Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R8SKXSplmapeA
Obraz przedstawia parę chłopską, która siedzi na ławce pod drewnianą chałupą w kolorze białym. Kobieta jest pochylona do przodu. Ma na sobie długą, niebieską suknię do kostek. Głowę i ramiona otula czerwona kraciasta chusta. Ręce trzyma między kolonami. Prawą dłonią chwyta lewą rękę. Patrzy przed siebie. Jest smutna. Wygląda na zmęczoną życiem. U jej stóp leży zwinięty w kulkę pies. Ma sierść w kolorze biszkoptowym. Obok kobiety siedzi mężczyzna, który opiera się o drewnianą ścianę. Ma czarne włosy i wąsy z zarostem na twarzy. Cera jest opalona, ma wypieki od słońca. Chłop ma na sobie białą koszulę z długim rękawem, wypuszczoną na jasne spodnie. Pali fajkę, którą podtrzymuje prawą dłonią. Lewa ręka dotyka łokcia prawej. Mężczyzna jest skupiony. Twarz wyraża zmęczenie. W pobliżu ławki o ścianę jest oparte niebieskie wieko trumny. Na nim znajduje się biały krzyż. Niewielkie rozmiary trumny wskazują, że zmarło dziecko.

Trudy, niepokoje i niedostatki życia na wsi czasów Młodej Polski

Trumna chłopska
Źródło: Aleksander Gierymski, 1894, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Wsi spokojna, wsi wesoła! Który głos twej chwale zdoła? pisał Jan Kochanowski, postrzegający polską jako miejsce niemalże arkadyjskie – dające człowiekowi radość i poczucie egzystencjalnej harmonii. Słowa renesansowego poety nigdy nie były jednak w pełni adekwatne do rzeczywistości. Pozamiejskie tereny stanowiły ponure i smutne terytorium ludzkiej nędzy, a ich mieszkańcy każdego dnia musieli bezradnie zmagać się z głodem, chorobą i wszechobecną śmiercią.

Już wiesz
  1. Przypomnij sobie treść poznanych nowel i wierszy pozytywistycznych.

  2. Odszukaj definicję sonetu i wypisz jego cechy.

Racoa35dAUmrL
(Uzupełnij).
  1. Omów, czym był naturalizm.

RZB9SAsW8vEMZ
(Uzupełnij).
  1. Zapoznaj się z tematyką filmów: Konopielka – reż. Witold Leszczyński, Jańcio Wodnik – reż. Jan Jakub Kolski, Kogel‑mogel – reż. Roman Załuski. Omów ukazany w nich obraz polskiej wsi. Przygotuj swój głos w dyskusji
    na temat polskiej kinematografii ukazującej wieś i życie na niej.

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj tematykę nowel pozytywistycznych. Czy można na tej podstawie udowodnić, że literatura pozytywizmu służyła przedstawieniu obrazu biedy polskiej wsi? Odpowiedź uzasadnij.

RjciK39JHds5i
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Scharakteryzuj świat przedstawiony w wybranych nowelach.

R1XqiKcUQGzso
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Nazwij emocje, jakie wywołuje tematyka i fabuła wybranych nowel.

RKk7oCK9OPaiG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Określ cel twórczości literackiej polegającej na pisaniu małych form prozatorskich.

R1H6ruuGDY0si
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Zacytuj z wybranych nowel dwa różne opisy przyrody. Porównaj te opisy oraz ich funkcje. Zapisz wnioski wynikające z tego porównania.

R1c55pzBugiHu
(Uzupełnij).
R1NozfoOY4iDL
Babie lato
Źródło: Józef Chełmoński, 1875, domena publiczna.
R8SKXSplmapeA
Trumna chłopska
Źródło: Aleksander Gierymski, 1894, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
RGb5521ngFoWC
Ćwiczenie 6
Jakimi cechami odznaczają się obrazy Babie lato Józefa Chełmońskiego oraz Trumna chłopska Aleksandra Gierymskiego?
ĆWICZENIE: ćwiczenie do obrazów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Opisz sytuacje z życia chłopskiego przedstawione na obrazach Józefa Chełmońskiego i Aleksandra Gierymskiego. Wyjaśnij, który obraz wiejskiej egzystencji jest bliższy tematyce nowel pozytywistycznych. Dlaczego?

