Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1OpQzhLlICXj
Obraz przedstawia świętego Franciszka leżącego w ekstazie i podtrzymywanego przez anioła. Ciemnowłosy mężczyzna z brodą, ubrany w brązowy habit leży na trawie, z przymkniętymi oczami, odchylając głowę w lewą stronę. Za ramiona podtrzymuje go anioł. Spogląda na Franciszka. Anioł ma białe skrzydła oraz białą szatę przewieszoną przez prawe ramię i przewiązaną w pasie. W tle widać drzewo.

Cierpiący i radosny – Biedaczyna Boży z Asyżu

Ekstaza świętego Franciszka
Źródło: Caravaggio [czyt. karawadżio], Ekstaza świętego Franciszka, 1594, olej na płótnie, Wadsworth Atheneum [czyt. łordsłorf afeneum], USA, domena publiczna.

Święty to jedna z najważniejszych postaci kultury chrześcijańskiej obok wzorców dobrego władcy i idealnego rycerza. W średniowieczu świętość wymagała wyrzeczeń lub cierpienia. Ideałem był asceta, czyli człowiek, który wyrzekł się swojego majątku, aby w odosobnieniu prowadzić życie oddane pokucie i umartwieniu. Taką drogę wybrał święty Aleksy. Przeciwnikiem był święty Franciszek z Asyżu, który przyjął postawę pełną pokory i radosnego życia w ubóstwie. Twierdził, że asceza nie wiąże się z umartwianiem własnego ciała, zachęcał do kontaktu z ludźmi, przyrodą. W ten sposób zbliżał się do Boga.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia:

wyszukaj informacje o życiu św. Franciszka z Asyżu i napisz kilkuzdaniową notatkę.

Rxp5dqz8e678n
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Święty Franciszek z Asyżu

Franciszekj0000007X6B1v38_000tp001Franciszek to jeden z najbardziej lubianych i podziwianych świętych na całym świecie, nie tylko przez chrześcijan, ale również osoby niedeklarujące się jako katolicy. Jego droga do powołania rozpoczęła się od polecenia odbudowania kościoła, które wydał Chrystus z ikony‑krzyża św. Damiana. Co o niej wiemy?

R1JOhvkqIIYIZ
Krzyż św. Damiana
Źródło: a. nn., tempera na płótnie, Bazylika św. Klary w Asyżu, domena publiczna.
Ciekawostka

Ikona‑krzyż odegrała ważną rolę w procesie nawrócenia św. Franciszka, który schował się przed burzą w zniszczonym kościele św. Damiana, gdzie Jezus z krucyfiksu przemówił do niego słowami: 'Odbuduj mój kościół'. Franciszek własnoręcznie rozpoczął odbudowę świątyni. Z czasem okazało się, że słowa Jezusa należy traktować metaforycznie – biedaczyna z Asyżu miał odnowić moralnie cały zachodni Kościół. Służyło temu m.in. odrzucenie zamiłowania do zbytków.

Pochwała stworzenia

Wielu cennych informacji o Franciszku z Asyżu dostarczają Kwiatki św. Franciszka.
To anonimowy zbiór hagiograficznyhagiografiahagiograficzny, zawierający ponad 50 krótkich opowieści o Franciszku i jego towarzyszach oraz o przyjaciółce – św. Klarze. Dzieło powstało w XIV wieku. Dołącza się do niego utwór ułożony przez samego Franciszka: Pieśń słoneczną albo pochwałę stworzeń.

