Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Uo09199eq5S

Ryczą w klasie, dokazują, czyli czasownik w akcji

Ruchoma grafika przedstawia siedem puzzli, które mają główki, rączki i nóżki. Znajdują się w różnych pozach - dwa bujają się na linie, dwa leżą a trzy stoją z uniesionymi rączkami. Jeden z bujających się na linie puzzli ma na brzuszku napisz "rodzaj męski", natomiast jeden ze stojących puzzli trzyma ręką zbliżoną do ust, a na jego brzuszku widnieje napis "wołacz". Tło przedstawia pagórki, jest utrzymane w jednolitej, pastelowej kolorystyce.
Gramatoluby
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Gramatoluby
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Skaczesz, biegasz, chodzisz, mówisz, jesz - każdego dnia wykonujesz wiele działań. Znajdujesz się też w różnych stanach, np. śpisz, chorujesz. Wszystkie te czynności nazywamy czasownikami.

t4MokUsO8I_0000000C
1
Ćwiczenie 1

Odpowiedz na pytanie: 'Co robisz rano?' Staraj się wymienić jak najwięcej czynności. Oto przykład:

– Co robisz rano?
– Budzę się.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się ilustracji i odpowiedz na pytania. Odpowiedzi wpisz poniżej lub w zeszycie.

  • Co robi nauczyciel?

  • Co robią uczniowie?

  • Co się dzieje ze śniegiem?

R1BjzmLvIZUjm1
Źródło: Uniwersytet Wrocławski, licencja: CC BY 3.0.
uzupełnij treść
Ćwiczenie 2

Odpowiedz na pytania. Odpowiedzi zapisz poniżej lub w zeszycie. Możesz podać po kilka przykładów.
- Co robi nauczyciel podczas lekcji?
- Co robią uczniowie podczas lekcji?
- Co robią uczniowie podczas przerwy?

RRa4S2UgKKGHC
Miejsce na notatkę ucznia.

Rozwiązanie: Przykładowe odpowiedzi:
- Nauczyciel opowiada/tłumaczy/pyta.
- Uczniowie podczas lekcji słuchają/czytają/piszą.
- Uczniowie podczas przerwy rozmawiają/jedzą/spacerują.

t4MokUsO8I_0000000V

O czasowniku

Czasownik to część mowy, nazywa czynności i stany. Odpowiada na pytania: co robi? co się z kimś (lub czymś) dzieje? Na przykład:
- Chłopiec (co robi?) biegnie.
- Dziecko (co się z nim dzieje?) śpi.

R1BDqDbJ7sJARt4MokUsO8I_00alt0011
Źródło: Contentplus.pl, licencja: CC BY 3.0.
t4MokUsO8I_00alt001
t4MokUsO8I_0000001G
1
Polecenie 1

Weź udział w zabawie polegającej na prezentowaniu scenek pantomimicznych.
W tym celu podzielcie się na dwa zespoły. Zadaniem pierwszej grupy jest pokazanie czynności, a drugiej odgadnięcie i zapisanie czasownika, który ją nazywa.

Na przykład:

  • co robi?czyta, siedzi...

  • co się z nim dzieje?rośnie, śpi

Po dziesięciu scenkach zamieńcie się rolami.

uzupełnij treść
Polecenie 1

Weź udział w zabawie polegającej na opowiadaniu o czynności i odgadywaniu jej nazwy. W tym celu podzielcie się na dwa zespoły. Zadaniem pierwszej grupy jest opowiedzenie czynności, a drugiej odgadnięcie i zapisanie czasownika, który ją nazywa.

Na przykład: Unoszę się w powietrzu, machając rękami. - Latam.

RUkh3645PKbth
Miejsce na notatkę ucznia.
Ćwiczenie 3
RGoF6Jb158jOi1
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wyrazów, które są czasownikami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RnV2jQZUKcRbL1
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega uzupełnieniu tekstu odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RPlYZdrDXpnr21
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RKbDtahh78Bjt1
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na podpisaniu ilustracji przedstawiających zwierzęta czasownikami nazywającymi wydawane przez nie dźwięki.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R10ucE5IXp6LN
Ćwiczenie 6
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do wyrazów z kolumny lewej czasowników nazywających dźwięki z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
t4MokUsO8I_0000003Y
Ciekawostka

Słowa, które swoim brzmieniem naśladują dźwięki i odgłosy nazywamy wyrazami dźwiękonaśladowczymi, np. szumi, huczy, szczeka, ćwierka.

t4MokUsO8I_0000002Q
1
Ćwiczenie 7

Z podanych niżej czasowników w tajemniczy sposób zniknęła część liter. Jakie to mogły być słowa? Wymyśl je i zapisz poniżej lub w zeszycie. Czy dostrzegasz jakąś regułę w ich zapisie?

  • b............uje

  • k............uje

  • m...........uje

  • r............uje

  • w............uje

  • c............uje

  • l.............uje

  • o............uje

  • z............uje

  • n............uje

  • ł.............uje

  • p............uje

  • t............uje

  • ż............uje

uzupełnij treść
R1LPYAekNLXfN
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wyrazów odpowiednimi literami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
t4MokUsO8I_0000003Y
RRroArhVUHsj5
Zasada ortograficzna
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
t4MokUsO8I_00000046
RtIiLqeVDwq5w1
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na ułożeniu wyrazów w prawidłowej kolejności.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1M49XaLjeNUo
Zasada ortograficzna
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
t4MokUsO8I_0000004D
Ćwiczenie 9
RiO1bFOFOOeo01
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu związków wyrazowych odpowiednimi czasownikami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 10
R18IplTZqwlYb1
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 2

Wybierz dwa powiedzenia z poprzedniego zadania – takie, które najbardziej ci się podobają – i ułóż z nimi krótką historyjkę.

uzupełnij treść