Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RD3oeReZrlENg
Obraz przedstawia wnętrze dużej, wysokiej sali balowej o sklepieniach wspartych na masywnych filarach. Z lewej strony stoi grupa elegancko ubranych ludzi: kobiety, mężczyźni, dzieci. Za nimi wdać ustawione sztandary. Przed grupą, skierowany w prawo, stoi starszy mężczyzna w długim złotym płaszczu. Po prawej stronie przy pianinie siedzi Fryderyk Szopen – młody mężczyzna w jasnym stroju i o jasnych włosach. Obok niego tyłem do widza stoi bosa dziewczynka z długimi warkoczami opadającymi na białą, prostą sukienkę. Za muzykiem stoją kobiety oraz dziewczynki w balowych sukniach. W centralnej części jest tłum tańczących ludzi. W głębi na balkonie widać orkiestrę.

Twórca i sztuka w wierszu Cypriana Kamila Norwida „Fortepian Szopena”

Polonez w Hotelu Lambert
Źródło: Teofil Kwiatkowski, 1859, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, domena publiczna.
Już wiesz

1) Przypomnij sobie mity o Orfeuszu i o Pigmalionie, a następnie wyszukaj w dostępnych źródłach najważniejsze informacje o tych bohaterach i wpisz je do ramki.

RHALp3Okvuktl
Miejsce na notatki

2) Zgromadź i wpisz w wyznaczone miejsce wiadomości o Fidiaszu i Ajschylosie oraz o królu Dawidzie jako twórcy psalmów.

R1MaodXbQZ582
Miejsce na notatki

3) Posłuchaj utworów Fryderyka Szopena. Opisz emocje towarzyszące ci w czasie ich słuchania.

Jeśli nie masz takiej możliwości, znajdź w dostępnych źródłach przykłady inicjatyw świadczących o tym, że muzyka tego kompozytora jest znana i doceniana na całym świecie.

R1P2frJbGOtI9
Miejsce na notatki
j0000000DVB2v23_0000000H
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

O autorze

Cyprian Kamil Norwid18831821
R1CkEMqq5n8yi
Cyprian Kamil Norwid, dagerotyp
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Cyprian Kamil Norwid

Urodził się w miejscowości Laskowo‑Głuchy pod Warszawą, w rodzinie ziemiańskiej. Zadebiutował w 1840 roku. Od 1842 roku podróżował – zwiedził Niemcy, a następnie Włochy. W 1849 roku wyjechał do Paryża, stolicy polskiej emigracji kulturalnej i został zwolennikiem programu przywódców Hotelu Lambert. Tam zaczęły się jego kłopoty ze zdrowiem (m.in. postępująca głuchota) i problemy finansowe. W tym czasie (1849‑1852) Norwid pisał bardzo dużo. Krytycy jednak nie byli mu przychylni: zarzucali poecie niezrozumiałość i manieryzm. Zamieszkał w przytułku, Domu św. Kazimierza na przedmieściach Paryża, gdzie zmarł w 1883 roku. Został pochowany w zbiorowym grobie.

Cyprian Norwid reprezentował tzw. drugie pokolenie romantyków (nazywane sierocym, straconym, o młodości „przemienionej w rozpacz”).

Był poetą przeklętym (poéte maudit, [czyt. poet modi]) – dziedzicem romantyzmu, ale i jego wielkim zbuntowanym krytykiem, twórcą awangardowym głoszącym dwoistość poglądów. Jego polemika z patriotyczną filozofią romantyzmu sprowadzała się do krytyki idei męczeńskiej ofiary, idei walki zbrojnej, poświęcenia, negowania mesjanizmu i odrzucenia idei podporządkowania losów jednostki wyższym celom narodu. Taka odmienność, oryginalność poglądów poety, wpłynęła na jego stan osamotnienia – zarówno wobec współczesnych mu poetów romantycznych, jak i w relacjach z czytelnikami.
W twórczości Norwida dominuje problematyka romantycznego historyzmu, światopoglądu opisującego relacje między człowiekiem i historią, roli jednostki w kontekście praw dziejów i jej związków ze zbiorowością.