RLRQyWZdkPz2z1
Mozaika stanowi ilustrację wersów Pieśni słonecznej
Źródło: a. nn., Święty Franciszek przemawiający do wody, mozaika, licencja: CC BY 2.0.
Pieśń słoneczna albo pochwała stworzeńŚw. Franciszek
Św. Franciszek Pieśń słoneczna albo pochwała stworzeń

Najwyższy, wszechpotężny dobry Panie,
Twoja jest sława, chwała i cześć, i wszelkie błogosławieństwo.
Jedynie Tobie, Najwyższy, przystoją,
A żaden człowiek nie jest godzien nazwać Ciebie.
Pochwalony bądź, Panie, z wszystkimi swymi twory,
Przede wszystkim z szlachetnym bratem naszym, słońcem,
Które dzień stwarza, a Ty świecisz przez nie;
I jest piękne i promienne w wielkim blasku;
Twoim, Najwyższy, jest wyobrażeniem.
Pochwalony bądź, Panie, przez brata naszego, księżyc,
i nasze siostry, gwiazdy;
Tyś ukształtował je w niebie jasne i cenne, i piękne.
Pochwalony bądź, Panie, przez brata naszego, wiatr,
I przez powietrze, i czas pochmurny i pogodny, i wszelki,
Przez które dajesz tworom swoim utrzymanie.
Pochwalony bądź, Panie, przez siostrę naszą, wodę,
Co pożyteczna jest wielce i pokorna, i cenna, i czysta.
Pochwalony bądź, Panie, przez brata naszego, ogień,
Którym oświecasz noc,
A on jest piękny i radosny, i silny, i mocny.
Pochwalony bądź, Panie, przez siostrę naszą, matkę ziemię,
Która nas żywi i chowa,
I rodzi różne owoce z barwnymi kwiaty i zioły.
Pochwalony bądź, Panie, przez tych, co przebaczają
dla miłości Twojej
I znoszą słabość i utrapienie.
Błogosławieni, którzy wytrwają w pokoju,
Gdyż przez Ciebie, Najwyższy, będą uwieńczeni.
Pochwalony bądź, Panie, przez siostrę naszą, śmierć cielesną,
Której żaden człowiek żywy ujść nie może;
Biada tym, co konają w grzechach śmiertelnych;
Błogosławieni, którzy znajdą się w Twej najświętszej woli;
Bowiem śmierć wtóra zła im nie uczyni.
Chwalcie i błogosławcie Pana, i czyńcie Mu dzięki,
I służcie Mu z wielką pokorą.

j0000007X6B1v38_00000_BIB_001 Źródło: św. Franciszek, Pieśń słoneczna albo pochwała stworzeń, [w:] tegoż, Kwiatki św. Franciszka z Asyżu, tłum. Leopold Staff, Wrocław 1995, s. 19.
Ćwiczenie 1

Opisz obraz Boga w Pieśni słonecznej.

Rq3dbgEP8PAzR
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 2

Scharakteryzuj podmiot liryczny w Pieśni słonecznej i określ jego stosunek do Boga i otaczającego świata.

R16KIlzuqt1qJ
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 3

Określ środki stylistyczne występujące w zacytowanych fragmentach i funkcje, jakie one pełnią.

Określ środki stylistyczne występujące w zacytowanych fragmentach i funkcje, jakie one pełnią. Wypełnij tabelę, wybierając właściwą odpowiedź z zaproponowanych.

RGWJFvpdxllOC
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4

Wyjaśnij, jakie znaczenie ma użycie słownictwa wartościującego w odniesieniu
do Boga.

Rzd74LFZFu9Hy
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 5
RB3G6AC3c5sam
Łączenie par. Na podstawie Pieśni słonecznej oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F, jeśli jest fałszywe.. Podmiot liryczny jest zdystansowany wobec Boga.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Utwór rozpoczyna się uroczystą apostrofą do Boga.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Pieśń słoneczna jest hymnem dziękczynnym na cześć Boga poprzez dostrzeżenie piękna Jego stworzeń.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Podmiot liryczny to ideał ascety, który służy Bogu.. Możliwe odpowiedzi: P, F
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Ustal i wyjaśnij, w jaki sposób Pieśń słoneczna odzwierciedla ideę teocentryzmu.

