Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RW4C225MdJ9Cj
Obraz przedstawia pochód posłów, podążający ulicą wśród tłumu mieszkańców Warszawy. W głębi, u wylotu ulicy widać fragment placu Zamkowego, z  fasadą Zamku Królewskiego z Wieżą. Centralną postacią obrazu jest marszałek Sejmu Wielkiego Stanisław Małachowski, w lewej ręce trzyma laskę marszałkowską, a w prawej tekst Konstytucji 3 maja. Marszałka niosą posłowie. Obok powiewa sztandar . Po schodach do kolegiaty św. Jana wchodzi król Stanisław August Poniatowski, na ramionach ma założony płaszcz koronacyjny. Z wieńcem laurowym pod baldachimem postać kobieca tuż za nią druga. Przy drzwiach kościoła wita króla mężczyzna z dziewczynką w żółtej sukni. Pośrodku obrazu przedstawiona jest scena, w której mężczyzna próbuje zabić nożem małego chłopca, chłopczyk wyrywa się, a za rękę z nożem łapie inny mężczyzna. Drugą postacią niesioną na ramionach przez posłów jest Kazimierz Nestor Sapieha. Na koniu widać żołnierza lekkiej kawalerii w mundurze szwoleżera. W centralnej części znajduje się mężczyzna z w stroju kapłana.

Sejm Wielki oraz uchwalenie Konstytucji 3 maja

Źródło: Jan Matejko, Konstytucja 3 maja 1791 roku, domena publiczna.
Polecenie 1

W okresie powstania listopadowego chętnie odwoływano się do tradycji Konstytucji 3 maja. Wyjaśnij, jakie postawy i nadzieje były wspólne dla obu tych wydarzeń.

RFWwtWePq9RY2
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Kiedy to było?

RtAjJXnU0ZpPY
Oś czasu, na której zostały zaznaczone następujące daty: 1776 – zniesienie kary śmierci w procesach o czary 1780 – Rosja wycofuje z Rzeczypospolitej swoje wojska 1787 – spotkanie w Kaniowie 1788 – rozpoczyna obrady sejm nazywany w przyszłości Wielkim lub Czteroletnim 1789 – zniesienie Rady Nieustającej, wybuch rewolucji we Francji 2 grudnia 1789 – „czarna procesja” mieszczan 18 kwietnia 1791 – prawo o miastach 3 maja 1791 – Konstytucja 3 maja
Oś czasu
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R122XE2ebS2FF
Nagranie video. Na początku wyświetla się plansza z tytułem: „Sejm Wielki na tle polskiej tradycji parlamentarnej. Konfederacja sejmowa”. Następnie pojawia się dr Robert Kołodziej – historyk z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna o zaczesanych do tyłu włosach, w okularach i w białej koszuli. Za nim ciemne tło. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr Robert Kołodziej, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Polecenie 2

Odpowiedz na pytanie: Jaka zasada ustrojowa I Rzeczpospolitej spowodowała paraliż sejmu poczynając od 2. połowy XVII w.?

R1UTbo7fUrrTm
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Podaj, jaki tryb głosowania obowiązywał w konfederacjach szlacheckich lub wojskowych w Rzeczpospolitej.

R19Qt7giT4YDY
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tOG1FnDuXk_00000011

Okres umiarkowanych reform królewskich

W  XVIII widziano konieczność przeprowadzenia zmian, dla ich przeprowadzenia zawiązywano konfederacjekonfederacjakonfederacje. W latach czterdziestych i pięćdziesiątych XVIII wieku najbardziej konkretny program zmian przygotowała 'Familia', ugrupowanie skupiające Czartoryskich i rody z nimi spokrewnione. Program reform przedstawiony przez Familię został przedstawiony m.in. na sejmie konwokacyjnym. Familię reprezentował na nim Andrzej Zamojski. Reformy te zostały podjęte w pierwszych latach panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego.

