Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1UPXqk06I7JE1
Obraz przedstawia czaszkę, która leży na zamkniętej książce, w której są powyginane kartki. Po prawej stronie jest oparty o czaszkę, odwrócony szklany puchar. Z przodu leży białe ptasie pióro, na prawym rogu sterty książek. Przy piórze znajduje się zakrywa od kałamarza. Po lewej stronie leży zamknięty zegar z przymocowaną zakrywką, na której leży pióro. Po lewej stronie stoi gliniane naczynie. Leży w nim niezagaszona zapałka. Leci z niej dym. Obraz utrzymany jest  w ciemnej kolorystyce.
Martwa natura z czaszką i piórem
Źródło: Pieter Claesz [czyt. piter klasz], 1628, olej na desce, Metropolitan Museum of Art, domena publiczna.

Mikołaj Sęp Szarzyński to twórca, którego dziś uważa się za jednego z najwybitniejszych poetów staropolskich.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
RJvsv8eYe5ZCu
(Uzupełnij) (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000007XEB1v38_000EX001
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Mikołaj Sęp Szarzyński – poeta przełomu

JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow
Ra6XUclj4mslA
Karta tytułowa Rytmów abo wierszy polskich Mikołaja Sępa Szarzyńskiego
Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, 1601, domena publiczna.
Mikołaj Sęp Szarzyński15811550

Mikołaj Sęp Szarzyński

poeta przełomu epok renesansu i baroku, pisał po polsku i łacinie, tłumacz Ludwika z Grenady; najznakomitszy, obok Jana Kochanowskiego, twórca literatury staropolskiej.

Mikołaj Sęp Szarzyński urodził się w rodzinie Joachima Szarzyńskiego, właściciela Zimnej Wody. Uczył się we Lwowie, potem wyjechał na studia do niemieckiej Wittenbergi i Lipska. Wywodził się z rodziny protestanckiej. Na katolicyzm przeszedł po powrocie do kraju (1568). Gdy zmarł, miał nieco ponad 30 lat.

Za życia Mikołaj Sęp Szarzyński niemal niczego nie wydrukował, jego dzieła krążyły w rękopisach. Jeden z braci poety podjął się druku. Zgromadził część utworów, zwłaszcza pisanych po polsku. Nieco ponad 50 tekstów ukazało się jako Rytmy abo wiersze polskie.

Ważne!

Niezwykle dziś doceniane dzieła Mikołaja Sępa Szarzyńskiego sprawiają problemy badaczom literatury. Trwają spory, do której epoki zakwalifikować dokonania poety.

  • Do renesansu? Przecież Sęp Szarzyński zmarł kilka lat przed Janem Kochanowskim, który był najwybitniejszym reprezentantem tej epoki…

  • Do baroku? Wprawdzie idee tej epoki zaczną dominować już po śmierci Sępa Szarzyńskiego, ale jego wiersze zawierają zapowiedź tego, co będzie typowe
    za kilkadziesiąt lat…

Ciekawostka

Według niektórych badaczy za osobny nurt, a może nawet osobną, umieszczaną pomiędzy renesansem a barokiem, epokę należy uznać manieryzm. W Polsce poezja Sępa Szarzyńskiego byłaby najlepszym przykładem poetyki manierystycznej. Zazwyczaj wskazuje się, że poeta ten jest prekursoremj0000007XEB1v38_000tp003prekursorem baroku, twórcą, który wprowadził tematy i formy charakterystyczne dla tej epoki.

j0000007XEB1v38_000tp003
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

Twórczość Mikołaja Sępa Szarzyńskiego zalicza się do nurtu poezji metafizycznej. Tej nazwy używano pierwotnie w stosunku do dzieł niektórych angielskich liryków z przełomu XVI i XVII wieku (zwłaszcza tzw. „szkoły” Johna Donne’aj0000007XEB1v38_000tp004Johna Donne’a). W XX stuleciu termin dotyczy utworów poruszających tematy nietrwałości istnienia człowieka, marności życia ludzkiego, grzeszności, ulegania namiętnościom. Dzieła Mikołaja Sępa Szarzyńskiego nie były jednak wyłącznie pesymistyczne, ponieważ dawały nadzieję
na to, że pomoc Boga pozwoli pokonać pokusy, którymi chcą człowieka zwieść szatan, świat i ciało.

