Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R19H9crDclLYZ1

Detektywie, zgłoś się!

Ilustracja przedstawia las nocą. Widać liczne szare pnie drzew. W trzech pniach znajdują się otwory dziupli, a w jednym – dziurka na kluczyk. Z trzech gałęzi zwisają czarne nietoperze. Na trzech pniach widoczne są czarne ręce. Tło jest ciemnoszare.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Szyfrowisko, licencja: CC BY 3.0.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., Szyfrowisko, licencja: CC BY 3.0.

Przed tobą zadanie specjalne. Wciel się w rolę detektywa i rozszyfruj poniższą wiadomość. To nie będzie takie łatwe… Przynajmniej do momentu, w którym otrzymasz wskazówki od Marka Piegusa i Pumeksa. Możesz wrócić do tego zadania pod koniec zajęć. Powodzenia!

1
Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższą grafiką. W każdym rzędzie obrazków ukryta jest litera. Odgadniesz ją, kiedy wykonasz działania matematyczne wskazane przez szyfr. Ich wynik odpowiada konkretnym literom alfabetu. Jakim? Zajrzyj do ściągi pod obrazkami… Zapisuj kolejne działania lub wskazane liczby i odpowiadające im litery.

Zapoznaj się z poniższą grafiką lub jej opisem. W każdym rzędzie obrazków ukryta jest litera. Odgadniesz ją, kiedy wykonasz działania matematyczne wskazane przez szyfr. Ich wynik odpowiada konkretnym literom alfabetu. Jakim? Zajrzyj do ściągi pod obrazkami… Zapisuj kolejne działania lub wskazane liczby i odpowiadające im litery.

R1Mx7JbXXAmUt
Szyfr fizjologiczny
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 1
  • Przyjrzyj się poniższym obrazkom i powiedz, co je łączy. Jakim słowem można określić je wszystkie?

  • Jakie funkcje pełnią informacje przedstawione na obrazkach?

  • Wymień sytuacje, kiedy posługiwanie się podobnymi formami przekazywania informacji może się okazać potrzebne.

  • Przyjrzyj się lub zapoznaj się z opisem poniższych obrazków i powiedz, co je łączy. Jakim słowem można określić je wszystkie?

  • Wyjaśnij, jakie funkcje pełnią informacje przedstawione na obrazkach.

  • Wymień sytuacje, kiedy posługiwanie się podobnymi formami przekazywania informacji może się okazać potrzebne.

uzupełnij treść
Polecenie 2

Przeczytaj fragment książki Edmunda Niziurskiego pt. „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa”. Zachowaj czujność: gdzieś w tekście ukryty jest klucz do rozwiązania zagadki...

Szyfr fizjologicznyEdmund Niziurski
Edmund Niziurski Szyfr fizjologiczny

– Nowy dyżurny?
– Tak jest, proszę kolegi.
– Nie wyglądasz mi zbyt mądrze – wycedził. – Wiesz, kto ja jestem? – zapytał groźnie.
– Ko... kolega jest przerośniętymt69demjAKk_000tp001przerośniętym Pumeksem, wyczynowcem – odrzekłem, czując, że nogi uginają się pode mną.
– Nieścisłe. Jestem Pumeksem Drugim – wbił we mnie bawoli wzrok. – Jestem Pumeksem Drugim i w ten sposób odróżniam się od mojego brata z jedenastej, Pumeksa Pierwszego, który zresztą nie dorasta mi do pięt. Powtórz!
– Kolega jest Pumeksem Drugim. W ten sposób kolega odróżnia się od swojego brata, Pumeksa Pierwszego, z jedenastej, który zresztą nie dorasta koledze do pięt.
– Dobrze! Podpowiadać umiesz?
– Tak, ale...
– Pytam, czy umiesz podpowiadać szyfrem fizjologicznym!
– Logicznym... Nie... nie słyszałem o czymś takim, proszę kolegi – przełknąłem ślinę przez ściśnięte gardło.
– No, to uważaj – Pumeks II przeszywał mnie swym bawolim wzrokiem. – Musisz się tego nauczyć. Dyżurni zawsze podpowiadają mi moim specjalnym szyfrem fizjologicznym. Zapamiętaj sygnały. Dotknąć czoła znaczy „jeden”, dotknąć nosa – „dwa”, dotknąć brody – „trzy”, dotknąć ucha – „cztery”, nadąć policzki – „pięć”, zrobić ryjek – „sześć”, zęby wyszczerzyć – „siedem”, język pokazać – „osiem”, kaszlnąć – „dziewięć”, ziewnąć – „zero”, drapać się jedną ręką – „odjąć”, drapać się dwoma rękami – „dodać”, pięść pokazać – „pomnożyć”, dwie pięści pokazać – „podzielić”...
– Kolega żartuje! Ja mam to wszystko robić? – wybełkotałem.
– A kto? Duch Święty? – zmarszczył się Pumeks II. – A teraz powtórz! Chcę sprawdzić, czy zapamiętałeś.
– Zrobić ryjek – „sześć”... zrobić ryjek – „sześć” – powtarzałem ogłupiały.
– Tylko o ryjku zapamiętałeś – rozzłościł się Pumeks II – co za cymbał! Uważaj, nadaję sygnał!
Nadął policzki, podrapał się w głowę dwiemat69demjAKk_000tp002dwiema rękami, a potem wyszczerzył zęby.
– No, co ja zrobiłem? – zapytał.
– Małpę.
– Ech, ty idioto, zrobiłem działanie.
– Tak jest, działanie – powtórzyłem szybko.
Pumeks II spojrzał na mnie ciężkim wzrokiem.
– Od razu zauważyłem, że nie jesteś zbyt inteligentny. Ale to nic – sięgnął do kieszeni i wręczył mi kartkę papieru – tu jest spis sygnałów. Przepiszesz sobie i wkujesz na przerwie. Jak mnie PitagorasPitagorasPitagoras weźmie do tablicy, będziesz sygnalizował z ławki. Ale pamiętaj, jak się omylisz, zostanie z ciebie mokra plama, rozumiesz?
– Ro... rozumiem.
– No, to pamiętaj! – powtórzył rozwlekle bardzo nosowym głosem, który nie wróżył nic dobrego, i dla zachęty obdarzył mnie małym kuksańcem pod żebro. [...]
Do klasy wszedł Pitagoras. [...]
– A teraz wszyscy na miejsca. Do tablicy przyjdzie Pumeks.
Pumeks II wyszedł z ławki. Mijając mnie, ścisnął boleśnie i znacząco moje ramię.
– Pumeks, rozwiążesz zadanie dziewiąte z podręcznika – Pitagoras wręczył mu książkę.
Pumeks II przeczytał, stanął bezradnie i zaczął mrugać na mnie swoim bawolim okiem. Udałem, że nie widzę, Czesiek trącił mnie łokciem. Zacząłem więc podpowiadać fizjologicznie. Dotknąłem czoła, nosa, brody, pokazałem język, pokazałem pięść, zrobiłem ryjek, wyszczerzyłem zęby.
Pitagoras patrzył na mnie z osłupieniem, założył okulary, jakby jeszcze nie dowierzał, wreszcie wybiegł zza katedryt69demjAKk_000tp003katedry.
– Dyżurny Piegus! Co się z tobą dzieje?
Wstałem gwałtownie.
– Twój dzienniczek!
Roztrzęsiony sięgnąłem pod pulpitt69demjAKk_000tp004pulpit.

