Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
REMejVU8sNh03
Zdjęcie przedstawia portret Oscara Wilde'a. Jest ubrany w koszulę, długą marynarkę, spodnie do kolan i pończochy. Na nogach ma pantofle. W lewej ręce trzyma książkę. Prawa dłonią podpiera głowę. Siedzi na kanapie przykrytej futrem.

Piękno ponad wszystko!

Portret Oscara Wilde'a
Źródło: Napoleon Saron, 1882, Metropolitan Museum of Art, domena publiczna.

Przełom XIX i XX wieku starał się wyzwolić sztukę z zaangażowania ideologicznego. Jej naczelnym celem miało być nie, jak dotąd, wychowywanie odbiorcy,
ale zapewnianie wizualnej czy intelektualnej przyjemności. Artysta stawał się stwórcą, istotą absolutnie wybitną i wtajemniczoną. Tworząc to, co piękne, kreował też samego siebie, ponieważ wierzył, że tylko życie wyrafinowane i przesycone estetyzmem
ma sens.

Już wiesz
  1. W dostępnych źródłach wyszukaj informacje biograficzne dotyczące dwóch francuskich poetów przełomu XIX i XX wieku: Paula Verlaine'aPaul VerlainePaula Verlaine'a oraz  Arthura RimbaudaArthur RimbaudArthura Rimbauda. Sporządź krótką notatkę.

R5XPYLPNRuJh9
(Uzupełnij).
  1. Znajdź w internecie i przejrzyj pierwszy numer najsłynniejszego młodopolskiego czasopisma literacko‑artystycznego 'Życie'.

R5XPYLPNRuJh9
(Uzupełnij).
  1. Zapoznaj się z filmem Agnieszki Holland Całkowite zaćmienie (1995).

R5XPYLPNRuJh9
(Uzupełnij).
  1. Przeczytaj Portret Doriana Gray'a Oscara Wilde'aOscar WildeOscara Wilde'a.

R5XPYLPNRuJh9
(Uzupełnij).
Paul Verlaine
Arthur Rimbaud
Oscar Wilde
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Stanisław Przybyszewski

Stanisław Przybyszewski19271868
RQkQ9g1BoY5RP
Stanisław i Dagny Przybyszewscy
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.

Stanisław Przybyszewski

- to jedna z kontrowersyjnych postaci Młodej Polski. Był prozaikiem, poetą, dramaturgiem i nowelistą oraz 'przywódcą' cyganerii artystycznej Krakowa. W Krakowie też był redaktorem czasopisma 'Życie'. Jego żona - norweska pianistka, Dagny Juel - była typową femme fatalej0000000EVB2v23_000tp001femme fatale: obiektem westchnień, a niekiedy nawet przyczyną samobójstw młodych artystów. Stach natomiast (tak nazywali go przyjaciele), uchodził za głównego skandalistę młodopolskiego Krakowa, aranżera niekończących się alkoholowych imprez i człowieka uwikłanego w liczne romanse (między innymi z żoną Jana Kasprowicza, Jadwigą).

Ćwiczenie 1

Zastanów sie i napisz, jaką rolę w społeczeństwie odgrywał artysta romantyczny. Określ jego najważniejsze cechy.

R1WOC1FbqIxUJ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Napisz, jaką postacią był artysta na przełomie XIX i XX wieku. Określ, czy był przywódcą społeczeństwa, mentorem, czy raczej outsideremoutsideroutsiderem zagubionym w świecie.

R1BOzh85lpDmg
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Zredaguj własną definicję piękna. Zapisz ją poniżej lub w zeszycie.

RwouBUV6dMVxQ
(Uzupełnij).
j0000000EVB2v23_000tp001
outsider
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Confiteor

RxWn8tHe75Ebn
Strona tytułowa czasopisma „Życie” z Confiteorem Stanisława Przybyszewskiego
Źródło: a. nn., domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

Confiteor Stanisława Przybyszewskiego po raz pierwszy opublikowany został w 1899 roku w najważniejszym krakowskim czasopiśmie literacko‑artystycznym 'Życie'. Następnie artykuł ten ukazał się w tomie Na drogach duszy (Kraków 1900 oraz 1902).