Ważne!

Poetyka utworów Sępa Szarzyńskiego jest bardzo dla niego charakterystyczna. To poezja wymagająca i od twórcy, i od odbiorcy. Sonet to gatunek, w którym istnieje wiele ograniczeń: liczba wersów, układ rymów, charakter poszczególnych strof. Używanie przerzutni, oksymoronów, szyku przestawnego (inwersji), aliteracji itd. sprawia, że twórczość Sępa odbiega od tego, czego wówczas mógł się spodziewać czytelnik, wychowany na wzorcach renesansowych.

j0000007XEB1v38_000tp004
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Wizerunki śmierci

R1WrJ5p2TkGW2
Szkielet
Źródło: autor nieznany, domena publiczna.
Napis na statuę abo obraz śmierciMikołaj Sęp Szarzyński
Mikołaj Sęp Szarzyński Napis na statuę abo obraz śmierci

Córa to grzechowa,
Świat skazić gotowa:
Wszytko, co się rodzi,
Bądź po ziemi chodzi,
Lub w morskiej wnętrzności
I wietrznej próżności,
Jako kosarz ziele
Ostrą kosą ściele;
Tak ta wszystko składa,
Ani opowiada
Nikomu swojego
Zamachu strasznego.
I wy, co to ćciciej0000007XEB1v38_000tp005ćcicie,
Prawda, że nie wiécie,
Jeśli nie przymierza
Ta sroga szampierzaj0000007XEB1v38_000tp006szampierza
Któremu do szyje. Strzeż się: oto bije!

napis Źródło: Mikołaj Sęp-Sarzyński, Napis na statuę albo obraz śmierci, dostępny w internecie: http://www.staropolska.pl/barok/Sep_Szarzynski/napis_na_statue.html [dostęp 7.11.2023].
Ćwiczenie 1

Określ, kto jest bohaterką utworu. Uzasadnij swoją odpowiedź, przywołując odpowiednie fragmenty tekstu i je komentując.

RaJBcwdq3w7K8
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij, z jakiego powodu podmiot liryczny nazywa bohaterkę „córą grzechową”.

R1L1J5lmkAm67
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Na podstawie wiersza opisz wygląd i charakter bohaterki.

RjHFtJvls4ewV
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 4

Określ, do kogo jest skierowany wiersz. Swoją odpowiedź zilustruj odpowiednim fragmentem utworu.

RFJZZwHX645sp
(Uzupełnij).
j0000007XEB1v38_000tp006
j0000007XEB1v38_000tp005
JPOL_E3_E4_Dodatkowyopiszasobow

Wiersz rozpoczynający Rytmy abo wiersze polskie przypomina Rozmowę Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. Krótki wers oraz poważny temat pozwalają skojarzyć Napis
na statuę abo obraz śmierci ze średniowieczem. W Rozmowie... odbiorca mógł obserwować, jak trzęsący się Polikarp wciąż prowokuje Śmierć do wielowersowych wypowiedzi. W wierszu Sępa Szarzyńskiego odbiorca został niejako „wpisany” w tekst.

RBGpVeTDexPua1
Triumf śmierci
Źródło: Pieter Bruegel (starszy), olej na desce, Prado, domena publiczna.
Ćwiczenie 5

Poszukaj na obrazie postaci śmierci i zastanów się, czy opis w wierszu Sępa Szarzyńskiego jest podobny do tego, jak Śmierć wyobrażał sobie Pieter Bruegelj0000007XEB1v38_000tp007Pieter Bruegel (starszy). Uzasadnij swoje zdanie.

R14WLRvP7W3ze
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Określ, jakie narzędzie posiada postać Śmierci w wierszu Sępa Szarzyńskiego Napis na statuę abo obraz śmierci.

j0000007XEB1v38_000tp007
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego

R137wiuG2Vb5B
Jan Peszek recytuje wiersz Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, Sonet I: O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego.
Sonet I: O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczegoMikołaj Sęp‑Szarzyński
Mikołaj Sęp‑Szarzyński Sonet I: O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego

Echej, jak gwałtemj0000007XEB1v38_000tp008gwałtem obrotne obłoki
Tytanj0000007XEB1v38_000tp009Tytan prędki lotne czasy pędzą!
A chciwa może odciąć rozkosz nędzą
Śmierć – tuż za nami spore czyni kroki!

