Wymień znane ci polne kwiaty.
W formie mapy myśli zgromadź słownictwo potrzebne do opisu kwiatu bzu.
Korzystając z dostępnych źródeł, zgromadź słownictwo i informacje dotyczące kwiatu bzu. Weź pod uwagę: kolor, kształt, wielkość, zapach, okres kwitnienia.
Zapoznaj się z wierszem Juliana Tuwima i wykonaj ćwiczenia.
Rwanie bzuNarwali bzu, naszarpali,
Nadarli go, natargali,
Nanieśli świeżego, mokrego,
Białego i tego bzowego.Liści tam – rwetesrwetes, olśnienie,
Kwiecia – gąszcz, zatrzęsienie,
Pachnie kropliste po uszy
I ptak się gdzieś zawieruszyłzawieruszył.Jak rwali zacietrzewienizacietrzewieni
W rozgardiaszu zieleni,
To się narwany więzień
Wtrzepotał, wplątał w gałęzie.Śmiechem się bez zanosi:
A kto cię tutaj prosił?
A on, zieleń śpiewając,
Zarośla ćwierkiem zrosił.Głowę w bzy – na stracenie,
W szalejące więzienie,
W zapach, w perły i dreszcze!
Rwijcie, nieście mi jeszcze!
Ustal, kto i o kim mówi w wierszu.
Określ nastrój wiersza. Zastanów się i odpowiedz, jakie uczucia w tobie wywołuje.
Wymień głoski, które zostały nagromadzone w tym utworze i określ ich funkcję w tekście.
Wyjaśnij znaczenia słowa narwany. Porównaj wyrażenie narwany bez i narwany więzień.
Dopasuj podane tytuły do poszczególnych zwrotek wiersza „Rwanie bzu”.
1., 2., 3., 4., 5.
Numery zwrotek | Tytuły |
---|---|
1. | |
2. | |
3. | |
4. | |
5. |
Wyjaśnij znaczenie wyrazu będącego rozwiązaniem krzyżówki z ćwiczenia 10.