W początkowych latach swoich rządów Stanisław August Poniatowski podjął szereg działań zmierzających do przeprowadzenia reform w państwie. Pierwsze z nich zostały wprowadzone jeszcze w czasie sejmu konwokacyjnegosejm konwokacyjnysejmu konwokacyjnego w 1764 roku. Uchwalono wówczas nowy regulamin sejmu, wyłączono w sprawach skarbowych oraz utworzono Komisję Skarbową i Wojskową. Kolejna realizacja reform nastąpiła po sejmie rozbiorowymsejm rozbiorowysejmie rozbiorowym obradującym w latach 1773‑1775. Ustanowiono wtedy m.in. Radę Nieustającą. Pełniła ona funkcję władzy wykonawczej. Składała się z króla oraz 36 konsyliarzy wybieranych przez obie izby sejmu. W Radzie funkcjonowało pięć departamentów: Interesów Cudzoziemskich, Skarbowy, Sprawiedliwości, Wojskowy, Policji. Ministrowie stojący na czele departamentów składali sprawozdania przed sejmem. Zadania Rady Nieustającej: administracja państwa; przygotowywanie projektów ustaw sejmowych; wysyłanie posłów za granicę; kontrolowanie przestrzegania prawa.

sejm rozbiorowy
RjZoloyyGD3Kh1
Ambasador Rosji – Otton Magnus Stackelberg
Źródło: a. nn., rycina, domena publiczna.

Rada nie cieszyła się zbyt wielkim uznaniem wśród Polaków, lecz stała się sprawnie działającą instytucją w  szczególności w zakresie administracji i systemu fiskalnego. Powołanie Rady Nieustającej i jej poczynania w latach
70. i 80. XVIII w. rozpoczęły powolną,
ale postępującą przebudowę struktur państwa. Wprawdzie Rosja sądziła, że Rada będzie skutecznym narzędziem oddziaływania na stosunki wewnętrzne i przekształci się w organ opozycji wobec króla, ale okazało się, że mimo olbrzymich wpływów ambasadora rosyjskiego Ottona Magnusa StackelbergaOtto Magnus von StackelbergOttona Magnusa Stackelberga, coraz większe znaczenie zdobywał w niej monarcha. Opinia publiczna nie dostrzegała jednak owych subtelnych zmian, stąd powszechna nienawiść do tego organu administracji i powszechne określanie go jako 'Zdrada Nieustająca'.

Sejm w latach 1773‑1775 zdecydował także o powiększeniu liczby wojska do 30 tys., czego wprawdzie nie udało się w pełni zrealizować, ale przy okazji przeprowadzono unowocześnienie armii. Obowiązywać zaczęły nowe regulaminy musztry, podniesiono poziom zaopatrzenia materialnego, wprowadzono zasady awansów oficerskich uzależnione od umiejętności (zerwano ze sprzedażą patentów oficerskich).

Sejm 1776 r. ponownie obradował w formule 'skonfederowanej', czyli głosowano większością i nie można było go zerwać. Pozwoliło to na wprowadzenie kolejnych reform, m.in.: ograniczono władzę hetmanów, zakazano skazywania na śmierć w procesach o czary (wcześniej niż we Francji czy Anglii), zniesiono stosowanie tortur w procesie dowodowym. Zlecono Andrzejowi Zamoyskiemu, byłemu kanclerzowi koronnemu, skodyfikowanie prawa sądowego.

sejm konwokacyjny
R1Zl4SrPmlISw
Andrzej Zamoyski (1716‑1792) – kanclerz wielki koronny, współtwórca kodyfikacji prawa polskiego zwanej Kodeksem Andrzeja Zamoyskiego (1780)
Źródło: a. nn., pastele, domena publiczna.
Stanisław Szczęsny Potocki
stronnictwo pro‑królewskie
gołota
rewolucja francuska
czarna procesja
konfederacja
Stanisław Małachowski
Kazimierz Nestor Sapieha
Franciszek Ksawery Branicki
zjazd w Kaniowie
starostwo królewskie
Otto Magnus von Stackelberg
tOG1FnDuXk_0000001X

Rosja wobec polskich reform

Znaczącym osiągnięciem okresu po pierwszym rozbiorze, była odbudowa dochodów skarbu królewskiego. Polegała ona przede wszystkim na sprawniejszym zarządzaniu królewszczyznami i racjonalizacji systemu dzierżaw. Oczywiście nadal starostwa królewskiestarostwo królewskiestarostwa królewskie odgrywały istotną rolę w budowie 'stronnictwa pro‑królewskiegostronnictwo pro‑królewskiestronnictwa pro‑królewskiego'.