Poeta, choć tworzył w czasach romantyzmu, reprezentował zupełnie odmienną filozofię odbioru rzeczywistości. Pełną ideałów, ale tak naprawdę zupełnie oryginalną, wyjątkową, kontrowersyjną, niepoddającą się żadnym prądom tego okresu, także jednolitemu wartościowaniu. Dopiero po wielu latach, na początku XX wieku, twórczość Norwida odkryta została przez poetę i krytyka Zenona Przesmyckiego (Miriama).

j0000000DVB2v23_0000000R
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Fortepian Szopena

Wiersz Fortepian Szopena powstał jesienią 1863 roku. Wiąże się on z dramatycznym zdarzeniem, do jakiego doszło w tym czasie w Warszawie. Po zamachu na carskiego namiestnika w Królestwie Polski – generała Teodora Berga (z pałacu Andrzeja Zamoyskiego na generała Berga zrzucono bombę) żołnierze rosyjscy zemścili się, niszcząc pamiątki kultury polskiej znajdujące się w pałacu Zamoyskich. Należał do nich także – stanowiący własność siostry kompozytora, Izabeli Barcińskiej – fortepian Szopena, który wyrzucono przez okno.

Utwór Norwida ma charakter wielowarstwowy i można go rozpatrywać na dwóch płaszczyznach: intelektualnej i uczuciowej. Poeta ukazuje w nim obraz genialnego artysty, charakteryzuje znaczenie jego muzyki oraz kształtuje pogląd na temat sztuki, nazywanej profilem miłości. Filozofia sztuki i jej ustawiczny rozwój w ujęciu poety mogą odwoływać się do takich pojęć, jak skończoność, nieskończoność, doskonałość, niedoskonałość i wypełnienie, spełnienie.

Fortepian SzopenaCyprian Kamil Norwid
Cyprian Kamil Norwid Fortepian Szopena

DO ANTONIEGO C............j0000000DVB2v23_000tp001DO ANTONIEGO C............
La musique est une chose étrangej0000000DVB2v23_000tp002La musique est une chose étrange!
Indeks górny Byron

L'art?... c'est l'art – et puis, voilà toutj0000000DVB2v23_000tp006L'art?... c'est l'art – et puis, voilà tout.
Indeks górny Béranger

I
Byłem u Ciebie w te dni przedostatnie
Niedocieczonego wątku
Pełne, jak Mit,
Blade – jak świt...
– Gdy życia koniec szepce do początku:
„Nie stargam Cię ja – nie! – Ja... u-
wydatnię!...”.

II
Byłem u Ciebie w dni te, przedostatnie,
Gdy podobniałeś... co chwila – co chwila –
Do upuszczonej przez Orfeja liry,
W której się rzutu–moc z pieśnią przesila,
I rozmawiają z sobą struny cztéry,
Trącając się,
Po dwie – po dwie –
I szemrząc z cicha:
„Zacząłże on
Uderzać w ton?...
Czy tak i Mistrz!... że gra... choć – odpycha”.

III
Byłem u Ciebie w te dni, Fryderyku!
Którego ręka – dla swojej białości
Alabastrowej... i wzięcia, i szyku –
I chwiejnych dotknięć – jak strusiowe pióro –
Mięszała mi się w oczach z klawiaturą
Z słoniowej kości...
I byłeś jako owa postaćj0000000DVB2v23_000tp003I byłeś jako owa postać – którą
Z marmurów łona,
Niźli je kuto,
Odejma dłuto –
Geniuszu... wiecznego Pigmaliona!

IV
A w tym... coś grał – i co? zmówił ton – i co? powié –
Choć inaczej się echa ustroją,
Niż gdy błogosławiłeś ręką Swoją
Wszelkiemu akordowi –
A w tym... coś grał – taka była prostota
Doskonałości Peryklejskiéj,
Jakby starożytna która Cnota,
W dom modrzewiowy wiejskij0000000DVB2v23_000tp004W dom modrzewiowy wiejski
Wchodząc, rzekła do siebie:
„Odrodziłam się w Niebie
I stały mi się Arfą – wrota,
Wstęgą – ścieżka...
Hostię – przez blade widzę zboże...
Emanuel już mieszka
Na Taborzej0000000DVB2v23_000tp005Taborze!”

V
I była w tym Polska – od zenitu
Wszechdoskonałości dziejów
Wzięta tęczą zachwytu –
– Polska – przemienionych kołodziejów!
Taż sama – zgoła,
Złoto‑pszczoła!...
(Poznał–ć–że bym ją – na krańcach bytu!...)

