Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Mózgowie, a szczególnie kora mózgowa, jest miejscem występowania naszej świadomości oraz strukturą gdzie zachodzą procesy myślowe. Ponadto rejestruje i kontroluje procesy zachodzące w organizmie, analizuje bodźce napływające ze środowiska i odpowiada na nie.

Rw8sfJOqqW5l8
Mózgowie – centrum zarządzania organizmem
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • budowę układu nerwowego człowieka,

  • rolę układu nerwowego.

Twoje cele
  • Omówisz położenie, budowę ośrodkowego układu nerwowego.

  • Wymienisz czynności ośrodkowego układu nerwowego.

  • Opiszesz struktury chroniące ośrodkowy układ nerwowy.

ikILyRm9Dn_d5e159

1. Ośrodkowy układ nerwowy

Ośrodkowy układ nerwowy składa się z mózgowia oraz rdzenia kręgowego. Mózgowie dzieli się na mózg, móżdżek i pień mózgu.

RFPhW1ykKltRW
Budowa ośrodkowego układu nerwowego
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ośrodkowy układ nerwowy steruje pracą narządów wewnętrznych ustroju, analizuje bodźce docierające do organizmu, kontroluje jego reakcje, odpowiada za rozwój czynności umysłowych, takich jak kojarzenie, zapamiętywanie, uczenie się. Budują go skupienia neuronów ułożonych w specyficzny sposób. Ciała komórek nerwowych przylegają do siebie, tworząc istotę szarąistota szaraistotę szarą. Z kolei skupiska wypustek neuronów to istota białaistota białaistota biała. W skład ośrodkowego układu nerwowego wchodzą mózgowie i rdzeń kregowy.

Ośrodkowy układ nerwowy jako centrum kontroli czynności życiowych organizmu musi być szczególnie dobrze chroniony przed urazami i wpływem czynników zewnętrznych. Mózgowie i rdzeń kręgowy są osłaniane przez:

  • elementy kostne – kości czaszki chronią mózgowie, a kanał kręgowy – rdzeń kręgowy;

  • płyn mózgowo‑rdzeniowypłyn mózgowo‑rdzeniowypłyn mózgowo‑rdzeniowy, przesącz osocza krwi, amortyzuje wstrząsy i dostarcza do komórek nerwowych substancje odżywcze oraz odbiera z nich produkty przemiany materii

  • 3 błony zbudowane z tkanki łącznej, zwane oponami mózgowo‑rdzeniowymiopony mózgowo‑rdzenioweoponami mózgowo‑rdzeniowymi.

RUqE1qJqEQfrs1
Mózgowie i rdzeń kręgowy są chronione przez trzy opony
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Warto wiedzieć

Wstrząśnienie mózgu następuje w wyniku urazu głowy. Mózgowie, choć dobrze chronione, jest nieco mniejsze od jamy czaszki, która je otacza, dlatego może się lekko przesuwać w jej wnętrzu. Objawami wstrząśnienia mogą być: utrata przytomności, ból głowy, nudności i wymioty, niezdolność do zapamiętania informacji, niejednakowa wielkość źrenic oraz trudność wodzenia oczami za przesuwającym się przedmiotem. Oznaki wstrząśnienia, takie jak senność, ból głowy i nudności nierzadko występują dopiero po kilku godzinach. Może to mieć groźne dla zdrowia i życia konsekwencje, dlatego nigdy nie należy lekceważyć urazów głowy.

ikILyRm9Dn_d5e223

2. Mózg

MózgmózgMózg to największa część mózgowia. Jego zewnętrzna warstwa zbudowana jest z istoty szarej i tworzy silnie pofałdowaną korę mózgu. Bezpośrednią pod nią znajduje się istota biała. Fałdy kory mózgowej tworzą liczne bruzdy, a najgłębsza, położona centralnie dzieli mózg na dwie półkule mózgowe: prawą i lewą.

Mózg, choć stanowi tylko 2 % masy ciała, zużywa aż 20 % energii wytworzonej przez organizm. Mózg jest zbudowany z kilkudziesięciu miliardów komórek nerwowych, a każda z nich może mieć po 25 tysięcy połączeń z innymi neuronami. W ciągu życia osobniczego mogą powstawać kolejne połączenia nerwowe, dzięki czemu możliwe jest uczenie się. Zadania wymagające wykonywania nowych czynności oraz trenowania umiejętności fizycznych i rozwiązywania problemów teoretycznych sprzyjają tworzeniu nowych połączeń i zwiększają sprawność intelektualną.