Ambasador Katarzyny II, Stackelberg z konsekwencją i premedytacją rozbijał stronnictwo króla, który nie potrafił wyrwać się spod jego wpływów. Niemniej jednak przy rosyjskim wsparciu udało się przeprowadzić niektóre zmiany (często wbrew intencjom protektora), ale też tak ważna sprawa jak kodyfikacja Zamoyskiego na sejmach 1778 i 1780 r. upadła. Została zaatakowana przez zmanipulowanych przez Stackelberga członków opozycji, uznawanych przy tym za ludzi światłych i przyjaciół króla, jak Antoni Tyzenhauz.

W latach 1788‑1792 polska scena polityczna uległa znacznemu podziałowi. Dyskusje nad kształtem ustroju były prowadzone pomiędzy trzema stronnictwami: stronnictwem patriotycznym, stronnictwem dworskim oraz stronnictwem hetmańskim.  Stronnictwo patriotyczne domagało się reform. Dążyło do zerwania związków z Rosją i szukało oparcia w  Prusach. Na czele stronnictwa stali Ignacy Potocki, Adam Kazimierz Czartoryski. Stronnictwo dworskie natomiast było skupione wokół osoby króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Jego członkowie dążyli do przeprowadzenia zmian w państwie poprzez wzmocnienie władzy wykonawczej,
lecz bez naruszania sojuszu z Rosją. Przedstawicielami 'złotej wolności szlacheckiej' byli przedstawiciele stronnictwa hetmańskiego, którzy na każdym kroku podkreślali swoje przywiązanie do tradycji ustrojowej Rzeczpospolitej. Opowiadali się przeciwko reformom, które uderzały w wolność szlachecką. Blisko współpracowali z rosyjskimi ambasadorami. Dążyli do przywrócenia nieograniczonej dominacji magnaterii. Rosjanie umiejętnie budowali to stronnictwo opozycyjne wobec króla i reform (wcześniej antyrosyjskie). Na jego czele stali Stanisław Szczęsny PotockiStanisław Szczęsny PotockiStanisław Szczęsny Potocki oraz Franciszek Ksawery BranickiFranciszek Ksawery BranickiFranciszek Ksawery Branicki. Ten ostatni ożenił się z Aleksandrą Engelhardt (czytaj: engelhar), siostrzenicą wpływowego ministra rosyjskiego Potiomkina, a w rzeczywistości – ponoć – nieślubną córką jego i carycy Katarzyny II. Pewnym jest jednak, że Branicki zyskał wielki posag i dobra ziemskie na Ukrainie, które po rozbiorach znalazły się w granicach Rosji.

R1GOYJhw3QW2H
Portret Antoniego Tyzenhausa, podskarbiego wielkiego litewskiego
Źródło: Jan Rustem, 1819, Muzeum w Wilnie, domena publiczna.

Z malarstwa epok wcześniejszych znamy obrazy ukazujące rodzinę. Jednak najczęściej są to rodziny monarsze (np. znany obraz rodziny Sobieskich) i wykonane w pewnej konwencji obowiązującej dla tego rodzaju wizerunków.

Ćwiczenie 1
R146RlNyjeq601
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1evBauqirLXn
Ćwiczenie 1
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4

Portrety Branickiego i Potockiego zawierają symbolikę stroju wskazującą na ich funkcje wojskowe. Wymień te symbole.

RutviS0YUfyXO
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Na portrecie Bromptona Aleksandra Branicka stoi pod popiersiem przedstawiającym Katarzynę II, która dobrotliwie się uśmiecha. Na szarfie przepasującej postać Aleksandry widać miniaturę z podobizną Katarzyny. To mnożenie odniesień do carycy sugeruje ich wzajemny bliski związek.

Ćwiczenie 2

Wskaż na portretach elementy pokazujące pozycję kobiety w społeczeństwie końca XVIII w.

Zaznacz zdania, które ukazują na portretach elementy pokazujące pozycję kobiety w społeczeństwie końca XVIII w.

RzJduUAXxbV5I1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1RXMZWaHeg2Z
Pałac i park w centrum dóbr podarowanych F. Branickiemu przez Stanisława Augusta Poniatowskiego w starostwie Biała Cerkiew wzniesiony został w latach 80- 90 XVIII w. Wspaniały park należał do największych na ziemiach ukrainnych. Pozostawał on w rękach polskiej rodziny Branickich do I wojny światowej
Źródło: Wilibald Richter, domena publiczna.
R1avgW50dHnUh1
Ćwiczenie 3
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
ReXX01SlzIejV
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Na podstawie wymienionych wyżej informacji wymień, cechy charakterystyczne parku krajobrazowego w stylu angielskim, jakim był park Branickich nieopodal Białej Cerkwi.

