Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RwG9VBuwCDBf2
Zdjęcie przedstawia męską sylwetkę od barków do stóp w ciemnym ubraniu i butach. Stoi na drewnianym pomoście tyłem w stronę widza, przodem w stronę wody. Ręce ma w kieszeniach. Nad wodą unosi się mgła. W oddali widać góry.

Kto to jest „ja”? Co to jest „rzeczywistość?”

Stojący mężczyzna
Źródło: Pexels, licencja: CC 0 1.0.

Pojęcia takie jak 'człowiek', 'ja' albo „podmiot”j0000000GIB3v20_000tp001„podmiot” wcale nie są łatwe do wyjaśnienia. Dyskusją nad istotą człowieczeństwa zajmują się, np. filozofowie, antropolodzy, socjologowie, literaci. Pisarze w swojej twórczości pokazują, że to, co w abstrakcyjnym języku nauki bywa definiowane jako 'podmiot' albo 'subiektywność', miewa przełożenie na codzienną egzystencję ludzi. Pojęciem 'rzeczywistości' przywodzą na myśl to, co realne, trwałe, pewne, namacalne. Symbolem rzeczywistości są 'rzeczy' otaczające człowieka. Niezwykle trudno jest opisać to, co jest rzeczywiste i realne. Każdy człowiek bowiem postrzega otaczający go świat w zupełnie inny sposób. Rzeczywistość, w której żyją na co dzień ludzie, podlega ustawicznym zmianom i przeobrażeniom, nie jest zatem stała.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • cechy realizmu jako kierunku literackiego i zapisz je;

R9LXk9KXBYd0t
(Uzupełnij).
  • dowolny tekst kultury, który został wykreowany zgodnie z zasadami realizmu. Napisz analizę tego wybranego dzieła, w której wyjaśnisz, na czym polega ta realizacja.

RoIDS7rqC1pOV
(Uzupełnij).
j0000000GIB3v20_000tp001
j0000000GIB3v20_0000000H
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

O twórczości Mirona Białoszewskiego

Ćwiczenie 1

Zredaguj własnymi słowami definicję 'podmiotu' ('ja').

RNtbAYdtN9akK
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wypisz różnice między podmiotami filozoficznym, lirycznym, gospodarczym, prawnym.

Rr7XO9dPIG8J2
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, co rozumiesz przez słowo rzeczywistość i jego liczne pochodne: rzeczywisty, realny itp.

RRwQLq8VjQ0ic
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Wymień założenia realizmu w literaturze.

R1DvgiWpCe4BY
(Uzupełnij).
Miron Białoszewski19831922

Miron Białoszewski

Poeta, prozaik, dramatopisarz, aktor teatralny. Najważniejszymi tomami poetyckimi tego autora są następujące zbiory: Obroty rzeczy (1956), Rachunek zachciankowy (1959), Mylne wzruszenia (1961), Było i było (1965), Odczepić się (1978), Oho (1985).
Białoszewski jest nazywany 'poetą osobnym' i określenie to charakteryzuje zarówno jego specyficzny styl życia, jak i oryginalny sposób pisania. Poeta był ekscentryczną postacią. Uchodził za samotnika, ale chętnie otaczał się gronem przyjaciół, z którymi nawet we własnym domu organizował inscenizacje teatralne. Styl pisania Białoszewskiego jest łatwo rozpoznawalny z racji niezwykłej oryginalności. Język tego artysty to swoiste połączenie języka mówionego i języka dziecka. Styl pisarski Białoszewskiego obfituje zarówno w liczne nawiązania do tradycji literackiej i filozoficznej, jak i wyszukane środki artystycznego wyrazu (np. neologizmy, kolokwializmy, anakolutyj0000000GIB3v20_000tp002anakoluty). Sam poeta umieścił swoją poezję w strefie 'pomiędzy', to znaczy w przestrzeni między gatunkami i rodzajami literackimi, między różnymi językami i kulturami, między tym, co estetyczne i nieestetyczne, a przede wszystkim – między sztuką a życiem. Artysta najchętniej pisał o tym, co zwyczajne i banalne, ale również chętnie filozofował.