U małych dzieci kluczowe znaczenie dla rozwoju mózgu mają zabawy wymagające wykonywania precyzyjnych ruchów, np. majsterkowanie, u starszych także czytanie, pisanie, mówienie oraz wszystkie zajęcia wymagające nabywania nowych kompetencji.

1
Dla zainteresowanych
Rayhgfjh0LKM31
Kora mózgowa kieruje między innymi świadomymi ruchami. Widok mózgu z góry (po lewej), przekrój przez jedną z półkul wzdłuż kory ruchowej (po prawej).
Źródło: Dariusz Adryan, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1

Jak mózg interpretuje obraz?

Co będzie potrzebne

  • koleżanki i koledzy nieznający wyników tej obserwacji,

  • komputer,

  • kartka papieru,

  • flamaster,

  • linijka.

Instrukcja

  1. Narysuj na środku kartki 2 równoległe odcinki o długości 5 cm, jeden nad drugim, w odległości 3 cm.

  2. Po obu stronach odcinków narysuj dwie długie linie niedotykające odcinków, zbiegające się u góry kartki.

  3. Pokaż rysunek koleżankom oraz kolegom i poproś, by ocenili, nie dokonując pomiarów, czy odcinki A i B mają taką samą długość.

  4. Wyświetl drugi obrazek na ekranie komputera. Poproś koleżanki i kolegów o ocenę, czy linie poziome są równoległe.

  5. Wyświetl trzeci obrazek na ekranie komputera. Poproś koleżanki i kolegów o ocenę, czy kwadraty A i B mają tę samą jasność.

  6. Policz, ile osób udzieliło prawidłowej odpowiedzi, a ile się pomyliło.

R7zHyh0v6qSMq
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1

Opisz, w jaki sposób iluzje optyczne oszukują**”** mózg.

RRkYB8y2SPWsW
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pokaż podpowiedź
Pokaż odpowiedź

Bruzdy na powierzchni mózgu dzielą go na 2 półkule – prawą i lewą, a każdą z nich na 4 płaty: czołowy, ciemieniowy, skroniowy i potyliczny, których nazwy odpowiadają kościom czaszki leżącym nad nimi i chroniącymi je. W każdym płacie znajdują się skupienia komórek nerwowych, które zarządzają czynnościami organizmu, np. mową, analizowaniem bodźców słuchowych, dotykowych, uczeniem się.

RaUvrVqamjyLh1
Ośrodki w korze mózgowej
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Warto wiedzieć

Aby zachować sprawny umysł, należy o niego dbać od najmłodszych lat.  Zachowaniu mózgu w dobrej kondycji pomagają ćwiczenia umysłowe oraz dieta bogata w warzywa i owoce, które dostarczają witaminy C oraz potasu, tłuszcze roślinne i rybne, zawierające kwasy omega‑3 i omega‑6. Duże znaczenie ma codzienne spożywanie śniadania, które dostarcza mózgowi energii potrzebnej do jego funkcjonowania, oraz picie 2‑2,5 l wody dziennie.

Warto wiedzieć

Komórkom nerwowym towarzyszą komórki zwane glejowymi. Komórki glejowe tworzą osłonki aksonów, odżywiają neurony, wspomagają przekazywanie impulsów przez synapsy, odgrywają istotną rolę podczas zapamiętywania i uczenia się.

ikILyRm9Dn_d5e333

3. Praca prawej i lewej półkuli mózgu

U większości ludzi lewa półkula mózgowa dominuje nad prawą. Ponieważ nerwy biegnące od obu półkul do narządów krzyżują się w mózgowiu, większość z nas jest praworęczna.

Lewa półkula odpowiada przede wszystkim za czynności związane z logicznym myśleniem, porządkowaniem i klasyfikowaniem, precyzyjnym wypowiadaniem się oraz takimi dziedzinami, jak matematyka i technika.

Twórcze myślenie, wyobraźnia, otwarcie na ludzi i ich emocje oraz wysoka sprawność w zakresie umiejętności artystycznych, precyzji ruchów wiążą się z prawą półkulą.

R2bA3FbqJog5o1
Czynnościowy podział półkul mózgowych
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Obserwacja 1

Problem badawczy: Czy u wszystkich osób dominuje jedna strona ciała?

Hipoteza 1

U człowieka zawsze dominuje jedna strona ciała – prawa lub lewa.

Hipoteza 2

U człowieka przewaga funkcji prawej lub lewej strony ciała może być mieszana – np. taka sama dla ręki i nogi, ale inna dla oka.

Co będzie potrzebne
  • koleżanki i koledzy,

  • biurko,

  • długopis i kartka,

  • woreczek i klocki,

  • piłka,

  • kreda,

  • luneta,

  • drzwi z dużą dziurką od klucza.