t69demjAKk_00000_BIB_001 Źródło: Edmund Niziurski, Szyfr fizjologiczny, [w:] tegoż, Niewiarygodne przygody Marka Piegusa, Łódź 2000, s. 55–65.
Pitagoras
t69demjAKk_000tp001
t69demjAKk_000tp002
t69demjAKk_000tp003
t69demjAKk_000tp004

O autorze

Edmund Niziurski20131925
RrAmPbmwptwr01
Źródło: Mariusz Kubik, licencja: CC BY 2.5.

Edmund Niziurski

Polski pisarz, scenarzysta, dramaturg, a także socjolog i prawnik. Popularny autor powieści dla dzieci i młodzieży. Napisał m.in. „Księgę urwisów”, „Sposób na Alcybiadesa” oraz „Awanturę w Niekłaju”.

Ćwiczenie 2
R1JVutebmXcTi1
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 3

Przeprowadź krótkie śledztwo literackie, wykonując poniższe zadania. Efekty swojej pracy zanotuj w zeszycie lub poniżej, tworząc „Dziennik śledczy”.

uzupełnij treść
R1IEQNoDrJiXB
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu odpowiednich wyrazów fragmentów i tekstu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 4
RQaSgdV0sWZGr
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1EeI50uGucAx
Ćwiczenie 5
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Polecenie 4

Który z bohaterów wzbudza twoją sympatię? Uzasadnij dlaczego.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 6

Jaką informację przekazał Piegus szyfrem fizjologicznym? Odszyfruj i zapisz działanie matematyczne poniżej lub w zeszycie.

uzupełnij treść
R1aTelpz0Dcu0
Ćwiczenie 7
Zadanie interaktywne, należy wybrać prawidłową odpowiedź spośród podanych możliwości.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R10N1To1W5Za2
Ćwiczenie 8
Zadanie interaktywne polega na dobraniu do sformułowań z kolumny lewej ich objaśnień z kolumny prawej.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Rxgx3ssqSBqKP
Ćwiczenie 9
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu wolnych miejsc odpowiednimi wyrazami.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 10

Spróbuj przekazać szyfrem Pumeksa Drugiego proste działanie matematyczne.

Możecie podzielić się na grupy. Ta grupa, która jako pierwsza poprawnie rozwiąże działanie, otrzymuje punkt. Drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów – wygrywa.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 11

Spróbuj odczytać głośno zdania napisane szyfrem:

Spróbuj odczytać zdania napisane szyfrem:

1) kaje‑kaśli‑kabę‑kadziesz‑kacier‑kapli‑kawie‑kaćwi‑kaczył‑kabę‑kadziesz‑kamógł-
kamó‑kawić‑kawten‑kaspo‑kasób‑kabar‑kadzo‑kaszyb‑kako! fitwo‑fija‑fibab‑ficia‑fimo‑fiże‑fiznać‑fiten‑fiszyfr‑fiu‑fiwa‑fiżaj
2) Tok typa, ein bidzął

Zapisz w zeszycie lub poniżej odszyfrowane zdania.

uzupełnij treść
1
Polecenie 5
  • Przedstaw się, wykorzystując jeden z powyższych szyfrów lub wymyślony przez siebie sposób kodowania.

  • Zapisz krótką wiadomość na dowolny temat, posługując się wybranym szyfrem.

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 12

Odczytaj tekst w ramce. Czy jego treść jest zrozumiała? Wyjaśnij, jakie warunki muszą zostać spełnione, aby tekst był zrozumiały dla czytającego?

RiGHekSLr7Nn21
Źródło: a. nn., licencja: CC BY 3.0.
uzupełnij treść
RUgCNzt18Gsnp
Ćwiczenie 12
Zadanie polega na wpisaniu wyrazów utworzonych z liter podanych słów.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
1
Ćwiczenie 13

Teraz możesz śmiało przystąpić do rozwiązania zagadki przedstawionej na początku lekcji! Zapisz poniżej lub w zeszycie wyraz, który jest jej rozwiązaniem.

uzupełnij treść