Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RVCWg7JLwiQhZ1
Obraz przedstawia bal. Na placu wśród drzew, który jest ozdobiony kolorowymi latarniami, są kobiety w strojnych sukniach. Tańczą one z mężczyznami. Przytulają się do nich. Panowie są  ubrani w czarne  garnitury. Mają białe koszule. Na głowach mają czarne lub jasne kapelusze. Niektóre pary są odwrócone tyłem do widza. Na pierwszym planie na ławce siedzi młoda dziewczyna. Ma upięte włosy koloru blond i grzywkę. W uszach ma kolczyki. Jest ubrana w sukienkę w niebieskie prążki. Dziewczyna opiera rękę na ławce. Spogląda na mężczyznę, który jest odwrócony tyłem do widza. Ma on ciemne włosy. Jest ubrany w czarny garnitur. Siedzi na krześle. Dziewczynie kładzie rękę na ramieniu kobieta znajdująca się za nią w pochylonej pozycji. Jest ubrana w czarną suknię. Na szyi ma wisiorek. Głowę zdobi czarny czepek, spod którego wystają blond włosy. Kobieta jest zamyślona. Patrzy na nią mężczyzna siedzący przy stoliku. Ma na sobie białą koszulę, czarny garnitur i pod szyją zawiązany krawat w tym samym kolorze. Na głowie znajduje się jasny kapelusz z czarną obwolutą. Obok niego siedzi mężczyzna o blond włosach z brodą. Jest ubrany w czarny garnitur i białą koszulę. Pod szyją ma zawiązany czarny krawat. Na głowie ma czarny cylinder. W ustach trzyma fajkę. Siedzi na krześle przy stoliku, na którym stoi karafka i kieliszki. Po lewej stronie na ławce siedzi kobieta. Ma brązowe włosy. Jest ubrana w czarną sukienkę. Ma zmrużone oczy i radosną  twarz.
Bal w Moulin de la Galette
Źródło: Auguste Renoir, 1876, olej na płótnie, Muzeum Orsay w Paryżu, domena publiczna.

Na przełomie XIX i XX wieku obecne były podobne tendencje oddające światopogląd i nastroje epoki. Pojawiły się nowe kierunki. Nurty te się przenikały: obejmowały światopogląd, literaturę i sztukę. W okresie tym nastąpiła fascynacja  syntezą sztuk, czyli jednoczeniem różnych dziedzin, wynikającym z pragnienia wykreowania dzieła 'totalnego'. Muzyka i malarstwo stały się inspiracją dla poezji, aby podbudzić  zmysły i oddać nieuchwytne przeżycia.

Już wiesz

Wypisz słowa klucze, które kojarzą ci się z literaturą i sztuką pozytywizmu.

R741tVCP31VFD
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 1

Wymień, jakie były cele działalności artystycznej w pozytywizmie.

Rmkp1PFobpcC6
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Omów, jakie miejsce w twórczości tego okresu zajmowała wyobraźnia.

R1Wj7O6w1Lcme
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Dekadentyzm

RuldAR8ONCGvX
Ból
Źródło: Carlos Schwabe, domena publiczna.

Dekadentyzm to pojęcie wywodzące się z języka francuskiego (décadence) i oznaczające 'schyłek', 'chylenie się ku upadkowi'. Był to nurt światopoglądowy i artystyczny, powstały około 1890 roku, wynikający z lęku przed otaczającym światem. Niepokój ten był związany głównie z bardzo szybkim rozwojem cywilizacyjnym, niszczącym - jak uważano, więzi międzyludzkie i zmierzającym
do nieuchronnej katastrofy. Postawy charakterystyczne dla dekadentyzmu to apatia, melancholia i nihilistyczne przeświadczenie o bezsensowności ludzkiej egzystencji.
Są one szczególnie widoczne w zbiorze wierszy Kwiaty zła francuskiego poety Charles’a Baudelaire'aCharles BaudelaireCharles’a Baudelaire'a oraz w filozoficznych poglądach Arthura SchopenhaueraArthur SchopenhauerArthura Schopenhauera.

Charles Baudelaire
Arthur Schopenhauer
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Symbolizm

R1Rox9L54LXf7
Sztuka albo Pieszczoty
Źródło: Fernand Khnopff, 1896, Musées Royaux des Beaux Arts, Bruksela, domena publiczna.

