Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czy wiesz, jakie pH mają deszcz lub śnieg w Twojej okolicy? Czy zwykły opad można odróżnić od kwaśnego gołym okiem? Jaki wpływ mają kwaśne opady na rośliny, zwierzęta i ludzi?

R4Np3W5cqQ5QH
Las zniszczony przez kwaśne opady
Źródło: by ArtMechanic, Own work, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • pojęcie skali pH;

  • wskaźniki kwasowo‑zasadowe oraz ich zabarwienie w roztworach o odczynie obojętnym, zasadowym i kwasowym;

  • definicję pojęcia: kwas;

  • sposoby otrzymywania kwasów.

Nauczysz się
  • objaśniać, czym są kwaśne opady;

  • wskazywać przyczyny kwaśnych opadów;

  • wymieniać skutki kwaśnych opadów;

  • wskazywać sposoby zapobiegania kwaśnym opadom.

iw47AIdQ7O_d5e170

1. Jak powstają kwaśne opady?

R1EfsHKKIau6J
Animacja przedstawia podział źródeł zanieczyszczeń powietrza. Wskazuje jakie związki chemiczne odpowiedzialne są za zanieczyszczenie powietrza i w jaki sposób dostają się do atmosfery.
Polecenie 1

Uzupełnij równania reakcji tlenków powodujących zanieczyszczenia powietrza, które wymienione były w animacji.

RTOxwaz15yJDa
Dostępne opcje do wyboru: HNO2, H2CO3, HCL, H2S, H2SO4 , H2SO3, H2. Polecenie: . SO2+H2O luka do uzupełnienia
SO3+H2O luka do uzupełnienia
CO2+H2O luka do uzupełnienia
2 NO2+H2O luka do uzupełnienia
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2

Do jakiej grupy związków chemicznych przyporządkujesz produkty reakcji z powyższego ćwiczenia?

R10hj0icn9rUG
Możliwe odpowiedzi: 1. wodorotlenki, 2. kwasy, 3. sole, 4. białka
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R15l2Nj9HLAjy
Źródła zanieczyszczeń powietrza
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
RxBX3PfgRxrny
Animacja przedstawia, w jaki sposób powstają kwaśne opady. Omawiane są źródła zanieczyszczeń je powodujących oraz jakie są formy kwaśnych opadów.

Kwaśne opadykwaśne opadyKwaśne opady mają odczyn kwasowy (ich pH <5,6). Opad mokry powstaje wskutek pochłaniania przez znajdującą się w powietrzu parę wodną gazowych zanieczyszczeń powietrza, przede wszystkim tlenku siarki(IV), tlenków azotu i tlenku węgla(IV). Opad suchy w postaci tlenków – głównie siarki – łączy się z wodą zazwyczaj na wilgotnych powierzchniach roślin, budowli i wód powierzchniowych. Na obszarach przemysłowych składnikami kwaśnych opadów, oprócz tlenków, mogą być także chlorowodór i siarkowodór.

Polecenie 3

Przyporządkuj rodzaj opadu do odpowiedniego miejsca w tabeli.

R87wn7tDL25TF
Opad suchy Możliwe odpowiedzi: 1. zanieczyszczenia w formie gazu, 2. śnieg, 3. grad, 4. pył, 5. deszcz, 6. mgła Opad mokry Możliwe odpowiedzi: 1. zanieczyszczenia w formie gazu, 2. śnieg, 3. grad, 4. pył, 5. deszcz, 6. mgła
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iw47AIdQ7O_d5e213

2. Jakie są skutki kwaśnych opadów?

Wpływ kwasu na kiełkowanie roślin
Doświadczenie 1
R1Jft0eQhbpx6
Problem badawczy: Jaki wpływ mają kwaśne opady na kiełkowanie roślin?. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Kwaśne opady przyspieszają kiełkowanie roślin. Hipoteza 2: Kwaśne opady opóźniają kiełkowanie roślin. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: 2 szalki Petriego; wata; rzeżucha; rozcieńczony kwas, np. siarkowy(IV); pipeta. Instrukcja: 1. Na szalkach Petriego umieść po kawałku waty, a na każdym z nich niewielką ilość nasion rzeżuchy. 2. Do pierwszej szalki dodaj pipetą rozcieńczony kwas, a do drugiej – wodę. 3. Podlewaj codziennie obie próbki. 4. Po 5 dniach zanotuj zaobserwowane zmiany.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy:

Jaki wpływ mają kwaśne opady na kiełkowanie roślin?