Instrukcja
  1. Znajdź koleżankę lub kolegę do pary.

  2. Zbadaj dominującą rękę:

  • Połóż na biurku długopis i kartkę. Poproś badaną osobę o narysowanie czegoś, np. domu. Zaobserwuj, którą ręką sięgnie po długopis w celu wykonania zadania. Zapisz wyniki.

  • Wysyp klocki na biurko. Przytrzymaj worek i poproś badaną osobę, o przełożenie do niego klocków. Zaobserwuj, którą ręką częściej będzie sięgać po klocki. Zapisz wyniki.

  1. Zbadaj dominującą nogę:

  • Połóź na podłodze piłkę i poproś badaną osobę o jej kopnięcie. Zaobserwuj, którą nogą wykona ten ruch. Zapisz wyniki.

  • Używając kredy, narysuj na podłodze linię. Poproś badaną osobę o przeskoczenie nad nią na jednej nodze. Zaobserwuj, którą nogą wykona ten ruch. Zapisz wyniki.

  1. Zbadaj dominujące oko:

  • Poproś badaną osobę o spojrzenie przez lunetę. Zaobserwuj, do którego oka przyłoży ten przyrząd. Zapisz wyniki.

  • Poproś badaną osobę o spojrzenie przez dziurkę od klucza. Zaobserwuj, które oko zbliży do otworu. Zapisz wyniki.

  1. Po wykonaniu prób przez koleżankę lub kolegę, zamieńcie się rolami.

  2. Porównaj wyniki z tymi uzyskanymi w pozostałych parach i określ płynące z obserwacji wnioski.

RMLXclK36RUSb
Wyniki: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wskazówki i klucze odpowiedzibluzewhite
Podsumowanie

Przewaga funkcji prawej lub lewej strony ciała jest indywidualna dla każdej osoby i kształtuje się we wczesnych latach życia. Obie półkule są ze sobą połączone i współpracują, dlatego jedna czynność sterowana przez lewą półkulę nie wyklucza czynności kontrolowanej przez prawą półkulę. Na przykład u osoby praworęcznej dominować może lewe oko, a wybitny matematyk może być również doskonałym pianistą.

Ćwiczenie 2

Czy u wszystkich osób dominuje jedna strona ciała? Przeprowadź ankietę wśród kolegów i koleżanek. Zadaj im poniższe pytania. Następnie, na podstawie zebranych informacji, wskaż poprawne zakończenie zdania, poprawną odpowiedź uzasadnij.

Pytania do ankiety:

  1. Jesteś prawo czy lewo ręczny?

  2. Którą nogą kopiesz piłkę gdy strzelasz do bramki?

RTBtSRPeWcEad
U człowieka
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RfKjgupRdr0ud
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pokaż podpowiedź
Pokaż odpowiedź

Pracę półkul mózgowych można zsynchronizować. Bardzo dobrym ćwiczeniem wymagającym współpracy obu półkul jest żonglerka.

Polecenie 1

Sprawdź, czy praca twoich półkul mózgowych jest harmonijna. W tym celu zapoznaj się z filmem i naśladuj ruchy aktora. Płynne wykonanie ćwiczenia, bez pomyłek, świadczy m.in. o dobrej koordynacji pracy obu półkul mózgowych.

R1aeYCl0aRDws
Film pod tytułem "Koordynacja półkul mózgowych".
ikILyRm9Dn_d5e389

4. Móżdżek i pień mózgu

Drugą co do wielkości częścią mózgowia jest móżdżekmóżdżekmóżdżek. Podobnie jak mózg ma pofałdowaną korę i składa się z dwóch półkul.
Móżdżek odpowiada za:

  • napięcie mięśni szkieletowych,

  • utrzymanie równowagi ciała,

  • koordynację ruchów.

Pomiędzy mózgowiem a rdzeniem kręgowym znajduje się pień mózgupień mózgupień mózgu. Jego częścią jest rdzeń przedłużonyrdzeń przedłużonyrdzeń przedłużony.

Rdzeń przedłużony stanowi ośrodek odruchów warunkujących życie organizmu, niepodlegających naszej woli, np. oddychania, pracy serca, żucia i połykania, ssania, przemiany materii. Uszkodzenie rdzenia przedłużonego może prowadzić do śmierci organizmu.

RN7ClWug59NyF1
Schemat przedstawiający lokalizację móżdżku oraz pnia mózgu
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Uzasadnij, że móżdżek może mieć wpływ na sprawność czytania.

