Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1VJ1gPrrfhyQ1
Fotografia przedstawia skalisty grzbiet górski w pełnym słońcu obniżający się z prawej strony poprzerastanym zieloną roślinnością zboczem. Góruje nad nim najwyższy szczyt grzbietu, na którym stoi krzyż. Na lewo od niego z obniżenia pomiędzy szczytami schodzi stromo w dół głęboka rynna żlebu zacieniona skałami z lewej strony kadru. Na ciemnobłękitnym niebie spoza krawędzi grzbietu wyłania się pionowo wachlarz prześwietlonych słońcem, pełgających jak płomienie, bielutkich pasm chmur.
Skalisty grzbiet górski
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Kulturowa inność jest zawsze wyzwaniem wymagającym wysiłku rozumienia tego,
co różni się od naszych norm. Tylko podejmując to wyzwanie, możemy liczyć
na porozumienie. Zyskujemy jednak również w inny sposób: próba zrozumienia inności pozwala nam lepiej pojąć nasz własny świat. Spojrzenie ku innemu to okazja, by głębiej wejrzeć w samego siebie.

Już wiesz

Wykorzystując źródła internetowe (wywiady z pisarzem, recenzje i inne materiały), znajdź jak najwięcej informacji na temat inspiracji, które towarzyszyły Witowi Szostakowi w trakcie pisania powieści o Smoczogórach.

  • Zbierz informacje o obszarach kulturowych, które szczególnie zainteresowały pisarza.

  • Wynotuj te inspiracje pisarza, które uznasz za najważniejsze.

RtvSLGuv4mGkZ
(Uzupełnij).
j00000004IB2v27_0000000K
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Wichry Smoczogór Wita Szostaka

O dziele

Wichry Smoczogór to opowieść o pieśniach, o wichrach, o śmierci. O surowych górach, w których człowiek może spotkać istoty z mitów i legend. O kulturze
na krawędzi dziejowej zmiany. A także o ludziach, którzy w obliczu zachwiania się tradycyjnego porządku rzeczy starają się zrozumieć zachodzące zmiany i ocalić ład swego góralskiego świata. Smoczogórscy górale nękani są przez rozszalałe wichry. Upatrują w nich znaku gniewu Władcy Wichrów. Zbierają się więc, by radzić,
jak Władcę Wichrów ułagodzić. Okazuje się, że jeden z górali, Smyk, podczas samotnej wędrówki spotkał Śmierć, którą podstępem zdołał zamknąć w dudachj00000004IB2v27_000tp001dudach. Górale są przekonani, że to właśnie zuchwały czyn Smyka rozsierdził Władcę Wichrów i sprowadził na Smoczogóry potężne wichry jako karę. Stary Ryś – którego górale darzyli wielkim szacunkiem ze względu na jego mądrość – wyprawia więc swego następcę, młodego Berdę, z zadaniem uwolnienia Śmierci. Berdzie towarzyszy przybysz z nizin, Wrzosiec, uczony z Akademii w Lacercie. Uczony, jak to uczony, ufa 'szkiełku i oku' i nie wierzy w Śmierć w dudach zamkniętą. Podczas wędrówki okaże się jednak, że naukowy racjonalizm01racjonalizm badacza nie zawsze wystarczy, by pojąć tajemnice i dziwy Smoczogór.

Wit Szostak1976,
R6ltp5QGe2vXI
Wit Szostak
Źródło: Adrian Grycuk, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wit Szostak

to pseudonim literacki. Jego właściwe imię i nazwisko brzmi Dobrosław Kot. Tworzy na granicy gatunków, unikając schematycznego zaklasyfikowania swojej twórczości do któregoś z nich. Stworzył cykl książek o Smoczogórach: Wichry Smoczogór, Poszarpane granie, Ględźby ropucha. Jest autorem powieści: Oberki do końca świata, Sto dni bez słońca. Napisał również książki filozoficzne takie jak Podmiotowość i utrataFilomit. Esej o słowie, którego nie było.