R1eUK7emLqXG4
(Uzupełnij).
j0000007X6B1v38_000tp001
hagiografia
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Kazanie do ptaków

JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1A6xJRyprNdE1
Czarno‑biała ilustracja przedstawia cień stojącego tyłem człowieka patrzącego na latające wokół niego ptaki.
Człowiek obserwujący ptaki
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Małgorzata Skibińska, licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Poprzez piękno przyrody przedstawionej w Pieśni słonecznej wyrażona została doskonałość Stwórcy. Cały świat jest dziełem Boga, dlatego też Franciszek go wychwalał i podejmował próbę porozumienia się z każdą żywą istotą. Dzięki życiu w harmonii z naturą święty odczuwał bliskość Boga. Taka postawa motywowała świętego do wygłaszania kazań do ryb, ptaków, a nawet do wilka.

R1T82t0vQUczK1
Kazanie świętego Franciszka do ptaków
Źródło: Giotto di Bondone [czyt.: dżiotto di bondone], Kazanie świętego Franciszka do ptaków, 1295, Bazylika św. Franciszka w Asyżu, domena publiczna.
Jak święty Franciszek […] kazał do ptaków
św. Franciszek Jak święty Franciszek […] kazał do ptaków

[...] I przybył w okolicę między Caunaio a Bevagno. Idąc z zapałem tym dalej, podniósł oczy i ujrzał drzew kilka obok drogi, a na nich mnóstwo nieskończone ptaków. Więc dziwił się święty Franciszek i rzekł do towarzyszy: 'Czekajcie mnie tu na drodze, pójdę kazać do mojej braci ptaków'. Wszedł na pole i tu zaczął kazać do ptaków, które siedziały na ziemi. I wnet te, które były na drzewach, zleciały ku niemu i wszystkie siedziały nieruchomo, póki święty Franciszek nie skończył kazania. Również i potem odleciały nie prędzej, aż im nie udzielił błogosławieństwa swego. […] Treść kazania świętego Franciszka była taka: 'Ptaszki, braciszki moje, bądźcie bardzo wdzięczne Bogu, Stwórcy swemu. Zawsze i na każdym miejscu winnyście Go chwalić, bowiem pozwolił wam swobodnie latać wszędzie i dał wam odzienie podwójne i potrójne. I przeto jeszcze, że zachował wasz rodzaj w arce Noego, by nie ubyło rodzaju waszego. Bądźcie Mu również wdzięczne za żywioł powietrzny, który wam przeznaczył. Nadto, nie siejecie i nie żniecie, a Bóg was żywi i daje wam rzeki i źródła do picia; daje wam góry i doliny dla schrony i drzewa wysokie do budowania gniazd waszych. A chociaż nie umiecie prząść ani szyć, Bóg was odziewa i dziatki wasze, więc kocha was bardzo wasz Stwórca, skoro wam tyle zsyła dobrodziejstw; strzeżcie się, bracia moi, grzechu niewdzięczności i starajcie się zawsze chwalić Boga'. Kiedy święty Franciszek mówił te słowa, wszystkie ptaki zaczęły otwierać dzioby i wyciągać szyje i skrzydła rozwijać, i z czcią schylały głowy aż do ziemi, okazując ruchami i ćwierkaniem, że ojciec święty sprawia im rozkosz wielką. A święty Franciszek wraz z nimi cieszył się i radował […].

j0000007X6B1v38_00000_BIB_002 Źródło: św. Franciszek, Jak święty Franciszek […] kazał do ptaków, [w:] tegoż, Kwiatki św. Franciszka z Asyżu, tłum. Leopold Staff, Wrocław 1995, s. 48.
Ćwiczenie 7
R16dInW2PRaWF
Łączenie par. Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń odnoszących się do obu tekstów. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.. Św. Franciszek wygłosił kazanie do ptaków, w którym napominał, aby nawróciły się i były posłuszne Bogu.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Franciszek pouczył ptaki, aby były wdzięczne Stworzycielowi za to, że zostały powołane do życia.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Święty przeprosił ptaki, że im przeszkadza i poprosił, aby go wysłuchały.. Możliwe odpowiedzi: P, F. Franciszek uświadamia ptakom, że są kochane przez Boga.. Możliwe odpowiedzi: P, F
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 8

Wypisz z tekstu kazania zdrobnienia i wyjaśnij, jaką pełnią funkcję.