ConfiteorStanisław Przybyszewski
Stanisław Przybyszewski Confiteor

Sztuka nie ma żadnego celu, jest celem sama w sobie, jest absolutem, bo jest odbiciem absolutu – duszy. A ponieważ jest absolutem, więc nie może być ujętą w żadne karby, nie może być na usługach jakiejśkolwiek idei, jest panią, praźródłem, z którego całe życie się wyłoniło.
Sztuka stoi nad życiem, wnika w istotę wszechrzeczy, czyta zwykłemu człowiekowi ukryte runyj0000000EVB2v23_000tp002runy, obejmuje wszechrzecz od jednej wieczności do drugiej, nie zna ni granic, ni praw, zna tylko jedną odwieczną ciągłość i potęgę bytu duszy, kojarzy duszę człowieka z duszą wszechnatury, a duszę jednostki uważa za przejaw tamtej.
Sztuka tendencyjna, sztuka pouczająca, sztuka‑rozrywka, sztuka‑patriotyzm, sztuka mająca jakiś cel moralny lub społeczny przestaje być sztuką, a staje się biblia pauperumj0000000EVB2v23_000tp003biblia pauperum dla ludzi, którzy nie umieją myśleć lub są zbyt mało wykształceni, by móc przeczytać odnośne podręczniki – a dla takich ludzi potrzebni są nauczyciele wędrowni, a nie sztuka.
Działać na społeczeństwo pouczająco albo moralnie, rozbudzać w nim patriotyzm lub społeczne instynkta za pomocą sztuki, znaczy poniżać ją, spychać z wyżyn absolutu do nędznej przypadkowości życia, a artysta, który to robi, niegodny jest miana artysty.
Sztuka demokratyczna, sztuka dla ludu, jeszcze niżej stoi. Sztuka dla ludu to wstrętne i płaskie banalizowanie środków, jakimi się artysta posługuje, to plebejuszowskie udostępnienie tego, co z natury rzeczy jest trudno dostępnym.
Dla ludu chleba potrzeba, nie sztuki, a jak będzie miał chleb, to sam sobie drogę znajdzie.
Zwlekać sztukę z jej piedestału, włóczyć ją po wszystkich rynkach i ulicach to rzecz świętokradcza.
Tak pojęta sztuka staje się najwyższą religią, a kapłanem jej jest artysta. Jest on osobisty tylko wewnętrzną potęgą, z jaką stany duszy odtwarza, poza tym jest kosmiczną, metafizyczną siłą, przez jaką się absolut i wieczność przejawia.
Był on pierwszym prorokiem, który wszelką przyszłość odsłaniał, a tłomaczył runy zapleśniałej przeszłości, był magiem, co przenikał najgłębsze tajemnice, obejmował tajne związki wszechświatów, przeczuwał i odkrywał ich wzajemne na siebie działanie, a z wiedzy tej tworzył sobie moc, co gwiazdy na niebie w ich biegu zastanawiała, był wielkim mędrcem, który wiedział najtajniejsze przyczyny i tworzył nowe, nigdy nie przeczuwane syntezy: artysta ten, to ipse philosophus, daemon, Deus et omniaj0000000EVB2v23_000tp004ipse philosophus, daemon, Deus et omnia.
Artysta nie jest sługą ani kierownikiem, nie należy ani do narodu, ani do świata, nie służy żadnej idei ani żadnemu społeczeństwu.
Artysta stoi ponad życiem, ponad światem, jest Panem Panów, nie kiełznany żadnym prawem, nie ograniczany żadną siłą ludzką.
Jest on zarówno święty i czysty, czy odtwarza największe zbrodnie, odkrywa najwstrętniejsze brudy, gdy oczy w niebo wbija i światłość Boga przenika.
Bo nie zna on praw i ograniczeń, jakie objawy duszy ludzkiej w to lub owo koryto wpychają, zna on tylko jedynie potęgę tych przejawów, równie silną w cnocie czy w zbrodni, w rozpuście czy w skupieniu modlitwy. […]
Artysta, który nagina się do wymagań poszczególnego społeczeństwa, pochlebia mu, podaje mu przeżuty i lekki do strawienia obrok (zapomniałem, że mówię o artyście, zacząłem mówić o pokornym wole roboczym).
Artysta, który pragnie poklasku, a skarży się na małe uznanie tłumu, stoi jeszcze w przedsionku sztuki, nie czuje się jeszcze panem, który łask nie żebrze, tylko hojną ręka je na tłum rzuca i nie pragnie podzięki – tej pragnie tylko plebejuszj0000000EVB2v23_000tp005plebejusz w duchu, tej pragną tylko dorobkiewicze.
Artysta, który się skarży, że rozrzucając skarby swego ducha kala swą duszę przez zetknięcie się z tłumem, przeszedł święty próg, ale się myli. Człowiek nie uznający żadnych praw, stojący ponad tłumem, ponad światem, kalać się nie może.