Wichry SmoczogórWit Szostak
Wit Szostak Wichry Smoczogór

Tak dotarli do chałupy, która wyrwana z letniego snu miała stać się świadkiem dalszych rozmów. Prawdę powiedziawszy,
to rozmiłowany w rozmowach Ryś raczej myślał o odpoczynku, ale Wrzosiec kręcił się nieswojo. Zanosiło się na długą dyskusję. Uczony z Lacerty to wypytywał o jakieś szczegóły wystroju izby Jakaj00000004IB2v27_000tp002Jaka, to o drobiazgi związane ze zdobieniem góralskiego stroju.

– Kluczysz jak zając w polu – stary góral nie wytrzymał i przerwał w pewnym momencie.

– A godzina późna i ani mi się widzi cię ścigać. Więc mów, chłopcze, o co ci naprawdę chodzi, albo pozwól staremu człowiekowi pospać trochę.

– Bo widzicie, Rysiu. Ja was bardzo cenię i szanuję. Z uwagą słucham wszystkiego, o czym mówicie. Wielka jest wasza mądrość. Lecz nie potrafię zgodzić się na to...

– Dziękuję za dobre słowo, ale moja przenikliwość już od dawna pochrapuje gdzieś w kącie, dlatego proszę cię, uczony chłopcze, powiedz, o co ci chodzi.

Wrzosiec spojrzał na Rysia ostrożnie.

– W Akademii nauczono mnie korzystać z rozumu. Z rozumu i doświadczenia. Patrzę, a co widzę, zapamiętuję. Dalej porównuję to w umyśle i zestawiam pojęcia ze sobą. Ja Śmierci
nie widziałem, nikt jej nie widział. Wedle rozumu, to w worku żadnej Śmierci nie ma. Bo gdyby była, to od przygody Smyka nikt by na całym świecie nie umarł.

– A umarł?

– Na pewno, choćby w Lacercie, co chwila ktoś umiera.
A to dziecko przy porodzie, a to matka w połogu. Starcy, chorzy, nawet zdrowi i młodzi też czasem umierają.

– I czego to dowodzi?

– Tego, że różnie może dziać się z wnętrzem tego worka,
ale na pewno nie ma tam waszej Śmierci.

– A może siedzi tam nasza, smoczogórska Śmierć? Wy macie swoją w Lacercie, taką miejską i nizinną, my mamy swoją, góralską. I właśnie tę Smyk uwięził przez głupotę.

– Wiecie co, Rysiu? A może to była tylko Smyka Śmierć? I on nie umrze, dopóki ta siedzi w worze. Ale nie ma to żadnego związku z gniewem... to znaczy z wichrami. Sami mówiliście, że Smyk jest strasznie głupi. A w jego historyjkę pierwsi uwierzyliście.

– Bo widzisz, Wrzosiec, on jest na tyle głupi, że sam tego
na pewno nie wymyślił. A jak nie wymyślił, to albo od kogo usłyszał, albo i sam przeżył. Usłyszeć nie mógł, bo ja bym pierwszy tę opowieść znał, a nie znałem. Więc sam przeżył. A zatem rozum każe nam wierzyć, że w dudach siedzi Śmierć. I tyle.

– Wybaczcie, drogi Rysiu, ale wasze rozumowanie
nie zadowoliłoby moich mistrzów z Lacerty. I mnie też nie przekonało.

– No to sprawdzimy twoją uczoność.

– Ryś uśmiechnął się łagodnie.

– Synuś, przynieś kózkę ze stryszku, pooglądamy sobie Śmierć, co jej nie ma. Zamilkli w oczekiwaniu. Przez uchylone drzwi
do sieni wkradała się noc. Zarąbek02Zarąbek usypiał kołysany szumem drzew. Po chwili na stole przed nimi leżał skórzany worek, pozatykany szpuntamij00000004IB2v27_000tp003szpuntami, jak go przed kilkoma laty przyniósł Smyk.

– Zbrudził się trochę i jakby skruszał od tego wiszenia – zauważył Berda.