A ja, co dalej, lepiej cień głęboki
Błędów mych widzę, które gęsto jędząj0000007XEB1v38_000tp00Agęsto jędzą
Strwożone serce ustawiczną nędzą,
I z płaczem ganię młodości mej skoki.

O moc, o rozkosz, o skarby pilności,
Choćby nie darmo były, przedsię szkodzą:
Bo naszę chciwość od swej szczęśliwości
Własnejj0000007XEB1v38_000tp00BWłasnej (co Bogiem zowiemy) odwodzą

Niestałe dobra. O, stokroć szczęśliwy,
Który tych cieniów w czas zna kształt prawdziwy!

j0000007XEB1v38_00000_BIB_002 Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet I: O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego, [w:] tegoż, Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, oprac. Krzysztof Mrowcewicz, Warszawa 1993, s. 49.
Ćwiczenie 6

Mikołaj Sęp Szarzyński to jeden z pierwszych poetów piszących sonety w języku polskim. Przypomnij sobie wyznaczniki gatunkowe sonetu. Sprawdź i zapisz,
czy utwór Sępa Szarzyńskiego jest rzeczywiście sonetem.

R1ZiSimeCfL1k
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Wyjaśnij, czy tytuł utworu odpowiada jego treści. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1XLJ0WY5uNbb
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 8
RaXAW5SE53Fof1
Sonet I Mikołaja Sępa Szarzyńskiego podejmuje tematykę... Wybierz prawidłową odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. miłosną., 2. religijną., 3. autotematyczną., 4. patriotyczną., 5. biesiadną., 6. refleksyjno-filozoficzną.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000007XEB1v38_000tp00B
j0000007XEB1v38_000tp00A
j0000007XEB1v38_000tp009
j0000007XEB1v38_000tp008
Ćwiczenie 9

Określ przyczynę niepokoju podmiotu lirycznego w Sonecie I.

RyLQCfS25UXqu
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10
Rgv5CVwERIT491
Wskaż, co podmiot liryczny uważa za mało wartościowe, prowadzące do grzechu. Możliwe odpowiedzi: 1. potęgę, 2. wiarę, 3. majątek, 4. przyjemności
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Zinterpretuj sens słów: „O stokroć szczęśliwy / Który tych cieniów w czas zna kształt prawdziwy”. Zapisz w punktach swoje spostrzeżenia na temat tego sformułowania.

RQi8RKhdg3o63
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Wojna duszy i ciała...

RFhJ4gJr4lSII
Jan Peszek recytuje wiersz Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, Sonet IV: O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem.
Sonet IV: O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałemMikołaj Sęp Szarzyński
Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet IV: O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem

Pokój – szczęśliwość, ale bojowanie
Byt nasz podniebny. On srogi ciemności
Hetman i świata łakome marności
O nasze pilnoj0000007XEB1v38_000tp00Cpilno czynią zepsowanie.

Nie dosyć na tym, o nasz możny Panie!
Ten nasz dom – ciało, dla zbiegłych lubości,
Niebacznie zajźrzącj0000007XEB1v38_000tp00Dzajźrząc duchowi zwierzchności,
Upaść na wieki żądać nie przestanie.

Cóż będę czynił w tak straszliwym boju,
Wątły, niebacznyniebacznyniebaczny, rozdwojony w sobie?
Królu powszechny, prawdziwy pokoju,

Zbawienia mego jest nadzieja w tobie!
Ty mnie przy sobie postaw, a przezpieczniej0000007XEB1v38_000tp00Eprzezpiecznie
Będę wojował i wygram statecznie!

j0000007XEB1v38_00000_BIB_003 Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet IV: O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem, [w:] tegoż, Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, oprac. Krzysztof Mrowcewicz, Warszawa 1993, s. 51.
Ćwiczenie 12

Odszukaj w sonecie środki stylistyczne. Nazwij każdy z nich, podaj przykład jego użycia oraz wyjaśnij, w jakim celu został zastosowany.