R19FWiKutlnEn
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Określ, jaki obraz wsi przedstawiają nowele pozytywistyczne.

RSkDt4mRC25B4
Polecenie 1

Napisz wypowiedź o charakterze argumentacyjnym na temat: 'Wieś spokojna czy kraina pełna cierpienia?'. Rozważ problem, odwołując się do:

  • sonetu Z chałupy. I Jana Kasprowicza,

  • innego utworu literackiego,

  • wybranych kontekstów.

Przedstaw również swoje zdanie i je uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć
co najmniej 400 wyrazów.

R14hIh3ow26qw
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Jan Kasprowicz19261860
RtFlk7i4FH28Q
Portret Jana Kasprowicza
Źródło: Jacek Malczewski, 1903, olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Jan Kasprowicz

Jeden z najsłynniejszych poetów Młodej Polski. Oprócz liryki tworzył dramaty, był krytykiem literackim i tłumaczem. Pochodził z rodziny chłopskiej (z Szymborza na Kujawach), musiał włożyć wiele trudu w zdobycie wykształcenia i pozycji społecznej. Studiował w Lipsku, we Wrocławiu i Lwowie. W 1904 roku uzyskał tytuł doktora na Uniwersytecie Lwowskim, a w roku akademickim 1921–1922 pełnił tam funkcję rektora. Pod koniec życia, zakończywszy pracę uniwersytecką, przeniósł się do willi 'Harenda', znajdującej się między Poroninem a Zakopanem. Tam też zmarł.

Wiersz W chałupie pochodzi z pierwszego – naturalistycznego etapu twórczości Kasprowicza. Poetę interesowały wówczas kwestie związane z życiem na wsi, tragedie ludności wiejskiej, problem biedy, bezradności, osamotnienia.

W chałupieJan Kasprowicz
Jan Kasprowicz W chałupie

W okna chałupy, zwrócone
Ku chmurnej stronie zachodu,
Bije i bije szaruga.
A kropla deszczu za kroplą
Wsiąka przez szybę stłuczoną,
Którą zapchano szmatami.
Snadź to ostatki sukmany,
Bo skrawek, zewnątrz wiszący,
Tedy owedy drucianym
O szkło zaskrzypi haczykiem.
Wicher szparami wciąż wieje,
Że liść geranii i laku,
Co w poszczerbionych doniczkach
Na zgniłej stoją poręczy,
Gnie się i razem z szarugą,
Ze skrawkiem starej sukmany
I z kroplą deszczu, sączącą,
Zlewa swe dreszcze w dysonans
Nędzy.

Na stole, w łyżce blaszanej,
Podpartej cegły odłamem,
Pali się knotek, zasycan
Kawałkiem świeżej okrasy,
I rzuca mdławe światełko
W zmrok zadymionej izdebki.
W kącie, przy ścianie zapadłej,
Na butwiejącej przyciesi
Łyżnik o barwie brunatnej
I o zębatej fasadzie:
Na nim talerze gliniane,
Dzbanek i garnki z żelaza,
W połowie sadzą pokryte.
Na ziemi woda we wiadrze
O zardzewiałych obręczach
I drwa, rąbane na jutro,
Tworzą z łyżnikiem i knotkiem,
Z garnkiem i miską dysonans
Nędzy.

Na ławie, wąskiej a długiej,
O nogach górą zwężonych,
Ślady spożytej wieczerzy:
Kartofel, łokciem zgnieciony,
Szare łupiny, solnica
I na dnie misy czerwonej
Resztki zgęstniałej polewki.
W małym piecyku żelaznym
Tleją się jeszcze iskierki,
Przez szpary kręgów złocistym
Zabłysną czasem promykiem
I żółte światło poleją
Na mąką zaschły żurownik
I na zmoczone pończochy,
Które się suszą u brzegu.
Oto je podmuch w tej chwili
Rozszerzył w język płomienny,
Gwiżdżąc w kominie dysonans
Nędzy.

