„Wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie?” – Mikołaj Sęp Szarzyński
Mikołaj Sęp Szarzyński to twórca, którego dziś uważa się za jednego z najwybitniejszych poetów staropolskich.
wiadomości dotyczące Rozmowy Mistrza Polikarpa ze ŚmierciąRozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią oraz sonetów Francesca Petrarki; zajrzyj do lekcji Kobieta czy anioł? „Sonety do Laury” Francesca PetrarkiKobieta czy anioł? „Sonety do Laury” Francesca Petrarki;
definicje pojęć: vanitas, metafizyka, egzystencja.
Mikołaj Sęp Szarzyński – poeta przełomu
Mikołaj Sęp Szarzyński
poeta przełomu epok renesansu i baroku, pisał po polsku i łacinie, tłumacz Ludwika z Grenady; najznakomitszy, obok Jana Kochanowskiego, twórca literatury staropolskiej.
Mikołaj Sęp Szarzyński urodził się w rodzinie Joachima Szarzyńskiego, właściciela Zimnej Wody. Uczył się we Lwowie, potem wyjechał na studia do niemieckiej Wittenbergi i Lipska. Wywodził się z rodziny protestanckiej. Na katolicyzm przeszedł po powrocie do kraju (1568). Gdy zmarł, miał nieco ponad 30 lat.
Za życia Mikołaj Sęp Szarzyński niemal niczego nie wydrukował, jego dzieła krążyły w rękopisach. Jeden z braci poety podjął się druku. Zgromadził część utworów, zwłaszcza pisanych po polsku. Nieco ponad 50 tekstów ukazało się jako Rytmy abo wiersze polskie.
Niezwykle dziś doceniane dzieła Mikołaja Sępa Szarzyńskiego sprawiają problemy badaczom literatury. Trwają spory, do której epoki zakwalifikować dokonania poety.
Do renesansu? Przecież Sęp Szarzyński zmarł kilka lat przed Janem Kochanowskim, który był najwybitniejszym reprezentantem tej epoki…
Do baroku? Wprawdzie idee tej epoki zaczną dominować już po śmierci Sępa Szarzyńskiego, ale jego wiersze zawierają zapowiedź tego, co będzie typowe
za kilkadziesiąt lat…
Według niektórych badaczy za osobny nurt, a może nawet osobną, umieszczaną pomiędzy renesansem a barokiem, epokę należy uznać manieryzm. W Polsce poezja Sępa Szarzyńskiego byłaby najlepszym przykładem poetyki manierystycznej. Zazwyczaj wskazuje się, że poeta ten jest prekursoremprekursorem baroku, twórcą, który wprowadził tematy i formy charakterystyczne dla tej epoki.
Twórczość Mikołaja Sępa Szarzyńskiego zalicza się do nurtu poezji metafizycznej. Tej nazwy używano pierwotnie w stosunku do dzieł niektórych angielskich liryków z przełomu XVI i XVII wieku (zwłaszcza tzw. „szkoły” Johna Donne’aJohna Donne’a). W XX stuleciu termin dotyczy utworów poruszających tematy nietrwałości istnienia człowieka, marności życia ludzkiego, grzeszności, ulegania namiętnościom. Dzieła Mikołaja Sępa Szarzyńskiego nie były jednak wyłącznie pesymistyczne, ponieważ dawały nadzieję
na to, że pomoc Boga pozwoli pokonać pokusy, którymi chcą człowieka zwieść szatan, świat i ciało.
Poetyka utworów Sępa Szarzyńskiego jest bardzo dla niego charakterystyczna. To poezja wymagająca i od twórcy, i od odbiorcy. Sonet to gatunek, w którym istnieje wiele ograniczeń: liczba wersów, układ rymów, charakter poszczególnych strof. Używanie przerzutni, oksymoronów, szyku przestawnego (inwersji), aliteracji itd. sprawia, że twórczość Sępa odbiega od tego, czego wówczas mógł się spodziewać czytelnik, wychowany na wzorcach renesansowych.