R1NrktDT1Dswi
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tOG1FnDuXk_0000003E

Zwołanie sejmu w 1788 r.

W 1787 r. w Kaniowiezjazd w KaniowieKaniowie doszło do spotkania Katarzyny II ze Stanisławem Augustem Poniatowskim. Król usiłował zjednać carycę do swoich planów udziału Rzeczpospolitej w zbliżającej się konfrontacji z Turcją. Obiecywał sobie symboliczne zyski terytorialne, np. port nad Morzem Czarnym, ale ważniejsza byłaby zgoda rosyjskiego protektora na reformy. Postulowano bowiem utworzenie czterdziestotysięcznej armii, co wymagało zmian w prawie, które pozwoliłyby zapewnić środki na jej utrzymanie.

Rosja, która już w 1780 r. wycofała z Rzeczpospolitej swoje wojska, nie chciała jednak aż tak daleko idących zmian i wzmocnienia sąsiada. Wprawdzie wcześniej władczyni konferowała z magnackimi przeciwnikami króla (Potockim i Branickim), ale ostatecznie teoretycznie poparła Poniatowskiego z takimi jednak warunkami, które należało uznać za klęskę królewskich planów – zgoda na dwunastotysięczny korpus, ale pod dowództwem hetmana Branickiego. Przy okazji uzyskano też aprobatę dla idei zwołania skonfederowanego sejmu, który miał zaaprobować przymierze. Rosja, która mobilizowała do konfrontacji z Państwem Osmanów 100 tys. armię nie potrzebowała polskiego wojska, uznawanego przez ostatnie dziesięciolecia za źle wyszkolone i mało przydatne. Ważne jednak było stworzenie baz zaopatrzeniowych na polskiej, prawobrzeżnej Ukrainie i pomoc logistyczna.

W sierpniu 1787 roku rozpoczęła się wojna, a to spowodowało, że wybory na sejmikach przebiegały w gorącej atmosferze politycznej, z rozbudzonymi nadziejami obu stronnictw: reformatorskiegostronnictwo reformatorskiereformatorskiegoopozycyjnegostronnictwo opozycyjne (hetmańskie)opozycyjnego (liczącego na cofnięcie już dokonanych zmian). W dniu 7 października 1788 r. rozpoczął obrady sejm, który do historii przeszedł pod nazwą 'Sejm Wielki'.

stronnictwo reformatorskie
stronnictwo opozycyjne (hetmańskie)
Polecenie 6

Podaj wydarzenia, które w polityce europejskiej poprzedzały zwołanie obrad Sejmu Wielkiego w Rzeczypospolitej.

R1ZBZNsLENLnt
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Wyjaśnij, czy spotkanie w Kaniowie z carycą Katarzyną II i podjęte ustalenia wzmocniło pozycję króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w Rzeczypospolitej. Odpowiedz, dlaczego tak się stało.

RjtCRGLltrzta
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tOG1FnDuXk_00000041

Pierwsza kadencja i sojusz z Prusami

Marszałkiem sejmu został Stanisław MałachowskiStanisław MałachowskiStanisław Małachowski (marszałek koronny) oraz Kazimierz Nestor SapiehaKazimierz Nestor SapiehaKazimierz Nestor Sapieha (marszałek litewski) – sejm był konfederacją, stąd dwóch marszałków. Kolejną zmianą w obradach było limitowanie sejmu, który miał działać znacznie dłużej niż zwyczajowe 6 tygodni, choć o 'sejmie nieustającym' (bez limitu czasu trwania) początkowo nikt nie myślał.

Tymczasem w Polsce zapanowała patriotyczna euforia sprytnie podsycona przez dyplomację pruską. W celu zablokowania sojuszu rosyjsko‑polskiego, który upodmiotawiał Rzeczpospolitą na arenie międzynarodowej, zaproponowano podpisanie sojuszu polsko‑pruskiego. Zawarto go 29 marca 1790 roku.

