Przed tobą zadanie specjalne. Wciel się w rolę detektywa i rozszyfruj poniższą wiadomość. To nie będzie takie łatwe… Przynajmniej do momentu, w którym otrzymasz wskazówki od Marka Piegusa i Pumeksa. Możesz wrócić do tego zadania pod koniec zajęć. Powodzenia!
Zapoznaj się z poniższą grafiką. W każdym rzędzie obrazków ukryta jest litera. Odgadniesz ją, kiedy wykonasz działania matematyczne wskazane przez szyfr. Ich wynik odpowiada konkretnym literom alfabetu. Jakim? Zajrzyj do ściągi pod obrazkami… Zapisuj kolejne działania lub wskazane liczby i odpowiadające im litery.
Zapoznaj się z poniższą grafiką lub jej opisem. W każdym rzędzie obrazków ukryta jest litera. Odgadniesz ją, kiedy wykonasz działania matematyczne wskazane przez szyfr. Ich wynik odpowiada konkretnym literom alfabetu. Jakim? Zajrzyj do ściągi pod obrazkami… Zapisuj kolejne działania lub wskazane liczby i odpowiadające im litery.
Przyjrzyj się poniższym obrazkom i powiedz, co je łączy. Jakim słowem można określić je wszystkie?
Jakie funkcje pełnią informacje przedstawione na obrazkach?
Wymień sytuacje, kiedy posługiwanie się podobnymi formami przekazywania informacji może się okazać potrzebne.
Przyjrzyj się lub zapoznaj się z opisem poniższych obrazków i powiedz, co je łączy. Jakim słowem można określić je wszystkie?
Wyjaśnij, jakie funkcje pełnią informacje przedstawione na obrazkach.
Wymień sytuacje, kiedy posługiwanie się podobnymi formami przekazywania informacji może się okazać potrzebne.
Przeczytaj fragment książki Edmunda Niziurskiego pt. „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa”. Zachowaj czujność: gdzieś w tekście ukryty jest klucz do rozwiązania zagadki...
Szyfr fizjologiczny– Nowy dyżurny?
– Tak jest, proszę kolegi.
– Nie wyglądasz mi zbyt mądrze – wycedził. – Wiesz, kto ja jestem? – zapytał groźnie.
– Ko... kolega jest przerośniętymprzerośniętym Pumeksem, wyczynowcem – odrzekłem, czując, że nogi uginają się pode mną.
– Nieścisłe. Jestem Pumeksem Drugim – wbił we mnie bawoli wzrok. – Jestem Pumeksem Drugim i w ten sposób odróżniam się od mojego brata z jedenastej, Pumeksa Pierwszego, który zresztą nie dorasta mi do pięt. Powtórz!
– Kolega jest Pumeksem Drugim. W ten sposób kolega odróżnia się od swojego brata, Pumeksa Pierwszego, z jedenastej, który zresztą nie dorasta koledze do pięt.
– Dobrze! Podpowiadać umiesz?
– Tak, ale...
– Pytam, czy umiesz podpowiadać szyfrem fizjologicznym!
– Logicznym... Nie... nie słyszałem o czymś takim, proszę kolegi – przełknąłem ślinę przez ściśnięte gardło.
– No, to uważaj – Pumeks II przeszywał mnie swym bawolim wzrokiem. – Musisz się tego nauczyć. Dyżurni zawsze podpowiadają mi moim specjalnym szyfrem fizjologicznym. Zapamiętaj sygnały. Dotknąć czoła znaczy „jeden”, dotknąć nosa – „dwa”, dotknąć brody – „trzy”, dotknąć ucha – „cztery”, nadąć policzki – „pięć”, zrobić ryjek – „sześć”, zęby wyszczerzyć – „siedem”, język pokazać – „osiem”, kaszlnąć – „dziewięć”, ziewnąć – „zero”, drapać się jedną ręką – „odjąć”, drapać się dwoma rękami – „dodać”, pięść pokazać – „pomnożyć”, dwie pięści pokazać – „podzielić”...
– Kolega żartuje! Ja mam to wszystko robić? – wybełkotałem.
– A kto? Duch Święty? – zmarszczył się Pumeks II. – A teraz powtórz! Chcę sprawdzić, czy zapamiętałeś.
– Zrobić ryjek – „sześć”... zrobić ryjek – „sześć” – powtarzałem ogłupiały.
– Tylko o ryjku zapamiętałeś – rozzłościł się Pumeks II – co za cymbał! Uważaj, nadaję sygnał!
