Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RCx8wvaKq9XKT
Ilustracja przedstawiająca laptop, tablet, smartfon. W takiej kolejności od lewej strony zostały one ułożone na drewnianym blacie lub na podłodze. Laptop o srebrnej obudowie jest otwarty. Na jego pulpicie ukazany został górski krajobraz o zachodzie słońca z jeziorem na pierwszym planie. Dalej tablet, na którego pulpicie ukazano w dużym zbliżeniu fragment planety o biało‑niebieskim kolorze. Nad nią czarny fragment przestrzeni. Dalej znajduje się smartfon, na jego pulpicie górski krajobraz w jasnoszarych kolorach z jeziorem na pierwszym planie.

Okno na świat czy złodziej czasu?

Komputer, tablet, smartfon
Źródło: a. nn., domena publiczna.

Wielki wizjoner przyszłości i pisarz science fictionj0000008RXB6v21_000tp001science fiction Stanisław Lem04Stanisław Lem powiedział:
'Każda bez wyjątku nowa technologia ma awersj0000008RXB6v21_000tp002awers korzyści i zarazem rewersj0000008RXB6v21_000tp003rewers nowych, nieznanych dotychczas bied.' Internet, bez którego współcześnie trudno wyobrazić sobie życie, również ma swoje plusy i minusy.

Polecenie 1

Ułóż swój 'domowy' zestaw zasad korzystania z komputera. Zapytaj rodziców, czy podoba im się twój regulamin. Dopisz punkty, których zdaniem rodziców brakuje.

RnZTyzfzTIIij
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Napisz, jakie dostrzegasz zalety i wady internetu.

R13tVqn8GJcyi
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
R1VczzRCdCbxT1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 1

Popraw błędy ortograficzne w podanych poniżej zdaniach. Zapisz je obok poprawnie.

  1. Mama karze mi na bieżąco odrabiać zadania domowe.

  2. Z wysokiej wierzy roztaczał się piękny widok.

  3. Mój kolega w ogóle nie przejął się moją prośbom.

R1XdxOU9oBwAB
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, dlaczego program poprawiający pisownię nie wskazałby błędów ortograficznych z poprzedniego ćwiczenia.

R15XiK4fQcgcR
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Zapisz co najmniej sześć wyrazów pokrewnych do słowa 'komputer'.

Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsce.

RWRwSoVAW4KuG
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 3

Zapisz co najmniej sześć wyrazów pokrewnych do słowa 'komputer'.

R165lXmvDvkiy
(Uzupełnij).
Bomba megabitowaStanisław Lem
Stanisław Lem Bomba megabitowa

[…] Internet nie może odróżnić informacyjnego ziarna, którego
w nim jest mało, od informacyjnych plew: to jest, powiedziałbym, taki dworzec z olbrzymim rojowiskiem przetokowych torów, obrotnic, ślepych torów, bocznic, zwrotnic itp., w którym by się równocześnie poruszały pociągi wiozące ludzi, krowy, wiechcie, kapustę, słomę i groch. Każdy fachowiec zdaje sobie dziś sprawę z ilości 'informacyjnego śmiecia', jakim atakuje go poczta, telefony [...], i każdy taki fachowiec usiłuje osobiście albo dzięki personelowi pomocniczemu oddzielić to, co cenne, od 'śmiecia'. […] Internet nadal 'nic nie rozumie', żadnego odkrycia, choćby od niego zależał los świata, […] nie odróżni od nieco mniej ważnej wieści, że u ciotki w placku z jabłkami zrobił się w piekarniku zakalec. […]

Zjawisko Internetu przypomina poniekąd znany nam z Biblii potop, czyli nadmiar wód, w którym można ze wszystkim utonąć, jeżeli nie zdołamy dla ratunku, jak Noe, zbudować sobie Arki. Ale jak by miała wyglądać 'Arka Noego Internetu', łatwo rzec, ale nie sposób myśl taką zrealizować. Oto potrzebne są nam nie sieci bezmyślne, nie [...] telefony, faksy, interakcyjne media, lecz ulokowane w sieci odpowiedniki [...] inteligencji, które wszystko, co jest informacyjnym śmieciem, pochłaniałyby i jako filtry zezwalały jedynie na przepływ wiadomości oraz wizualnych treści ani niepropagujących zła i głupoty, ani nieszkodzących wszystkiemu, co by mogło stać się dla człowieka pożyteczne.

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Stanisław Lem, Ryzyko internetu, [w:] tegoż, Bomba megabitowa, Kraków 1999.
Ćwiczenie 4

Określ, czym, twoim zdaniem, są informacyjne plewy, a czym ziarno, o których jest mowa tekście Stanisława Lema.

R1A1aSIRnKf49
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Podaj, do czego autor porównuje internet i określ, jaką funkcję pełnią w tekście te porównania.

R1ObSAGGBDZxx
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Określ, jaki stosunek ma autor powyższego fragmentu tekstu do internetu.