Hipoteza:

Kwaśne opady opóźniają kiełkowanie roślin.

Co było potrzebne:

  • 2 szalki Petriego,

  • wata,

  • nasiona rzeżuchy,

  • rozcieńczony kwas, np. siarkowy(IV),

  • pipeta.

Instrukcja:

Na szalkach Petriego umieszczono po kawałku waty, a na każdym z nich niewielką ilość nasion rzeżuchy. Do pierwszej szalki dodano pipetą rozcieńczony kwas, a do drugiej – wodę. Podlewano codziennie obie próbki. Po 5 dniach zanotowano zaobserwowane zmiany.

Obserwacje:

Na podłożu nasączonym roztworem kwasu siarkowego(IV) nasiona rzeżuchy nie wykiełkowały. Na podłożu nasączonym wodą rzeżucha wykiełkowała.

Wnioski:

Kwaśne opady opóźniają kiełkowanie roślin.

R1JWRfQM0qx5O
Próbki pierwszego dnia
Nasiona rzeżuchy na podłożu nasączonym roztworem kwasu siarkowego(<math aria‑label="cztery">IV) (szalka <math aria‑label="pierwsza">1) oraz na podłożu nasączonym wodą (szalka <math aria‑label="druga">2)
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RoOafU9XcYEco
Próbki piątego dnia
Kiełkowanie nasion rzeżuchy na podłożu nasączonym roztworem kwasu siarkowego(<math aria‑label="cztery">IV) (szalka <math aria‑label="pierwsza">1) oraz na podłożu nasączonym wodą (szalka <math aria‑label="druga">2)
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 4

Napisz obserwacje i wniosek do przeprowadzonego doświadczenia.

RZYJsP6PtO4bQ
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4
R12fy5MhFKbV6
Czy w celu zapewnienia warunków jak najbardziej zbliżonych do kwaśnych deszczów zastosowano stężony czy rozcieńczony kwas? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. kwas stężony, 2. kwas rozcieńczony
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 5
R12exbBbxEMFI
Uzupełnij poniższy tekst tak, aby powstały zdania prawdziwe. W próbce, której podłoże było nasączone roztworem kwasu 1. zwilżonym wodą, 2. ograniczone lub nie zachodzi wcale, 3. badanej, 4. siarkowego(VI), 5. suchym, 6. stężonego, 7. wykiełkowały, 8. kontrolnej, 9. siarkowego(IV), 10. szybsze, 11. wyschły, kiełkowanie nasion rzeżuchy jest 1. zwilżonym wodą, 2. ograniczone lub nie zachodzi wcale, 3. badanej, 4. siarkowego(VI), 5. suchym, 6. stężonego, 7. wykiełkowały, 8. kontrolnej, 9. siarkowego(IV), 10. szybsze, 11. wyschły. Natomiast w próbie 1. zwilżonym wodą, 2. ograniczone lub nie zachodzi wcale, 3. badanej, 4. siarkowego(VI), 5. suchym, 6. stężonego, 7. wykiełkowały, 8. kontrolnej, 9. siarkowego(IV), 10. szybsze, 11. wyschły, na podłożu 1. zwilżonym wodą, 2. ograniczone lub nie zachodzi wcale, 3. badanej, 4. siarkowego(VI), 5. suchym, 6. stężonego, 7. wykiełkowały, 8. kontrolnej, 9. siarkowego(IV), 10. szybsze, 11. wyschły, nasiona rzeżuchy 1. zwilżonym wodą, 2. ograniczone lub nie zachodzi wcale, 3. badanej, 4. siarkowego(VI), 5. suchym, 6. stężonego, 7. wykiełkowały, 8. kontrolnej, 9. siarkowego(IV), 10. szybsze, 11. wyschły.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RvgASJAyPseGK
Film pod tytułem Oddziaływanie kwaśnych opadów

Kwaśne opady (np. smogifc3Qv6OxAsmog) zagrażają zdrowiu i życiu ludzi i zwierząt, powodują obniżenie pH gleb i zbiorników wodnych, niszczą materiały budowlane, tworzywa sztuczne, witraże i metale. Na jego niekorzystny wpływ szczególnie narażone są budowle z piaskowca i wapienia, np. średniowieczne zabytki Krakowa, Katedra w Lincoln w Anglii, świątynie na Akropolu w Atenach.