j0000000EVB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Stanisław Przybyszewski, Confiteor, [w:] Programy i dyskusje literackie okresu Młodej Polski, oprac. Maria Podraza-Kwiatkowska, Wrocław 2000, s. 218–225.
Ćwiczenie 3

Zinterpretuj tytuł Confiteorj0000000EVB2v23_000tp006Confiteor w kontekście całego utworu Stanisława Przybyszewskiego.

RGexvANJpyttM
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Określ, jaki typ tekstu reprezentuje Confiteor. Wymień jego główne wyznaczniki.

R115vGD9TKfBV
{duzpole-Tu wpisz odpowiedź}.
Ćwiczenie 5

Określ, co jest głównym tematem Confiteoru.

RsYdSXghDcjuG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Wymień rodzaje sztuki, jakie krytykuje młodopolski artysta w Confiteorze. Podaj przyczyny krytyki i argumenty, którymi się posługuje.

RdKGAZ0UFOYeu
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, czym – według Stanisława Przybyszewskiego – jest sztuka.

R18UR7qW4YKKr
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Określ rolę sztuki formułowaną przez autora Confiteoru.

Rn1Cm6sc1BeIk
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9
  • Zinterpretuj sformułowanie: 'Sztuka nie ma żadnego celu, jest celem sama w sobie, jest absolutem, bo jest odbiciem absolutu – duszy'.

  • Określ, do którego hasła słynnego na przełomie XIX i XX wieku nawiązuje Stanisław Przybyszewski.

R1aHJMEEd7ktM
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, kim jest artysta charakteryzowany przez Stanisława Przybyszewskiego i jaką rolę odgrywa w społeczeństwie.

RUlriVzp6HpJa
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11
R6wVNn560he9A1
Wersja alternatywna ćwiczenia: Zaznacz określenia, jakimi artysta jest nazywany w Confiteorze. Możliwe odpowiedzi: 1. Pan Panów, 2. kapłan, 3. prorok, 4. kosmiczna siła, 5. „filozof, szatan, Bóg i wszystko”, 6. mędrzec, 7. czarodziej, 8. społecznik, 9. inteligent, 10. szaleniec
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Zinterpretuj zaznaczone w poprzednim ćwiczeniu określenia w notatce do gazetki szkolnej.

R1NNkuN6Iwf0G
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Określ, które elementy romantycznej koncepcji artysty Stanisław Przybyszewski akceptuje, a które - odrzuca. Odpowiedź uzasadnij.

Rje3wyz04TsEM
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Irlandzki twórca Oscar Wilde w przedmowie do swej powieści Portret Doriana Graya napisał: 'Nie ma książek moralnych lub niemoralnych. Są książki napisane dobrze lub źle'. Znajdź w tekście Stanisława Przybyszewskiego fragment o podobnej wymowie.

RoCNuisTkyfSc
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14

Określ, z jaką dziewiętnastowieczną doktryną filozoficzną koresponduje Confiteor? Zacytuj fragmenty potwierdzające twój sąd.

RZ1xWGKmGbsOz
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Czy zgadzasz się z poglądami Stanisława Przybyszewskiego? Uzasadnij swoją odpowiedź.

RFqddPdb5FqEv
(Uzupełnij).
j0000000EVB2v23_000tp002
j0000000EVB2v23_000tp003
j0000000EVB2v23_000tp004
j0000000EVB2v23_000tp005
j0000000EVB2v23_000tp006
JPOL_E3_E4_Konteksty

Hymn do piękna

Charles Baudelaire Hymn do piękna

Czy jesteś, Piękno, z nieba czy też z piekła rodem?
W twym spojrzeniu anielskim i szatańskim płynie
Cnota mącona zbrodnią, przesyt truty głodem,
Możesz przejrzeć się w sobie jak pragnienie w winie.

