Otwieranie dokumentu tekstowego zapisanego w formacie PDF
Jeśli piszesz teksty wyłącznie dla swoich potrzeb i korzystasz z jednego środowiska pakietu biurowego np. Microsoft Word czy LibreOffice Writer, zwykle wystarcza ci domyślny format zapisu dokumentu w programie, z którego korzystasz. Mogą jednak zdarzyć się podobne sytuacje, jak ta, która przydarzyła się Tomkowi:
Tomek bardzo dużo czasu poświęcił na opracowanie sprawozdania z wycieczki: formatowanie tekstu, dobór wyjątkowych czcionek oraz rozmieszczenie zdjęć – to wszystko było pracochłonne i wymagało dużej staranności. Po skończonej pracy chłopiec zapisał dokument na pendrivie, aby następnego dnia wydrukować go w szkolnej pracowni i dać do oceny. Okazało się jednak, że na szkolnym komputerze jest zupełnie inny program do edycji tekstu. Co więcej, nie są zainstalowane czcionki, które Tomek wykorzystał w swojej pracy. Po wydrukowaniu układ tekstu na stronie był zupełnie inny niż ten, który z taką starannością zaplanował.
Czy przydarzyła ci się podobna sytuacja? Jak zabezpieczyć dokumenty, aby zawsze wyglądały tak samo niezależnie od środowiska, w którym je przeglądamy i drukujemy?
Aby zapobiec podobnym sytuacjom, dokument tekstowy należy zapisać w formacie PDF (Portable Document Format). Układ graficzny tekstu zapisanego w tym formacie będzie miał niezmienioną postać niezależnie od urządzenia, w jakim go później przeglądamy i drukujemyP1HH7XPh4drukujemy. Zapewne spotkaliście się już z dokumentami utworzonymi w tym formacie. Przykładami dokumentów PDF są np. elektroniczne wersje gazet, instrukcje do gier lub instrukcje obsługi różnych urządzeń.
Edytowanie dokumentów tekstowych omówiono w materiałach:
Aby otworzyć dokument zapisany w formacie PDF, możesz zainstalować odpowiedni program do odczytu takich dokumentów, np. Adobe Acrobat Reader DC. Większość dzisiejszych przeglądarekP3x0ZAdPQdzisiejszych przeglądarek jak, np. Google Chrome czy Microsoft Edge potrafi jednak otwierać takie pliki. Sprawdź, czy na twoim komputerze jest zainstalowany program bądź przeglądarka pozwalający otwierać pliki w formacie PDF. Jeśli nie, pobierz go z zasobów internetu. Większość takich programów dostępna jest w wersji darmowej. Instalacja nie powinna sprawić ci trudnościPGAUD1U8KInstalacja nie powinna sprawić ci trudności.
1
Ćwiczenie 1
Sprawdź, czy w zasobach komputera, na którym pracujesz, znajdują się pliki zapisane w formacie PDF. Łatwo je rozpoznasz po rozszerzeniu „pdf”. Otwórz wybrany plik i zobacz, jak wygląda okno programu do przeglądania plików PDF.
R16tJt168CILW
Zrzut okna przedstawia ikonę programu Adobe Acrobat Reader DC. Na środku znajduje się trójkąt złożony z jednej wstęgi. Każdy wierzchołek przypomina pętlę.
Ikona programu Adobe Acrobat Reader DC
Źródło: Adobe Acrobat Reader DC, GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Jeżeli chcesz otworzyć dany plik programem innym niż domyślny, kliknij na niego prawym przyciskiem myszy, a następnie wejdź w zakładkę Otwórz za pomocą. Tam znajdziesz inne programy, którymi będziesz mógł otworzyć wybrany plik.