Na działanie kwaśnych opadów nie są odporne nawet materiały hartowane. Zachowanie ich w dobrej kondycji wymaga częstego malowania, tym bardziej że zanieczyszczenia o charakterze kwasowym oddziałują niekorzystnie na pigmenty zawarte w farbach. W rejonach uprzemysłowionych stal szybciej koroduje, dlatego wykonane z niej urządzenia wymagają częstych napraw.

RaGpEFW37IWgC
Skutki upływu czasu oraz wpływ czynników środowiska na budowle wykonane z marmuru i elementy wykonane ze stali
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Zastanów się, dlaczego kwaśne opady szczególnie silnie działają na budowle wykonane z wapienia i piaskowca. Zapisz swoją odpowiedź.

R1QrzBGtbR4Dj

Postaw hipotezę i zaplanuj doświadczenie.

Działanie kwasów na skały wapienne i muszle
Doświadczenie 2
R46n3JDM4ma21
Problem badawczy:. Spośród podanych poniżej hipotez wybierz jedną, a następnie ją zweryfikuj. Hipoteza 1: Hipoteza 2: Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: ;. Instrukcja: 1.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Doświadczenie 2

Problem badawczy:

Jaki wpływ mają kwaśne opady na skały wapienne i muszle?

Hipoteza:

Kwaśne opady powodują niszczenie skał wapiennych i muszli.

Co było potrzebne:

  • 2 szalki Petriego;

  • kawałek skały wapiennej;

  • muszelka;

  • rozcieńczony kwas solny;

  • pipeta.

Instrukcja:

Na jednej szalce Petriego umieszczono kawałek skały wapiennej, a na drugiej – muszelkę. Do obu szalek dodano rozcieńczony kwas solny. Zaobserwowano zachodzące zmiany.

Obserwacje:

Na powierzchni muszli i skały wapiennej pod wpływem kwasu solnego można zaobserwować pienienie się (bąbelki gazu).

Wnioski:

Zarówno muszla, jak i węglan wapnia, gwałtownie reagują z kwasem. Kwaśne deszcze powodują niszczenie skał wapiennych i muszli.

1
Polecenie 7

Uzupełnij obserwacje oraz wnioski z doświadczenia.

RydXKA0UnR712
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 7
RYMeyL3trfONr
Jak nazywa się substancja, będąca składnikiem budulcowym skał wapiennych i muszli, która odpowiada za pienienie się próbki w kontakcie z kwasem chlorowodorowym? Możliwe odpowiedzi: 1. chlorek wapnia, 2. siarczan(VI) wapnia, 3. węglan wapnia, 4. azotan(V) wapnia
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zarówno skała wapienna, jak i muszelka, która zawiera węglan wapnia, gwałtownie reagują z kwasem chlorowodorowym, czego efektem jest pienienie się zawartości szalek. W wyniku tej reakcji wydziela się bezbarwny gaz – tlenek węgla(IV), co ilustruje równanie:

CaCO 3 + 2 HCl CaCl 2 + CO 2 +   H 2 O

Reakcja węglanu wapnia z kwasami jest przyczyną niszczenia wapiennych elewacji budynków oraz marmurowych rzeźb wskutek działania na nie kwaśnych opadów.

iw47AIdQ7O_d5e386

3. W jaki sposób można zapobiegać kwaśnym opadom?

Kwaśne opady należą do problemów globalnych. Zgodnie z ustaleniami międzynarodowymi podejmuje się działania w celu ochrony środowiska. Poziom zanieczyszczeń powietrza tlenkami azotu i tlenkiem siarki(IV ) jest stale monitorowany. Od lat 80.   XX wieku do dziś, poziom zanieczyszczeń na terenie Unii Europejskiej, znacznie się obniżył.

Kwaśnym opadom można zapobiegać, zmniejszając emisję zanieczyszczeń między innymi przez:

  • ograniczenie górnictwa, hutnictwa oraz elektrowni konwencjonalnych (węglowych) i korzystanie z odnawialnych źródeł energii;

  • każdy z nas może ograniczyć zużycie energii elektrycznej poprzez wyłączanie świateł, gdy są niepotrzebne, stosowanie żarówek energooszczędnych, włączanie pralki lub zmywarki przy całkowitym zapełnieniu, niepozostawianie urządzeń w trybie czuwania;

  • zmianę środka transportu, jakim się poruszamy – wiele osób może skorzystać z komunikacji zbiorowej (autobusu, tramwaju) lub z innego środka transportu (roweru).