– Ma Kostuchj00000004IB2v27_000tp004Kostuch za swoje. Do tej pory tylko odwiedzał wisielców, teraz sam kołysał się na stryszku jak truchłoj00000004IB2v27_000tp005truchło na stryczku.
Nie zaszkodzi mu. No, Wrzosiec, jakeś taki mądry, to wypuść powietrze z wora.

Bakałarzj00000004IB2v27_000tp006Bakałarz Akademii w Lacercie ostrożnie wziął dudy w ręce, potrząsnął lekko. Koźli worek zagruchotał lekko, jakby stare kości uderzały o siebie.

– Pewnie stary coś do środka napchał. Albo żona mu kości z rosołu nawrzucała, żeby go wystraszyć. Bo kiedy on gra tak,
jak opowiadacie, to się babie nie dziwię – Wrzosiec żartował,
ale głos mu lekko drżał.

– Śmiało, strażniku rozumu. Przecież wierzysz, że nic ci nie grozi. Wyciągnij szpunt, najwyżej trochę pośmierdzi. Z rosołem czy bez, stary cap03cap musiał się trochę zatęchnąć.

Wrzosiec jednak odłożył dudy. Ryś odezwał się spokojnie:

– Widzisz, chłopcze, źle z tobą. W Śmierć nie wierzysz,
ale wypuścić powietrze z wora się boisz. To chyba nie jest rozumne. Co innego my. W Śmierć, w tych uwięzioną, wierzymy. I mamy się czego bać.

– Bać się nie boję, ale was mi żal, bo jak to wasza, smoczogórska Śmierć, to mnie nic nie zrobi, nie ma prawa. Was jednak może z gniewu ułapić. I pusto się zrobi tej nocy na całym Zarąbku.
Ale żeby pokazać, jak jest naprawdę, to wyruszę razem z Berdą
na Czartak04Czartak i wypuszczeniu powietrza z wora będę towarzyszył. A potem opiszę, jak było. Czy jakiś Kostuch pokurczony
od niewoli wyskoczył, czy też zaśmierdziało kośćmi z rosołu?

Ryś się zaśmiał.

– Niech i tak będzie, twoja wola. Racji nie masz, aleś się
po góralsku wykpił. Szybko się po naszemu uczysz, więc uważaj, żebyś się po drodze naszych strachów bać nie zaczął.

Berda, który krzątał się przy piecu i właśnie kończył przygotowywać napar z osuszonych przez Liskę ziół, zapytał:

– Wrzosiec, powiedz mi tak po prostu. Skoro w nasze opowieści nie wierzysz, to po coś tu przywędrował? Skoro Śmierci
nie uznajesz, to tym bardziej w smoki nie wierzysz ani w skrzaty, a nasze opowieści masz za nic. Po co więc czas w Smoczogórach marnujesz?

– W smoki i skrzaty nie wierzę, to prawda. Ale uczony jest zobowiązany nie do wierzenia, lecz do badania. O smokach różni różnie piszą, wiele ksiąg i pieśni się im poświęca, więc postanowiłem sprawdzić, jak się rzeczy mają. Mówiliście sami,
że smoki dawno temu wymarły z nudów. Macie jednak o nich opowieści, ponadto słyszałem od was o żertwachj00000004IB2v27_000tp007żertwach i mówiących wężach. I to rodzi wiele pytań. Skąd te pieśni, dlaczego mówią o jakichś smokach? Czy takowe kiedyś żyły, czy też istnieją tylko w waszej, wybaczcie dobrzy ludzie, wyobraźni. I jako uczony
to wszystko chcę sprawdzić. I kiedy powrócę do Lacerty i przedstawię mistrzom Akademii wyniki mych poszukiwań,
to nie powiem, że nie wierzę w smoki, tylko że wiem na pewno, że ich nie ma.

– Albo że są – dodał Ryś. – Przecież dopiero zacząłeś te swoje badania.

– Albo, albo. I to właśnie zamierzam zbadać. W świetle prawideł rozumu, rzecz jasna.