Symbolizm to kierunek w poezji i sztukach plastycznych, który powstał w drugiej połowie XIX wieku i początkowo rozwijał się głównie we Francji i w Belgii. U jego podstaw leżało przekonanie, że świat materialny jest jedynie złudzeniem, a dużo większe znaczenie od niego ma ukryty świat idealny. Niemożliwy do zmysłowego i rozumowego poznania, a więc i do opisania przy użyciu zwykłego języka, może on być wyrażany jedynie za pomocą symboluj0000007Y0B2v23_000tp001symbolu. Tylko w ten sposób da się oddać wewnętrzny nastrój, podświadome emocje, stany duszy trudne do sprecyzowania.
Do głównych literackich przedstawicieli symbolizmu należeli: Charles Baudelaire (uznawany za prekursora symbolizmu), Paul VerlainePaul VerlainePaul Verlaine, Arthur RimbaudArthur RimbaudArthur Rimbaud, Maurice MaeterlinckMaurice MaeterlinckMaurice Maeterlinck, Bolesław Leśmian, Stanisław Wyspiański oraz Leopold Staff. W malarstwie na uwagę zasługują prace m.in.: Gustave’a MoreauGustave MoreauGustave’a Moreau, Odilona RedonaOdilon RedonOdilona Redona, Gustava Klimta, Arnolda BöcklinaArnold BöcklinArnolda Böcklina oraz polskich artystów: Jacka Malczewskiego, Józefa Mehoffera oraz Władysława Podkowińskiego.

j0000007Y0B2v23_000tp001
Paul Verlaine
Arthur Rimbaud
Maurice Maeterlinck
Gustave Moreau
Odilon Redon
Arnold Böcklin
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Impresjonizm

RMVT8lc74Pnpz
Impresja, wschód słońca
Źródło: Claude Monet, 1872, Musée Marmottan Monet, Paryż, domena publiczna.

Impresjonizm to powstały we Francji w latach 70. XIX wieku kierunek malarstwa, którego głównym celem było zerwanie z realizmem i przedstawienie ulotnych wrażeń, trudnych do uchwycenia, często subiektywnych (stąd nazwa: impression – fr. 'wrażenie'). Występował on w różnych dziedzinach sztuki, przede wszystkim w muzyce (Claude DebussyClaude DebussyClaude Debussy, Karol Szymanowski). Miał także swój literacki odpowiednik, pojawiający się zarówno w liryce, jak i w twórczości prozatorskiej i dramatycznej. Zamierzenia literatów były analogiczne do realizowanych przez malarzy – dążyli oni do wykreowania nastroju, wizji, oddania subiektywnych przeżyć. Wówczas w utworze literackim liczyła się nie tyle treść, ile wrażenie wywoływane u odbiorcy. wrażenie. Impresjonizm w poezji rozwinął się w głównie w twórczości francuskich poetów drugiej połowy XIX wieku, takich jak Paul Verlaine czy Stéphane MallarméStéphane MallarméStéphane Mallarmé. W literaturze polskiej na uwagę zasługuje w tym kontekście twórczość Stanisława Wyspiańskiego, Lucjana Rydla czy Wacława Berenta.

Claude Debussy
Stéphane Mallarmé
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Estetyzm

RExKoaPP6AdlO
Pawi pokój
Źródło: James McNeill Whistler, Freer Gallery of Art, Waszyngton, licencja: CC BY 2.0.

Estetyzm to ruch powstały w Wielkiej Brytanii pod koniec XIX wieku, szczególnie mocno rozwijający się także we Francji. Jego głównym założeniem było postrzeganie sztuki jako wartości wyjątkowej, której nadrzędną cechą jest nie użyteczność, ale piękno (stąd termin 'sztuka dla sztuki', fr. l'art pour l'art). Jednym z wielu przykładów odzwierciedlających postawę tego typu jest stworzony przez Thomasa JeckyllaThomas JeckyllThomasa Jeckylla, a następnie Jamesa McNeilla WhistleraJames McNeill WhistlerJamesa McNeilla Whistlera The Peacock Room (Pawi pokój), bogato zdobiony złotymi deseniami przypominającymi tytułowe ptakij0000007Y0B2v23_000tp002ptaki. Estetyczną podstawę prezentowali też dandysi przejawiający przesadną dbałość o swój wygląd, którzy z samych siebie pragnęli uczynić niemalże dzieło sztuki. Osobą szczególnie charakterystyczną pod tym względem był irlandzki pisarz Oscar WildeOscar WildeOscar Wilde. Natomiast Francuz Robert de MontesquiouRobert de MontesquiouRobert de Montesquiou stał się inspiracją do powstania postaci diuka Jana des Esseintesa, bohatera powieści Na wspak Jorisa Karla‑HuysmansaJoris Karl‑HuysmansJorisa Karla‑Huysmansa.

