Otwieranie dokumentu tekstowego zapisanego w formacie PDF
Jeśli piszesz teksty wyłącznie dla swoich potrzeb i korzystasz z jednego środowiska pakietu biurowego np. Microsoft Word czy LibreOffice Writer, zwykle wystarcza ci domyślny format zapisu dokumentu w programie, z którego korzystasz. Mogą jednak zdarzyć się podobne sytuacje, jak ta, która przydarzyła się Tomkowi:
Tomek bardzo dużo czasu poświęcił na opracowanie sprawozdania z wycieczki: formatowanie tekstu, dobór wyjątkowych czcionek oraz rozmieszczenie zdjęć – to wszystko było pracochłonne i wymagało dużej staranności. Po skończonej pracy chłopiec zapisał dokument na pendrivie, aby następnego dnia wydrukować go w szkolnej pracowni i dać do oceny. Okazało się jednak, że na szkolnym komputerze jest zupełnie inny program do edycji tekstu. Co więcej, nie są zainstalowane czcionki, które Tomek wykorzystał w swojej pracy. Po wydrukowaniu układ tekstu na stronie był zupełnie inny niż ten, który z taką starannością zaplanował.
Czy przydarzyła ci się podobna sytuacja? Jak zabezpieczyć dokumenty, aby zawsze wyglądały tak samo niezależnie od środowiska, w którym je przeglądamy i drukujemy?
Aby zapobiec podobnym sytuacjom, dokument tekstowy należy zapisać w formacie PDF (Portable Document Format). Układ graficzny tekstu zapisanego w tym formacie będzie miał niezmienioną postać niezależnie od urządzenia, w jakim go później przeglądamy i drukujemyP1HH7XPh4drukujemy. Zapewne spotkaliście się już z dokumentami utworzonymi w tym formacie. Przykładami dokumentów PDF są np. elektroniczne wersje gazet, instrukcje do gier lub instrukcje obsługi różnych urządzeń.
Edytowanie dokumentów tekstowych omówiono w materiałach:
Aby otworzyć dokument zapisany w formacie PDF, możesz zainstalować odpowiedni program do odczytu takich dokumentów, np. Adobe Acrobat Reader DC. Większość dzisiejszych przeglądarekP3x0ZAdPQdzisiejszych przeglądarek jak, np. Google Chrome czy Microsoft Edge potrafi jednak otwierać takie pliki. Sprawdź, czy na twoim komputerze jest zainstalowany program bądź przeglądarka pozwalający otwierać pliki w formacie PDF. Jeśli nie, pobierz go z zasobów internetu. Większość takich programów dostępna jest w wersji darmowej. Instalacja nie powinna sprawić ci trudnościPGAUD1U8KInstalacja nie powinna sprawić ci trudności.
1
Ćwiczenie 1
Sprawdź, czy w zasobach komputera, na którym pracujesz, znajdują się pliki zapisane w formacie PDF. Łatwo je rozpoznasz po rozszerzeniu „pdf”. Otwórz wybrany plik i zobacz, jak wygląda okno programu do przeglądania plików PDF.
R16tJt168CILW
Jeżeli chcesz otworzyć dany plik programem innym niż domyślny, kliknij na niego prawym przyciskiem myszy, a następnie wejdź w zakładkę Otwórz za pomocą. Tam znajdziesz inne programy, którymi będziesz mógł otworzyć wybrany plik.
Przykładowe okna programów do przeglądania dokumentów PDF:
Microsoft Edge
R1CQtzPqQfKIL
Google Chrome
R1UNlzRybqx2U
Mozilla Firefox
R6eWnxA1GP9e1
Adobe Acrobat Reader DC
RSdrjlVOpnmdg
Dodatkową zaletą dokumentów zapisanych w formacie PDF jest mniejszy rozmiar pliku, co może być istotne podczas przesyłania ich pocztą elektroniczną.
Zapisywanie dokumentu tekstowego w formacie PDF
1
Ćwiczenie 2
Wybierz z zasobów komputera dowolny plik tekstowy, otwórz go w edytorze tekstu, a następnie zapisz lub wyeksportuj go do formatu PDF.
Jeżeli masz problemy lub wątpliwości, skorzystaj z podpowiedzi. Porównaj oba dokumenty. Sprawdź, czy w dokumencie PDF możesz wprowadzić jakieś zmiany?
Aby zapisać plik w formacie PDF:
Zapisz plik na dysku w formacie domyślnym twojego edytora tekstu. Dzięki temu, w razie potrzeby, będzie można edytować dokument. Jeżeli plik jest już zapisany na dysku w formacie domyślnym edytora tekstu pomiń ten punkt.
Wybierz polecenie Eksportuj (można je znaleźć wchodząc w zakładkę Plik w programie Microsoft Word) lub Eksportuj jako PDF (można je znaleźć wchodząc w zakładkę Plik, następnie Eksportuj jako w programie LibreOffice Writer).
W programie Microsoft Word istnieje możliwość zapisu dokumentu w formacie PDF z pozycji polecenia Zapisz jako. W tym przypadku wystarczy wybrać odpowiedni typ zapisu.
Wybierz program i sprawdź jak wyeksportować w nim plik PDF.
1
Microsoft Word (wersja Microsoft Word 2016 lub nowsza)
Microsoft Word (wersja Microsoft Word 2016 lub nowsza)
W zakładce Plik otwórz zakładkę Eksportuj, a następnie Utwórz plik PDF/XPS.
RJA7QrbcUMG68
W nowym oknie wskaż miejsce zapisu. Jeśli chcesz zdecydować o zakresie stron, dołączonych informacjach lub opcjach formatu wybierz Opcje i zaznacz potrzebne ustawienia.
RUbREYBDL3Yuo
LibreOffice Writer (wersja LibreOffice Writer 7.0 lub nowsza)
LibreOffice Writer (wersja LibreOffice Writer 7.0 lub nowsza)
W zakładce Plik otwórz Eksportuj jako, a następnie Eksportuj jako PDF.
RLzPYXbBR1wMr
W otwartym oknie Opcje PDF ustaw wybrany zakres stron, zaznacz potrzebne ustawienia, a na koniec kliknij przycisk Eksportuj.
RykiyCr2aBmAm
A co zrobić, jeśli został utworzony plik w formacie PDF, a my chcemy jeszcze wprowadzić poprawki? Do dokumentu PDF nie uda ci się bezpośrednio wprowadzić zmian, chyba, że dysponujesz odpowiednim programem do edycji tego formatu. Jeśli chcesz zmodyfikować utworzony przez siebie dokument PDF, najpierw wprowadź zmiany w oryginalnym dokumencie zapisanym w edytorze tekstu, a następnie ponownie zapisz plik w formacie PDF.
Ważne!
W formacie PDF możesz zapisać m.in. prezentację multimedialną, pliki graficzne, arkusz kalkulacyjny.
Zapamiętaj!
Zapisz dokument w formacie PDF, jeśli:
chcesz zabezpieczyć dokument przed modyfikacją,
zamierzasz wydrukować dokument na innym stanowisku komputerowym.
Do bezpośredniej modyfikacji dokumentu w formacie PDF potrzebne jest specjalne oprogramowanie.
Wykorzystaj poniższy dzienniczek na zapisanie swoich notatek i przemyśleń.