Wizerunki śmierci
Napis na statuę abo obraz śmierciCóra to grzechowa,
Świat skazić gotowa:
Wszytko, co się rodzi,
Bądź po ziemi chodzi,
Lub w morskiej wnętrzności
I wietrznej próżności,
Jako kosarz ziele
Ostrą kosą ściele;
Tak ta wszystko składa,
Ani opowiada
Nikomu swojego
Zamachu strasznego.
I wy, co to ćciciećcicie,
Prawda, że nie wiécie,
Jeśli nie przymierza
Ta sroga szampierzaszampierza
Któremu do szyje. Strzeż się: oto bije!
Określ, kto jest bohaterką utworu. Uzasadnij swoją odpowiedź, przywołując odpowiednie fragmenty tekstu i je komentując.
Wyjaśnij, z jakiego powodu podmiot liryczny nazywa bohaterkę „córą grzechową”.
Na podstawie wiersza opisz wygląd i charakter bohaterki.
Określ, do kogo jest skierowany wiersz. Swoją odpowiedź zilustruj odpowiednim fragmentem utworu.
Wiersz rozpoczynający Rytmy abo wiersze polskie przypomina Rozmowę Mistrza Polikarpa ze Śmiercią. Krótki wers oraz poważny temat pozwalają skojarzyć Napis
na statuę abo obraz śmierci ze średniowieczem. W Rozmowie... odbiorca mógł obserwować, jak trzęsący się Polikarp wciąż prowokuje Śmierć do wielowersowych wypowiedzi. W wierszu Sępa Szarzyńskiego odbiorca został niejako „wpisany” w tekst.
Poszukaj na obrazie postaci śmierci i zastanów się, czy opis w wierszu Sępa Szarzyńskiego jest podobny do tego, jak Śmierć wyobrażał sobie Pieter BruegelPieter Bruegel (starszy). Uzasadnij swoje zdanie.
Określ, jakie narzędzie posiada postać Śmierci w wierszu Sępa Szarzyńskiego Napis na statuę abo obraz śmierci.
O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego
Sonet I: O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczegoEchej, jak gwałtemgwałtem obrotne obłoki
I TytanTytan prędki lotne czasy pędzą!
A chciwa może odciąć rozkosz nędzą
Śmierć – tuż za nami spore czyni kroki!A ja, co dalej, lepiej cień głęboki
Błędów mych widzę, które gęsto jędzągęsto jędzą
Strwożone serce ustawiczną nędzą,
I z płaczem ganię młodości mej skoki.O moc, o rozkosz, o skarby pilności,
Choćby nie darmo były, przedsię szkodzą:
Bo naszę chciwość od swej szczęśliwości
WłasnejWłasnej (co Bogiem zowiemy) odwodząNiestałe dobra. O, stokroć szczęśliwy,
Który tych cieniów w czas zna kształt prawdziwy!
Mikołaj Sęp Szarzyński to jeden z pierwszych poetów piszących sonety w języku polskim. Przypomnij sobie wyznaczniki gatunkowe sonetu. Sprawdź i zapisz,
czy utwór Sępa Szarzyńskiego jest rzeczywiście sonetem.
Wyjaśnij, czy tytuł utworu odpowiada jego treści. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Określ przyczynę niepokoju podmiotu lirycznego w Sonecie I.
Zinterpretuj sens słów: „O stokroć szczęśliwy / Który tych cieniów w czas zna kształt prawdziwy”. Zapisz w punktach swoje spostrzeżenia na temat tego sformułowania.
Wojna duszy i ciała...
Sonet IV: O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałemPokój – szczęśliwość, ale bojowanie
Byt nasz podniebny. On srogi ciemności
Hetman i świata łakome marności
O nasze pilnopilno czynią zepsowanie.Nie dosyć na tym, o nasz możny Panie!