RjoyfeYGlmV0L
(Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 13

Oceń, które ze środków stylistycznych mogą utrudniać rozumienie utworu.

RxeKzKvgzYunt
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14

Określ, do kogo zwraca się podmiot liryczny. Zacytuj odpowiedni fragment.

RFFU3rEmSmkqz
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

Zinterpretuj elipsę: „pokój – szczęśliwość”.

Ri7JdVOPqfGEu
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 16

Wyjaśnij, czy według podmiotu lirycznego możliwe jest zaznanie pokoju w życiu człowieka. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RjR9uQ0l7hsyf
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 17

Wypisz wyrazy, których poeta użył, aby uzasadnić swoje przekonanie, że życie ludzkie jest nieustanną walką. Zinterpretuj je.

RyRAcUp8PdBw6
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 18

Wypisz i zinterpretuj określenia, którymi autor charakteryzuje możliwości człowieka.

RRSeqITwWL2gi
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 19

Ustal, kim jest „srogi ciemności hetman”. Wyjaśnij, kto w wierszu jest przeciwnikiem człowieka. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RD7VxygfL9QAx
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 20

Określ, jaki jest warunek zwycięstwa w nierównej walce. Zacytuj odpowiedni fragment wiersza.

RsrtrrfpIu6zZ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 21
R14McViYpJcdD1
Połącz podzielone na dwie części zdania, zawierające charakterystykę osoby mówiącej w wierszu. Wątły Możliwe odpowiedzi: 1. gdyż nie zauważa, że wszystko, co materialne, jest marnością., 2. gdyż szatan jest potężniejszy od człowieka., 3. bo człowiek składa się z ciała i duszy. Niebaczny Możliwe odpowiedzi: 1. gdyż nie zauważa, że wszystko, co materialne, jest marnością., 2. gdyż szatan jest potężniejszy od człowieka., 3. bo człowiek składa się z ciała i duszy. Rozdwojony w sobie Możliwe odpowiedzi: 1. gdyż nie zauważa, że wszystko, co materialne, jest marnością., 2. gdyż szatan jest potężniejszy od człowieka., 3. bo człowiek składa się z ciała i duszy.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000007XEB1v38_000tp00E
j0000007XEB1v38_000tp00D
j0000007XEB1v38_000tp00C
niebaczny
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

O marności człowieka i świata

RtNxEKpr4HTHp
Jan Peszek recytuje wiersz Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, Sonet II: Na one słowa Jopowe: Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc.
Sonet II, Na one słowa Jopowe: Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc.Mikołaj Sęp Szarzyński
Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet II, Na one słowa Jopowe: Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc.

Z wstydem poczęty człowiek, urodzony
Z boleścią, krótko tu na świecie żywie,
I to odmiennie, nędznie, bojaźliwie,
Ginie, od Słońca jak cień opuszczony.

I od takiego (Boże nieskończony,
W sobie chwalebnie i w sobie szczęśliwie
Sam przez się żyjąc) żądasz jakmiarzj0000007XEB1v38_000tp00Fjakmiarz chciwie
Być miłowany i chcesz być chwalony!

Dziwne są twego miłosierdzia sprawy –
Tym się Cherubimj0000007XEB1v38_000tp00GCherubim (przepaść zrozumności)
Dziwi zdumiały i stąd pała prawy
Płomień, Serafimj0000007XEB1v38_000tp00HSerafim, w szczęśliwej miłości.

O Święty Panie, daj, niech i my mamy
To, co mieć każesz, i tobie oddamy.

j0000007XEB1v38_00000_BIB_004 Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet II, Na one słowa Jopowe: Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc., [w:] tegoż, Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, oprac. Krzysztof Mrowcewicz, Warszawa 1993, s. 50.
Ćwiczenie 22

Napisz, kim był biblijny Hiob, który w wierszach Sępa Szarzyńskiego nazywany jest Jopem.