VI
I – oto – pieśń skończyłeś – – i już więcéj
Nie oglądam Cię – – jedno – słyszę:
Coś?... jakby spór dziecięcy –
– A to jeszcze kłócą się klawisze
O niedośpiewaną chęć:
I trącając się z cicha,
Po ośm – po pięć –
Szemrzą: „począłże grać? czy nas
odpycha??...”

VII
O Ty! co jesteś Miłości‑profilem,
Któremu na imię Dopełnienie;
Te – co w Sztuce mianują Stylem,
Iż przenika pieśń, kształci kamienie...
O! Ty – co się w dziejach zowiesz Erą,
Gdzie zaś ani historii zenit jest,
Zwiesz się razem; Duchem i Literą,
consummatum est...
O! Ty... Doskonałe – wypełnienie,
Jakikolwiek jest Twój i gdzie?... znak...
Czy w Fidiasu? Dawidzie? czy w Szopenie?
Czy w Eschylesowej scenie?...
Zawsze – zemści się na tobie... BRAK!
– Piętnem globu tego – niedostatek:
Dopełnienie?... go boli!...
On – rozpoczynać woli
I woli wyrzucać wciąż przed się – zadatek!
– Kłos?... gdy dojrzał – jak złoty kometa –
Ledwo że go wiew ruszy –
Deszcz pszenicznych ziarn prószy,
Sama go doskonałość rozmieta...

VIII
Oto patrz – Fryd[e]ryku!... to – Warszawa:
Pod rozpłomienioną gwiazdą
Dziwnie jaskrawa – –
– Patrz, organy u Fary; patrz! Twoje gniazdo –
Owdzie – patrycjalne domy stare
Jak Pospolita – rzecz,
Bruki placów głuche i szare
I Zygmuntowy w chmurze miecz.

IX
Patrz!... z zaułków w zaułki
Kaukaskie się konie rwą –
Jak przed burzą jaskółki,
Wyśmigając przed pułki:
Po sto – po sto – –
– Gmach – zajął się ogniem, przygasł znów,
Zapłonął znowu – – i oto – pod ścianę –
Widzę czoła ożałobionych wdów
Kolbami pchane – –
I znów widzę, acz dymem oślepian,
Jak przez ganków kolumny
Sprzęt, podobny do trumny
Wydźwigają... runął... runął... – Twój fortepian!

X
Ten!... co Polskę głosił – od zenitu
Wszechdoskonałości dziejów
Wziętą hymnem zachwytu –
Polskę – przemienionych kołodziejów:
Ten sam – runął – na bruki – z granitu!
I oto – jak zacna myśl człowieka –
Poterany jest gniewami ludzi;
Lub – jak – od wieka
Wieków – wszystko, co – zbudzi!
I oto – jak ciało Orfeja –
Tysiąc pasyj rozdziera go w części;
A każda wyje: „nie ja!...”
„Nie ja!” – zębami chrzęści –

Lecz Ty? – lecz ja? – uderzmy w sądne pienie,
Nawołując: „Ciesz się, późny wnuku!...
Jękły głuche kamienie
Ideał sięgnął bruku – –”

j0000000DVB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Cyprian Kamil Norwid, Fortepian Szopena, [w:] tegoż, Poezje. Wybór, Warszawa 2015, s. 192–195.
RNYiMkLsyUH3Z
Portret Fryderyka Chopina
Źródło: Eugène Delacroix, 1838, olej na płótnie, Muzeum Luwru, domena publiczna.
Ciekawostka

Perykles – ateński mąż stanu, żył w V wieku p.n.e. Dbał o rozwój gospodarczy Aten, umożliwił ludowi udział w sprawach państwowych, zakładał kolonie, rozbudował flotę i porty, m.in. port Pireus, popierał rozwój nauki i sztuki, wspierając artystów i filozofów. Przyjaźnił się m.in. z Fidiaszem, Sofoklesem i Herodotem. Za jego panowania wzniesiono m.in. Partenon – wielki gmach – świątynię poświęconą Atenie. Do największych jego dokonań o charakterze demokratycznym należało wprowadzenie zasad funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego, np. nadzoru nad urzędnikami, sprawnego funkcjonowania trybunału sądowego, zasad nakładania grzywny, płacenia podatków, służby wojskowej, umożliwienie każdemu obywatelowi (w tym przedstawicielom ludu) udziału w sprawach państwowych.