Przy piecu starsza kobieta:
Włos czarny, krótko ucięty,
Zza błękitnego zawoju
Na skroń się białą wysuwa.
Powieki na dół spuszczone,
Broda na piersi obwisła
I ręce skryte pod fartuch.
Tedy owedy, gdy wicher
Głośniej zadzwoni o szyby,
Budzi się z drzemki i oko
To rzuci ku drzwiom zamkniętym,
To znów, gdy słoma zachrzęści,
Błyśnie z ukosa w kąt izby,
Aż czoło w fałdy się zwęża.
Oko niebieskie, ostatnią
Paląc się jeszcze pięknością,
Tworzy z tołubem wybladłym
I z lic bruzdami dysonans
Nędzy.

Pod strzępem kołdry, na słomie,
Zasłanej zgrzebnym płachciskiem,
Szesnastoletnia śpi dziewka.
Łokieć wsunęła pod głowę,
Że aż koszula opadła
Z wypełniającej się piersi.
Ze stołu spływa żółtawy
Tłuszczowej lampy promyczek
I koralowe policzki
Okrasza jeszcze różowiej.
Czasem się w lekkim uśmiechu
Rozszerzą wargi czerwone:
Śni o paniczu z fabryki,
Co ją ukradkiem pochwycił
I udo przycisnął kolanem.
Patrzaj! ten uśmiech i sen jej,
I pierś namiętnie wydęta
Łączą się w smutny dysonans
Nędzy.

j0000000EQB2v23_00000_BIB_001 Źródło: Jan Kasprowicz, W chałupie, [w:] Wybór poezji, Kraków 1973, s. 46–49.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Ćwiczenie 8

Określ nastrój wiersza W chałupie.

R1RVbGRqWc8fU
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Wymień kolory, których mógłby użyć malarz tworzący ilustrację do tego tekstu. Odpowiedź uzasadnij.

R1a6L92Q4cgaA
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Jakie elementy umieściłbyś na obrazie, aby zilustrować wiersz W chałupie? Uzasadnij wybór.

R5sbSg9jAXiN0
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Podziel wiersz W chałupie Jana Kasprowicza na części. Określ, co jest głównym elementem każdej z nich.

RAz8kP8rfRjhL
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 11

Opisz wygląd wiejskiej izby. Co się w niej znajduje?

RrTi7jYzSeAhA
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Scharakteryzuj postać starszej kobiety. Napisz nie tylko o tym, jaka ona jest, lecz także o tym, co robi.

RZm4Ffoj0ec6B
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Wyjaśnij, jaki efekt został osiągnięty przez powtarzanie słów dysonans nędzy.

R19AQvYc7U6EX
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14
R1FeX32RA4wb11
Wskaż, które sformułowanie pojawia się w wierszu W chałupie kilkakrotnie. Możliwe odpowiedzi: 1. „dysonans nędzy”, 2. „melancholia nędzy”, 3. „dysonans biedy”
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Wyjaśnij, co wyrażenie dysonans nędzy oznacza w kontekście całego utworu.

RgQZ9DpCxY7wr
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Konteksty

Cykl sonetów Z chałupy uznawany jest za największe osiągnięcie Jana Kasprowicza w początkowym okresie jego twórczości. Wiersze te zawierają liczne opisy nędzy i cierpień chłopów, odznaczają się dużym artyzmem i dbałością o szczegóły w ukazaniu życia wsi i jej mieszkańców.

Z chałupy. XVJan Kasprowicz
Jan Kasprowicz Z chałupy. XV

Miała rolę, sprzedali jej rolę –
Były czasy gradu i posuchy,
Kubę dawno zamknął grób już głuchy,
A skąd płacić, gdy pustki w stodole?