RqIHvPj3Gwxfb
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 23

Wyjaśnij, po co jest intertekstualne nawiązanie do Księgi Hioba: „Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc.” („Człowiek zrodzony z niewiasty ma krótkie i bolesne życie”).

R1IPw2KcSPDMT
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 24

Określ, kim jest człowiek w strofie pierwszej.

RsgB7lvslEXRS
(Uzupełnij).
Polecenie 1

Wymień postaci, które występują w wierszu, a następnie, przywołując odpowiednie cytaty, opisz każdą z nich.

R1dOfWdqff5bW
(Uzupełnij) (Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 25
R1bLioQGZBzac1
Ustaw postaci występujące w wierszu na drabinie bytów (na dole umieść istotę stojącą najniżej w hierarchii). Elementy do uszeregowania: 1. Cherubin, 2. Serafin, 3. Człowiek, 4. Bóg
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 26

Zinterpretuj sens ostatniej strofy Sonetu II.

RjM74b6LoCt0k
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 27

Wyjaśnij, na czym polega paradoks w Sonecie II.

RrehB2p5bLrtI
(Uzupełnij).
R16Ib6v4nkKjw
Jan Peszek recytuje wiersz Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, Sonet V: O nietrwałej miłości rzeczy świata tego.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
4,81
RxlgEEHYbtZR3
Karta z pierwodruku Rytmów abo wierszy polskich – strona z Sonetem V
Źródło: Mikołaj Sęp Sarzyński, 1601, domena publiczna.
Sonet V: O nietrwałej miłości rzeczy świata tegoMikołaj Sęp‑Szarzyński
Mikołaj Sęp‑Szarzyński Sonet V: O nietrwałej miłości rzeczy świata tego

I nie miłować ciężko, i miłować
Nędzna pociecha, gdy żądzą zwiedzione
Myśli cukrują nazbyt rzeczy one,
Które i mienićj0000007XEB1v38_000tp00Imienić, i muszą się psować.

Komu tak będzie dostatkiem smakować
Złoto, sceptrj0000007XEB1v38_000tp00Jsceptr, sława, rozkosz i stworzone
Piękne oblicze, by tym nasycone
I mógł mieć serce, i trwóg się warowaćj0000007XEB1v38_000tp00Ktrwóg się warować?

Miłość jest własny bieg bycia naszego,
Ale z żywiołów utworzone ciało
To chwaląc, co zna początku równego,
Zawodzi duszę, której wszystko mało,

Gdy Ciebie, wiecznej i prawejj0000007XEB1v38_000tp00Lprawej piękności
Samej nie widzi, celu swej miłości.

j0000007XEB1v38_00000_BIB_005 Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet V: O nietrwałej miłości rzeczy świata tego, [w:] tegoż, Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku. Od Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego do Stanisława Herakliusza Lubomirskiego, oprac. Krzysztof Mrowcewicz, Warszawa 1993, s. 51–52.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Ćwiczenie 28

Zinterpretuj antytezę na początku wiersza:
„I nie miłować ciężko, i miłować /  Nędzna pociecha” w kontekście tytułu utworu.

R1IvYGlCGY87K
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 29

Określ, co złego podmiot liryczny dostrzega w żądzach.

R8LA7Xz4Go1KY
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 30

Wyjaśnij, co powoduje, że wartości wymienione w drugiej strofie nie zaspokoją duchowych potrzeb człowieka.

RRI8GbBVRVoAX
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 31

Omów, przez kogo i w jaki sposób kuszona jest dusza.

RAxtPnuSHWsSw
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 32

Wyjaśnij, dlaczego miłość ziemska zdaniem poety nie może zaspokoić pragnień i potrzeb człowieka. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R1Q4wtWUF7pVy
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 33

Wyjaśnij, kto i dlaczego według poety jest jedynym obiektem godnym miłości. Uzasadnij swoją odpowiedź.

Riz72EiDlzMYv
(Uzupełnij).
Dla zainteresowanych

Poetycki świat autora Rytmów jest dynamiczny, niespokojny, pełen niepokoju i drgnień. Cała poezja Sępa stoi pod znakiem Ruchu. We wszystkim, co go otacza, i we wszystkim, co w sobie samym doznaje, Szarzyński odczuwa zwłaszcza zmianę. Ruch jest dla niego czymś więcej niż jednym ze zjawisk; jest raczej trybem bytu, formą, w jakiej istnieje rzeczywistość [...].

