczna.

Cokolwiek na pochwałę i tej starej ręki,
Która służyła długo, wiernie, Bogu dzięki,
Ojczyźnie tudzież panów Horeszków rodzinie,
Czego pamięć dotychczas między ludźmi słynie.
MopankumopanekMopanku! rzadko który pisarz prowentowypisarz prowentowypisarz prowentowy
Tak zręcznie temperuje pióra, jak on głowy.
Długo liczyć! A nosów i uszu bez liku!
A nie ma żadnej szczerby na tym Scyzoryku
żaden go nie splamił zbojecki uczynekżaden go nie splamił zbojecki uczynekżaden go nie splamił zbojecki uczynek,
Tylko otwarta wojna albo pojedynek. […]”

„Pokaż no – rzekł śmiejąc się jenerał DąbrowskiDąbrowskiDąbrowski
A to piękny scyzoryk, istny miecz katowski!”
I z zadziwieniem wielki rapierrapierrapier opatrywał,
I innym oficerom w kolej pokazywał;
Probowali go wszyscy, ale ledwie który
Z oficerów mógł podnieść ten rapier do góry.
Mówiono, że DembińskiDembińskiDembiński, sławny ręki siłą,
Podźwignąłby szablicęszablicaszablicę, lecz go tam nie było.
Z obecnych zaś tylko szef szwadronuszef szwadronuszef szwadronu, DwernickiDwernickiDwernicki,
I dowódca plutonuplutonplutonu, porucznik RóżyckiRóżyckiRóżycki,
Potrafili obracać tym żelaznym drągiem;
I tak rapier na probęprobaprobę szedł z rąk do rąk ciągiemciągiemciągiem.

Lecz jenerał KniaziewiczKniaziewiczKniaziewicz, wzrostem najsłuszniejszy,
Pokazało się, iż był w ręku najsilniejszy.
Ująwszy rapier, lekko jakby szpadę dźwignął
I nad głowami gości błyskawicą mignął,
Przypominając polskie fechtarskiefechtarskifechtarskie wykręty:
Krzyżową sztukę, młyńca, cios krzywy, raz cięty,
Cios kradziony i tempyj00000001EB1v50_000tp00Htempy kontrpunktówkontrapunktówkontrpunktów, tercetówtercettercetów
Które też umiał, bo był ze Szkoły KadetówSzkoła KadetówSzkoły Kadetów.

Gdy śmiejąc się fechtowałfechtowaćfechtował, Rębajło już klęczał,
Objął go za kolana i ze łzami jęczał
Za każdym zwrotem miecza: „Pięknie! Jenerale,
Czyś był konfederatemkonfederatkonfederatem? Pięknie, doskonale!
To sztychsztychsztych PuławskichPuławskichPuławskich! Tak się DzierżanowskiDzierżanowskiDzierżanowski składałskładaćskładał!

To sztych SawySawaSawy! Któż Panu tak rękę układał?
Chyba Maciej Dobrzyński! A to, Jenerale,
Mój wynalazek, dalbógdalbógdalbóg mój, ja się nie chwalę,
To cięcie znane tylko w Rębajłów zaściankuzaścianekzaścianku,
Od mojego imienia zwane »cios MopankuMopanekMopanku«.
Któż to Pana nauczył? To jest moje cięcie,
Moje!” Wstał, Jenerała porwawszy w objęcie.
„Teraz umrę spokojnie! Jest przecieprzecieprzecie na świecie
Człowiek, który przytuli moje drogie dziecię;
Bo wszakwszakwszak nad tem od dawna dzień i noc boleję,
Czy po śmierci ten rapier mój nie zerdzewieje!
Otóż nie zerdzewieje! Mój Jaśnie Wielmożny
Jenerale, wybacz mi, porzućcie te rożnyrożenrożny,
Niemieckie szpadkiszpadkaszpadki, to wstyd szlacheckiemu dziecku
Nosić ten kijekkijekkijek; weźmij szablę po szlachecku!
Oto ten mój Scyzoryk u nóg Twoich składam,
To jest, co najdroższego na świecie posiadam.
Nie miałem nigdy żony, nie miałem dziecięcia,
On był żoną i dzieckiem; z mojego objęcia
Nigdy on nie wychodził; od rana do mroku
Pieściłem go, on w nocy sypiał przy mym boku!
A kiedym się zestarzał, nad łóżkiem na ścianie
Wisiał, jako nad Żydem Boże przykazanie!
Myśliłem zakopać go razem z ręką w grobie,
Lecz znalazłem dziedzica! – Niechaj służy Tobie!”

Jenerał wpół śmiejąc się, a na wpół wzruszony:
„Kolego – rzekł – jeżeli ustąpisz mnie żony
I dziecka, to zostaniesz przez resztę żywota
Bardzo samotny, stary, wdowiec i sierota!
Powiedz, czem ci ten drogi dar mam wynagrodzić
I czem twoje sieroctwo i wdowstwo osłodzić?”

„[…] Ja mam dosyć na tem,
Że mój Scyzoryk jeszcze zabłyśnie przed światem
W takim ręku! – Niech tylko Jenerał pamięta,
Aby tasiemkatasiemkatasiemka była długa, rozciągnięta,
Bo to długie; a zawsze od lewego ucha
Ciąć oburącz, to przetniesz od głowy do brzucha”.