Na to odezwał się Berda:

– Przyjacielu, my też w Karbachj00000004IB2v27_000tp008Karbach rozumu używamy. A ten wasz, nizinny, jakiś biedny być musi, skoro do dziś nie wie o tym,
jak to jest ze smokami. Bo nasze pieśni już od wieków przekazują nam o tym swoje prawdy.

– Synuś, z ich rozumem jest jeszcze gorzej! On co kilka lat nowe teorie podaje i na nowo cały świat tłumaczy. Co jakiś czas jakiś nowy uczony przekonuje innych mądrych mężów, że znalazł klucz do zrozumienia świata. I przez parę lat chodzi w chwale mędrca, aż go jego własny uczeń prześcignie. I znów jest przewrót pomiędzy akademikami. Mało to rozumne,
tak co chwila zdanie zmieniać.

Wrzosiec spojrzał na Rysia zaskoczony.

– Skąd takie rzeczy wiecie? Przecież mówiliście, że całe życie w Smoczogórach siedzicie. To skąd wiecie o przełomach pomiędzy uczonymi?

– Albo to trzeba po świecie się włóczyć, by prawdy szukać? Wokół wystarczy się rozejrzeć. Wszak to w waszej Lacercie powiedziano, że jesteśmy tylko karłami na ramionach olbrzymów.

Wrzosiec zamienił się w jedno wielkie zdziwienie.

– Tego nie możecie znać. To mądrość z Akademii. Nie opowiadają tego na szlakach Smoczogór.

– Widzisz, drogi chłopcze, nie mogę, a znam. I jeszcze kilka mądrości, które uważacie za wasze. Jak się żyje tyle lat, co ja,
to się różne rzeczy zdąży wymyślić. Czasem z rozmysłem, czasem z przypadku. A czasem wystarczy się wsłuchać w szepty wiatrów, wtedy można rozpoznać różne ciekawe słowa.
Ale nawet jeśli to wasze, a nie nasze mądrości, to co wam po nich, skoro nie potraficie wyciągnąć z tego słusznych wniosków?

– A jakie są te właściwe wnioski?

– Na przykład takie, że ludzie przed nami byli mądrzejsi.

– Z tym akurat się zgadzam.

– Tak ci się tylko, drogi i uczony chłopcze, wydaje.

– Uznaję, że mistrzowie, którzy tworzyli zręby mądrości Akademii w Lacercie, przewyższali swą wiedzą i przenikliwością potomnych. I uznaję, że nauczyciele są mądrzejsi od uczniów.

– Nie gniewaj się, ale jeśli właśnie tak wyobrażacie sobie rozwój mądrości, to błądzicie w tej waszej Lacercie. Po mojemu,
nie o to idzie, że ktoś przed nami był mądrzejszy, choć zapewne może to być prawdą, ale idzie o to, że doświadczenie pokoleń jest jak kopiec, na który wystarczy się wspiąć. Bo z niego lepiej i dalej widać. I nie dlatego, że sypali go mędrsi od nas, ale że trudzili się przez pokolenia. Każdy mądry coś dopowiedział i my, zamiast błądzić, możemy kroczyć prostą drogą.

– Ale przecież takie przekonanie zabija myślenie, bo jeśli uznam, że wszystko już zostało powiedziane, to nie będę niczego szukał. A wtedy zdam się na mniemania i, co niewykluczone, błędy innych. Będę jak owca w stadzie...

Berda, który z zainteresowaniem przysłuchiwał się rozmowie, zapalił fajkę. Wrzosiec przez moment poczuł, że znajduje się w grażdziej00000004IB2v27_000tp009grażdzie Jaka. Ale wnet jego myśli powróciły na Zarąbek. Ryś zaś odparł:

– Owca nie zejdzie do przepaści ani nie pójdzie do wilczych siedzib, jeśli ma dobrego pasterza. Jeśli będzie miała drogowskazy na swej ścieżce. A mądrzy ludzie, co przed nami żyli, dwojaką prawdę nam przekazali. Wiemy teraz, że są takie prawdy, które pozostają ukryte. Jedni chcą je odkryć, a inni, przeciwnie, gadają, że jak te olbrzymy przed nami nie odkryły ich, jak całe pokolenia nie potrafiły znaleźć odpowiedzi na te pytania, to należy dać sobie i im spokój. Przecież świat się nie zmienił,
od wieków ludzie kochają się i nienawidzą, rodzą i umierają. Nasz czas nic nowego tu nie przyniesie. Do czego człek miał dojść,
to już doszedł. A to właśnie są te prawdy, które są dla nas odkryte. Wystarczy się schylić i pozbierać, zamiast trudzić rozum w twojej Akademii.