Poeta w całej swojej twórczości artystycznej szukał nowych sposobów mówienia o świecie. Starał się odczytywać rzeczywistość przez pryzmat indywidualnego doświadczenia. Nie znaczy to wcale, że Białoszewski był realistą w tradycyjnym rozumieniu tego słowa. Dobrze zdawał sobie sprawę z roli, jaką język odgrywa w naszym poznaniu. I to jest główny powód nieustannego eksperymentowania z językiem. Białoszewski – we właściwy sobie, niezwykle oryginalny sposób – kreuje w swojej poezji wizerunek człowieka współczesnego. Tym samym artysta tworzy samego siebie. Dzieje się tak dlatego, że specyfiką jego twórczości poetyckiej jest skonfrontowanie uniwersalnych prawd z samym sobą, subiektywnymi odczuciami. Miron Białoszewski w swoich wierszach nie stroni od rozważań natury filozoficznej, ale to, co w abstrakcyjnym języku filozofii było nazywane 'podmiotem' i utożsamiano z ideą czystego rozumu oddzielonego od ciała, u Białoszewskiego jest konkretnym człowiekiem uwikłanym w codzienną egzystencję.

poezja lingwistyczna
Definicja: poezja lingwistyczna

orientacja w […] poezji polskiej, ukształtowana na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych [XX wieku], której przedstawiciele (M. Białoszewski) uznawali za główne zadanie poezji – krytyczne wypróbowywanie form języka jako środka komunikacji niezasługującego na bezwarunkowe zaufanie; podejmowani oni […] grę z tym, co w mowie zesztywniałe, zrutynizowane i bezwładne; […] w grze tej ważny był udział dowcipu językowego, parodii, bezinteresownej zabawy słowami

Źródło: 'Poezja', tom 22, nr 7‑12, Warszawa 1987, s. 93.

j0000000GIB3v20_000tp002
j0000000GIB3v20_0000001G
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Jestem sobie

wywód jestem’uMiron Białoszewski
Miron Białoszewski wywód jestem’u

jestem sobie
jestem głupi
co mam robić
a co mam robić
jak nie wiedzieć
a co ja wiem
co ja jestem
wiem że jestem
taki jak jestem
może niegłupi
ale to może tylko dlatego że wiem
że każdy dla siebie jest najważniejszy
bo jak się na siebie nie godzi
to i tak taki jest się jaki jest

j0000000GIB3v20_00000_BIB_002 Źródło: Miron Białoszewski, wywód jestem’u, [w:] tegoż, Obroty rzeczy. Rachunek zaściankowy. Mylne wzruszenia. Było i było, Warszawa 1987, s. 231.

Przeczytaj wiersz, a następnie wykonaj polecenia.

Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowo wywód.

R1DXCgzSbzfmy
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 6

Określ formę gramatyczną czasownika jestem, a następnie wyjaśnij, dlaczego w tekście Białoszewskiego funkcjonuje on jako rzeczownik. Jaki jest cel takiego zabiegu?

R1eTS1rD8L362
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Opisz wizerunek człowieka ukazanego w wierszu.

R1ZYxYhncf1fX
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8

Przedstaw, w jaki sposób podmiot liryczny w utworze postrzega samego siebie.

RuBBHTSlejHLQ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Wypisz konteksty filozoficzne, do jakich nawiązuje utwór wywód jestem’u, i omów je.

Ru63zvZsEtBKu
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10

Zinterpretuj ostatnie cztery wersy utworu Białoszewskiego. W swojej wypowiedzi zwróć uwagę na to, czy postawa podmiotu lirycznego jest wyrazem egoizmu, czy może - refleksji współczesnego człowieka nad wartością i sensem życia. Uzasadnij swoje stanowisko.

R6J6PwUwfTsK6
(Uzupełnij).
RwG9VBuwCDBf2
Stojący mężczyzna
Źródło: Pexels, licencja: CC 0 1.0.
j0000000GIB3v20_0000002F
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Patrzą na mnie

Autoportret odczuwanyMiron Białoszewski
Miron Białoszewski Autoportret odczuwany

Patrzą na mnie,
więc pewnie mam twarz.

Ze wszystkich znajomych twarzy
najmniej pamiętam własną.