RdDh02QbuQAFH
Ostatni fortepian Fryderyka Chopina wykonany przez firmę Pleyel. Kompozytor grał na nim w latach 1848‑1849
Źródło: a. nn., Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Wymień inwokację w wierszu Fortepian Szopena. Opisz, czego ona dotyczy.

RbkCENmFXTA9g
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 2

Napisz, w jaki sposób ukazany został w utworze wizerunek Fryderyka Szopena zapamiętany przez poetę. Jaką funkcję w tej lirycznej prezentacji odgrywają barwy?

R1HysNSSfSQfE
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 3

Ostatnie dni artysty są niezwykłe. Omów (pisemnie) dlaczego, a następnie wyjaśnij znaczenie myśli zawartej w cytacie „Pełne, jak Mit,/ Blade – jak świt…”.

Rk31eVUmLyEQk
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 4

Zinterpretuj fragmenty, w których poeta nawiązuje do mitu Orfeusza i Pigmaliona. Wyjaśnij, jaki związek mają postaci mitologiczne z osobą Szopena i jego twórczością.

RkZnAb4Nh9nBX
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 5

Na podstawie utworu napisz, dlaczego muzyka jest wartością ponadczasową oraz jaki związek ze sztuką Szopena ma odniesienie w wierszu do „prostoty/ Doskonałości Peryklejskiej”.

RZzb4gffBgMRW
Miejsce na notatki
1
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij jakie znaczenie mają nawiązania chrześcijańskie w wierszu: Tabor, consummatum est, symbol kłosa, alfa i omega, Duch i Litera.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 7

Opisz emocje towarzyszące wyrzuceniu fortepianu. Wyjaśnij, jaką rolę odgrywają w tym fragmencie wiersza środki interpunkcyjne.

Ro0Dbm8IjUkkR
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, dlaczego ostatnią część utworu można nazwać refleksyjną.

RKGgNrlOzZ6tF
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 9

Odnajdź w ostatniej części utworu cytat odnoszący się do postaci Szopena i Norwida. Opisz, jak przedstawione zostały w utworze konsekwencje niezrozumienia sztuki.

RxkpS8nUgA1JO
Miejsce na notatki
Polecenie 1

W dostępnych źródłach poszukaj informacji na temat twórczości greckiego rzeźbiarza Fidiasza i autora tragedii – Ajschylosa. Jak rozumiesz w odniesieniu do sztuki określenie doskonałość? Zredaguj notatkę syntetyzującą.

Rg3rv5zvS5RVs
Miejsce na notatki
Polecenie 2

Ideał – sięgnął bruku? Jak artyści i ich sztuka ukazywani są w tekstach kultury? Przedstaw swoje stanowisko w wypowiedzi pisemnej. W swoich rozważaniach odwołaj się do wiersza Cypriana Kamila Norwida Fortepian Szopena oraz wybranych tekstów kultury. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 słów.

RlxOLk1wYxrKD
Miejsce na notatki
Polecenie 3

Fortepian Szopena Cypriana Kamila Norwida jako traktat o sztuce. Dokonaj interpretacji utworu pod tym kątem i sformułuj wypowiedź pisemną, w której przedstawisz swoje argumenty.

R16k7Lw4l6y63
Miejsce na notatki
j0000000DVB2v23_000tp001
j0000000DVB2v23_000tp002
j0000000DVB2v23_000tp006
j0000000DVB2v23_000tp003
j0000000DVB2v23_000tp004
j0000000DVB2v23_000tp005
j0000000DVB2v23_0000003S
JPOL_E3_E4_Konteksty

Teksty do wyboru

Dodatek krytycznyJuliusz Wiktor Gomulicki
Juliusz Wiktor Gomulicki Dodatek krytyczny