Przykładowe okna programów do przeglądania dokumentów PDF:
Microsoft Edge
R1CQtzPqQfKIL
Zrzut ekranu przedstawia okno przeglądarki Microsoft Edge z wyświetlonym plikiem PDF na jasnym tle. Plik PDF stanowi strona z artykułem zatytułowanym: Zwiedzamy prasłowiańską osadę. W górnej części ekranu znajduje się poziomy pasek menu. W lewej części paska menu znajduje się ikona zakreślania, rysowania, gumki oraz polecenie czytaj na głos. W środkowej części paska znajduje się opcja powiększenia i pomniejszenia widoku w postaci ikon plus minus, okno z numerem i liczbą stron, ikona obrotu ekranu. W prawej części paska znajduje się lupa, ikona drukowania, zapisu, powiększenia oraz ustawień.
Plik PDF wyświetlony w przeglądarce internetowej Microsoft Edge
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Google Chrome
R1UNlzRybqx2U
Zrzut ekranu przedstawia okno przeglądarki Google Chrome z wyświetlonym plikiem PDF na ciemnoszarym tle. Plik PDF stanowi strona z artykułem zatytułowanym: Zwiedzamy prasłowiańską osadę. W górnej części ekranu znajduje się poziomy pasek menu. W lewej części paska menu znajduje się hamburger menu oraz nazwa pliku. W środkowej części paska znajduje się okno z numerem i liczbą stron, opcja powiększenia i pomniejszenia widoku w postaci ikon plus minus, ikona dopasowania widoku do strony oraz ikona obrotu ekranu. W prawej części paska znajdują się ikony poleceń: pobierz, drukuj oraz więcej.
Plik PDF wyświetlony w przeglądarce internetowej Google Chrome
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Mozilla Firefox
R6eWnxA1GP9e1
Zrzut ekranu przedstawia okno przeglądarki Mozilla Firefox z wyświetlonym plikiem PDF na czarnym tle. Plik PDF stanowi strona z artykułem zatytułowanym: Zwiedzamy prasłowiańską osadę. W górnej części ekranu znajduje się poziomy pasek menu. W jego lewej części znajduje się ikona edycji widoku oraz okno z numerem aktualnie wyświetlanej strony oraz ich całkowitej ilości. W środkowej części menu znajduje się opcja skalowania z ikoną plus, minus. W prawej części menu znajdują się ikony następujących poleceń: drukuj, pobierz, rysuj, więcej.
Plik PDF wyświetlony w przeglądarce internetowej Mozilla Firefox
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Adobe Acrobat Reader DC
RSdrjlVOpnmdg
Zrzut ekranu przedstawia okno programu Adobe Acrobat Reader DC z wyświetlonym plikiem PDF. Plik PDF stanowi strona z artykułem zatytułowanym: Zwiedzamy prasłowiańską osadę. W górnej części ekranu znajduje się poziomy pasek menu, na którym kolejno znajdują się ikony następujących poleceń: Zapisz, Oznacz ten plik gwiazdką, Drukuj, Wyślij plik jako załącznik e‑mail, Znajdź, Pokaż poprzednią stronę, Pokaż następną stronę, Narzędzie zaznaczania dla tekstów i obrazów, Kliknij aby przesuwać dokument, Zmniejsz, Powiększ, Więcej narzędzi, Przenieś kontrolki poza pasek narzędzi, Dodaj notkę, Podświetl tekst, Podpisz dokument, Edytuj tekst i obrazy. W prawej części ekranu znajduje się boczny pasek menu z następującymi poleceniami: Eksportuj plik PDF, Edytuj plik PDF, Utwórz plik PDF, Skomentuj, Połącz pliki, Skompresuj plik PDF, Redaguj, Chroń, Wypełnij i podpisz, Więcej narzędzi.
Plik PDF wyświetlony w aplikacji programu Adobe Acrobat Reader DC
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
Dodatkową zaletą dokumentów zapisanych w formacie PDF jest mniejszy rozmiar pliku, co może być istotne podczas przesyłania ich pocztą elektroniczną.