Ten nasz dom – ciało, dla zbiegłych lubości,
Niebacznie zajźrzączajźrząc duchowi zwierzchności,
Upaść na wieki żądać nie przestanie.Cóż będę czynił w tak straszliwym boju,
Wątły, niebacznyniebaczny, rozdwojony w sobie?
Królu powszechny, prawdziwy pokoju,Zbawienia mego jest nadzieja w tobie!
Ty mnie przy sobie postaw, a przezpiecznieprzezpiecznie
Będę wojował i wygram statecznie!
Odszukaj w sonecie środki stylistyczne. Nazwij każdy z nich, podaj przykład jego użycia oraz wyjaśnij, w jakim celu został zastosowany.
Oceń, które ze środków stylistycznych mogą utrudniać rozumienie utworu.
Określ, do kogo zwraca się podmiot liryczny. Zacytuj odpowiedni fragment.
Zinterpretuj elipsę: „pokój – szczęśliwość”.
Wyjaśnij, czy według podmiotu lirycznego możliwe jest zaznanie pokoju w życiu człowieka. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wypisz wyrazy, których poeta użył, aby uzasadnić swoje przekonanie, że życie ludzkie jest nieustanną walką. Zinterpretuj je.
Wypisz i zinterpretuj określenia, którymi autor charakteryzuje możliwości człowieka.
Ustal, kim jest „srogi ciemności hetman”. Wyjaśnij, kto w wierszu jest przeciwnikiem człowieka. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Określ, jaki jest warunek zwycięstwa w nierównej walce. Zacytuj odpowiedni fragment wiersza.
Połącz podzielone na dwie części zdania, zawierające charakterystykę osoby mówiącej w wierszu.
bo człowiek składa się z ciała i duszy., gdyż szatan jest potężniejszy od człowieka., gdyż nie zauważa, że wszystko, co materialne, jest marnością.
Wątły | |
Niebaczny | |
Rozdwojony w sobie |
O marności człowieka i świata
Sonet II, Na one słowa Jopowe: Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc.Z wstydem poczęty człowiek, urodzony
Z boleścią, krótko tu na świecie żywie,
I to odmiennie, nędznie, bojaźliwie,
Ginie, od Słońca jak cień opuszczony.I od takiego (Boże nieskończony,
W sobie chwalebnie i w sobie szczęśliwie
Sam przez się żyjąc) żądasz jakmiarzjakmiarz chciwie
Być miłowany i chcesz być chwalony!Dziwne są twego miłosierdzia sprawy –
Tym się CherubimCherubim (przepaść zrozumności)
Dziwi zdumiały i stąd pała prawy
Płomień, SerafimSerafim, w szczęśliwej miłości.O Święty Panie, daj, niech i my mamy
To, co mieć każesz, i tobie oddamy.
Napisz, kim był biblijny Hiob, który w wierszach Sępa Szarzyńskiego nazywany jest Jopem.
Wyjaśnij, po co jest intertekstualne nawiązanie do Księgi Hioba: „Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc.” („Człowiek zrodzony z niewiasty ma krótkie i bolesne życie”).
Określ, kim jest człowiek w strofie pierwszej.
Wymień postaci, które występują w wierszu, a następnie, przywołując odpowiednie cytaty, opisz każdą z nich.
Zinterpretuj sens ostatniej strofy Sonetu II.
Wyjaśnij, na czym polega paradoks w Sonecie II.
Sonet V: O nietrwałej miłości rzeczy świata tegoI nie miłować ciężko, i miłować
Nędzna pociecha, gdy żądzą zwiedzione
Myśli cukrują nazbyt rzeczy one,
Które i mienićmienić, i muszą się psować.Komu tak będzie dostatkiem smakować
Złoto, sceptrsceptr, sława, rozkosz i stworzone
Piękne oblicze, by tym nasycone
I mógł mieć serce, i trwóg się warowaćtrwóg się warować?Miłość jest własny bieg bycia naszego,
Ale z żywiołów utworzone ciało
To chwaląc, co zna początku równego,
Zawodzi duszę, której wszystko mało,Gdy Ciebie, wiecznej i prawejprawej piękności
Samej nie widzi, celu swej miłości.
