Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RhsknNd8SUvgW1
Grafika przedstawia pięć pereł różnej wielkości. Mają kolor różowy. Tło jest białe.
Perły
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., grafika komputerowa, licencja: CC BY-NC-SA 4.0.

Umiejętność precyzyjnego lub ciekawego opisywania rzeczy jest potrzebna w wielu codziennych sytuacjach, np. przedmioty opisujemy wtedy, gdy je gubimy lub gdy chcemy się ich pozbyć.

Literackie opisy tworzą natomiast pisarze i poeci. Są one wtedy kunsztowne, bardziej rozbudowane, a przede wszystkim odznaczają się wyjątkowymi walorami estetycznymi. Artyści opisywać mogą wszystko, od rzeczy trywialnych po wzniosłe i piękne: kamienicę, tarczę wojownika czy białe nenufary.

j0000007V7B1v50_0000000A

Opisywanie przedmiotów

R16Ud9nxurgZc1
Pióro
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, fotografia barwna, licencja: CC BY 3.0.

Opis to forma wypowiedzi, której tematem jest postać, przedmiot, zwierzę, zjawisko, sytuacja, krajobraz, pogoda lub dzieło sztuki. Typowy opis przedmiotu powinien zawierać m.in. informacje o jego kształcie, rozmiarze, kolorze, materiale, z którego został wykonany, przeznaczeniu, właściwościach, zaletach, wadach, znakach szczególnych oraz jego przeszłości. W opisach możemy uwzględniać zarówno informacje ogólne, jak i szczegółowe. Czasami ujawniamy nasz stosunek do opisywanej rzeczy (może on być zarówno pozytywny jak i negatywny). Przedmioty opisujemy w różnych sytuacjach życiowych i w różnych celach, na przykład by podzielić się z kimś swoją wiedzą o jakiejś rzeczy albo gdy chcemy zamieścić w mediach (np. w internecie) ogłoszenie o sprzedaży lub zgubieniu czegoś z prośbą o pomoc w odnalezieniu.

Podczas tworzenia opisu ważna jest wnikliwa obserwacja przedmiotu, który chcemy opisać. Następnie zbieramy o nim informacje, gromadzimy potrzebne słownictwo. Potem staramy się pogrupować tematycznie zebrane wiadomości w oddzielnych akapitach i decydujemy o kolejności ich pojawienia się w opisie (najpierw przedstawiamy informacje o przedmiocie, następnie jego cechy). Teraz pora na redakcję tekstu, a następnie na jego korektę, czyli sprawdzenie i ewentualne poprawki oraz uzupełnienia.

W nietypowym opisie możemy posługiwać się formą wierszowaną lub wzbogacać opis, np. słowami wyrażającymi emocje, metaforami, frazeologizmami. Opisy możemy prezentować ustnie lub pisemnie.

Jak opisać przedmiot?

  1. We wstępie należy nazwać przedmiot i ustalić, do czego służy.

  2. Kolejne akapity powinny dotyczyć jego wielkości, kształtu, barwy, wagi.

  3. Należy podać nazwę materiału, z którego został wykonany.

  4. Ważne są także informacje dotyczące tego, jak działa na zmysły: jaki jest w dotyku, czy wydaje dźwięki, jak pachnie.

  5. Trzeba także podać jego cechy charakterystyczne, czyli to, co wyróżnia go spośród innych przedmiotów, np. wzornictwo, dekoracje.

  6. W ostatniej części opisu należy przedstawić podsumowanie opisu, swoją opinię o przedmiocie i jego ocenę.

Podczas opisywania przedmiotu ważne jest, by zachować odpowiedni układ akapitów. Należy stosować różnorodne słownictwo.

j0000007V7B1v50_0000000J
R1FEkwjj2ajwe
Opis przedmiotu – przykład
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j0000007V7B1v50_0000000J

Zadaniowo

R1EWC2HOcUuSP
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi - przymiotników, które mogą opisywać przedmioty.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 2
RJNUsCgLyx0vC1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu kilku prawidłowych odpowiedzi dotyczących pytania o odcienie koloru czerwonego.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, w jakim celu samochody straży pożarnej mają kolor czerwony?

R2pZn3nqWBA72
Miejsce na notatkę
RuDzWLAMi5QAs
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na połączeniu fotografii minerałów z nazwami kolorów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RGtXb4jGmHf92
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na połączeniu tradycyjnych nazw kolorów z nazwami kolorów pochodzącymi od minerałów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
REaBTJ9It7xZ5
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na wypełnieniu pól właściwymi wyrazami, które są odpowiedzią na pytania tak, aby utworzyć hasło.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 5

Do podanych przedmiotów dopisz informację dotyczącą celu, w jakim ich używasz.

  • rower

  • telefon komórkowy

  • plecak

  • komputer

  • lampka elektryczna

  • linijka

RjaFsdnNCAVdD
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 6

Do każdej rzeczy dopisz po kilka określeń wskazujących na jej kształt i wielkość.