Thomas Jeckyll
James McNeill Whistler
Oscar Wilde
Robert de Montesquiou
Joris Karl‑Huysmans
Na wspakJoris‑Karl Huysmans
Joris‑Karl Huysmans Na wspak

Zyskał reputację ekscentryka, miary zaś dopełnił jeszcze swoimi strojami: odziewał się w białe aksamitne garnitury i kamizelki ze złotogłowiu, koszuli pod szyją nie zapinał, zastępując krawat bukietem fiołków parmeńskich wetkniętych w ów dekolt, literatów zaś spraszał na słynne obiady, spośród których między innymi jeden zwłaszcza, wzorowany na XVIII wieku, zdobył rozgłos, kiedy diuk Jan, pragnąc uczcić jakąś najbłahszą i nieudaną miłostkę, wykoncypował ucztę żałobną.
W jadalni obitej kirem […] podano obiad na czarnym obrusie przystrojonym koszami fiołków i skabioz, oświetlonym kandelabrami, gdzie paliły się zielone płomienie, i świecznikami, gdzie jarzyły się świece.
Kiedy ukryta orkiestra wygrywała marsze żałobne, biesiadnikom usługiwały nagie Murzynki w srebrnych pantofelkach i pończochach usianych łzami.
[…]
Pod wieczór czyjś powóz zatrzymał się przed domem w Fontenay. Ale że des Esseintes żadnych gości nie przyjmował nigdy […] słudzy zawahali się, niepewni, czy otworzyć trzeba; a potem, kiedy dzwonek szarpnięty z całej siły obił się o ścianę, zaryzykowali, uchylili judasza w drzwiach i zoczyli Pana, którego całą pierś, od pasa do kołnierzyka, zasłaniał ogromny złoty puklerz.
Oznajmili o tym diukowi Janowi, który śniadał właśnie.
– Znakomicie, wpuśćcie go – mruknął; przypomniał sobie, że kiedyś, w sprawie jakiejś dostawy, dał swój adres jubilerowi.
Pan skłonił się i położył na sosnowej posadzce jadalni swój puklerz, który zakołysał się i uniósł nieco, wytykając wężowy łeb żółwia, ale zwierzę zaraz wciągnęło go pod skorupę, spłoszone czymś nagle.
Ten żółw zaliczał się do kaprysów, które nachodziły des Esseintes na czas jakiś przed wyprowadzką z Paryża. Przypatrywał się pewnego dnia wschodniemu kobiercowi o mieniących się barwach, […] pomyślał: byłoby dobrze umieścić na tym kobiercu coś, co poruszałoby się, coś o ciemnej tonacji, która zaostrzyłaby jeszcze żywość kolorów. […] puściwszy żółwia na kobierzec, siadł przed nim i długo kontemplował gada, mrużąc oczy.
Stanowczo, brunatnawość, tonacja surowej sjeny, jaka barwiła tę skorupę, brudziła odblaski kobierca, miast je ożywiać […]. W konsekwencji diuk Jan zdecydował się wyglazurować złotem żółwiowy pancerz.
[…]
Wybrał z kolekcji japońskiej rysunek przedstawiający rój kwiatów, które racami wyfruwały z cienkiej łodygi, zaniósł go jubilerowi, nakreślił owal, bukiet ów ujmując jego ramą, i uwiadomił osłupiałego rzemieślnika, że liście i płatki każdego z tych kwiatów mają być wykonane z drogich kamieni i wprawione w materię skorupy żółwia.
Długo medytował nad doborem kamieni […].
Stanowczo żaden z tych kamieni nie kontentował des Esseintes'a; były zresztą nazbyt cywilizowane i nazbyt znane. Przesypywał między palcami minerały bardziej zdumiewające i osobliwsze i na koniec odsiał serię kamieni prawdziwych i sztucznych, których melanż miał stworzyć harmonię fascynującą i zapierającą dech w piersi.
Tym sposobem skomponował bukiet swoich kwiatów: liście były wysadzane kamieniami o zieleni wydatnej i czystej: chryzoberylej0000007Y0B2v23_000tp003chryzoberyle zielone jak szparagi; chryzolityj0000007Y0B2v23_000tp004chryzolity zielone jak pory; oliwinyj0000007Y0B2v23_000tp005oliwiny zielone jak oliwki; a kontrastowały one z gałązkami z almandynuj0000007Y0B2v23_000tp006almandynu i z uwarowituj0000007Y0B2v23_000tp007uwarowitu o czerwieni fiołkowej, migoczącymi sucho, podobnie jak drobiny miki w kamieniu, który osadza się na dnie beczek od wina.
Do kwiatów odstających od łodygi, oddalonych od nasady bukietu, zastosował pył błękitny; […] wybierał wyłącznie turkusy Zachodu, kamienie będące właściwie kopalną kością słoniową, nasyconą substancjami miedziowatymi, a których seledynowy błękit jest przydymiony, nieprzejrzysty, siarczany, jak gdyby podbarwiony żółcią.
Co uczyniwszy, mógł wprawiać płatki kwiatów rozwiniętych pośród bukietu, kwiatów najbardziej ze sobą sąsiadujących, najbliższych pnia, używając minerałów przezroczystych, o blaskach szklących się i niezdrowych, ogniach rozgorączkowanych i cierpkich.
Skomponował je wyłącznie z cejlońskich kocich oczu, cymofanówj0000007Y0B2v23_000tp008cymofanów i szafirynów.
I rzeczywiście, trzy te kamienie jarzyły się roziskrzeniami tajemniczymi i przewrotnymi, boleśnie wydzieranymi z głębin ich mętnej wody.
Kocie oko, zielonawoszare, jest porysowane żyłkami koncentrycznymi, które zdają się poruszać, co moment zmieniać miejsce w zależności od ustawienia świateł.
W cymofanie połyski lazurowej moryj0000007Y0B2v23_000tp009mory przebiegają po mlecznym zabarwieniu, które faluje wewnątrz.
Szafiryn zapala niebieskawe fosforyczne ognie na tle czekoladowym, matowobrunatnym.
Jubiler robił notatki, zaznaczając miejsca, gdzie miały być wprawione kamienie. 'A czym obrzeżymy skorupę?' – zagadnął des Esseintes'a.
 […] Zdecydował się w końcu na minerały, których odblaski następowały po sobie kolejno: na hiacynt z Compostelli, czerwonomahoniowy; na akwamarynę, zielonomodrą; na rubin z Bali o różowości winnego octu; na rubin z Sudermanii, w odcieniach siwawy. Ich słabe migotania wystarczały, by rozświetlić mrok skorupy, i pozostawiały w spokoju rozkwit drogich kamieni, otaczając je delikatną girlandą mdłych ogni.
Des Esseintes popatrywał teraz na żółwia, który przyczaił się w kącie jadalni, rozjarzając półmrok.
[…]
Żółw nadal nie poruszał się wcale, pomacał go więc; nie żył. Nawykły zapewne do egzystencji nieruchawej, do skromnego życia pod ubogą skorupą, nie wytrzymał olśniewającego przepychu, jaki mu narzucono […].