Dariusz_Rott Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, dostępny w internecie: http://www.staropolska.pl/barok/opracowania/Rott4.html [dostęp 9.11.2021].

j0000007XEB1v38_000tp00H
j0000007XEB1v38_000tp00G
j0000007XEB1v38_000tp00F
j0000007XEB1v38_000tp00L
j0000007XEB1v38_000tp00K
j0000007XEB1v38_000tp00J
j0000007XEB1v38_000tp00I
JPOL_E3_E4_Konteksty

Cóż ja czuję?

Sonet 132Francesco Petrarka
Francesco Petrarka Sonet 132

Jeśli to nie jest miłość – cóż ja czuję?
A jeśli miłość – co to jest takiego?
Jeśli rzecz dobra – skąd gorycz, co truje?
Gdy zła – skąd słodycz cierpienia każdego?

Jeśli z mej woli płonę – czemu płaczę?
Jeśli wbrew woli – cóż pomoże lament?
O śmierci żywa, radosna rozpaczy,
Jaką nade mną masz moc! Oto zamęt.

Żeglarz, ciśnięty złym wodom dla żeru,
W burzy znalazłem się, podarłszy żagle,
Na pełnym morzu, samotny, bez steru.

W lekkiej od szaleństw, w ciężkiej od win łodzi
Płynę, nie wiedząc już sam, czego pragnę,
W zimie żar pali, w lecie mróz mnie chłodzi.

j0000007XEB1v38_00000_BIB_007 Źródło: Francesco Petrarka, Sonet 132, [w:] Francesco Petrarka, Poezje wybrane, tłum. Jalu Kurek, Warszawa 1969, s. 32.
Polecenie 2

Sonet V Mikołaja Sępa Szarzyńskiego nawiązuje do Sonetu 132 Francesca Petrarki. Przeczytaj wiersz włoskiego humanisty, a następnie porównaj z tym,
co o paradoksach miłości napisał autor Rytmów.

RyWJmFx1kIpzD
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Preteksty

Popularność artysty

Polecenie 3

Mikołaj Sęp Szarzyński za życia był znany garstce czytelników. Dziś uznaje się go
za jednego z najwybitniejszych twórców XVI wieku. Rozważ, co może decydować o:

  • braku popularności za życia artysty (nie tylko Sępa!),

  • uznaniu artysty za wybitnego i włączeniu jego dzieł do kanonu.

RsLfQx7ufdzOM
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

Polecenie 4

Wyobraź sobie, że rozmawiasz z Mikołajem Sępem Szarzyńskim. Przeprowadź z nim wywiad, którego tematem niech będą jego poglądy na życie ziemskie, śmierć i życie wieczne. W odpowiedziach udzielanych przez poetę zawrzyj cytaty z jego wierszy.

6,6
R1S5CBxGn8zac
Dziennikarz
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
RYRiZ4xNktkMX
Osoba udzielająca wywiadu
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
6,6
R14QTtpFeuIAk
(Uzupełnij).
RvETb1BRtChqp
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Polecenie 5

Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: „Marność człowieka i świata”. W pracy odwołaj się do:

  • wybranej lektury obowiązkowej,

  • sensu wiersza Sonet II: Na one słowa Jopowe: Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc. M. Sępa Szarzyńskiego,

  • wybranych kontekstów.

Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.

R1deplgYN6izb
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: „Wszystko w życiu przemija,
czy zostaje na trwałe zapisane w pamięci?”. W pracy odwołaj się do:

  • wybranej lektury obowiązkowej,

  • sensu wiersza Sonetu I: O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego M. Sępa Szarzyńskiego,

  • wybranych kontekstów.

Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.

RH2zc7TPlUlgI
(Uzupełnij).
Polecenie 7
R12dy9btgicEa1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: barok, renesans, manieryzm,  vanitas,  ciało, Bóg, dusza, sonet, poezja metafizyczna, prekursor, przemijanie.

R1KyWaskn0LGW
(Uzupełnij).