Pożegnała ze łzami swe pole,
W służbę poszły nieletnie dziewuchy,
I na plecach kawał starej pstruchy,
Tak na wiatr się puściła – na dolę.

Wędrowała od wioski do wioski:
Tu się najmie do żniwa, tam pierze,
Pokąd lata, pokąd siły świeże...

Ale starość spada funt po funcie:
Trza pójść w żebry, trza żyć z łaski boskiej...
I dziś zmarłą znaleźli na – gruncie.

j0000000EQB2v23_00000_BIB_002 Źródło: Jan Kasprowicz, Z chałupy. XV, [w:] Wybór poezji, Kraków 1973, s. 33–34.
Z chałupy. XIXJan Kasprowicz
Jan Kasprowicz Z chałupy. XIX

Leży chory dwa miesiące blisko,
Rwanie w krzyżach, ból piersi, ograszkaj0000000EQB2v23_000tp001ograszka -
Nie pomoże ni piasek, ni kaszka,
Aż się zwija na kłębek płachcisko.

Jakie było to z niego chłopisko!
Zwinniejszego nie ma we wsi ptaszka:
Machać cepem lub kosą to fraszka;
Fraszka mokre wyrzucać torfisko.

Teraz blady, jak ściana, i słaby...
Darmo leki przynoszą mu baby,
Śmierć zagląda z każdego otwora.

Trzeba księdza, niech grzechy przebaczy,
A ksiądz łaje: 'jedźcie po doktora –'
Księże, za co?... Doktor dla bogaczy...

j0000000EQB2v23_00000_BIB_003 Źródło: Jan Kasprowicz, Z chałupy. XIX, [w:] Wybór poezji, Kraków 1973, s. 34.
Z chałupy. XXXIXJan Kasprowicz
Jan Kasprowicz Z chałupy. XXXIX

Rano, zimą, mróz czy zawierucha,
W surduciku do szkoły o milę,
A wieczorem w chacie późne chwile
Z książką, z piórem, chociaż w ręce chucha.

Latem, wolny, zastąpi pastucha,
A pod pachą Homery, Wirgile;
Ludzie czasem poszydzą niemile,
Lecz on pasie i ludzi nie słucha...

I tak wyrósł... I dalej w stolicę...
Tam to wiedzy głęboka jest rzeka...
Ojciec czeka i matula czeka...

A on pisał: 'Kochani rodzice!...
Skończę... bieda... dużo do roboty...'
I dziś skończył... umarł na suchoty...

j0000000EQB2v23_00000_BIB_004 Źródło: Jan Kasprowicz, Z chałupy. XXXIX, [w:] Wybór poezji, Kraków 1973, s. 39–40.
Ćwiczenie 16

Omów problemy, jakie przedstawia Jan Kasprowicz w sonetach.

Rc2Tx3jRP9Wfx
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17

Opisz bohaterów każdego z trzech sonetów. Co ich łączy?

RcTC37qH2y5Fi
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 18

Wyjaśnij, dlaczego Jan Kasprowicz poruszał w swoich wczesnych utworach tematykę biedy na wsi i nędznego życia chłopa.

RGQcqKPhzDbl1
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 19

Wyjaśnij, na czym polegają zabiegi stylizacyjne zastosowane we wszystkich cytowanych sonetach.

RqPf9LBYckWds
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 20

Określ, w jaki sposób poeta zbudował nastrój w swoich wierszach.

R1Ffx8haLj2jV
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 21

W sonecie pierwsze dwie strofy tworzą część opisową, ostatnie dwie - refleksyjną. Zanalizuj wiersze: Z chałupy. XVZ chałupy. XIXZ chałupy. XXXIX ze względu na taką ich organizację. Zapisz wnioski.

RZcfwvDctujlx
(Uzupełnij).
j0000000EQB2v23_000tp001
JPOL_E3_E4_Preteksty

Liczne polskie filmy i seriale, których akcja toczy się na prowincji, nierzadko w humorystyczny i ironiczny sposób przedstawiają życie polskiej wsi, jej problemy i obyczajowość.