j0000007Y0B2v23_00000_BIB_001 Źródło: Joris‑Karl Huysmans, Na wspak, Kraków 2003, s. 47, 48, 72–80.
Ćwiczenie 3

Nazwij i scharakteryzuj postawę diuka Jana.

RYhc5q2qHRs9k
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij ironię wyrażoną w ostatnim akapicie tekstu Na wspak.

RF6BxHo3ocQaq
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Na podstawie przywołanego fragmentu Na wspak wypisz cechy estetyzmu.

R1Ygtowi66whk
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Określ, jak sztuka jest postrzegana dziś. Czy można znaleźć przykłady współczesnego estetyzmu? Poszukaj odpowiedzi w dostępnych źródłach. Uzasadnij swoje zdanie.

R1UCGrXufVQdI
(Uzupełnij).
j0000007Y0B2v23_000tp002
j0000007Y0B2v23_000tp003
j0000007Y0B2v23_000tp004
j0000007Y0B2v23_000tp005
j0000007Y0B2v23_000tp006
j0000007Y0B2v23_000tp007
j0000007Y0B2v23_000tp008
j0000007Y0B2v23_000tp009
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Ekspresjonizm

R1eXS8blW6583
Krzyk
Źródło: Edvard Munch, 1893, Munch Museum, Oslo, domena publiczna.