– Zacny Rysiu, pięknie to wszystko wywiedliście, ale ja się
was prosto zapytam: gdzie tej waszej mądrości szukać? Skąd ją wziąć? Przecież to nie tylko wasze, smoczogórskie marzenie, by być mądrym. W Akademii niczego innego nie pragniemy.

– I to nas łączy. [...]

unikatowy_nr_id_wpisu_01 Źródło: Wit Szostak, Wichry Smoczogór, Warszawa 2003, s. 49–55.
j00000004IB2v27_000tp001
j00000004IB2v27_000tp002
j00000004IB2v27_000tp003
j00000004IB2v27_000tp004
j00000004IB2v27_000tp005
j00000004IB2v27_000tp006
j00000004IB2v27_000tp007
j00000004IB2v27_000tp008
j00000004IB2v27_000tp009
01
02
03
04
j00000004IB2v27_0000002Y
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Po uważnym przeczytaniu powyższego fragmentu powieści Wichry Smoczogór Wita Szostaka wykonaj ćwiczenia.

Ćwiczenie 1

Wyjaśnij, dlaczego Stary Ryś jest przekonany, że Smyk nie zmyślił opowieści o spotkaniu ze śmiercią. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RnnfQP9s9Geyh
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, dlaczego, według ciebie, Wrzosiec nie decyduje się otworzyć worka. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1pe4c7FWea0r
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Określ, jakie motywy powodują, że Wrzosiec pragnie poznawać i badać kulturę mieszkańców Smoczogór. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1caGT1tXafX4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Ustal, w jakim celu Wrzosiec zamierza towarzyszyć Berdzie w jego wyprawie. Zapisz swoją odpowiedź.

RzjAvrYvYi2By
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Określ, czy Wrzosiec jest pewien, że smoki w Smoczogórach nie istnieją. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1M7gedzW1uJe
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jak w kontekście rozmowy bohaterów rozumiesz myśl: 'jesteśmy tylko karłami na ramionach olbrzymów'.

RAFCkM2GhyXSL
(Uzupełnij).
R1DZjoYanbLmx
Ćwiczenie 7
Przyporządkuj do odpowiedniej kolumny wyrazy i wyrażenia określające światopogląd oraz postawę Starego Rysia, Berdy i Wrzośca.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1

Sformułuj tekst argumentacyjny, w którym wykażesz powody, dla których cenisz jeden z zaprezentowanych w rozmowie światopoglądów. Swoją wypowiedź poprzyj adekwatnymi argumentami.

R1FMt1nzVb2Ih
(Uzupełnij).
R1Fr5OAolZcxv
Ćwiczenie 8
Zwroty i frazy sygnalizujące niezgodę na poglądy drugiej strony Możliwe odpowiedzi: 1. Zwroty i frazy świadczące o wzajemnym szacunku rozmówców, powodujące, że dyskusja rozwija się w przyjaznej atmosferze
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Oceń formę dyskusji Starego Rysia, Berdy i Wrzośca. Wykorzystaj wnioski z poprzednich ćwiczeń oraz własne doświadczenia z uczestnictwa w dyskusji lub sporach, a także z obserwacji rozmów toczonych przez inne osoby (np. w mediach).

RQK0Y8uQWX0Mp
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

W rozmowie bohaterów powieści Wita Szostaka występuje wątek dotyczący wiedzy i wiary.

  • Wykorzystując argumenty pojawiające się w tekście, podaj różnice i podobieństwa między wiedzą a wiarą.