R1DXurzfAmbux
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7
RL21fhcdnH4SD1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Poszukaj w dostępnych źródłach informacji kolejnych pojęć związanych z internetem i wpisz je poniżej do słowniczka internauty.

R1cR03cxKFicg
.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Poszukaj w dostępnych źródłach informacji kolejnych pojęć związanych z internetem, które mogłyby stanowić uzupełnienie do powyższego słowniczka. Zapisz je poniżej.

R1OQOLaeq6rHp
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Sformułuj odpowiednie zasady zachowywania się w sieci i zapisz je w 'Sieciowym poradniku'. Odnieś się do poniższych przykładów niewłaściwych zachowań, do każdego z nich formułując poprawne.

RmhRGoyn9ayCp
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Sformułuj odpowiednie zasady zachowywania się w sieci i zapisz je w 'Sieciowym poradniku'. Odnieś się do poniższych przykładów niewłaściwych zachowań, do każdego z nich formułując poprawne.

  1. Andrzej napisał koleżance w e‑mailu, że nie potrafi dobrze obsługiwać komputera.

  2. Gdy brat Agnieszki poszedł na boisko, siostra zaczęła przeglądać jego
    e‑maile, żeby dowiedzieć się, z kim wymienia korespondencję.

  3. Kasia skopiowała cudzą grafikę i wysłała do wszystkich znajomych jako swoją.

  4. Większość ludzi na forum poczuła się urażona, gdy Jan napisał, że wszyscy biorący udział w dyskusji to ignoranci.

  5. Ciocia Adela zobaczyła w internecie swoje zdjęcie z wycieczki zamieszczone przez jej koleżankę. Wcześniej prosiła ją, by tego zdjęcia nie publikowała.

  6. Kamil przez nieuwagę wysłał e‑mailem swoje dane osobie, która o nie wcześniej prosiła.

  7. Kiedy Tomek zauważył, że jego wypowiedzi na forum nie spotkały się z aprobatą, postanowił pouczać wszystkich i nękać krytycznymi mailami, myśląc, że w ten sposób zdobędzie szacunek i poważanie.