W twych oczach jutrznie wstają, zapadają zorze,
Zapach świeżości ronisz jak po burzy kwiecie,
Przez filtr całunków z ust swych podobnych amforzej0000000EVB2v23_000tp007amforze
Sączysz słabość w herosa a zuchwałość w dziecię.

Czy jesteś blaskiem gwiazdy, czy prochem ciemności?
Jak wierny pies za tobą idzie przeznaczenie.
Rządzisz, za nic nie biorąc odpowiedzialności
I jak popadło siejesz radość i cierpienie.

Idziesz po trupach drwiąc z ich daremnych żywotów.
Gnój nie jest twym diamentem najskromniej bajecznym,
Mord, ulubieniec twoich najdroższych klejnotów
Na brzuchu wzdętym pychą drga w transie tanecznym.

Ćma skwiercząc w ogniu świecy modli się: kapłanko
Światła, bądź pochwalona, spal sny nierozumne!
Kochanek gdy pochyla się drżąc nad kochanką
Jest jak umierający, co pieści swą trumnę.

Nieważne, czy przybywasz z nieba czy też z piekła,
Jeśli, monstrum genialne z marzenia i błota,
Do tej nieskończoności, która mnie urzekła
Tajemnicą wieczystą, otworzysz mi wrota.

Nieważne, czy cię począł Bóg czy biesj0000000EVB2v23_000tp008bies w otchłani,
Czy lśnią welurem oczu wstydy czy bezwstydy,
Jeśli ujmiesz, jedyna królowo i pani,
Choć trochę nędzy życiu, a światu ohydy.

j0000000EVB2v23_00000_BIB_002 Źródło: Charles Baudelaire, Hymn do piękna, [w:] tegoż, Kwiaty zła, tłum. Zbigniew Bieńkowski, Kraków 1990, s. 61.
Ćwiczenie 15

Określ, skąd wywodzi się Piękno według poety Ch. Baudelaire`a .

RiSjrZrg980HQ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Wymień cechy Piękna.

R1Ii1C2IjfyAz
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17

Wyjaśnij, dokąd Piękno ma doprowadzić artystę.

R18uza9skQnDC
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 18

Określ, co stanowi dominantę kompozycyjną wiersza.

R1CoCrRCNFagP
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 19

Wyjaśnij, na czym polega i czemu służy kontrast zastosowany w wierszu.

R11wSinLer4OV
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Przygotuj głos w dyskusji na ten temat: 'Czy refleksja o pięknie jest tylko zadaniem dla poetów?'.

R1a24pS188D6P
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Napisz recenzję wybranego dzieła sztuki z dowolnej dziedziny, które uznasz
za stworzone zgodnie z kanonami piękna.

R1KgvGb5zj1qu
(Uzupełnij).
j0000000EVB2v23_000tp007
j0000000EVB2v23_000tp008
j0000000EVB2v23_00000056
JPOL_E3_E4_Preteksty

Preteksty

Przełom XIX i XX wieku to bez wątpienia czas artystów, dla których sztuka była najwyższą religią. Nazywani wyznawcami religii Piękna, całym swoim życiem udowadniali, iż tworzenie sztuki (a nawet zamienianie siebie w jej dzieło) to jedyny, choć dla wielu kontrowersyjny sens życia.

Oscar Wilde19001854
Rm4VKrS5LgU4n
Portret Oscara Wilde'a
Źródło: Napoleon Sarony, domena publiczna.