R4w3q7WKeOCJ5
Zapobieganie kwaśnym opadom
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iw47AIdQ7O_d5e433

Podsumowanie

  • Tlenki siarki i azotu są emitowane do atmosfery w wyniku działalności człowieka (spalanie paliw, przemysł) oraz ze źródeł naturalnych (wybuchy wulkanów, pożary lasów).

  • Kwaśne opady powstają w wyniku reakcji niektórych tlenków (SO2, SO3 (powstaje w atmosferze w wyniku utleniania tlenku siarki(IV)), NxOy, CO2) z wodą.

  • Kwaśne opady powodują zakwaszanie wód, gleb, niszczą budynki i przyspieszają proces korozji, stanowią zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi i zwierząt.

Praca domowa
Polecenie 8.1

Wykonaj infografikę przedstawiającą metody zmierzające do ograniczenia powstawania kwaśnych opadów.

1
Polecenie 8.2

Zapisz, jakie są metody zmierzające do ograniczenia powstawania kwaśnych opadów.

RewlFzcJofi7S
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 8.2

Sporządź mapę najbliższej okolicy i nanieś na nią wartości pH śniegu oraz deszczówki (badania przeprowadź zimą i późną wiosną).

1
Polecenie 8.3

Zastanów się, kiedy odnotowane jest największe zakwaszenie opadów? Odpowiedź uzasadnij.

RkecqGc6sOYms
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 8.3

Przygotuj notatkę na temat przyczyn uszkodzenia drzewostanu Gór Izerskich w latach 80.   XX wieku.

R1APIcqjhZ8gp
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
iw47AIdQ7O_d5e537

Słownik

kwaśne opady
kwaśne opady

opady (np. deszcz, śnieg, mgła) o odczynie kwasowym (pH <5,6); głównymi czynnikami powodującymi wzrost kwasowości opadów są tlenki siarki i azotu, które łączą się z wodą, tworząc kwasy

iw47AIdQ7O_d5e583

Ćwiczenia

Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zastanów się, czy to, z jakiego miejsca zebrana została deszczówka (centrum dużego miasta, obszar podmiejski, obszar małego miasta, obszar wiejski, okolice lasów, obszar, gdzie zlokalizowane są fabryki) będzie miało wpływ na pH zebranej deszczówki. Zaznacz prawidłową odpowiedź.

RoYs8WXbiC1Jx
Możliwe odpowiedzi: 1. tak – kwaśne deszcze występują w obszarach przemysłowych, a na obrzeżach miast i wsiach nie, 2. tak – kwaśne deszcze występują tam, gdzie jest rozwinięte rolnictwo, 3. tak – kwaśne deszcze występują tam, gdzie natężenie ruchu drogowego jest największe, 4. nie – zanieczyszczenia powietrza mogą przebyć setki kilometrów zanim spadną na ziemię w postaci kwaśnego deszczu
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Ćwiczenie 2

Zbadaj pH opadów w twojej okolicy. W tym celu zbierz deszczówkę w swojej okolicy i sprawdź odczyn wody w badanych próbkach.

Co będzie potrzebne?

  • zlewka lub zakręcany pojemnik

  • bagietka

  • uniwersalny papierek wskaźnikowy lub wywar z czerwonej kapusty

Wskazówka

Zbierz deszczówkę do pojemnika. Pobierz bagietką parę kropli wody i nanieś je na uniwersalne papierki wskaźnikowe lub samodzielnie przygotowane paski bibuły nasączone wywarem z czerwonej kapusty.

R1E3ogzaNaiHy
Obserwacje (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
11
Ćwiczenie 2

W jaki sposób można zbadać pH opadów? Zaplanuj w odpowiedniej kolejności czynności, jakie należy wykonać, oraz wypisz odpowiedni sprzęt potrzebny do ich wykonania.

RTapXxDsYXJK1
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 3

Przyporządkuj źródła zanieczyszczeń powietrza.