Nieraz mi ręce
żyją zupełnie osobno.
Może ich wtedy nie doliczać do siebie?

Gdzie są moje granice?

Porośnięty przecież jestem
ruchem albo półżyciem.

Zawsze jednak
pełza we mnie
pełne czy też niepełne,
ale istnienie.

Noszę sobą
jakieś swoje własne
miejsce.

Kiedy je stracę,
to znaczy, że mnie nie ma.

Nie ma mnie,
więc nie wątpię.

j0000000GIB3v20_00000_BIB_003 Źródło: Miron Białoszewski, Autoportret odczuwany, [w:] tegoż, Obroty rzeczy. Rachunek zaściankowy. Mylne wzruszenia. Było i było, Warszawa 1987, s. 109.
Ćwiczenie 11

Określ problem ukazany w liryku Autoportret odczuwany.

R1UrFBsc51h7y
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Odwołaj się do swojej wiedzy na temat tego, czym charakteryzuje się forma autoportretu, i na tej podstawie wyjaśnij, czy autoportret może być 'odczuwany'.

R1FZgQpxXy7wE
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 13

Wyjaśnij, na czym polega dyskomfort podmiotu lirycznego w tym wierszu, co wywołuje jego niepokój.

R1bwAsuaqihDf
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14
R1Uucie1CKteo1
Czy podmiot liryczny opowiada o swoich stanach psychicznych czy fizycznych? Czy mówi o swoim wnętrzu czy zewnętrzu? Dopasuj doświadczenia doświadczenie zewnętrzne, doświadczenia wewnętrzne. Wybierz odpowiednie spośród fragmentów wiersza: „patrzą na mnie”; „mam twarz”; „Ze wszystkich znajomych twarzy/najmniej pamiętam własną”; „Nieraz mi ręce/żyją zupełnie osobno”; „Gdzie są moje granice?”; „pełza we mnie/pełne czy też niepełne,/ale istnienie”.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 15

Zinterpretuj cytat: 'Patrzą na mnie, / więc pewnie mam twarz'. Czy człowiek z wiersza Białoszewskiego nie miałby twarzy, gdyby nikt na niego nie spoglądał? Przedstaw i uzasadnij swoje stanowisko w tej sprawie.

RHHB5Ppn5If7m
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Rozważ słowa wypowiedziane przez postać mówiącą i zinterpretuj ich znaczenie: 'Noszę sobą jakieś swoje własne / miejsce. / Kiedy je stracę, / to znaczy, że mnie nie ma'.

RBB37IFy6k78z
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17

W liryku Białoszewskiego pojawia się aluzja do filozofii Kartezjusza, który twierdził, że tylko umysł (rozum) otwiera przed człowiekiem możliwość poznania świata i samego siebie. Warunkiem jest zachowanie wiary w myślenie. To ono jest gwarantem ludzkiej egzystencji ('Cogito ergo sum' – 'Myślę, więc jestem'). Białoszewski odpowiada: 'Nie ma mnie, więc nie wątpię'. Jak sądzisz, czy polski poeta zaprzecza francuskiemu filozofowi, czy mówi to samo, co on. Uzasadnij swoje zdanie.

R1Og6BFpVljmW
(Uzupełnij).
j0000000GIB3v20_0000003J
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Moja świadomość tańczy

Autoportret radosnyMiron Białoszewski
Miron Białoszewski Autoportret radosny

Nie myślcie, że jestem nieszczęśliwy.
Cieszę się, że myślę.
Myślcie, że się cieszę.

Świadomość jest tańcem radości.
Moja świadomość tańczy
przed lampą deszczu
przed łupiną ściany
przed sklepem spożywczym z wiecami kapusty
przed ustami mówiących przyjaciół
przed własną ręką nieoczekiwaną
przed niewydrążoną rzeźbą rzeczywistości –
w przepychu najlepszej zabawy
i najwznioślejszego nabożeństwa
nieoddzielnie
moja świadomość tańczy.

A kiedy porwie się taniec,
zwyczajem każdego kłębka,
pójdę do nieba –
gdzie się nic nie czuje,
gdzie od początku byłem, zanim byłem,
gdzie już do końca będę, gdy nie będę,
tam – radość nie do opisania.
. . . . . . . . . . . . . . . . . .