„Ideał sięga bruku” – lapidarnie sformułowane symboliczne zbliżenie dwóch biegunowo obcych dla siebie sfer i światów, „bruk”, symbolizujący Realność (konkretnie zaś martwe i twarde społeczeństwo), fortepianu, symbolizującego z kolei genialną twórczość Chopina, czyli sztukę, czyli – „ideał”. „Rozerwanie” więzów między Realnością a Ideałem zostało symbolicznie naprawione, Norwid odczytał bowiem warszawską katastrofę fortepianu Chopina jako parabolę, parabole zaś dowodzą „analogijnego stosunku pomiędzy prawami rozwoju rzeczy świata tego a prawami rozwoju ducha” (Milczenie, cz. II). Stąd też radość poety, wierzącego, że odczytana przez niego parabola zapowiada jak gdyby przyszłe zwycięstwo Ideału […] pozornie tylko rozbitego i poniżonego swoim upadkiem, w rzeczywistości bowiem, to on sam „sięgał” do obojętnej i martwej Realności, nobilitując ją jak gdyby i podnosząc do wyższego poziomu […]. Parabola Norwida miała oczywiście podtekst ironiczny, nie była to jednak, pomimo jej pozorów, owa ironia „piekielna”, która „siebie ma za cel i raduje się ze zła swego”, ale ta, która „z czasem jedynie pochodzi i z działania” (Listy, I 114), niespodziewanie kojarząc tutaj ślepy gniew z radosnym proroctwem”.

j0000000DVB2v23_00000_BIB_002 Źródło: Juliusz Wiktor Gomulicki, Dodatek krytyczny, [w:] Cyprian Norwid, Wiersze, t. 2, Warszawa 1966, s. 688–689.
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, odnosząc się do tekstu Gomulickiego, czego symbolem są bruk i fortepian.

R1SJnmuza2MDl
Miejsce na notatki
Ćwiczenie 11

Omów, w jaki sposób Cyprian Kamil Norwid „warszawskiej katastrofie fortepianu Chopina” nadał uniwersalna wymowę.

RsNwz8uOEtjTH
Miejsce na notatki
Polecenie 4

Napisz notatkę syntetyzującą na podstawie tekstu Gomulickiego, liczącą od 60‑90 słów.

R189z4PXg45gy
Miejsce na notatki
Byron
beppo
PióroCyprian Kamil Norwid
Cyprian Kamil Norwid Pióro

...Nie dbając na chmury
Panów krytyków, gorsze kładzie kalambury.
ByronByronByron, BeppobeppoBeppo

I wlano w ciebie duszę nie anielską, czarną,
Choć białym włosem strzępisz wybujałą szyję
I wzdrygasz się w prawicy wypalonej skwarną
Posuchą – a za tobą długie żalów chryje
Albo okrągłe zera jak okrągłe grosze
Wtaczają się w rubryki, zaplecione giętko,
Jak zrachowane jaja, kiedy idą w kosze
Ostrożnie i pomału. – Czasem znowu prędko
Nierozerwany promień z ciebie głosek tryska
I znakiem zapytania jak skrzywioną wędką
Łowisz myśl, co opodal ledwo skrzelą błyska...

O, pióro! Tyś mi żaglem anielskiego skrzydła
I czarodziejską zdrojów Mojżeszowych laskąmojżeszMojżeszowych laską,
– Tylko się w tęczowane barwiąc malowidła,
Nie bądź papugą uczuć ani marzeń kraską –
Sokolim prawem wichry pozagarniaj w siebie,
Nie płowiej skwarem słońca i nie ciemniej słotą;
Dzikie i samodzielne, sterujące w niebie,
Do żadnej czapki klamrą nie przykuj się złotą.

Albowiem masz być piórem nie przesiąkłym wodą
Przez bezustanne wichrów i nawałnic wpływy,
Lecz piórem, którym ospę z krwią mięszają młodą
Albo za wartkie strzałom przytwierdzają grzywy.

Indeks górny Warszawa, 22 marca 1842 Indeks górny koniec

j0000000DVB2v23_00000_BIB_003 Źródło: Cyprian Norwid, Pióro, [w:] Cyprian Norwid, Wiersze, t. 1, oprac. Juliusz Wiktor Gomulicki, Warszawa 1966.
mojżesz
Polecenie 5

Napisz interpretację wiersza Cypriana Kamila Norwida pt. Pióro. Postaw tezę i uzasadnij ją odpowiednimi argumentami.