Oscar Wilde

– przedstawiciel dziewiętnastowiecznego estetyzmu. Irlandzki poeta, prozaik i dramatopisarz słynął ze swej erudycji i błyskotliwego poczucia humoru, a przede wszystkim z niespotykanej nonszalancji i ekstrawagancji. Dbał o swój wygląd nawet w szczegółach, miał długie włosy i nosił udekorowane kwiatami ubrania. Był zwolennikiem idei sztuka dla sztuki – w powieści Portret Doriana Graya pisał: 'Każda sztuka jest bezużyteczna' oraz 'Artysta powinien stwarzać piękno, ale nie wkładać w nie nic ze swego życia. Żyjemy w epoce, kiedy ludzie tak się obchodzą ze sztuką, jak gdyby miała być pewnego rodzaju autobiografią. Zatraciliśmy abstrakcyjny zmysł piękna'.
Życie Oscara Wilde'a skończyło się tragicznie.
Ostatnie chwile życia autor Salome spędził w Paryżu, jako człowiek zubożały i schorowany. Jego grób znajduje się na cmentarzu Père Lachaise.

hrabia Robert de Montesquiou‑Fézensac19211855
RK88V2LtBiRCS
 Portret Roberta de Montesquiou
Źródło: Giovanni Boldini, 1897, Musée d'Orsay, Paryż, domena publiczna.

hrabia Robert de Montesquiou‑Fézensac

Najsłynniejszy dandys przełomu XIX i XX wieku. Przystojny arystokrata, który odziedziczył w spadku duży majątek, starał się tworzyć z siebie i swojego życia dzieło sztuki. Mimo że zajmował się twórczością literacką, uchodził w wielu kręgach za grafomana, który bardziej niż o kunszt językowy, dbał o piękne wydanie swych dzieł. Radosław Okulicz‑Kozaryn w książce Mała historia dandyzmu przytacza jedną z wielu anegdot dotyczących osobliwego hrabiego: 'Pewnego jesiennego dnia potraktował swoje ubranie jak kompozycję różnych odcieni szarości. «Czy Pan nosi żałobę?» – spytano go. «Tak – odpowiedział – po martwych liściach»'.
Robert de Montesquiou miał wielu przyjaciół w środowisku artystycznym, dla których stanowił źródło inspiracji.

Polecenie 6

Określ, jakie wrażenie wywarł na tobie film Agnieszki Holland Całkowite zaćmienie.

RItbijbsEi4aj
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Wskaż, co zwróciło twoją szczególną uwagę.

RYRIvPtnKFAjt
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Przeanalizuj styl bycia i miejsce w społeczeństwie francuskich artystów przełomu XIX i XX wieku.

R125p5Tf1OyAC
(Uzupełnij).
Polecenie 9

Zapoznaj się z portretami i notkami biograficznymi dwóch naczelnych estetów końca XIX wieku – Oscara Wilde'aRoberta MontesquiouRobert MontesquiouRoberta Montesquiou. Zredaguj notatkę o artystach.

RyH9iIp41PLY8
(Uzupełnij).
Polecenie 10

Wyjaśnij, czy wyznawanie religii Piękna miało sens, czy było dziwne i groteskowe. Uzasadnj swoją odpowiedź.

RbMruJtuTaEQT
(Uzupełnij).
Polecenie 11

Jak myślisz, czy Oscar Wilde i Robert Montesquiou odnaleźliby się
we współczesnym świecie? Uzasadnij swoje zdanie.

Re7vdizHpZXBr
(Uzupełnij).
Robert Montesquiou
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 12

Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: 'Jaka idea sztuki bardziej do ciebie przemawia – sztuka dla sztuki czy sztuka zaangażowana ideologicznie, mająca na celu zmianę świata?'. Rozważ problem, odwołując się do:

  • Portretu Doriana Graya Oscara Wilde'aOscara Wilde'aOscara Wilde'a,

  • wybranej lektury obowiązkowej,

  • wybranego tekstu kultury.

  • Przedstaw również swoje zdanie i je uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów. Uzasadnij swoją odpowiedź i poprzyj ją przykładami.

RIUGeSEkUxWcT
(Uzupełnij).
Polecenie 13

Inspirując się Confiteorem Stanisława Przybyszewskiego, napisz swój własny manifest dotyczący sztuki, muzyki lub innej dziedziny artystycznej, którą się interesujesz.

R1JPUAKhTaFAr
(Uzupełnij).
R1RnHT1jye6XB1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Słowa klucze

Zapoznaj się z poniższymi słowami‑kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa‑klucze: Stanisław Przybyszewski, Charles Baudelaire, manifest, piękno, estetyzm, sztuka, sztuka dla sztuki, artysta, dandyzm, Oscar Wilde.

RMXdFcSPLpnfy
(Uzupełnij).
Oscara Wilde'a