Jenerał wziął Scyzoryk, lecz że bardzo długi,
Nie mógł nosić, w furgoniefurgonfurgonie schowały go sługi.
Co się z nim stało, różnie powiadają o temtemtem,
Lecz nikt pewnie nie wiedział ni wtenczaswtenczaswtenczas, ni potem.

j00000001EB1v50_00000_BIB_006 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1986, s. 338–341.
romantyzm
epopeja narodowa
jenerał
Scyzoryk
rapier
człek II br/>
owóż
czeladź
natłoczeni
pełnia miesiąca
trzykroć weszła i trzykroć znikła w głów obłoku
Scyzoryk II
z hartu nabył sławy
mopanek
pisarz prowentowy
żaden go nie splamił zbojecki uczynek
Dąbrowski
Dembiński
szablica
Dwernicki
szef szwadronu
pluton
Różycki
proba
ciągiem
Kniaziewicz
fechtarski
kontrapunktów
tercet
Szkoła Kadetów
fechtować
konfederat
sztych
Puławskich
składać
Dzierżanowski
Sawa
dalbóg
zaścianek
Mopanek II br/>
przecie
wszak
rożen
szpadka
kijek
tasiemka
furgon
tem
wtenczas

Po przeczytaniu powyższego fragmentu Pana Tadeusza Adama Mickiewicza wykonaj ćwiczenia.

j00000001EB1v50_0000000H
Ćwiczenie 25.1

Wskaż podobieństwa pomiędzy Scyzorykiem a mieczem Longinusa Podbipięty.

R13bYj30fxbmK
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 25.2

Wyjaśnij, jak Rębajło traktował swój miecz i wskaż innych bohaterów literackich, którzy traktowali swoje miecze podobnie.

RMHoQUY3e4spV
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 25.3

Wyjaśnij metaforyczny sens stwierdzenia: „A nie ma żadnej szczerby na tym Scyzoryku”.

R1MrQc2IqHbz3
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 25.4

Wymień mankamenty innych typów broni, jakie, według Klucznika Rębajły, mają one w porównaniu do Scyzoryka.

R9JNF7ZeBRsMP
Miejsce na notatkę
R1MbXgUn6SJ8K
Ćwiczenie 26
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu w pola wyrazów odpowiadających na pytania tak, aby powstało hasło "miecz".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000001EB1v50_000tp00H
egzulować
RHWCwDldwPA4T
Ćwiczenie 27
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu tekstu we właściwe pola.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000001EB1v50_000000AG
JPOL_E3_E4_Preteksty

Gwiezdne wojny

R1cbBJ1Q0mhPg
Miecz świetlny
Źródło: Nécropotame, grafika komputerowa, domena publiczna.
Ciekawostka

W jednym z najsłynniejszych filmów fantasy pt. Gwiezdne wojny w reżyserii George'a Lucasaj00000001EB1v50_000tp00IGeorge'a Lucasa w trakcie bojów o panowanie w kosmosie także używano mieczy. Jedną z najbardziej znanych scen filmu jest pojedynek na miecze świetlne (kolor miecza ma tu znaczenie – niebieski kolor ostrza wskazuje, kto jest dobry, a czerwony, kto zły).

j00000001EB1v50_0000000H
j00000001EB1v50_0000000H
j00000001EB1v50_000tp00I
j00000001EB1v50_000000B4
JPOL_E3_E4_Preteksty

Bractwa rycerskie

Współcześnie miłośnicy historii średniowiecza gromadzą się w zrzeszeniach nazywanych bractwami rycerskimi. Zajmują się odtwarzaniem średniowiecznych realiów (np. poprzez ubiór) oraz rekonstrukcjamirekonstrukcjarekonstrukcjami historycznych wydarzeń.

JPOL_E3_E4_Preteksty
RNRp7S641jL2z1
Zdjęcie przedstawia współczesną grupę rekonstrukcyjną. Mężczyźni walczą na polanie. Wielu z nich trzyma włócznie, inni miecze. Wielu ma także tarcze. Ubrani są w kaftany i zbroje oraz metalowe hełmy. Po lewej stronie stoi mężczyzna w zbroi, na którą ma nałożoną szatę w żółto‑białe pasy; w prawej ręce trzyma opuszczony miecz; przygląda się scenie walki.
Rekonstrukcja walki średniowiecznych rycerzy
Źródło: Edoardo Forneris, licencja: CC BY-NC 2.0.
JPOL_E3_E4_Preteksty
Ćwiczenie 28

Wyjaśnij, dlaczego coraz większą popularnością w Polsce i w całej Europie cieszą się współczesne bractwa rycerskie.

R1Oa4dP0XOY7H
Miejsce na notatkę
rekonstrukcja
j00000001EB1v50_000000BD
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 4

Wyszukaj w dostępnych źródłach nazwy innych średniowiecznych mieczy.

R1XW7x8xVtL6b
Miejsce na notatkę
1
Polecenie 5

Napisz list w do kolegi lub koleżanki, w którym opiszesz wybranego rycerza.

uzupełnij treść
1
Polecenie 6

Zredaguj dialog między Rolandem i Rochem Kowalskim, w którym rozmówcy będą wychwalać swoje miecze.

uzupełnij treść
RNRTX5DAKX9RF
Ćwiczenie 29
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu związków frazeologicznych do ich znaczeń.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R13xrLCQNhJea
Ćwiczenie 30
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi dotyczącej wyjaśnienia przysłowia "kto mieczem wojuje, od miecza ginie".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R4kjY0wK2gYp0
Ćwiczenie 31
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi dotyczącej wyjaśnienia przysłowia "język jest ostrzejszy od miecza".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1vqF5cA7IinY1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: Szczerbiec, epos rycerski, kronika, powieść historyczna.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słowa klucze

Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Proponowane słowa: Szczerbiec, epos rycerski, kronika, powieść historyczna.

RltLzsVuLh7n0
Miejsce na notatkę