  • Określ, co może łączyć wiedzę i wiarę. Wyjaśnij, czy, według ciebie, uzupełniają się one, czy też wzajemnie wykluczają. Uzasadnij swoje zdanie.

R1THtHgVYVAHX
(Uzupełnij).
Rq97o6deIwTjQ
Ćwiczenie 11
Przyporządkuj synonimy słów: wiedza i wiara do odpowiedniej kategorii. synonimy słowa wiara Możliwe odpowiedzi: 1. mądrość, 2. kompetencja, 3. błyskotliwość, 4. znawstwo, 5. oczytanie, 6. ufność, 7. sprawność, 8. umiejętności, 9. uczoność, 10. inteligencja, 11. fachowość, 12. wykształcenie, 13. zasób wiadomości, 14. znajomość, 15. poznanie, 16. zaufanie, 17. wyobrażenie, 18. erudycja, 19. orientacja, 20. pojęcie, 21. mniemanie, 22. nauka, 23. zawierzenie, 24. wiadomości, 25. nadzieja, 26. przygotowanie synonimy słowa wiedza Możliwe odpowiedzi: 1. mądrość, 2. kompetencja, 3. błyskotliwość, 4. znawstwo, 5. oczytanie, 6. ufność, 7. sprawność, 8. umiejętności, 9. uczoność, 10. inteligencja, 11. fachowość, 12. wykształcenie, 13. zasób wiadomości, 14. znajomość, 15. poznanie, 16. zaufanie, 17. wyobrażenie, 18. erudycja, 19. orientacja, 20. pojęcie, 21. mniemanie, 22. nauka, 23. zawierzenie, 24. wiadomości, 25. nadzieja, 26. przygotowanie
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 12

Wyszukaj w tekście fragmenty, które prezentują Śmierć tak, jakby była człowiekiem. Zapisz przykłady tekstów kultury, w których ten motyw występuje.

RzprPY1txrnbi
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
1
Polecenie 2
R7TlbPGlVE8l5
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Motyw uwięzienia śmierciElementy należące do kategorii Motyw uwięzienia śmierciNazwa kategorii: AElementy należące do kategorii ANazwa kategorii: A1Nazwa kategorii: A2Nazwa kategorii: A3Koniec elementów należących do kategorii ANazwa kategorii: BElementy należące do kategorii BNazwa kategorii: B1Nazwa kategorii: B2Koniec elementów należących do kategorii BNazwa kategorii: CNazwa kategorii: DElementy należące do kategorii DNazwa kategorii: D1Koniec elementów należących do kategorii DNazwa kategorii: EKoniec elementów należących do kategorii Motyw uwięzienia śmierci
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Zapisz swoje skojarzenia z wyrazem 'śmierć'.