RtIA9roJ6hRN3
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, jakie elementy tekstu wskazują na to, że utwór pt. Jak święty Franciszek […] kazał do ptaków jest utworem pochwalnym.

R7w234lbdF3zq
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 10
RLiZ8SCZtWGKK
Spośród podanych argumentów zaznacz te, których użył św. Franciszek podczas głoszenia kazania do ptaków. Możliwe odpowiedzi: 1. Bóg dał im wolność poruszania się., 2. Bóg sprawił, że nie mają wrogów., 3. Otrzymały przestrzeń powietrzną na swój użytek., 4. Mają ostre szpony i długie dzioby, aby się bronić., 5. Pięknie śpiewają., 6. Zostały uratowane z potopu., 7. Żyją, choć nie muszą pracować.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Sformułuj dwa argumnety potwierdzające słusznośc tezy: Kazanie do ptaków ukazuje nową postawę Franciszka wobec stworzenia.

RxjLnaqBnQchj
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 12

Wyjaśnij, do jakiego biblijnego wydarzenia wspomnianego przez św. Franciszka nawiązuje tęcza i co symbolizuje.

RhZ2NFpO29Wi7
(Uzupełnij).
j0000007X6B1v38_0000002Y
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Rozmowa z wilkiem

RLYKepvTJ3Jq0
Święty Franciszek i wilk z Gubbio
Źródło: a. nn., domena publiczna.
św. Franciszek O przeświętym cudzie, którego św. Franciszek dokonał nawróciwszy okrutnie dzikiego wilka z Gubbio

Kiedy św. Franciszek bawił w mieście Gubbio, zjawił się w okolicy ogromny wilk, straszny i dziki, który pożerał nie tylko zwierzęta, lecz i ludzi, tak że wszyscy mieszkańcy w wielkim żyli strachu, jako że często podchodził pod miasto.

[…]

Przeto św. Franciszek, litując się ludziom tego miasta, postanowił wyjść do wilka, acz mieszkańcy zgoła nie doradzali mu tego. I uczyniwszy znak krzyża świętego, wyszedł za miasto z towarzyszami swymi, pokładając ufność całą w Bogu.

Kiedy inni wahali się iść dalej, ruszył św. Franciszek w drogę ku miejscu, gdzie wilk miał leże.

[…]

Św. Franciszek, zbliżając się doń, uczynił znak krzyża świętego i przywołał go ku sobie, i rzekł: 'Pójdź tu bracie wilku. Rozkazuję ci w imię Chrystusa nie czynić nic złego ni mnie, ni nikomu'. I dziw! Ledwo św. Franciszek uczynił znak krzyża, straszliwy wilk zamknął paszczę i stanął.

A kiedy św. Franciszek wydał rozkaz, podszedł łagodnie jak baranek i położył sie u stóp św. Franciszka. Wówczas św. Franciszek rzekł: 'Bracie wilku, wyrządzasz wiele szkód w tej okolicy i popełniłeś moc złego, niszcząc i zabijając wiele stworzeń bez pozwolenia Boga. A zabijałeś i pożerałeś nie tylko zwierzęta, lecz śmiałeś zabijać i ludzi, stworzonych na podobieństwo Boskie. Przeto zasłużyłeś na stryczek, jako złodziej i zbójca najgorszy, i lud cały krzyczy i szemrze przeciw tobie, i cała okolica jest tobie wroga. Lecz zawrę, bracie wilku, pokój między tobą a nimi, byś ich nie krzywdził więcej, a oni przebaczą ci wszelką urazę dawną i ani ludzie, ni psy nie będą cię już prześladować'.