Zaangażowana na froncie tureckim Rosja nie protestowała, zdając sobie zresztą sprawę, że Berlin po doświadczeniach wojny siedmioletniej z pewnością nie zdecyduje się na konfrontację z Petersburgiem, zwłaszcza w obronie Rzeczpospolitej. Na fali patriotycznych nastrojów sejm uchwalił aukcję (czyli powiększenie) wielkości armii do 100 tysięcy. Oczywiście nie wskazano, skąd wziąć pieniądze na jej utrzymanie, a i obsadzenie dowództwa natychmiast wywołało spory. Jednocześnie zaczęto likwidować kolejne symbole 'zniewolenia'. Po powiększeniu armii, zdecydowano się na likwidację znienawidzonej Rady Nieustającej (19 stycznia 1789 r.). Zabrakło więc władzy wykonawczej, a sprawowanie jej przez sejm było niemożliwe choćby z powodu jego liczebności. Zrodziła się zatem potrzeba całościowych regulacji, co zapewnić miała Deputacja do opracowania form rządu. Zostały przygotowane 'Zasady do poprawy rządu' (napisane przez Ignacego Potockiego w grudniu 1789 r.). Na tej podstawie, niewielka grupa osób z królem na czele (Ignacy Potocki, Stanisław Małachowski, Hugo Kołłątaj i Scipione Piattoli - sekretarz królewski) przystąpiła do przygotowywania stosownego dokumentu.

R1AnMk6HDap45
Twórcy tekstu Konstytucji 3 maja: Scipione Piattoli
Źródło: Marcello Bacciarelli, domena publiczna.
Polecenie 8

Podaj nazwę państwa, z którym sojusz wybrali posłowie Sejmu Wielkiego. Oceń, czy była to racjonalna decyzja czy też raczej decyzja wynikająca z niechęci wobec Rosji przywódców stronnictwa patriotycznego? Zapisz odpowiedź.

R1aFwYpom1oxQ
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Podaj imiona i nazwiska osób pracujących nad projektem przyszłej Konstytucji 3 maja.

R17lKqpkThLLd
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tOG1FnDuXk_0000005E

Druga kadencja – w stronę konstytucji

W lipcu 1789 r. we Francji rozpoczęły się wydarzenia, nazywane potem rewolucją francuskąrewolucja francuskarewolucją francuską,  z pozoru nie mające nic wspólnego z tym, co działo się nad Wisłą. Jednak zwołanie w listopadzie 1789 r. przez prezydenta Warszawy Jana Dekerta reprezentantów 141 miast królewskich nie mogło nie budzić skojarzeń z rewolucyjnym Paryżem. W słynnej 'czarnej procesjiczarna procesjaczarnej procesji' 2 grudnia zaniesiono na Zamek Królewski petycję z żądaniami zmian sytuacji mieszczan.

Zbiegło się to z upłynięciem jesienią 1790 r. dwuletniego okresu funkcjonowania sejmu. Chociaż nie stosowano się do wynikających z artykułów henrykowskich ograniczeń czasu trwania obrad sejmu, to jednak co dwa lata winien on być zwoływany. Ponieważ uznano, że dla zachowania ciągłości prac reformatorskich sejm musi trwać dalej, do jego składu dołączono tylko kolejnych wybranych na sejmikach posłów. Zdecydowana większość elektów opowiadała się za reformami, czego potwierdzeniem było przyjęcie 18 kwietnia 1791 r. prawa o miastach. Spełniono tym samym większość postulatów uczestników czarnej procesji. Kolejnym sukcesem było zreformowanie sejmików, z których usunięto gołotęgołotagołotę – łatwo i chętnie wykorzystywane przez magnaterię narzędzie destabilizacji. Po tych uchwałach ogłoszono przerwę w obradach w związku ze świętami Wielkiejnocy. Większość posłów rozjechała się do domów.

Polecenie 10

Podaj, jakie wydarzenie skłoniło posłów Sejmu Wielkiego do zajęcia się sprawami mieszczan i w efekcie do uchwalenia prawa o miastach.

R1ZDPMYvZVGov
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tOG1FnDuXk_0000005L

Uchwalenie Konstytucji 3 maja

Obrady sejmu miały zostać wznowione 5 maja 1791 r., jednak zwolenników reform dyskretnie zawiadomiono o konieczności przyjazdu dwa dni wcześniej.