R16hjL8eIViTM
Miejsce na notatki
Polecenie 6

Rozszyfruj metafory. Zapisz ich sens własnymi słowami. Określ funkcje pełnione przez nie w wierszu Norwida.
a. „Nie bądź papugą uczuć ani marzeń kraską –
Sokolim prawem wichry pozagarniaj w siebie,
Nie płowiej skwarem słońca i nie ciemniej słotą”.

b. „masz być piórem nie przesiąkłym wodą
Przez bezustanne wichrów i nawałnic wpływy,
Lecz piórem, którym ospę z krwią mięszają młodą
Albo za wartkie strzałom przytwierdzają grzywy”.

RA3wxJfSQ5jbc
Miejsce na notatki
Polecenie 7

Zastanów się, jaki powinien być współczesny poeta genialny. Przygotuj wypowiedź pisemną zgodnie założeniami wypowiedzi argumentacyjnej.

R1Fbob6b89U6o
Miejsce na notatki
j0000000DVB2v23_0000005A
JPOL_E3_E4_Preteksty

Rysunki Norwida

Polecenie 8

Przygotuj krótką wypowiedź pisemną na temat: Cyprian Kamil Norwid – malarz i grafik. Omów w niej co najmniej jeden rysunek.

R1QQiBFSpNd27
Miejsce na notatki
RZ67P6Q1uIjne
Studia zamyślonych, 1869
Źródło: Cyprian Kamil Norwid, dostępny w internecie: http://polona.pl/item/396152/0/ [dostęp 18.10.2015], domena publiczna.
RU1cDHHkzCp4s
Okładka tomu poetyckiego Lirenka Teofila Lenartowicza, 1855 – miedzioryt J. B. Dziekońskiego wg rysunku Norwida
Źródło: J. B. Dziekoński, domena publiczna.
RMLTXnNVqbmsa
Jutrzenka, Cyprian Kamil Norwid, 1880
Źródło: Cyprian Kamil Norwid, dostępny w internecie: http://polona.pl/item/391827/0/ [dostęp 18.10.2015], domena publiczna.
RalgqcYEEytSe
Modlitwa dziecka, Cyprian Kamil Norwid, 1855
Źródło: dostępny w internecie: http://3.bp.blogspot.com/-CSQqW7T7gMM/U3ohzgkASFI/AAAAAAAAIVw/Q5M8H3-rOVs/s1600/dziecko.jpg [dostęp 18.10.2015], domena publiczna.
Polecenie 9

W jaki sposób w tekstach kultury ukazywane jest niezdecydowanie? Omów zagadnienie, odwołując się do rysunku Cypriana Kamila Norwida i wybranych utworów literackich. Pamiętaj o zasadach komponowania wypowiedzi argumentacyjnej.

W jaki sposób w tekstach kultury ukazywane jest niezdecydowanie? Omów zagadnienie, odwołując się do opisu rysunku Cypriana Kamila Norwida i wybranych utworów literackich. Pamiętaj o zasadach komponowania wypowiedzi argumentacyjnej.

R1cIBO5ORwGo6
Miejsce na notatki
j0000000DVB2v23_00000069
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Ćwiczenie 12

Wymień współczesne przykłady tekstów poetyckich, których myślą przewodnią jest twórca, tworzenie lub geniusz twórczy.

R1GPvFsC3Gg7T
Miejsce na notatki
Polecenie 10

Zapisz w punktach cechy liryki Cypriana Norwida. Do każdej dobierz odpowiedni cytat z wierszy poety.

REFyIl3aEQKDo
Miejsce na notatki
Polecenie 11

Jak sądzisz, dlaczego poezja Norwida była nierozumiana? Uzasadnij.

R1DvkRDGoZLrY
Miejsce na notatki
Polecenie 12

Znajdź w dowolnym źródle wiersz Cypriana Kamila Norwida Idącej kupić talerz pani M. Napisz interpretację utworu.

Ru9kjyEivdB54
Miejsce na notatki
R1ZQGaYFxFrvV1
Zadanie interaktywne polega na uszeregowaniu słów kluczy w hierarchii ważności (według ucznia): tworzenie i twórca, znaczenie i funkcja sztuki, geniusz, ideał.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RzwoOfyMWqkGZ
Miejsce na uzasadnienie ucznia.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.

Słowa klucze: tworzenie i twórca, znaczenie i funkcja sztuki, geniusz, ideał.

R1K0rt36JMzYM
Miejsce na notatki