W Obozie Podróżników jest wielu takich, którzy trafili w miejsca, gdzie nie było prądu, więc nie mogli naładować baterii w laptopie lub telefonie. Co wtedy robili? Pisali listy. W jakim celu? Po to, żeby inni dowiedzieli się o tym, co przeżyli, zobaczyli i odkryli.
Bohater książki Joanny Olech pt. Dynastia Miziołków pisze do rodziców, aby opowiedzieć im o podróży na kolonie oraz przeżytych podczas nich przygodach.
W pierwszym liście informuje o pełnej niespodzianek jeździe pociągiem (jeden z chłopców, zobaczywszy kiosk ze słodyczami, zaciągnął hamulec ręczny), niechęci Piromana do rozstania się ze swoim plecakiem, rozsadzeniu chłopców, przesiadce
do autokarów oraz wieczornych planach podrzucenia do pokojów dziewczynek żab.
Wiesz już, co przydarzyło się Miziołkowi, kiedy wyjeżdżał na kolonie. Co było dalej? Przeczytaj następny list.
Opowiedz o swoich wrażeniach po przeczytaniu listu.
Czy coś cię zaciekawiło w relacji Miziołka?
Nazwij emocje, jakie wywołał ten list.
Wymień wydarzenia, o których pisze Miziołek. Zapisz je w formie planu poniżej lub w zeszycie.
Ustal, kto jest nadawcą, a kto adresatem listu. Zapiszcie odpowiedzi poniżej lub w zeszycie.
Wymień różne sposoby komunikowania się. Który z nich wybierzesz, jeśli chciałabyś/chciałbyś...
jak najszybciej opowiedzieć babci, co ci się przydarzyło w drodze do domu,
powiadomić przyjaciół, że spotkacie się na boisku za 20 minut,
opisać, co zdarzyło się w pierwszych dniach twojego pobytu na obozie, a zasięg w lesie jest bardzo słaby.
Do podanych fragmentów listu przyporządkuj odpowiednie nazwy: nagłówek, zwrot pożegnalny, miejsce i data, podpis, postscriptum.
1. Marcin
2. Poznań, 18 maja 2019 r.
3. Cześć Tomku!
4. Trzymaj się.
5. Zapomniałem dodać, że dostałem psa!
Po co wielkie litery?
Podziel wyrażenia na takie, które mogą być nagłówkami listu, i takie, które stanowią formuły końcowe.
Z wyrazami szacunku, Droga Babciu, Z pozdrowieniami, Kochany Wujku, Cześć, Pa!, Z poważaniem, Trzymaj się!, Serdecznie pozdrawiam, Hej!, Szanowna Pani, Czołem, Załączam uściski, Z uszanowaniem
Nagłówki | |
---|---|
Formuły końcowe |
Zastanów się, jak rozpoczniesz i jak zakończysz list, pisząc do:
1. kolegi lub koleżanki z klasy,
2. ulubionej cioci,
3. dziadka,
4. nauczycielki.
Zapisz swoje propozycje poniżej lub w zeszycie.