  • laptop

  • ołówek

  • agrafka

  • pierścionek

  • telewizor

RjaFsdnNCAVdD
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Poniższe ilustracje przedstawiają biżuterię frywolitkowąj0000007V7B1v50_000tp001biżuterię frywolitkową. Obejrzyj je, a następnie na ich podstawie sformułuj krótki opis tego rodzaju ozdób.

Możesz także spróbować zareklamować wybraną biżuterię, posługując się formą krótkiej rymowanki, jak w poniższym przykładzie.

Na każdą okazję znajdziesz tu korale:
Do pracy, po domu i na huczne bale.

R1UsAaEZSS95S
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 7

Odpowiedz, w jakim celu ludzie noszą biżuterię. Czy służy ona wyłącznie jako element ozdobny?

RmFUu7sqgLc64
Miejsce na notatkę
RgwqNGyGRvGFZ
Ćwiczenie 8
Zadanie alternatywne polega na wybraniu jednej właściwej odpowiedzi dotyczącej korzystania ze słowników w celu sprawdzenia poprawności zapisu słowa "biżuteria".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 9

Przeczytaj poniższe ogłoszenie zamieszczone w internecie i wypisz z niego te wyrażenia, dzięki którym sprzedający opisał polecany sprzęt i jednocześnie zareklamował go.

R1SXuP2TffWxp
Ogłoszenie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Victorvandenberg, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1UsAaEZSS95S
Miejsce na notatkę
Polecenie 1

Przeczytaj zabawne ogłoszenie zamieszczone w internecie. Wzorując się na nim, zredaguj własne. Pamiętaj, by w swoim ogłoszeniu zawrzeć dokładny opis wybranego przedmiotu.

Rpd8zNDwMR2f7
Ogłoszenie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Victorvandenberg, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1UsAaEZSS95S
Miejsce na notatkę
RDmMkrlJcmrSf1
Dziewczyna z perłą
Źródło: Jan Vermeer [czyt. jan wermir], olej na płótnie, Royal Picture Gallery Mauritshuis, Holandia, domena publiczna.
RrhckZliGK4eo1
Dziewczyna czytająca list przy otwartym oknie
Źródło: Jan Vermeer [czyt. jan wermir], olej na płótnie, Gemäldegalerie Alte Meister – Staatliche Kunstsammlungen, Drezno, domena publiczna.
Polecenie 2

Przyjrzyj się fotografiom obrazów Jana Vermeera. Wybierz dowolny element znajdujący się na jednym z nich, a następnie przygotuj notatkę w formie mapy myśli, gdzie zgromadzisz informacje o cechach tego przedmiotu potrzebne do zredagowania jego opisu.

RZsVMWYYaxcnm
Należy uzupełnić mapę myśli określeniami dotyczącymi wybranego elementu obrazu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Wybierz przedmiot spośród podanych poniżej i zgromadź słownictwo do jego opisu zgodnie z poniższym wzorem.

Nazwa przedmiotu:
- kształt;
- wielkość; - materiał;
- przeznaczenie.

Przedmioty do wyboru: perła, okno, jabłko.

R11UQUugLbA2i
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 10

Przygotuj trzy różne wersje opisu jednego z zegarków prezentowanych na poniższych ilustracjach:
a) opis rzeczowy, precyzyjny, niezdradzający twojego stosunku do przedmiotu, objętością przypominający wpis na Twitterze (nie więcej niż 160 znaków);
b) opis naukowy (specjalistyczny), przypominający hasło encyklopedyczne;
c) opis literacki, w którym posłużysz się środkami stylistycznymi i ujawnisz swoją ocenę opisywanego przedmiotu.

R13zu6CI1u2aC
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 10

Opisz różnicę między zegarem:
- na rękę;
- na budynku dworca;
- w komputerze.

Jakie mają rozmiary? Co potrzebują do działania? Co może spowodować ich zniszczenie?

R1BBe243ZIetW
Miejsce na notatkę
zegar
RRTJpNMpd6cZh
Ćwiczenie 11
Zadanie alternatywne polega na właściwym zaznaczeniu na zdjęciu punktów określających cechy.
Cenne przedmioty
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 11

Opisz przedmioty znajdujące się w apteczce samochodowej.

RPr93oiOHtRfW
Miejsce na notatkę
zegar wieżyczkowy
RSISvYBSb7J5B
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu synonimów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rq4QTUbJFfMkb
Ćwiczenie 13
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu w tekst wyrazów będących synonimami słów użytych w tekście.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1HiSotHxmKQF
Ćwiczenie 14
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi dotyczącej funkcji synonimów w opisie.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 3

Opisz wybraną pamiątkę przywiezioną przez ciebie z wakacji lub wycieczki. Opisz ją najdokładniej jak potrafisz. Postaraj się przy tym uwzględnić jej wygląd, oddziaływanie na zmysły (wzroku, dotyku, słuchu, węchu i smaku) oraz jej użyteczność.

Rr0OcIklWryDU
Miejsce na notatkę
R1M1XK503Zp411
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: przedmiot, design, opis, barwa.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Proponowane słowa klucze: barwa, design, przedmiot, opis.

RPl2ldTs9qChc
Miejsce na notatkę
j0000007V7B1v50_000tp001