To wszystko.

j0000000GIB3v20_00000_BIB_004 Źródło: Miron Białoszewski, Autoportret radosny, [w:] tegoż, Obroty rzeczy. Rachunek zaściankowy. Mylne wzruszenia. Było i było, Warszawa 1987, s. 110.
Polecenie 1

Rozważ, odwołując się do wybranych tekstów kultury, dlaczego artyści tworzą autoportrety.

RzWpNtvfOxoY4
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 18

Określ temat utworu i kto jest podmiotem lirycznym w tym wierszu.

RfFTbHEAC6P5B
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 19

Przywołaj z tekstu fragment, który potwierdzi, że poeta próbuje przekonać siebie i czytelników, że jest szczęśliwy.

RGrep1joPTCWx
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 20

Rozważ, co jest źródłem szczęścia dla człowieka z wiersza Białoszewskiego. W jaki sposób bohater wyraża swoją radość? W odpowiedzi uwzględnij środki stylistyczne, które służą ukazaniu optymizmu postaci mówiącej w liryku Autoportret radosny.

R15eQYJkoJmYS
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 21

W pierwszej strofie wiersza Białoszewski zastosował anastrofęj0000000GIB3v20_000tp003anastrofę. Określ funkcję tego zabiegu w tym utworze.

RGu5JovkWQWvz
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 22

Określ, czy Białoszewski, mówiąc: 'Cieszę się, że myślę / Myślcie, że się cieszę', potwierdza poglądy francuskiego myśliciela, Kartezjusza, na temat roli rozumu w życiu człowieka. Uzasadnij swoją opinię na ten temat.

RXtrVW679vK4x
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 23

Zinterpretuj wymowę ostatniej strofy wiersza.

R1KGfvTyFtGy4
(Uzupełnij).
j0000000GIB3v20_000tp003
j0000000GIB3v20_0000004I
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Jedna strona niewidziana

Do NN***Miron Białoszewski
Miron Białoszewski Do NN***

nagle
wycinasz się
z pomieszanych form ulicy
wypukłością nóg
twarzy

zbliżasz się – pół
mijam cię – pół

jakże mi szkoda
tej zawsze jednej strony niewidzianej!
odchodzisz – pół
ruch innych
kroi cię
w coraz drobniejsze
kawałki

nic mi z ciebie nie zostało
nagle

j0000000GIB3v20_00000_BIB_005 Źródło: Miron Białoszewski, Do NN***, [w:] tegoż, Obroty rzeczy. Rachunek zaściankowy. Mylne wzruszenia. Było i było, Warszawa 1987, s. 85.
Ćwiczenie 24

Określ problematykę wiersza.

R1W5MsXQJlcPd
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 25

Wyjaśnij, jak rozumiesz tytuł Do NN***. Omów jego znaczenie dla wymowy wiersza.

R1Z574k4ASTRL
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 26

Omów, jaką rolę odgrywa w tym utworze przysłówek nagle. Jaki jest związek między pojawieniem się w wierszu tego określenia a sytuacją liryczną ukazaną przez Mirona Białoszewskiego?

RDTuB4JsxGYWy
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 27

Sformułuj argumenty uzasadniające twierdzenie, że czasowniki wycinasz się, kroi można potraktować jako symbol uprzedmiotowienia człowieka

R1N49FdY3SapC
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 28
R5Z8ofG4jHF2e1
Przyjrzyj się obrazowi Juana Grisa [czyt. hułana grisa]. Który kierunek artystyczny reprezentuje? Zaznacz właściwą odpowiedź.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 28

Zapisz trzy tytuły obrazów kubistycznych.

R1NTn2LeD8WWa
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 29

Podaj cechy charakterystyczne kubizmu.

RW7M7PSsNZaGH
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 30

Analizując wiersz Do NN***, uzasadnij, że Miron Białoszewski inspirował się malarstwem.