ROzITuuVfJQ85
Odpowiedz, czy móżdżek może mieć wpływ na sprawność czytania. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ikILyRm9Dn_d5e435

5. Rdzeń kręgowy

Rdzeń kręgowy ma postać walca i znajduje się w kanale kręgowym kręgosłupa. Zbudowany jest z istoty białej i szarej, które ułożone są odwrotnie niż w mózgowiu. Na zewnątrz znajduje się istota biała, a wewnątrz istota szara, która przyjmuje kształt litery H. W środku rdzenia kręgowego znajduje się kanał centralny wypełniony płynem mózgowo‑rdzeniowym, który również jest obecny w przestrzeni między rdzeniem, a jego oponami. Od rdzenia kręgowego symetrycznie, po obu stronach kręgosłupa, wychodzi 31 par nerwów rdzeniowych należących do obwodowego układu nerwowego.

Rdzeń kręgowy pośredniczy w przewodzeniu informacji biegnących od receptorówreceptorreceptorów do mózgowia oraz od mózgowia do efektorówefektorefektorów. Jest ośrodkiem odruchów bezwarunkowych (wrodzonych). Steruje czynnościami organizmu, które zachodzą bez udziału naszej woli.

1
Warto wiedzieć

Skład i wygląd płynu mózgowo‑rdzeniowego bada się w celu zdiagnozowania schorzeń układu nerwowego. Płyn pobiera się podczas zabiegu zwanego punkcją. Zwiększona ilość białek w pobranym płynie może świadczyć o zapaleniu opon mózgowo‑rdzeniowych, a czerwone zabarwienie – o krwotoku w jamie czaszkowej.

1
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, dlaczego uszkodzenie rdzenia powoduje zanik czynności narządów poniżej miejsca uszkodzenia, np. paraliż kończyn dolnych.

R98s8IIeWE4jN
{dzuepole@Wyjaśnij, dlaczego uszkodzenie rdzenia powoduje zanik czynności narządów poniżej miejsca uszkodzenia, np. paraliż kończyn dolnych.}.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ikILyRm9Dn_d5e482

Podsumowanie

  • Ośrodkowy układ nerwowy zbudowany jest z mózgowia i rdzenia kręgowego.

  • Mózgowie składa się z mózgu, móżdżku i pnia mózgu.

  • Zewnętrzną częścią mózgu jest kora mózgowa, w której znajdują się ośrodki koordynacji czynności życiowych, kojarzenia informacji, interpretacji bodźców i kierowania ruchami zależnymi od woli.

  • Móżdżek kontroluje napięcie mięśni, odpowiada za utrzymanie równowagi ciała.

  • W rdzeniu przedłużonym znajdującym się w pniu mózgu zlokalizowane są ośrodki odpowiedzialne za utrzymanie podstawowych funkcji życiowych.

  • Rdzeń kręgowy pośredniczy w przekazywaniu informacji między mózgowiem a innym elementami organizmu.

  • Ośrodkowy układ nerwowy chroniony jest przez elementy kostne, opony mózgowo‑rdzeniowe i płyn mózgowo‑rdzeniowy.

ikILyRm9Dn_d5e551

Praca domowa

11
Ćwiczenie 1

Zaproponuj 2 działania, które mogłyby umożliwić osobom w starszym wieku utrzymanie sprawności umysłu.

RQUeMktIJUXvZ
{duzepole@Zaproponuj 2 działania, które mogłyby umożliwić osobom w starszym wieku utrzymanie sprawności umysłu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 2

Stwórz tabelę, w której uwzględnisz części ośrodkowego układu nerwowego oraz ich funkcje.

RzOtiOZp2LlGe
Stwórz tabelę, w której uwzględnisz części ośrodkowego układu nerwowego oraz ich funkcje. (Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 2

Opisz w wyznaczonych miejscach funkcję poszczególnych elementów ośrodkowego układu nerwowego.

  • Mózg (mózgowie)

RqjW0go9vZx7u
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • Móżdżek (mózgowie)

RttIcTmolNB2L
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • Pień mózgu (mózgowie)

RIXWrr3ngC4HE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
  • Rdzeń kręgowy

RWrvpKTITWfhr
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pokaż podpowiedź
Pokaż odpowiedź