Po tych słowach okazywał wilk ruchami ciała, ogona i oczu, że zgadza się na to, co mu rzekł św. Franciszek, i że będzie tego przestrzegał. […]

Żył potem wilk wspomniany dwa lata w Gubbio; chadzał poufale po domach od drzwi do drzwi, nie czyniąc zła nikomu i nie doznając go od nikogo. A ludzie żywili go uprzejmie. Kiedy tak chadzał po okolicy i po domach, nigdy pies żaden za nim nie szczeknął.

j0000007X6B1v38_00000_BIB_003 Źródło: św. Franciszek, O przeświętym cudzie, którego św. Franciszek dokonał nawróciwszy okrutnie dzikiego wilka z Gubbio, [w:] tegoż, Kwiatki św. Franciszka z Asyżu, tłum. Leopold Staff, Wrocław 1995, s. 57–59.
Ćwiczenie 13

Podaj przykłady tytułów utworów literackich, w których bohaterem jest wilk i wyjaśnij, czego on jest symbolem.

R1VuxNeG8SpQg
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 14

Wypisz przykłady słownictwa o charakterze wartościującym i wyjaśnij, jaką funkcję pełnią te wyrazy.

RqIGTUSQlAGmo
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 15

Wytłumacz znaczenie frazeologizmu 'łagodny jak baranek', który charakteryzuje wilka.

RSVF6Jjzxj2Sl
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 16

Wyjaśnij alegoryczny sens opowieści o wilku z Gubbio.

RXonSt9Tq3XGk
(Uzupełnij).
Dla zainteresowanych

Św. Franciszek jest dziś m.in. patronem ekologów. W XIII wieku jego postawa była rewolucyjna. Człowiek średniowiecza postrzegał świat jako podległy sobie
i nie zauważał związków między istotą ludzką a środowiskiem naturalnym. Franciszek natomiast nazywał zwierzęta i rośliny braćmi i siostrami, ponieważ bardzo kochał przyrodę, którą postrzegał jako dzieło stworzone przez Boga.

RrYh3VbXE4Elx
Święty Franciszek z Asyżu głosi kazanie do zwierząt
Źródło: Anonimowy włoski malarz, Święty Franciszek z Asyżu głosi kazanie do zwierząt, 1626, olej na płótnie, domena publiczna.
Ćwiczenie 17

Określ, w jaki sposób malarz ukazał świętość postaci.

Na podstawie opisu powyższego obrazu określ, w jaki sposób malarz ukazał świętość postaci.

REKhKqZKkpF9k
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Życie świętego

Dla zainteresowanych

Życie Franciszka nie upływało jedynie na spotkaniach z ludźmi i zwierzętami. Biografia świętego zawiera niezywkłe wydarzenia, jakim było otrzymanie stygmatów podczas nadprzyrodzonego spotkania z Jezusem, który ukazał mu się jako Serafin okryty sześcioma skrzydłami i przybity do krzyża.

O trzecim rozpamiętywaniu stygmatów przenajświętszych
O trzecim rozpamiętywaniu stygmatów przenajświętszych

[...] Na dzień przed świętem Krzyża Najświętszego, miesiąca września, kiedy święty Franciszek modlił się tajemnie w swej celi, zjawił mu się anioł Boży i rzekł doń w imieniu Boga: 'Umacniam cię i napominam, byś przygotował się i przysposobił pokornie, z całą cierpliwością przyjąć to, co Bóg dać ci raczy i spełnić na tobie'. Odrzecze święty Franciszek: 'Jestem gotów cierpliwie znieść wszystko, co Pan mój mi zechce uczynić'. Po tych słowach anioł znikł. [...]

Mając taką obietnicę, zaczął święty Franciszek rozpamiętywać najpobożniej mękę Chrystusa i Jego miłosierdzie nieskończone. A żar pobożności rósł w nim tak, że z miłości i współczucia zmienił się cały w Jezusa. Płonąc w rozpamiętywaniu, ujrzał tego samego rana schodzącego z nieba Serafina o sześciu skrzydłach lśniących i ognistych, który w szybkim locie zbliżył się do świętego Franciszka tak, że ten mógł spostrzec i poznać dokładnie, iż miał postać Ukrzyżowanego. A skrzydła Jego taki miały układ, że dwa skrzydła rozpościerały się ponad głową, dwa otwierały się do lotu, a dwa trzecie okrywały całe ciało. Widząc to święty Franciszek przeląkł się wielce, a zarazem pełen był radości, bólu i podziwu. [...]

