Umiejętność precyzyjnego lub ciekawego opisywania rzeczy jest potrzebna w wielu codziennych sytuacjach, np. przedmioty opisujemy wtedy, gdy je gubimy lub gdy chcemy się ich pozbyć.
Literackie opisy tworzą natomiast pisarze i poeci. Są one wtedy kunsztowne, bardziej rozbudowane, a przede wszystkim odznaczają się wyjątkowymi walorami estetycznymi. Artyści opisywać mogą wszystko, od rzeczy trywialnych po wzniosłe i piękne: kamienicę, tarczę wojownika czy białe nenufary.
j0000007V7B1v50_0000000A
Opisywanie przedmiotów
R16Ud9nxurgZc1
Opis to forma wypowiedzi, której tematem jest postać, przedmiot, zwierzę, zjawisko, sytuacja, krajobraz, pogoda lub dzieło sztuki. Typowy opis przedmiotu powinien zawierać m.in. informacje o jego kształcie, rozmiarze, kolorze, materiale, z którego został wykonany, przeznaczeniu, właściwościach, zaletach, wadach, znakach szczególnych oraz jego przeszłości. W opisach możemy uwzględniać zarówno informacje ogólne, jak i szczegółowe. Czasami ujawniamy nasz stosunek do opisywanej rzeczy (może on być zarówno pozytywny jak i negatywny). Przedmioty opisujemy w różnych sytuacjach życiowych i w różnych celach, na przykład by podzielić się z kimś swoją wiedzą o jakiejś rzeczy albo gdy chcemy zamieścić w mediach (np. w internecie) ogłoszenie o sprzedaży lub zgubieniu czegoś z prośbą o pomoc w odnalezieniu.
Podczas tworzenia opisu ważna jest wnikliwa obserwacja przedmiotu, który chcemy opisać. Następnie zbieramy o nim informacje, gromadzimy potrzebne słownictwo. Potem staramy się pogrupować tematycznie zebrane wiadomości w oddzielnych akapitach i decydujemy o kolejności ich pojawienia się w opisie (najpierw przedstawiamy informacje o przedmiocie, następnie jego cechy). Teraz pora na redakcję tekstu, a następnie na jego korektę, czyli sprawdzenie i ewentualne poprawki oraz uzupełnienia.
W nietypowym opisie możemy posługiwać się formą wierszowaną lub wzbogacać opis, np. słowami wyrażającymi emocje, metaforami, frazeologizmami. Opisy możemy prezentować ustnie lub pisemnie.
Jak opisać przedmiot?
We wstępie należy nazwać przedmiot i ustalić, do czego służy.
Kolejne akapity powinny dotyczyć jego wielkości, kształtu, barwy, wagi.
Należy podać nazwę materiału, z którego został wykonany.
Ważne są także informacje dotyczące tego, jak działa na zmysły: jaki jest w dotyku, czy wydaje dźwięki, jak pachnie.
Trzeba także podać jego cechy charakterystyczne, czyli to, co wyróżnia go spośród innych przedmiotów, np. wzornictwo, dekoracje.
W ostatniej części opisu należy przedstawić podsumowanie opisu, swoją opinię o przedmiocie i jego ocenę.
Podczas opisywania przedmiotu ważne jest, by zachować odpowiedni układ akapitów. Należy stosować różnorodne słownictwo.
j0000007V7B1v50_0000000J
R1FEkwjj2ajwe
j0000007V7B1v50_0000000J
Zadaniowo
R1EWC2HOcUuSP
Ćwiczenie 1
1
Ćwiczenie 2
RJNUsCgLyx0vC1
Ćwiczenie 2
Wyjaśnij, w jakim celu samochody straży pożarnej mają kolor czerwony?
R2pZn3nqWBA72
Kolor czerwony jest dobrze widoczny na drodze, a to poprawia bezpieczeństwo.
RuDzWLAMi5QAs
Ćwiczenie 3
RGtXb4jGmHf92
Ćwiczenie 3
REaBTJ9It7xZ5
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 5
Do podanych przedmiotów dopisz informację dotyczącą celu, w jakim ich używasz.
rower
telefon komórkowy
plecak
komputer
lampka elektryczna
linijka
RjaFsdnNCAVdD
Zwróć uwagę na przydatność wymienionych przedmiotów w życiu codziennym.
