Ruchoma grafika przedstawia siedem puzzli, które mają główki, rączki i nóżki. Znajdują się w różnych pozach - dwa bujają się na linie, dwa leżą a trzy stoją z uniesionymi rączkami. Jeden z bujających się na linie puzzli ma na brzuszku napisz "rodzaj męski", natomiast jeden ze stojących puzzli trzyma ręką zbliżoną do ust, a na jego brzuszku widnieje napis "wołacz". Tło przedstawia pagórki, jest utrzymane w jednolitej, pastelowej kolorystyce.
Skaczesz, biegasz, chodzisz, mówisz, jesz - każdego dnia wykonujesz wiele działań. Znajdujesz się też w różnych stanach, np. śpisz, chorujesz. Wszystkie te czynności nazywamy czasownikami.
t4MokUsO8I_0000000C
1
Ćwiczenie 1
Odpowiedz na pytanie: 'Co robisz rano?' Staraj się wymienić jak najwięcej czynności. Oto przykład:
– Co robisz rano? – Budzę się.
Zastanów się, jakie czynności wykonujesz od przebudzenia, aż do wyjścia do szkoły. Wymień je.
Na przykład: - Myję się. - Ubieram się. - Jem.
1
Ćwiczenie 2
Przyjrzyj się ilustracji i odpowiedz na pytania. Odpowiedzi wpisz poniżej lub w zeszycie.
Co robi nauczyciel?
Co robią uczniowie?
Co się dzieje ze śniegiem?
R1BjzmLvIZUjm1
Pamiętaj, aby zdania rozpoczynać wielką literą a kończyć kropką.
Przykładowe odpowiedzi:
Nauczyciel stoi.
Uczniowie przeszkadzają.
Śnieg pada.
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania. Odpowiedzi zapisz poniżej lub w zeszycie. Możesz podać po kilka przykładów. - Co robi nauczyciel podczas lekcji? - Co robią uczniowie podczas lekcji? - Co robią uczniowie podczas przerwy?
RRa4S2UgKKGHC
Rozwiązanie: Przykładowe odpowiedzi: - Nauczyciel opowiada/tłumaczy/pyta. - Uczniowie podczas lekcji słuchają/czytają/piszą. - Uczniowie podczas przerwy rozmawiają/jedzą/spacerują.
t4MokUsO8I_0000000V
O czasowniku
Czasownik to część mowy, nazywa czynności i stany. Odpowiada na pytania: co robi? co się z kimś (lub czymś) dzieje? Na przykład: - Chłopiec (co robi?) biegnie. - Dziecko (co się z nim dzieje?) śpi.
R1BDqDbJ7sJARt4MokUsO8I_00alt0011
t4MokUsO8I_00alt001
t4MokUsO8I_00alt001
Czasownik nazywa czynności. Wtedy odpowiada na pytania: co robi? – ryczy, dokazuje, broi. Czasownik nazywa też stany lub zjawiska i odpowiada na pytania: co się (z kimś lub czymś) dzieje? – prószy, sypie, pada; co się dzieje? – boli, grzmi.
t4MokUsO8I_0000001G
1
Polecenie 1
Weź udział w zabawie polegającej na prezentowaniu scenek pantomimicznych. W tym celu podzielcie się na dwa zespoły. Zadaniem pierwszej grupy jest pokazanie czynności, a drugiej odgadnięcie i zapisanie czasownika, który ją nazywa.
Na przykład:
co robi? – czyta, siedzi...
co się z nim dzieje? – rośnie, śpi…
Po dziesięciu scenkach zamieńcie się rolami.
Polecenie 1
Weź udział w zabawie polegającej na opowiadaniu o czynności i odgadywaniu jej nazwy. W tym celu podzielcie się na dwa zespoły. Zadaniem pierwszej grupy jest opowiedzenie czynności, a drugiej odgadnięcie i zapisanie czasownika, który ją nazywa.
Na przykład: Unoszę się w powietrzu, machając rękami. - Latam.
RUkh3645PKbth
Ćwiczenie 3
RGoF6Jb158jOi1
RnV2jQZUKcRbL1
Ćwiczenie 4
RPlYZdrDXpnr21
Ćwiczenie 5
RKbDtahh78Bjt1
Ćwiczenie 6
R10ucE5IXp6LN
Ćwiczenie 6
t4MokUsO8I_0000003Y
Ciekawostka
Słowa, które swoim brzmieniem naśladują dźwięki i odgłosy nazywamy wyrazami dźwiękonaśladowczymi, np. szumi, huczy, szczeka, ćwierka.
t4MokUsO8I_0000002Q
1
Ćwiczenie 7
Z podanych niżej czasowników w tajemniczy sposób zniknęła część liter. Jakie to mogły być słowa? Wymyśl je i zapisz poniżej lub w zeszycie. Czy dostrzegasz jakąś regułę w ich zapisie?
b............uje
k............uje
m...........uje
r............uje
w............uje
c............uje
l.............uje
o............uje
z............uje
n............uje
ł.............uje
p............uje
t............uje
ż............uje
Słowa muszą oznaczać czynności.
Czasowniki w 3. osobie liczby pojedynczej czasu teraźniejszego mają końcówkę -uje. Przykładowe czasowniki:
brakuje
kupuje
maluje
rysuje
wędruje
celuje
literuje
odczytuje
zapisuje
notuje
ładuje
poluje
tamuje
żartuje
R1LPYAekNLXfN
Ćwiczenie 7
t4MokUsO8I_0000003Y
RRroArhVUHsj5
t4MokUsO8I_00000046
RtIiLqeVDwq5w1
Ćwiczenie 8
R1M49XaLjeNUo
t4MokUsO8I_0000004D
Ćwiczenie 9
RiO1bFOFOOeo01
Ćwiczenie 10
R18IplTZqwlYb1
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Czy wiesz, co oznaczają poniższe powiedzenia? Dopasuj do nich odpowiednie znaczenia.
robić coś bardzo wolno, ospale, leniwie, uciekać, umykać, być pogrążonym w marzeniach, marzyć, łgać bez wahania, bez zająknienia, pilnować czegoś szczególnie gorliwie, troskliwie, osiągnąć jakiś sukces i czuć się szczęśliwym z tego powodu (czasami ironicznie), wyjść cało z trudnych, przykrych sytuacji
strzec jak źrenicy oka
bujać w obłokach
spaść na cztery łapy
ruszać się jak mucha w smole
wziąć nogi za pas
złapać Pana Boga za nogi
kłamać jak z nut
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 2
Wybierz dwa powiedzenia z poprzedniego zadania – takie, które najbardziej ci się podobają – i ułóż z nimi krótką historyjkę.