Nadął policzki, podrapał się w głowę dwiemadwiema rękami, a potem wyszczerzył zęby.
– No, co ja zrobiłem? – zapytał.
– Małpę.
– Ech, ty idioto, zrobiłem działanie.
– Tak jest, działanie – powtórzyłem szybko.
Pumeks II spojrzał na mnie ciężkim wzrokiem.
– Od razu zauważyłem, że nie jesteś zbyt inteligentny. Ale to nic – sięgnął do kieszeni i wręczył mi kartkę papieru – tu jest spis sygnałów. Przepiszesz sobie i wkujesz na przerwie. Jak mnie PitagorasPitagoras weźmie do tablicy, będziesz sygnalizował z ławki. Ale pamiętaj, jak się omylisz, zostanie z ciebie mokra plama, rozumiesz?
– Ro... rozumiem.
– No, to pamiętaj! – powtórzył rozwlekle bardzo nosowym głosem, który nie wróżył nic dobrego, i dla zachęty obdarzył mnie małym kuksańcem pod żebro. [...]
Do klasy wszedł Pitagoras. [...]
– A teraz wszyscy na miejsca. Do tablicy przyjdzie Pumeks.
Pumeks II wyszedł z ławki. Mijając mnie, ścisnął boleśnie i znacząco moje ramię.
– Pumeks, rozwiążesz zadanie dziewiąte z podręcznika – Pitagoras wręczył mu książkę.
Pumeks II przeczytał, stanął bezradnie i zaczął mrugać na mnie swoim bawolim okiem. Udałem, że nie widzę, Czesiek trącił mnie łokciem. Zacząłem więc podpowiadać fizjologicznie. Dotknąłem czoła, nosa, brody, pokazałem język, pokazałem pięść, zrobiłem ryjek, wyszczerzyłem zęby.
Pitagoras patrzył na mnie z osłupieniem, założył okulary, jakby jeszcze nie dowierzał, wreszcie wybiegł zza katedrykatedry.
– Dyżurny Piegus! Co się z tobą dzieje?
Wstałem gwałtownie.
– Twój dzienniczek!
Roztrzęsiony sięgnąłem pod pulpitpulpit.
O autorze
Edmund Niziurski
Polski pisarz, scenarzysta, dramaturg, a także socjolog i prawnik. Popularny autor powieści dla dzieci i młodzieży. Napisał m.in. „Księgę urwisów”, „Sposób na Alcybiadesa” oraz „Awanturę w Niekłaju”.
Przeprowadź krótkie śledztwo literackie, wykonując poniższe zadania. Efekty swojej pracy zanotuj w zeszycie lub poniżej, tworząc „Dziennik śledczy”.
Który z bohaterów wzbudza twoją sympatię? Uzasadnij dlaczego.
Jaką informację przekazał Piegus szyfrem fizjologicznym? Odszyfruj i zapisz działanie matematyczne poniżej lub w zeszycie.
Spróbuj przekazać szyfrem Pumeksa Drugiego proste działanie matematyczne.
Możecie podzielić się na grupy. Ta grupa, która jako pierwsza poprawnie rozwiąże działanie, otrzymuje punkt. Drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów – wygrywa.
Spróbuj odczytać głośno zdania napisane szyfrem:
Spróbuj odczytać zdania napisane szyfrem:
1) kaje‑kaśli‑kabę‑kadziesz‑kacier‑kapli‑kawie‑kaćwi‑kaczył‑kabę‑kadziesz‑kamógł-
kamó‑kawić‑kawten‑kaspo‑kasób‑kabar‑kadzo‑kaszyb‑kako! fitwo‑fija‑fibab‑ficia‑fimo‑fiże‑fiznać‑fiten‑fiszyfr‑fiu‑fiwa‑fiżaj
2) Tok typa, ein bidzął
Zapisz w zeszycie lub poniżej odszyfrowane zdania.
Przedstaw się, wykorzystując jeden z powyższych szyfrów lub wymyślony przez siebie sposób kodowania.
Zapisz krótką wiadomość na dowolny temat, posługując się wybranym szyfrem.
Odczytaj tekst w ramce. Czy jego treść jest zrozumiała? Wyjaśnij, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby tekst był zrozumiały dla czytającego?
Teraz możesz śmiało przystąpić do rozwiązania zagadki przedstawionej na początku lekcji! Zapisz poniżej lub w zeszycie wyraz, który jest jej rozwiązaniem.