W owym zjawisku serafickim Chrystus, który się ukazał, mówił
do świętego Franciszka rzeczy tajemne i wzniosłe [...]. A słowa były takie: 'Czy wiesz – rzekł Chrystus – co uczyniłem? Dałem ci stygmaty, które są znakiem mej męki, abyś chorążym był moim. I jako dnia śmierci swojej zstąpiłem do piekieł i wszystkie dusze, które tam zastałem, wydobyłem mocą swych stygmatów, tak też tobie pozwalam, corocznie dnia śmierci twojej, zstępować do czyśćca i wszystkie dusze trzech twoich Zakonów, to jest braci mniejszych, klarysek i tercjarzy [...], wydobywać mocą stygmatów swoich i wieść je do chwały raju, byś był mi w śmierci podobien, jako nim byłeś za życia'. Kiedy po długim czasie i tajnej rozmowie znikło widzenie cudowne, pozostał w sercu świętego Franciszka żar niezmierny i płomień miłości Boskiej; a na ciele jego pozostał cudowny obraz i ślad męki Chrystusa. Bowiem natychmiast na rękach i nogach świętego Franciszka zaczęły ukazywać się znaki gwoździ, jak widział je wówczas na ciele Jezusa Chrystusa ukrzyżowanego, który zjawił mu się w postaci Serafina. […] Podobnie na prawym boku ukazał się od dzidy znak niezagojonej rany, czerwonej i krwawej. Rana ta często potem broczyła krwią ze świętej piersi świętego Franciszka i krwawiła mu płaszcz i spodnie.

j0000007X6B1v38_00000_BIB_004 Źródło: O trzecim rozpamiętywaniu stygmatów przenajświętszych, [w:] Kwiatki św. Franciszka z Asyżu, tłum. Leopold Staff, Wrocław 1995, s. 132–134.
R1V1SljMJkuYB
Święty Franciszek otrzymuje stygmaty
Źródło: Antoni Viladomat Y Manalt [czyt.: antoni wiladomat łaj manalt], 1724, domena publiczna.
Ćwiczenie 18

Rozstrzygnij, czy istnieją analogie między obrazem Święty Franciszek otrzymuje stygmaty a fragmentem O trzecim rozpamiętywaniu stygmatów przenajświętszych. Uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do obu dzieł.

Na podstawie opisu obrazu rozstrzygnij, czy istnieją analogie między obrazem Święty Franciszek otrzymuje stygmaty a fragmentem O trzecim rozpamiętywaniu stygmatów przenajświętszych. Zapisz i uzasadnij swoją odpowiedź, odwołując się do obu dzieł.

R1QOuotcaYdsj
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 19

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: 'z miłości i współczucia zmienił się cały w Jezusa'.

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: 'z miłości i współczucia zmienił się cały w Jezusa'. Zapisz odpowiedź poniżej.

RyVQr32uWWfQb
(Uzupełnij).
Ciekawostka

'Biedaczyna z Asyżu' w swych wystąpieniach do ludzi nie zawsze okazywał się tak dobrotliwy jak wobec wilka. Potrafił otwarcie krytykować ludzkie wady. Dla zła
nie miał pobłażania. Występował przeciw okrucieństwu, nienawiści, zabijaniu i chciwości.