Ekspresjonizm jako świadomy, sprecyzowany nurt pojawił się w literaturze polskiej dopiero pod koniec I wojny światowej. Pomimo tego jego elementy znaleźć można w twórczości wielu autorów przełomu XIX i XX wieku. Wymienić wśród nich należy: Tadeusza Micińskiego, Wacława Berenta, Stanisława Przybyszewskiego czy Jana Kasprowicza. Podobnie jak jego malarski odpowiednik, literacki ekspresjonizm miał
na celu odzwierciedlenie subiektywnych przeżyć człowieka i charakteryzował się wielkim dynamizmem oraz gwałtownością. Sztandarowym przykładem dzieła stworzonego w duchu ekspresjonistycznym jest Krzyk Edwarda MunchaEdward MunchEdwarda Muncha, który w mistrzowski sposób, za pomocą kształtów i barw, oddaje tytułową emocję.

JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Katastrofizm

Katastrofizm to typowo dekadencka postawa, wiążąca się z przekonaniem o zbliżającej się, nieuchronnej zagładzie współczesnego świata.
Do najpopularniejszych motywów katastroficznych należały wizje Sądu Ostatecznego czy końca świata. Ich literacki wyraz na przełomie XIX i XX wieku znaleźć można między innymi w utworach realizujących założenia ekspresjonizmu (Hymny Jana Kasprowicza).

Edward Munch
Ćwiczenie 6
R1am5uJ8EYH0Y1
Przyporządkuj cechy nastrój smutku, zniechęcenia, próba wyrażenia tego, co niewyrażalne, uchwycenie zjawisk ulotnych, szybko przemijających, kult piękna, przekonanie o zbliżającej się zagładzie, wyrażenie gwałtownych, burzliwych emocji do odpowiedniego nurtu: 1. impresjonizm, 2. estetyzm, 3. symbolizm, 4. dekadentyzm, 5. katastrofizm, 6. ekspresjonizm.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7
RdpUZFKjmGR081
Przyporządkuj wymienione nazwiska: 1. Claude Debussy, 2. Stanisław Przybyszewski, 3. Robert de Montesquiou, 4. Tadeusz Miciński, 5. Paul Verlaine, 6. Arthur Rimbaud, 7. Edward Munch, 8. Claude Monet, 9. Charles Baudelaire, 10. Karol Szymanowski, 11. Oscar Wilde, 12. Leopold Staff do symbolizmu, ekspresjonizmu, impresjonizmu i estetyzmu.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
RYo13vPH8HDWV1
Połącz fragmenty wierszy z pojęciami, takimi jak impresjonizm, ekspresjonizm i symbolizm: Jesienne lasy poczerwienione goreją w cudnym słońca zachodzie. Witam was, brzozy, graby złocone i fantastyczne ruiny w wodzie. Czemu się śmieją te jarzębiny? czemu dumają jodły zielone? czemu się krwawią klony – osiny? płyną fiolety mgieł przez doliny i jak motyle w barwnym ogrodzie latają liście złoto-czerwone. (Tadeusz Miciński, Akwarele, [w:] Antologia liryki Młodej Polski, oprac. Ireneusz Sikora, Wrocław 1990, s. 74). Nad puste ścierniska i ugory, Nad pożółkłe lewady i jary, Odlatywały klucze żurawiane… Długie, długie, rozwiane na bezmiary, Obłąkane, Leciały po szarym niebie… […] Jak sen… jak sen… Pamiętam… życie mi zbiegło tak prawie, Jak te żurawie we mgły odlatujące… Jak te żurawie… (Bronisława Ostrowska, Żurawie, [w:] Antologia liryki Młodej Polski, oprac. Ireneusz Sikora, Wrocław 1990, s. 68–69). Idę nad brzegiem zamarzłego morza (o Matko Święta, zmiłuj się nad nami) –wydęte – głuche – lodowe bezdroża (o Matko Święta, zmiłuj się nad nami) – z czarnych rozpadlin wylatuje śnieg – i z dzikim świstem uderza na brzeg. Tu skały groźne – tam oślizgłe jary – kłębią się – wyją – na powietrzu mary; wody rzegocą głuche pod stopami – (o Matko Święta, zmiłuj się nad nami). (Tadeusz Miciński, Msza żałobna, [w:] Antologia liryki Młodej Polski, oprac. Ireneusz Sikora, Wrocław 1990, s. 106).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1AXwnFVoU5c31
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: dekadentyzm, symbolizm, impresjonizm, estetyzm, ekspresjonizm, katastrofizm.

RnIdlrzGxYj92
(Uzupełnij).