Przykładowe odpowiedzi:
rower - dojazd do szkoły;
telefon komórkowy - dzwonienie, pisanie esemesów, komunikator internetowy, media społecznościowe, kalkulator, budzik, aparat fotograficzny;
plecak - noszenie książek do szkoły;
komputer - pisanie wypracowań, komunikator internetowy, możliwość grania w gry komputerowe;
lampka elektryczna - oświetlanie biurka podczas nauki;
Poniższe ilustracje przedstawiają biżuterię frywolitkowąj0000007V7B1v50_000tp001biżuterię frywolitkową. Obejrzyj je, a następnie na ich podstawie sformułuj krótki opis tego rodzaju ozdób.
Możesz także spróbować zareklamować wybraną biżuterię, posługując się formą krótkiej rymowanki, jak w poniższym przykładzie.
Na każdą okazję znajdziesz tu korale: Do pracy, po domu i na huczne bale.
R1V05eYtJBXvf
R1WvYA9ybjAGn
R1UsAaEZSS95S
Pamiętaj, aby w swoim opisie zawrzeć informacje, m.in. o wielkości, kolorze, kształcie, materiale, z którego jest wykonany.
Pierwsza fotografia przedstawia duży naszyjnik zrobiony z białej koronki z wplecionymi czerwonymi koralikami. Koronka układa się w kształt falisty. W zagłębieniach wszyte są podłużne czerwone kryształy. Na zdjęciu znajdują się także długie biało‑czerwone kolczyki zrobione tą samą techniką.
Na drugiej fotografii znajduje się naszyjnik zrobiony z czarnej koronki układającej się w ornament, do której doszyte są koraliki w kształcie liści. Wewnątrz naszyjnika ułożone są długie czarne kolczyki zrobione tą samą techniką; na końcach mają doszyte koraliki w kształcie liści.
Ćwiczenie 7
Odpowiedz, w jakim celu ludzie noszą biżuterię. Czy służy ona wyłącznie jako element ozdobny?
RmFUu7sqgLc64
Biżuterię nosi się nie tylko jako element ozdobny. Może ona określać w niektórych kulturach status społeczny danego człowieka. Może także stanowić oznakę godności, władzy, stanu lub urzędu.
RgwqNGyGRvGFZ
Ćwiczenie 8
Ćwiczenie 9
Przeczytaj poniższe ogłoszenie zamieszczone w internecie i wypisz z niego te wyrażenia, dzięki którym sprzedający opisał polecany sprzęt i jednocześnie zareklamował go.
R1SXuP2TffWxp
R1UsAaEZSS95S
Zwróć uwagę na fragmenty, w których zostały wymienione cechy roweru.
Wyrażenia, dzięki którym sprzedający opisał polecany sprzęt i jednocześnie go zareklamował to: 'Rower jest w bardzo dobrym stanie', 'Rower jest idealnie spasowany pod względem jakości i skomponowanych podzespołów', 'Wprost niezawodny'.
Polecenie 1
Przeczytaj zabawne ogłoszenie zamieszczone w internecie. Wzorując się na nim, zredaguj własne. Pamiętaj, by w swoim ogłoszeniu zawrzeć dokładny opis wybranego przedmiotu.
Rpd8zNDwMR2f7
R1UsAaEZSS95S
RDmMkrlJcmrSf1
RrhckZliGK4eo1
Polecenie 2
Przyjrzyj się fotografiom obrazów Jana Vermeera. Wybierz dowolny element znajdujący się na jednym z nich, a następnie przygotuj notatkę w formie mapy myśli, gdzie zgromadzisz informacje o cechach tego przedmiotu potrzebne do zredagowania jego opisu.
RZsVMWYYaxcnm
Polecenie 2
Wybierz przedmiot spośród podanych poniżej i zgromadź słownictwo do jego opisu zgodnie z poniższym wzorem.
Nazwa przedmiotu: - kształt; - wielkość; - materiał; - przeznaczenie.
Przedmioty do wyboru: perła, okno, jabłko.
R11UQUugLbA2i
Ćwiczenie 10
Przygotuj trzy różne wersje opisu jednego z zegarków prezentowanych na poniższych ilustracjach: a) opis rzeczowy, precyzyjny, niezdradzający twojego stosunku do przedmiotu, objętością przypominający wpis na Twitterze (nie więcej niż 160 znaków); b) opis naukowy (specjalistyczny), przypominający hasło encyklopedyczne; c) opis literacki, w którym posłużysz się środkami stylistycznymi i ujawnisz swoją ocenę opisywanego przedmiotu.