W dniu 3 maja 1791 r. rano pod Zamkiem Królewskim, w którym toczyły się obrady sejmu, zgromadził się tłum ludzi. Później mówiono nawet o 20 tys., co wydaje się liczbą nieco przesadzoną. Z pewnością jednak część mieszczan przybyła pod bronią, gdyż obawiano się interwencji pospiesznie mobilizowanej przez hetmana Branickiego opozycji. Rozpuszczano nawet nierealistyczne pogłoski o możliwym pojawieniu się Rosjan. Około godziny 11.00 do sejmu przyszedł Stanisław August, w obecności którego odczytano sfałszowane alarmujące wiadomości z zagranicy. Trudna sytuacja międzynarodowa wymagała natychmiastowych uregulowań wewnętrznej sytuacji w kraju, aby zmobilizować siły i zabezpieczyć państwo. Odczytano – mimo głosów opozycji, które zlekceważono – tekst ustawy zasadniczej, która została zaprzysiężona przez monarchę.

Była to zwyczajna ustawa sejmowa zwana w polskiej praktyce parlamentarnej 'konstytucją'. Jej charakter i treść zbiegły się jednak z określeniem, które w europejskiej teorii ustrojowej nadawano słowu 'konstytucja'.

R8yJubszc8y78
Nagranie video. Na początku wyświetla się plansza z tytułem: „Czy Konstytucja 3 Maja była legalna?”. Następnie pojawia się dr Robert Kołodziej – historyk z Uniwersytetu Wrocławskiego. Mężczyzna o zaczesanych do tyłu włosach, w okularach i w białej koszuli. Za nim ciemne tło. Film kończy się planszą z napisami: wystąpił dr Robert Kołodziej, scenariusz i realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu "E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Ćwiczenie 4
RD2vcQKgF77Ff1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
tOG1FnDuXk_0000006A

Zamiany instytucjonalne i społeczne

Konstytucja oficjalnie nosiła nazwę 'Ustawa Rządowa' i składała się z 11 artykułów,
a jej integralną częścią były przyjęte wcześniej prawa o miastach i sejmikach. W pierwszych artykułach precyzowano system społeczny, jaki miał obowiązywać w kraju, tzn. opisano poszczególne stany. Na tym polu wydawała się ona dużo mniej postępowa niż konstytucja Stanów Zjednoczonych oraz nieco późniejsza konstytucja rewolucyjnej Francji (3 września 1791 r.). Rzeczpospolita miała pozostać państwem stanowym, a zatem nie wprowadzono podstawowego postulatu oświecenia, że ludzie są z urodzenia sobie równi.

Kolejne rozdziały precyzowały ustrój polityczny, który opierał się na monteskiuszowskim trójpodziale władzy na: ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.

Prawa stanowić miał sejm składający się z dwóch izb: poselskiej i senatu z królem na czele. Zniesiono liberum veto, wprowadzono głosowania większością, sejm miał być permanentny, tzn. posłów wybierano na dwa lata, i byli oni w tym czasie reprezentantami narodu, czyli nie mogli być ograniczani instrukcjami. W skład izby wchodziło 24 plenipotentówplenipotentplenipotentów miast.

plenipotent

Władza wykonawcza składała się z króla oraz tzw. Straży Praw z komisjami. Rola króla na polu władzy wykonawczej została wzmocniona. Zniesiono wolną elekcję wprowadzając dziedziczność tronu w rodzie Wettinów.

Władza sądownicza pozostała stanowa, a zatem była odrębna dla poszczególnych stanów. Zapowiadano wprawdzie powszechną kodyfikację prawa, ale był to postulat i sprawa przyszłości.

Polecenie 11

Porównaj poniższe postanowienia 'Ustawy o prawach Wirginii' z okresu wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych z odpowiadającymi im postanowieniami Konstytucji 3 maja (lub ich brakiem w tej kwestii) (powyżej) i rozstrzygnij, który z aktów prawnych był bardziej postępowy i pełniej realizował idee oświecenia.  Swoją odpowiedź uzasadnij.

  1. Że wszyscy ludzie z natury są równi, wolni i niezależni, i posiadają pewne przyrodzone prawa (…);

  2. Że cała władza spoczywa w narodzie i w konsekwencji pochodzi od narodu (…);

  3. Że państwowa władza ustawodawcza i wykonawcza winny być oddzielone i odróżniane od sądowej (…);

  4. Że wybory osób, które pełnić mają funkcje reprezentantów narodu w zgromadzeniu, winny być wolne; (…).

  5. Że wolność prasy jest jednym z wielkich bastionów wolności i nie może być nigdy ograniczona, gdyż oznaczałoby to wprowadzenie rządów despotycznych.(…) wszyscy ludzie są równouprawnieni w zakresie wolnego wyznawania religii zgodnie z nakazami sumienia.

RQ3jbont5EkVE
(Uzupełnij).
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.