Wielki wizjoner przyszłości i pisarz science fictionscience fiction Stanisław LemStanisław Lem powiedział:
'Każda bez wyjątku nowa technologia ma awersawers korzyści i zarazem rewersrewers nowych, nieznanych dotychczas bied.' Internet, bez którego współcześnie trudno wyobrazić sobie życie, również ma swoje plusy i minusy.
Ułóż swój 'domowy' zestaw zasad korzystania z komputera. Zapytaj rodziców, czy podoba im się twój regulamin. Dopisz punkty, których zdaniem rodziców brakuje.
Napisz, jakie dostrzegasz zalety i wady internetu.
Popraw błędy ortograficzne w podanych poniżej zdaniach. Zapisz je obok poprawnie.
Mama karze mi na bieżąco odrabiać zadania domowe.
Z wysokiej wierzy roztaczał się piękny widok.
Mój kolega w ogóle nie przejął się moją prośbom.
Wyjaśnij, dlaczego program poprawiający pisownię nie wskazałby błędów ortograficznych z poprzedniego ćwiczenia.
Zapisz co najmniej sześć wyrazów pokrewnych do słowa 'komputer'.
Wypełnij i przeciągnij pola tekstowe w dowolne miejsce.
Zapisz co najmniej sześć wyrazów pokrewnych do słowa 'komputer'.
Bomba megabitowa[…] Internet nie może odróżnić informacyjnego ziarna, którego
w nim jest mało, od informacyjnych plew: to jest, powiedziałbym, taki dworzec z olbrzymim rojowiskiem przetokowych torów, obrotnic, ślepych torów, bocznic, zwrotnic itp., w którym by się równocześnie poruszały pociągi wiozące ludzi, krowy, wiechcie, kapustę, słomę i groch. Każdy fachowiec zdaje sobie dziś sprawę z ilości 'informacyjnego śmiecia', jakim atakuje go poczta, telefony [...], i każdy taki fachowiec usiłuje osobiście albo dzięki personelowi pomocniczemu oddzielić to, co cenne, od 'śmiecia'. […] Internet nadal 'nic nie rozumie', żadnego odkrycia, choćby od niego zależał los świata, […] nie odróżni od nieco mniej ważnej wieści, że u ciotki w placku z jabłkami zrobił się w piekarniku zakalec. […]Zjawisko Internetu przypomina poniekąd znany nam z Biblii potop, czyli nadmiar wód, w którym można ze wszystkim utonąć, jeżeli nie zdołamy dla ratunku, jak Noe, zbudować sobie Arki. Ale jak by miała wyglądać 'Arka Noego Internetu', łatwo rzec, ale nie sposób myśl taką zrealizować. Oto potrzebne są nam nie sieci bezmyślne, nie [...] telefony, faksy, interakcyjne media, lecz ulokowane w sieci odpowiedniki [...] inteligencji, które wszystko, co jest informacyjnym śmieciem, pochłaniałyby i jako filtry zezwalały jedynie na przepływ wiadomości oraz wizualnych treści ani niepropagujących zła i głupoty, ani nieszkodzących wszystkiemu, co by mogło stać się dla człowieka pożyteczne.
Określ, czym, twoim zdaniem, są informacyjne plewy, a czym ziarno, o których jest mowa tekście Stanisława Lema.
Podaj, do czego autor porównuje internet i określ, jaką funkcję pełnią w tekście te porównania.
Określ, jaki stosunek ma autor powyższego fragmentu tekstu do internetu.
Oto mały słowniczek internauty. Połącz wyrazy z ich definicjami.
reklama umieszczana na stronie internetowej - po jej kliknięciu użytkownik zostaje przeniesiony na stronę reklamodawcy, miejsce, gdzie internauci mogą wymieniać się swoimi spostrzeżeniami na jakiś określony temat, nazwa użytkownika, prywatny pamiętnik publikowany w internecie, jeden z wirusów internetowych, często zostawiany przez hakera; udostępnia włamywaczom wszelkie dane na zainfekowanym komputerze, usługa internetowa, służąca do przesyłania listów elektronicznych; właściciel skrzynki pocztowej może odbierać i wysyłać wiadomości, mając pewność, że dojdą w ciągu kilku chwil, włamywacz, który łamie zabezpieczenia systemów komputerowych, podgląda cudze zasoby, umieszcza niechciane pliki, niechciana korespondencja przesyłana na konta poczty elektronicznej lub umieszczana w grupach dyskusyjnych, etykieta (zbiór zasad) obowiązująca w sieci, internetowa pogawędka - użytkownik łączy się z serwerem, do którego podłączeni są inni użytkownicy i za jego pośrednictwem wymienia informacje (chatuje)
chat [czyt. czat] | |
netykieta | |
blog | |
spam | |
banner | |
login | |
e-mail (poczta elektroniczna) | |
trojan | |
forum | |
haker |
Poszukaj w dostępnych źródłach informacji kolejnych pojęć związanych z internetem i wpisz je poniżej do słowniczka internauty.
Poszukaj w dostępnych źródłach informacji kolejnych pojęć związanych z internetem, które mogłyby stanowić uzupełnienie do powyższego słowniczka. Zapisz je poniżej.
Sformułuj odpowiednie zasady zachowywania się w sieci i zapisz je w 'Sieciowym poradniku'. Odnieś się do poniższych przykładów niewłaściwych zachowań, do każdego z nich formułując poprawne.
Sformułuj odpowiednie zasady zachowywania się w sieci i zapisz je w 'Sieciowym poradniku'. Odnieś się do poniższych przykładów niewłaściwych zachowań, do każdego z nich formułując poprawne.
Andrzej napisał koleżance w e‑mailu, że nie potrafi dobrze obsługiwać komputera.
Gdy brat Agnieszki poszedł na boisko, siostra zaczęła przeglądać jego
e‑maile, żeby dowiedzieć się, z kim wymienia korespondencję.Kasia skopiowała cudzą grafikę i wysłała do wszystkich znajomych jako swoją.
Większość ludzi na forum poczuła się urażona, gdy Jan napisał, że wszyscy biorący udział w dyskusji to ignoranci.
Ciocia Adela zobaczyła w internecie swoje zdjęcie z wycieczki zamieszczone przez jej koleżankę. Wcześniej prosiła ją, by tego zdjęcia nie publikowała.
Kamil przez nieuwagę wysłał e‑mailem swoje dane osobie, która o nie wcześniej prosiła.
Kiedy Tomek zauważył, że jego wypowiedzi na forum nie spotkały się z aprobatą, postanowił pouczać wszystkich i nękać krytycznymi mailami, myśląc, że w ten sposób zdobędzie szacunek i poważanie.
Ania straciła wszystkie swoje dane, gdy jej komputer został zawirusowany.
Agnieszka otrzymała wiadomości na forum społecznościowym od nieznanych osób.
Używając poniższych zwrotów, napisz w formie notatki kilka porad, jak korzystając z internetu, można przygotować się do jednodniowej wycieczki na warszawską starówkę i do Muzeum Narodowego w Warszawie.
mapa internetowa
informacja o zabytkach na stronie miasta
internetowa prognoza pogody
wirtualne zwiedzanie muzeum
kamerki internetowe
Określ, jakie negatywne skutki może przynieść nieprzestrzeganie odpowiednich zasad w internecie.