R18Ydhvmh7Nnt
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Faktyczność (I)

Faktyczność
Miron Białoszewski Faktyczność

Faktyczność

siedzi, patrzy w okno

ja nic

nie wytrzymała
robi miny

ja tak myślę, co jej powiedzieć
aż mówię
– y
z nią razem

j0000000GIB3v20_00000_BIB_006 Źródło: Miron Białoszewski, Faktyczność, [w:] tegoż, „Oho” i inne wiersze opublikowane po roku 1980, Warszawa 1987, s. 87–88.
Ćwiczenie 31

Określ sytuację liryczną ukazaną w  wierszu.

RjRQdckfjNh63
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 32

Omów zachowanie podmiotu lirycznego.

R7RGCJGsyRGRQ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 33

Zinterpretuj wypowiedziane wspólnie 'y'.

R5jvZ8VoMVgzm
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 34

Wyjaśnij znaczenie tytułowej 'Faktyczności'. W jaki sposób odnosi się ona
do podmiotu lirycznego?

R8FrXXENJBErb
(Uzupełnij).
j0000000GIB3v20_00000062
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Faktyczność (II)

Faktyczność
Miron Białoszewski Faktyczność

Faktyczność

ani mrugnie

ja do niej coś
i chrząkam
ona nic

więc rzeczowieję
na nieruchomo

chrząkła

a wtedy ja
– ty świnio

j0000000GIB3v20_00000_BIB_006 Źródło: Miron Białoszewski, Faktyczność, [w:] tegoż, „Oho” i inne wiersze opublikowane po roku 1980, Warszawa 1987, s. 87–88.
Ćwiczenie 35

Określ temat wiersza.

RH1emfJcy1TeR
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 36

Omów sytuację, w jakiej znajduje się podmiot liryczny.

RvcP8xjrhIADo
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 37

Przedstaw, w jaki sposób tytułowa Faktyczność odnosi się do podmiotu lirycznego.

R1Jqkbjdlt3Bk
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 38

Wyjaśnij inwektywę pojawiającą się w zakończeniu utworu.

R6PqGjGqXBDBr
(Uzupełnij).
Polecenie 2

Dobierz sobie kolegę lub koleżankę do pary i odegrajcie scenkę przedstawioną w wierszu.

R15hR1ChZChuy
Ćwiczenie 39

Po lekturze obu wierszy zatytułowanych Faktyczność wyjaśnij, czym lub kim jest tytułowa 'faktyczność'.

R1Fa68RjjyuaD
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Napisz esej, w którym przedstawisz relacje między człowiekiem a 'faktycznością'.
Za punkt wyjścia swoich rozważań przyjmij oba wiersze Mirona Białoszewskiego.

R1eZ61gQgDt9s
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

wam przybywa rzecz

Obierzyny (1)Miron Białoszewski
Miron Białoszewski Obierzyny (1)

i odejmować słowa od rzeczy

nie maleją

im nie ubywa

a odarte ze skóry
nieczułej długim wymawianiem
owoce!
o one!
oblewające się początkiem
o warzywa!
którym przybywa na wagach
o słowa!
wam
przybywa
rzecz

j0000000GIB3v20_00000_BIB_007 Źródło: Miron Białoszewski, Obierzyny, [w:] tegoż, Obroty rzeczy. Rachunek zaściankowy. Mylne wzruszenia. Było i było, Warszawa 1987, s. 161.
Ćwiczenie 40

Omów tematykę utworu. Jakiej problematyki dotyczy ten wiersz?

R1UO1Xa9dpTFG
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 41

Zinterpretuj sens stwierdzeń dotyczących roli i funkcji języka poetyckiego: 'odejmować słowa od rzeczy', 'obierać słowa ze skóry', 'przybywanie rzeczy słowom'.

RHA8J2SJ04k9t
(Uzupełnij).
R1TqUY0Fw45gSj0000000GIB3v20_00alt001
Obierki po jabłkach
Źródło: Jason Popesku, licencja: CC BY 2.0.
j0000000GIB3v20_00alt001
JPOL_E3_E4_Konteksty

Całowane drzewo nie utraci liści

Tymoteusz Karpowicz20051921

Tymoteusz Karpowicz

Twórca poezji lingwistycznej, poeta, prozaik, dramaturg. Uważany jest za ostatniego wielkiego modernistę. Zadebiutował w 1948 roku.