  • Konopielka w reżyserii Witolda Leszczyńskiego to komedia powstała w 1981 roku. Jest ona adaptacją powieści Edwarda Redlińskiego pod tym samym tytułem.

  • Jańcio Wodnik to film‑ballada, zawierający w sobie wiele elementów surrealistycznych. Jego twórca, Jan Jakub Kolski, jest nie tylko reżyserem,
    ale także autorem nowel, opowiadań i powieści, przeważnie o tematyce wiejskiej.

  • Kogel‑mogel to film z 1988 roku w reżyserii Romana Załuskiego. Jego stworzona rok później kontynuacja nosi tytuł Galimatias, czyli kogel‑mogel II.

  • 'Grzegorz z Ciechowa' to projekt muzyczny lidera zespołu Republika, Grzegorza Ciechowskiego (1957‑2001). Wydany w 1996 roku (i wznowiony w 2002) album ojDADAna stanowi połączenie rockowego, popularnego brzmienia z polskimi przyśpiewkami ludowymi.

Polecenie 2

Omów wrażenia, jakie wywarły na tobie zaproponowane filmy o tematyce wiejskiej.

R17H37ZXgZdav
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Opisz obraz wsi i jej mieszkańców ukazany w każdym z filmów.

RKjSlo0xnTROa
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 22

Wymień problemy, z którymi muszą się zmierzyć bohaterowie filmów.

R1aTTLTo7b0f3
(Uzupełnij).
Polecenie 4

Wyjaśnij, czy te filmy wyśmiewają polską wieś, czy też są przedmiotem troski o jej przyszłość.

RFzT6rSnBmOFt
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 23

Obejrzyj teledysk Piejo kury piejo Grzegorza z Ciechowa. Wyjaśnij, na czym polega wykorzystanie folkloru w tym utworze.

R3T2why9jsKIp
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 23

Opisz krótko tematykę i nastrój poznanych na lekcji wierszy Jana Kasprowicza.

R1T1MLaoinBLJ
Polecenie 5

Kpina z wiejskiego życia czy fascynacja folklorem? Oceń wymowę utworu. Odpowiedź uzasadnij, wskazując kryteria wykorzystane przez ciebie.

R60uZzjwnPTYD
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Wyjaśnij, czy problemy, które opisywał Kasprowicz, są wciąż aktualne.

RzRV1UwIQHtdM
(Uzupełnij).
Polecenie 7

Analizując wybrane teksty kultury, uzasadnij, że folklor (obok mitologii greckiej i Pisma Świętego) stanowi fundament kultury Polaków.

RDuD0oDJrxv6e
(Uzupełnij).
j0000000EQB2v23_0000006R
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Ćwiczenie 24

Stwórz rysunek, obraz lub kolaż odzwierciedlające nastrój i tematykę wierszy Jana Kasprowicza poznanych na lekcji.

RwQNisq9UXjnc
Zadanie polega na stworzeniu rysunku, obrazu lub kolażu, które odzwierciedlą nastrój i tematykę wierszy Jana Kasprowicza poznanych na lekcji.
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 24

Opisz krótko nastrój i tematykę wierszy Jana Kasprowicza.

RsxkKY4jrqC80
(Uzupełnij).
Polecenie 8

Napisz reportaż z wycieczki do skansenu lub rzeczywistej wsi.

R1V5ElBpcO8ab
(Uzupełnij).
Polecenie 9

Znajdź na wybranych stronach internetowych relację z występu ludowego zespołu pieśni i tańca. Opisz repertuar tego zespołu i system wartości zawarty w piosenkach wykonywanych przez artystów.

R19iHoO8ipiKJ
(Uzupełnij).
RpVWTIaL3Gtcw1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: Jan Kasprowicz, sonet, wieś, chłop, nędza, naturalizm, realizm.

R17yolImMKnhm
(Uzupełnij).