Zapisywanie dokumentu tekstowego w formacie PDF
1
Ćwiczenie 2
Wybierz z zasobów komputera dowolny plik tekstowy, otwórz go w edytorze tekstu, a następnie zapisz lub wyeksportuj go do formatu PDF.
Jeżeli masz problemy lub wątpliwości, skorzystaj z podpowiedzi. Porównaj oba dokumenty. Sprawdź, czy w dokumencie PDF możesz wprowadzić jakieś zmiany?
Aby zapisać plik w formacie PDF:
Zapisz plik na dysku w formacie domyślnym twojego edytora tekstu. Dzięki temu, w razie potrzeby, będzie można edytować dokument. Jeżeli plik jest już zapisany na dysku w formacie domyślnym edytora tekstu pomiń ten punkt.
Wybierz polecenie Eksportuj (można je znaleźć wchodząc w zakładkę Plik w programie Microsoft Word) lub Eksportuj jako PDF (można je znaleźć wchodząc w zakładkę Plik, następnie Eksportuj jako w programie LibreOffice Writer).
W programie Microsoft Word istnieje możliwość zapisu dokumentu w formacie PDF z pozycji polecenia Zapisz jako. W tym przypadku wystarczy wybrać odpowiedni typ zapisu.
Wybierz program i sprawdź jak wyeksportować w nim plik PDF.
1
Microsoft Word (wersja Microsoft Word 2016 lub nowsza)
Microsoft Word (wersja Microsoft Word 2016 lub nowsza)
W zakładce Plik otwórz zakładkę Eksportuj, a następnie Utwórz plik PDF/XPS.
RJA7QrbcUMG68
Zrzut ekranu przedstawia zakładkę Eksportuj w programie Microsoft Word. Inne dostępne zakładki to Strona Główna, Nowy, Otwórz, Informacje, Zapisz, Zapisz jako, Druku, Udostępnij, Przekształć, Zamknij, Konto, Opinia, Pomoc. W zakładce Eksportuj dostępne są dwie opcje: Utwórz dokument PDF/XPS oraz Zmień typ pliku. Przy wybranej opcji utworzenia dokumentu PDF/XPS znajduje się informacja "Utwórz dokument PDF/XPS" i od punktów: "Układy, formatowanie, czcionki i obrazy są zachowywane", "Zawartości nie można łatwo zmodyfikować", "W sieci Web są dostępne bezpłatne przeglądarki".
Zrzut ekranu przedstawia zakładkę Eksportuj w programie Microsoft Word.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
W nowym oknie wskaż miejsce zapisu. Jeśli chcesz zdecydować o zakresie stron, dołączonych informacjach lub opcjach formatu wybierz Opcje i zaznacz potrzebne ustawienia.
RUbREYBDL3Yuo
Zrzut ekranu przedstawia okno publikowania jako plik PDF lub XPS oraz okno: "Opcje" dostępne podczas eksportu pliku do formatu PDF w programie Microsoft Word. W oknie publikacji po lewej stronie znajduje się lista możliwych miejsc do zapisania pliku, takich jak Ten komputer, Dokumenty, Muzyka, Obiekty 3D, Obrazy, Pobrane, Pulpit, Wideo, Dysk lokalny C, Dane D. Sieć. Na dole okna znajduje się pole do wpisania nazwy pliku. Wpisano Dok1.pdf. Pod spodem znajduje się pole wyboru Plik PDF nawias *.pdf zamknięcie nawiasu. Zaznaczono otwórz plik po opublikowaniu. Optymalizuj do Standardowo publik. w trybie online i drukowanie. Obok znajduje się przycisk opcje. Znajdują się tam opcje: "Zakres stron", "Co publikować", "Dołącz informacje niedrukowalne", "Opcje formatu PDF". W opcjach dotyczących zakresu stron zaznaczono wszystko. W opcjach co opublikować zaznaczono dokument. W opcjach dotyczących dołączania informacji niedrukowalnych zaznaczono właściwości dokumentu oraz tagi struktury dokumentu dla ułatwień dostępu. W opcjach dotyczących formatu PDF zaznaczono przedstaw tekst jako mapy bitowe, gdy nie można obsadzić czcionek. W oknie publikacji pdf w dolnym prawym rogu znajdują się dwa przyciski publikuj oraz Anuluj.