REMr2BYaDKwGO1
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
MiłośćTymoteusz Karpowicz
Tymoteusz Karpowicz Miłość

Wierzyłem:
całowane drzewo
nie utraci liści –
spadają liście
z całowanych
drzew

Ręką zakochaną
przygarnięta rzeka
nie odpłynie
a odpływa
w mgle

Jest w moim krajobrazie
błąd barw i zapachu
lecz ciągle
ciągle kocham
to co wciąż się
zmienia

Jak złota piłka
biegnie wciąż przede mną
zatrzymywana
ukochana
ziemia

j0000000GIB3v20_00000_BIB_008 Źródło: Miłość, [w:] Tymoteusz Karpowicz, Kamienna muzyka, Warszawa 1958, s. 43.
Ćwiczenie 42

Omów, w jaki sposób podmiot liryczny pragnie współistnieć z opisywanym krajobrazem.

R14F66KY5zHJv
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 43

Wyjaśnij, czy można w poezji ukazać doskonale krajobraz oglądany w rzeczywistym świecie. W odpowiedzi zinterpretuj słowa: 'Jest w moim krajobrazie / błąd barw i zapachu'.

RsJXNh28F5YCq
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 44

Czy słowa 'ciągle kocham / to co wciąż się / zmienia' mogą obejmować oprócz teraźniejszości także przeszłość? Uzasadnij odpowiedź. Zinterpretuj metaforę i porównanie zawarte w ostatniej strofie wiersza.

RERXiUzEwNBYJ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 45

Scharakteryzuj kondycję podmiotu lirycznego ('ja') w wierszu Tymoteusza Karpowicza. Porównaj ją z sytuacją podmiotu lirycznego w wierszu 'Faktyczność' Mirona Białoszewskiego. Ustal podobieństwa i różnice.

R1Zczpgdwyo85
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Preteksty

Jak szukać własnego JA?

Roger-Pol Droit [czyt. roże pol drła] 101 zabaw filozoficznych. Doświadczanie codzienności

Na próżno szukać własnego JA
Czas trwania: nieokreślony
Materiały: żadne
Efekt: rozcieńczający