Ćwiczenie 20
R1EJEyEtASl0G
Przyporządkuj krótkie opisy charakterystyczne dla św. Aleksego, św. Franciszka lub dla obu tych świętych. Aleksy. Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do świętości, 2. porzucenie majątku, 3. pokora, 4. asceza, 5. odrzucanie tego, co sprawia jakąkolwiek przyjemność, 6. zarabianie na życie pracą fizyczną, 7. sympatia w stosunku do zwierząt, 8. ubóstwo, 9. optymizm, 10. radość z życia, 11. odrzucenie rodziny, 12. podkreślanie piękna świata, 13. oddanie Bogu, 14. czystość duchowa, 15. postrzeganie świata materialnego jako pełnego pułapek moralnych, 16. szacunek dla własnej cielesności, 17. dążenie do samotności, 18. miłość do świata stworzonego przez Boga Aleksy i Franciszek Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do świętości, 2. porzucenie majątku, 3. pokora, 4. asceza, 5. odrzucanie tego, co sprawia jakąkolwiek przyjemność, 6. zarabianie na życie pracą fizyczną, 7. sympatia w stosunku do zwierząt, 8. ubóstwo, 9. optymizm, 10. radość z życia, 11. odrzucenie rodziny, 12. podkreślanie piękna świata, 13. oddanie Bogu, 14. czystość duchowa, 15. postrzeganie świata materialnego jako pełnego pułapek moralnych, 16. szacunek dla własnej cielesności, 17. dążenie do samotności, 18. miłość do świata stworzonego przez Boga Franciszek Możliwe odpowiedzi: 1. dążenie do świętości, 2. porzucenie majątku, 3. pokora, 4. asceza, 5. odrzucanie tego, co sprawia jakąkolwiek przyjemność, 6. zarabianie na życie pracą fizyczną, 7. sympatia w stosunku do zwierząt, 8. ubóstwo, 9. optymizm, 10. radość z życia, 11. odrzucenie rodziny, 12. podkreślanie piękna świata, 13. oddanie Bogu, 14. czystość duchowa, 15. postrzeganie świata materialnego jako pełnego pułapek moralnych, 16. szacunek dla własnej cielesności, 17. dążenie do samotności, 18. miłość do świata stworzonego przez Boga.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 21
RkHhvWbWkQGOK
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
JPOL_E3_E4_Konteksty

Filozofia miłości i wiary

Biedaczyna asyski

Biedaczyno asyski!Leopold Staff
Leopold Staff Biedaczyno asyski!

Biedaczyno asyski, któryś kochał brata
Trędowatego, nędzarza,
Zbrodniarza,
Kumając się z hołotą
I w wilki wklinał miłosierne duchy!
Świat jest bogaty, kiedy chleb je suchy.
Nie zubożyło nic tak bardzo świata,
Jak złoto.

Kiedyś, gdy na coś znów miłość się przyda –
Choć my legniemy w śmiertelnej koszuli,
Co skryje serca rany –
Wnucy, wcielając wreszcie jasnowidza
Śnienia wróżebne,
Będą ze złota kuli
Kajdany,
Już niepotrzebne.

j0000007X6B1v38_00000_BIB_005 Źródło: Leopold Staff, Biedaczyno asyski!, [w:] Poezje, wybór Bohdan Zadura, Lublin 1986, s. 308.
1
Ćwiczenie 22

Wyjaśnij, czemu w tym wierszu zostało przeciwstawione złoto. Omów, dlaczego Leopold Staff pisze o 'ze złota [...] kajdanach'. Wyjaśnij funkcję zastosowania metafory.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 23

Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: 'Kumając się z hołotą', które charakteryzują postawę św. Franciszka.

RRxAhKmXPxQ8E
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 24

Wytłumacz, jak rozumiesz sformułowanie: 'Świat jest bogaty, kiedy chleb je suchy'.

R1P1h5Xl9UU0b
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 25

Określ środki stylistyczne występujące w zacytowanych fragmentach i podaj ich funkcje.

Określ środki stylistyczne występujące w zacytowanych fragmentach i podaj ich funkcje. Wypełnij tabelę, wybierając właściwą odpowiedź z zaproponowanych.

R1QfBkk5j0BRl
Zadanie interaktywne polega na prawidłowym uzupełnieniu komórek tabeli.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.

Trudy franciszkanizmu

*** [Święty Franciszku z Asyżu]Jan Twardowski
Jan Twardowski *** [Święty Franciszku z Asyżu]

Święty Franciszku z Asyżu
nie umiem Cię naśladować –
nie mam za grosik świętości
nad Biblią boli mnie głowa
Ryby nie wyszły mnie słuchać –
nie umiem rozmawiać z ptakiem –
pokąsał mnie pies proboszcza
i serce byle jakie
Piękne są góry i lasy
i róże zawsze ciekawe
lecz z wszystkich cudów natury
jedynie poważam trawę
Bo ona deptana niziutka
bez żadnych owoców, bez kłosa
trawo – siostrzyczko moja
karmelitanko bosa

swiety_Franciszku_z _Asyzu Źródło: Jan Twardowski, Święty Franciszku z Asyżu, [w:] tegoż, Wiersze, red. Waldemar Smaszcz, Białystok 1993, s. 40.
Ćwiczenie 26

Scharakteryzuj podmiot liryczny utworu.