R1DlYoXg9Vrrd
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
j00000004IB2v27_000tp00A
RcOKw7oyX3sj1
Ćwiczenie 13
Uzupełnij sentencję Epikura, filozofa greckiego, który prowadził rozważania na temat tego, jak osiągnąć pełne szczęście. W razie potrzeby skorzystaj z dostępnych źródeł. Epkiur twierdził, że nie należy odczuwać lęku przed śmiercią, ponieważ: gdy my jesteśmy, 1. nie ma nas, 2. poza nami, 3. jesteśmy, 4. nie ma śmierci. Gdy jest śmierć, 1. nie ma nas, 2. poza nami, 3. jesteśmy, 4. nie ma śmierci.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RJLfQN2oRZ2xd
Ćwiczenie 14
Uzupełnij zdania. W mitologii greckiej bogiem śmierci był 1. Mojr, 2. Pola Elizejskie, 3. nieśmiertelność, 4. Lete, 5. raj, 6. Tanatos. Gdy Syzyf go uwięził i dzięki temu ludzie przestali umierać, okazało się, że 1. Mojr, 2. Pola Elizejskie, 3. nieśmiertelność, 4. Lete, 5. raj, 6. Tanatos jest dla nich nie do udźwignięcia. Nić życia przerywała najstarsza z 1. Mojr, 2. Pola Elizejskie, 3. nieśmiertelność, 4. Lete, 5. raj, 6. Tanatos. W Hadesie zmarli pili wodę z rzeki zapomnienia, zwanej 1. Mojr, 2. Pola Elizejskie, 3. nieśmiertelność, 4. Lete, 5. raj, 6. Tanatos, aby ukoić tęsknotę za minionym życiem. Tylko zasłużeni bohaterowie trafiali po śmierci na 1. Mojr, 2. Pola Elizejskie, 3. nieśmiertelność, 4. Lete, 5. raj, 6. Tanatos, których odpowiednikiem był chrześcijański 1. Mojr, 2. Pola Elizejskie, 3. nieśmiertelność, 4. Lete, 5. raj, 6. Tanatos.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1ISYyvhoCFYH
Ćwiczenie 15
blady jak Tu uzupełnij igrać ze Tu uzupełnij dance macabre – taniec Tu uzupełnij w obliczu Tu uzupełnij dać znak Tu uzupełnij walczyć ze Tu uzupełnij jesień Tu uzupełnij zatruwać Tu uzupełnij zapomnieć na Tu uzupełnij zarabiać na Tu uzupełnij Tu uzupełnij wieczne zamartwiać się na Tu uzupełnij spojrzeć Tu uzupełnij w oczy raz kozie Tu uzupełnij jakie Tu uzupełnij, taka Tu uzupełnij kwestia Tu uzupełnij i Tu uzupełnij wchodzić w Tu uzupełnij Tu uzupełnij pozagrobowe Tu uzupełnij kulturalne biała Tu uzupełnij Tu uzupełnij cywilna
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1exgdNlYSQyi
Ćwiczenie 16
Połącz związki wyrazowe z ich znaczeniem. blady jak śmierć Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. igrać ze śmiercią Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. dance macabre – taniec śmierci Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. w obliczu śmierci Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. dać znak życia Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. walczyć ze śmiercią Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. jesień życia Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. zatruwać życie Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. zapomnieć na śmierć Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. zarabiać na życie Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. życie wieczne Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. zamartwiać się na śmierć Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. spojrzeć śmierci w oczy Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. raz kozie śmierć Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. jakie życie, taka śmierć Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. kwestia życia i śmierci Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. wchodzić w życie Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. życie pozagrobowe Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. życie kulturalne Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. biała śmierć Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21. śmierć cywilna Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. , 10. , 11. , 12. , 13. , 14. , 15. , 16. , 17. , 18. , 19. , 20. , 21.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 17

Podaj pięć synonimów słowa 'nieśmiertelność', a następnie ułóż z nimi zdania.

RycXq3threuMq
(Uzupełnij).
j00000004IB2v27_00000052
JPOL_E3_E4_Konteksty

W świecie instrumentów ludowych

Ćwiczenie 18
R4TRqQ4WqhcbY1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 18

Poszukaj w encyklopedii, słowniku lub w źródłach internetowych informacji na temat poniższych tradycyjnych instrumentów góralskich.

  • basetla,

  • dudy,

  • złóbcoki,

  • trombita.

RsLTTWUHMvNHH
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 19
R1a0hwfAts7Lh1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j00000004IB2v27_0000005I
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 3

Wyobraź sobie, że znalazłaś/znalazłeś się w sytuacji górali z powieści Wita Szostaka i musisz zdecydować, czy śmierć zamkniętą w dudach wypuścić, czy też pozostawić ją uwięzioną. Podaj argumenty za i przeciw.

RIACvrSFsaSOe
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Zredaguj rozprawkę, w której rozważysz jedno z proponowanych poniżej zagadnień. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 słów.

  • Szacunek dla kulturowej inności nie oznacza akceptacji wszelkich odmienności.

  • 'Doświadczenie pokoleń jest jak kopiec, na który wystarczy się wspiąć', by lepiej i dalej wiedzieć.

RlDOUvDpy76V3
(Uzupełnij).
R1LxsUHztvBVz1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: inność kulturowa, światopogląd, tradycja i nauka, wiedza i wiara, śmierć, muzyka, instrument ludowy, fantasy.

RRScsy2VeaVLB
(Uzupełnij).