To jeden z wyrazów, których używasz najczęściej. W ciągu dnia słowo JA pojawia się w prawie każdym twoim zdaniu. Nazywania siebie imieniem oduczyłeś się już we wczesnym dzieciństwie. JA stało się słowem, którym wyrażasz wszystkie swoje pragnienia, żale, projekty, nadzieje, najróżniejsze poczynania, odczucia fizyczne, choroby, radości, plany, urazy, czułość, ochotę na krem waniliowy, niechęć do szpinaku. Od bardzo dawna wiążesz to krótkie słowo z całą różnorodnością swoich stanów ducha. Wtopiło się w twoje uczucia i wspomnienia. Najwyraźniej bez niego nie da się żyć. Występuje w każdej twojej opowieści, w każdym osądzie. Nic nie jest w stanie mu uciec.
Przedziwna sytuacja: wszyscy posługują się tym samym wyrazem. Dla każdego z nas najbardziej sekretna prywatność, krańcowo jednostkowe istnienie wiąże się ze słowem, którego nie wybraliśmy ani nie utworzyliśmy i którym się posługujemy w taki sam sposób. Zwyczajny zaimek. Nic nie jest mniej osobiste niż ten zaimek osobowy. Z punktu widzenia językoznawstwa byt, do którego to słowo się odnosi, jest absolutnie nieistotny. Każdy z nas może stwierdzić „(ja)j0000000GIB3v20_000tp004„(ja) się cieszę' lub '(ja) cierpię'. Każdy człowiek, inny niż pozostali ludzie, określa siebie wyrazem używanym przez wszystkich ludzi. Sytuacja wielce paradoksalna. Ale przecież nie zastanawiasz się nad tym, podobnie zresztą jak inni. Masz wystarczająco dużo do roboty, by się nie obciążać tego rodzaju problemami.
Mimo wszystko poszukaj, gdzie się podziewa to JA. Czy ono w ogóle istnieje? Gdzie go szukać? Po czym rozpoznać? Jeśli będziesz chciał postawić sobie takie pytania i jeszcze na nie poważnie odpowiedzieć, to się przekonasz, że nie jest łatwo ani zlokalizować JA, ani potwierdzić jego wiarygodność?
Nie jest to ćwiczenie, które można by szybko wykonać. Trudno jest określić jego ramy czasowe. Przypomina raczej uciążliwą wyprawę. Potrzeba czasu, najróżniejszych okazji, konsekwencji i uporu. Gdzież więc jest ta oczywistość zwana JA? Będziesz szukać długo i w najrozmaitszych miejscach. Jest też bardzo prawdopodobne, że w końcu wrócisz z niczym. I wówczas właśnie zacznie być naprawdę interesująco.
Wśród dróg, które zechcesz wybrać, wypada przypomnieć ciało. Czyż to JA, wyjątkowe, choć przecież jakże innym podobne, nie jest po prostu ciałem, z jego przyzwyczajeniami, słabościami, z jego kruchością i wyjątkowością? A jednak nie znajdziesz JA w swoim ciele. Żadna z twoich komórek nie jest starsza niż 10 lat. Żadna z części twojego ciała nie pozostaje niezmienna. Co określasz mianem JA? Formę? Budowę całości? Strukturę? Pozostaje myśl. To klasyka. Wszystko się zmienia, ale nie twoje wspomnienia, twoja świadomość bycia tą samą, mimo wahnięć, osobą. Ale tu też nie uda ci się schwytać tego JA. Znajdziesz wyłącznie myśli i ich sekwencje, wspomnienia, grupy pojęć, pragnienia obarczone tym, co nazywasz JA.
Dla wszystkich tych wrażeń, dla tych zdarzeń psychicznych JA zdaje się wspólnym oznacznikiem. Nie jest jednak ani podporą, ani motorem, tylko rodzinnym podobieństwem. To wspólna właściwość myśli i wrażeń przeróżnego rodzaju, coś w rodzaju koloru czy zapachu. Sposób bycia. Ewentualnie – styl. Nic innego. JA nie jest czymś lub kimś.
A przecież jest nie tylko słowem. To najwyraźniej pewien refren, fałdka, właściwość drugorzędna i bardzo względna.
Jeśli ci się uda tego doświadczyć, to należałoby wiedzieć, co dalej. Jaki wpływ na twoją egzystencję może mieć to trudne do zniesienia odkrycie? Jak sobie poradzisz z tym porzuceniem JA? Ale to już całkiem inna historia.

j0000000GIB3v20_00000_BIB_009 Źródło: Roger-Pol Droit [czyt. roże pol drła], 101 zabaw filozoficznych. Doświadczanie codzienności, tłum. Elżbieta Urscheler, Gdańsk 2004, s. 7–8.
Ćwiczenie 46

Wyjaśnij, jak – według Rogera‑Pol Droit – mamy w zwyczaju traktować słowo JA. Wymień za autorem tekstu sytuacje życiowe, w których używamy słowa Ja. Do każdej zacytuj odpowiednie fragmenty tekstu.

R1Ir2whm3LYWe
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 47

Omów, na czy polega paradoksalność posługiwania się przez ludzi słowem JA.

R1rbXPO0qbnzF
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 48

Dlaczego nie można znaleźć JA w swoim ciele? Odpowiedź uzasadnij.

RSk41dmKYNa1T
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 49

Wyjaśnij, dlaczego dla Rogera‑Pol Droit trudności ze zlokalizowaniem JA nie są niczym kłopotliwym.

RYMrBYDtM4yLk
(Uzupełnij).
j0000000GIB3v20_000tp004
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 4

Przygotuj pisemną wypowiedź argumentacyjną (rozprawkę problemową) na temat: 'Czy kondycja postaci mówiącej w poezji Mirona Białoszewskiego jest zgodna z doświadczeniem każdego człowieka?' Uzasadnij swoją odpowiedź. Wykorzystaj znane ci utwory poety.

Rt5oxztIYT6ki
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 50
RUAwOUPN1GDjX1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 50

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: poezja, filozofia, podmiot, rozum, ciało, realizm, rzeczywistość, poznanie.

R1bMLVKG8ewav
(Uzupełnij).