  8. Ania straciła wszystkie swoje dane, gdy jej komputer został zawirusowany.

  9. Agnieszka otrzymała wiadomości na forum społecznościowym od nieznanych osób.

R17CyjJ15H18v
(Uzupełnij).
REHPa9Rlg3nbi
Ćwiczenie 9
Dopasuj podpisy do odpowiednich ilustracji.
Źródło: Wikimedia Commons, Pixabay, domena publiczna.
R50x1F6e254wl
Ćwiczenie 9
Określ, w jakich miejscach udostępniane są zbiory biblioteczne. Zaznacz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. czytelnia, 2. centrum handlowe, 3. wirtualna biblioteka, 4. biblioteka, 5. dom kultury
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RU99uMxuKhdTI
Ćwiczenie 10
Dopasuj odpowiednio zakończenia zdań opisujących zalety bibliotek cyfrowych. Dostęp do zasobów cyfrowych Możliwe odpowiedzi: 1. automatyczne udostępnienie w internecie., 2. np. interaktywne kursy, prezentacje multimedialne., 3. przez 24 godziny na dobę., 4. i przeglądanie materiałów, 5. przechowywanych materiałów cyfrowych. Łatwe przeszukiwanie katalogów Możliwe odpowiedzi: 1. automatyczne udostępnienie w internecie., 2. np. interaktywne kursy, prezentacje multimedialne., 3. przez 24 godziny na dobę., 4. i przeglądanie materiałów, 5. przechowywanych materiałów cyfrowych. Łatwość aktualizacji informacji i jej natychmiastowe Możliwe odpowiedzi: 1. automatyczne udostępnienie w internecie., 2. np. interaktywne kursy, prezentacje multimedialne., 3. przez 24 godziny na dobę., 4. i przeglądanie materiałów, 5. przechowywanych materiałów cyfrowych. Nowe formy informacji Możliwe odpowiedzi: 1. automatyczne udostępnienie w internecie., 2. np. interaktywne kursy, prezentacje multimedialne., 3. przez 24 godziny na dobę., 4. i przeglądanie materiałów, 5. przechowywanych materiałów cyfrowych. Nieograniczona ilość udostępnianych kopii Możliwe odpowiedzi: 1. automatyczne udostępnienie w internecie., 2. np. interaktywne kursy, prezentacje multimedialne., 3. przez 24 godziny na dobę., 4. i przeglądanie materiałów, 5. przechowywanych materiałów cyfrowych.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1OTvJBkGVZvD
Ćwiczenie 11
Przyporządkuj do nazw funkcji pełnionych przez biblioteki cyfrowe odpowiednie objaśnienia. kulturowa Możliwe odpowiedzi: 1. Ochrona dziedzictwa kulturowego poprzez gromadzenie publikacji i dokumentów w formie zapisów cyfrowych., 2. Udostępnienie zbiorów w internecie., 3. Przedłużenie, dzięki digitalizacji, żywotności zbiorów informacji zapisanych czy skopiowanych na tradycyjnych nośnikach jak: papirus, pergamin, papier, płótno, błona filmowa, taśma magnetyczna itp., 4. Gromadzenie publikacji naukowych oraz materiałów pomocnych w nauce., 5. Umożliwienie użytkownikom tworzenia społeczności, wymiany informacji i dzielenia się opiniami na forum internetowym biblioteki., 6. Udostępnianie informacji o zbiorach. naukowo-edukacyjna Możliwe odpowiedzi: 1. Ochrona dziedzictwa kulturowego poprzez gromadzenie publikacji i dokumentów w formie zapisów cyfrowych., 2. Udostępnienie zbiorów w internecie., 3. Przedłużenie, dzięki digitalizacji, żywotności zbiorów informacji zapisanych czy skopiowanych na tradycyjnych nośnikach jak: papirus, pergamin, papier, płótno, błona filmowa, taśma magnetyczna itp., 4. Gromadzenie publikacji naukowych oraz materiałów pomocnych w nauce., 5. Umożliwienie użytkownikom tworzenia społeczności, wymiany informacji i dzielenia się opiniami na forum internetowym biblioteki., 6. Udostępnianie informacji o zbiorach. informacyjna Możliwe odpowiedzi: 1. Ochrona dziedzictwa kulturowego poprzez gromadzenie publikacji i dokumentów w formie zapisów cyfrowych., 2. Udostępnienie zbiorów w internecie., 3. Przedłużenie, dzięki digitalizacji, żywotności zbiorów informacji zapisanych czy skopiowanych na tradycyjnych nośnikach jak: papirus, pergamin, papier, płótno, błona filmowa, taśma magnetyczna itp., 4. Gromadzenie publikacji naukowych oraz materiałów pomocnych w nauce., 5. Umożliwienie użytkownikom tworzenia społeczności, wymiany informacji i dzielenia się opiniami na forum internetowym biblioteki., 6. Udostępnianie informacji o zbiorach. poznawcza Możliwe odpowiedzi: 1. Ochrona dziedzictwa kulturowego poprzez gromadzenie publikacji i dokumentów w formie zapisów cyfrowych., 2. Udostępnienie zbiorów w internecie., 3. Przedłużenie, dzięki digitalizacji, żywotności zbiorów informacji zapisanych czy skopiowanych na tradycyjnych nośnikach jak: papirus, pergamin, papier, płótno, błona filmowa, taśma magnetyczna itp., 4. Gromadzenie publikacji naukowych oraz materiałów pomocnych w nauce., 5. Umożliwienie użytkownikom tworzenia społeczności, wymiany informacji i dzielenia się opiniami na forum internetowym biblioteki., 6. Udostępnianie informacji o zbiorach. archiwizacyjna Możliwe odpowiedzi: 1. Ochrona dziedzictwa kulturowego poprzez gromadzenie publikacji i dokumentów w formie zapisów cyfrowych., 2. Udostępnienie zbiorów w internecie., 3. Przedłużenie, dzięki digitalizacji, żywotności zbiorów informacji zapisanych czy skopiowanych na tradycyjnych nośnikach jak: papirus, pergamin, papier, płótno, błona filmowa, taśma magnetyczna itp., 4. Gromadzenie publikacji naukowych oraz materiałów pomocnych w nauce., 5. Umożliwienie użytkownikom tworzenia społeczności, wymiany informacji i dzielenia się opiniami na forum internetowym biblioteki., 6. Udostępnianie informacji o zbiorach. społeczno-integracyjna Możliwe odpowiedzi: 1. Ochrona dziedzictwa kulturowego poprzez gromadzenie publikacji i dokumentów w formie zapisów cyfrowych., 2. Udostępnienie zbiorów w internecie., 3. Przedłużenie, dzięki digitalizacji, żywotności zbiorów informacji zapisanych czy skopiowanych na tradycyjnych nośnikach jak: papirus, pergamin, papier, płótno, błona filmowa, taśma magnetyczna itp., 4. Gromadzenie publikacji naukowych oraz materiałów pomocnych w nauce., 5. Umożliwienie użytkownikom tworzenia społeczności, wymiany informacji i dzielenia się opiniami na forum internetowym biblioteki., 6. Udostępnianie informacji o zbiorach.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Używając poniższych zwrotów, napisz w formie notatki kilka porad, jak korzystając z internetu, można przygotować się do jednodniowej wycieczki na warszawską starówkę i do Muzeum Narodowego w Warszawie.

mapa internetowa

informacja o zabytkach na stronie miasta

internetowa prognoza pogody

wirtualne zwiedzanie muzeum

kamerki internetowe

R1VeEiNqbqT6I
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Określ, jakie negatywne skutki może przynieść nieprzestrzeganie odpowiednich zasad w internecie.

RaNTOGjzqvAXT
(Uzupełnij).
j0000008RXB6v21_000tp001
j0000008RXB6v21_000tp002
j0000008RXB6v21_000tp003
04