RvSpuDqIVjT26
Źródła naturalne Możliwe odpowiedzi: 1. transport, 2. pożary lasów, 3. przemysł, 4. elektrownie, 5. wybuchy wulkanów, 6. rolnictwo, 7. wyładowania atmosferyczne Powstałe w wyniku działalności człowieka Możliwe odpowiedzi: 1. transport, 2. pożary lasów, 3. przemysł, 4. elektrownie, 5. wybuchy wulkanów, 6. rolnictwo, 7. wyładowania atmosferyczne
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RAFA9PmDkzuht2
Ćwiczenie 4
Jakie zabarwienie przyjęłyby wskaźniki, gdyby badane próbki opadów należało uznać za kwaśne? Uzupełnij luki, przeciągając elementy w odpowiednie miejsca.
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
R15IVC1TYZccS
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R15Nbrn5pZHU1
1- 1. HNO2, 2. H2SO3, 3. H2S, 4. HNO3, 5. S, 6. opad suchy, 7. opad mokry
2 - 1. HNO2, 2. H2SO3, 3. H2S, 4. HNO3, 5. S, 6. opad suchy, 7. opad mokry@@1. HNO2, 2. H2SO3, 3. H2S, 4. HNO3, 5. S, 6. opad suchy, 7. opad mokry
3 - 1. HNO2, 2. H2SO3, 3. H2S, 4. HNO3, 5. S, 6. opad suchy, 7. opad mokry
4 - 1. HNO2, 2. H2SO3, 3. H2S, 4. HNO3, 5. S, 6. opad suchy, 7. opad mokry
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RQilRdVMJyyXm
Uzupełnij luki w odpowiednim dokończeniem reakcji albo określeniem zjawiska. 1.SO2+H2O
2. NO2+H2O
3. chmura
4. chmura z deszczem


1. mżawka, 2. H2SO3, 3. H2SO4, 4. N2, 5. NH3, 6. H2S, 7. opad suchy (pyły, gazy), 8. HNO2+HNO3, 9. opad mokry (śnieg, deszcz), 10. S
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 6
RSI9WnF14EsxI1
zadanie interaktywne
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj wykres i na jego podstawie ustal, czy podane poniżej zdania są prawdziwe, czy fałszywe.

RH6atpYquaEsJ
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY 3.0.

Na podstawie danych „Emisja zanieczyszczeń z elektrowni na tle wymagań Unii Europejskiej (dyrektywa LCP)” określ prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wartości zanieczyszczeń dla pyłu SO2NO2 w poszczególnych latach wyrażona w jednostce mgNm3.

Wymagania dyrektywy unijnej: pył – 50; SO2400; NO2500 (od 2016 r. – 200).
Pył: 200511; 200613; 200718; 200816
SO22005168 ; 2006172; 2007184; 2008196
NO2: 2005 – 434; 2006466; 2007 – 469; 2008 – 470

R1dsiolj1ugvX
Łączenie par. . Emisja pyłów z elektrowni systematycznie maleje od 2005 roku.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Elektrownia w 2008 roku spełniła wszystkie wymagania Unii Europejskiej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Emisja tlenków siarki(IV) w roku 2008 była wyższa niż w roku 2005.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Elektrownia spełniałaby wymagania Unii Europejskiej, nawet gdyby w 2008 roku dwukrotnie zwiększyła emisję tlenku siarki(IV). Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Emisja tlenku azotu(IV) systematycznie spada.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 8
R1Oodu54jqWyX1
zadanie interaktywne
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 9
R1TApuSAZrJIV
Choose, which of the following chemical compounds can cause acid rain. Możliwe odpowiedzi: 1. sulfur dioxide, 2. sodium hydroxide, 3. nitrogen oxide, 4. sodium chloride, 5. aluminium oxide, 6. carbon dioxide
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary
3
Ćwiczenie 10

Choose the correct answer.

R3QnBD1hHZCna
Which of the following WILL NOT cause acid rain Możliwe odpowiedzi: 1. volcano eruption
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Bibliografia

Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, t. 1‑2, Warszawa 2021.

Encyklopedia Powszechna PWN.

Gulińska H., Smolińska J., Ciekawa chemia, cz. 2, Warszawa 2012.

Krzeczkowska M., Loch J., Mizera A., Repetytorium chemia. Liceum – poziom podstawowy i rozszerzony, Warszawa – Bielsko‑Biała 2010.

Pazdro K. M., Chemia. Pierwiastki i związki nieorganiczne, Warszawa 2012.

bg‑gray3

Notatnik

R1U9nZZWqNIqd
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.