Zrzut ekranu przedstawia okno: "Opcje" dostępne podczas eksportu pliku do formatu PDF w programie Microsoft Word.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
LibreOffice Writer (wersja LibreOffice Writer 7.0 lub nowsza)
LibreOffice Writer (wersja LibreOffice Writer 7.0 lub nowsza)
W zakładce Plik otwórz Eksportuj jako, a następnie Eksportuj jako PDF.
RLzPYXbBR1wMr
Zrzut ekranu przedstawia wycinek okna programu LibreOffice Writer z rozwiniętymi opcjami nagłówka "Plik". Zaznaczoną opcją Eksportuj jako. Rozwinęła się lista czterech pozycji Eksportuj jako PDF, Eksportuj bezpośrednio jako PDF, Eksportuj jako EPUB, Eksportuj bezpośrednio jako EPUB. Wybrano Eksportuj jako PDF.
Zrzut ekranu przedstawia wycinek okna programu LibreOffice Writer z zaznaczoną opcją Eksportuj jako PDF...
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
W otwartym oknie Opcje PDF ustaw wybrany zakres stron, zaznacz potrzebne ustawienia, a na koniec kliknij przycisk Eksportuj.
RykiyCr2aBmAm
Zrzut ekranu przedstawia okno: "Opcje PDF" dostępne podczas eksportu pliku do formatu PDF w programie LibreOffice Writer. Znajdują się tam zakładki: "Ogólne", "Widok początkowy", "interfejs użytkownika", "Łącza", "Bezpieczeństwo", "Podpisy cyfrowe". Aktualnie zaznaczone widoczna jest zakładka: "Ogólne". Znajdują się tam opcje: "zakres", "Obrazy", "Znak wodny", Ogólne", "Struktura". W opcjach dotyczących zakresu zaznaczono wszystko. W opcjach dotyczących obrazu zaznaczono kompresja JPEG, Jakość sto procent. Zaznaczono również zmniejsz rozdzielczość obrazu trzysta DPI. W opcjach dotyczących znaku wodnego nie zaznaczono nic. W opcjach ogólnych zaznaczono utwórz PDF. Prześlij formularze w formacie FDF. W opcjach dotyczących struktury zaznaczono Eksportuj konspekty.
Zrzut ekranu przedstawia okno: "Opcje PDF" dostępne podczas eksportu pliku do formatu PDF w programie LibreOffice Writer.
Źródło: GroMar, licencja: CC BY 3.0.
A co zrobić, jeśli został utworzony plik w formacie PDF, a my chcemy jeszcze wprowadzić poprawki? Do dokumentu PDF nie uda ci się bezpośrednio wprowadzić zmian, chyba, że dysponujesz odpowiednim programem do edycji tego formatu. Jeśli chcesz zmodyfikować utworzony przez siebie dokument PDF, najpierw wprowadź zmiany w oryginalnym dokumencie zapisanym w edytorze tekstu, a następnie ponownie zapisz plik w formacie PDF.
Ważne!
W formacie PDF możesz zapisać m.in. prezentację multimedialną, pliki graficzne, arkusz kalkulacyjny.
Zapamiętaj!
Zapisz dokument w formacie PDF, jeśli:
chcesz zabezpieczyć dokument przed modyfikacją,
zamierzasz wydrukować dokument na innym stanowisku komputerowym.
Do bezpośredniej modyfikacji dokumentu w formacie PDF potrzebne jest specjalne oprogramowanie.
Wykorzystaj poniższy dzienniczek na zapisanie swoich notatek i przemyśleń.