Zinterpretuj antytezę na początku wiersza:
„I nie miłować ciężko, i miłować / Nędzna pociecha” w kontekście tytułu utworu.
Określ, co złego podmiot liryczny dostrzega w żądzach.
Wyjaśnij, co powoduje, że wartości wymienione w drugiej strofie nie zaspokoją duchowych potrzeb człowieka.
Omów, przez kogo i w jaki sposób kuszona jest dusza.
Wyjaśnij, dlaczego miłość ziemska zdaniem poety nie może zaspokoić pragnień i potrzeb człowieka. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Wyjaśnij, kto i dlaczego według poety jest jedynym obiektem godnym miłości. Uzasadnij swoją odpowiedź.
Poetycki świat autora Rytmów jest dynamiczny, niespokojny, pełen niepokoju i drgnień. Cała poezja Sępa stoi pod znakiem Ruchu. We wszystkim, co go otacza, i we wszystkim, co w sobie samym doznaje, Szarzyński odczuwa zwłaszcza zmianę. Ruch jest dla niego czymś więcej niż jednym ze zjawisk; jest raczej trybem bytu, formą, w jakiej istnieje rzeczywistość [...].
Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, dostępny w internecie: http://www.staropolska.pl/barok/opracowania/Rott4.html [dostęp 9.11.2021].
Cóż ja czuję?
Sonet 132Jeśli to nie jest miłość – cóż ja czuję?
A jeśli miłość – co to jest takiego?
Jeśli rzecz dobra – skąd gorycz, co truje?
Gdy zła – skąd słodycz cierpienia każdego?Jeśli z mej woli płonę – czemu płaczę?
Jeśli wbrew woli – cóż pomoże lament?
O śmierci żywa, radosna rozpaczy,
Jaką nade mną masz moc! Oto zamęt.Żeglarz, ciśnięty złym wodom dla żeru,
W burzy znalazłem się, podarłszy żagle,
Na pełnym morzu, samotny, bez steru.W lekkiej od szaleństw, w ciężkiej od win łodzi
Płynę, nie wiedząc już sam, czego pragnę,
W zimie żar pali, w lecie mróz mnie chłodzi.
Sonet V Mikołaja Sępa Szarzyńskiego nawiązuje do Sonetu 132 Francesca Petrarki. Przeczytaj wiersz włoskiego humanisty, a następnie porównaj z tym,
co o paradoksach miłości napisał autor Rytmów.
Popularność artysty
Mikołaj Sęp Szarzyński za życia był znany garstce czytelników. Dziś uznaje się go
za jednego z najwybitniejszych twórców XVI wieku. Rozważ, co może decydować o:
braku popularności za życia artysty (nie tylko Sępa!),
uznaniu artysty za wybitnego i włączeniu jego dzieł do kanonu.
Zadaniowo
Wyobraź sobie, że rozmawiasz z Mikołajem Sępem Szarzyńskim. Przeprowadź z nim wywiad, którego tematem niech będą jego poglądy na życie ziemskie, śmierć i życie wieczne. W odpowiedziach udzielanych przez poetę zawrzyj cytaty z jego wierszy.
Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: „Marność człowieka i świata”. W pracy odwołaj się do:
wybranej lektury obowiązkowej,
sensu wiersza Sonet II: Na one słowa Jopowe: Homo natus de muliere, brevi vivens tempore etc. M. Sępa Szarzyńskiego,
wybranych kontekstów.
Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.
Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: „Wszystko w życiu przemija,
czy zostaje na trwałe zapisane w pamięci?”. W pracy odwołaj się do:
wybranej lektury obowiązkowej,
sensu wiersza Sonetu I: O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego M. Sępa Szarzyńskiego,
wybranych kontekstów.
Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: barok, renesans, manieryzm, vanitas, ciało, Bóg, dusza, sonet, poezja metafizyczna, prekursor, przemijanie.