RF2xAZH6kEDv5
RGPCkjD8j46fF
R1YcoUxsSSWxm
R1RTXVB9FXxnI
R13zu6CI1u2aC
Pamiętaj o wszystkich ważnych informacjach, które powinny znaleźć się w opisie przedmiotu, m.in. wielkość, kształt, kolor, cechy szczególne.
a) Zegarek jest niewielki. Jego tarcza jest koloru czarnego. Jej obudowa ma trójkątny, lekko zaokrąglony kształt i jest zrobiona z metalu w kolorze jasnego złota. Ma zamontowane pokrętło do ustawiania wskazówek. Przymocowany jest do niej żółto‑czarny pasek. b) Urządzenie służy do odmierzania czasu. Zawiera mechanizm wskazujący daną jednostkę czasu. Wykonane jest z metalu połączonego z tworzywem sztucznym w kolorze żółto‑czarnym. c) Niewielki zegarek - wskazywacz czasu, jest niezwykle cennym przedmiotem. Niczym wyrocznia obwieszcza nam upływające chwile. Jego tarcza połyskuje jakby była zrobiona ze złota. Czerń tarczy doskonale odbija wskazówki. Dwubarwny pasek jest w kolorze słońca i ciemnej toni. Jest pięknym klejnotem, który może ozdobić każdą rękę.
Ćwiczenie 10
Opisz różnicę między zegarem: - na rękę; - na budynku dworca; - w komputerze.
Jakie mają rozmiary? Co potrzebują do działania? Co może spowodować ich zniszczenie?
R1BBe243ZIetW
Zegarek na rękę jest niewielkich rozmiarów. Posiada pasek, który mocuje się wokół nadgarstka. Dzisiejsze zegarki działają najczęściej na baterię, jednak zdarzają się także z mechanizmem nakręcanym. Ich zniszczenie może spowodować upadek lub zalanie wodą.
Zegar na budynku dworca jest duży i zamontowany w widocznym miejscu, tak aby widać go było z dużej odległości. Do działania potrzebuje skomplikowanego mechanizmu. Może zostać zniszczony, np. przez uderzenie pioruna.
Zegar w komputerze znajduje się najczęściej w dolnym rogu ekranu. Jest niewielki. Działa dzięki pracy komputera. Jego usterkę może spowodować błąd w oprogramowaniu.
zegar
zegar szafkowy - materiał dostępny na stronie internetowej: https://czytanieobrazow.pl/materialy/zegar/
RRTJpNMpd6cZh
Ćwiczenie 11
Ćwiczenie 11
Opisz przedmioty znajdujące się w apteczce samochodowej.
RPr93oiOHtRfW
W apteczce samochodowej powinny się znaleźć następujące przedmioty: - białe, sterylne opatrunki indywidualne, - białe, elastyczne opaski uciskowe, - białe trójkątne chusty opatrunkowe, - plastry opatrunkowe, - biała, sterylna gaza, - białe, dziane bandaże do mocowania opatrunków, - nożyczki bez ostrych końców, - lateksowe lub nitrylowe rękawice jednorazowe, - foliowy koc ratunkowy (z jednej strony ma kolor srebrny, z drugiej złoty).
zegar wieżyczkowy
zegar wieżyczkowy - materiał dostępny na stronie internetowej: https://czytanieobrazow.pl/materialy/zegar-wiezyczkowy/
RSISvYBSb7J5B
Ćwiczenie 12
Rq4QTUbJFfMkb
Ćwiczenie 13
R1HiSotHxmKQF
Ćwiczenie 14
Polecenie 3
Opisz wybraną pamiątkę przywiezioną przez ciebie z wakacji lub wycieczki. Opisz ją najdokładniej jak potrafisz. Postaraj się przy tym uwzględnić jej wygląd, oddziaływanie na zmysły (wzroku, dotyku, słuchu, węchu i smaku) oraz jej użyteczność.
Rr0OcIklWryDU
R1M1XK503Zp411
Ćwiczenie 15
Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Proponowane słowa klucze: barwa, design, przedmiot, opis.
RPl2ldTs9qChc
j0000007V7B1v50_000tp001
biżuteria frywolitkowa – biżuteria przypominająca koronkę artystyczną, ponieważ jest wykonana z cienkiej nici za pomocą igły lub szydełka; technika ta najprawdopodobniej znana była już w starożytności