RDWf5GK4N2pDU
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 27

Podmiot liryczny informuje o tym, czego nie potrafi robić. Wyjaśnij, dlaczego zwraca się z tym do św. Franciszka.

RDWf5GK4N2pDU
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 28

Uzasadnij, że wiersz ma  charakter modlitwy.

R1SG1phfcpMAm
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 29

Na podstawie wiersza sformułuj dwa argumenty potwierdzające słuszność tezy: 'Życie w skromności przybliża do Boga'.

RdUsryzDmbczm
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Preteksty

Postawa franciszkańska

Polecenie 1

Ustal i wyjaśnij, czy współcześnie można żyć według zasad (wartości) św. Franciszka, nie wierząc w Boga. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RLTsZMCmk8Psg
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Preteksty
1
Polecenie 2

Sformułuj własną definicję stygmatów w formie mapy myśli.

RwKYefyMYAZrK
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: Osoby mające stygmatyElementy należące do kategorii Osoby mające stygmatyNazwa kategorii: Poziom religijnościElementy należące do kategorii Poziom religijnościNazwa kategorii: A1Nazwa kategorii: A2Nazwa kategorii: A3Koniec elementów należących do kategorii Poziom religijnościNazwa kategorii: Teksty publicystyczneElementy należące do kategorii Teksty publicystyczneNazwa kategorii: Tu wpisz tytułNazwa kategorii: Tu wpisz tytułNazwa kategorii: Tu wpisz tytułNazwa kategorii: Tu wpisz tytułKoniec elementów należących do kategorii Teksty publicystyczneKoniec elementów należących do kategorii Osoby mające stygmaty
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 2

Sformułuj własną definicję stygmatów.

R1bNMK0q05UYN
Miejsce na notatkę ucznia.
JPOL_E3_E4_Zadaniowo

Zadaniowo

JPOL_E3_E4_Zadaniowo
1
Polecenie 3

Stwórz mapę skojarzeń związanych z postacią św. Franciszka.

RwUVC2PoC1ziX
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: św. FranciszekElementy należące do kategorii św. FranciszekNazwa kategorii: pochwała swtorzeniaKoniec elementów należących do kategorii św. Franciszek
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Wypisz skojarzenia związane z postacią św. Franciszka.

R16jb9pnFZcTK
(Uzupełnij).
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Polecenie 4

Napisz wypowiedź o charakterze argumentacyjnym na temat: 'Czy można jednocześnie cierpieć i być radosnym?'. Odwołaj się do:

  • wiersza O przeświętym cudzie, którego św. Franciszek dokonał nawróciwszy okrutnie dzikiego wilka z Gubbio,

  • wybranej lektury obowiązkowej,

  • wybranych kontekstów.

Twoja praca powinna liczyć co najmniej 400 wyrazów.

RcWpwz1wsos5B
(Uzupełnij).
Polecenie 5

Napisz wypowiedź o charakterze argumnetacyjnym na temat: 'Po co nam umartwianie się? Czy postawa ascetyczna ma sens?'. Rozważ problem, odwołując się do:

  • wiersza Biedaczyno asyski L. Staffa,

  • wybranej lektury obowiązkowej,

  • wybranych kontekstów.

Przedstaw również swoje zdanie i je uzasadnij. Twoja praca powinna liczyć
co najmniej 400 wyrazów.

R14sLmNAfdDCF
(Uzupełnij).
R1R8TYSi1exAn1
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: święty Franciszek, franciszkanizm, asceza, hagiografia, stygmaty, ekologia.

R3gX7q5evX3CC
(Uzupełnij).