Słownik

efektor
efektor

narząd wykonawczy, który reaguje na przesłany impuls nerwowy

istota biała
istota biała

skupienie wypustek komórek nerwowych budujących ośrodkowy układ nerwowy

istota szara
istota szara

skupienie ciał komórek nerwowych budujących ośrodkowy układ nerwowy

mózg
mózg

część mózgowia złożona z 2 półkul mózgowych; u człowieka posiada szczególnie dobrze rozwiniętą korę mózgową odpowiedzialną za czynności psychiczne

móżdżek
móżdżek

część mózgowia odpowiedzialna za koordynację i precyzję ruchów, postawę, napięcie mięśni

opony mózgowo‑rdzeniowe
opony mózgowo‑rdzeniowe

błony łącznotkankowe (miękka, pajęcza, twarda) ochraniające mózgowie i rdzeń kręgowy

pień mózgu
pień mózgu

część mózgowia, w skład której wchodzi m.in. rdzeń przedłużony; odpowiada za kontrolę podstawowych czynności życiowych organizmu

płyn mózgowo‑rdzeniowy
płyn mózgowo‑rdzeniowy

przesącz osocza krwi, który chroni mózgowie i rdzeń kręgowy, zaopatruje je w substancje odżywcze i odbiera od nich produkty przemiany materii

rdzeń przedłużony
rdzeń przedłużony

część mózgowia podtrzymująca podstawowe funkcje życiowe

receptor
receptor

wyspecjalizowana komórka (np. w narządach zmysłów) lub wolne zakończenie nerwowe (np. w skórze), które odbiera bodźce i przetwarza je na impuls elektryczny

ikILyRm9Dn_d5e750

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
R1I17QTOjESmS
Uporządkuj struktury chroniące mózgowie, zaczynając od góry, od struktury leżącej na zewnątrz. Elementy do uszeregowania: 1. płyn mózgowo-rdzeniowy, 2. opona miękka, 3. opona twarda, 4. kości czaszki, 5. opona pajęcza
Źródło: Monika Zaleska-Szczygieł, licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R1JHil1xwVRla
Źródło: epodreczniki.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
RNmZ5xb6K17Lu
Zaznacz zapis, który jest wnioskiem sformułowanym na podstawie analizy schematu. Możliwe odpowiedzi: 1. Lewa półkula mózgu steruje czynnościami prawej ręki., 2. W korze mózgowej znajdują się ośrodki odpowiedzialne za kojarzenie., 3. Rdzeń kręgowy przekazuje informacje od receptorów do mózgowia., 4. Prawa półkula móżdżku utrzymuje napięcie mięśni obu rąk.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R3aMVJCReDGsv
Ćwiczenie 2
Za co odpowiada prawa, a za co lewa półkula mózgu? Przyporządkuj podane czynności do odpowiedniej półkuli mózgu.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 3
RNQG8EG18Zo3q
Źródło: Jake Melara, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Cfq1IVHiV82
Uzupełnij luki, wybierając wyrazy z listy. Wybierając się na wycieczkę, planujemy dokładnie trasę dzięki ośrodkom w 1. korze mózgowej, 2. móżdżku, 3. pniu mózgu. Przejście po wąskiej kładce nad rzeką umożliwiają przede wszystkim ośrodki zlokalizowane w 1. korze mózgowej, 2. móżdżku, 3. pniu mózgu. Wentylację płuc podczas marszu regulują ośrodki w 1. korze mózgowej, 2. móżdżku, 3. pniu mózgu.
Źródło: Monika Zaleska-Szczygieł, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4
R9iErcVYFWwX0
Łączenie par. Oceń prawdziwość zdań i zaznacz odpowiedź Prawda lub Fałsz.. Skupienia wypustek neuronów budują istotę białą kory mózgowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Płyn mózgowo-rdzeniowy chroni mózg przed wstrząsami.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W korze mózgowej znajdują się ośrodki koordynacji oddychania i pracy serca.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kostny kanał kręgowy ochrania nerwy obwodowego układu nerwowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Słowa takie jak mózg, mózgowie i móżdżek to synonimy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Monika Zaleska-Szczygieł, licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 5
RwBsWtjZgTIiE
Przyporządkuj częściom centralnego układu nerwowego ich funkcje. kora mózgowa Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego móżdżek Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego pień mózgu Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego rdzeń kręgowy Możliwe odpowiedzi: 1. pośredniczenie w przekazywaniu poleceń mózgu do palców, 2. przejście po równoważni, 3. utrzymywanie ciśnienia krwi, 4. pocenie się, 5. zaplanowanie sposobu wykonania rzutu karnego, 6. rozpoznawanie zasłyszanej melodii, 7. oddychanie podczas snu, 8. przenoszenie informacji biegnących od kończyn do mózgu, 9. utrzymanie równowagi podczas jazdy na rolkach, 10. zapamiętywanie słówek z angielskiego
Źródło: Monika Zaleska-Szczygieł, licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑azure

Notatnik

R1NMm4kLrRauT
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.